Vedonestoratkaisu hoidon ajaksi?

tomppaloora

Terve,

minulla on kultainennoutaja, joka on hyvinkin lajikuvauksena mukainen ja en koe minkäänlaista ongelmaa hänen kanssaan ulkoillessa tai kotona. Ongelmana on se, että koira (leikkaamaton uros, 6 v.) on selkeästi omapäisempi ja riivatumpi muiden ihmisten käsissä. Vetää ja jarruttelee. Hoidossa kaveri on yhteensä n. 2 viikkoa vuodessa. Olisiko fiksu ratkaisu tähän hankkia kuonopanta? Hoitajaihmisenä on usein pienempi naishenkilö jonka koira aika äkkiä voittaa vetovoimassa.

Olisiko kuonopanta siis näppärä ratkaisu pelkästään hoidon ajaksi, eli muutamaksi päiväksi kerrallaan? Toimivatko ne tehokkaasti?

Kiitos.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu_

      Kuonopanta on ihan hyvä, ja sillä saa koiralta voimaa pois, mutta sitäkin pitää osata käyttää, koska sillä voi vahingoittaa koiran niskaa... Toinen vaihtoehto on reaktiovaljaat, joilla koiralta saa myös voimaa pois kiskomisesta, eikä ne vahingoita koiraa.

      http://www.doggallery.fi/product/666/halti-reaktiovaljas

    • nxbxnxbdkdkjd

      valjaat joihin saa hihnan etukoukkuun, on aika tehokkaat. jos koira vetää, se kääntyy paluusuuntaan. aika äkkiä ainakin meidän koira sillä tajusi että hölmöä alkaa vetämään.

      • Juu_

        Eli juurikin ne reaktiovaljaat, koska niissähän on taluttimelle kiinnitys rinnassa. Ne tosiaan on hyvät, koska eivät satuta koiraa ja vievät voimaa pois ja kääntävät koiran peffa menosuuntaan, niin viisaimmat hoksaa ettei kannata kiskoa. :)

        Muunki merkkisiä reaktiovaljaita löytyy kun vaan nuo haltit. Aloittajan kannattaa googlata että mitä kaikkia löytyy, minkä hintaisia ja mistä. Sellaisia valjaita joissa menee jotain naruja kainaloiden alta EI kannata ostaa, koska ne vaan satuttaa koiraa ja voi saada kiskomaan vielä enemmän.


      • 161733

        " niin viisaimmat hoksaa ettei kannata kiskoa. "

        - Ai viisaimmat? Kyllä ne viisaimmat hoksaa asian ilman valjaitakin ja kulkee kuten omistaja tai kulloinenkin taluttaja tahtoo ja pyytää.


      • Pro_koirat
        161733 kirjoitti:

        " niin viisaimmat hoksaa ettei kannata kiskoa. "

        - Ai viisaimmat? Kyllä ne viisaimmat hoksaa asian ilman valjaitakin ja kulkee kuten omistaja tai kulloinenkin taluttaja tahtoo ja pyytää.

        Omapäinen ja riivattu, niinhän aloittaja kuvaili, ei puhunut tyhmyydestä mitään. Koirahan tietää miten homman tulee toimia ja tekee niin omistajan kanssa jota tottelee laumansa päänä, mutta vie luonteensa mukaisesti muita 6-0, kyllä tuohon viisautta tarvitaan. Mistäs me tiedetään kuinka fiksu koira onkaan :)


      • Juu_
        Pro_koirat kirjoitti:

        Omapäinen ja riivattu, niinhän aloittaja kuvaili, ei puhunut tyhmyydestä mitään. Koirahan tietää miten homman tulee toimia ja tekee niin omistajan kanssa jota tottelee laumansa päänä, mutta vie luonteensa mukaisesti muita 6-0, kyllä tuohon viisautta tarvitaan. Mistäs me tiedetään kuinka fiksu koira onkaan :)

        Tähän huumorimielellä heitettyyn "viisaimmat hoksaa..." on nyt sitten oikein tartuttu kahdenkin kommentoijan voimasta? Sehän nimenomaan on viisaan koiran merkki, että hoksaa jos jotakin voi viedä kun pässiä narussa ja sitten taas tajuaa olla kiskomatta jos se perässä vedettävä pulkka saa käyttöönsä vermeet, jolla ei niin vaan kiskotakaan... Relatkaa vähän, älkääkä olko niin k*pä otsassa nillittämässä muutamasta sanasta. Tässähän kysyttiin kuonopannasta ja minä pyrin neuvomaan aloittajaa, en odottanut mitään napinaa kommentistani, vaan jos jollain on halua vastata niin vastaa sit vaikka aloittajan esittämään kysymykseen ja neuvoo häntä... Hyvää kesän jatkoa kaikille vaan, ja parempaa mieltä sadesäistä huolimatta... :)


      • Juu_
        Juu_ kirjoitti:

        Tähän huumorimielellä heitettyyn "viisaimmat hoksaa..." on nyt sitten oikein tartuttu kahdenkin kommentoijan voimasta? Sehän nimenomaan on viisaan koiran merkki, että hoksaa jos jotakin voi viedä kun pässiä narussa ja sitten taas tajuaa olla kiskomatta jos se perässä vedettävä pulkka saa käyttöönsä vermeet, jolla ei niin vaan kiskotakaan... Relatkaa vähän, älkääkä olko niin k*pä otsassa nillittämässä muutamasta sanasta. Tässähän kysyttiin kuonopannasta ja minä pyrin neuvomaan aloittajaa, en odottanut mitään napinaa kommentistani, vaan jos jollain on halua vastata niin vastaa sit vaikka aloittajan esittämään kysymykseen ja neuvoo häntä... Hyvää kesän jatkoa kaikille vaan, ja parempaa mieltä sadesäistä huolimatta... :)

        Sori Pro_koirat nyt luin uudestaan sateen pehmentämällä päällä kommenttisi ja hokasin että se olikin nillittäjälle, ei minulle... Eli itselle myös toivotan parempaa mieltä sadesäistä huolimatta ja otan k*rvän otsasta pois... :D


    • toimiinoikeasti

      Kuonopanta on erittäin tehokas koiran hallintaväline.Kannattaa toki totuttaa koiraa kuonopantaan jo etukäteen.Ja opetella kävelyttämään koiraa taluttajan vierellä, niin ettei jätä liikaa löysää hihnaan.Jos taluttaa liian pitkällä hihnalla, koira saattaa rynnätä, ja kuonopanta nykäisee koiraa sitten kurjasti.Mutta siis, kun koira on tottunut, että kuonopannalla talutetaan,niin sitten sujuu kyllä näppärästi.
      Kuonopannan avulla koiran saa pysymään taluttajan vierellä, ja koira on erittäin hyvin hallinnassa.Näyttelyalueilla suurilla jättiroduilla on usein kuonopantoja, niin vaikka olisi useampikin koira samalla taluttajalla, pysyvät hallinnassa eivätä karkaa tai rynni.On tärkeää että kuonopanta on juuri oikean kokoinen koirallesi, ettei se pääse vetämään sitä pois päästään.Ja jos siinä on kaulapannan ja kuonopannan välille linkki, niin silloin koira ei karkaa vaikka saisikin kuonopannan keploteltua päästään.Niin voi käydä, jos kuonopanta on laitettu liian löysästi, tai jos se on väärän kokoinen.Kannattaa sovittaa se ennen ostopäätöstä,että on sitten juuri oikean kokoinen koirallesi.Joissakin kuonopannoissa on valmiina se linkki osa, niitä myydään myös erikseen.Linkkiosaa ei tarvitse, jos käyttää kaksipäistä talutinta ja liittää toisen pään kuonopantaan ja toisenpään kaulapantaan.
      Monet vanhat ihmiset, ja nuoremmatkin käyttävät kuonopantaa nuoren tai voimakkaan koiran hallintaan.Itsellä ollut vedonestovaljaitakin, mutta kyllä kuonopannalla hallinta on helpointa.

    • tomppaloora

      Kiitos kaikille vastauksista. Sain apuja ja varmistusta.

      • Pro_koirat

        Vinkkinä; koita opettaa koira käskystä sivullesi, niin ei tarvitse siinä ihan koko lenkkiä kulkea, vaan pääsee vähän haistelemaan muiden koirien ja pupusten hajuja vapaammin välillä. Sitten kun on tarve, tai vaan harjoituksen vuoksi, otat siihen sivulle ja siinä menee kunnes luvan saa pois. Näin koira varmasti saa eniten irti lenkistä, lenkkhän on koiran laatuaikaa parhaimmilaan, tai ainakin pitäisi olla :)


      • tottumusontoinenluonne

        Mikä hiivatin huoli iski aloittajalle? Koira 6v ja on joka vuosi 2/vko hoidossa, usein samalla ihmisellä. Onhan he pärjänneet nämäkin vuodet.


      • tomppaloora

        Kärkkäästi kommentoidaan ja ollaan nokkavia. No eihän siinä mitään uutta. :) Eikö tule mieleen minkäänlaisia mahdollisia olosuhteen muutoksia jotka voisivat tuoda ihmisen ja koiran elämään erilaisia ongelmia ja epäkäytännöllisyyksiä? Koira tosiaan on 6 v. ja n. 2 viikkoa vuodessa hoidossa. Elämät, elämäntilanteet ja elämän miljööt muuttuvat kun elämää eletään, niin ainakin täällä päin sattuu käymään. Hiivatun huoli on tosiaan iskenyt mulle, sun täytyy nyt vaan jättää mun vastuulle se, että mä osaan itse päättää hoitajan kanssa milloin mikäkin asia on ongelma ja milloin ei. Kiitos tosin mielenkiinnostasi.


    • tuttujuttukakkonen

      Mul oli tota ihan samaa. Meinaan että mun kanssa ei vedellyt, mutta hoitotädit valitteli että vie ihan hulluna! Siihen auttaa hoitotädin neuvominen parhaiten!!!
      Meinaan että on tiukkana että kuka siellä on emäntänä, kultsu on fiksu koira ja tajuaa sen kyllä helposti! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe