Kuolemanpelko

13vtyttö

Hei, olen 13 vuotias tyttö ja minä pelkään kuolemaa. En siis pelkää kuolemaa itseään vaan kuoleman jälkeistä olotilaa. Jos saisin tietää mitä kuoleman jälkeen tapahutuisi, ehkä mieleni rauhottuisi hieman. En pysty kuvittelemaan miten selviäisin vanhempieni kuolemasta. Ja millainen se kuoleman jälkeen oleva olemattomuus on. Äiti on aina sanonut, ettei jälleensyntymää tai mitään muutakaan tuollaista ole ja siksi tämä elämä pitää elää hyvin.
Olen pelännyt kuolemaa ihan pienestä asti. Kuolemalla on minun sydämessäni oma laatikko.
Välillä se on auki: minua ahdistaa ja itkettää koko ajan enkä tykkää olla yksin kotona. Se on sanoinkuvaamaton ahdistuksen tunne.
Joskus laatikko on kiinni: kuolema pyörii mielessäni ja rajoittaa minun elämään, mutta jos en rupea kaivamaan sitä esiin ja ajattelemaan sitä kunnolla, niin ahdistusta ei tule.
Ja välillä se laatikko on kiinni lukkojen takana: Pystyn elämään kuukausia ilman kuoleman ajattelua ja olen iloinen ja onnellinen melkein joka päivä.
Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin kuolemanpelkoni pois? Ja onko täällä samanlaisia kuolemanpelkääjiä kuin minä?

40

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nofearofdeath

      Ei tuollaista kannata sen enempää miettiä. Kun aivotoiminta loppuu niin se on siinä. Ei ole enään mitään mistä kantaa huolta tai mitä miettiä. Se mitä jätät jälkeesi jatkaa olemistaan. :)
      Joskus itsekkin miettinyt samoja asioita. Joskus kun pelko tulee liian suureksi, ihmiset kääntyvät uskoon valehdellakseen itselleen ja siten pysyvät onnellisina.
      Nauti nykyhetkestä :) Ehkä kuolema pystytään vielä voittamaan tekniikan ja tieteen kehittyessä ;) https://www.youtube.com/watch?v=Yc_VENHxLg0

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista ja toivon että tekniikka kehittyy huimaa vauhtia :)


      • Psykoottinen

        Nyt vittu loppuu nuo raamattu höpötykset. Kuoleman jälkeinen aika tuntuu samalta kun et olisi syntynyt.


    • ratkaisulöytyy

      Äitisi ei tunne totuutta, jos on selittänyt niin ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Tänne synnytään vain yhden kerran ja kyllä sen on tämän ajallisen elämän aikana selvitettävä missä viettää iankaikkisuuden.
      Siihen on selvät ratkaisu. Jeesus Kristus, Jumala Poika on avannut pääsyn Taivaan valtakuntaan. John. Evank. 14.6. Jeesus sanoo, että Hän on tie, totuus, ja elämän ja kukaan ei tule taivaallisen Isän luon muuten kuin hänen kautta.
      Johanneksen evankeliumi vakuuttaa myös näin.

      joka (Jeesukseen) häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
      Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. 3: 16 -18

      Minä pelkäsin ihan hirvesti kuolemaan nuorena ja mikään vakuuttelu, ettei ole mitään kuoleman jälkeen, ei tarvitse pelätä auttanut. Kun tulin uskoon, niin ei ole tarvinnut pelätä enää kuolemaan. Oikeastaan kuoleman jälkeen vasta todellinen elämä alkaakin.
      Älä usko näitä höpöttäjiä, että tekniikka pystyy joskus estämään kuoleman. Kyllä me kaikki kuolemme, mutta Jeesuksessa elämme vaikka olisimme
      kuolleet.

      Jeesus sanoi hänelle (Martalle9: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" Joh. 11: 25 - 26
      Ilman yhteyttä Jumalaan kuolema on kyllä hirvittävä asia.

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista. Ja tuo tekstin luettuani oloani helpotti oikeasti vähän. :)


      • Rehti_agnostikko
        13vtyttö kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Ja tuo tekstin luettuani oloani helpotti oikeasti vähän. :)

        Toivon oman mielenrauhasi ja mielenterveytesi puolesta, että ymmärrät pysyä kaukana uskovaisista. Elä elämäsi oman tahtosi mukaan ja tee toisille ihmisille kuten tahtoisit heidän tekevän sinulle. Hyvän elämän elämiseen ei tarvita uskontopsykoosia ja satukirjoja. Moni on menettänyt viimeisenkin mielenrauhansa uskonnon uhrina. Älä tee samaa virhettä.


    • Energiaeihäviä

      Ajatteleppa että valo joka tavoitti sinut tähdistäkin oli jo ennen kuin se tavoitti sinut! Samalla tavalla Jumalalla on kaikki valo ja energia ja se oli ennenkuin sinut luotiin!

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista. ;)


      • aikalähelläkuolemaa

        Ei Taivaan Isä tahto ole että sinä nuori ihminen jatkuvasti pelkäät. Vierelläsi kulkee ihana näkymätön suojelusenkeli. Hän varjelee heikkoa pelkäävää ihmistä.
        Iloista elämää.


      • 13vtyttö

        Kiitos!


    • Jeesukseenuskova

      Juuri niin, kuin joissain aijemmissa kommenteissa eli Jeesus Kristus, Jumalan Poika on avannut tien taivaaseen kuolemallaan ristillä ja Hän on antanut kaikki synnit anteeksi. Jos uskoo Jeesukseen Kristukseen ja koko maailman luojaan Jumalaan sekä pyytää syntejään anteeksi, pääsee taivaaseen iankaikkiseen elämään.

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista;)


    • eitarvitsepelätä

      Niin kun Taivaallisen Isän antama tehtävä on suoritettu.

      Päivö Parviaisen kirjasesta.

      Riistaveden pieni evankelista on poissa,mutta evankeliumi on vielä jäljellä

      Riistavedellä on kulkenut Herran enkeli kutsumassa ihmisiä taivastielle pienen 8-vuotiaan Jussi Havukaisen kautta. Hän oli mennyt humalaiselle sanomaan: "Maailma ei rakasta sinua eivätkä sinun ystäväsi välttämättä, mutta muista, että Jeesus rakastaa sinua! Tai kiroilevalle hän on sanonut:"Älä kiroile. Vaan anna Jeesuksen pestä verellään syntisi, muuten et pääse taivaaseen."

      Jussi oli täyttynyt Pyhällä Hengellä 5-vuotiaana hengellisessä kokouksessa ja alkanut puhua silloin selvällä saksan kielellä, niin että saksan kieltä ymmärtävät olivat sen käsittäneet. Siitä lähtien hänellä oli palava halu kertoa Jeesuksesta kaikille ihmisille. Hän oli pyytänyt vanhempiaan hankkimaan hengellisiä lentolehtisiä, joita hän oli jakanut Riistavedellä postilaatikoihin. Jussille oli ostettu oma laukku sitä varten ja tilattu iso nippu näitä traktaatteja. Ja Jussi oli lähtenyt niitä jakamaan, kun Pyhä Henki oli antanut hänelle kehoituksen. Jokaiseen postilaatikkoon niitä ei jaettu, vaan niihin, mihin Pyhä Henki oli kehoittanut.

      Kaksi vuotta ennen kuolemaansa oli Jussi ollut Kuopiossa vanhempiensa kanssa hengellisessä kokouksessa ja sanonut, että illan pääpuhuja Roger Larsson puhuu Johanneksen evankeliumin kohdasta:" Oli mies Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes." Juuri näin tapahtuikin, ruotsalainen vieras puhui juuri siitä tekstistä. Roger Larsson oli siunannut Jussin, kun vanhemmat oivat vieneet hänet siunattavaksi ja sanonut:" Tällä lapsella on alttiuden kengät, mutta hänen evankelioimisaikansa on lyhyt."

      Jussi hukkui Riistavedellä viime kesäkuun 23.päivänä ja hänen kuolemaansa liittyi niin ihmeellinen tapaus, että se on puhutellut ihmisiä ympäri Suomen.

      Tuntia ennen kuin Jussin hukkuminen havaittiin, ajoi Jussin tuttu Majoisten Olli kolarin pakettiauton kanssa niin, että hän meni tajuttomaksi ja jouduttiin viemään ambulanssilla KYKS:iin. Matkalla Olli näki tajuttomuustilassa näyn, jossa ensin tuli iljettävän näköinen sarvipäinen olento häntä kohti, mutta heti sen jälkeen kaksimetrinen enkeli hohtava kaksiteräinen miekka kädessään ajoi paholaisen pois. Sen jälkeen enkeli kiidätti hänet taivaan helmiportille, jonka edessä istui toinen enkeli kirja edessään. Portti oli kiinni ja kun Olli yritti päästä sisään, hän ei saanut porttia auki. Hän kysyi enkeliltä, miksi minä en pääse taivaaseen Enkeli vastasi hänelle, että "Sinun aikasi ei ole vielä tullut, sinä palaat maanpäälle, mutta Havukaisen Jussi tulee tänne." Hetken kuluttua Olli näki, kun kaksi enkeliä kantoi Jussin helmiporteista sisään ja portti sulkeutui. Ollille tilattiin ambulanssi klo 16.10 ja samat ambulanssin kuljettajat hälytettiin viemään Jussia klo 17.10 Jussia Kuopioon, mutta elvytysyrityksistä huolimatta Jussi kuoli. Heti herättyään tajuttomuustilasta Olli kertoi tämän näyn ambulanssin kuljettajille ja sitten vielä sairaalassa äidilleen ja hoitajille. Kun Jussin vanhemmat tarkastivat hänen kuolemansa jälkeen Jussin traktaatti laukkua, he havaitsivat, että se oli tyhjä. Jussi oli suorittanut evankelistan työnsä loppuun. Herra oli vienyt palvelijansa kotiin.

      Vaikka Jussi on poissa kaikuu evankeliumin kutsu vielä edelleenkin. Siinä Jeesus sanoo:" Minä rakastan sinua, anna minun pestä pois syntisi ja uudestisynnyttää sinut elävään toivoon. Vain minä kykenen antamaan sinun omaantuntoosi sellaisen ilon ja rauhan, jota tämä maailma ei voi antaa." Mutta älä siirrä parannusta tuonnemmaksi, et tiedä, kuinka kauan Herra vielä kutsuu.

      http://aijaa.com/dQzqsg Jussi todistaa vielä tänäänkin

      Ei kukaan haluaisi palata taivaankodista maan päälle, jos voisi. Siellä ei ole enää mitään ikävää, murhetta, pelkoa, tylsyyttä. On vain ihana rauha ja lepo, kesä, jossa paratiisin linnut laulavat, perhoset lentävät, valtavat kukkaniityt ja puut levittäytyvät silmänkantamattomiin. Saa tavata edesmenneitä rakkaitaan.

      "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat". 1 Kor 2. 8 - 10.

      • 13vtyttö

        Kiitos!


    • Janiksenkuja

      Eli kerrot Jeesukselle, että sua pelottaa, niin yksinkertaista se on. Voit hakea kirjastosta Henna Saarisen kirjan: K-15 suoria vastauksia suuriin kysymyksiin. Siinä käydään läpi nuoria askarruttavia asioita hengellisestä näkökulmasta. Voin myös lähettää sinulle tämän meidän kirjan, kun omat lapset ovat kasvaneet jo aikuisiksi. Voit ottaa yhteyttä minuun [email protected]. Pääset vielä peloistasi usko pois. Iloista kesän jatkoa sinulle!

      • 13vtyttö

        Kiitos samoin, ehkä käyn kirjastossa katselemassa :)


    • Neuvojatäti

      Älä vaan hurahda mihinkään uskonnolliseen porukkaan mukaan.
      Varo niitä, ne käyttävät Sinua vaan hyväkseen ja polkevat sitten maahan.

      Äitisi on oikeassa.

      Ja Sinun kannattaa nyt vaan käydä koulua ja hankkia hauskoja harrastuksia. Liikuntaa ja sellaista että voit nauraa muiden kanssa. Mene mukaan eri harrastuksiin, kokeile, mistä tykkäät.
      Varjele itseäsi ahdistavilta TV-ohjelmilta, katso vain hauskoja ja mielenkiintoisia. Ei sinun tarvitse ahdistua niistä.

      Kuolema on ystävä sellaiselle, joka on pitkään sairastanut . Turha pelätä.
      Olet niin nuori ja jos saat olla terve, elä vaan iloisena, äläkä pohdi mitään. Kun seuraavan kerran alkaa ahdistaa, alat heti ajatella jotain muuta. Mieti valmiiksi asioita, joista pidät. Tee vaikka lista paperille niistä. Keitä kaakaota tai mustaa teetä. Lue hauskaa kirjaa. Kirjastot ovat niitä täynnä. Käy juoksemassa, siitä tulee hyvä olo. Älä mene yksin yksinäisille paikoille.

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista. Minusta olisi vaan niin ihanaa jos voisin olla 100 prosenttia varma siitä, mihin uskoa ja että taivaanportit olisivat oikeasti olemassa.


      • joiäkkäämpi
        13vtyttö kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Minusta olisi vaan niin ihanaa jos voisin olla 100 prosenttia varma siitä, mihin uskoa ja että taivaanportit olisivat oikeasti olemassa.

        Varmaan nuo uskomattomat aikuiset, äidit ovat aitoja ja haluavat varoittaa sinua uskomisesta ja hurahtamisista, esim. uskonlahkoihin, ym. Myös aikuinen voi olla näissä asioissa sokea ja pimeydessä ja ihan nuori ihminen oikeassa. Se on vain niin että taivas ja kuolemanjälkeinen elämä on totta, vaikka siihen kaikki usko. Vain Jumala voi antaa sielullesi rauhan ja ottaa pois se epävarmuuden ja pelon niin vakavaa asiaa kuin kuolemaa kohtaan.
        Ei sinun tarvitse hurahtaa (ei Jumala sellaista halua, että joutuu ihmisten valheen pauloihin). Rukoile Jumalaa ja Jeesusta, että saisit vakuuden, että kuoleman jälkeen tulee olemaan kaikki hyvin. Älä usko ketään ihmistä tässä. Vastauksia saat puolesta ja vastaan.
        Pelkäsin kuolemaan noin teininä ja olen saanut olla nyt yli 40 vuotta vapaa, iloita elämästä. Olen kuullut satoja todistuksia, lukenut elämänkertoja henkilöistä, joilla on usko ja luottamus Jumalaan. En halua sinua, nuorta ihmistä huiputtaa. Kerron vain miten vapauduin itse tuosta invalidisoivasta elämää rassaavasta pelosta.
        Usko auttaa ja kantaa myös kohdatessa tätä pahaa ja epävarmaa maailmaa. Tottakai pitää opiskella, hankkia ammatti ja elää täällä ihan täysipainoista elämää.


      • 13vtyttö

        Kiitos!


      • lovingkindness
        joiäkkäämpi kirjoitti:

        Varmaan nuo uskomattomat aikuiset, äidit ovat aitoja ja haluavat varoittaa sinua uskomisesta ja hurahtamisista, esim. uskonlahkoihin, ym. Myös aikuinen voi olla näissä asioissa sokea ja pimeydessä ja ihan nuori ihminen oikeassa. Se on vain niin että taivas ja kuolemanjälkeinen elämä on totta, vaikka siihen kaikki usko. Vain Jumala voi antaa sielullesi rauhan ja ottaa pois se epävarmuuden ja pelon niin vakavaa asiaa kuin kuolemaa kohtaan.
        Ei sinun tarvitse hurahtaa (ei Jumala sellaista halua, että joutuu ihmisten valheen pauloihin). Rukoile Jumalaa ja Jeesusta, että saisit vakuuden, että kuoleman jälkeen tulee olemaan kaikki hyvin. Älä usko ketään ihmistä tässä. Vastauksia saat puolesta ja vastaan.
        Pelkäsin kuolemaan noin teininä ja olen saanut olla nyt yli 40 vuotta vapaa, iloita elämästä. Olen kuullut satoja todistuksia, lukenut elämänkertoja henkilöistä, joilla on usko ja luottamus Jumalaan. En halua sinua, nuorta ihmistä huiputtaa. Kerron vain miten vapauduin itse tuosta invalidisoivasta elämää rassaavasta pelosta.
        Usko auttaa ja kantaa myös kohdatessa tätä pahaa ja epävarmaa maailmaa. Tottakai pitää opiskella, hankkia ammatti ja elää täällä ihan täysipainoista elämää.

        Valitettavasti usko voi myös invalidisoida ihmisen loppuiäkseen-itselläni syntyi normaalin kuolemanpelon tilalle hirvittävä helvetinpelko... SELLAISESTA uskomattomat ihmiset tahtovat lapsiaan varjella! Tietysti uskominen Jumalaan (mutta huom vain Jumalaan,ei ihmisten kykyyn olla rakastavia tai hyviä toisiaan kohtaan)auttaa ihmistä,jos kyllin vahvasti uskoo johonkin,varmasti ja jos säästyy elämässään kärsimyksiltä,jotka yleensä järjestäen kyllä tuhoavat naiivin uskon,ainakin sellaiseen Jumalaan jolla olisi vain hyvä tahto häneen uskovia ihmisiä kohtaan :) Kokeile tyttö kaikkea,mutta pidä varasi kaiken suhteen-elämä on seikkailu ja tarkoitettu sisäistä kasvua ja hyväntekemistä varten-keep it simple and youˋll find peace!


      • 13vtyttö

        Kiitos


      • iäkkäämpiihminen

        Minä synnyin perheeseen, jossa ei mitenkään uskonto, kuolemanjälkeinen, helvetti ollut esillä, mutta siitä huolimatta se kuoleman pelko ja varmaan elämän pelkokin ahdisti jo lapseta saakka ja voimistui yhä enemmän teini-ikään saakka. Ihminen on iankaikkisuusolento ja sisimmässä on se "jokin", joka jo alitajuisesti viestittää siitä. Jotkut tosin pystyvät sen tukahduttamaan. Kyllä tiedät, mitä tarkoitan, sillä tutulta kokemuksesi tuntuu ja muistuu nuoruus mieleen.
        On saa uskon ja luottamuksen Jumalaan, niin oikeastaan mitään ei tarvitse pelätä. Saa luottaa siihen, että kaikki on loppujen lopuksi varmoissa käsissä. Ja niillä vaikeuksillakin on tarkoituksensa.
        Uskon että kyllä ihminen haluaa elää iankaikkisesti. Voi miten turhaa ja tylsää olisi, jos olisimme täällä vain sattuman tuloksena. Ei olisi kiva viettää viimeisiä vuosia jossain laitoksessa sairaana, yksinäisenä odottaen hetkeä, milloin tämä loppuu tai höperöidyn niin paljon, etten muista enää mitään.


    • SuuriaAsioita

      Ei elämä pääty kuolemaan ja uskomalla Jeesukseen pelastuu Taivaaseen.
      En oikein ymmärrä, että mitä iloa on siitä ajattelusta, ettei kuoleman jälkeen olisi mitään, se on lohdutonta ja surullista.
      Kuoleman jälkeen meillä on jälleen näkemisen toivo, jollon saamme tavata meille rakkaat poisnukkuneet, joita kovasti kaipaamme.
      Uskon, että Taivaassa on vihreitä niittyjä, kukkaketoja, sininen poutapilvitaivas ja paljon muutakin vielä hienompaa, kuin täällä.
      Taivaassa ei ole enää sairautta, kärsimystä, kyyneliä, eikä mitään pahaa ja saamme olla siellä rakkaimpien läheisten kanssa.

      Oman isäni poisnukkumisesta tulee pian 4kk ja se oli elämän raskain ja surullisin asia äidin menettämisen lisäksi.
      Menetin oman äidin, kun oli 17 ja siitä on 28 vuotta.
      Kuten kerroit, niin omien vanhempien menettäminen pelottaa ja se on totta.
      Ainakin minua omien vanhempien menettämisen pelko oli paljon suurempi, kuin oma kuolema, koska aina läheisen menettämiseen liittyy suunnaton kaipuu ja ikävä.
      Kuolema on peruuttamaton ja lopullinen, siksi kuolema tuntuu pahalta.
      Isäni kuoli syöpään, kuten äitinikin.

      En olisi sitäkään toivonut, että olisin kuollut ennen isääni, jolloin isälleni asia olisi ollut todella raskas, kun isäni täytti 78, kuukausi ennen kuolemaa.
      Tuskin ihminen edes pohtisi kuolemanjälkeistä elämää, jollei sitä olisi.
      Myös sitä mikä on elämän tarkoitus ja missä olimme ennekuin synnyimme ja minne menemme kuoleman jälkeen.
      Erityisesti,kun tätä pohtii lähes jokainen ihminen maapallolla.

      Kun katselee maapallon monimuotoisuutta, niin ei tämä voi olla mitään sattumaa, vaan kyllä Jumala on tämän kaiken luonut.

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista!


    • Psykoottinen

      Kuvittele miltä tuntuu jos nukut. Kuolema tuntuu samalta kuin nukahtaisit mutta et kuitenkaan näkisi unta. Et olisi ikinä tietoinen että olet nyt kuollut. Et tunne mitään, Jne. Sitä ei kuitenkaan tiedetä että milloin syntyisit uudestaan. Varmaan jos joku ihminen syö osaa sinua, ja spermasta sinusta tulee taas sikiö. Kun olet syntynyt niin et kuitenkaan ole tietoinen että olisit elänyt aiemmin, ja kaikki tapahtuu alusta Kunnes aurinko tuhoutuu, niin siinä se on.

      • 13vtyttö

        Kiitos kommentista!


    • Toivoaon

      Etsi paikallinen rauhanyhdistys ja käy tutustuun..siellä on paljon ikäisiäsi nuoria..sydän kertoo onko paikka oikea vai väärä..ihan sama mitä täällä muut uskosta kirjoittelee..se on ihan ja ainoastaan sinun oma sielu mikä sinua pitää kiinnostaa ei palstalaisten kommentit. Kuulun vl liikkeeseen ja tiedän että kun saa synnit anteeksi niin sydämeni täyttää rauha..en tiedä mitä muut on mieltä mutta itselläni ainakin on hyvä olo sen jälkeen ja se riittää mulle.. t. 29 v mies.

      • 13vtyrtö

        Okei. Kiitos!


      • ihmeellistä

        Katso jw.org "Mitä kuolemassa tapahtuu"


      • sinullealoittaja

        jw.org on jehovantodistajien sivu. Kyllä ihan normaali kristinusko riittää.


      • ihmeellistä
        sinullealoittaja kirjoitti:

        jw.org on jehovantodistajien sivu. Kyllä ihan normaali kristinusko riittää.

        Ihmeellistä, mutta juuri jw.org sivuilta löytää Raamattuun perustuvia vastauksia,


    • oivoivoivoivoi

      Taitaa tämäkin isänmaan toivo olla kohta menetetty tapaus. Kiitos uskovaisten. Vähän kun vielä aivopesette ja käännytätte lisää niin tyttö on teidän.

      Uskonnolla houkuttelu ja pelottelu on kyllä yksi alhaisin tapa aivopestä ja käyttää hyväksi lasta. Häpeäisitte jos kykenisitte siihen.

      • joiäkkäämpiihminen

        Miksi hyvä ihminen alat haukkumaan meitä palstalaisia. Eikö teitä yhtään mietitytä kuolema ja iankaikkisuus. Me haluamme vilpittömästi kertoa, mistä itselle on tullut apu kun kuolema on hirvittänyt. Ei siinä kyllä lässyttelyt auta. Ei teidän ole pakko uskoa. Ja ihan järkevä ja fiksu tämä nuori on. On todella asiallinen ja kohtelias ja kunnioittaa myös teidän vastauksia ja varmaan pohtii myös niitä.


    • ihmeellistä

      Olen itse kyllä saanut vastaukset Elämän tarkoitukseen jw.org En kylläkään kuulu mihinkään srk.

    • kassuliini

      Kuinka moni teistä uskovaisista ylipäätään on tullut uskoon sen takia että kuolemanpelko on käynyt ylivoimaiseksi kestää?
      Olen nähnyt paljon uskovaisia jotka ovat tulleet uskoon jonkin syvän kriisin vuoksi. Eräs joka oli joutunut sodan aikana rintamalle, tuli uskoon. Eräs taas menetti lapsensa. Nämä ovat vain esimerkkejä.
      Minua on aina kiinnostanut tämä asia. Olen myös nähnyt sen että useat ovat kriisistä selvittyään pikku hiljaa etääntyneet uskovaisten piiristä. Koko elämän kestänyt usko on niillä, joiden koti on ollut uskonnollinen.
      On tietenkin lohdullista kun löytää kriisiinsä jotain apua. Myös jos kuolemanpelko on lamauttava, on ihanaa ajatella että kuoleman jälkeen mennään kukkaniitylle jne.
      Minä ajattelen niin, että me kaikki olemme saman kohtalon alaisia syntymässä, elämässä ja kuolemassa. Eri uskonnot ja lahkot ovat kehitelleet kuolemanjälkeisestä
      olotilasta mitä erilaisimpia ajatusrakennelmia. Mutta me olemme kuitenkin saman kohtalon alaisia eikä meidän uskomuksemme muuta niitä miksikään. Jos meidän sielumme jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen, niin siihen totuuteen vain tyydymme ja sillä selvä. Ei syntymässäkään kysytä ihmisen mielipudettä mistään, miksi sitten kuolemassa. Koska kuolema on salattu asia, se jättää tilaa uskomuksille joiden alkuperä on pelossa.
      Aloittaja! Sinä pohdit näitä asioita koska olet astumassa kohti aikuisen elämää. Se kuuluu ikääsi. Punnitset mielessäsi suhdettasi tärkeisiin ja suuriin asioihin. Näin rakennat identiteettiäsi. Pikku hiljaa ajatusmaailmasi kypsyy ja mielesi tyyntyy.

    • FSFET

      Hei vaan! Tässä hieman vastapainoa uskonnollisille perusteluille:

      Mark Twain sanoi joskus viisaasti:

      "En pelkää kuolemaa. Olin kuollut miljardeja vuosia ennen syntymääni, enkä kokenut siitä pienintäkään epämukavuutta."

      Samoin kuin Richard Dawkins (toivottavasti osaat englantia!):

      We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born. The potential people who could have been here in my place but who will in fact never see the light of day outnumber the sand grains of Arabia. Certainly those unborn ghosts include greater poets than Keats, scientists greater than Newton. We know this because the set of possible people allowed by our DNA so massively exceeds the set of actual people. In the teeth of these stupefying odds it is you and I, in our ordinariness, that are here.We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?”

    • OlinNistiMutMitäSitten

      Elkää tekään jotka sanotte että "Elä ihmeessä hairahda noihin uskovaisiin, Ei elämää kuoleman jälkeen ole" tyrkyttäkö tuota omaa vakaumustanne. Olette siinä ihan samanlaisia kun me uskovaiset. Mä itse henk koht en rupea täällä netissä kenellekkään mitään tyrkyttämään, enkä muutenkaan, Mutta jos joku haluu nousta ojasta ylös iloiseen elämään, mä annan käden ja nostan sen sieltä.

      Mä vedin itse ennen kamaa ja halusinkin kuolla, koska olin niin mahdottoman masentunut. Mä jopa pilkkasin jumalaa, ja sanoin kaikille ettei varmasti ole mitään jumalaa olemassa, miks mä muuten oisin tälläne.

      Sitten, olin jo ollut useamman kuukauden raittiina, ajatukset kasaantuivat päähäni enkä enää jaksanut. Olin lähellä tappaa itseni kunnes ystäväni joka on uskossa, tuli luokseni ja kysyi minulta, haluanko ottaa Jeesuksen vastaan?

      Sanoin että kaipa mä voisin sitäkin kokeilla, kun mikään muukaan ei tunnu enää auttavan. Sit rukoiltiin, ja sydämmestäni pyysin että Jeesus tule minun elämään ja anna minun taas nauttia elämästä. Kuin salama kirkkaalta taivaalta lämmin ja iloinen olo laskeutui sisimpääni. Tämä ei ole valhetta. Ja siitä asti se rauha on ollut sydämmessäni. Tietysti on koetuksia, ja huonoja päiviä, mutta kun pistää kädet ristiin ja kertoo huolet Jeesukselle, se auttaa. Ja raamatun luku on myös tärkeetä, että kasvaa uskossa.

    • Vertaistukea

      Minä olen kokenut nuorena samankaltaisia olotiloja, ahdistuksia ja ajatellut kuolemaa lapsena todella paljon. Joskus saan vieläkin ahdistuskohtauksen, kun ajattelen vaikka avaruuden suuruutta tai meren syvyyttä. Ehkä ongelma on ollut se, että siitä ei ole oikein osannut puhua kenellekään. Pystytkö sinä puhumaan pahasta olostasi kenellekään? yritä puhua vaikka terveydenhoitajalle. Hänellä on vaitiolovelvollisuus. Et ole "hullu" vaikka sinulla on tuollaisia tuntemuksia. Ne helpottavat iän myötä vähän mutta eivät ne välttämättä koskaan mene täysin ohi. Puhun kokemuksen äänellä :)

      • Anonyymi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa

        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Nämä aineellisen luonnon kolme ominaisuutta ovat itsessään ajan energian sisäinen rakenne. Tätä voi olla hieman vaikea ymmärtää. Aika on sellainen näkymätön voima, näkymätön virtaus, ja me olemme siinä. Aivan kuten kala ei tunne vettä, se on vedessä, samalla tavalla kaikki prosessit, joita meille elämässä tapahtuu, tapahtuvat tässä ajan virtauksessa. Emme ole kovin hyviä huomaamaan sitä, emmekä varsinkaan tiedä, miten tämä aika on järjestetty, mitä se on.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Toisin sanoen uskotaan, että tämä toiminta on korkeampaa hermostollista toimintaa. Heillä on tästä omat selkeät vahvistuksensa. He sanovat esimerkiksi, että jos vaikuttaa joihinkin aivojen osiin, jotkut emootiot vahvistuvat, tai päinvastoin, joitakin emootioita voi tukahduttaa. Väitetään, että he löysivät joitakin aivojen osia... muistin varastointi jne. Eli näyttää olevan tietty yhteys sisäisen hienovaraisen henkisen toimintamme ja tiettyjen fyysisten prosessien välillä. Se on todellakin totta, mutta tämä yhteys ei ole suora. Jos esimerkiksi otat ja lähetät...iskun televisioon, niin jonkun hetken ajan ruudulla kulkee viivoja. Eli nämä säteet television kaukosäätimessä, ne poikkeavat tuosta fyysisestä iskusta.

        Mutta voit lyödä kovempaa, voit rikkoa television, eikä ohjelma pyöri lainkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme tällä toiminnalla tuhonneet itse lähetyksen, koska niissä televisiovastaanottimissa, jotka toimivat kunnolla, se toimii normaalisti. Kyse on siis siitä, että televisio ei näytä meille ohjelmaa, vaan televisio on vain johdin. Itse ohjelma tai itse tieto muunnetaan toisesta lähteestä, joka on täysin kaukana. Samalla tavalla, vaikka näyttääkin siltä, että sisäinen henkinen toimintamme tulee aivoista. Itse asiassa se ei tule aivoista vaan aivojen kautta. Ja se tulee toisesta, hienovaraisemmasta taustalla olevasta rakenteesta, sielusta eli yksilöllisestä tietoisuudesta, josta puhuimme viime kerralla. Materialistit uskovat siis, että hienojakoinen keho eli psyyke syntyy aivoista. Niinpä luonnollisesti heidän yrityksensä vaikuttaa jotenkin psyykeen rajoittuvat myös tällaisiin aineellisiin keinoihin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Jos siis joku meissä haluaa ikuista elämää, se tarkoittaa, että tämä on tämän halun esittäjän, eli tietoisuuden, luonne. Tietoisuus pyrkii ikuiseen tilaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Kaikki prosessit, yksinkertaisimmatkin, edellyttävät jonkinlaista organisointia. Jonkinlaista tietoista ohjausta. Ja nämä kehossamme tapahtuvat prosessit, fysiologiset prosessit, psykologiset prosessit, ne ovat hyvin monimutkaisia. Äärimmäisen monimutkaisia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin

        Monien kansojen tiedossa on karman laki, vaikka he eivät tietäisikään, että kyse on karman laista.

        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin. Kultainen sääntö tekee meidät tietoisiksi teoistamme, jotta voimme pohtia lopputulosta ennen kuin ryhdymme mihinkään toimiin tai käytämme voimaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe