Vauvan "hankinta" yksin

PienokainenSyliin

Hei!

Olen kohtapuolin 25 vuotta täyttävä nainen pääkaupunkiseudulta. Nyt jo parin vuoden ajan harkinnut vauvan saamista yksin. Kumppania, jonka kanssa perheen perustaisi, ei vain tunnu löytyvän. Parisuhteen on oltava hyvällä pohjalla, vakaa ja toimiva hyvin, että voisi sitoutua toiseen niin vahvasti. Uskon, että kumppani löytyy vielä joskus, mutta toivoisin lasta nyt jo tässä vaiheessa elämää. Onko täällä ketään, joka olisi hankkinut lapsen yksin? Kuinka olette toimineet asian etenemiseksi? Itselläni vaihtoehtona tulisivat luultavasti olemaan hedelmöityshoidot. Toisaalta parhain tilanne olisi, että lapsella olisi myös isä, vaikken miehen kanssa parisuhteessa välttämättä olisi. Jos lapseni isä olisi minulle tuttu, ja kaikin tavoin läsnä lapsemme elämässä. Mutta mistä löytää isäksi haluava ja siihen valmis mies? Netissä on välillä miehiltä ilmoituksia, mutta mistä tiedän, ovatko niiden takana kirjoittavat tyypit todellisia ja sitä, mitä väittävät, saati tosissaan lapsenhankinnan suhteen, ja valmiita sitoutumaan lapseen loppuelämäksi? Olisin valmis tutustumaan mieheen, joka tahtoisi "projektiin" mukaan, mutta luulen sellaisen löytämisen olevan haastava tehtävä ja yhtä pitkä prosessi, kuin kumppanin löytäminenkin. Päädyn mitä varmimmin hedelmöityshoitoihin. Niistä toivoisin saman kokeneilta mielipiteitä ja kokemuksia. Mikä klinikka on paras, millaiset käytännöt heillä on ja niin edelleen. Toivon asiallisia ja auttavia viestejä tänne suuntaan.

22

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siittäjämies

      Voin luvata, että sen kumppanin hankinta vaukeutuu myöhemmin, kun sulla on lapsi.. kysellä yksinhuoltajilta mitä se touhu on. Meillä miehillä (on niitä omia lapsia tai ei jo) lapseton nainen on se ykkösvaihtoehto kumppaniksi. Sen kans yhteinen ydinperhe. Karu totuus. Ehkä sun pitäs ottaa asenne ettet etsi sitå kumppania ikinä.
      Olen yhden lapsen laittanut mukin kautta alulle parikymppiselle likalle, jolla asenne ettei mitään miestä kuvioihin. Voihan toi tietty muuttaa mieltään :D mut joo. Itse en tuo mies tule olemaan. ei paljoa auta ku mies voi häipyy millon vaan lupauksista huolimatta.
      On vähän pelin henki se.et nainen ku nainen haluaa vauvan ja se on se ykkösasia.niin se saa sen vauvan. Saa olla vauvoineen keskenään ;)

      • 6bå

        Itse imetän tässä omaa vauvaani, jonka hankin yksin, ja ei ertyisemmin kiinnosta hankkia sitä ydinperhettä enää. Näin on paljon mukavampi.


      • Epäitsekkäästi

        Vaikka sinulla itselläsi olisi ollut kuinka huonot isäkokemukset tahansa, olisi hyvä lapselle antaa edes mahdollisuus maailman parhaaseen isään. Tämä koskee myös avaajaa.


      • eitosinunohdeta
        Epäitsekkäästi kirjoitti:

        Vaikka sinulla itselläsi olisi ollut kuinka huonot isäkokemukset tahansa, olisi hyvä lapselle antaa edes mahdollisuus maailman parhaaseen isään. Tämä koskee myös avaajaa.

        Maailman parhaaseen... Täällä kirjoittavat trolliukot ovat ainakin jotain muuta.


      • Epäitsekkäästi
        eitosinunohdeta kirjoitti:

        Maailman parhaaseen... Täällä kirjoittavat trolliukot ovat ainakin jotain muuta.

        Itse en ole trolliukko - en edes mies. :D
        Miten huonoja kokemuksia täytyy elämän aikana kertyä miehistä, että haluaa evätä omalta lapseltaan isän, joka rakastaa lasta ja äitiä? Onneksi minun lapsillani on "maailman paras isä".


      • Elämä.on
        Epäitsekkäästi kirjoitti:

        Itse en ole trolliukko - en edes mies. :D
        Miten huonoja kokemuksia täytyy elämän aikana kertyä miehistä, että haluaa evätä omalta lapseltaan isän, joka rakastaa lasta ja äitiä? Onneksi minun lapsillani on "maailman paras isä".

        Olin kirjoittaa, että huonot naiset keräävät ympärilleen kelvottomia isiä, mutta eihän se niin taida olla, vaan pikemminkin TYHMÄT naiset valitsevat huonoja isiä lapsilleen. Tyhmyys ei toki ole "huonoutta", koska sille ei mitään oikein voi.


      • niinonkin
        Elämä.on kirjoitti:

        Olin kirjoittaa, että huonot naiset keräävät ympärilleen kelvottomia isiä, mutta eihän se niin taida olla, vaan pikemminkin TYHMÄT naiset valitsevat huonoja isiä lapsilleen. Tyhmyys ei toki ole "huonoutta", koska sille ei mitään oikein voi.

        Eli se joka ei halua miestä on viisas, koska ei lisäänny kelvottoman kanssa. Viisas nainen ei myöskään valitse huonoa isää, kun ei valitse isää ollenkaan.

        Onko se tosiaan niin hankala ymmärtää, ettei kaikki halua samanlaista elämää, kun eivät halua sitä mitä sinä. Turha sitä on psykologisoida, että kyse on isäsuhteesta tai entisistä mahdollisista parisuhteista.


      • Elämä.on
        niinonkin kirjoitti:

        Eli se joka ei halua miestä on viisas, koska ei lisäänny kelvottoman kanssa. Viisas nainen ei myöskään valitse huonoa isää, kun ei valitse isää ollenkaan.

        Onko se tosiaan niin hankala ymmärtää, ettei kaikki halua samanlaista elämää, kun eivät halua sitä mitä sinä. Turha sitä on psykologisoida, että kyse on isäsuhteesta tai entisistä mahdollisista parisuhteista.

        Vois sitä kuitenkin edes yrittää löytää lapselle hyvän isän, vaikka tyhmä olisikin. Nämä, jotka lyö hanskat tiskiin ja päättää tehdä lapsen yksin, vaikuttavat aivan toivottomilta tapauksilta. Kannattaako silloin tehdä lasta lainkaan, jos geenit on ihan peestä. :D


      • sorrymuttettaidatajuta
        Elämä.on kirjoitti:

        Vois sitä kuitenkin edes yrittää löytää lapselle hyvän isän, vaikka tyhmä olisikin. Nämä, jotka lyö hanskat tiskiin ja päättää tehdä lapsen yksin, vaikuttavat aivan toivottomilta tapauksilta. Kannattaako silloin tehdä lasta lainkaan, jos geenit on ihan peestä. :D

        Miksi he vaikuttavat toivottomilta? Siksikö, etteivät halua samaa, kuin sinä? Onko se parisuhde joku hyvän elämän mitta sinulle? Geenikommenttisi oli typerä. Miten se yht'äkkiä on geenien vika, jos ihminen ei ole parisuhteessa, ja onko sinusta sinkuilla huonot geenit, jotka kummasti parantuvat, jos hän menee parisuhteeseen. Voisitko kirjoittaa edes hieman älykkäämpää tekstiä?


      • Elämä.on
        sorrymuttettaidatajuta kirjoitti:

        Miksi he vaikuttavat toivottomilta? Siksikö, etteivät halua samaa, kuin sinä? Onko se parisuhde joku hyvän elämän mitta sinulle? Geenikommenttisi oli typerä. Miten se yht'äkkiä on geenien vika, jos ihminen ei ole parisuhteessa, ja onko sinusta sinkuilla huonot geenit, jotka kummasti parantuvat, jos hän menee parisuhteeseen. Voisitko kirjoittaa edes hieman älykkäämpää tekstiä?

        En usko, että minulla riittää rautalankaa sinulle, jos et edes tuota geenikommenttia oikein pysty ymmärtämään.


      • hahhahvaan
        Elämä.on kirjoitti:

        En usko, että minulla riittää rautalankaa sinulle, jos et edes tuota geenikommenttia oikein pysty ymmärtämään.

        Noin voi sanoa aina, kun ei muuta osaa.


      • Elämä.on
        hahhahvaan kirjoitti:

        Noin voi sanoa aina, kun ei muuta osaa.

        Tarviiko minun toistaa kirjoittamaani? Lue tuo geenikommentti niin monta kertaa, kunnes ymmärrät.


      • lukihäiriökövaivaa
        Elämä.on kirjoitti:

        Tarviiko minun toistaa kirjoittamaani? Lue tuo geenikommentti niin monta kertaa, kunnes ymmärrät.

        Ehkä sinulla on geeneissä vikaa, kun et saa aikaan järkevää tekstiä :)


    • pienokainenSyliin

      Täällä on isäksi haluava ja siihen valmis mies. Haluaisin tulla mukaan tähän "projektiin". Saanko kirjoittaa sinulle tarkemmin tai jos joku toinen nainen kiinnostuu niin olisi mukava tutustua.

    • KatsoVainGooglesta

      Katso klinikoiden kotisivuja. Myös jos haluat lukea pikkutarkkaa hoitojen yksityiskohtaa, käy kaksplussan keskusteluissa. Ei kannata lannistua, jos et aluksi ymmärrä sanaakaan. :) Ainakin Setalla taas on erilaisia vanhemmuuskumppanin hakumuotoja esim. sateenkaariperheiden kotisivuilla.

      • PienokainenSyliin

        Millainen käytäntö näissä kumppanuusvanhemmuuden hauissa yleensä on? Netissä vanhemmaksi tahtovien ilmoituksia? En ainakaan ihan äkkiä katsomalla löytänyt Setan sivuilta, olisiko sinulla linkkiä laittaa tänne?

        Joku kommentoi yksinhuoltajan vaikeudesta löytää miestä. Minulla on useampi kaveri ja tuttu, jotka lapsesta huolimatta ovat löytäneet hyvän suhteen ja ovat nykyään onnellisia yhdessä koko perhe. Näiden esimerkkien seuraaminen on valanut myös minuun uskoa siitä, että lapsenkin synnyttyä on mahdollista aloittaa parisuhde. Eikä siinä tilanteessa itseänikään luonnollisesti haittaa, jos kumppanillani olisi omia lapsia aiemmasta suhteesta.


      • rumpali4445
        PienokainenSyliin kirjoitti:

        Millainen käytäntö näissä kumppanuusvanhemmuuden hauissa yleensä on? Netissä vanhemmaksi tahtovien ilmoituksia? En ainakaan ihan äkkiä katsomalla löytänyt Setan sivuilta, olisiko sinulla linkkiä laittaa tänne?

        Joku kommentoi yksinhuoltajan vaikeudesta löytää miestä. Minulla on useampi kaveri ja tuttu, jotka lapsesta huolimatta ovat löytäneet hyvän suhteen ja ovat nykyään onnellisia yhdessä koko perhe. Näiden esimerkkien seuraaminen on valanut myös minuun uskoa siitä, että lapsenkin synnyttyä on mahdollista aloittaa parisuhde. Eikä siinä tilanteessa itseänikään luonnollisesti haittaa, jos kumppanillani olisi omia lapsia aiemmasta suhteesta.

        Setan keskustelufoorumilla on suljettu keskustelualue nimeltään sateenkaariperheet. :)


    • Älä-hupsi

      Olet niin nuori että älä tee sinäkin elämäsi virhettä. Aivosi eivät ole valmiit.

    • Kyl mä voin lähtee projektii mukaa..

    • ToteutaUnelma

      Moi!

      Olen sinkkuäitinä hedelmöityshoidoissa Helsingissä. Ikää 27v. Vertaistukea ja juttuseuraa löydät Simpukka.info -sivun "Helminauhakeskustelusta" ja Kenguruun foorumilta. Simpukka on lapsettomien sivusto, ja Helminauha-osio on lahjasoluilla hoidossa oleville. Kenguruu on itsenäisten äitien eli harkitusti yksin äidiksi tulleiden naisten ja heidän lastensa vertaistukiyhteisö. Molemmat foorumit ovat yksityisiä, eli niihin haetaan jäsenyyttä, jotta pääset lukemaan ja kirjoittelemaan.

      Rohkeasti vaan! :)

    • ekaksi_parisuhde

      En oikein ymmärrä, että miksi et käy nettitreffeillä? Olet sinkku, asut yksin ja vaikka olisit töissä tai opiskelisit esim. 40 h/vko, niin sinulla on silti aikaa vaikka kuinka paljon käydä tarvittaessa vaikka 2 treffit joka ilta.

      Olet sellaisessa iässä, että sinulle olisi kysyntää vaikka kuinka paljon. On epätodennäköistä, että just se oikea löytyy ekalla kerralla, mutta mitä menetät, että yrität ensiksi hankkia sen lapsen ns. normaalimenetelmällä? Eikö lapsellekin olisi oikein, että hänellä olisi ihan oikea biologinen isä eikä vain joku random jostakin vaikka lapsen isä ei sitten ehkä olisikaan lapsen elämässä merkittävästi mukana? Eikö sekin olisi tärkeää, että lapsi tietää isänsä nimen, hänellä olisi valokuva ja voisit kertoa, että lapsen tukan väri tulee isältä, jääräpäisyys äidiltä, nenä on kuin vaarilla ja kuulemma tuommoiset samanlaiset korvat on isäsi isällä. Vaikka lapsen isä ei olisi sinulle tärkeä, niin se on LAPSELLE tärkeä.

      Lapsella yleisimpiä syöpiä on leukemia. Jos lapsesi tarvitsisi verensiirtoa, kantasoluja tms, niin et saa lapsen isältä niitä, jos lapsi on saanut alkunsa luovutetulla spermalla. Sen sijaan jos tiedät lapsesi biologisen isän nimeltä, niin sinulla on mahdollisuus pyytää häntä pelastamaan lapsesi henki.

      Olen itse jäänyt yksinhuoltajaksi 11- ja 5-v ikäisten lasten äitinä. Voin kertoa, että yksinhuoltajana oli käsittämättömän rankkaa. Itse piti tuoda ja viedä nuorempi päiväkotiin. Aina oli kiire ja huono omatunto milloin lasten ja milloin työn takia. Alituinen stressi rahasta. Ei toivoakaan saada parisuhdetta, koska on lapset. Jos nuorempi lapsi sairastui, niin oli aina katastrofi, että selviydyin niistä päivistä. Joskus jouduin jopa ottamaan sairaan lapsen töihin, koska oli pakko selvitä työstä eikä sairaan lapsen paikka ole todellakaan aikuisen työpaikalla.

      Totaalisena YH:na sinulla pitäisi olla hyvät tukiverkot, jotka toimivat oman työsi tai opiskelusi takia, jos sinä sairastut, jos lapsi sairastuu jne. Entä kun 7-v ikäinen lapsesi soittaa ja sanoo, että avain jäi kotiin?

      Totaalisena YH:na joudut myös näyttämään miehen mallia jonkun sukulaisen (vaari, eno) avulla, jotta lapsi tottuu myös miehiin. Omalla kohdallani pelastus on ollut se, että lasten biologinen isä on ollut halukas tapaamaan lapsia eron jälkeenkin.

      Totaalisena YH:na olet taloudellisesti kovassa vastuussa: päivähoitomaksut, vaatteet, harrastukset, polkupyörät, sukset, luistimet, oma huone. Itse olen selvinnyt kirppisten ja ennakoinnin avulla esim. olen säästänyt lasten synttärijuhliin, rippikoulujuhliin ja auton ajokortteihin (noin 2 x 2000 euroa) rahat ennakkoon. Myös ne lapsettomuushoidot maksavat, mutta ne ovat vain pisara meressä lapsen kokonaiskuluissa. Jos lapsesi tarvitsee silmälasit, erikoishoitoa, kalliita lääkkeitä jne, niin ne nielevät rahaa tokuttomasti.

      Kaiken tämän keskellä sinun pitäisi huolehtia omasta jaksamisestasi, ammattitaidon ylläpidosta, kaverisuhteista ja etsiä sitä puolisoa. Ja se lapsi muuttaa jossakin vaiheessa pois kodista, jonka jälkeen sinä jäät yksin. Oma eläketurva ja vakuutusturva ylipäätään pitää olla kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe