Liikennesuunnittelijat pitäisi saada vastuuseen suunnittelimistaan liikennejärjestelyistä eikä pelkästään autoilijat kärsimään typeryyksistä.
Turhat pysähdykset liikenteessä pitäisi minimoida. Jos kaupungeissa generoidaan turhia pysähdyksiä punaisella aallolla, niin liikennesuunnittelijat pois viralta.
Jos pääteillä pumpataan jokaisen risteyksen takia nopeudet 100 - 80 - 60 - 100, niin näissä jarrutteluissa ja kiihdyttelyissä kuluu ihan turhaan polttoainetta ja aiheutuu vaaratilanteita, kun toinen ajaa rajoitusten mukaan ja perässätulija ajaakin "vakionopeudella" 90 km/h (tai mitä nämä vakionopeusajelijat sitten milloinkin ajaa). Sen lisäksi moinen nopeudenpudotus ei auta alkuperäiseen ongelmaan, että sivutieltä pääsisi sen helpommin mukaan, kun siellä ei voi luottaa, että kaikki pudottaisivat nopeuden alas.
Sitä paitsi suurimmassa osassa ko. paikkoja todellista ruuhka-aikaa on päivässä alle 1 h... Muuttuvilla nopeusrajoitusmerkeillä tämänkin voisi varmasti ratkaista kaikkia tyydyttävästi.
Liikennesuunnittelijat vastuuseen
13
<50
Vastaukset
- Minne_kiire
Onko lomalla tylsää? Ideoista päätellen on.
Liikennesäännöt ovat kokoelma minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Jos jokainen kuljettaja noudattaisi riittävää tilannenopeutta, rajoituksia ei tarvittaisi. Kun näin kuitenkaan ei ole, jotain on ollut pakko säätää. Kenenkään päälle ei saa ajaa. Ja jos tapahtuu törmäys, sen pitäisi tapahtua sellaisilla nopeuksilla, ettei ainakaan viaton alle jääjä kuolisi ilman omaa syytään.
Jarrut pysäyttävät auton tarvittaessa. Moottori vetää sen taas vauhtiin. Sinun ei pitäisi rasittua ylettömästi, vaikka joudutkin painamaan ihan kahta poljinta. - aneemista
Saksasta suunnittelijat palkata tänne perä pohjolaan!
- Booooooriiiiingggg
No ei ne sen parempia ole.
- tympääntynyt_autoilija
Aloittajalla on hyvä pointti tarinassa.
Tulevaisuudessa sähköautoilla osa ongelmasta katoaa, kun jarrutusenergiaa saadaan talteen, muttei niissäkään hyötysuhde ole lähelläkään 100 %, joten turhaa energiahukkaa tästäkin tulee.
Tässä on kyllä aikamoinen ristiriita, kun muuten pitää autovalmistajien ja autoilijoiden yrittää olla ekoloogisia tai muuten joutuu maksamaan rangaistusmaksuja, mutta sitten liikennesuunnittelulla tuhotaan kaikki tämä ja aiheutetaan saastumista entistä enemmän. Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti.- huonesti.hoitavat
" Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti."
Nimen omaan- virkamiehiltä.
- turhaapunaa
Samaan kategoriaan menee, kun keskustoissa seisotaan punaisissa liikennevaloissa minuuttitolkulla vaikka on ainoa auto lähimain. Kyllä kaikissa liikennevaloissa pitäisi olla tunnistimet ja niiden pitäisi päästää heti (ilman pysähdystä) menemään suunnasta riippumatta, jos muista suunnista ei ole ketään tulossa. Tällainenkin on nykytekniikalla mahdollista ja jopa Suomessakin nähtyä (ainakin päävirran suunnasta). Samaa tekniikkaa vaan monistukseen muuallekin.
- sujuva6
Kaupungeissa tuppaa olemaan risteyksiä, joissa tapahtuu enemmän kolareita kuin muissa. Tämä on selvä merkki siitä, että risteyksen suunnittelu on mennyt ketuilleen. Tätäkin saisivat liikennesuunnittelijat mennä paikan päälle ihmettelemään, että miten risteyksestä saisi sujuvamman ja siten turvallisemman. Ei siis sitä perinteistä, että hankaloitetaan ajamista lisää.
Pitäisi tässäkin maassa päästä vihdoin siihen, että käytetään kaikki panostukset liikenteen sujuvoittamiseen eikä hankaloittamiseen. Haluan uskoa, että jopa paatuneet virkamiehet kykenisivät moiseen, jos vain tahtoisivat. Jos eivät tahdo, tai kykene, niin sitten pois virasta ja kykenevämpää tilalle.- diipadaii
Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.
Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja. - kylläsesieltätulee
diipadaii kirjoitti:
Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.
Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja.Eihän liikennevaloja ole vielä pysyväisratkaisuksi julistettu. Sitä parempaa vaihtoehtoa vaan mietitään vielä.
- kannattaja
Kannatan!
- mikä_suunnittelu
Eihän Suomessa mitään liikennesuunnittelua tehdä, joku ajokortiton nörtti tekee vain tietokoneella piirustuksia.
- OnkoSullaKorttia
Mistä tiedät ettei liikennesuunnittelijoilla ole ajokorttia?
- MoreControl
"Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja."
Ja sehän on jo keksitty ja kyseessä on Suomessa aivan liian vähän käytetty liikenneympyrä. Onneksi uusia ratkaisuja tehdään aika paljon jo ympyröin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä894174- 434062
Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille6093884Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap192697- 782465
SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3402064Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1272062Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.1901930Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?281599Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,661422