Olenko ainoa, joka ei välitä muumi-hysteriasta

saakokysyä

Jostain syystä en oo ikinä tykännyt muumista.
Mitenkä se nyt on niin kauhean "suomalainen"?

Enemmänkin vaikuttaa kaupalliselta koko touhu.

Mitä arvoa siinä on omistaa joku kallis "muumimuki"?
Miksi nykyajan lasten on seurattava muumia?

Se on olevinaan kaiken hauskuuden huippu lapsille, kun vastaan tulee jossain kauppakeskustassa tms iso Muumi, miksi?

En oo kiinnostunut yhtään mahdollisista tulevista "muumiylistyksistä", olen vaan kiinnostunut että miksi tää muumi on korotettu jonksikin "suomituotteeksi" ja että miksi lapsille kaupataan tätä?

Mielestäni eläinsadut ja muut sadut ovat paljon parempia kuin tämä tekemällä tehty ja nyt täysin kaupallinen "muumi"

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsaa

      Et ole ainoa. Mielestäni tuo Muumi-buumi on jo jotain ihan älytöntä.
      Just nuo mukit ja astiat ylipäätään. Johonkin savesta väsättyyn pikkukippoon, jonka valmistuskulut on joitakin senttejä, lisätään Muumi-aiheinen kuva ja kuinka ollakaan, kipon hinta 1000-kertaistuu sillä sekunnilla tämän painokuvan ansiosta. Ja muutaman vuoden päästä Muumi-fanaatikot tappelevat samasta kiposta nyrkit ruvella keskenään ja maksavat vielä tuostakin kobvempaa ylihintaa.
      Ja muutenkin tosiaan, on tosiaan niin yliarvostettu asia.
      En nyt tosin väheksy Tove Janssonin elämäntyötä ja olihan piirrettyjä Muumeja pienenä kiva katsella, mutta siihen se jääkin.

    • hahmoeikolahda

      Täällä yksi, joka ei ymmärrä muumi-intoilua. Ne hahmot eivät ole edes kauniita.
      Ehkä minun pitäisi lukea joku muumikirja.

      Mutta hienot pisteet hahmon kaupallistamisesta. Jos minä olisin keksinyt tuollaisen bisneksen, niin en minä sitä lopettaisi. Ei se ole hullu, joka myy, vaan se joka ostaa.

    • kjgkgjkjggk

      Rahat pois vaan keinolla millä hyvänsä sillä elämä on lyhyt.

    • kohtuus_kaikessa

      Minä luin Muumikirjoja lapsena 1950-ja 1960 -luvulla. Pidin niistä. Olioiden roolit tietysti ovat kovin perinteiset, mutta se huoleton elämänasenne kiehtoi.

      Silloin ei ollut mitään muuta kuin kirjoja, ei mitään krääsää kirjojen ympärillä. Ei muumien eikä muunkaan. Kirjat otettiin kirjoina.

      Ihmisillä on tänä päivänä ihan liikaa tavaraa ja sitten on ongelmia mihin ne laittaa ja mitä perikunta tekee, kun ihminen kuolla kupsahtaa, Kummallista, ettei muumimukien ja muun vastaavan kerääjä ymmärrä sitä. No jotkut kamat voi perikunta tietysti myydä, mutta sitten kun kirpputoreilla on myynnissä 1000 muumimukia 2000-luvulta, niiden arvo on sama kuin tänä päivänä Hietaniemen ja Päätalojen kirjojen: ne ovat pelkkää ongelmajätettä.

      • yrittäjyyskunniaan

        Miksi ihmisen eläessään pitäisi elää ja ostaa tavalla, joka miellyttää (tai ei miellytä vaikka kuinka yrittää) mahdollista perikuntaa (joka sekin voi kuolla kupsahtaa ensin vaikkapa autokolarissa)? Jos perikuntaa harmittaa, voi tilata jonkun kuolinpesäjäämistöyrittäjän tyhjäämään kämpän. Helpolla pääsee ja pari kymppiäkin saa käteen.


      • ei.shaa.shelvää
        yrittäjyyskunniaan kirjoitti:

        Miksi ihmisen eläessään pitäisi elää ja ostaa tavalla, joka miellyttää (tai ei miellytä vaikka kuinka yrittää) mahdollista perikuntaa (joka sekin voi kuolla kupsahtaa ensin vaikkapa autokolarissa)? Jos perikuntaa harmittaa, voi tilata jonkun kuolinpesäjäämistöyrittäjän tyhjäämään kämpän. Helpolla pääsee ja pari kymppiäkin saa käteen.

        Repliikkisi pointti on epäselvä. Kritisoitko sitä, että ihmiset ostavat tavaraa a) itseään varten b) perikuntaa miellyttääkseen? Vai mitä yrität sanoa?


      • yrittäjyys.kunniaan

        Ei a eikä b.
        Vaan jokainen ihminen eläköön oman elämänsä haluamallaan tavalla. Ei eläessään kannata sitä miettiä, miten jotkut ihmiset saattavat suhtautua elettyyn elämääsi hautajaistesi jälkeen.


      • 786shy
        yrittäjyys.kunniaan kirjoitti:

        Ei a eikä b.
        Vaan jokainen ihminen eläköön oman elämänsä haluamallaan tavalla. Ei eläessään kannata sitä miettiä, miten jotkut ihmiset saattavat suhtautua elettyyn elämääsi hautajaistesi jälkeen.

        No onko joku sitä tässä ketjussa (tai muutoinkaan) miettinyt?

        Yllättäviä kannanottoja ihmisillä. Siis ei oikeita eikä vääriä, ainoastaan odottamattomia. Itse en ole miettinyt koko elämäni aikana toisten ihmisten suhtautumista minuun, miksi ihmeessä siis miettisin, miten he suhtautuvat elämääni sen jälkeen, kun minut on kipattu johonkin vainajana.


    • gggkgjgj

      Nyt rahat kiireesti pois muumikrääsällä. Osta osta osta. Tilaa heti! Haista sanonko mikä. Raharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaharaha!

    • Fanitan

      Itse en välitä Muumi-tuotteista, mutta muuten pidän kyllä. Lapsena luettiin ja katsottiin muumeja ja kyllä tykkään edelleen. En osaa sen kummemmin selittää mikä niin kiehtoo, mutta kyllä niissä jännitystäkin oli lapselle. Väkivaltaa ja räyhäämistä oli vähän. Ja se muumitalo nyt vaan on niin ihana. Mutta mitäpä se haittaa, jos joku haluaa rahansa noihin kippoihin laittaa. Parempi kai sekin kuin että laittaisi viinaan ja huumeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe