Kotiviinin ja kiljun raja?

Hantta_maahis

Kotiviiniä saa tehdä omista marjoista. Kiljun (vesi hiiva sokeri) teko on kiellettyä.
Kotiviinissä pitää olla tietyn verran marjoja suhteessa sokeriin. Missä raja kulkee?

Jos esimerkiksi teen 25 litraa juomaa johon laitan 5 kiloa sokeria ja kilon mansikoita sekä puoli kiloa rusinoita, onko tämä kotiviiniä vai ei?
Kaupan viinipaketeissahan ne marjat eivät ole kovinkaan montaa sataa grammaa.

7

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosiaalihamemies

      Vastausta ei kukaan tiedä!

      • Asiasta.tietävä

        Tiedän minä. Kiljun tekeminen on kielletty sen takia, että sitä mäskiä käytettiin ennen vanhaan pontikan keittoon ..

        Sekaan viskot pari omenaa viipaloituna. Siinäpä se. Omenaviiniä.


      • minihamemies

        Vastausta ei kukaaan tiedä!


    • 1plus9

      Jostain luin että marjoja pitää olla saman verran kuin sokeria. Eli satsiin, jossa olisi 5 kg sokeria niin vähintään 5 kilon edestä marjoja. Tällöin kyseessä on laillinen kotiviini eikä kilju.

      • kiljut.käymässä

        Ja missäs sen kiljun teko on kielletty.


      • 12p18
        kiljut.käymässä kirjoitti:

        Ja missäs sen kiljun teko on kielletty.

        Suomen laissa. Nyt minulla onkin olo kuin pahimmalla rikollisella kun on kiljua käymässä :D


    • Tietopankki24

      Omenoita sekaan jos haluat miedon maun rikkomatta lakia. Pikahiivaa ei kannata koskaan käyttää koska se muodostaa suuria määriä metanolia ja pahan makuisia sikunaöljyjä korkeamman käymislämpötilan vuoksi.
      Jos juot vain edullisuuden vuoksi omatekoisia suosittelen hankkimaan kaksi eri käymisastiaa jotka laitat eri aikana käymään niin ei tule houkutusta laittaa pikahiivalla käymään ja juoda vieläpä ennen kuin hiivalaskeutuu kuten alkoholisoituneilla ja teineillä on tapana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe