Bed jacket

Vaatturi

18

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnkoHuono

      Näyttää pyjamalta - voisi olla myös aamutakin tyylinen "aamu-oloasu".
      Minä käyttäisin sanaa yöpaita tai yöasu/pyjama.

      • Vaatturi

        Ei ole pyjama, koska bed jacketia käytetään ennen nukkumaanmenoa. Ranskaksi ja italiaksi vaatteen nimi on liseuse, sillä vaatetta käytetään usein silloin kun kömmitään sänkyyn ja luetaan kirjaa ennen kuin aletaan nukkua.


      • Vaatturi kirjoitti:

        Ei ole pyjama, koska bed jacketia käytetään ennen nukkumaanmenoa. Ranskaksi ja italiaksi vaatteen nimi on liseuse, sillä vaatetta käytetään usein silloin kun kömmitään sänkyyn ja luetaan kirjaa ennen kuin aletaan nukkua.

        Suomeksi vaatteen nimi on lisöösi. Tämä käy ilmi Ollin riemastuttavasta pakinasta "Angoralankainen lisöösi".


      • midwest
        Hakro kirjoitti:

        Suomeksi vaatteen nimi on lisöösi. Tämä käy ilmi Ollin riemastuttavasta pakinasta "Angoralankainen lisöösi".

        Kasityo-ohjeissa se muistaakseni oli "lukunuttu" silloin kun oli viela muodissa.


      • midwest kirjoitti:

        Kasityo-ohjeissa se muistaakseni oli "lukunuttu" silloin kun oli viela muodissa.

        Tottakai lukunuttu käsityöohjeissa. Pakinataiteessa lisöösi on kuitenkin ehdottomasti vetävämpi nimitys.


    • Straightjacket

      Tuollaista rotsia käytetään ns. lämpimissä maissa, missä ei asunnoissa ole lämmitystä, mutta illat ja yöt ovat yleensä kylmiä. Kaikenlaiset kuumavesiputelit ja sähkölämmitteiset peitteet kuuluvat myös asiaan.
      Samaan sarjaan kuuluu myös Brittein saaret, vaikka siellä ei mistään lämmöstä voikaan puhua milloinkaan. Muutama kymmenen vuotta sitten siellä ei edes tunnettu keskuslämmitystä eikä tuplaikkunoita, kolminkertaisista puhumattakaan, vaikka pakkasta saattoi olla lähes parikymmentä astetta (ja Celsiusta siis). Jos takka sattui olemaan talossa, niin se on suoravetoinen, ilman peltiä oleva hormi talon ulkoseinällä. Siis hyvin alkeellista suomalaisittain ajateltuna.

    • Jos olisin moisia myymässä, rustaisin mainokseen "lyhyt aamutakki".

      Eipä aamutakkiakaan välttämättä eniten aamuisin käytetä, vaan iltaisin suihkun jälkeen, kun ei viitsi enää pukeutua ennen nukkumaan menoa.

      • Anorakki

        Suomessa tuskin tuollaiselle takille on mitään tarvetta ja liekö missään muuallakaan nykyään. (Aivan naurettavaa vanhojen akkojen pelleilyä).
        Joten säästä rustailusi jollekin muulle tuotteelle, jos rustailukykyjä löytyy.


      • Ei tulisi pieneen mieleenikään alkaa tuollaista kaupata. Suomessa on nukkumaan pukeutuminen niin vieras asia, että tavallisia pyjamiakin kummastellaan.

        Suomalaisissa kodeissa on lämpöeristykset, ei täällä sisällä palella niinkuin pahimpina esimerkkeinä Japanissa ja Englannissa palellaan. Amerikkalaisetkin talot ovat aivan pahvia keskilännessäkin, missä sentään voi preerioilla olla talvisin todella kylmä ja luntakin metritolkulla.


      • midwest
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ei tulisi pieneen mieleenikään alkaa tuollaista kaupata. Suomessa on nukkumaan pukeutuminen niin vieras asia, että tavallisia pyjamiakin kummastellaan.

        Suomalaisissa kodeissa on lämpöeristykset, ei täällä sisällä palella niinkuin pahimpina esimerkkeinä Japanissa ja Englannissa palellaan. Amerikkalaisetkin talot ovat aivan pahvia keskilännessäkin, missä sentään voi preerioilla olla talvisin todella kylmä ja luntakin metritolkulla.

        Haluaisin nahda yhdenkin pahvitalon, kollimaattori. Meilla ainakin on ulko- ja sisaeristykset. Ikkunat nayttavat yksinkertaisilta vaikka ovat kaksinkertaisia ja eristava kaasu valissa.
        Amerikkalaisissa taloissa ei myoskaan kuulu pissimisen aanet huoneistosta toiseen niinkuin suomalaisissa kerrostaloissa.
        Lammitys ja ilmastointi ovat myos standardivarustuksia, aina on sisalla sopiva lampotila.
        Jotain tolkkua ja todenperaisyytta tuohon dissaamiseenkin.


      • Minä näin kuukauden reissulla Coloradossa, Utahissa, Arizonassa ja Uudessa Meksikossa varsin monta heppoista rakennusta, jotka eivät nyt sentään olleet pahvia, mutta jota rakennustapaa Suomessa käytetään tehtäessä puuliitereitä.

        Oli mykistävää nähdä, että edelleenkin monissa omakoti- ja rivitaloasunnoissa astutaan kovalevyoven kautta suoraan olohuoneeseen, seudulla, missä talvisin voi olla reilusti pakkasta ja etenkin tuuli tuivertaa, ajaen edellään melkoisia kinoksia.


      • arizonaheat
        Kollimaattori kirjoitti:

        Minä näin kuukauden reissulla Coloradossa, Utahissa, Arizonassa ja Uudessa Meksikossa varsin monta heppoista rakennusta, jotka eivät nyt sentään olleet pahvia, mutta jota rakennustapaa Suomessa käytetään tehtäessä puuliitereitä.

        Oli mykistävää nähdä, että edelleenkin monissa omakoti- ja rivitaloasunnoissa astutaan kovalevyoven kautta suoraan olohuoneeseen, seudulla, missä talvisin voi olla reilusti pakkasta ja etenkin tuuli tuivertaa, ajaen edellään melkoisia kinoksia.

        Taas yksi "kuukauden asiantuntija". Mitas muita analyyseja kerkisit tehda?


      • arizonaheat kirjoitti:

        Taas yksi "kuukauden asiantuntija". Mitas muita analyyseja kerkisit tehda?

        Vaja ei palatsiksi muutu, katseli sitä sitten kuukauden tai vuosia.

        Yhdysvaltain köyhien osavaltioiden rapistuvasta infrastruktuuristakin riittäisi tarinaa, mutta on minulla muualtakin maailmasta tosia ei-niin-matkailunedistämisjuttuja. Venäjä oli silmät aukaiseva kokemus, Kiina samoin.


      • midwest
        Kollimaattori kirjoitti:

        Minä näin kuukauden reissulla Coloradossa, Utahissa, Arizonassa ja Uudessa Meksikossa varsin monta heppoista rakennusta, jotka eivät nyt sentään olleet pahvia, mutta jota rakennustapaa Suomessa käytetään tehtäessä puuliitereitä.

        Oli mykistävää nähdä, että edelleenkin monissa omakoti- ja rivitaloasunnoissa astutaan kovalevyoven kautta suoraan olohuoneeseen, seudulla, missä talvisin voi olla reilusti pakkasta ja etenkin tuuli tuivertaa, ajaen edellään melkoisia kinoksia.

        Etuovea ainakin meilla kaytetaan erittain harvoin. Autotallin kautta tullaan tai sitten takapihalta mudroomin kautta.
        Yksinkertainen ovi meillakin on mutta niin hyvin eristetty etta ei tunnu sisaltapain edes viilealta pakkaspaivinakaan.


    • Sanoisin, että se lyhyehkö yöpaidan päälle puettava neule on 'Lukunuttu'.
      Pitkä kankaasta valmistettu on aamutakki, riippumatta siitä onko se käytössä aamulla, päivällä tai illalla.

    • EiEnääKäyttöä

      Aiheesta poiketen ihan vain kommentoin, että ns. aamutakki on nykyisin melko turha. Onhan se toki kylpytakkia ohuempi ja monesti sitä käytännöllisempi ja ajaa saman asiankin, mutta jompikumpi (siis kylpytakki tai aamutakki) riittää ainakin minulle.
      Samoin pyjaman/yöpuvun/-paidan käyttö on nykyisin melko vähäistä. Ainakin meillä on niin lämmintä, että peitto riittää yöksi. Toki käytän yöasua esim. ystävien luona yöpyessäni tai joskus saunan jälkeen (ellen käytä ohuehkoa KYLPYtakkiani).

      Tätä kirjoittaessani johtui vielä mieleeni kysymys, mitä virkaa on ns. tupakkatakilla? Sehän on ikäänkuin miehen aamutakki ( tai bed jacket?). S siis sellainen, mitä ennen vanhaan miehet käyttivät iltamyöhään tai aikaisin aamulla käydessään tupakalla ulkona/tupakkahuoneessa.

      • Lisööri

        Komppaan. Minullekin tasaharmaa froteekylpytakki merkkiä United Colors of Benetton (sic!) riittää aamutakiksi vallan mainiosti.

        Yöasuksi minulle ja vaimolleni riittää kotona pussilakana, on riittänyt jo viidettäkymmentä vuotta. Nahkapyjamassa minä nukuin ammoin poikamiesaikoinanikin.

        Pussilakanan sisällä untuvatäkki – talvella paksumpi, kesällä ohuempi.

        Vieraammissa paikoissa häveliäisyys toki vaatii jotakin riepua strategisiin paikkoihin. Ja olen minä nähnyt vaimoni vetäisevän yläkropan verhoksi vuoteeseen T-paidan tai vastaavaa Iines Ankan malliin koleammilla keleillä, varsinkin jos yöpöydällä on lukemista.

        Joskus olen kuullut puhuttavan paitulista. Käyneekö mitenkään nykyvastineeksi lukunutulle?

        Mitä tuohon liseuse-sanaan tulee, niin Google-kuvahaku tuottaa tuolla hakusanalla näkyviin ensisijaisesti tablettitietokoneen (taulutietokoneen, sormitietokoneen...) tapaisia sähköisten kirjojen lukulaitteita ja vasta toissijaisesti naispuolisia lukevia ihmisiä. Maskuliinisempi liseur puolestaan tuo aluksi näytille lukevia urosihmisiä. Kaikki ilmeisesti juontavat juurensa lukemista tarkoittavasta lire-verbistä. Ranskan taitoni ovat enemmän kuin vajavaiset; onko siis niin, että liseuse tarkoittaa alun perin naispuolista lukijaa ja sittemmin myös lukunuttua (lisöösiä) ja sähköisen kirjan lukulaitetta?


      • Lisööri

        >Tätä kirjoittaessani johtui vielä mieleeni kysymys, mitä virkaa on ns. tupakkatakilla?

        Ei mitään, ainakaan minulle. Poltin viimeisen Merkelikauppalani (Marlboro) 43 vuotta sitten, heinäkuussa 1972. Sen jälkeen olen polttanut kaksi venäläistä ”mahorkkapötköä” (saattoivat olla merkkiä Беломорканал), koska tiesin hyvin, että niistä en ainakaan saa kimmoketta aloittaa savukkeenpolttoa uudestaan. Sikareita polttelin sen jälkeen vielä toistakymmentä vuotta periaatteella yksi jouluna, yksi juhannuksena, koosta ja laadusta tinkimättä, mutta sekin pahe jäi pois.

        Mistä muuten smokki on saanut suomenkielisen nimensä? Eikös se ole englanniksi tuxedo? Smoking jacket tarkoittaa käsittääkseni tupakkatakkia, ja sellaisessa en suinkaan menisi black tie -koodin mukaisiin pippaloihin. Smokkia en ole vetänyt ylleni koskaan. White tie -koodin mukaisesti olen joutunut pukeutumaan kerran elämässäni, ja se tiesi käyntiä pukuvuokraamon kautta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe