Kivuliaista sairauksista kertominen

Kivunmonetkasvot

olen sairastanut vuosia kivuliaita sairauksia ja minun on vaikea hyväksyä sairauksiani.
Kun kerron kivuistani niin muutama henkilö on sanonut et monet ihmiset käyvät töissä sairauksistaan huolimatta.
Olen työelämässä ja en ole sairauslomille jäänyt. Kipulääkitys ja omasta kunnosta huolehtiminen vie kaiken ajan ja energian.
Käyn harrastuksissa ja sen jkl se on työpäivästä pois tai jostain sosiaalista kanssakäymisestä.
Kroppa väsyy ja ajatus ei kulje.
Miten kerron esim. työpaikallani työkavereille sairauksistani?
Olen jo menettänyt kasvoni heidän silmissään. Mielestäni he eivät edes uskoisi jos kertoisin - makeat naurut saisin.
Mieleeni tulee toisten ihmisten reaktiosta kuin piiloituisin sairauden taakse.

Oletteko itse kertoneet avoimesti kivustanne ja saaneet myötätuntoa toisilta?

T. Kivun monet kasvot kokenut

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruusukinttu

      Hei kivunmonetkasvot. Kyllä ihan varmasti saat kertoa ja mielestäni pitää kertoa toisille eli lähimmäisillesi ja tärkeimmille työkavereille että olet sairas ja kivulias. Jos ne vaikka hyvinkin ymmärtäisi ja voisivatko auttaa kenties sinua.

      Miksi pelkäät kasvojesi menetystä. En tarkoita että pitäisi joka toiselle ihmiselle olla kertomassa sairauksista, mutta varsinkin niille jotka ihmettelee että mikä sinulla on kun ei kroppa kestä ja ajatus kulje.
      Ja toisaalta aina itselläkin tuntuu siltä että paskaakos minä kertomaan asioistani kun kyselevät että miksi minä kävelen keppien kanssa. Mutta minunkin asuinkunta/kaupunki on sen verran pieni että kyllä sana leviää.
      Ja sitten on niitä puolituttuja kun tulevat voivottelemaan että kyllä se sinuakin koettelee..kun eivät ihan ilkiä suoraan kysyä että mikä vaivaa.

      Mutta toisaalta olen aika avoin ihminen( ehkä liikaakin) niin kerron kyllä kysyjille reilusti mikä vaivaa. Ja kyllä useimmat ihmiset kuitenkin ymmärtää ja ovat empaattisia ja aidosti harmissaan puolestani.

      Eli ota vain asiat rennosti ja kerro jollekin niin et tarvitse yksin kärsiä ja jos eivät usko ja ymmärrä että olet todella sairas jätä nekin asiat ns. oman onnensa nojaan.
      Mutta onhan tämä jo mukava kun tänne jaoit asiasi. Kyllä useimmat ihmiset kuitenkin välittää toisistaan. Tämä oli vain minun mielipide ei varmaan yksi ja oikea:) Mukavaa kesän jatkoa sinulle ja toivottavasti saat apua kipuusi, lääkäri olisi varmaan oikea ihminen jolle ainakin voisit huolesi kertoa.

    • kipupotilaefio

      On sen verran tuttu aihe, että tiedän miltä sinusta tuntuu. Sellainen ihminen joka ei ole itse kokenut mitään vastaavaa ei osaa myöskään asettua ns. toisen saappaisiin.
      Ainakin omassa tuttavapiirissäni sitä ei vieläkään osata toisinaan käsittää ja jos aloitan sen aiheuttamien asioden selittämisen, minua ei kuunnella tai haluta kuunnella kun on muitakin huolia kuin itsellä. Aloituksestasi päättellen olet alkutaipaileella. Joten toivon sinulle jaksamisia, vaikka vaikeaa se voi välillä ollakkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe