Kun ei enään jaksa..

Surulapsonen

En tiedä mille alaosastolle tämä olisi pitänyt laittaa niin päädyin sitten tähän.
Kaipaan neuvoja, tukea, lohdutusta, jotain jonka avulla edes hetken saisin ajatuksiani selvitettyä..
Olen parikymppinen lähihoitaja ja työskentelen muistisairaiden parissa. Työ itsessään on jo haastavaa jatkuvan hoitajapulan ja vaikeiden asukkaiden kanssa.
Pomo on reiluin koko työhistoriassani ja päällisin puolin kaikki on ok. Työkavereihin pidän tietyn etäisyyden kun on tullut huomattua että tämä(-kin) paikka koostuu lähinnä juoruilevista naisista. En lähde itse juoruiluun mukaan, teen työni ja se on siinä. Yhtä ainoaa hoitajaa lukuunottamatta kaikki työkaverit ovat epäluotettavia ja jauhavat päivä päivältä vaan enemmän p*skaa.
Valitettavasti ongelmat ovat alkaneet kasaantua eikä työyhteisön ilmapiiri auta asiaa yhtään..
Olen pari viimeistä vuotta joutunut olemaan ajoittain moniakin päiviä töistä poissa milloin minkäkin vaivan takia. Sairaslomaa olen aina saanut, onneksi.. Kohdalleni on sattunut migreeni, jännitysniska, ärtynyt suoli ja poikkeavan rajut PMS-oireet.
Työssä fyysistä kuormittumista on mahdoton estää, eikä terveelliset elämäntavat ja säännöllinen liikuntakaan auta asiaan juuri millään tavalla.
Suurinosa työkavereista ei ymmärrä tilannettani vaan he juoruilevat selkäni takana siitä, kuinka laiska olen ja miten oikeasti en ole edes kipeä.. Antaa haaskojen jauhaa mutta ottaa mielenterveydelle olla työvuorossa sellaisen kanssa joka vähättelee, on töykeä ja ei suostu kunnolla edes yhteistyöhön. Tähän asti olen vain antanut asian olla ja yrittänyt päivä kerrallaan, mutta en tiedä kuinka kauan jaksan.. Pomolle voisin kertoa, mutta pelkään juoruilijalauman kääntävän asian päälaelleen enkä muutenkaan jaksa saada enempää kuraa niskaan..
Eniten kuitenkin huolestuttaa tämä terveystilanne, miten kauan jaksan näin?
Työpaikan tai ammattialan vaihtaminen voisi auttaa, mutta sekään ei poistaisi sairauksia. (Olen tehnyt erilaisia töitä ennen hoitoalaa ja samat oli ongelmat)
Tapaus vie kaiken muun lisäksi niin paljon voimia, etten tiedä menetänkö kohta järkenikin.. Mitä minun pitäisi tehdä?

2

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Surulapsonen.

      Luin tarinasi työstä, mutta sitten jäin miettimään nimimerkkiäsi Surulapsonen. Jotenkin nousi mieleeni, mitäköhän muuta elämääsi liittyy kuin työn stressaavuus. Millaista surua kannat?

      Työasiat kuitenkin ovat akuutti murheesi ja se pitää ottaa tosissaan. Sain käsityksen, että sinulla on vakituinen työ. Olisiko aika työterveyden kanssa jo ottaa työssä jaksaminen ihan sinällään puheeksi? Usein kolmikantakeskustelujen perusteella voidaan löytää jonkinlaisia muutoksia, jotka auttavat työssä jaksamiseen. Pitkät sairauslomat eivät useinkaan ole paras ratkaisu vaan selkeä ongelmakohtiin puuttuminen. Työsuojeluvaltuutettu voi mahdollisesti auttaa ilmapiiriin liittyvissä asioissa. Koet, että sinusta juoruillaan. Ensinnäkään sinun sairastelujesi syy ei kuulu työtoverien puitavaksi lainkaan. Se on lääkärisi ja siun välinen asia eikä diagnoosisis edes pitäisi päätyä työtoverien tietoon. Tämäkin asia voidaan selvittää rakentavasti. Mutta jos aina vain siedetään ja jaksetaan, mikään ei muutu. Tarvitaan siis aktiivista puheeksi ottamista.

      Olet nuori ja koet tämänhetkisen työsi raskaana. Mitä oikeastaan tahtoisit tehdä? Onko hoito- ja hoivatyö itse asiassa sinun alaasi? Olet varmaan tietoinen aikuiskoulutustuesta, oppisopimusopiskelusta yms. Entäs, jos nuo fyysiset oireesi viestittävätkin, että voisi olla muutoksen aika. Ihminen on kokonaisuus. Ärtynyt paksusuoli, migreeni yms oireet voivat hieman lievittyä jos työ olisikin mielekkäämpää eikä stressaisi noin paljon.

      Suo itsellesi hyvää ja pysähdy miettimään eri vaihtoehtoja. Olet työelämässä todennäköisesti 40 vuotta. Sen kuuluu olla riittävän antoisaa aikaa eikä vain jotain jonka nippa nappa jaksat. Tutustu itseesi, toiveisiisi ja lahjoihisi ja mieti, millainen elämä ja millainen työ sinulle on sopivaa.

      kannustaa Merja-diakoni .

      • olehiljoo

        Miten mua ärsyttää hirveesti tämän Merjan vastaukset kaikkin asioihin. Tuollaiset meedion vastaukset ovat vaarallisia. Joku voi ottaa tosissaan ja irtsianoa itsensä,, kun tuolla tavalla houkuttelee ihmisiä työttömäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe