Minun tarinani, jonka haluan päättyvän

Allinaali

Toivon, että täällä kirjoittaminen helpottaa minun oloa, koska en oikeasti tiiä minne muualla voisin tästä kertoa. Eli minua alettiin kiusata eskarissa. Kiusaaminen oli sellaista syrjimistä ja minut jätettiin aina yksin. En osannut puolustautua ollenkaan ja olin se kaikista hiljaisin, pienin ja puolustuskyvyttöminen, jota oli helppo kiusata. Tätä jatkui koko ala-asteen ajan. Osasin kuitenkin olla ainakin jotenki oma itseni ja minulla oli pari kaveria (Miia ja Jutta), joiden kans olin koulussa. Hengailin heidän kanssa vielä seiskallakin ja Jutta oli se joka määräsi mitä me aina tehtiin jne. ja minä ja Miia mentiin perässä sinne minne Juttakin. Sitten yhtenä päivänä Jutta sanoi minulle, että he saavat itse päättää kaverinsa, eikä ne jaksa mua ennään.

Olin yksin. Kirjaimellisesti. Minun luokalla oli joitain ystävällisiä henkilöitä, jotka joskus kävivät juttelemassa minulle. Kiutenkaan ne eivät pyytäneet minua heidän porukkaansa. Kerran yritin olla siinä porukassa, mutta tunsin oloni ulkopuoliseksi siinä eikä kukaan huomioinut minua. Seiskan lopussa Jutta tuli minun luokse ja sanoi ettei jaksa Miiaa enään kun se on koko ajan nyrpeä ja mököttää. Aluksi minulle tuli sellanen olo että miksi minun pitäisi olla Jutan kaveri taas, kaiken sen jälkeen, mutta annoin asian olla. Myöhemmin aloin olla myös Miiankin kanssa, kun huomasin sen aina olevan yksin. Eli olin loppu yläasteen joko Miian tai Jutan kanssa. Porukassa me ei enää oltu koska Jutta ja Miia ei sietäny toisiaan.

Minua kiusattiin silloinkin. Välkillä kuulin minun luokan poikien puhuvan minusta paskaa. ja liikkatunneilla sählypeleissä minua tyrkättiin vasiten seiniä vasten aina kun tilaisuus tuli, välillä rajustikkin. Kerran kerroin yhestä pojasta opolle ja tämän tyypin kohalla kiusaaminen loppui. Muut kuitenkin jatkoi. Ysillä viimeisellä viikolla tuli hirvee kohu kahdesta tyypistä, jotka aina puhu paskaa kaikista. Ne alko ruokalassa huuteleen mulle mun perheestä kaikkia ja joku oli siitä käyny kertomassa opettajille. Sitte ne kiusaajat nosti hirveen mekkalan asiasta. Asian käsittely kuitenki loppui ku sanoin opettajille etten jaksanut mitään selvittelyja yläasteen viimeisellä viikolla.

Kesällä otin erilaisen asenteen ja päätin, että nyt en anna enään kenenkään kiusata minua ja puolustaudun jos niin tapahtuu. Toivoin että saisin paljon uusia kavereita. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Minä ja kaksi muuta tyttöjä olimme "erilaisia" siinä luokassa ja me jäimme porukan ulkopuolelle. Muodostimme yhdessä kolmikon, jota kiusattiin, joka kuitenkin jatkoi eteenpäin siitä huolimatta. Minulla oli joitain vaikeuksia koulunkäynnin kanssa ja minulle tuli stressiä. Kerran makasin maassa ja paikalle kutsuttiin poliisit. Ne sanoi minulle että oon ihan sekaisin ja vei minut sairaalaan. Vietin psykiatrisessa sairaalassa viikon jonka jälkeen minulle todettiin masennus. Minun pitää käydä nyt kesän aikan psykologin luona joka tekee jatkotutkimuksia minulle. Pystyin puhumaan tästä kaikesta yhelle niistä minun koulukavereista, joka silloin ainakin ymmärsi minua. Mutta sitten..olin perheeni kanssa lomareissulla ja meni yhtenä yönä tajuttomaksi ku olin ulkona kävelemässä ja ku heräsin, sain paniikkikohtauksen ambulanssissa ja aloin rimpilemaan. siihen kutsuttiin poliisit minua pitelemään ja sairaalassa minut pistettiin lepositeisiin. Kerroin tästä kaikesta sille kaverille. Ja se sanoi minulle ettei enää halua olla missään tekemisisssä minun kanssa, koska oon kuulemma väkivaltainen. Minä olin paniikissa ripuillu vastaan ja se sanoi minua väkivaltaiseksi! Se oli kuin osa sydämestäni olisi revitty irti. Kaveri, jolle oon pystynyt aina puhumaan, sanoo minulle noin. Luulin että se ymmärtäis että minulla on vaikeaa juuri täälä hetkellä, mutta ei.

Oon ihan masentunut ja minulla ei todellakaan oo kaikki hyvin. minulla ei ole kavereita kuin yksi, eikä kukaan ymmärrä minua. Niin...kuka nyt ymmärtäisi. Olen yrittänyt itsemurhaa pari kertaa. Eka seisoin junaraiteilla ku juna oli lähdössä, mutta ihmiset ajo minut pois sieltä. Sitten hyppäsin rekan alle, mutta rekka ehti väistää. Kolmannella kerralla meinasin hypätä jokeen ja hukkua mutten kuitenkaan hypännyt. En tiedä miksi. Mie viiltelen ranteitani, mutta niin varovasti ja pienesti ettei kotona sitä kukaan voi huomata. Huomaa ne jos ne hoksaa katsoa käsiäni, mutta ainakaan vielä ei oo kukaan huomannut. Minulla ei ole ketään ihmistä, jolle voisin puhua paitsi se psykologi, mutta pelkään että se kertoo kaiken äitille. Ja muutenkin en osaa kertoa omista asioista kunnolla. Se on inulle niin vaikea asia ja en osaa käsitellä minun tunteita. En tiedä mitä tekisin etten joutuisi uudestaa osastolle. Minulla on itsetuhoisi ajatuksia ja pelkään että jonain päivänä teen itsarin. Se on ollu jo niin lähellä.

Kiitos kaikille, jotka luitte tämän ja toivon että ymmärätte minua. Pyydän, että annatte minulle neuvoja ja sanotte mitä minun kannattaisi tehdä. Haluan apua mutta en halua kuitenkaan osastolle.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 543535345

      Se iänikuinen fakta on se, että puhumalla asiat lähtee selviämään. Rohkeasti vain alat puhumaan näistä asioista vaikka sille psykologille tai vanhemmillesi. Tällaisten asioiden sisällä pitäminen ei paranna asiaa mitenkään. Olet itse käynyt läpi masennuksen monta kertaa ja sen olen todennut, että puhumalla ne asiat selviää. Vaikka asioiden kertominen voi aluksi tuntuakin vaikealta, älä huoli, se kuuluu asiaan. Kun pääset jonkun ihmisen lähelle keskustelemaan niin sitä vähän niin kuin itsestään alkaa avautua. Eihän sitä edes tarvitse kaikkea heti ekalla kerralla kertoa. Pikku hiljaa voi edetä. Tsemppiä!

      • Allinaali

        Kiitos! Puhuminen on kuitenkin just se ongelma. En saa kerrottua asioita niin kuin ne on ja minut ymmärretään väärin. Ja sitten en tiedä oikeasti kehen voi luottaa ja kehen ei. Vanhemmille en ole koskaan pystynyt puhumaan omista asioista. Ja minä en halua että minua leimataan mitenkään mielisairaaksi tai jotain.


    • avuntuoja

      Itsemurha... Noin vuosi sitten harkitsin itsekin fileerausveitsen kera. Minua ei ole koskaan todettu masentuneeksi, mutta se johtuu siitä, että pidän tunteet sisälläni ja näytän vain ilon ulos. En tietenkään tehnyt sitä, koska tuottaisi hirveän surun vanhemmilleen. Minunkin on kiusattu aika paljon, mutta olen antanut kaiken tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kavereita harvaan, ja väliaikaisesti. Mutta tajutessaan harkitsevan itsaria, ryhdistäydyin. Olin niin täynnä vihaa muita kohtaan! Lupasi itselleni, että jos joku vielä ikinä, ikinä kiusaa minua suotta, hän saa tuta raivoavan kostoni. Ei minua ole sen koommin paljoa kiusattu. Sen kai huomasi asenteestani, kun en alistunut. Kavereitakin olen saanut. Koulussa menee hyvin.
      Kysy itsestäsi, mistä asiasta ikinä vaivaa, miksi, miksi ja miksi. Niin pitkälle kunnes auttaa. Esim. Miksi harkitsin itsaria= minua kiusataan eikä minulla ole ystäviä. Miksi? Alistun. Miksi? Olen luonteeltani semmoinen. Voinko muuttaa asennettani?
      Pahoittelee kirjoitusvirheitä. Jotkut sanat ovat muuta kuin pitäisi olla. Automaattinen korjaus nimittäin tabletilla...

      • Allinaali

        Olen miettinyt juuri nuita kysymyksiä. Että miksi alistun kiusaamiseen ja miksi haluan tehdä itsarin. Vastauksia ei löytynyt. Minua on kiusattu niin pitkään että ihan pohjalta, tieltä, jonne minut on runnottu, sieltä on vaikea nousta enään ylös. Se on liian suuri ponnistus minulle ja siihen parempi vaihtoehto olisi itsari.


    • valiojäde

      Puhu ja kirjoita paha olo pois.Kyllä hyviäkin ihmisiä on jotka ymmärtää niitä tulee elämäs jossain vaihees kohdalle.Sun olis kuulunu saada apua jo kauan sitten,surettaa että kiusaajat saavat uhrin tekemään itelleen pahaa.Älä milloinkaan usko ketää kiusaajaa jotka pahaa puhuu.Itse vanhempana otan hyvin herkästi yhteyttä kiusaajan kotiin ja homma on sillä selvä.Vanhemmilla on velvollisuus puuttua kiusaamiseen joka omaa lasta kohtaa.Sä selviät kyllä tarvit vain kuuntelijaa joka ymmärtää olet kokenu ikäviä juttuja nuoreksi ihmiseksi siis puhu ja kirjoita ei ole mitään hävittävää.

      • Allinaali

        Toivon että osaisin puhu omista asioista vanhemmilleni tai jollekkin muulle, mutta siinä on pelko. Pelko siitä että asiat leviää ulkopuolisille ja että minut leimataan joksikin. Tässä vuosien myötä on myös mennyt luottamus ettei tiedä kehen voi luottaa.


    • koiranen

      Harrastuksen kautta voisi löytää uusia ystäviä. Mikä harrastus sinua kiinnostaisi? Lemmikistä huolehtiminen antaa myös paljon iloa.

      • Allinaali

        Olen aina halunnut itselle jonkun kivan urheiluharrastuksen, mutta aina on sama ongelma eessä: Raha. Mistä rahat harrastuksiin. Köyhällä ei ole varaa.
        Lemmikkejä ei ole koskaan ollut, vanhempien ja sisarrusten allegian takia.


      • koiranen

        Usein naapurustossa on paljon koiranomistajia jotka antavat mielellään ulkoiluttaa koiraa. Näin saat koirasta hyvät puolet ilman huolehtimisjuttuja. Samalla tutustut naapureihin ja mahdollisesti uusiin mukaviin ihmisiin. Yleensä koiran omistajat ovat mukavia ihmisiä muutenkin! Olen huomannut itse sen vuosien aikana. Koiran ulkoiluttajien kanssa on helpompi aloittaa jutustelu. Ja muuten: heikot ihmiset ovat kiusaajatyyppejä. Usein syynä on kateus jostakin kauniista ominaisuudesta mikä sinussa on ja sinä olet ollut uhka kaveripiireissä. Sen vuoksi kiusaamalla halutaan henkilö pois piiristä. Tiedän sen kokemuksesta. Kyllä sinä tulet pärjäämään. Kirjoita paperille kaikki viha, mikä sisälläsi on - se helpottaa. Yritä päästä syyllisyydestä ja itsesäälin tunteesta ja päätä itse, mitä mieltä sinä olet vuorostasi kiusaajistasi. Uskalla vihata! Aikansa se kestää, mutta valoa ja uusia ajatuksia nousee pikkuhiljaa. Älä anna muille lupaa määritellä arvoasi.


    • Uusialkuuusielämäkjb

      Kerro tuo kaikki vanhemmillesi ja jos et pysty kertomaan anna tuo kirjoitus vanhemmillesi ja he lukevat sen ja senjälkeen sanot heille "muutetaan eri kaupunkiin" aloita kaikki alusta. Uusi kaupunki kukaan ei tunne sua ja etsit vain jostain kavereita ja tiedän helpommin sanottu kuin tehty mutta mä lupaan se auttaa. Ha kandee soittaa jollekin teraupeutille ja jutella hänenkanssa puhelimella.

    • Erillainetyttö-01

      Uskon,että olet kylläatynyt,mutta itsari ei kannata ^^" Olen kokenut samaa ainaki nää 1-7lk ja olen nyt menoss siis 8lk c: Jos haluut niin voitais jutell Kik:issä niin kauan kuin haluut ja ymmärrän ettei juttelu oo pakolla sun juttu,mutt vaikkei uskois niin en itekää uskaltais enää ikinä tai olisi uskaltanut puhua muill niin avoimesti.Oon kanssa saanut samanlaisen ystävän kuin tuossa loppupuolell mainitsit ja hänen elämän horjuessa alkoi ymmärtämään mua ja nykyää meill menee hyvin ^^" (Tosin ainanyt on jotai..) En haluu tähä oikee enää koko elämääni kiusattuna kirjoittaa,mutt esim. voit ite yrittää kokeilla jotain suht halpaa harrastusta tai vaikka ostaa tyyliin jalkapallon ja alkaa pelaamaan sitä yksin vapaa ajalla. Vika vaihtoehto ei oo niin kiva,mutt ainakin sais ajatukset hetkeks muualle x) Myös sukulaisilla piristävän visiitit vois olla kiva c: P.s.En usko,että koko maailma sua haluaa murskata sillä kyllä jostain täält löytyy sunkin paikka c: ja Toivon,ettei mun ikä nyt haittaisi sua paljon..

      • Erillainetyttö-01

        Ja ihmisiin on hankala luottaa vaikka kuitenkin sen voi saada takaisin jos löytää luotettavia tyyppejä c:


      • Allinaali

        Okei, mun kiknimi on LennyLia. Jutellaan siellä


      • Erillainetyttö-01

        Jutellaan vain :3


    • SallaKo

      Seurakuntien nuorisotoiminta ainakin olisi ilmainen harrastus, ja sieltä löytyisi luultavasti oikein kivoja ja ymmärtäviä kavereita ja aikuisiakin. :)

      Minusta sinun pitäisi keskittyä nyt tuon ahdistuksesi hoitamiseen. Mikään hoitomuoto ei ole liikaa, kun olet itsemurhaakin jo tosissaan yrittänyt. Minusta nyt ei ole oikea aika käydä koulua ollenkaan, vaan saada asiasi kuntoon. Jos kerrot lääkärille siitä, miten pahoin olet voinut ja ahdistunut/masentunut ollut, saat varmasti sairaslomaa (tai jos olis niin psyko lääkäri, ettei sitä antaisi, niin ota omaa lomaa! Ei missään nimessä voi olla sen arvoista mennä ympäristöön, joka tuottaa vain ahdistusta, tuo ei koskaan ole ollut koulunkäynnin tarkoitus!)

      Itsari on niin paha juttu että mieluummin mitä tahansa muuta (kunhan et muita vahingoita...). Ei ole varmuutta, että siitä se omakaan olo kohenisi. :(

      Tuossa on Koulurauhaa-lehden tietoja, sieltä löytyy myös kiusatuille puhelinnumero. Et ole yksin eikä vika ole sinussa, älä siis missään nimessä häpeä tilannettasi! Tuon lehden työntekijä Esko Leipälä on mies, johon myös voisit olla yhteydessä, hän ajaa häirintää kärsineiden oppilaiden asiaa vaikka henkilökohtaisesti. Tästä sähköpostiosoitteesta: [email protected] saat varmaan hänen numeronsa.

      On niin äärimmäisen surullista, että moni törkeän häirinnän kohteeksi joutunut oppilas näkee vian olevan itsessään, vaikka niin ei ole. Tuo Esko on selvästi vahva kaveri, hän varmasti ymmärtäisi kertomuksesi.

      Joka tapauksessa, ota lomaa, keskity itseesi. Vanhemmillesi voit sanoa, ettet nyt jaksa käydä koulua, et varmaankaan pysty siellä keskittymään opintoihisi. Tee jotain kivaa ja hauskaa mistä tykkäät, ja piipahda vaikka siellä seurakunnassa katsomassa, millaisia harrastusmahdollisuuksia sieltä löytyisi. Tutustu Jumalaan, hän on ahdistetun turva ja jos häneen turvaudut, niin hän auttaa sinua ja järjestää asiasi! Tästä osoitteesta löytyy hyvää, ymmärrettävää opetusta: http://www.onewaymission.fi/index.php/kotimaa/opetuslapseuskoulu/net-op

      Rukoile ja lue Raamattua! Muistan sinua! =)

      • SallaKo

      • SallaKo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe