Ketä luottamusmies edustaa?

Masa6667

Hei, mitäs sitten jos firman luottamusmies ryhtyy veljeilemään liikaa työnantajan kanssa ja suunnittelee kaikenlaisia asioita mitä työnantaja haluaa, mm. TES:in määritelmistä heikompia paikallisia sopimuksia? Onko liitto ihan voimaton tällaisten kanssa? Varmasti palkankorotuksetkin menee taas kerran paikallisen sopimisen kautta ja yllättäen luottamusmies on niiden muutamien joukossa ketkä saavat tuntuvat korotukset.

29

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ay_pomo

      älä huoli, maksa vaan kiltisti jäsenmaksusi.

    • Nimimerkki-varattu

      Porukka kasaan ja luottis vaihtoon. Ongelmana monasti on vain, että niitä halukkaita korvaamaan edellinen luottamusmies on vähemmän kuin täytettäviä paikkoja.

    • JuoLämmintäMaitoa

      Luottamusmies ei voi sopia kuin liiton jäsenten asioista. Eroa liitosta ja sovi itse asiasi. Vai oletko pillittävä hiiri ja tarvitset päivähoitajaa työpaikallesikin. Eikö äiti auta enää?

    • PäälutkaOnLoinen

      Luottamusmies on pelkkä lutka, joka nuolee kenen tahansa persvaon, kunhan hinnasta sovitaan.

      • sdpsdpsdpsdp

        Sellaistakin näkyy monesti ja kyllä työnantaja tykkää sellaisista luottamusmiehistä!


      • palkanlaskija

        Tuossa on kyllä vinha perä. Olen vuosikymmenten aikana työskennellyt monissa yrityksissä palkanlaskijana ja koskaan ei luottamusmies ole työskennellyt TES-palkalla, päinvastoin.

        Luottisten palkka on ollut huomattavasti korkeampi kuin vastaavalla osaamisella, kokemuksella ja vastaavissa työtehtävissä työskentelevän. Ainakin jo pitempään luottamusmiehenä toimineitten. Tätä ei selitä mikään luottamusmieslisä, onhan se toki rikkana rokassa.


      • noloprovo
        palkanlaskija kirjoitti:

        Tuossa on kyllä vinha perä. Olen vuosikymmenten aikana työskennellyt monissa yrityksissä palkanlaskijana ja koskaan ei luottamusmies ole työskennellyt TES-palkalla, päinvastoin.

        Luottisten palkka on ollut huomattavasti korkeampi kuin vastaavalla osaamisella, kokemuksella ja vastaavissa työtehtävissä työskentelevän. Ainakin jo pitempään luottamusmiehenä toimineitten. Tätä ei selitä mikään luottamusmieslisä, onhan se toki rikkana rokassa.

        No voi että:)))))))))))))))
        Jos kerran olit palkanlaskijana, miksi et laskenut luottarin palkkaa ??


      • tikataan

        Työpaikallani on ollut YTt. Ennen YT-neuvotteluja aloitettiin joidenkin työntekijöiden savustaminen ulos työpaikasta. Minä olin yksi savustettavista. Minua vastaan tehtiin kimpassa nimettömiä ilmiantoja, joista en saanut edes tietää mitä pahaa muka olin tehnyt. Minut vain leimattiin työpaikan ongelmaksi ja asiaani käsiteteltiin myös Terveystalon työterveyshuollossa, jossa minua vastaan esitettiin kaikenlaisia nimettömiä syytöksiä. Itse asiassa en edes tiennyt mistä minua syytetään. Ihmettelen, että työterveyshuolto voi olla tällaisessa mukana, kun näissä keskusteluissa työntekijään kohdistetaan kova paine, eikä tämä saa edes tietää syytä. Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä, voiko työterveyshuolto olla tällaisessa mukana?

        Luottamusmies, joka edustaa ammattiliitto Prota, on ollut kaikissa keskusteluissa mukana. Luottamusmies on aktiivisesti ajanut työnantajan asiaa, soitellut minusta jopa työsuojeluviranomaisille ja kysynyt työnantajan puolesta, mitä tälle työpaikan ongelmalle pitäisi tehdä. Luottamusmies myös suoraan valehtelee minulle laeista, mm. että häntä koskee hallintomenettelylaki ja hän ei voi hoitaa minun asioitani, koska en luota häneen. Tässä asiassa hallintomenettelylaki tekee hänet jääviksi.

        Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle?


      • booring
        tikataan kirjoitti:

        Työpaikallani on ollut YTt. Ennen YT-neuvotteluja aloitettiin joidenkin työntekijöiden savustaminen ulos työpaikasta. Minä olin yksi savustettavista. Minua vastaan tehtiin kimpassa nimettömiä ilmiantoja, joista en saanut edes tietää mitä pahaa muka olin tehnyt. Minut vain leimattiin työpaikan ongelmaksi ja asiaani käsiteteltiin myös Terveystalon työterveyshuollossa, jossa minua vastaan esitettiin kaikenlaisia nimettömiä syytöksiä. Itse asiassa en edes tiennyt mistä minua syytetään. Ihmettelen, että työterveyshuolto voi olla tällaisessa mukana, kun näissä keskusteluissa työntekijään kohdistetaan kova paine, eikä tämä saa edes tietää syytä. Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä, voiko työterveyshuolto olla tällaisessa mukana?

        Luottamusmies, joka edustaa ammattiliitto Prota, on ollut kaikissa keskusteluissa mukana. Luottamusmies on aktiivisesti ajanut työnantajan asiaa, soitellut minusta jopa työsuojeluviranomaisille ja kysynyt työnantajan puolesta, mitä tälle työpaikan ongelmalle pitäisi tehdä. Luottamusmies myös suoraan valehtelee minulle laeista, mm. että häntä koskee hallintomenettelylaki ja hän ei voi hoitaa minun asioitani, koska en luota häneen. Tässä asiassa hallintomenettelylaki tekee hänet jääviksi.

        Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle?

        "Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti ..."
        Joopajoo...luottohenkilö ei osallistu millään tavoin ko.neuvonpitoon.
        "Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä...."
        Niin näyttää käyneen. Varaa aika paikallisesta terveyskeskuksesta.


      • KylläseSiitä
        tikataan kirjoitti:

        Työpaikallani on ollut YTt. Ennen YT-neuvotteluja aloitettiin joidenkin työntekijöiden savustaminen ulos työpaikasta. Minä olin yksi savustettavista. Minua vastaan tehtiin kimpassa nimettömiä ilmiantoja, joista en saanut edes tietää mitä pahaa muka olin tehnyt. Minut vain leimattiin työpaikan ongelmaksi ja asiaani käsiteteltiin myös Terveystalon työterveyshuollossa, jossa minua vastaan esitettiin kaikenlaisia nimettömiä syytöksiä. Itse asiassa en edes tiennyt mistä minua syytetään. Ihmettelen, että työterveyshuolto voi olla tällaisessa mukana, kun näissä keskusteluissa työntekijään kohdistetaan kova paine, eikä tämä saa edes tietää syytä. Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä, voiko työterveyshuolto olla tällaisessa mukana?

        Luottamusmies, joka edustaa ammattiliitto Prota, on ollut kaikissa keskusteluissa mukana. Luottamusmies on aktiivisesti ajanut työnantajan asiaa, soitellut minusta jopa työsuojeluviranomaisille ja kysynyt työnantajan puolesta, mitä tälle työpaikan ongelmalle pitäisi tehdä. Luottamusmies myös suoraan valehtelee minulle laeista, mm. että häntä koskee hallintomenettelylaki ja hän ei voi hoitaa minun asioitani, koska en luota häneen. Tässä asiassa hallintomenettelylaki tekee hänet jääviksi.

        Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle?

        Kai tuosta ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin voi valittaa, mutta turhaa se lienee. Olen törmännyt vastaavaan, jossa joku leimataan kaiken sijaiskärsijäksi. (Usein tämä sattuu vielä olemaan ahkera ja tunnollinen työntekijä). Hankala tilanne kun tukea ei saa mistään ja joudut henkisen painostuksen uhriksi joka taholta. Siinä pitää olla henkisesti vahva, jotta sen kestää. Ei pidä provosoitua vaan tehdä omantuntonsa ja kykyjen mukaan mitä sen mitä pystyy. Kyllä se oikeus lopulta tapahtuu tavalla tai toisella.


      • sesiitä
        KylläseSiitä kirjoitti:

        Kai tuosta ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin voi valittaa, mutta turhaa se lienee. Olen törmännyt vastaavaan, jossa joku leimataan kaiken sijaiskärsijäksi. (Usein tämä sattuu vielä olemaan ahkera ja tunnollinen työntekijä). Hankala tilanne kun tukea ei saa mistään ja joudut henkisen painostuksen uhriksi joka taholta. Siinä pitää olla henkisesti vahva, jotta sen kestää. Ei pidä provosoitua vaan tehdä omantuntonsa ja kykyjen mukaan mitä sen mitä pystyy. Kyllä se oikeus lopulta tapahtuu tavalla tai toisella.

        Oman viestin kommentointi on noloa.......


      • pelleellet

        Ei täällä muut noloile kuin sinä hymiöinesi :)))))))))))))))


      • ns3t
        pelleellet kirjoitti:

        Ei täällä muut noloile kuin sinä hymiöinesi :)))))))))))))))

        Usein pelkkä käynti optikolla auttaa.


      • täysikymppi
        booring kirjoitti:

        "Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti ..."
        Joopajoo...luottohenkilö ei osallistu millään tavoin ko.neuvonpitoon.
        "Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä...."
        Niin näyttää käyneen. Varaa aika paikallisesta terveyskeskuksesta.

        Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja tai työntekijä niin haluaa. Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä. Booringin kannattaisi itse hakea itselleen apua esim. terveyskeskuksesta.


      • kärsijä

        Luottamusmieshan ei saa käytännössä mitään korvausta siitä paskasta, mitä hän joutuu sietämään.


      • Porvarillinen

        Suomessa on järjestäytymisvapaus. Miksi ay-liike ei hyväksy sitä, että liittoon kuulumattomat voivat olla valitsemassa hlö-kunnan edustajaa jos/kun asioista sovitaan jatkossa yhä enemmän työpaikoilla?
        Vastaan itse :"Ammattiliitot eivät hyväksy todellista demokratiaa."
        Miksi kaikki ay-hallintohenkilöt ovat demareita tai vasureita? Miksi ay-liikkeen saamat osinkotuotot ovat vapaita pääomaverosta?
        Maamme hallitus HETI TÖIHIN korjaamaan epäkohdat.


      • viikon_naurut
        täysikymppi kirjoitti:

        Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja tai työntekijä niin haluaa. Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä. Booringin kannattaisi itse hakea itselleen apua esim. terveyskeskuksesta.

        "Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja ... niin haluaa."
        Ja perään kirjoitat:
        "Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä."
        Kuules poju, se työnantaja ei määrittele kuka työntekijää edustaa työterveydenhuollon neuvotteluissa ja omaksi edustajakseen työnataja ei voi luottamusmiestä ottaa.
        Niin vähän kuin sinäkin tunnut asioista tietävän, niin kannattaisiko sinun noudattaa omaa ohjettasi???


    • jankutijankuti

      Ei pelkästään telkkarissa ole kesällä uusintoja;)
      Monesko kerta kun tätä samaa roskaa postaat ?

    • luottari5

      Mihin saakka luottamusmiehen kausi on voimassa? Yleensä ne on jotain kaksi vuotta. Jos kauden päättyminen lähellä, vaihtakaa luottamusmiestä. Kannattaa kysyä liitostanne neuvoja moiseen tilanteeseen.

    • Tue_Luottamusmiestäsi

      Jos työntekijäkunta ei itse kykene valitsemaan asiallisesti omaa luottamusmiestä porukastansa, niin aivan varmasti työnantaja sen tekee. Sitä saa mitä tilaa !! Kun kaikki pakoilevat vastuutansa, niin luonnon laki on, että valituksi tulee luopio, joka huudattaa itsensä luottamusmieheksi. Homman A & O myöskin, että tuetaan vaaleilla valittua luottamusmiestä. Osalla porukasta on kumma lapsen uskomus, että kun luottamusmies on kerran valittu niin ei tarvitse tukea luottamusmiestä, vaan odotetaan, että luottamusmies yksin hoitaa kaikki hankalat jutut, joita matkan varrella eteen tulee. Jätetään hänet yksin kun vaikeat ajat tulevat. Jos on ay-jäsen, niin ei ole syytä mennä puun taakse piiloon. Itse olen ay-jäsen omassa liitossani ja tuen työpaikan luottamusmiestä, kun hän tukea tarvitsee ja pyytää. Tämä on ollut minulle itsestään selvyys jo vuodesta 1974 lähtien! En syö vain ay-jäsenyyden tuomia rusinoita! Se mikä usein näyttää munattomalta luottamusmieheltä onkin itse asiassa munaton työpaikan väki, joka ei puutu tilanteeseen jos vaaleissa on tarjolla vain yksi ehdokas luottamusmieheksi.

    • yleensä_syrjäytyneet

      Luottamusmies ei edusta ketään, meillä yleensä valitaan luottamusmieheksi sellainen, josta muut haluavat päästä eroon, eli saa näperrellä rauhassa niitä "tärkeitä" asioitaan ja pysyy poissa ammattimiesten tieltä.

    • Viilinki

      Aika usein ne ovat työnantajan puolella. Ei ne uskalla alkaa työntekijän etuja valvomaan, kun pelkäävät joutuvansa työnantajan silmätikuksi.

    • 1946
    • Annige

      Tätä meilläkin on ihmetelty. Sen verran historiaa meillä pidettiin vaalit. Vanha hyvä ääntä pitävä hävisi yhdellä äänellä. Uskalsi jopa kommentoida johtajien boonuksiin yleisessä palaverissa. Nyt valittiin nainen joka piti meteliä ennen vaaleja. Sai voiton nyt ei näkynyt ei kuulunut vaikka pitää kaksi päivää viikossa luotispäivää. Nyt jengi joutuu tekemään yhtä aikaa monta hommaa työn tahtia tiukennettu. Kukaan ei puolusta. Liitto TEAM ja ala kirjatyöntekijät. Viisi kuukkautta mennyt ei näkynyt ei kuulunut. Tämmösiä nämä pääluottamusmiehet on. Vanhat kävi moikkaamassa joka tosrstai.

    • plmplm

      Hei. Tällaisissa asioissa kannattaa olla yhteydessä ammattiliittoon sekä ammattiosastoon. Luottamusmiehen valitsee työehtosopimuksen tehneen ammattiliiton jäsenet,eli luottiksen valinnan tekee käytännössä ammattiosasto. Ammattiosastolla on näin ollen oikeus erottaa myös luottamusmies tai valita uusi luottamusmies. Keskustelkaa työporukassa.

      • Annige

        Yhteydessä voi olla mutta mitään ei tapahdu. Team;lle on aivan sama kuka ja mitä tapahtuu. Jäsenmaksut on bin teamin ykkösasia. Itse pakkolomalla ja samaan aikaan porukka ylitöissä. Pura teetkö mitään teamin johdossa. Ainut mikä toimii ja keskustelee on työsuojeluvaltuutettu. Yritys tekee turvatuotteita. Ammattiliitot teillä on kentällä töitä.


      • vlsb

        Höpöhöpö. Luottaria ei eroteta vaan tilalle valitaan uusi ja valinnan tekevät jäsenet.


      • Tiiage

        Team ei ainakaan valitse ilmoittaa että eivät puutu työpaikan valintoihin. Tossa jokunen vuosi sitten nykynenpl ja turvapäälikkö oli miesten vessassa pikkujouluissa äihinää ja lotinaa .... varmaan neuvottelua näin teollisuusalojennammattiliitossa pitäskö vaihtaa nimeksi tärkeitäettäantaamulkulle


      • Tiiage

        Nykyinen kuukauden sairauslomalla. Eipä mitään ilmoitusta. Tissit kasvaa ja perse leviää. Mitä tekee PL istuu painajien pöydässä ja nauraa vittumuvoumoisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe