1 kauppa heittää 2500e/kk ruokaa roskiin

AnnetaanKöyhille

Yhdessä M-kaupassa hävikkiä tulee kuukaudessa ulosmyyntihinnoilla noin 2 500 euron verran.

Tällä hetkellä M-kaupat ovat ainoita paikkoja, joiden kautta ruokapankki saa näitä tuotteita.

Ennen M-kauppojen rutiini oli toinen: Pakkaukset auki, ruoka biojätteeseen ja pakkaukset roskiin. Ilta illan perään.

– Ruoka-apu ei ole meiltä millään tavalla pois, Laitinen sanoo.

Syömäkelpoisen ruoan poisheittämisessä ei ole hänen mielestään mitään järkeä. Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa ruokaan.

Siksi hän ryhtyi etsimään tietokoneelta ruoka-apua jakavia järjestöjä puolitoista vuotta sitten.

Tuolloin Elintarviketurvallisuusvirasto Evira höllensi sääntelyä ruoka-avun osalta.

Terveystarkastajat ovat hyväksyneet toiminnan, ja kauppias pystyy valvomaan, että ruoka menee avuntarvitsijoille.

– Tämä apu on meille elintärkeää. Ilman sitä olisimme tyhjän päällä, ruokapankin elintarvikeavun koordinaattori Salme Asunen kertoo.

Tänä vuonna seurakunnat ovat ostaneet itse ruokakassin perustuotteet, kuten kananmunat. Siihen on budjetoitu 80 000 euroa.

Tavallisesti iso osa perustuotteista tulee EU:n rahoittaman ruoka-avun kautta, mutta tänä vuonna EU-tuotteita ei ole saatu.

Asunen kertoo, että avuntarvitsijoissa on paljon pelkällä takuueläkkeellä eläviä vanhuksia, työttömiä ja pätkätyöläisiä.

– Avuntarvitsijoita on joka vuosi tuhat tai kaksituhatta edellistä vuotta enemmän, Asunen sanoo.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KirkkoAuttaa

      > seurakunnat ovat ostaneet itse ruokakassin perustuotteet, kuten kananmunat. Siihen on budjetoitu 80 000 euroa. <

      Tampereen evankelisluterilaisten seurakuntien ruokapankki jakaa ruoka-apua.

      Siksi kannattaa muistaa että kirkollisverolla tehdään oikeesti hyvää kansalaisille!

      Eli miettikää tarkkaan kannattaako erota kirkosta vaan siks että jotkut punikkivasurikomukat niin haluaa.

    • nrgus

      Oon kans huomannut, kun vien roskia että siellä on paljon käyttökelpoista tavaraa. Ei taida 2500e/kk riittää hävikkiin.

    • päättäjienvika

      Tästä on paljon keskusteltu, ja kaupat olisi siihen valmiita, mutta meidän päättäjät ovat erimieltä, koska he eivät sitä tarvi eikä silloin näe syytä että mutt pienituloiset sitä tarvisi, he laittavat hanttiin ettei se käy, ennemmin kaatopaikalle ja roskiin, kuin ihmisten auttamiseksi.
      Kotitalouksia syyllistetään että he heittävät ruokaa pois, mutta kyllä se on kaupat jotka ruuat heittää pois suuremmissa määrin.

      Päättäjtä vaan haluaa nähdä kansalaiset köyhinä ja kärsivinä. Jos he itse sitä tarvisisivat, jakelupäätös olisi jo tehty ajat sitten, mutta kun ylisuurilla palkoilla he eivät tarvi.

    • Mikälamamissä

      Uskoisiko tuon, että ovat niinkin fiksua porukkaa että aukaisevat paketit tms. ja heittävät ruuan biojätteisiin. Itse näen työpaikoillani kun ruoka pannaan roskiin astiassa ja kansi visusti kiinni. Lajittelusta ei kukaan näytä tietävän mitään vaikka ovat koulutettuja ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe