Epämääräinen kirje työkkäristä

karenssiansako

Onko työkkäri muuttanut sähköpostiensa sanamuotoa; eivätkö he enää sano: "Jos et toimi määräämällämme tavalla, se katsotaan työstä kieltäytymiseksi ja tukesi katkaistaan."? Kun he kertovat rekry-infotilaisuudesta ja kirjoittavat: "Ilmoittaudu rekrytilaisuuteen sähköpostitse suoraan työnantajalle, älä vastaa tähän sähköpostiin", tarkoittaako se, että tämä on juuri tuollainen klassinen karenssiansa, vai onko kyse tilaisuudesta, johon voi mennä, jos tuntee kykenevänsä kyseiseen työhön? Nähtävästi he eivät halua ryhtyä kirjeenvaihtoon työnhakijoiden kanssa. Mutta miksi ei? Miksi pitäisi vaivata kysymyksillä mahdollista (epätodennäköistä) työnantajaa? Juuri työkkärin tehtävähän on toimia jonkinlaisena työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaamisen mahdollistajana - eikö? Työkkärin mielestä olisi kai kivaa, jos työttömät eivät häiritsisi heitä kysymyksillään ja lisätietovaatimuksillaan, vaan tuhlaisivat työnantajien aikaa? Tai omaansa, menemällä rekrytilaisuuteen, joka ei kuitenkaan johda työpaikkaan? Työttömällähän on aikaa ja rahaa?

Olisiko kyse puhelinmyynti- 'työstä'? Hiukan tuntuu hölmöltä ottaa yhteyttä yritykseen, jonka toimiala on minulle täysin vieras, jonka toimipaikka on toisella puolen Suomea ja minulla ei ole autoa. "Työkkäri kehotti ottamaan yhteyttä" tulkitaan joskus: "Hain vain siksi, koska työkkäri pakotti", ja tämä taas kuvastaa joidenkin mielstä työttömän haluttomuutta saada työpaikkaa, ja sehän johtaa ilmoitukseen työkkärille, että tämän kansalaisen tuet voisi katkaista, koska häntä ei valittu 'hänestä johtuvasta syystä'.

Tai olisiko tällaisia viestejä lähetelty summassa yhdelle jos toisellekin, jotta olisi muka tehty jotain? Yli-innokas kesäapulainen?

Pahin mahdollinen skenaario on jotain tällaista:

Ilmoittaudun tilaisuuteen. Kaveri vie sinne autollaan, kymmenien kilometrien päähän. Palkkatyötä ei olekaan tarjolla, mutta hövelisti tarjotaan palkatonta 'työkokeilua' tai muuta orjatyötä, ehkä lupaillen kesän jälkeen palkkaa. En löydä keinoa kieltäytyä, koska tarvitsen kuitenkin sen pienen työttömyystuen. Alan käydä ilmaistöissä. Miten sinne pääsen? Lainaanko jonkun kakkosautoa? Entä, jos se hajoaa, miten korvaan sen omistajalle? Omaa ei työmarkkinatuella osteta. Linja-autoja kulkee yksi päivässä. Liftaamalla ei taida nykyään matkanteko luonnistua. Muuttaminen ei onnistu, koska ei ole varaa pitää kahta asuntoa. Silti on näyteltävä, että on innokas työtön, mihin vain työhön, ja on mentävä työhön, vaikka ajatuksen voimalla, tai tuet katkaistaan.

Paras mahdollisuus tietysti on, että saa palkkatyöpaikan, jolloin voi ostaa autonkin. Olisipa se jotain! En vaan usko, että eläkeikää lähestyvänä saisin vieraalta alalta töitä, kun alan ammattilaisia on varmaan etsimässä työtä pilvin pimein. Miksi valittaisiin juuri minut? Jos olisin kyseinen työnantaja, minua ärsyttäisi epäpätevän työttömän kontaktinotto. Ja minua ärsyttäisi, jos tietäisin, että työkkäri oli pakottanut hänet ottamaan yhteyttä. Ihan kiusallani tarjoaisin ilmaistyötä, ja kertoisin työkkäriin, että töitä tarjottiin, mutta ei huolinut. Miksi pitää tuhlata toisten aikaa vain oman virkamieshomman turhantärkeän täyttämisen takia?

11

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtönn

      Itellä on lukenut noissa työkkärin lähettämissä sähköposteissa aina alhaalla pienellä printattuna "tapahtumaan osallistuminen on vapaaehtoista". Eli ei pelkoa karenssista jos ei reagoi.

      • karenssiansako

        Minulle lähetetyssä viestissä ei ollut sellaista pientä pränttiä. Siinä ei ollut edes viestin lähettäneen virkailijan nimeä. Ennen vanhaan ei olisi tullut kysymykseenkään, että virkamies, kansan palvelija, varsinkin tuollainen alemman tason virkailija, olisi lähettänyt toiselle kansalaiselle määräyksen imperatiivimuodossa - ja nimettömänä!

        Mitähän tässä kannattaisi tehdä? En oikein pystyisi elämään ilman tukea. Nolottaa, mutta niin olen tähän sosialistiseen systeemiin ajautunut. Aktivoituisinko hankkimaan jotain työtä, jos tukeni katkaistaisiin? Tuskinpa. Mistä?


    • provisiokusettajat

      Yksikään järkevä ja rehellinen vakavarainen yritys ei järjestä rekryä TE-keskuksen kautta tai ainakaan yhteistyössä TE-keskuksen kanssa. Provisiopalkkahuijareita kyllä löytyy pilvin pimein!

    • gdfgdfgsfh

      "En vaan usko, että eläkeikää lähestyvänä saisin vieraalta alalta töitä, kun alan ammattilaisia on varmaan etsimässä työtä pilvin pimein. Miksi valittaisiin juuri minut? Jos olisin kyseinen työnantaja, minua ärsyttäisi epäpätevän työttömän kontaktinotto."

      Jos firma järjestää 'koulutusta' ilmaistyöntekijälleen, he voivat saada isot tukiaiset meidän verovaroistamme, joten ammattitaitosi tai sen puute ei ole ratkaiseva tekijä. Tärkeintä heille on, että suostut sinne orjaksi ja olet niin lammas, että sinua on helppo käsitellä. Monet yritykset taitavat nykyään toimia vain ja ainoastaan työttömistä tukia tehtailevina orjapajoina. Jos työtön siinä vielä saa jotain tuotetta tehtyä tai myytyä, niin se on yritykselle sivubonusta. Näin rivosti se taitaa mennä entisessä hyvinvointi-Suomessa.

      Nuo virkailijat ja orjapajojen pyörittäjät eivät tule ajatelleeksi, että he ja heidän lapsensa joutuvat vielä asumaan maailmassa, jota ovat rakentamassa. Kun meidät pitkäaikaistyöttömät on kaluttu loppuun, on heidän vuoronsa. Tuskinpa heistä 'hallitsijoita' tulee, vaikka kuinka olisivat hirmuhallitsijoille tottelevaisia.

      Ja muistattehan, että jokainen tännekin kirjoitettu viesti, samoin kuin jokainen puhelinsoitto, tekstari, selailu, pankkitapahtuma, matka jne jne tallennetaan dataholveihin. Suomikin osallistuu Googlen kahmimien yksityisten kansalaisten selaustietojen varastointiin. Meidän maassamme! https://www.youtube.com/watch?v=jNmCTq8Xenk Tässä paras löytämäni keskustelu valvontakoneistosta. Edes Snowden ei kertonut kaikkea tuota.

    • TEasiantuntija

      Minä olen sinun yäpuolellasi. En halua keskustella alamaisten kanssa. Olette vain haitaksi.

    • gfhfdghgjgh

      Sain samantapaisen viestin. Soitin ja sain selville, että ei tule karenssia, jos ei mene. En saanut vastausta kysymykseeni, onko kyseessä puhelinmyynti tai provikkatyö.

    • Etäältä_viisas

      Miksi ylipäätään annatte työkkärille sähköpostiosoitteen? Miksi annatte niille puhelinnumeron? Miksi ette kiellä niitä välittämästä omia tietojanne heidän yhteistyökumppaneille? Mikään noista ei ole pakollista. Itse olen kieltänyt tietojen luovutukset, puhelinnumero on salainen ja sähköpostia en anna. Saavat asioida kanssani vain paperipostilla suoraan virkailjilta asiakkaalle.

      Näitä viestejä lukiessa syntyy kuva, että sähköpostin lähettämiskynnys on sen verran matala, että työkkäri jakaa niitä kelle tahansa (mm. paikallinen TYP ja kunnan työllistämisprojektiot) ja sitten saakin mitä sattuu sähköpostia sieltä.

    • guiltyascharged

      Eteläeuroopan massatyöttömyydestä kärsivät työttömät ovat työttömyyden uhreja.

      Suomessa massatyöttömyydestä kärsivät työttömät ovat työttömyyteen syyllisiä.

      • syyyllinen

        Joskus tuntuu siltä, että kaikkien suomalaisten työttömyys on minun syyni. Ainakin työkkärin rouvien ilmeistä päätellen. Kai se sitten on. Olen pahoillani ja pyydän teiltä kaikilta anteeksi. Yritän parantaa tapani ja järjestää teille kaikille työtä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe