Miksi hitailla veneillä kulkijat valittavat eniten

EläKuinOpetat

Olen huomannut, että suurin valitusten määrä tulee hitailla veneillä liikkujilta ja lähes poikkeuksetta se koskee nopeampia veneitä.

Onko hitailla veneillä liikkujat tavallista suvaitsematonta sakkia?

Erityisesti pistää silmään se, että monasti vaaditaan, että muut a väistävät, odottavat ja antavat tietä hitaasti kulkeville. Kuitenkaan hitaasti kulkevat eivät itse (valitusten perusteella) ole valmiita mihinkään suovaitsevuuteen.

Ristiriita on ilmeinen.

64

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EinsteinZweisteinDrei

      Niinkö? Sinähän varsinainen neropatti olet?

      Ei pysty edes vastaamaan noin typerään avaukseen.

    • hiiidasta

      Et sitten enää jaksanut kelata rimpsua alas ja alotit uuden ketjun hitaiden ääliö tyrannien edesottamuksista.

    • TyyliOÄränni

      Miksi hitaalla veneellä kulkijat ei osaa kirjoittaa asiallisesti?

      Ääliötyranni ei ole se, joka noudattaa lakeja vaan se, joka vaatii muita antamaan itselleen etuoikeuksia, jotka ei perustu mihinkään.

      • toinentohelo

        Nyt on tainneet nämä hitaat ja tollot tehdä pahan virheen kun ovat ärsyttäneet nämä minä-tiedän-osaan ja muut pois alta tyypit.


      • TosiRessu
        toinentohelo kirjoitti:

        Nyt on tainneet nämä hitaat ja tollot tehdä pahan virheen kun ovat ärsyttäneet nämä minä-tiedän-osaan ja muut pois alta tyypit.

        Valiitaja ei ole useinkaan tollo. Mota organisaatiota johtaa suurin marttyyri. Valitus on heille tapa, millä he saavat tahtonsa läpi.

        Minua kiinnostaa miksi heitä on kertynyt niin paljon hitaiden veneiden kippareiden äänekkääseen siipeen. Voiko olla niin, että he haluavat sanoa :" Voi minua ressua, kun on vain tällainen pikkuvene, joka keinuu aallossa enkä minä ressu pärjää oikein muutenkaan..?"

        Ainakin tyyli on tuollainen ja valitukset saman suunatisia, pieni lastyu isoilla laineilla ihan yksin ja vähän kipeänälkin. Säälittävää, mutta niiiin rasittavaa.


      • Voi_ressukkaa

        Kasvoiko pippelisi montakin senttiä kun sait kehuttua itseäsi?
        Nyt ymmärrän miksi oikeasti veneilet.


      • Perinnöllistä
        Voi_ressukkaa kirjoitti:

        Kasvoiko pippelisi montakin senttiä kun sait kehuttua itseäsi?
        Nyt ymmärrän miksi oikeasti veneilet.

        Ai tuostako se kompleksi on lähtöisin?

        Vastausten perusteella äänekäs porukka ei ole kovin älykästä. Se ei tietenkään ole mikään yllätys, älykkäät pärjäävät yleensä paremmin kuin vähemmillä eväillä varustetut. Valitusten määrä on silloin pienemoi tai ainakaan ne eivät liity vapaa-ajan ongelmiin.


    • vmp-taas

      Liian usein vesillä liikkuessa kohtaa veneilijöitä, jotka eivät tunne vesillä liikkumisen sääntöjä. Jotkut kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja, koska ovat liikkeellä isommalla veneellä. Vesillä liikuttaessa ei kuitenkaan ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia. Toiset eivät tiedä sääntöjen olevan voimassa myös väylien ulkopuolisilla vesialueilla. Monet purjehtijat taas luulevat, että moottoriveneen on väistettävä purjevenettä, vaikka se ajaisikin moottorilla. Vesillä liikuttaessa on kuitenkin olemassa selkeät väistämissäännöt, joita noudattamalla veneily on turvallista.

      Mahtaisiko olla, ettei nopeammalla veneellä kulkeva oikeasti osaa veneillä?

      Ohittava vene väistää ohitettavaa, eli kun tulet sieltä takaalta nopeammalla veneellä ohi, sinä väistät.

      Ohituksen voi suorittaa siltä puolelta, jonka katsoo turvallisemmaksi. Vesillä ei päde maanteiden vasemmalta ohittamisen tapa. Ohittavan on hyvä huomioida aiheuttamansa aallokon vaikutus toiseen veneeseen. Usein ohitettu veneilijä joutuu muuttamaan kurssiaan siten, että kohtaa ohittavan veneen aallot edestä. Sivusuuntainen aallokko saattaa keinuttaa venettä rajustikin.

      Kun moottoriveneiden kulkusuunnat risteävät, vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen. Vesillä toimitaan siis samoin kuin tieliikenteessä. Mikäli mahdollista, vasemmalta tulevan on syytä väistää oikealta tuleva vene perän takaa. Väistämisen voi suorittaa esimerkiksi veneen nopeutta ja kurssia muuttamalla.

      Mahtaakohan aloittajalla olla ongelmia myös tieliikenteessä autoillessa, ketä väistetään? Veikkaan että suuntavilkku jää käyttämättä, mitä käytetään joka kerta kun käännytään, vaikka ei olisi mahdollisuutta kuin kääntyä yhteen suuntaan, niin aina vilkutetaan. Myös liikekeskuksen pysäköintiruudusta lähdettäessä vilkku on ensimmäisenä osoittamassa suuntaa, mihin päin autoilija on lähdössä.

      Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. Moottorivoimalla liikkuva purjevene katsotaan moottoriveneeksi, jolla ei ole erityisoikeuksia muihin veneisiin nähden. Kyllä, joka ikinen kerta kun näet sen hitaamman purjeveneen, jolla on purjeet auki väistät. Purjeveneilijät muistaa, kun ette purjehdi, etuoikeudet lähtevät.

      Purjeveneet väistävät toisiaan tuulen mukaan. Jos tuuli on samalta puolelta, tuulenpuoleinen väistää. Jos tuuli on eri puolilta, väistää se, jolla tuuli on vasemmalta puolelta.

      Meriteiden säännöissä määrätään, että veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Veneilijän on aina hyvä välttää tiukkoja kohtaamistilanteita laivojen kanssa. Laiva ei välttämättä pysty tekemään nopeita väistöliikkeitä tai nopeuden muutoksia, ja näin saattaa helposti aiheutua vakavia vaaratilanteita.

      Jatkossa lopetat sen purnaamisen ja tutustut merenkäynnin sääntöihin. Turha sitä mitään suvaitsevaisia on olla, mikäli yksi mulkku a) ei osaa ajaa autolla b) moottoriveneellä.

      • OpetteleLisää

        Isommalla veneellä kulkevat tuntevat säännöt huomattavasti paremmin kuin pienellä veneellä noin keskimäärin.

        On myös huomattavasti todennäköisempää, että vähän taitoja vaativan veneen kipparilla on vähemmän taitoja kuin veneiden, joiden kipparoinnissa vaaditaan enemmän.

        Ohittava vene väistää ohitettavaa, eli kun tulet sieltä takaalta nopeammalla veneellä ohi, sinä väistät. Tästä ei olla eri mieltä.

        Ulapalla ohittaa voi sieltä, mistä haluaa, mutta ahtaissa väylissä pätee oikeanpuolesisen liikenteen sääntö kaikille.

        Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta kunhan muistaa ahtaan väylän säännöt ja sen, että alle 7m alusten pitää pysyä poissa yli 12m tieltä purjeista riippumatta.

        Meriteiden säännöissä määrätään, että veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Säännöissä ei lue laiva vaan alus. 1,5m väylällä on paljon purje- ja moottoriveneitä, jotka ovat syväyksen rajoittamia.

        Säännöissä on opettelemista, mutta siteerusten perusteella sinä ole nöösipoika minuun verrattuna.


      • Wrle
        OpetteleLisää kirjoitti:

        Isommalla veneellä kulkevat tuntevat säännöt huomattavasti paremmin kuin pienellä veneellä noin keskimäärin.

        On myös huomattavasti todennäköisempää, että vähän taitoja vaativan veneen kipparilla on vähemmän taitoja kuin veneiden, joiden kipparoinnissa vaaditaan enemmän.

        Ohittava vene väistää ohitettavaa, eli kun tulet sieltä takaalta nopeammalla veneellä ohi, sinä väistät. Tästä ei olla eri mieltä.

        Ulapalla ohittaa voi sieltä, mistä haluaa, mutta ahtaissa väylissä pätee oikeanpuolesisen liikenteen sääntö kaikille.

        Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta kunhan muistaa ahtaan väylän säännöt ja sen, että alle 7m alusten pitää pysyä poissa yli 12m tieltä purjeista riippumatta.

        Meriteiden säännöissä määrätään, että veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Säännöissä ei lue laiva vaan alus. 1,5m väylällä on paljon purje- ja moottoriveneitä, jotka ovat syväyksen rajoittamia.

        Säännöissä on opettelemista, mutta siteerusten perusteella sinä ole nöösipoika minuun verrattuna.

        Mistäköhän tuo 7m poissa yli 12m tieltä on kaivettu? Ei ainakaan vesiteiden säännöksistä.

        Muuten noin niinkuin pääpiirteittäin oikein. Muistetaan vielä ohitettavana olevam aluksen velvollisuus pitää suunta ja nopeus.


      • no.trollollooo
        OpetteleLisää kirjoitti:

        Isommalla veneellä kulkevat tuntevat säännöt huomattavasti paremmin kuin pienellä veneellä noin keskimäärin.

        On myös huomattavasti todennäköisempää, että vähän taitoja vaativan veneen kipparilla on vähemmän taitoja kuin veneiden, joiden kipparoinnissa vaaditaan enemmän.

        Ohittava vene väistää ohitettavaa, eli kun tulet sieltä takaalta nopeammalla veneellä ohi, sinä väistät. Tästä ei olla eri mieltä.

        Ulapalla ohittaa voi sieltä, mistä haluaa, mutta ahtaissa väylissä pätee oikeanpuolesisen liikenteen sääntö kaikille.

        Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta kunhan muistaa ahtaan väylän säännöt ja sen, että alle 7m alusten pitää pysyä poissa yli 12m tieltä purjeista riippumatta.

        Meriteiden säännöissä määrätään, että veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Säännöissä ei lue laiva vaan alus. 1,5m väylällä on paljon purje- ja moottoriveneitä, jotka ovat syväyksen rajoittamia.

        Säännöissä on opettelemista, mutta siteerusten perusteella sinä ole nöösipoika minuun verrattuna.

        Opettele lisää. :D Lue ne säännöt uudestaan unohtamatta asetuksia joista tuo koko teksti on selvästi kopioitu.....joten mitä kirjoitit kansipoika?


    • ekanasatamassa

      Ovat kateellisia ja vittuuntuneita kun matka kestää niin kauana ja kiirus olis!!

    • ohitettava

      johtuskohan tuosta ohittavan aluksenkäyttäytymisestä...

      • OmaTunne

        Joku fiksu sanoi, että omat tunteet ovat itsestä lähtöisin. Jos purnaa väylien aalloista, niin saa purnata loputtomiin.


    • 2233mml

      Minkähänlaiseen tutkimukseen toi aloittajan oletus perustuu? Onkohan näyttää mitään tutkimusta tai faktaa hitaampien suuremmasta valitusmäärästä? Taitaa olla korkeintaan mustatuntuutietoa ja varsinkin tarve provosointiin, sekä oman ahdistuksen purkuun.
      Ei siis kannata vastata kysyttyyn asiaan, koska se ei perustu minkäänlaiseen faktaan.

      • hiiidastekija

        Ilmeisesti tällä aloittajalla on nyt kesäloma, eikä keksi mitään muuta tekemistä kuin alkaa mellastamaan näillä venepalstoilla.
        Hänelle ei riittänyt tuo "turvavesiviitta ketju" vaan piti täällä aloittaa tämä uusi. Tuo inttäminen tuskin loppuu ennenkuin vaimon loma alkaa ja pääsevät yhdessä lähtemään...


      • Hekoleko
        hiiidastekija kirjoitti:

        Ilmeisesti tällä aloittajalla on nyt kesäloma, eikä keksi mitään muuta tekemistä kuin alkaa mellastamaan näillä venepalstoilla.
        Hänelle ei riittänyt tuo "turvavesiviitta ketju" vaan piti täällä aloittaa tämä uusi. Tuo inttäminen tuskin loppuu ennenkuin vaimon loma alkaa ja pääsevät yhdessä lähtemään...

        Haittakse?
        Ootko sä joku palstapoliisi?


    • Yksinkertaista

      Vastaus on yksinkertainen: pienillä veneillä ei juurikaan voi häiritä isompia (paitsi olemalla olemassa ja siitä isompien veneiden omistaja jaksavatkin valittaa).

      Isommilla veneillä idiootti voi terrorisoida ympäristöään. Ja kyllähän sitä aina muutama idiootti löytyy siitäkin porukasta.

      • KokoVaiNopeus

        Otsikossa luki hitailla.
        Nopeusjakauma taitaa olla sellainen, että ihan pienet ja todella isot on keskimääräistä hitaampia ja sillä välillä on sekoitus nopeita ja hitaita.

        Ihan hienosti paljastit kuitenkin sisälläsi vellovat ajatukset siitä, että kyse on koosta eikä siitä miten sitä käyttää.


    • jepjepjepjepjepjeeee

      Yleensäkin muutaman tonnin purtiloilla ajelevat, oli ne sitten purkkareita tai uppoumarunkoisia. Näiden kuskit valittavat aalloista, jne...Sitten toinen ääripää: eläkeläiset purjeveneilijät. Nämä ovat sitten siellä kaikkein alimpana. Valittavat ihan kaikesta, niin veneseuralla kuin saarissakin.

      • JaksamistaOmaisille

        Niinhän se taitaa olla. Vahvistan sen omasta kokemuksestani. Toiset on kateellisia ja toisilla ei ole muutenkaan enää mitään hyvää odotettavissa.

        Yksi asia on kuitenkin ihan varma:
        Ne, jotka valittavat harrastuksen mielipahasta, elävät todella kurjaa elämää. Heillä ei todellakaan ole mitään ilonaiheita.

        Sääliksi käy heitä mutta etenkin heidän ympäristöään.


      • porttikieltoniille

        Joo, nuo eläkeläiset on "riesana" täälläkin...valivalivali ja mikään ei saa maksaa mitään, sitten taas valivalivali.


    • Skeppars

      Hitaalla veneellä kulkiessa on aikaa katsella, mitä muut puuhaavat. Ehkä silloin huomaa herkemmin virheet.

      Nopeilla veneillä kulkevien virheet myös kertautuvat; hitaan veneen aallot eivät yleensä nouse niin korkeiksi, että siitä olisi muille haittaa, ja toista ohittaessa on pakko ottaa riittävästi etäisyyttä.

      Varmasti valituksen määrä lisääntyy, jos virheen tekijällä on nopeampi ja hienompi vene, pienemmän ja hitaamman veneen kipparin mokauksille voi vähän naureskellakin.

      Kokonaan erikseen on se pieni ja harmillinen nopeiden veneiden kuljettajaporukka, joka ei ymmärrä hyvästä merimiestavasta tai vesiliikenteen säännöistä mitään, ja jotka sekä pilaavat veneilijöiden maineen että aiheuttavat vaaraa vesillä. Sama sakki ajaa maanteillä huikeita ylinopeuksia ja ohittelevat järjettömästi vain siksi, että autossa on hevosvoimia, ja kuljettajalla perusteeton usko omiin kykyihinsä.

      • Asennevamma

        Nopean ja/tai ison veneen aalto ei ole virhe ellei nopusrajoitusta ole ylitetty tai alueella ole aallontekokielto.

        Jos etsii virheitä muista, niin niitä myös löytää. Onneksi kaikki ei ole veneilemässä osoittaakseen muita sormella. Toisaalta he aiheuttavat vain itselleen mielipahaa.


      • riskilä

        Taas näitä jos ei ole (vielä) kielletty, niin on sallittua juttuja. Minä itse / vain minä osaan ihmisiä.
        Olen jo oppinut että muista ihmisistä nämä eivät piittaa, eikä linnunpojistakaan tai muista merenelävistä. Linnuillakaan ei ole harmiksi sormia joilla voisi osoittaa. Ovat siis tyytyväisiä taifuunimaisiin peräaaltoihisi.


      • Kupeli
        riskilä kirjoitti:

        Taas näitä jos ei ole (vielä) kielletty, niin on sallittua juttuja. Minä itse / vain minä osaan ihmisiä.
        Olen jo oppinut että muista ihmisistä nämä eivät piittaa, eikä linnunpojistakaan tai muista merenelävistä. Linnuillakaan ei ole harmiksi sormia joilla voisi osoittaa. Ovat siis tyytyväisiä taifuunimaisiin peräaaltoihisi.

        Ajatellaanpa vaikka 9solmua ajeleva puolplaanari kapealla saaristoväylällä. Tulet vaikkapa 22kn marssivauhtia kulkevalla 8metrin paatilla ja haluat mennä ohi kun väylällä ei ole nopeusrajoitusta. Mitä muita vaihtoehtoja jää kun ajaa reippaalla vauhdilla ohi? Vauhdin tiputtaminen vaikkapa 13kn saa liukuvalla veneellä perseettömän peräaallon aikaiseksi ja mikä hankalinta niin ohitusmatka venyy äkkiä pitkäksi jos on muuta liikennettä.

        Sattui kesäkuussa rauman luona omalle kohdalle. Molempiin suuntiin vilkasliikenne 2,0m väylällä. Purkkari puksuttaa koneella väylän keskilinjaa. Allekirjoittanut tuli etelästä päin 25kn. Tilaa ohittamiseen vielä niukemmin kun purkkari väylän keskilinjalla, hetken pohdin mitä teen. No ei muuta kuin kahva pohjaan ja mahdollisemman lähelle väylän vasenta reunaa. Sivuutus etäisyys oli varmaan 30metriä van happamia oli katseet purkkarissa. Kyllä siellä varmaan manattiin allekirjoittanut alimpaan. Toinen mitä olisin voinut tehdä olisi ollut ajaa vaikka 10kn ohitse puolta merta perässä vetäen. Jos kyseessä olisi ollut vaikka jokin kapeikko niin olisin sitten jäänyt purkkarin perään köröttelemään. Vaikka ne hitaampia aallot ärsyttääkin niin ei se vaan oo niin että hitaimman mukaan kaikkien pitäisi mennä.


      • MitaanTietamaton

        Kupeli puki sanoiksi jokseenkin hyvin liukuvan veneen kipparin näkökulmasta ohittamisen hankaluuden vilkkaasti liikennöidyillä väylillä.

        Myöntää pitää, että itsekin tulee joskus sorruttua keskiväylällä nössöttämiseen ja mutkien oikomiseen, vaikka kiirettä ei lomalla ole.


      • KaikilleTilaa
        Kupeli kirjoitti:

        Ajatellaanpa vaikka 9solmua ajeleva puolplaanari kapealla saaristoväylällä. Tulet vaikkapa 22kn marssivauhtia kulkevalla 8metrin paatilla ja haluat mennä ohi kun väylällä ei ole nopeusrajoitusta. Mitä muita vaihtoehtoja jää kun ajaa reippaalla vauhdilla ohi? Vauhdin tiputtaminen vaikkapa 13kn saa liukuvalla veneellä perseettömän peräaallon aikaiseksi ja mikä hankalinta niin ohitusmatka venyy äkkiä pitkäksi jos on muuta liikennettä.

        Sattui kesäkuussa rauman luona omalle kohdalle. Molempiin suuntiin vilkasliikenne 2,0m väylällä. Purkkari puksuttaa koneella väylän keskilinjaa. Allekirjoittanut tuli etelästä päin 25kn. Tilaa ohittamiseen vielä niukemmin kun purkkari väylän keskilinjalla, hetken pohdin mitä teen. No ei muuta kuin kahva pohjaan ja mahdollisemman lähelle väylän vasenta reunaa. Sivuutus etäisyys oli varmaan 30metriä van happamia oli katseet purkkarissa. Kyllä siellä varmaan manattiin allekirjoittanut alimpaan. Toinen mitä olisin voinut tehdä olisi ollut ajaa vaikka 10kn ohitse puolta merta perässä vetäen. Jos kyseessä olisi ollut vaikka jokin kapeikko niin olisin sitten jäänyt purkkarin perään köröttelemään. Vaikka ne hitaampia aallot ärsyttääkin niin ei se vaan oo niin että hitaimman mukaan kaikkien pitäisi mennä.

        Näinhän se usein on. Hitaalla veneellä on usein kiire, vaikka kipparit toisin vannovatkin. Muilta ollaan vaatimassa samalla, kun itse ei oteta toisia mitenkään huomioon.

        Väylän laidassa, siinä oikeassa laidassa, pysyminen on toisten huomioon ottamista ja samalla itsekin säästyy ainakin osittain muiden aalloilta.

        Kunnes nopeat veneet kielletään, niitä tulee väylillä olemaan ja niillekin täytyy antaa mahdollisuus liikkua omalla nopeudellaan siinä, missä hitaammatkin veneet liikkuvat. Oikeudenmukaisuus ei ole sitä, että pakotetaan muut liikkumaan hitaasti, se on sitä, että kaikki mahtuu liikkumaan.

        Mitä minä olen seurannut liikennettä, niin nopeat - varsinkin ne isommat - kulkevat väylän keskiviivan oikealla puolella. Tosin niissä on usein erinomainen navigointivarustus, jolla tietää tarkalleen missä väylä kulkee.


      • kazazam
        KaikilleTilaa kirjoitti:

        Näinhän se usein on. Hitaalla veneellä on usein kiire, vaikka kipparit toisin vannovatkin. Muilta ollaan vaatimassa samalla, kun itse ei oteta toisia mitenkään huomioon.

        Väylän laidassa, siinä oikeassa laidassa, pysyminen on toisten huomioon ottamista ja samalla itsekin säästyy ainakin osittain muiden aalloilta.

        Kunnes nopeat veneet kielletään, niitä tulee väylillä olemaan ja niillekin täytyy antaa mahdollisuus liikkua omalla nopeudellaan siinä, missä hitaammatkin veneet liikkuvat. Oikeudenmukaisuus ei ole sitä, että pakotetaan muut liikkumaan hitaasti, se on sitä, että kaikki mahtuu liikkumaan.

        Mitä minä olen seurannut liikennettä, niin nopeat - varsinkin ne isommat - kulkevat väylän keskiviivan oikealla puolella. Tosin niissä on usein erinomainen navigointivarustus, jolla tietää tarkalleen missä väylä kulkee.

        Syytät siis kanssaveneilijöitä valehtelusta. Tällä pudotat pohjan pois omista vaatimuksistasi.


      • OpetteleSuomea
        kazazam kirjoitti:

        Syytät siis kanssaveneilijöitä valehtelusta. Tällä pudotat pohjan pois omista vaatimuksistasi.

        Et taida osata hyvin suomenkieltä.
        Hitaiden veneiden kipparit (yleistys) sanovat että ovat tyytyväisiä vauhtiinsa. Hitaan veneen kipparit (toinen yleistys) kirjoittavat että valitsevat lyhimmän tien että pääsisivät nopeammin perille ja että haluavat ettei muut mene ohi sataman lähellä (toinen yleistys).

        En väitä, että juuri samta on asialla, mutta jotain ristiriita tuossa on.


      • kazazam

        Kylläpäs nyt kovasti yleistellään ja tehdään yleistyksistä johtopäätöksiä.
        Itse en näe tuossa ristiriitaa. Kyllä minä ensisijaisesti valitsen yleensä lyhyemmän reitin, riippumatta siitä, onko alla hidas vai nopea alus. Olosuhteet sitten ratkaisevat, tarvitseeko reittiä pidentää. Nopealla aluksella on helppoa edetä hieman sivummalla ja antaa tilaa muille. Eikö ole?


      • Skeppars
        Asennevamma kirjoitti:

        Nopean ja/tai ison veneen aalto ei ole virhe ellei nopusrajoitusta ole ylitetty tai alueella ole aallontekokielto.

        Jos etsii virheitä muista, niin niitä myös löytää. Onneksi kaikki ei ole veneilemässä osoittaakseen muita sormella. Toisaalta he aiheuttavat vain itselleen mielipahaa.

        Eihän kuljettaja sitä aaltoa tee vaan vene. Jotkut tekevät hitaammalla vauhdilla isomman aallon kuin ajaessaan plaanissa, kuten varmasti tiedät. Jos kuitenkin veneilijä tietää, että oman veneen aalloissa ovat pienemmät hätää kärsimässä, kohteliaisuus on poikaa.

        Me ajelemme hitaalla veneellä yleensä väylän oikeassa laidassa ja pyrimme antamaan nopeille tilaa. Jos kuitenkin (kuten välillä käy) kaksi nopeaa venettä ohittaa meidät, ja kiire on niin kova, että toinen ajaa vasemmalta ja toinen oikealta puolelta ohi, purkki keikkuu niin että oluttölkki läikkyy, ja emäntä putoaa jakkaralta. Ihan oman mielenrauhani takia toivon siis vähän harkintaa.


      • vauhtikorjaavirheet
        kazazam kirjoitti:

        Kylläpäs nyt kovasti yleistellään ja tehdään yleistyksistä johtopäätöksiä.
        Itse en näe tuossa ristiriitaa. Kyllä minä ensisijaisesti valitsen yleensä lyhyemmän reitin, riippumatta siitä, onko alla hidas vai nopea alus. Olosuhteet sitten ratkaisevat, tarvitseeko reittiä pidentää. Nopealla aluksella on helppoa edetä hieman sivummalla ja antaa tilaa muille. Eikö ole?

        "Nopealla aluksella on helppoa edetä hieman sivummalla ja antaa tilaa muille. Eikö ole?"

        Joo kyllä nopeus helpottaa navigointia. Helpointa olisi ajaa väylien reunoja esim Offshore veneellä 100 solmua.


      • NopeallaOnHelpompaa
        Skeppars kirjoitti:

        Eihän kuljettaja sitä aaltoa tee vaan vene. Jotkut tekevät hitaammalla vauhdilla isomman aallon kuin ajaessaan plaanissa, kuten varmasti tiedät. Jos kuitenkin veneilijä tietää, että oman veneen aalloissa ovat pienemmät hätää kärsimässä, kohteliaisuus on poikaa.

        Me ajelemme hitaalla veneellä yleensä väylän oikeassa laidassa ja pyrimme antamaan nopeille tilaa. Jos kuitenkin (kuten välillä käy) kaksi nopeaa venettä ohittaa meidät, ja kiire on niin kova, että toinen ajaa vasemmalta ja toinen oikealta puolelta ohi, purkki keikkuu niin että oluttölkki läikkyy, ja emäntä putoaa jakkaralta. Ihan oman mielenrauhani takia toivon siis vähän harkintaa.

        Jos ajat väylän laidassa, niin sinut ohitetaan vain vasemmalta puolelta. Muussa tapauksessa et aja väylän laidassa.

        Ilmeisesti on todellakin niin, että nopealla veneellä on vauhdista huolimatta paljon helpompi - kiitos hyvien kippareiden - ajaa tarkkaa reittiä pitkin kuin hitaiden veneiden, jotka menee sinnätänne ilman hajuakaan väylistä ja sijainnista.


      • väärävanavesi

        Nopeiden veneiden kipparit ovat kuten joskus muinoin ne arjalaiset, siis jalosukuisa. He hallitsevat itsensä ja veneensä suvereenisesti. Heille ei tuota minkäänlaista omantunnon tuskaa sivuuttaa tai ohittaa hidas vene muutaman metrin päästä. Jokaisen tulisi pyrkiä tuohon etuoikeuttuun kansanryhmään.

        Historiamme kuuluisimpia sanoja myötäillen: " Veneettömiä emme ole, hidasta venettä emme halua, joten hankkikaamme nopea vene.
        Olkoon nämä sanat ohjenuorana kaikille vesillä liikkuville. Tämäkään tuskin lopettaa tätä vastakkainasettelua - tulee sitten jokin muu tilalle - sitä odotellessa:)


      • KokemusOnParempi
        väärävanavesi kirjoitti:

        Nopeiden veneiden kipparit ovat kuten joskus muinoin ne arjalaiset, siis jalosukuisa. He hallitsevat itsensä ja veneensä suvereenisesti. Heille ei tuota minkäänlaista omantunnon tuskaa sivuuttaa tai ohittaa hidas vene muutaman metrin päästä. Jokaisen tulisi pyrkiä tuohon etuoikeuttuun kansanryhmään.

        Historiamme kuuluisimpia sanoja myötäillen: " Veneettömiä emme ole, hidasta venettä emme halua, joten hankkikaamme nopea vene.
        Olkoon nämä sanat ohjenuorana kaikille vesillä liikkuville. Tämäkään tuskin lopettaa tätä vastakkainasettelua - tulee sitten jokin muu tilalle - sitä odotellessa:)

        Ajatus oli oikean suuntainen, mutta ehkä joiltain osin liioiteltu. Totta kuitenkin toinen puoli.

        Nopean veneen kippari osaa ajaa hitaasti ja tietää sen hyvät ja huonot puolet. Ne, joilla ei ole kokemusta nopeasta veneestä, eivät välttämättä tiedä nopeuteen liittyviä haasteita ja sitä, mikä on järkevää tehdä kusskin tilanteessa. Osaaminen on keskimäärin parempaa niillä, joilla on laajempi kokemus, vaikka hajonta yksilöiden välillä olisi suurtakin.

        Koska veneiden nopeudet ovat erilaisia ja kaikkia veneitä liikkuu vesillä, on turvallisuuden kannalta järkevä perehtyä eri venetyyppien ominaisuukssin ja vaikka kokeilla joskus nopeaa venettä. Siitä ei voi olla haitaa, mutta se voi avartaa näkemystä.

        Vastakkainasettelua ei ole muiden kuin niiden pururadalla, jotka pitävät omaa valintaa ainoana oikeana.


      • Skeppars
        NopeallaOnHelpompaa kirjoitti:

        Jos ajat väylän laidassa, niin sinut ohitetaan vain vasemmalta puolelta. Muussa tapauksessa et aja väylän laidassa.

        Ilmeisesti on todellakin niin, että nopealla veneellä on vauhdista huolimatta paljon helpompi - kiitos hyvien kippareiden - ajaa tarkkaa reittiä pitkin kuin hitaiden veneiden, jotka menee sinnätänne ilman hajuakaan väylistä ja sijainnista.

        Sinäpä olet hauska, kun tiedät, miten me ajamme ilman että olet kertaakaan nähnyt. Kerropa samalla, missä kulkee väylän reuna? Merkitäänkö se mahdollisesti valkoisella maalilla? Kapealla väylällä on helppo ajautua ulos, ja joskus nämä merten sankarit sitä ohittaessaan tekevätkin. Me olemme silti väylän laidassa.

        Jos vastaan tulee veneitä, ja on pakko päästä kaverin kanssa ihan äkkiä lähisatamaan, ohittelut tehdään miten sattuu, vaikka sitten väylän ulkopuolella. Fiksu nopean veneen kippari ei sellaista tee. Oletko sinä sellainen?


      • VääräPerspektiivi
        Skeppars kirjoitti:

        Sinäpä olet hauska, kun tiedät, miten me ajamme ilman että olet kertaakaan nähnyt. Kerropa samalla, missä kulkee väylän reuna? Merkitäänkö se mahdollisesti valkoisella maalilla? Kapealla väylällä on helppo ajautua ulos, ja joskus nämä merten sankarit sitä ohittaessaan tekevätkin. Me olemme silti väylän laidassa.

        Jos vastaan tulee veneitä, ja on pakko päästä kaverin kanssa ihan äkkiä lähisatamaan, ohittelut tehdään miten sattuu, vaikka sitten väylän ulkopuolella. Fiksu nopean veneen kippari ei sellaista tee. Oletko sinä sellainen?

        Tuossa kirjoituksessa on varmaan jokin juoni, mutta ihan äkkiä se ei avaudu.

        Kyllä minä tiedän miten me ajamme, miksi en tietäisi?
        Tämä saattaa tulla yllätyksenä sinulle, mutta väylän reuna on paremmin merkitty kuin päiväntasaaja, joka on vain tyynellä kelillä erottuva 30 cm leveä harmaa viiva meressä.

        Väylän reunat merkitään merimerkeillä, lateraali tai kardinaali tilanteesta riippuen. Reunaa ei merkitä niissä tapauksissa, joissa sillä ei ole merkitystä. Silloin voidaan kuitenkin merkitä vaikkapa keskilinja. Useat laivaväylät on merkitty karttoihin koko leveydeltään.

        Miksi ohittelet miten sattuu? Se ei kannata, se antaa sinusta hiukan epäilyttävän kuvan.

        On yksi virhe, mihin kokeneetkin kipparit sortuvat: He arvioivat muiden veneen reittiä omasta perspektiivistään. Reittivalinnat näyttävät aivan erilaisilta veneen tuulilasin takaa kuin toisesta veneestä.


      • oiskisjshd
        KokemusOnParempi kirjoitti:

        Ajatus oli oikean suuntainen, mutta ehkä joiltain osin liioiteltu. Totta kuitenkin toinen puoli.

        Nopean veneen kippari osaa ajaa hitaasti ja tietää sen hyvät ja huonot puolet. Ne, joilla ei ole kokemusta nopeasta veneestä, eivät välttämättä tiedä nopeuteen liittyviä haasteita ja sitä, mikä on järkevää tehdä kusskin tilanteessa. Osaaminen on keskimäärin parempaa niillä, joilla on laajempi kokemus, vaikka hajonta yksilöiden välillä olisi suurtakin.

        Koska veneiden nopeudet ovat erilaisia ja kaikkia veneitä liikkuu vesillä, on turvallisuuden kannalta järkevä perehtyä eri venetyyppien ominaisuukssin ja vaikka kokeilla joskus nopeaa venettä. Siitä ei voi olla haitaa, mutta se voi avartaa näkemystä.

        Vastakkainasettelua ei ole muiden kuin niiden pururadalla, jotka pitävät omaa valintaa ainoana oikeana.

        On täysin tuulesta temmattu oletus ja yleistys, etteikö hitaamman veneen kipparilla olisi kokemusta nopeammasta ajosta.
        Itselläni on molemmista ihan riittävästi kokemusta ja yksi sen perusteella antamani suostus nopeiden veneiden kuskeille on: kannattaa ajaa riittävän kaukaa muusta liikenteestä, oli se sitten nopeaa tai hidasta.
        On joskus lähes hupaisaa nähdä, kuinka näiden gintonic-parvekkeiden kipparit ajavat tuhatta ja sataa muun liikenteen sekaan ja sitten joutuvat tekemään äkkinäisiä väistöjä, joista voi oikein aistia ärräpäät puolin ja toisin. Kun hieman suuremmalla tarkkavaisuudella olisivat voineet välttää koko tilanteen kiertämällä muu liikenne kauempaa. Valitettavasti tämä on vain lähes hupaisaa, koska toisinaan niistä syntyy ihan oikeita vaaratilanteita.


      • Otanosaa
        oiskisjshd kirjoitti:

        On täysin tuulesta temmattu oletus ja yleistys, etteikö hitaamman veneen kipparilla olisi kokemusta nopeammasta ajosta.
        Itselläni on molemmista ihan riittävästi kokemusta ja yksi sen perusteella antamani suostus nopeiden veneiden kuskeille on: kannattaa ajaa riittävän kaukaa muusta liikenteestä, oli se sitten nopeaa tai hidasta.
        On joskus lähes hupaisaa nähdä, kuinka näiden gintonic-parvekkeiden kipparit ajavat tuhatta ja sataa muun liikenteen sekaan ja sitten joutuvat tekemään äkkinäisiä väistöjä, joista voi oikein aistia ärräpäät puolin ja toisin. Kun hieman suuremmalla tarkkavaisuudella olisivat voineet välttää koko tilanteen kiertämällä muu liikenne kauempaa. Valitettavasti tämä on vain lähes hupaisaa, koska toisinaan niistä syntyy ihan oikeita vaaratilanteita.

        Minusta tuntuu siltä, että sinä et ajattele kirkkaasti.
        Olet kiihtynyt ja kirjoitat asioita, jotka kertovat paljon asenteestasi ja käytöksestäsi muita ihmisiä kohtaan.

        Eikö ole jännää, kuinka paljon sinusta voi tietää pelkästään kirjoituksen sävyn perusteella? Sillä ei ole mitään väliä suhtaudutko tuolla tavalla nopeiden tai hitaiden veneiden kippareihin tai vaikka eskimoihin. Olet täynnä aggressiota ja olet ehdoton.


      • oiskisjshd

        Kiitos vain psykoanalyysi-yrityksestäsi. On se vain merkillistä, mitä kaikkea internet tarjoaa ja ihan ilmaiseksi.
        Tekstisi on myös oiva esimerkki siitä, mitä nettikeskusteluissa usein tapahtuu kun fakta-argumentit loppuvat. Hyökätään muitta mutkitta toisen persoonan kimppuun ja yritetään sillä viedä huomio pois keskustelun aiheesta. Melkein säälittävää.

        Onneksi edessä on ihan oikeaa veneilyä. Se kyllä voittaa tämäntasoiset keskustelut ihan 6-0. Suosittelen lämpimästi Sinullekin ;-)


      • SaaMitäTilaa
        oiskisjshd kirjoitti:

        Kiitos vain psykoanalyysi-yrityksestäsi. On se vain merkillistä, mitä kaikkea internet tarjoaa ja ihan ilmaiseksi.
        Tekstisi on myös oiva esimerkki siitä, mitä nettikeskusteluissa usein tapahtuu kun fakta-argumentit loppuvat. Hyökätään muitta mutkitta toisen persoonan kimppuun ja yritetään sillä viedä huomio pois keskustelun aiheesta. Melkein säälittävää.

        Onneksi edessä on ihan oikeaa veneilyä. Se kyllä voittaa tämäntasoiset keskustelut ihan 6-0. Suosittelen lämpimästi Sinullekin ;-)

        Näemme asian kovin eri valossa, mielestäni sinulta loppu faktat ja siirryit persoona-analyysiin tässä kohtaa: "gintonic-parvekkeiden kipparit ajavat tuhatta ja sataa".

        Siitä ilmenee, että sinulla ei ole kyse siitä, mitä oikeasti tapajhtuu vaan siitä, miltä sinusta itsetäsi tuntuu. Jatkoin valitsemallasi tiellä eli sinun tunteittesi tulkintana.


      • oiskisjshd

        Edelleen suosittelen Sinullekin oikeaa veneilyä, jos ei itsesi vuoksi niin edes jotta palstan lukijat pääsisivät tauolle.


      • Rankkari
        oiskisjshd kirjoitti:

        Edelleen suosittelen Sinullekin oikeaa veneilyä, jos ei itsesi vuoksi niin edes jotta palstan lukijat pääsisivät tauolle.

        Olitko sinä se, jonka mielestä persoonan kohdistunut arvostelu oli prseestä :D
        Taidan johtaa jo 12-0


      • Plaanissa
        Kupeli kirjoitti:

        Ajatellaanpa vaikka 9solmua ajeleva puolplaanari kapealla saaristoväylällä. Tulet vaikkapa 22kn marssivauhtia kulkevalla 8metrin paatilla ja haluat mennä ohi kun väylällä ei ole nopeusrajoitusta. Mitä muita vaihtoehtoja jää kun ajaa reippaalla vauhdilla ohi? Vauhdin tiputtaminen vaikkapa 13kn saa liukuvalla veneellä perseettömän peräaallon aikaiseksi ja mikä hankalinta niin ohitusmatka venyy äkkiä pitkäksi jos on muuta liikennettä.

        Sattui kesäkuussa rauman luona omalle kohdalle. Molempiin suuntiin vilkasliikenne 2,0m väylällä. Purkkari puksuttaa koneella väylän keskilinjaa. Allekirjoittanut tuli etelästä päin 25kn. Tilaa ohittamiseen vielä niukemmin kun purkkari väylän keskilinjalla, hetken pohdin mitä teen. No ei muuta kuin kahva pohjaan ja mahdollisemman lähelle väylän vasenta reunaa. Sivuutus etäisyys oli varmaan 30metriä van happamia oli katseet purkkarissa. Kyllä siellä varmaan manattiin allekirjoittanut alimpaan. Toinen mitä olisin voinut tehdä olisi ollut ajaa vaikka 10kn ohitse puolta merta perässä vetäen. Jos kyseessä olisi ollut vaikka jokin kapeikko niin olisin sitten jäänyt purkkarin perään köröttelemään. Vaikka ne hitaampia aallot ärsyttääkin niin ei se vaan oo niin että hitaimman mukaan kaikkien pitäisi mennä.

        Tässä asiaa, itselläuseita vastaavia tilanteita kesällä. Hidas vene (purkkari tai putput) keskellä väylää. Vastaan tulee veneitä. Jos hidastan aalto varmasti harmillinen kaikille, jos lisään vauhtia ja ohitan tilanteen nopeasti (purkkari/putp put veneistä ei tervehditä, jos tiputan vauhdin ja ajan letkassa, ei minun olisi kannattanut liukuvaa venettä edes ostaa. Mikä siis olisi oikea ratkaisu ?


      • 6-6
        Plaanissa kirjoitti:

        Tässä asiaa, itselläuseita vastaavia tilanteita kesällä. Hidas vene (purkkari tai putput) keskellä väylää. Vastaan tulee veneitä. Jos hidastan aalto varmasti harmillinen kaikille, jos lisään vauhtia ja ohitan tilanteen nopeasti (purkkari/putp put veneistä ei tervehditä, jos tiputan vauhdin ja ajan letkassa, ei minun olisi kannattanut liukuvaa venettä edes ostaa. Mikä siis olisi oikea ratkaisu ?

        Ainut mihin meriteiden säännöt tai hyvä merimiestapa ei ota kantaa on sinun venevalintasi. Et voi siis vedota siihen, että kun ostit liukuvan veneen niin sinun pitäisi saada ajaa sillä liu'ussa aina ja koko ajan. Jos kapealla väylällä on paljon liikennettä, niin totta hitossa otetaan kahvat pystyyn ja mennään alle runkonopeuden ettei aiheuteta haittaa muille.


    • Perk

      Mut kerroppa miksi vesijetit tekevät satamassa isoimmat aallot?
      On se erikoista että jetti kulkee 30 solmua ja silti satamassa ei malteta ajaa hiljaa, eikö satamassa voisi ajaa rauhassa ja antaa avoimessa paikassa mennä täysiä, ai nii mut eihän siellä ole yleisöä.

      • JunaMeniJo1961

        Entä sitten?
        Sinunko mielestä nuoriso ei saisi nauttia yleisöstä?

        Tää maailma ei mene eteenpäin sillä, että kalkkikset tekee säännöt.


      • Kakaralle
        JunaMeniJo1961 kirjoitti:

        Entä sitten?
        Sinunko mielestä nuoriso ei saisi nauttia yleisöstä?

        Tää maailma ei mene eteenpäin sillä, että kalkkikset tekee säännöt.

        Mutta miksi niiden kakaroiden pitää aiheuttaa satamassa isot aallot ajamalla juuri sillä nopeudella jolla syntyy suurimmat aallot ? Onhan se kiva "nauttia" yleisöstä samalla kun osoittaa sitä omaa tyhmyyttään. Haitan aiheuttaminen muille on aina ja poikkeuksetta tyhmyyttä ja osoitit kommentillasi omalta kohdaltasi juuri sitä.


      • MietiSitä
        Kakaralle kirjoitti:

        Mutta miksi niiden kakaroiden pitää aiheuttaa satamassa isot aallot ajamalla juuri sillä nopeudella jolla syntyy suurimmat aallot ? Onhan se kiva "nauttia" yleisöstä samalla kun osoittaa sitä omaa tyhmyyttään. Haitan aiheuttaminen muille on aina ja poikkeuksetta tyhmyyttä ja osoitit kommentillasi omalta kohdaltasi juuri sitä.

        Oletko sitä mieltä, että ne, jotka ovat kanssasi eri mieltä ovat tyhmiä?

        Tiedätkö minkä vaikutelman se antaa sinusta?

        On nimittäin niin, että kun haukut toista ihmistä, se toinen ei muutu sellaiseksi, miksi häntä nimittelet. Sen sijaan kerrot paljon itsestäsi ja kyvystäsi toimia sosiaalisissa tilanteissa. Vaikuttaa siltä, että et pysty perustelemaan sanomaasi ja turvaudut haukkumiseen ikään kuin se parantaisi sinun sanojesi arvoa :D


      • mietipä.tosiaan
        MietiSitä kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että ne, jotka ovat kanssasi eri mieltä ovat tyhmiä?

        Tiedätkö minkä vaikutelman se antaa sinusta?

        On nimittäin niin, että kun haukut toista ihmistä, se toinen ei muutu sellaiseksi, miksi häntä nimittelet. Sen sijaan kerrot paljon itsestäsi ja kyvystäsi toimia sosiaalisissa tilanteissa. Vaikuttaa siltä, että et pysty perustelemaan sanomaasi ja turvaudut haukkumiseen ikään kuin se parantaisi sinun sanojesi arvoa :D

        On nimittäin niin, että aallokon teko satamassa on joko tyhmyyttä tai välinpitämättömyyttä. Lähes poikkeuksetta se on myös kiellettyä.

        Nyt voit tykönäsi miettiä, millainen henkilö toimii tyhmästi tai välinpitämättömästi ja tekee sen kielletyllä toimella.


      • Kuppikuumaaaa
        mietipä.tosiaan kirjoitti:

        On nimittäin niin, että aallokon teko satamassa on joko tyhmyyttä tai välinpitämättömyyttä. Lähes poikkeuksetta se on myös kiellettyä.

        Nyt voit tykönäsi miettiä, millainen henkilö toimii tyhmästi tai välinpitämättömästi ja tekee sen kielletyllä toimella.

        Vahvistat sen, mitä kirjoitin aikaisemmin.
        Otan nyt kupin kahvia.


      • tyhmästäkommentista
        Kuppikuumaaaa kirjoitti:

        Vahvistat sen, mitä kirjoitin aikaisemmin.
        Otan nyt kupin kahvia.

        Kahvia juomalla ei tyhmyys parane.


      • ÄläOtaEnää
        tyhmästäkommentista kirjoitti:

        Kahvia juomalla ei tyhmyys parane.

        On kahvillakin rajansa, kuten olet itse huomannut. Ei se mahdottomiin pysty. Mulla toimii kuitenkin ihan hyvin :D


    • Eioototta2

      Taas sai aloittajan provo aikaan ihan turhan hitaat vastaan nopeat väittelyn.
      Toi aloitus on ihan tuulesta temmattu väite. Ei kannata lähteä mukaan turhaan väittelyyn.

      • Syntyjäsyviä

        Sinne se ajautui yleisön toiveista johtuen.

        Keskustelun avausta ei voi kuitenkaan syyttää koska siinä yritettiin porautua hitaan veneen kipparin pääkopan sisälle ja arvuutella mistä se pohjaton valitus ja syyttely kumpuaa.


      • freewind

        Onhan tässä ketjussa ihan asiallistakin keskustelua olkoon provo tai ei.


      • Turhaväittely
        Syntyjäsyviä kirjoitti:

        Sinne se ajautui yleisön toiveista johtuen.

        Keskustelun avausta ei voi kuitenkaan syyttää koska siinä yritettiin porautua hitaan veneen kipparin pääkopan sisälle ja arvuutella mistä se pohjaton valitus ja syyttely kumpuaa.

        Siis mikä pohjaton valitus ja syyttely? Eihän sellaista ole. Ei ole mitään faktaa tai tutkimustulosta siitä että sellaista olisi.
        On ainoastaan aloittajan heitto omasta päästään!


      • Uppelispuppelis
        Turhaväittely kirjoitti:

        Siis mikä pohjaton valitus ja syyttely? Eihän sellaista ole. Ei ole mitään faktaa tai tutkimustulosta siitä että sellaista olisi.
        On ainoastaan aloittajan heitto omasta päästään!

        No onhan sitä. Eihän siihen tarvita komiteoita eikä väitöskirjoja todisteeksi. Ei pidä olla noin herkkänahkainen.


      • Vaintäällä

        Ainoastaan tässä ketjussa.


      • Putprutti

        Unohtui sanoa, että valittamisen lisäksi inttävät :D


    • Iso-vene

      Isot-aallot. Mitä isompi vene on kyseessä, niin sitä isommat aallot tulee kun vene hidastaa. Eli mitä tässä halutaan? Iso veneilijä hidastaa ja väistää, ja pikkuveneilijä valittaa kun on 1m aallot? Iso veneilijä paahtaa täydellä vauhdilla ohi, ja pikku veneilijä valittaa vauhdista, mutta aallot on 20cm?

      Nauratti kovasti kun entisessä satamassa oli muutaman solmun nopeusrajoitus. Siitä kun kaahasi melkein 20 solmun nopeudella sisään ja jyrkkä käännös paapuriin ihan suoraan omaan laituripaikkaan niin ei mitään ongelmia. 3-5 solmun nopeudella kun teki saman niin sai veneet kyytiä ja isännät kiroilivat kun ei kaljakoreja saa lastattua veneisiin aaltojen takia.

      Pitäkää hauskaa. Syksy tulee. Nostakaa veneet ylös ja menkää talviunille.

      • kuvitelmista.todellisuus

        Muuten hyvä, mutta kuvitelmasi vain on aivan väärä aallon koosta. Iso vene tekee täysillä ajaessaan isot aallot ja plaanista pudottaessaan vielä isommat. Jos vene on busteria isompi, ovat aallot jotain aivan muuta kuin 20 cm.

        Kun ajat satamaan vauhdilla, teet ensimmäiset erityisen isot aallot siinä tiukassa käännöksessä ja ne vielä isommat pudottaessasi plaanista. Vai jatkatko 20 solmun vauhdilla laituriin saakka. Selkeästi uppoumanopeudella, mitä 3-5 solmua on, ei mikään vene tee ikäviä aaltoja. Ilmeisesti laskit nopeuden liian myöhään, jos hitaasti tullessasi veneet saivat kyytiä. Kyse oli peräaallostasi, joka sinua seurasi.


      • OhjattavuusJaYmmärrys
        kuvitelmista.todellisuus kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta kuvitelmasi vain on aivan väärä aallon koosta. Iso vene tekee täysillä ajaessaan isot aallot ja plaanista pudottaessaan vielä isommat. Jos vene on busteria isompi, ovat aallot jotain aivan muuta kuin 20 cm.

        Kun ajat satamaan vauhdilla, teet ensimmäiset erityisen isot aallot siinä tiukassa käännöksessä ja ne vielä isommat pudottaessasi plaanista. Vai jatkatko 20 solmun vauhdilla laituriin saakka. Selkeästi uppoumanopeudella, mitä 3-5 solmua on, ei mikään vene tee ikäviä aaltoja. Ilmeisesti laskit nopeuden liian myöhään, jos hitaasti tullessasi veneet saivat kyytiä. Kyse oli peräaallostasi, joka sinua seurasi.

        Lähes kaikki liukuvat veneet kulkevat moottori tyhjäkäynnillä runkonopeuttaan, joka on 5m veneille 5,5 S ja 14m veneelle 9S. Liukuvan veneen ohjailu muuttuu aika arpomiseksi alle runkonopeuden, johtuen mm. kölin puutteesta.

        Turvallinen liikkuminen edellyttää ohjattavuutta. Kovalla tuulella on pidettävä sen verran vauhtia, ettei tuuli vie mennessään. Sitä ei ole helppo ymmärtää, jos omassa veneessä on köli, joka ulottuu toista metriä veden alle. Tyynellä ilmalla voi tulla hitaasti, muttei silloinkaan ole järkevä kolautella vaihteita päälle ja pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe