AMD ja Nvidia lopettavat näytönohjaimien

Vääjäämätönkohtalo

valmistuksen PC-alustalle ja keskittyvät vain konsoleiden rautaan lähitulevaisuudessa. Tämä on viimeinen niitti pc-pelaamiselle, joka on tehnyt kuolemaa jo yli vuosikymmenen. Yhä useampi pelaa konsolilla eikä pc-peleille riitä tarpeeksi ostajia, joten yhä harvempi studio enää vaivautuu pc-versiota tekemään. Pc:lle jää vain ammattilaiskortit, pelaaminen alustalla loppuu kokonaan.

35

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapunen-

      Haitanneeko tuo mittään tai kyllä paskanpuhuminen aina on syvältä.

      • Gybergeddon

        Eivät itse valmista, mutta aina on ne muut jotka valmistaa. Sirut tulee siten mistä tuleekin..... Eihän Intellikään tee enää PC prosessoreita mutta koneita tulee aina oleen maailma täysi kunnes loppu koittaa.


      • Gybergeddon2

        Windowskin katoaa 2023


    • Mori

      Ainaki 2014 loppuvuodesta pc pelaamine oli parhaita aikoja ja rahaa tehtii yli 4MILJARDIA enemmän kun 2013...pelaajien määrä oli noussu reilusti...konsoli pelajia suurin osa vaihtaneista...en ihan usko et tollee sanonu? Heitäppä linkki missä sanottii..

    • näin-on-näreet

      Maailman siirtyy mobiileihin, verkkopeleihin, pilvipalveluihin ja tuo vanha väsähtänyt ja aika kankea Windows-ekosysteemi joutaakin romukoppaan. Sehän olikin itseasiassa IT-maailman syöpä.

    • Huuhaata voi puhua ilman linkkejä kuka vain.

      Entäs kaikki muu? Näytönohjaimia tarvitaan aika monessa muussakin tuotannossa. animaatio ja elokuva studiot. Kotisivujen tekijät... Otetaan lisäksi huomioon että konsoli pelejä ei tehdä konsoleilla mikä tekee viimeistään koko väitteestä täysin naurettavan.
      Tarkottaisi että intel hallitsisi siitä lähtien koko pelimaailmaa. Vai meinaatko että Intel suostuisi lainaamaan tekniikkaansa jotta Amd/Nvidia voisi jyllätä konsoli markkinoilla. Sitä ennen pitäisi tapahtua Intelin ja Amd yhdistyminen, jonka jälkeen voisin uskoakin tuon väitteen.

      Samaa tekniikkaa näytönohjaimet ovat konsoleilla kuin pc koneissakin.

      • Kyllähän se suuntaus oikeasti on se, että erillisohjaimet katoavat aika pitkälti mutta toki niitä grafiikkatyöasemia on jatkossakin missä on enemmän GPU vääntöä.

        PC:ssä menevät kokoajan harvinaisemmiksi. Integroidusti ollut viimeiset 7v jo niin paljon tehoa, että erillisohjaimia on lähillä peliharrastajilla ja grafiikkatyöasemissa.

        Pelipuolellakin nykyisten konsolien reilut 1.84 Tflops kun saadaan PC:ssä helposti sinne emolevylle niin jää peliharrastajiltakin nuo suurelta osin pois koska se ei ole kustannustehokasta/järkevää hankkia sitten erillisohjaimia. Toki sitten on näitä ketkä haluaa 4K tarkkuudet ja 8K tarkkuudet mutta mikään peli ei sitä edellytä ja ne ostaa sitten pelikäyttöön grafiikkatyöaseman.

        AMD jyllää nykyisin pelipuolella. Se toimittaa piirit Xboxiin sekä PS4:n.


      • KukaMuuMuga

        >Näytönohjaimia tarvitaan aika monessa muussakin tuotannossa. animaatio ja elokuva studiot. Kotisivujen tekijät...

        Niihin ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää.

        > Otetaan lisäksi huomioon että konsoli pelejä ei tehdä konsoleilla mikä tekee viimeistään koko väitteestä täysin naurettavan.

        Pelien tekemiseen ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää, ellei ole tarkoitus testata peliä myös PC raudassa.

        >Tarkottaisi että intel hallitsisi siitä lähtien koko pelimaailmaa.

        AMD hallitsee nyt pelimaailman konsoleissa. Yhdessäkään modernissa konsolissa ei ole intel prossuja&GPU:ta. Eli vaikka erillis näyttikset katoaisivat se ei heikentäisi AMD:n asemaa. Päinvastoin. AMD:n integroidut piirit lienevät parhaita, siksi ne valittiin pelikonsoleihin.
        Mutta NVIDIA:lle voisi tulla ahtaampaa. Joutuisivat leipänsä hakemaan superkoneiden kiihdyttimillä ja kännyköiden GPU piireillä.

        >Samaa tekniikkaa näytönohjaimet ovat konsoleilla kuin pc koneissakin.

        Siksikin on todennäköistä että erillisohjaimet häviävät. Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa jo riittävästi grafiikan.


      • Huhhuhhuijaa
        KukaMuuMuga kirjoitti:

        >Näytönohjaimia tarvitaan aika monessa muussakin tuotannossa. animaatio ja elokuva studiot. Kotisivujen tekijät...

        Niihin ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää.

        > Otetaan lisäksi huomioon että konsoli pelejä ei tehdä konsoleilla mikä tekee viimeistään koko väitteestä täysin naurettavan.

        Pelien tekemiseen ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää, ellei ole tarkoitus testata peliä myös PC raudassa.

        >Tarkottaisi että intel hallitsisi siitä lähtien koko pelimaailmaa.

        AMD hallitsee nyt pelimaailman konsoleissa. Yhdessäkään modernissa konsolissa ei ole intel prossuja&GPU:ta. Eli vaikka erillis näyttikset katoaisivat se ei heikentäisi AMD:n asemaa. Päinvastoin. AMD:n integroidut piirit lienevät parhaita, siksi ne valittiin pelikonsoleihin.
        Mutta NVIDIA:lle voisi tulla ahtaampaa. Joutuisivat leipänsä hakemaan superkoneiden kiihdyttimillä ja kännyköiden GPU piireillä.

        >Samaa tekniikkaa näytönohjaimet ovat konsoleilla kuin pc koneissakin.

        Siksikin on todennäköistä että erillisohjaimet häviävät. Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa jo riittävästi grafiikan.

        "... Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa..."

        Et taida ymmärtää pelaamisesta tuon taivaallista? Piirit eivät toista koskaan riittävästi todellisille pelifaanatikoille. Ne toistavat vasta sitten riittävästi, kun pelaaminen muistuttaa elokuvan seuraamista. Siihen on vielä pitkä aika. Nykyiset integoridut piirit ovat lähinnä sopivia elokuvien toistamiseen ja kevyeen pelaamiseen.

        Nykyisellään jollain integroidulla ohjaimella saa enintään täytettyä minimivaatimukset. Eivät ne firmat erillisistä näytönohjamista 250 euroa tyhjästä peri. Sen lisäksi tietokoneiden modulaarinen suunnittelu on alusta saakka ohjannut eri käyttäjäryhmiä, eivät kaikki osta tietokonetta sen vuoksi, että sillä pelaataan ja toiset nimenomaan haluavat ja vaativat yhä enemmän pelikokemuksilta. Näin on ollut alusta saakka, kun noita näytönohjaimia alkoi ilmestymään joskus 90-luvun puolivälissä. Ei se käyttäjäkunta ja vaatimukset näyttävästä grafiikasta mihinkään siitä ole kadonneet.


      • Huhhuhhuijaa
        M-Kar kirjoitti:

        Kyllähän se suuntaus oikeasti on se, että erillisohjaimet katoavat aika pitkälti mutta toki niitä grafiikkatyöasemia on jatkossakin missä on enemmän GPU vääntöä.

        PC:ssä menevät kokoajan harvinaisemmiksi. Integroidusti ollut viimeiset 7v jo niin paljon tehoa, että erillisohjaimia on lähillä peliharrastajilla ja grafiikkatyöasemissa.

        Pelipuolellakin nykyisten konsolien reilut 1.84 Tflops kun saadaan PC:ssä helposti sinne emolevylle niin jää peliharrastajiltakin nuo suurelta osin pois koska se ei ole kustannustehokasta/järkevää hankkia sitten erillisohjaimia. Toki sitten on näitä ketkä haluaa 4K tarkkuudet ja 8K tarkkuudet mutta mikään peli ei sitä edellytä ja ne ostaa sitten pelikäyttöön grafiikkatyöaseman.

        AMD jyllää nykyisin pelipuolella. Se toimittaa piirit Xboxiin sekä PS4:n.

        Tiedätkös sinä, mitä tarkoittaa fyysinen mallinnus? Minäpä kerron. Kun pelihahmon vaatteet eivät mene seinästä läpi ja ne lepattavat tuulessa, eli käyttäytyvät kuin niillä olisi massa tai että vesi käyttäytyy, kuten se käyttäytyy todellisessa maailmassa, eli virtaa.

        Tämä trendi alkoi jo viime vuosikymmenellä. Ne 16 x antialiasing suodatukset ja varjostukset ovat menneen talven lumia, jos tarkoitat, että nämä heppoiset piireille integroidut ohjaimet ne täyttäisivät.

        Pelejä myydään edelleen vakuuttavalla pelikokemuksella, johon fyysinen mallinnus lupaa todellista boostia. Se on se, mitä pelaajat haluavat ja se on se, mikä myy. Tottakai siinä rinnalla on näitä 300 euron halpisrauskuilla jotain java-pelejä pelaavia kakaroita, mutta se markkina ei ole mitenkään verrattavissa todellisiin pelaajiin sen enempää rahankäytön kuin omistautumisen perusteella.

        Näihin kalliimpiin erillisiin malleihin lisätään jatkuvasti erilaisia lisäominaisuuksia. Se että saman pelin pelaaminen pelaaminen onnistuu jollain iskän lahjaksi ostamalla älykännykällä muutaman tuuman pikkuruisesta ikkunasta tihrustamalla ei kerro mitään siitä, millainen se peli saattaa olla pelattuna kolmelta suurelta ruudulta varustettuna ominaisuuksilla, joita pari samaan aikaan peliä pyörittävää kallista näytönohjainta pystyy tarjoamaan.

        KAnnattaa huomata, että Direct X ja OpenGL kummatkin mahdollistavat sen, että voit pelata pelejä hyvinkin vaatimattomalla ja riisutulla kokoonpanolla, missä ei ole välttämättä edes kunnon varjostuksia. Se että peli pyörii, ei kerro mitään koneen tehoista, eikä siitä voi päätellä mitään siitä, millaista kokemusta todellinen setti kalliine näytönohjaimine tarjoaa . Nämä muutokset on tehty juuri sen vuoksi, että pelaaminen saataisiin budjettiluokan ulottuville, eli pelifirmat kasvattavat katetta.

        Näin ei ollut välttämättä 10-15 vuotta sitten mahdollista. Silloin kehno kone merkitsi auttamattomasti sitä, että uusimmat pelit jäivät kaupan hyllylle. Se lienee myös tuon illuusion takana, että näytönohjaimissa olisi yläraja saavutettu ja grafiikalla ei olisi enää väliä.


      • Huhhuhhuijaa kirjoitti:

        Tiedätkös sinä, mitä tarkoittaa fyysinen mallinnus? Minäpä kerron. Kun pelihahmon vaatteet eivät mene seinästä läpi ja ne lepattavat tuulessa, eli käyttäytyvät kuin niillä olisi massa tai että vesi käyttäytyy, kuten se käyttäytyy todellisessa maailmassa, eli virtaa.

        Tämä trendi alkoi jo viime vuosikymmenellä. Ne 16 x antialiasing suodatukset ja varjostukset ovat menneen talven lumia, jos tarkoitat, että nämä heppoiset piireille integroidut ohjaimet ne täyttäisivät.

        Pelejä myydään edelleen vakuuttavalla pelikokemuksella, johon fyysinen mallinnus lupaa todellista boostia. Se on se, mitä pelaajat haluavat ja se on se, mikä myy. Tottakai siinä rinnalla on näitä 300 euron halpisrauskuilla jotain java-pelejä pelaavia kakaroita, mutta se markkina ei ole mitenkään verrattavissa todellisiin pelaajiin sen enempää rahankäytön kuin omistautumisen perusteella.

        Näihin kalliimpiin erillisiin malleihin lisätään jatkuvasti erilaisia lisäominaisuuksia. Se että saman pelin pelaaminen pelaaminen onnistuu jollain iskän lahjaksi ostamalla älykännykällä muutaman tuuman pikkuruisesta ikkunasta tihrustamalla ei kerro mitään siitä, millainen se peli saattaa olla pelattuna kolmelta suurelta ruudulta varustettuna ominaisuuksilla, joita pari samaan aikaan peliä pyörittävää kallista näytönohjainta pystyy tarjoamaan.

        KAnnattaa huomata, että Direct X ja OpenGL kummatkin mahdollistavat sen, että voit pelata pelejä hyvinkin vaatimattomalla ja riisutulla kokoonpanolla, missä ei ole välttämättä edes kunnon varjostuksia. Se että peli pyörii, ei kerro mitään koneen tehoista, eikä siitä voi päätellä mitään siitä, millaista kokemusta todellinen setti kalliine näytönohjaimine tarjoaa . Nämä muutokset on tehty juuri sen vuoksi, että pelaaminen saataisiin budjettiluokan ulottuville, eli pelifirmat kasvattavat katetta.

        Näin ei ollut välttämättä 10-15 vuotta sitten mahdollista. Silloin kehno kone merkitsi auttamattomasti sitä, että uusimmat pelit jäivät kaupan hyllylle. Se lienee myös tuon illuusion takana, että näytönohjaimissa olisi yläraja saavutettu ja grafiikalla ei olisi enää väliä.

        "Tiedätkös sinä, mitä tarkoittaa fyysinen mallinnus? Minäpä kerron. Kun pelihahmon vaatteet eivät mene seinästä läpi ja ne lepattavat tuulessa, eli käyttäytyvät kuin niillä olisi massa tai että vesi käyttäytyy, kuten se käyttäytyy todellisessa maailmassa, eli virtaa."

        Niin?

        "Pelejä myydään edelleen vakuuttavalla pelikokemuksella, johon fyysinen mallinnus lupaa todellista boostia."

        Pelien vakuuttava pelikokemus edellyttää paljon mallinnusta, kasvaneita tuotantokustannuksia joten peliä pitää voida myydä suuremmille ihmismassoille.

        "Se lienee myös tuon illuusion takana, että näytönohjaimissa olisi yläraja saavutettu ja grafiikalla ei olisi enää väliä."

        Ei siellä mitään ylärajaa ole saavutettu vaan kyse on taloudellisesta kannattavuudesta. 5v eteenpäin niin sitten tarvitaan yleisesti järeämmän teholuokan kone täysipainoiseen pelaamiseen.


      • Huhhuhhuijaa

        "Niin?"

        Niin? Kerrohan miten tuo fyysinen mallinnus on toteutettu niillä prosessoihin integroiduilla näytönohjaimilla. Odotapas, voin säästää sinulta sen vaivan. Sitä ei ole niissä. Ei riitä tehot, ei alkuunkaan.

        DirectX ja OpenGL, eli ne graafiset kirjastot, jotka mahdollistavat peliohjelmoinnin ja näiden kehittyneimpien ominaisuuksien käytön, huomioivat automaattisesti sen, mitä on tarjolla. Jos peli nojautuu budjettiluokan näytönohjaimeen, siinä ei ole esimerkiksi vettä, joka lainehtii tai heijastaa valoa yms. Tilalla on pelkkä tasainen pinta.

        Pelkät varjostukset ja kolmiulotteisen mallin pyörittäminen ei ole ollut enää about 15 vuoteen juttu eikä mikään. Eikä se että ne pyörivät jollain halpisrouskulla.

        "..Pelien vakuuttava pelikokemus edellyttää paljon mallinnusta, kasvaneita tuotantokustannuksia joten..."

        DirectX:n ja OpenGL:n tapaiset graafiset kirjastot tarjoavat uusimmissa versioissa näihin jo varsin kehittyneitä piirteitä. Ei niitä tarvitse itse ryhtyä luomaan alogoritmitasolta lähtien. Ne kaikki on rakennettu sisään noihin näytönohjaimiin, siis niihin kalliimpiin. Ei niitä prosessorilla lasketa ja taitavatpa nämä näytönohjaimet olla nykyään jopa tehokkaampia kuin nuo varsinaiset prosessorit.

        "... 5v eteenpäin niin sitten tarvitaan yleisesti järeämmän teholuokan kone täysipainoiseen pelaamiseen..."

        Ja siitä huolimatta väität, että integroidut näytönohjaimet vievät markkinat erillisiltä näytönohjaimilta? Eivät vie. Sitä paitsi nämä pelaajat, jotka ovat valmiita sijoittamaan 1000-2000 euroa pelkkään keskusyksikköön ovat sitä joukkoa, joilla on rahaa ja jotka ovat valmiita satsaamaan toisin kuin ne, jotka pelaavat jotain ilmaisia 2D Java-verkkopelejä. Eivät nuo jälkimmäiset maksa yhtään mistään mitään.


      • AsusDeluxe
        KukaMuuMuga kirjoitti:

        >Näytönohjaimia tarvitaan aika monessa muussakin tuotannossa. animaatio ja elokuva studiot. Kotisivujen tekijät...

        Niihin ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää.

        > Otetaan lisäksi huomioon että konsoli pelejä ei tehdä konsoleilla mikä tekee viimeistään koko väitteestä täysin naurettavan.

        Pelien tekemiseen ei tarvita pelinäytönohjaimia. Integroidut riittää, ellei ole tarkoitus testata peliä myös PC raudassa.

        >Tarkottaisi että intel hallitsisi siitä lähtien koko pelimaailmaa.

        AMD hallitsee nyt pelimaailman konsoleissa. Yhdessäkään modernissa konsolissa ei ole intel prossuja&GPU:ta. Eli vaikka erillis näyttikset katoaisivat se ei heikentäisi AMD:n asemaa. Päinvastoin. AMD:n integroidut piirit lienevät parhaita, siksi ne valittiin pelikonsoleihin.
        Mutta NVIDIA:lle voisi tulla ahtaampaa. Joutuisivat leipänsä hakemaan superkoneiden kiihdyttimillä ja kännyköiden GPU piireillä.

        >Samaa tekniikkaa näytönohjaimet ovat konsoleilla kuin pc koneissakin.

        Siksikin on todennäköistä että erillisohjaimet häviävät. Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa jo riittävästi grafiikan.

        "Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa jo riittävästi grafiikan."

        Aina löytyy maailmanlaajuisesti riittävästi niitä joille mikään ei ole riittävän hyvää. Esimerkiksi parhaatkin näytönohjaimet pitää monen mielestä ostaa kolmena kappaleena (3-way SLI). Hyötyhän on tuossa jo aika marginaalinen ja hinta hirvittävä, mutta ostajia riittää silti.

        Eikä nuo valkokangastason editoinnit todellakaan suju integroiduilla ohjaimilla. Lisäksi GPU:lla lasketaan muutakin kuin kuvaa.


      • kasvunopeus_hirmuinen

        http://wccftech.com/idf15-intel-skylake-analysis-cpu-gpu-microarchitecture-ddr4-memory-impact/3/
        Intelin iGPU:t nopeutuvat vuosittain kyllä paljon nopeammin kuin nvidian näytönohjaimet, ja jos kehitysnopeus pysyy yhtä hyvänä niin 5v päästä on saanut jo kiinni erillisnäytönohjaimet tehoissa, ja ehkä ohittanutkin ne Intelin kehittyneemmän valmistusprosessin ansiosta.
        Sandy bridge HD 3000 oli vain 130 gflops, Haswell HD4200 640 gflops, ja Skylake HD 530 on 1152 gflops joten se on mennyt jo ohi GTX560:sta, ja joka sukupolvi Intel saavuttaa nvidian ohjaimia enemmän.


      • laskentaan_serverifarmi
        AsusDeluxe kirjoitti:

        "Kohta ei ketään kiinnosta ottaa erillisohjaimen lisätehoja hyödyksi kun jo konsolin tai emolevyn tai prossun integroitu piiri toistaa jo riittävästi grafiikan."

        Aina löytyy maailmanlaajuisesti riittävästi niitä joille mikään ei ole riittävän hyvää. Esimerkiksi parhaatkin näytönohjaimet pitää monen mielestä ostaa kolmena kappaleena (3-way SLI). Hyötyhän on tuossa jo aika marginaalinen ja hinta hirvittävä, mutta ostajia riittää silti.

        Eikä nuo valkokangastason editoinnit todellakaan suju integroiduilla ohjaimilla. Lisäksi GPU:lla lasketaan muutakin kuin kuvaa.

        Ainakin Industrial Light & Magic käyttää laskentaan serverifarmia, jossa on 3000 cpu:ta räkkitelineissä. Efektit siis lasketaan cpu:lla parhalla mahdollisella kuvanlaadulla, eikä siihen käytetä huonolaatuista gpu-avusteista laskentaa. Työasemissa voidaan esikatseluun käyttää quadro-ohjaimia, mutta ei niillä valkokangastasoista jälkeä saada aikaan.


    • debianxfce

      "Tämä on viimeinen niitti pc-pelaamiselle, joka on tehnyt kuolemaa jo yli vuosikymmenen"

      Eipä siltä näytä jos vaikka uusia AMD Apuja tutkii (esim A8-7600), nopeimilla pelaa noin 30fps fullhd esim tomb raider 2013 ja Skyrimiä ja vieläpä debianissa wine-stagingi rajapinnan päällä.

      Samaa teknologiaa on Xboxissa, Playstationissa ja tässä mun debianxfce A8-7600 pelikoneessa.

    • 14or19

      Tahtoo sanoa ilmeisestikin, että ovat kyllästyneet epäyhteensopivaan rautaan. Emolevyjen kanssa kun on molemmilla ollut ongelmia kun jotkut ovat tehneet halpisemoja ja jättäneet "mandatory" speksattuja komponentteja pois.. pääsee vähän helpommalla, kun ympäristö on vakioitu - voi keskittyä olennaiseen. Hyvä ratkaisu. Pitäisiköhän seuraava PC kasatakin tuollaisen peliboxin ympärille?

    • fsfsfss
    • Ja lopuksi vielä aloittajalle kysymys. Missä on väitteesi todelliset faktat? Linkkiä asiaan kiitos.

    • einä1n

      Väärin meni. Siinä samalla kun konsolien myynti kasvaa, kasvaa myös tyytymättömyys niitten tarjoamaan grafiikkaan, ja pelikokemukseen. Samalla kasvaa myös pc pelaamisen suosio, ja sitä kautta tehokkaitten 3d-korttien myynti.

    • AsusDeluxe

      Tuolta voi vähän lueskella tietotekniikkauutisia, myös AMD:n ja nVidian tuleaisuuden suunnitelmia: http://muropaketti.com/
      Näyttääkö siltä, että erillisten näytönohjaimien valmistus ollaan lopettamassa?

      • Lisenssitaloja

        Amd ja nvidia eivät taida mitään valmistaa, ainoastaan suunnittelevat ja lisensoivat piirustuksia. Joku muu hoitaa näytönohjainten valmistuksen. TSMC valmistaa suorittimet, samsung muistit, ja Gainward, Asus, MSI ynnä muut kokoavat eri alihankkijoilta hamutut osat yhteen näytönohjaimeksi.


    • Afarensis

      Jos näyttikset jostain kumman syystä hinnoiteltaisiin kohtuullisemmin, olisi minullakin varaa uusia rautaa, tällä hetkellä vielä näyttää ettei ole.

      • hinnat_vielä_laskevat

        Näytönohjainten hinnat viimeksi ovat laskeneet 2013, kun amd julkaisi 290X:n jonka seurauksena GTX780:n hintakin laski 400€ paikkeille 2013 loppuvuodesta. Sen jälkeen hinta/tehosuhteessa ei ole tapahtunut enää kehitystä, on tullut vain uusia ja entistä kalliimpia ohjaimia. 980:n hinta sama kuin julkaisupäivänä 2014.
        Amd:n Fury/fury x olivat epäonnistuneita ja ihan liian kalliita, eivätkä laskeneet hintoja.

        3 viikon päästä 29.6. tulee myyntiin RX480 hintaan $199, joka on 3 vuoteen ensimmäinen kortti jossa hinta/tehosuhde on paljon aiempaa parempi. Joten on todennäköistä että heinäkuussa lopulta nvidiakin laskee hintojaan.


      • Afarensis

        Näin on. reilummat hinnat vaudittaisivat myös PC kauppaa. Puhutaan että porukka siirtyy pelaamaan konsoli puolelle. Onkohan niin, että Kosolin ostaminen on helppoa ja pääsee heti pelaamaan, kenties tulee edullisemmaksikin, kun PChen Tulee ostaa kaikki komponentit ja käyttis erikseen. Tulee vielä sitten PS 4.5 jossain välissä ja muilta valmistajilta omat rautapäivitykset. teho / hintasuhde paranee jonkin verran. On mullekin suositeltu konsolia. pitää katsoa vielä sukupolvi tai pari.


      • myös_PC_tarvitaan

        Konsoleille vain ei löydy mitään strategiapelejä eikä RTS-pelejä, koska peliohjain ei sovellu sellaisten pelaamiseen yhtä hyvin kuin PC:n hiiri tai kosketusnäyttö.
        Esim. lokakuussa tulee Civilization 6, joka on steamissa jo ennakkotilattavana:
        http://store.steampowered.com/app/289070/?l=finnish
        Viimeistään tuohon mennessähän pitää olla myös pc-kone hankittuna ja siinä jonkinlainen näytönohjain.

        Näytönohjaimen ei kovin tehokas ja kallis tarvitse olla, jopa 750Ti pyörittää pelejä samoilla asetuksilla, mutta isommalla FullHD resolla verrattuna ps4/xb1 konsoleihin joilla pitää tyytyä yhtä mataliin asetuksiin ja 1600x900 resoluutioon.


      • Afarensis

        Tarvis uusia kotelo, poweri ja näyttis.
        on jo: i5-4460 vakiojäähy
        Intel H81
        pari Wd 500Gb kovoa
        ja 8 Gb kingston muistia

        Kotelo ikkunaton bitfenix neos - 40e
        poweri evga supernova g2 550 - 96e
        ja 4Gb 960 oc - 199e
        nämä jimssiltä

        virtasen ois hyvä olla laadukas vaikka maksais enemmän.
        960.aa mietin, mutta saa nähdä mika sen teho voi olla verrattuna RX 480aan. Täytynee odottaa testejä..


      • paljonkin_tehokkaampi

        RX 480 on tehoiltaan 2,4-kertainen, 139% tehonlisäys verrattuna gtx960:aan Gflopsien perusteella.


      • enää_lyhyt_odotus

      • amd_demo

    • tulee_jo_kiire_tilata

      Kannattaisi aika pikapuoliin tilata 1070 tai 1080, jotta ehtii saada kestävän ja laadukkaan "lehdistöversion" ensimmäisten ostajien joukossa.
      Parin kuukauden päästä on jo virransyötön komponentit vaihdettu halvempiin ja huonompiin. Tätä harrastaa mm. MSI ja monet muutkin valmistajat. Ensimmäiset ohjaimet ovat hyviä, mutta sen jälkeen aletaan säästää valmistuskustannuksissa.

      http://muropaketti.com/naytonohjainvalmistajat-leikkaavat-virransyottojen-laatua-vaivihkaa

      • Afarensis

        Melkoinen ero uuden ja vanhan välillä on. Sutkia porukkaa, mutta jos nää ei ikinä hajoais, mikä sitten vauhdittais myyntiä? Eivät rohkene pitää virallista lehdistötilaisuutta ja kertoa milloin tekevät muutoksia laitteistoihinsa. Läpinäkyvä toiminta auttaa ostajien luottamukseen, mutta ei lompakon paisuttamiseen. Onhkohan yhtään rehellistä firmaa raudan valmistajien joukossa?


      • Afarensis

    • ei-mitään-järkeä

      PC-pelaamisessa kun ei ole järkeä muutenkaan.
      Ei ole muuten konsolipeleissäkään.

      • Jalaa

        Toi on vaan sun mielipiteesi. Ei mitenkään yleispätevä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe