Avohoidossa käyminen

K200

Jouduin vuosia sitten sairalaan, kun menin pitkään jätkuneen stressin takia psykoosiin. Sairaalan jälkeen kävin avohoidossa noin kaksi vuotta. Minulle ei kerrottu siellä etukäteen hoitosuunnitelmaa, että käyn siellä sen aikaa, kunnes lääkitys on heidän mielestään "sopiva", ja se jatkuu koko loppuelämän. Luulin koko ajan, että käyn siellä ouhumassa vaikeuksistani, ja lääkettä vähennetään vähitellen, kunnes se lopetetaan. Oli järkytys kuulla, että minun täytyisi syödä koko elämäni sitä lääkettä. En missään nimessä voinut hyväksyä asiaa. Mutta vahinko oli jo tapahtunut. Olin koukussa siihen lääkkeeseen. Jos olisin tietänyt etukäteen, mikä sen hoidon tarkoitus on, en olisi käynyt kertaakaan avohoidossa. Jos joskus vielä joudun sairaalaan, en enää suostu menemään avohoitoon jatkossa.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okijhu

      Psykiatrian koko idea on puskea lääkkeitä. Koko loppuelämän tietenkin. Eihän lääketehtaat tykkää, että vaan vaan vähän aikaa vetää niiden myrkkyjä.

    • 5678

      Kyllä lääkkeistä voi päästä eroon ja siten tervehtyä. Jos lääkkeiden syönti jatkuu, saattaa olla, että saat niistä pahoja sivuoireita ja lääkäri kertoo sinulle, että voi, voi, kylläpä sairautesi on pahentunut, lisää lääkettä. Sitten olo vain pahenee ja sinut määrätään osastolle. siellä ei lopeteta lääkettä, vaan muutetaan toisen merkkiseksi muuten se on sitä samaa. Niin kauan kun syöt, käyt myös avohoidossa, ei sitä voi itse määrätä. Täytyyhän jonkun niitä määrätä lisää, koska lopettaa ei voi vieroitusoireiden takia. Tämä on se tavallista tavallisin reitti useimmille lääkityille jotka lääkäri on tehnyt riippuvaiseksi.

      Kannattaa lopettaa ja etsiä vertaistukea siihen.

      • K200

        Nettiin on merkitty terveystietoihini, että se lääkitys, joka minulle on määrätty, on pysyvä. Se on merkitty myös Kelan sivuille. Kyllä olen jonkun verran vähentänyt itsekseni lääkitystä. Mutta sitä on edelleenkin.


    • kgkgkgkg

      Ongelma on siinä, että psyykelääkkeitä annetaan liian helposti!

      Psykoosi on tosi rankka juttu, mutta usein se on sellainen, jonka läpikäynti ilman lääkitystä ja jälkihoito pelkällä terapialla johtaa hyviin pysyviin tuloksiin. (tämä ei päde huumeilla tai lääkkeillä käynnistettyyn psykoosiin).

      Psyykelääkkeet ja alkaloidipitoiset huumeet (LSD, amfetamiini, kokaiini...) vaikuttavat hormonitasapainoon ja sotkevan sen tehokkaasti (yleensä pysyvästi). Sen takia käynnistettyä lääkitystä on todella vaikea lopettaa.

      Kaikilla psyykelääkkeillä on sivuvaikutuksia ja ne vaikuttaa jopa eliniän ennusteeseen.

      Ei ole olemassa mitään järjellistä selitystä sille, miksi mielialalääkkeitä määrätään sellaisia määriä kuin niitä määrätään. Joku skitsofrenia lienee ihan perusteltavissa oleva syy aloittaa lääkitys, mutta nykyään näitä (loppuelämän kestäviä) lääkityksiä käynnistetään avioeroa läpikäyvien tai läheisensä menettäneiden ahdistuksen poistoon.

      On sanomattakin selvää, että elämän normaaliin suruun (kuten läheisen kuolema) annettu lääkitys vain estää kriisin oikean läpikäymisen mielessä.

      • myyttejä_

        Miksi skitsofrenia on syy aloittaa kääkitys? Johtuuko skitsofrenia aivojen kemiallisesta epätasapainosta oikeasti? Oletko perillä asiasta, vai toisteletko vain myyttejä? Tarkoitatko lääkityksen aloittamisella, että skitsofreenikolla pitäisi olla valinnanvapaus asiassa?


      • kgkgkgkg

        Olen kemisti ja vaikka en olekaan biokemisti, niin olen töitten puolesta joutunut perehtymään alkaloidi huumeiden pysyviin vaikutuksiin aivoissa.

        En ole lääkäri, eikä minulla ole käsitystä siitä miten aivot käyttäytyy/toimii skitsofreenikoilla. Olen ymmärtänyt, että ainakin joillain Skitsofreenikoilla normaali elämä olisi mahdotonta ilman lääkitystä ja siksi otin sen esimerkiksi. Koska en tiedä skitsofreniasta kovin syvällisesti, niin laitoin lauseen muotoon:
        "Joku skitsofrenia lienee ihan perusteltavissa oleva syy aloittaa lääkitys"
        Jolloin ei pitäisi jäädä epäselvää siitä, että kyseinen lause on näkemys, ei tieto.

        Alkaloidi huumeet (eli radikaali typen ja aromaattisia renkaita omaavat huumeet) saattavat jo ensimmäisestä kokeilukerrasta sekoittaa hormonitasapainon tilaan, josta se ei täysin palaudu koskaan. Ne myös saattavat käynnistää psykoosin ja tämä psykoosi ei ole samanlainen (muuta kuin oireiltaan) rankan elämäntilanteen käynnistämän psykoosin kanssa (joka on yksi lajimme äärimmäisiä suojamekanismeja).

        Elimistön hormonisäätely on hyvin monimutkainen järjestelmä, joka pääpiirteittäin perustuu vastevaikutukseen. Ei ole elintä joka lähettäisi hormonin, joka toimisi johonkin asiaan vaan esim. hypotalamus lähettää hormonia soluille, jotka alkavat sen vaikutuksesta valmistaa toista hormonia tai sitä samaa lisää jne. ja nämä mieliala lääkkeet/huumeet sotkevat tämän järjestelmän, niin ettei solut enää toimikkaan samalla tavalla (tai samoilla määrillä) kuin ennen.

        Periaatteessa kyse on vähän samasta kuin kakkostyypin diabeteksen kanssa. Elimistö edelleen tuottaa insuliini-hormonia (toisin kuin ykköstyypissä), mutta solut eivät enää reagoikkaan siihen niin kuin ennen.


    • kgkgkgkg

      Pitää vielä muistaa, että psyykkeen "hoito" lääkkeillä on vielä ihan lapsenkengissä ja on hyvin epätodennäköistä etteikö tulevat sukupolvet ajattelisi meidän lääkerumbasta samalla tavalla kuin me itse ajattelemme lobotomiasta tänä päivänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe