Ferrari ei menesty kuskeja vaihtamalla

muut_keinot

Ferrarin täytyy saada spagettisählääjien tilalle ammattimaisia henkilöitä johtamaan suunnittelijoita ja kilpailutoimintaa. Kun Brawn ja Todt lähtivät tallista, loppui myös Ferrarin menestys. Toisaalta niin kauan kuin Mersu on mukana F1:ssä, ei Ferrarilla tule olemaan mitään jakoa mestaruuksiin teki mitä tahansa. Bottaksen ei kannattaisi haaveilla nykykuntoiseen Ferrari-teamiin pilaamaan nousevaa arvostustaan.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehoa_puuttuu

      Jos on 50-100 hv vähemmän, niin minkäs kuski voi tehdä, ei edes Williamsista ohi pääse.

      • ferrarifer

        niimpa. toki muutakin puuttuu auton ominaisuuksissa, kun vaan tehoja. jaa aika ajoissa aina mersuillekin


    • Fiat_on_Fiat

      ja Mersu on Mersu, siinä se ero.

    • värilasiton3

      Ja Vettel on Vettel ja Räksä räksättää, siinä se ero.

      • Ferrari_on_hidas

        Turha tallipäällikön vaatia kuskeilta lisää vauhtia, kun auto on hidas ja myös epäluotettava. Jos ajettaisiin pelkillä moottorin tehoilla ilman noita energian talteenottoja, Ferrari voisi pärjätä hieman paremmin. Nyt eroa Mersuun on valtavasti, samoilla downforceilla ero olisi monta sekuntia.


    • kuski_kuin_kuski

      Auto ratkaisee, ei kuski, se on nähty monta kertaa. Nico tai Lewis olisivat Ferrarilla tuskin edes 10 parhaan joukossa.

      • Värilasiton3

        Lewis oli jo tulokkaana samaa tasoa Alonson kanssa. Alonso taas pesi Kimulin 10-0 viime vuonna. Massa alkoi pärjäämään Schumille 2006 loppupuolella ja 2007-2009 oli vähän Kimulia parempi ja Alonsoa selvästi hitaampi, mutta pärjäsi hänellekin paremmin kuin Kimuli.,
        Nico taas voitti Schumin suvereenisti ja on ollut niukasti Lewista hitaampi.
        Nämä kaikki vertailut siis samoilla autoilla, tallikaverukset vastakkain. Lopputulos:

        1. Lewis Hamilton, ei hävinnyt koskaan tallikaverilleen.
        2. Alonso, 10 vuoteen vain Lewis tulokkaana tasaveroinen. Muut mestaritason kuskit olleet märkiä rättejä Alonsolle.
        3. Rosberg. Melkein yhtä nopea kuin parhaassa vedossaan oleva Hamilton.
        4. Schumi, vertailua vaikeuttaa toinen uransa. Oliko jo hidastunut? Kuitenkin voitti Massan ensimmäisen uransa lopuksi.
        5. Massa. Voitti Kimulin ja hävisi Alonsolle.
        6. Kimuli. Hävisi kaikille. Vain listan toiseksiviimeiselle pystyi panemaan jokseenkin tasaisesti kampoihin. Alonsolta vuosituhannen rumin selkäsauna ja sama jatkuu Vetteliä vastaan.

        Lisäksi listalle voisi nostaa Vettelin, joka on ollut selvästi Kimulia ja täten Massaa ja Schumia parempi, mutta ollut kuitenkin lähempänä Kimulia kuin Fernando I, ja hävisi Ricciardolle, joten pääsee korkeintaan pronssille. Ricciardo saattaa nousta vielä ykköseksikin, mutta vielä on liian aikaista sanoa.

        Schumin kohdalla muistettava myös, että edusti eri aikakautta. Oli 90-luvulla omaa luokkaansa Sennan kuoleman jälkeen, mutta 2010-luvun kuskit kehittyneet häntä paremmiksi.


      • voipi_olla
        Värilasiton3 kirjoitti:

        Lewis oli jo tulokkaana samaa tasoa Alonson kanssa. Alonso taas pesi Kimulin 10-0 viime vuonna. Massa alkoi pärjäämään Schumille 2006 loppupuolella ja 2007-2009 oli vähän Kimulia parempi ja Alonsoa selvästi hitaampi, mutta pärjäsi hänellekin paremmin kuin Kimuli.,
        Nico taas voitti Schumin suvereenisti ja on ollut niukasti Lewista hitaampi.
        Nämä kaikki vertailut siis samoilla autoilla, tallikaverukset vastakkain. Lopputulos:

        1. Lewis Hamilton, ei hävinnyt koskaan tallikaverilleen.
        2. Alonso, 10 vuoteen vain Lewis tulokkaana tasaveroinen. Muut mestaritason kuskit olleet märkiä rättejä Alonsolle.
        3. Rosberg. Melkein yhtä nopea kuin parhaassa vedossaan oleva Hamilton.
        4. Schumi, vertailua vaikeuttaa toinen uransa. Oliko jo hidastunut? Kuitenkin voitti Massan ensimmäisen uransa lopuksi.
        5. Massa. Voitti Kimulin ja hävisi Alonsolle.
        6. Kimuli. Hävisi kaikille. Vain listan toiseksiviimeiselle pystyi panemaan jokseenkin tasaisesti kampoihin. Alonsolta vuosituhannen rumin selkäsauna ja sama jatkuu Vetteliä vastaan.

        Lisäksi listalle voisi nostaa Vettelin, joka on ollut selvästi Kimulia ja täten Massaa ja Schumia parempi, mutta ollut kuitenkin lähempänä Kimulia kuin Fernando I, ja hävisi Ricciardolle, joten pääsee korkeintaan pronssille. Ricciardo saattaa nousta vielä ykköseksikin, mutta vielä on liian aikaista sanoa.

        Schumin kohdalla muistettava myös, että edusti eri aikakautta. Oli 90-luvulla omaa luokkaansa Sennan kuoleman jälkeen, mutta 2010-luvun kuskit kehittyneet häntä paremmiksi.

        mutta Ferrarilla ei MM-titteleitä voiteta, sen tulee Vettelkin karvaasti huomaamaan.


      • vormulaapukkaa

        Toki kalusto ratkaisee - tuskin Sennakaan saisi mäkkiä parempaan vauhtiin.

        Myös tallin politikointi vaikuttaa - toinen kuski saa paremman palvelun tiimiltä ja toinen taas mitä jää jäljelle.

        Ei kaikki ole vain niin simppeliä F1:sissä vaan joskus hämmästyttävän älytöntä.


      • F1addict
        Värilasiton3 kirjoitti:

        Lewis oli jo tulokkaana samaa tasoa Alonson kanssa. Alonso taas pesi Kimulin 10-0 viime vuonna. Massa alkoi pärjäämään Schumille 2006 loppupuolella ja 2007-2009 oli vähän Kimulia parempi ja Alonsoa selvästi hitaampi, mutta pärjäsi hänellekin paremmin kuin Kimuli.,
        Nico taas voitti Schumin suvereenisti ja on ollut niukasti Lewista hitaampi.
        Nämä kaikki vertailut siis samoilla autoilla, tallikaverukset vastakkain. Lopputulos:

        1. Lewis Hamilton, ei hävinnyt koskaan tallikaverilleen.
        2. Alonso, 10 vuoteen vain Lewis tulokkaana tasaveroinen. Muut mestaritason kuskit olleet märkiä rättejä Alonsolle.
        3. Rosberg. Melkein yhtä nopea kuin parhaassa vedossaan oleva Hamilton.
        4. Schumi, vertailua vaikeuttaa toinen uransa. Oliko jo hidastunut? Kuitenkin voitti Massan ensimmäisen uransa lopuksi.
        5. Massa. Voitti Kimulin ja hävisi Alonsolle.
        6. Kimuli. Hävisi kaikille. Vain listan toiseksiviimeiselle pystyi panemaan jokseenkin tasaisesti kampoihin. Alonsolta vuosituhannen rumin selkäsauna ja sama jatkuu Vetteliä vastaan.

        Lisäksi listalle voisi nostaa Vettelin, joka on ollut selvästi Kimulia ja täten Massaa ja Schumia parempi, mutta ollut kuitenkin lähempänä Kimulia kuin Fernando I, ja hävisi Ricciardolle, joten pääsee korkeintaan pronssille. Ricciardo saattaa nousta vielä ykköseksikin, mutta vielä on liian aikaista sanoa.

        Schumin kohdalla muistettava myös, että edusti eri aikakautta. Oli 90-luvulla omaa luokkaansa Sennan kuoleman jälkeen, mutta 2010-luvun kuskit kehittyneet häntä paremmiksi.

        Hyvä analyysi.


    • karu_totuus

      Silverstonen aika-ajo paljasti Ferrarin todellisen kilpailukyvyn tai siis sen puutteen.

      • repale

        Kyse on vain kymmenysosa sekunneista eli ainakin Vettel olisi ilman Massan jarruttelu häirintää nousut kuudesta ruudusta ylemmäs.

        Bottashan myönsi että auto oli nopeampi kuin odotti eli talli sääti autoa vain aika-ajoon joten kisassa tehoa ei olisi niin paljon ja nyt ratkasee startti. Williamsit ei ole häikäisseet aiemmissa kisoissa hyvällä startilla.

        Veikkaa että Vettel nousee startissa ainakin Kimin ja ehkä myös Bottaksen ohi.


      • huonohan_se
        repale kirjoitti:

        Kyse on vain kymmenysosa sekunneista eli ainakin Vettel olisi ilman Massan jarruttelu häirintää nousut kuudesta ruudusta ylemmäs.

        Bottashan myönsi että auto oli nopeampi kuin odotti eli talli sääti autoa vain aika-ajoon joten kisassa tehoa ei olisi niin paljon ja nyt ratkasee startti. Williamsit ei ole häikäisseet aiemmissa kisoissa hyvällä startilla.

        Veikkaa että Vettel nousee startissa ainakin Kimin ja ehkä myös Bottaksen ohi.

        Williamsien startti vai mitä?


      • repale

        No niin, nyt sitten häikäisi, varsinkin Massa mutta sade pilasin Williamsin juhlat.

        Kimillä ei natsannut taaskaan vaikka yleensä ajoissa reakointi muuttuneisiin olosuhteisiin on ollut etu mutta Kimillä ei vaan ole enää sitä hyvää tuuria mitä formuloissa tarvitaan.

        Ferrarin tallipäälikön kommenteista saa kuvan ettei talli haluaisi maksaa Bottasta ulos Williamsilta vaan mieluummin jatkaisi Kimin sopimusta. Alkaakohan Ferrariltakin rahat loppumaan?


      • Ferrarilla_tajutaan
        repale kirjoitti:

        No niin, nyt sitten häikäisi, varsinkin Massa mutta sade pilasin Williamsin juhlat.

        Kimillä ei natsannut taaskaan vaikka yleensä ajoissa reakointi muuttuneisiin olosuhteisiin on ollut etu mutta Kimillä ei vaan ole enää sitä hyvää tuuria mitä formuloissa tarvitaan.

        Ferrarin tallipäälikön kommenteista saa kuvan ettei talli haluaisi maksaa Bottasta ulos Williamsilta vaan mieluummin jatkaisi Kimin sopimusta. Alkaakohan Ferrariltakin rahat loppumaan?

        ettei tämä homma nyt pelkillä kuskeilla ole autettu, koko auto voimanlähteineen pitäisi pistää uusiksi ja siihen ei taida nyt rahat riittää, tuskin enää halukaan. Pari vuotta vielä samaa rämpimistä, niin voivat heittää pyyhkeen kehään. Eurooppalainen autoteollisuus ei ole niin hyvässä hapessa, että jollakin valmistajalla rahaa riittää tuhlata loputtomasti tehdastallin kolmanteen sijaan F1:ssä. Williams on jo antanut selkeän varoituksen tulevasta.


      • Värilasiton3
        repale kirjoitti:

        No niin, nyt sitten häikäisi, varsinkin Massa mutta sade pilasin Williamsin juhlat.

        Kimillä ei natsannut taaskaan vaikka yleensä ajoissa reakointi muuttuneisiin olosuhteisiin on ollut etu mutta Kimillä ei vaan ole enää sitä hyvää tuuria mitä formuloissa tarvitaan.

        Ferrarin tallipäälikön kommenteista saa kuvan ettei talli haluaisi maksaa Bottasta ulos Williamsilta vaan mieluummin jatkaisi Kimin sopimusta. Alkaakohan Ferrariltakin rahat loppumaan?

        Tuurimestarille ihan hyvin yksi kabinettimestaruus.

        Kimin palkka lienee niin kova, että Bottaksen ulososto olisi melkein sillä kuitattu. MUTTA kun Massa on yhtä hyvä kuin Bottas ja Massa on myös yhtä hyvä kuin Kimi ja molemmat on jo todettu liian hitaiksi Ferrarille, niin miksi vaihtaa Kimi yhtä hitaaseen Bottakseen? On kai niitä muitakin vaihtoehtoja Ferrarille?


      • nuoria_tilalle
        Värilasiton3 kirjoitti:

        Tuurimestarille ihan hyvin yksi kabinettimestaruus.

        Kimin palkka lienee niin kova, että Bottaksen ulososto olisi melkein sillä kuitattu. MUTTA kun Massa on yhtä hyvä kuin Bottas ja Massa on myös yhtä hyvä kuin Kimi ja molemmat on jo todettu liian hitaiksi Ferrarille, niin miksi vaihtaa Kimi yhtä hitaaseen Bottakseen? On kai niitä muitakin vaihtoehtoja Ferrarille?

        Jos Ferrari palkkaisi nyt noita 18 vuotiaita kuskeja, niin ne voisivat päästä vielä uransa aikana edes kerran palkintosijoille, kun joku Mersukuski syystä tai toisesta epäonnistuu.


      • repale
        nuoria_tilalle kirjoitti:

        Jos Ferrari palkkaisi nyt noita 18 vuotiaita kuskeja, niin ne voisivat päästä vielä uransa aikana edes kerran palkintosijoille, kun joku Mersukuski syystä tai toisesta epäonnistuu.

        Ferrari on siitä erikoinen talli ettei se halua alkaa kouluttamaan uusia kuljettajia. Takavuosina kylläkin mutta uudet johtajat haluavat Ferrarin eturiviin, maksoi mitä maksoi. Jopa auton kehitys on jäänyt toissijaiseksi, ainoastaan kuskeiksi yritetään saada ne nopeimmat ja niitä sitten syytetään jos tuloksia ei tule.

        Bottas taitaa olla huonoin vaihtoehto sekä hänelle itselleen että Ferrarille koska auto ei vaan ole kilpailukykyinen. Bottas tähtää mestaruuteen ja Ferrarilla hänestä tulee kakkoskuski. Ikuinen sellainen.

        Jos Räikkönen saisi loppukauden onnistumaan, jatkovuosi olisi mahdollinen ja myös Ferrarin etu sillä kokemusta Räikkösellä ainakin on auton säätäjänä.


      • Värilasiton3
        repale kirjoitti:

        Ferrari on siitä erikoinen talli ettei se halua alkaa kouluttamaan uusia kuljettajia. Takavuosina kylläkin mutta uudet johtajat haluavat Ferrarin eturiviin, maksoi mitä maksoi. Jopa auton kehitys on jäänyt toissijaiseksi, ainoastaan kuskeiksi yritetään saada ne nopeimmat ja niitä sitten syytetään jos tuloksia ei tule.

        Bottas taitaa olla huonoin vaihtoehto sekä hänelle itselleen että Ferrarille koska auto ei vaan ole kilpailukykyinen. Bottas tähtää mestaruuteen ja Ferrarilla hänestä tulee kakkoskuski. Ikuinen sellainen.

        Jos Räikkönen saisi loppukauden onnistumaan, jatkovuosi olisi mahdollinen ja myös Ferrarin etu sillä kokemusta Räikkösellä ainakin on auton säätäjänä.

        Kokemustahan Kimulilla on, mutta kun ei se osaa puhua mekaanikoille, kimittää vain. Eikä sille sovi kuin juuri tietynlainen auto, mikä taas ei istu muille, joten Kimulin kimitys ei auta kehittämään muita kuin Kimulin omaa autoa ja sillä taas ei tule menestystä, koska kuskina Kimuli on hidas, mutta epävarma.


      • repale
        Värilasiton3 kirjoitti:

        Kokemustahan Kimulilla on, mutta kun ei se osaa puhua mekaanikoille, kimittää vain. Eikä sille sovi kuin juuri tietynlainen auto, mikä taas ei istu muille, joten Kimulin kimitys ei auta kehittämään muita kuin Kimulin omaa autoa ja sillä taas ei tule menestystä, koska kuskina Kimuli on hidas, mutta epävarma.

        Eiköhän kaikilla kisakuskeilla ole alla itselle säädetty auto. Miks' pitäis osata virittää toiselle.
        Tesrikuskit tuskin säätävät autoja mieleisekseen, ajavat vaan moottorin kestävyys testiä ja renkaita.

        Minusta Kimi ei "kimitä" vaan narisee kuten niin monet suomalaiset ulkomailla ollessaan kun arastelevat puhua "kielillä" vaikka osaisivat miten hyvin tahansa. Perisuomalaista vaatimattomuutta.

        Ootko ollu varikolla kuuntelemassa Kimin puheita?


      • Värilasiton3
        repale kirjoitti:

        Eiköhän kaikilla kisakuskeilla ole alla itselle säädetty auto. Miks' pitäis osata virittää toiselle.
        Tesrikuskit tuskin säätävät autoja mieleisekseen, ajavat vaan moottorin kestävyys testiä ja renkaita.

        Minusta Kimi ei "kimitä" vaan narisee kuten niin monet suomalaiset ulkomailla ollessaan kun arastelevat puhua "kielillä" vaikka osaisivat miten hyvin tahansa. Perisuomalaista vaatimattomuutta.

        Ootko ollu varikolla kuuntelemassa Kimin puheita?

        Nariseehan tuo suomeksikin, tosin vähemmän kuin nuorena.

        Ongelma autonsäätämisessä on siinä, jos yksi kuski tarvitsee aivan omanlaisensa auton, kun taas vaikka viisi muuta voi ajaa melkein samanlaisilla keskenään. Näin nämä viisi voivat kehittää autoa toisilleen, mutta eivät sille yhdelle. Tai jos siis tallissa kaksi ajaa samanlaisilla autoilla, niin tilanne on tallille parempi kuin jos kaksi kuskia tarvitsevat aivan erilaiset autot.


      • repale
        Värilasiton3 kirjoitti:

        Nariseehan tuo suomeksikin, tosin vähemmän kuin nuorena.

        Ongelma autonsäätämisessä on siinä, jos yksi kuski tarvitsee aivan omanlaisensa auton, kun taas vaikka viisi muuta voi ajaa melkein samanlaisilla keskenään. Näin nämä viisi voivat kehittää autoa toisilleen, mutta eivät sille yhdelle. Tai jos siis tallissa kaksi ajaa samanlaisilla autoilla, niin tilanne on tallille parempi kuin jos kaksi kuskia tarvitsevat aivan erilaiset autot.

        Mikäli olen oikein käsittänyt tämän formulaslangin niin auton perussäädöt trimmataan datan mukaan yleispäteviksi mutta kisakuski haluaa sitten virittää autoon erityispiirteen.
        Esim. Kimi ei siedä auton puskemista kun taas näitä tavallisia meidän kaikkien tavallisia autoja ihan suunnitellaan sellaisiksi tai ettei ne ainakaan yliohjaa, siis mieluummin puskevat. Tämä siis vain esimerkki miksi kuskit haluaa poiketa datasta. Esim. Shumi säädätti auton yliohjaavaksi ja siksi sillä ei kukaan varakuski pystynyt ajamaan.


    • ainoa_mahdollisuus

      Ferrarin täytyy alkaa Mersun asiakastalliksi, niin voisi edes kilpailla Williamsin kanssa.

      • paras_neuvo

        ja ainoa tapa päästä edes teoriassa lähelle kärkeä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe