Aamulla kello viis

sus.morsian

kävelen Ruunaanjärven polkua mökiltä savusaunalle. Kaikki muut nukkuvat. Eilisen saunanlämmittämisen tuoksut vieläkin , kun tulen rantaan. Sauna on vielä lämmin, rakas savusaunani. Istun ja katson järvelle, ahah, verkkoja kokemaan on ukko herätettävä, sääkset siikojen kiiltäviä selkiä ahnehtivat. Ääretön lohduttava hiljaisuus on täällä rajan pinnassa.

Tietysti ajatuksissani olin tuolla, mutta palasin sinne jostain syystä tänä aamuna hyvin elävästi. Astelin jäkälien ja kanervien reunustamaa polkua alas rantaan. No niin...verkkoja kokemaan. Minä soutaja, soua, huopaa, etkö per...ossaa soutaa, sillehän hymmyilen nyt.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koitereen myrskyävällä isolla järvellä olen ollut, isän mukana uittojätkien asujamissa. Tulee kova myrsky, Koitere on mahtava järvi, isä elävöittää tunteita vaarasta. Minä se soutaja. Ukkosmyrskyn ajaksi vene saareen nurin, performanssi - yllyttäjä oli hän.

    • Hyvä kuvaus Sus, huikeista maisemista. Tuli hyvä fiilis.

    • jjoutava

      Aloittajan kertomuksen kohta, "ääretön hiljaisuus" palautti mieleeni valtavan suuren suoalueen Sotkamossa. Oltiin korjaamassa keskelle suota särkynyttä suurta traktoria. Vetoakseli oli mennyt poikki, painava akseli ja työkalut raahattiin sinne suolle ja istuttiin hengähtämään.

      Silloin havahduin äärettömään hiljaisuuteen. Lopulta kuulin vaimeaa koiran haukkumista jostakin 10km päästä. Sitten kuului vaimeaa auton hurinaa. Aloitettiin korjaustyöt ja lopulta ehkä puolen tunnin kuluttua se hurisija maitoauto kulki suon reunaa.
      Mieliin jäi lähtemättömästi se korjausmatka.

      • Olin pojan jolkkina syyssavotassa Sotkamon Kypärävaarassa. Kortteerattiin tietysti valtion vanhassa metsäkämpässä.
        Kävelymatkan päässä oli Laakajärvi. Siitä sai mato-ongella isoja särkiä.
        Oli nekin halstrattuna parempaa kuin paha iskias.

        Nyt Laakajärvi on uudelleen noussut lehtien sivuille, kas kun Talvivaara-kaivoksen vedet taitavat tulla 'sitä kautta'.


    • Kat-leija

      Muistelu eräästä hellepäivästä 27 vuotta sitten.

      Olin helteisenä sunnuntaina työssä seitsemästä kolmeen. Rankka työpäivä se oli, sillä tavan mukaan sunnuntaimiehitys oli niukka, kuuma oli ja hiki virtasi.
      Ajoin kotiin ja pakkasin autooni kasaanpantavan aurinkotuolin, matkaradion ja uimapuvun. Juotavaa ja pientä evästä.

      Ajoin autollani 25:n kilometrin päähän veljeni rantaan. Aurinko paistoi lahdelle ja asettelin aurinkotuolin aivan veden tuntumaan, jotta sain vilvoitella varpaitani vedessa. Takanani oli monta vanhaa tervaleppää, puun alle oli jäänyt käyttämätön tervattu soutuvene kumolleen, josta vieläkin tuli tervan tuoksu nenään.
      Ei muuta kun aurinkotuoliin pötköttelemään ja radiosta hiljainen musiikki soimaan. Siinä rantakaislikon suhistessa ja veden liplatusta rantakiviin kuunnellessa vaivuin ihanaan nirvanaan taisin ihan nukahtaakin.
      Ennen kotiinpaluuta uinti vilvoittavassa merivedessä huuhtoi pois päivän rasitukset. Joskus kun uni ei ota tullakseen palaan muistoissani tuohon tunnelmaan ja rentoudun samalla tavalla.

      • Ihan runollisesti kuvailee Sus kävelyään saunalle. Tulee mieleeni saaristossa ne harvat kerrat kun meri oli peilityyni, lokit hautoivat luodoilla eivätkä kirkuneet.

        Täysin tuuleton hiljaisuus ja rauha, oli uskomaton. Rannat kuvastuivat veteen ja pilvet, sitä ei unohda


    • Jorhonjärvi. Vielä sekin aivan silmissäni. Soudan venettä, isä vain uistinta perässä vetää. Kuikat äänessä. Kauas kapeata jokea erämaassa menimme. Pieni uittojätkien lepopaikka päämääränä.

    • eimökkihöperö

      Meillä oli osattava soutaa .. koska kaikki kesät olin lastenkanssa pienellä saarella jossa oli mökki ja sauna . Sillon oli näsijärvi niin likasta että seitä ei voinut käyttää mukkakun keitettyn- - Kaljaa tejtiinkin että oli mitä sai juodakseen .
      Sitten kun lapset synty -- vietiin saareen Ruokavesi Isolla pullolla joka oli Tampereen Marjatehtaalta mieheni saanut . Niissä oli kuljetus helppoa .Saatiin autolta veneeseen autolta veneeseen kieritettyä se ,,mutta hankalaa se oli kuitenkin . Varsinkin sitten kun mieheltä raskaitten töitten teko oli kielletty .
      Mutta Heille se oli rakas paikka mieheni äidille ja isälle , minä en niinkään olisi sinne pientenlastenkanssa . Ei ollut edes sähköä. Ja kesällä lapset aina kastelemassa vaatteitaan , vaikka melkein alasti sielä kyllä oltiin . Ja terveitä niistä tuli . -- Sinne miehenikin halus --vaikka kunto oli monena vuonna jo huono.
      Ne ihanammat kesän muistot saa jättää toiseenkertaan .

    • sibyllavon

      Neljä vuotta ynnä yhden kesän olen viettänyt järven rannalla. Näistä neljästä vuodesta muistan järven pinnan elämisen, kun terassilta sitä katseli. Se saattoi kimmeltää, myrskytä, olla tyyni. Elävä taulu. Tähän järveen liittyy haikeita muistoja. Voi käydä siellä, mutta mikään ei ole kuin silloin ennen.

    • Normi.päivä

      Betonikolhoosissa istun ja kuuntelen yläkerran rakin räkytystä. Alhaalta ei kuulu nyt basson jytkettä eikä muuta volinaa. Ovat kai jossakin muitten kiusana.
      Ukona kirkas auringonpaiste, 12 astetta ja myrsky. Passaa tässä turhaan nuoruuttaan tuhota koneen ääressä kylmää kahvia mukissa.

    • Äxöpofgjnåpbtub3w0o9uioq

      Yläkerrasta rakkikoiran taukoamatonta räksytystä, soitin täysillä beatlesta ja koirakin hiljentyi mutta vain hetkeksi.

      Kummallisia nuo maaltamuuttajat?
      Eihän heidän rakki räksytä, niinsitäpitääpuolustautua.

      • Vastamelu.tehosi

        Minä useita vuosikymmeniä sitten naapurin teinien jumputukseen kyllästyneenä panin stereosta tulemaan kiinalaista oopperaa isolla. Voi että se akka osasikin kiljua ja mouruta!
        Sattui toinen naapuri kulkemaan ohi, soitti kelloa ja sanoi, että älä rääkkää sitä kissaa enää...


      • nukahin.tuoliin

        Kohta se on kello viisi. Maanatai aamu ja Suomi lomalla. Terveyspalveluita on loman ajaksi yhdistelty yms.
        Parista hellepäivästä sekaisin mennyt kansa heittää helleasunsa tulevia helteitä varten. Niiden pitäisi tulla tässä tai viimeistään elokuussa,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe