Pilvinen aamu ja muuta kivaa

Toissapäivän tropiikkihelteestä heräsimme tänä aamuna jo ihan normaaliin skandinaaviseen kesäaamuun: lämpötila 17 astetta ja pohjoinen puhaltelee. Tänä vuonna kesää siis riitti kolme päivää. Toisaalta tuntui mukavalta nukkua tuulettimen vienossa hurinassa ja ilman hyttysiä.
Suurperhe on nyt lähtenyt taas kotiinsa pariksi päivää, mutta palaavat viikolla kunhan aurinko taas paistaa ja ollaan levätty Alice Cooper- konsertista ja viikonlopun uimisesta, picknickeistä ja perheilloista. Pienet pojat olivat elämänsä ensimmäisessä ulkoilmakonsertissa elävä käärme vanhan kummituksen kanssa lavalla. Ensi viikolla he lähtevätkin sitten Sardiniaan ja sitten Göteborgiin huvipoistokeikalle ja me pääsemmekin livahtamaan jokakesäiselle Suomenmatkallemme.
(Paloman blogista "Kesä marsii eteenpäin Dalan rannalla")

53

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesivä

      Eilen oli vielä 22 ja tuli oltua koko päivä ulkona. Tänään on pilvistä ja projektina kaappien siivous. Kiva kun on välillä pilvistä, niin saa noita tekemättömiä töitä tehtyä.
      Mitään pakkosuunnitelmia ei lomalle/kesälle ole, sitä tehdään mikä milloinkin kiinnostaa.

    • Korjauksia....huvipuisto, ei "huvipoisto"
      marssii....ei "marsii".
      Koskahan suomi 24 antaa meille mahdollisuuden korjata virheemme jälkikäteen ...editointimahdollisuus vaikka vain muutamanminuutin viiveellä.
      Minulla on sormet nopeemmat kuin silmät...tai aivot ja kesäkynnet luiskahtelevat näppäimillä ja sitten tietysti ei tarpeeksi keskittymiskykyä että jaksaisi oikolukea.
      Mutta lisää käyttäjäystävällisyyttä toivoisin näillekin palstoille.

      Ei minullakaan ole mitään kiveen hakattuja suunnitelmia, mutta Suomessa käymme joka kesä ja tapaamme sukua plus oleskelemme muutamia päiviä vanhassa kotitalossani, saunomme, soutelemme ja uimme jos vesi on tarpeeksi lämmintä. Alle 22-asteiseen veteen en mene kuin poikkeustapauksessa (siis saunasta). Olen riisunut vasta puolet talviturkista siis vyötäröstä alaspäin ;)

      • ent.siivoojaparka

        """Koskahan suomi 24 antaa meille mahdollisuuden korjata virheemme jälkikäteen ...editointimahdollisuus vaikka vain muutamanminuutin viiveellä.""""

        Sehän tapahtuu varmaan sitten niihin samoihin aikoihin kuin Comviq antaa meille mahdollisuuden korjata jo lähettämiemme tekstiviestien kirjoitusvirheet.


    • Ollaanko-fesessä

      Tota,,,koska tämä 60 pulssi sata, palsta on muuttunut facebook päivitykseksi?

      • Ja pointtisi oli? Että kuulumisia ei saa kirjottaa?


      • "Ollaanko-fesessä"

        Ei saa kiusata Palomaa.
        Minkäs hän sille voi että hänet on hetkeksi unohdettu :)
        Onhan hän kuitenkin laskenut mätinsä tuoksun Dala-älviin.
        Tuo suloisen lapsen äiti...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ollaanko-fesessä"

        Ei saa kiusata Palomaa.
        Minkäs hän sille voi että hänet on hetkeksi unohdettu :)
        Onhan hän kuitenkin laskenut mätinsä tuoksun Dala-älviin.
        Tuo suloisen lapsen äiti...

        H.

        Painotan mädistä että tänäkin vuonna :)
        Tuo lutuseni.

        H.


    • kesivä

      Kyllä saa päivityksiä kirjoittaa. Niistähän voi saada jonkun kipinän ja idean itselleen.
      Tai sitten joku energiapakkaus saa syyllisyydentunteita omasta saamattomuudestaan ;)
      Itse en päivittele facea ja käyn vain lukasemassa perheen kuulumiset.

      • Samaa mieltä, kesivä. Ei facebookkiin edes mitään hirveän pitkää viitsi sepittää. Itse latailen sinne lähinnä kuvia. Kertovat enemmän kuin tuhat sanaa :)


      • ent.siivoojaparka

        Ihan ok levittää kaikki yksityiasiansa ja suurperheensä asiat tänne.
        Kunhan ei sitten ala hetkellisessä muistimenetystilassa taas itkemään, että hänen facekaverinsa ovat juorunneet hänen perheensä asioista palstalle.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ihan ok levittää kaikki yksityiasiansa ja suurperheensä asiat tänne.
        Kunhan ei sitten ala hetkellisessä muistimenetystilassa taas itkemään, että hänen facekaverinsa ovat juorunneet hänen perheensä asioista palstalle.

        Taas meni ohi asian, siivooja. Tiedän itse aivan tasan tarkkaan mitä olen kertonut täällä ja mitkä asiat olen pitänyt yksityisinä ja ainoastaan fb:ssä YSTÄVILLE tarkoitettuna. Kuva joka on profiilissani on tyttäreni profiilikuva facebookista joka on julkinen. Ja sitten, vielä kerran: on anteeksiantamatonta että facebook-kaverit tulevat anonyymipalstoille levittämään tietoa joka on asetuksilla rajoitettua vain ystäville. En harmistunut niiden tietojen sisällöstä, ainoastaan periaatteesta ja luottamuksen pettämisestä.


      • Samoin. En pidä FB esim. matkablogina tai päiväkirjana enkä päivitä kuulumisiani kuin pari kertaa viikossa lyhyesti. Etupäässä laitan kuvia, kommentoin muiden kuvia, chattailemme tyttären ja muutaman muun kaa, jätän viestejä tutuille ja sitten minulla on muutama suljettu ryhmä joissa vaihdamme mielipiteitä eri asioista.


    • Vähän katselin aamulla ryntäviä pilviä, että kannattaako matonpesuun vielä ryhtyä. Menin sitten kuitenkin, ja nyt paistaa aurinko. Ihan tyytyväinen olen päätökseeni :) Nyt on 11 mattoa pesty, 7 vielä jäljellä. Puuh!
      Mutta lohdutta voin teitä, helle alkaa vasta ensi viikolla. Meikä menee töihin, nähkääs. Ja lisää lämpöä olen tilannut elokuuhun, rakastan niitä tummia, lämpimiä elokuun-iltoja, ne ovat kuin samettia.

      • Sataa...ja on sataa tuhertanut koko aamun ja nyt puoli iltapäivääkin jo mennyt. Toisaalta hyvä: kurpitsat ja kurkut tarvivat runsaasti vettä ja samoin muutkin kasvit; orvokit parvekelaatikoissa olivat jo rupsahtaneet, mutta heräsivät henkiin. Minitomaatit kukkii ja herne on kukassa; kesä on myöhässä, mutta nuo pari päivää kolmenkymmenen asteen molemmin puolin tekivät ihmeitä kasvun edistymiselle.


      • eppu2

        Kauhee mattourakka Sinulla. Itse olen pessyt noita pienempiä mattoja.
        Aattelin, että, kun isommat tulee pesun tarpeeseen, vien pesulaan.
        Koskaan ennen en ole vienyt, mutta nyt näin ajattelin tehdä.
        Tuosta elokuun sametti-illoista mulla on niin hieno muisto, etten edes kertoa saata. Olin vähän päälle parikymppinen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sataa...ja on sataa tuhertanut koko aamun ja nyt puoli iltapäivääkin jo mennyt. Toisaalta hyvä: kurpitsat ja kurkut tarvivat runsaasti vettä ja samoin muutkin kasvit; orvokit parvekelaatikoissa olivat jo rupsahtaneet, mutta heräsivät henkiin. Minitomaatit kukkii ja herne on kukassa; kesä on myöhässä, mutta nuo pari päivää kolmenkymmenen asteen molemmin puolin tekivät ihmeitä kasvun edistymiselle.

        Ne kasvit ottavat aika hyvin kiinni menetetyn ajan, pahinta niille on melkein tuo kuivuus. Tulee vaan puisia vihanneksia. Ja yleensä kylmä kesäkuu on tarkoittanut pitkää kasvukautta loppupäähän, viime vuosina jopa syyskuu on ollut lämmintä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kauhee mattourakka Sinulla. Itse olen pessyt noita pienempiä mattoja.
        Aattelin, että, kun isommat tulee pesun tarpeeseen, vien pesulaan.
        Koskaan ennen en ole vienyt, mutta nyt näin ajattelin tehdä.
        Tuosta elokuun sametti-illoista mulla on niin hieno muisto, etten edes kertoa saata. Olin vähän päälle parikymppinen.

        Meillä taitaa jatkossa koira mennä useammin pesuun :)) Se säästää matonpesuakin. Kaihoisana katselin kun DW muualle kirjoitti myös tuosta pesulasta. Raikkaimmiksi ne matot tulee jos pesettää. Mulla on 7 isoa ja loput ovat pitkiä räsymattoja. Ei tule kuuloonkaan mikään pesula.
        Matoissa on omat ja äidiltä perityt. Hän rakasti kauneutta, ja oli silmääkin sille, taiteilijasielu. Kunhan saan urakan tehtyä, laitan osan kiertoon. Mutta mukavaa että voi jouluksi vaihtaa toisiin, puhtaisiin. Säästäisin varmaan kaikki matot jos olisi tilaa :) lapsetkin lähtee muutaman vuoden päästä, siinä olisi heillekin.


      • kesivä
        hmp.f kirjoitti:

        Meillä taitaa jatkossa koira mennä useammin pesuun :)) Se säästää matonpesuakin. Kaihoisana katselin kun DW muualle kirjoitti myös tuosta pesulasta. Raikkaimmiksi ne matot tulee jos pesettää. Mulla on 7 isoa ja loput ovat pitkiä räsymattoja. Ei tule kuuloonkaan mikään pesula.
        Matoissa on omat ja äidiltä perityt. Hän rakasti kauneutta, ja oli silmääkin sille, taiteilijasielu. Kunhan saan urakan tehtyä, laitan osan kiertoon. Mutta mukavaa että voi jouluksi vaihtaa toisiin, puhtaisiin. Säästäisin varmaan kaikki matot jos olisi tilaa :) lapsetkin lähtee muutaman vuoden päästä, siinä olisi heillekin.

        Tyhmänä kysyn ja googletus-laiskana, että saiskohan kotitalousvähennystä mattojen pesettämistä pesulassa?
        Itsekin olen pesettänyt vaikkei noita paljon ole, mutta kun ovielta haetaan ja ovelle tuodaan.


      • kesivä kirjoitti:

        Tyhmänä kysyn ja googletus-laiskana, että saiskohan kotitalousvähennystä mattojen pesettämistä pesulassa?
        Itsekin olen pesettänyt vaikkei noita paljon ole, mutta kun ovielta haetaan ja ovelle tuodaan.

        Voisi ehkä saadakin :) Omavastuu on muistaakseni 100 EUR, vasta sen jälkeen pääsee vähentämään.


      • kesivä
        hmp.f kirjoitti:

        Voisi ehkä saadakin :) Omavastuu on muistaakseni 100 EUR, vasta sen jälkeen pääsee vähentämään.

        Kiitti, täytyypi muistaa.
        Tänään meilläpäin ropsauttelee muutamia pisaroita harvakseltaan sinne tänne. Se olis vissiin vaatehuoneen siivousprojekti sitten tänään. Kyllä mä kestän, on onneksi vaan pieni huone, just ja just mahtuu pyörähtämään.


      • "humps"

        Kumpi on matoille terveellisempää?
        Miehen vai naisen pesetys?
        Viittaan tässä siihen että pesujen tiheys on heillä varmasti erilainen.
        Entä jos ovat he sinkkuja?
        Silloinhan matoille putoilee ihan erilaisten ruokien murusia.
        Ehkä oikeita murusiakin?

        Nimim. En oikein muista edellistä kertaa.

        H.


      • kesivä kirjoitti:

        Kiitti, täytyypi muistaa.
        Tänään meilläpäin ropsauttelee muutamia pisaroita harvakseltaan sinne tänne. Se olis vissiin vaatehuoneen siivousprojekti sitten tänään. Kyllä mä kestän, on onneksi vaan pieni huone, just ja just mahtuu pyörähtämään.

        Samoilla linjoilla ollaan, kesivä. Mullakin on siivousprojekti edessä, ei oikein näytä olevan matonpesuilmoja. Ajattelin avittaa tytärtäkin, jonka vaatekomero on n. 20 m2, eli koko hänen huoneensa. Tosi pehmeä lattia siellä... 10 sentin vaatepeitossa :/
        Paitsi nyt keksin kaikkea muuta tekemistä ensin ja sen sijaan. Siivoaminen on ihan kivaa, mutta vasta loppusuoralla. Miten se voi maistua pahalle näin ennen kuin on tarttunut toimeen.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Kumpi on matoille terveellisempää?
        Miehen vai naisen pesetys?
        Viittaan tässä siihen että pesujen tiheys on heillä varmasti erilainen.
        Entä jos ovat he sinkkuja?
        Silloinhan matoille putoilee ihan erilaisten ruokien murusia.
        Ehkä oikeita murusiakin?

        Nimim. En oikein muista edellistä kertaa.

        H.

        Luulen että tasapaino on hyvä kaikessa. Jos sun matolle ei tule kuin broileri-vihannesmurusia, ei ne vaadikaan niin useasti pesuja. Mutta mun matoille tulee suklaata ja homejuustoa, niin ne pitävät huolen että liikunkin sen pois, kuurauksen muodossa. Eli niin kuin jotain että sitä saa mitä tilaa.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Samoilla linjoilla ollaan, kesivä. Mullakin on siivousprojekti edessä, ei oikein näytä olevan matonpesuilmoja. Ajattelin avittaa tytärtäkin, jonka vaatekomero on n. 20 m2, eli koko hänen huoneensa. Tosi pehmeä lattia siellä... 10 sentin vaatepeitossa :/
        Paitsi nyt keksin kaikkea muuta tekemistä ensin ja sen sijaan. Siivoaminen on ihan kivaa, mutta vasta loppusuoralla. Miten se voi maistua pahalle näin ennen kuin on tarttunut toimeen.

        Mistä se johtunee, että kotona siivoaminen tuntuu aina paljon työläämmältä kuin jonkun toisen luona siivoaminen?
        Sen jo kakarat huomasi. He kävivät järjestelemässä ja siivoamassa kavereittensa huoneet ja kaverit heidän huoneensa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä se johtunee, että kotona siivoaminen tuntuu aina paljon työläämmältä kuin jonkun toisen luona siivoaminen?
        Sen jo kakarat huomasi. He kävivät järjestelemässä ja siivoamassa kavereittensa huoneet ja kaverit heidän huoneensa.

        Luulen että mulla saattaa olla vastaus tuohon. Kävin joskus siivoamassa yhden perheen luona akuuttiimpaan kassavajeeseen, ja se on aika helppo nakki pyyhkiä pinnat, imuroida ja pestä lattiat. Kun he olivat jo kaikki romppeet järjestelleet ite. Se oli niin yksinkertaista puuhaa että aloin putsaamaan hajulukkoja ym. Ja he ihmettelivät miten mulla voi kestää niin kauan :D
        Joku vois tehdä täällä sen saman, siivota kaikki pikkukamat paikoilleen. Kestää niin armottoman kauan se vaihe.
        Ihanat kaverit sun kakaroilla!


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Luulen että mulla saattaa olla vastaus tuohon. Kävin joskus siivoamassa yhden perheen luona akuuttiimpaan kassavajeeseen, ja se on aika helppo nakki pyyhkiä pinnat, imuroida ja pestä lattiat. Kun he olivat jo kaikki romppeet järjestelleet ite. Se oli niin yksinkertaista puuhaa että aloin putsaamaan hajulukkoja ym. Ja he ihmettelivät miten mulla voi kestää niin kauan :D
        Joku vois tehdä täällä sen saman, siivota kaikki pikkukamat paikoilleen. Kestää niin armottoman kauan se vaihe.
        Ihanat kaverit sun kakaroilla!

        Likan luona joskus siivoilen silloin, kun hänen selkänsä on huonommassa kunnossa (ja sehän on yleensä aina, kun pitäisi siivota). Ei siellä ole siivoojan alta tyhjennelty pintoja, mutta silti se tuntuu käyvän helpommin kuin kotona.
        Kotona sitä aina siirtää huomiseen ja huomiseen, kun tietää että silloinkin olisi aikaa.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Meillä taitaa jatkossa koira mennä useammin pesuun :)) Se säästää matonpesuakin. Kaihoisana katselin kun DW muualle kirjoitti myös tuosta pesulasta. Raikkaimmiksi ne matot tulee jos pesettää. Mulla on 7 isoa ja loput ovat pitkiä räsymattoja. Ei tule kuuloonkaan mikään pesula.
        Matoissa on omat ja äidiltä perityt. Hän rakasti kauneutta, ja oli silmääkin sille, taiteilijasielu. Kunhan saan urakan tehtyä, laitan osan kiertoon. Mutta mukavaa että voi jouluksi vaihtaa toisiin, puhtaisiin. Säästäisin varmaan kaikki matot jos olisi tilaa :) lapsetkin lähtee muutaman vuoden päästä, siinä olisi heillekin.

        Meillä on kotitilan vintillä pitkiä sellaisella nelipoljennolla kudottuja räsymattoja, äidin kutomia. Ovat niin raskaita, ettei ole tullut juuri käytettyä.
        Tänne mökin lattialle vaihdoin muoviset räsymatot jus sen takia, kun ne on helppo pestä.
        Nuo koiravieraat ovat sellaisia sotkijoita.


    • Viatonsivullinen

      Tosi pilvinen, vettä, vettä, suunnitelmat peruttu. Uusi aikataulu päivälle.
      No tuleepa hoidettua muita juttuja.
      Harmi vaan, olisi ollut suuri peräkonttikirppis tapahtuma, harvinaisemmassa paikassa.

    • Heikunkeikku

      Eilen tehdessäsi aloituksesi, niin täällä oli mitä ihanin päivä ja sade oli teillä tietymättömissä. No tää sade sitten kait teki Uu-käännöksen ja hakeutui minun tienoolleni. Nyt siis synkkää ja piskottelee vähän väliä.
      Ei haittaa ei. Ei ole estänyt minua istumasta koneen äärellä etsimässä itselleni käytettyä kaasujääkaappia. Huonolta näyttää. Ne jääkaapit jotka olis täällä lähettyvillä, niin ne ovat menneet. Sitten ne jääkaapit, jotka olis sekä edullisia, että muuten sopivia majailevat kaummimmaisessa nurkassa täältä päin katsottuna. Mitähän maksais matkahuollon kautta lähettäminen tänne. Kaiketi liian paljon?
      Uudet perunat kohta kypsiä. Minulla on nyt NIIN nälkä, että näköä haittaa. Ihan vaikea nähdä, että mitä mä nyt tänne kirjotan. Ihan summanmutikas nyt heiluttelen sormiani. Jahka oon syönyt, tulen tarkistamaan kirjoitukseni. Toivottavasti olen kirjoittanut jotakin hyvin hyvin Mielenkiintoista.

      • kesivä

        Mun täytyy nyt tunnustaa, että olen sen verran jälkijättöinen ollut tänä suvena etten ole uusia potunoita vielä ehtinyt maistelee, saatikka syömään.
        Toi vaatehuoneprojekti on ihan tosi hidasta, kun aina löytyy joku himpskatin juttu jota ei muistanut olevankaan ja sitä pitää pähkäillä, heittäiskö jo pois.

        Syötteks te muuten uudet potunat silleen voinokareen kanssa vai sillin kaa, vai peitättekö hienon maun jollain soossilla?


      • Heikunkeikku
        kesivä kirjoitti:

        Mun täytyy nyt tunnustaa, että olen sen verran jälkijättöinen ollut tänä suvena etten ole uusia potunoita vielä ehtinyt maistelee, saatikka syömään.
        Toi vaatehuoneprojekti on ihan tosi hidasta, kun aina löytyy joku himpskatin juttu jota ei muistanut olevankaan ja sitä pitää pähkäillä, heittäiskö jo pois.

        Syötteks te muuten uudet potunat silleen voinokareen kanssa vai sillin kaa, vai peitättekö hienon maun jollain soossilla?

        Et ole jälkijättöinen, vaikket olekaan maistellut vielä uusia perunoita. Munkin täytyy tunnistaa, että en minäkään pahemmin ole uusia perunoita syönyt (toka kerta tänä kesänä). Oon napostellut salaattia ja sen kanssa mitä milloinkin. Vanhoja perunoitakaan en ole syönyt. Eilen kaupassa oli just tuotuja Vöyrin uusia perunoita ja ne nähtyäni en olisi mitenkään voinut olla niitä ostamatta.

        Äsken sain syötyä semmosen "vanhanaikaisen" ruuan. Tein "litkua" a´la mun äiteemuori. Elikkä pienistin kevätsipulin varsineen päivineen kippoon. Kaadoin päälle perunoitten keitinvettä pläts, sitten voita joukkoon pläts, sitten ripottelin suolaa riprip. Ja tradaa mainio kastike oli valmis hetken mojuttuaan rauhassa, että sipulit hieman pehnevi.
        Tökkäsin lautaselle aimo kasan perunoita, keitin munia ja sitä lautaselle myös. Sit vaan sitä herkkukastiketta ja tomaattisilliä.
        Oi apua. APUA miten hyvää. Olin mykkänä riemullisesta ateriasta.
        Ei, ei. Salaattia tällä kertaa ei. Kertakaikkisesti olin päättänyt, että nyhän sitte syödään perunaa eikä meinata ja salaatit jätetään pois.


      • kesivä
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Et ole jälkijättöinen, vaikket olekaan maistellut vielä uusia perunoita. Munkin täytyy tunnistaa, että en minäkään pahemmin ole uusia perunoita syönyt (toka kerta tänä kesänä). Oon napostellut salaattia ja sen kanssa mitä milloinkin. Vanhoja perunoitakaan en ole syönyt. Eilen kaupassa oli just tuotuja Vöyrin uusia perunoita ja ne nähtyäni en olisi mitenkään voinut olla niitä ostamatta.

        Äsken sain syötyä semmosen "vanhanaikaisen" ruuan. Tein "litkua" a´la mun äiteemuori. Elikkä pienistin kevätsipulin varsineen päivineen kippoon. Kaadoin päälle perunoitten keitinvettä pläts, sitten voita joukkoon pläts, sitten ripottelin suolaa riprip. Ja tradaa mainio kastike oli valmis hetken mojuttuaan rauhassa, että sipulit hieman pehnevi.
        Tökkäsin lautaselle aimo kasan perunoita, keitin munia ja sitä lautaselle myös. Sit vaan sitä herkkukastiketta ja tomaattisilliä.
        Oi apua. APUA miten hyvää. Olin mykkänä riemullisesta ateriasta.
        Ei, ei. Salaattia tällä kertaa ei. Kertakaikkisesti olin päättänyt, että nyhän sitte syödään perunaa eikä meinata ja salaatit jätetään pois.

        Heii, tuota meilläkin on syöty lapsuudenkodissa.
        Kuis mä olin unohtanut. No arvaten becellit summuut tuli. Vaan kun tää siivoustatsi on päällä,niin ei kauppaan ole asiaa ennen kuin on jääkaappi tyhjä ja putsblankko.
        Löysin vaatehuoneesta äitivainaan pitkävartiset hanskat, eri paria. Muistin, että niissä oli jossain muuton yhteydessä kuljetettu erittäin arvokasta (?) särkyvää.
        Hyvin on päivä hurahtanut, loput jää huomiselle.


      • ö-Öö
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Et ole jälkijättöinen, vaikket olekaan maistellut vielä uusia perunoita. Munkin täytyy tunnistaa, että en minäkään pahemmin ole uusia perunoita syönyt (toka kerta tänä kesänä). Oon napostellut salaattia ja sen kanssa mitä milloinkin. Vanhoja perunoitakaan en ole syönyt. Eilen kaupassa oli just tuotuja Vöyrin uusia perunoita ja ne nähtyäni en olisi mitenkään voinut olla niitä ostamatta.

        Äsken sain syötyä semmosen "vanhanaikaisen" ruuan. Tein "litkua" a´la mun äiteemuori. Elikkä pienistin kevätsipulin varsineen päivineen kippoon. Kaadoin päälle perunoitten keitinvettä pläts, sitten voita joukkoon pläts, sitten ripottelin suolaa riprip. Ja tradaa mainio kastike oli valmis hetken mojuttuaan rauhassa, että sipulit hieman pehnevi.
        Tökkäsin lautaselle aimo kasan perunoita, keitin munia ja sitä lautaselle myös. Sit vaan sitä herkkukastiketta ja tomaattisilliä.
        Oi apua. APUA miten hyvää. Olin mykkänä riemullisesta ateriasta.
        Ei, ei. Salaattia tällä kertaa ei. Kertakaikkisesti olin päättänyt, että nyhän sitte syödään perunaa eikä meinata ja salaatit jätetään pois.

        Sivusta.

        En periaatteessa syö pottuja. Uusia pottuja tekee kuitenkin joskus mieli. Keväällä sai sittarista kohtuullista ruotsalaista varhaisperunaa, oli se toki jo ehtinyt kuorettumaan. Nyt ostin kourallisen kotimaista varhaispottua. Taitaa jäädä syömättä, olleet jääkaapissa pari päivää.

        Kunnollista uutta pottua ei saa oikein mistään. Kun uuspottu parhaimmillaan, kun kaivaa maasta, huuhtaisee keittää ja syö. Ja sitten se, pitäisi itse kasvattaa. Meitsillä kun mökki keskellä pottuerämaita, tullut seurattua sitä kemikaalien ja myrkkyjen määrää, mitä potun kasvattamiseen käytetään. Luomua pitäisi olla. Ja tollanen nykyaikainen pottu kasvatetaan koneellista käsittelyä silmällä pitäen, kaikki lajikkeet ei sovi sellaiseen, Esim. aikanaan erittäin hyvä pottulajike Laivapottu on kadonnut, se kun muhkurainen, eikä mene koneista ja hankalia kuoria jne. Kaikki pottu nopeasti kasvatettua, vetisiä, että paino lisääntyy, maistuvat pahalle.

        Sellainen muuten. Näistä potun ja muittenki tuotteitten viljelystä. Ne siis kasvatetaan kemikaaleilla ja käytetään myrkkyjä. Viljelystähän aina luonto kärsii. Lintuja ei ole, koska ei ole hyönteisiä, ei ole hyönteisiä, koska ei ole kasveja. Viimeisin tieto oli äsken, suomenkin yleisin "kasvinsuojeluaine"Round up tehty siis gsylofaatista. Gsylofaatti tuhoaa siinä sivussa myös mehiläiset. Eipä ole kasvillisuudellakaan pölyttäjiä- kaikki hyönteiset kärsivät. Punkkeihin tai luteisiin, siis koppiaisiin, myrkyt ilmeisimmin eivät erityisemmin vaikuta.

        Niettä jos ei satu käymään torilla, missä uutta luomupottua, voi olla,, tälle vuodelle ei pottuja.

        =DW=


      • korppis1
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Et ole jälkijättöinen, vaikket olekaan maistellut vielä uusia perunoita. Munkin täytyy tunnistaa, että en minäkään pahemmin ole uusia perunoita syönyt (toka kerta tänä kesänä). Oon napostellut salaattia ja sen kanssa mitä milloinkin. Vanhoja perunoitakaan en ole syönyt. Eilen kaupassa oli just tuotuja Vöyrin uusia perunoita ja ne nähtyäni en olisi mitenkään voinut olla niitä ostamatta.

        Äsken sain syötyä semmosen "vanhanaikaisen" ruuan. Tein "litkua" a´la mun äiteemuori. Elikkä pienistin kevätsipulin varsineen päivineen kippoon. Kaadoin päälle perunoitten keitinvettä pläts, sitten voita joukkoon pläts, sitten ripottelin suolaa riprip. Ja tradaa mainio kastike oli valmis hetken mojuttuaan rauhassa, että sipulit hieman pehnevi.
        Tökkäsin lautaselle aimo kasan perunoita, keitin munia ja sitä lautaselle myös. Sit vaan sitä herkkukastiketta ja tomaattisilliä.
        Oi apua. APUA miten hyvää. Olin mykkänä riemullisesta ateriasta.
        Ei, ei. Salaattia tällä kertaa ei. Kertakaikkisesti olin päättänyt, että nyhän sitte syödään perunaa eikä meinata ja salaatit jätetään pois.

        Heikku@ kiitos, että annoit huutia idealleni viedä kylpyammeeni raudan keräyspisteeseen. Olen tehnyt rantaan haapojen katveeseen paikan ammeelle jalkopäät ilta-aurinkoon. Kunhan kuopus tulee ja siirtää ammeen paikoilleen voi tämä emäntä rojahtaa kylpyyn.


    • ö-Öö

      Mnaah

      Ilmoitit sitten suoli24 huuhaapalstalla tulevat omat aikataulusi, sekä suurperheen aikataulun, kaikkien maapallon ihmisten luettavissa olevaksi. Ikinä miettinyt, miksi kesäisin tapahtuu niin paljon asuntoryöstöjä?

      =DW=

      • Kuules jermu...me ollaan tästä puhuttu jo aikaisemmin. Ekaks, mulle jää talonmies kotiin. Koko kesäksi. Tokaks: tänne ei oo muita pyrkijöitä kuin siivoojareppana ja talonmies vois keittää sille vaikka yhdet gevaliat ettei mee ihan hukkaan matka.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuules jermu...me ollaan tästä puhuttu jo aikaisemmin. Ekaks, mulle jää talonmies kotiin. Koko kesäksi. Tokaks: tänne ei oo muita pyrkijöitä kuin siivoojareppana ja talonmies vois keittää sille vaikka yhdet gevaliat ettei mee ihan hukkaan matka.

        Kerroit sitten lisätietoja. Pian onkin sitten ovella jonossa siivoojia.

        =DW=


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuules jermu...me ollaan tästä puhuttu jo aikaisemmin. Ekaks, mulle jää talonmies kotiin. Koko kesäksi. Tokaks: tänne ei oo muita pyrkijöitä kuin siivoojareppana ja talonmies vois keittää sille vaikka yhdet gevaliat ettei mee ihan hukkaan matka.

        Gevalialla uhkaamalla saa suurimmatkin roistot kääntymään :)) Anteeksi ruotsalaiset, mutta teillä on maailman kauhein kahvi!


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Gevalialla uhkaamalla saa suurimmatkin roistot kääntymään :)) Anteeksi ruotsalaiset, mutta teillä on maailman kauhein kahvi!

        Suomessa kahvi on kuin koiran kusta. Minulla on aina omat kahvit mukana sinne tullessa.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuules jermu...me ollaan tästä puhuttu jo aikaisemmin. Ekaks, mulle jää talonmies kotiin. Koko kesäksi. Tokaks: tänne ei oo muita pyrkijöitä kuin siivoojareppana ja talonmies vois keittää sille vaikka yhdet gevaliat ettei mee ihan hukkaan matka.

        Jaksan minä kytätä, että "talonmies" lähtee liikkeelle. Ei hän nyt varmaan ihan koko ajan istu sisällä nyt, kun äiti on poissa vahtimasta.
        Olisi helpompi, jos jätät ikkunan vähän raolleen, niin ei tarvitse rikkoa.
        Siivoushaalarit päälle, niin ei naapurit luule murtovarkaaksi; "Paloma (tietysti käytän oikeaa nimeäsi) pyysi siivoamaan, mutta unohti antaa avaimen".
        Onkos se pihamökki nyt tyhjillään vai säilytätkö siellä jotain arvokasta?


      • hmp.f kirjoitti:

        Gevalialla uhkaamalla saa suurimmatkin roistot kääntymään :)) Anteeksi ruotsalaiset, mutta teillä on maailman kauhein kahvi!

        Haha, minulla on aina omat kahvit myös mukana kun tulen Suomeen. Kaikkiin yöpymispaikkoihin. :)) Gevalialla uhkailin vain koska täällä onmennyt vuosikymmeniä telkkarissa Gevalian mainos "kun tulee kutsumattomia vieraita tai siis yllätysvieraita" Vaikka Gevalian Colombia-kahvi on ihan juotavaa tavaraa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaksan minä kytätä, että "talonmies" lähtee liikkeelle. Ei hän nyt varmaan ihan koko ajan istu sisällä nyt, kun äiti on poissa vahtimasta.
        Olisi helpompi, jos jätät ikkunan vähän raolleen, niin ei tarvitse rikkoa.
        Siivoushaalarit päälle, niin ei naapurit luule murtovarkaaksi; "Paloma (tietysti käytän oikeaa nimeäsi) pyysi siivoamaan, mutta unohti antaa avaimen".
        Onkos se pihamökki nyt tyhjillään vai säilytätkö siellä jotain arvokasta?

        Yhtä hyvinhän sä voit kytätä jotain sua lähempänä? Vai Paloman pitsitkö sua viehättää :))


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Yhtä hyvinhän sä voit kytätä jotain sua lähempänä? Vai Paloman pitsitkö sua viehättää :))

        Ei se niin helposti onnistu, kun kaikki eivät kerro montako on kotona ja kauanko kaikki toiset ovat poissa.


    • Meille sais tulla kans siivoomaan. En ihan aina jouda ravaamaan jokikisen villakoiran perässä. Mulla on parempaa tekemistä.

      • kesivä

        Joop, eihän sitä aina ehdi eikä huvita. Nyt on semmoinen vimma päällä, kiitos pilvisen ja ripottelevan sään ja hmpf:n mattoshown, että täytyy takoa kun rauta on kuuma.


      • Mulla on vähän sellainen tuntuma, että jos joku tänne siivoamaan tulisi, joutuisin ensin siivoamaan. Oliskohan se hyvä siivouspsyykkaus, jos huijaan itteäni että siivooja tulee neljän tunnin päästä. Eikun kokeilemaan.....


      • kesivä
        hmp.f kirjoitti:

        Mulla on vähän sellainen tuntuma, että jos joku tänne siivoamaan tulisi, joutuisin ensin siivoamaan. Oliskohan se hyvä siivouspsyykkaus, jos huijaan itteäni että siivooja tulee neljän tunnin päästä. Eikun kokeilemaan.....

        Heh heh, kyllä mulla on sama juttu. En millään halua mitään siivousapua omaan huusholliin.
        Nyt tulee vettä taivaan täydeltä, tauon paikka, kun ei viitti viedä roskapusseja ulos sateessa :)


      • 1.1947

        Voi sentään. Miten siivouksen aloittaminen onkin niiiin vastenmielistä! Vieläkään en aloita, vaan lepuutan pakaroitani. Ovat turkasen kipeät eilisestä maalausurakasta konttaamalla.
        En olekaan käynyt täällä kuukausitolkulla. On ollut olevinaan hoppua. Vai mikä lie vanhuuden alku?
        Mattoja tuli pestyä nykytyyliin lavojen päällä painepesurilla, osin harjasin pesuvedellä tietty. On mukavaa hommaa liki rantaa, vaan ei järveä saastuttamalla.
        Yksi uusi ihana asia on mummous. Oi sitä onnen tunnetta, kun lykin vaunuja ja lauleskelen niitä hengellisiä pienelle. Hän vaatii lisää, kunnes nukahtaa.
        Vielä olemme miehen kanssa mökillä kesää viettämässä. Käydään vain kylällä posti- ja kauppareissuilla. On ihmeesti lääketiede kehittynyt. Siitä ja monesta muusta saa olla kiitollinen Jumalalle.
        Nautitaan kesästä, oli millainen vaan!


      • de-meter
        1.1947 kirjoitti:

        Voi sentään. Miten siivouksen aloittaminen onkin niiiin vastenmielistä! Vieläkään en aloita, vaan lepuutan pakaroitani. Ovat turkasen kipeät eilisestä maalausurakasta konttaamalla.
        En olekaan käynyt täällä kuukausitolkulla. On ollut olevinaan hoppua. Vai mikä lie vanhuuden alku?
        Mattoja tuli pestyä nykytyyliin lavojen päällä painepesurilla, osin harjasin pesuvedellä tietty. On mukavaa hommaa liki rantaa, vaan ei järveä saastuttamalla.
        Yksi uusi ihana asia on mummous. Oi sitä onnen tunnetta, kun lykin vaunuja ja lauleskelen niitä hengellisiä pienelle. Hän vaatii lisää, kunnes nukahtaa.
        Vielä olemme miehen kanssa mökillä kesää viettämässä. Käydään vain kylällä posti- ja kauppareissuilla. On ihmeesti lääketiede kehittynyt. Siitä ja monesta muusta saa olla kiitollinen Jumalalle.
        Nautitaan kesästä, oli millainen vaan!

        Onneksi olkoon tuoreelle mummolle. Kyllä lapset laulamisesta tykkää, omani ainakin. Kiva kuulla, että teillä voidaan hyvin - tai ainakin kohtuullisesti. Viimeksi taisi olla toisin.


      • de-meter

        Omasta tämän päivän urakastani vielä senverran, että vaikka sadekuuroja on tullut tämän tästä, lapioitu on ja niitetty ja vieläkin suunnittelen jatkaa.

        Tulevaisuudessa joudun luultavasti turvautumaan "maksulliseen mieheen". ..))Puolison jalkavamma jää pysyväksi, ja vanhojen talon kunnossapito vaatii kuitenkin miestyövoimaa ja ammattitaitoa. Maalla palkkasimme jo huoltoyhtiön kaverin ajamaan heinät nurin neljästi kesässä, eikä se ollut edes kallista: 40 euroa per keikka. Kylätalkkari putsasi rännit 15 eurolla. Ilmaista apuakin saa seurakunnan vapaaehtoisten kautta, mutta sitä en kehtaa ottaa vastaan, kun olen vielä periaatteessa terve ja toimintakykyinen.

        Tuli sitten minultakin FB-päivitys. Minusta näitä on kiva lukea ja jos on yksin ja seuran puutteessa niin mikä on helpompaa kuin istua koneelle ja viestiä - ja kuvitella, että jotakuta kiinnostaa..))


      • de-meter kirjoitti:

        Omasta tämän päivän urakastani vielä senverran, että vaikka sadekuuroja on tullut tämän tästä, lapioitu on ja niitetty ja vieläkin suunnittelen jatkaa.

        Tulevaisuudessa joudun luultavasti turvautumaan "maksulliseen mieheen". ..))Puolison jalkavamma jää pysyväksi, ja vanhojen talon kunnossapito vaatii kuitenkin miestyövoimaa ja ammattitaitoa. Maalla palkkasimme jo huoltoyhtiön kaverin ajamaan heinät nurin neljästi kesässä, eikä se ollut edes kallista: 40 euroa per keikka. Kylätalkkari putsasi rännit 15 eurolla. Ilmaista apuakin saa seurakunnan vapaaehtoisten kautta, mutta sitä en kehtaa ottaa vastaan, kun olen vielä periaatteessa terve ja toimintakykyinen.

        Tuli sitten minultakin FB-päivitys. Minusta näitä on kiva lukea ja jos on yksin ja seuran puutteessa niin mikä on helpompaa kuin istua koneelle ja viestiä - ja kuvitella, että jotakuta kiinnostaa..))

        Otan osaa, demeter. Puolisosi jalkavamman pysyvyydestä. Ihminen kestää varmaan hetkellisesti mitä vaan, mutta pysyvyyden ja kroonisuuden kanssa on vaikea taistella.
        Sain juuri tänään lukea mitä kaikkea kroonista äitiäni vaivasi. On se vaan niin nurinkurista että kuolinsyytutkimuksessa näkee kaikki hoitoa vailla olevat jutut. Liian myöhään.


      • de-meter
        hmp.f kirjoitti:

        Otan osaa, demeter. Puolisosi jalkavamman pysyvyydestä. Ihminen kestää varmaan hetkellisesti mitä vaan, mutta pysyvyyden ja kroonisuuden kanssa on vaikea taistella.
        Sain juuri tänään lukea mitä kaikkea kroonista äitiäni vaivasi. On se vaan niin nurinkurista että kuolinsyytutkimuksessa näkee kaikki hoitoa vailla olevat jutut. Liian myöhään.

        Kiitos hmp.f. Ikäväähän se on "nuorelle", tekevälle miehelle. Viisaasti sanottu tuosta kestämisestä.
        Monet tiettyjen diagnoosien kantajat valittavat tuosta. Kun saadaan yksi diagnoosi, sillä mennään ja sitä lääkitään. Muu jätetään huomiotta. Esim. monet ylipainoiset valittavat, että lääkärit eivät edes kuuntele heitä, käskevät vain laihduttamaan...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe