Mikä maksaa pyöräilyssä?

Mankelimies

Onko kukaan miettinyt että kun nykyaikana noita polkupyöriä on jokalähtöön että miten ihmeessä ne kalleimmat voi olla niin kalliita? Eikö ole outoa jos esim. Maastopyörän hinnalla alkaa jo melkein saada uuden motocross tai enska moottoripyörän. Mikä ihme siinä voi nii helevetisti maksaa, tiiän et kalleimmat hiilikuitimaasturit esim. Paljon nopeampia ja mukavampia ajella ja vaihteet ku toimii ni on hyvä maastopoluilla päästellä, mutta kyllä vähä ärsyttää että siitä joutuu maksamaan niin paljon että saa harrastaa sitä pyöräilyä mielekkäästi, vähän haiskahtaa ylihinnoitelluilta kunnon munamankelit...

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-ylihintaa

      Halvallakin saa huippulaatua, jopa 400€ hinnalla saa huippulaatua jolla ajelee kymmeniä vuosia.

    • Alkup_maantiepyöräi

      Polkupyörä on hienomekaniikkaa. Ihmisten käsitys hinnoista perustuu elektroniikan hintoihin, joilla on ollut laskeva käyrä tekniikan kehittyessä. Hyvä nyrkkisääntö on yhä, että ilman vaihteita käyttökelpoinen pyörä maksaa 500 €, vaihteilla 1000 €, etujousitettuna 1500 € ja täysjousto 2000 €. Aina löytyy tarjouksia, joista pyörän saa vähän edullisemmin, mutta silloin pitää tietää aika paljon polkupyöristä.

      • Petri_p

        Tuollainen käyttökelpoinen on jo peruskuntoilijalle täysin turhake jos sen vie esim. Kunnon maastoon ja siellä toivoisi vastinetta rahoilleen pidemmäksi aikaa kuin 2kuukaudeksi. esim. Hiihtoa harrastavalle joka haluaisi kesällä nauttia maastopyöräilystä vaativissakin maastoissa. Saa varautua jotain 3-5000e. Sijoittamaan että pystyy oman kuntonsa mukaisesti harjoittelemaan tätä ihanuutta. On kyllä hyvä kesälaji just esim. Murtsikka hiihdosta talvella nauttivalle. Kaluston hinta vaan kyllä itselläkin päätä huimaa, huhhuijaa. Oli viime kesänä joku alumiinirunkoinen 2000 arvonen maasturi etujousituksella ja kyllä se ainaki alko aika nopeeta tuntumaan raskaalta ja vaihteetki toimi usein miten toimi... Ero kaverilla olleeseen huippusuperhyper hiilarirunkoiseen huippukalliiseen huippuosilla kasattuun katiskaan oli järkyttävä! Vaikka ei se nyt nii kovin huippumonimutkaselta tekeleeltä näyttäny. Et varmaan saapi kukkaroo keventää jos tota vielä alan tosissaa harrastaa, mutta juurikin siksi, tuskin. Käytettynäkin hinnat on pilvissä... Mietityttää onko ero noiden komponenttien ja runkojen yms... Osien valmistusmenetelmissä, ajoissa ja hinnoissa tosiaan niin paljon että se on suhteessa noihin hurjiin hintoihin mitä kyseiset härvelit maksaa. Toki onhan rolexiki kallis kun se tehdään kullasta :D


    • markettipyöräilijä

      Pyörä on ihan perustekniikkaa, pysynyt samanlaisena vuosikymmenet. Runko, vanteet renkaineen, satula, ohjaustanko, polkimet, lokasuojat, tarakka ja seisontatuki, toki niiden vaatimat oheiskomponentit mutta siinä se pyörä pääpiirteissään, ei mitään ihmeellistä. Kyllä niitä osataan tehdä nykymenetelmin varsin edullisiakin, eikä kestävyydessäkään ole ongelmaa.

      • Samanlainen

        Autossa on ihan perustekniikkaa. Rakenne on pysynyt samana pitkään - runko, renkaat, ratti ja moottori.

        Halvalla voi tehdä kestävän jolla ajaa 500 000 km.


      • Polkij

        Polkupyörään ei ikinä laiteta lokasuojia, tarakkaa eikä jalkaa.


      • markettipyöräilijä

        Normaaleissa arkikäyttöön soveltuvissa pyörissä ne kyllä löytyvät.


      • Alkup_maantiepyöräi
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        Normaaleissa arkikäyttöön soveltuvissa pyörissä ne kyllä löytyvät.

        Jalkaa ei kannata laittaa polkupyörään, koska pyörä on lukittava aina joka tapauksessa kiinteään esineeseen. Joten pyörän jalka on turhake.


      • voi-elämän-käsi
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Jalkaa ei kannata laittaa polkupyörään, koska pyörä on lukittava aina joka tapauksessa kiinteään esineeseen. Joten pyörän jalka on turhake.

        Ja kellistät sitten polkurisi aina maahan poikittain jos et sitä lukitse, hienoa.
        Kyllä jalustin on hyvä olla, esim. kun juttelee tai on kaverin pihalla tms.


      • MarkettiMasa

        Liikennelentokone on ihan perustekniikkaa, pysynyt samanlaisena vuosikymmenet. Runko, siivet ohivirtausmoottoreineen, lentäjän istuin, ohjaussauva, polkimet, pyrstö, ruuma ja laskutelineet, toki niiden vaatimat oheiskomponentit mutta siinä se pyörä pääpiirteissään, ei mitään ihmeellistä. Kyllä niitä osataan tehdä nykymenetelmin varsin edullisiakin, eikä kestävyydessäkään ole ongelmaa.


      • markettipyöräilijä

        Airbus a320 konetyyppi on ollut käytössä jo 30 vuotta. Olisikin outoa jos polkupyörä paljon yksinkertaisempana ja vähemmän osia sisältävänä ei pääsisi samaan.
        Oma teräsrunkoinen hybridi on 11 vuoden ikäinen ja on täydessä iskussa. Helposti kestää toisen mokoman ja enemmänkin kun huoltaa normaalisti.


      • Teräsrunko_kestää
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        Airbus a320 konetyyppi on ollut käytössä jo 30 vuotta. Olisikin outoa jos polkupyörä paljon yksinkertaisempana ja vähemmän osia sisältävänä ei pääsisi samaan.
        Oma teräsrunkoinen hybridi on 11 vuoden ikäinen ja on täydessä iskussa. Helposti kestää toisen mokoman ja enemmänkin kun huoltaa normaalisti.

        Niin, sekä polkupyörien että lentokoneiden käyttöikä riippuu käytöstä. Kaupallisessa matkustajaliikenteessä koneita käytetään reilu kymmenisen vuotta. Pidempi käyttöikä on tavallinen erikoislentokoneille, joilla lennetään vähän. Ne eivät rasitu niin paljon eikä käyttökustanukset ole niin suuri kysymys.

        Polkupyörän teräsrungot ovat varsin pitkäikäisiä, mutta osia joutuu aktiivisessa käytössä uusimaan. Onpa jopa vuosikymmenten takaisia pyöriä modernisoitu uusilla komponenteilla. Alumiinisilla rungoilla sitten taas on suuremmat väsymiseen liittyvät ongelmat.


      • ohhoijakkaa
        Polkij kirjoitti:

        Polkupyörään ei ikinä laiteta lokasuojia, tarakkaa eikä jalkaa.

        tässä taas joku JÄRJENJÄTTILÄINERN avautuu


      • www1
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        Airbus a320 konetyyppi on ollut käytössä jo 30 vuotta. Olisikin outoa jos polkupyörä paljon yksinkertaisempana ja vähemmän osia sisältävänä ei pääsisi samaan.
        Oma teräsrunkoinen hybridi on 11 vuoden ikäinen ja on täydessä iskussa. Helposti kestää toisen mokoman ja enemmänkin kun huoltaa normaalisti.

        Mutta eipä nuo lentokoneetkaan ole 30 vuotta tuotannossa muuttumattomina vaikka ulkoisesti samalta näyttävätkin. Fillareihin on tullut todella paljon parannuksia vuosikymmenten aikana. Vaihteiden ergonomia ja toiminta on ihan toista luokkaa kuin takavuosina. Levyjarrut ovat suuri edistysaskel. Rungot ovat keventyneet ja jousitusosat ovat parantuneet huimasti.

        Vanha huollettu hybridi ajaa asiansa ihan varmasti mutta kyllä se teknisessä mielessä on jo ajastaan jäljessä.

        Jos verrataan 30 vuotta vanhaa maasto/maantiepyörää nykyisiin niin kyllä niissä aika paljon eroa on.


    • niskahiki_mies

      7 vuotias täysalumiini Nishiki hybridi teräkunnossa. Ajettu noin 4-5000km vuodessa, eli nyt kilometrejä mittarissa noin 35 tuh. Valtaosa ajosta nopeaa lenkkiajoa sorateillä. Runko ja etuhaarukka ja kiekot uutta vastaavat, ketjut, rattaat, renkaat vaihdettu pariin kertaan, mutta esim takavaihtaja alkuperäinen. Etuvaihtaja sekä suurin ja pienin eturatas poistettiin heti uutena ja pyörä jäi 8 vaihteiseksi. Kaikki vaijerit alkuperäiset myös. Huolto tehty omatoimisesti muutaman kerran ja pinnat kiristetty sekä rihtaus tehty kerran. Pyörässä lisävarusteina tarakka, muoviset lokarinpätkät, jalka, juomateline ja peili.

      • www1

        Kalliimmat harrastajien fillarit ja vanhat 600000km ajetut hybridit eivät milläänlailla sulje toisiaan pois. Jokainen ajelkoon sellaisella kalustolla minkä kokee itselleen ja kukkarolleen sopivaksi. Jos henkilöllä on budjettia/halua laittaa 4000euroa polkupyörään niin se ei vähennä ainakaan toivottavasti kenenkään muun pyöräilyhaluja.

        Jos saisin valita ilmaiseksi omaan käyttöön 400euron maastopyörän tai 2000e maastopyörän niin ihan salettiin ottaisin sen kalliimman koska se on ihan varmasti kaikinpuolin laadukkaampi... palstan ajattelutavan mukaan pitäisi toki valita se halvempi kun silläkin pääsee ihan yhtälailla...vaikka ei oikeasti pääsisikään.


    • 646464

      ihailetko itseäsi kortonkiasussa peilista

    • Justjoojoo

      Vai on kallis harrastus. Purjehdus on myös kesälaji. Hurahda siihen ja muistele myöhemmin kuinka halpaa tuo pyöräily olikaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe