vinkkejä omaan poniin?

minävaaa

Oon 13.vuotias tyttö ja jos vanhempani suostuvat niin saan oman ponin (148-150cm) painan jonku 47kg ja oon 166cm pitkä (tai enemmä)oon ehkä jonku HeC tasonen ja oon hypänny jonku 70cm esteitä. Nyt haluaisin pitkiä vastauksia ja vinkkejä omaan poniin, ja ihan turha tulla sanomaan etten ole valmis omaan hevoseen, ehkä tiedän itse paremmin(oon siis ratsastanu 4-5vuotta)

Haluaisin tietää esim:kengityksistä,raspauksista,rokotuksista,ruokinnasta,sairauksista,haavojen hoidosta,kilpailuluvista, ja teidän omia kokemuksia. kiitos asiallisista vastauksista!

16

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaaa

      ja myös siitä mitä kaikkea edellinen omistaja kertoo/voiko kaiken kysyä siltä?

    • minävaaa

      Ja haluaisin myös tietää miten kisoissa mennään (este) niinkuin verrytteyssä radalla olossa ja radalta poistumisessa ja voitte kertoa muutakin.

    • zip--

      Tuota, jos sinun tarvitsee kysyä ihan perusasioita hevosenomistuksesta, miten voit sanoa samalla olevasi valmis...?

      Noh, kyllähän sitä kuitenkin kokemattomampikin pärjää, jos tukijoukot on kunnossa. Eli poni ehdottomasti täysihoitotalliin (jossa ammattilainen tallinpitäjänä) ja hankitte ammattivalmentajan, joka vahtii että poni pysyy hyvässä kunnossa ja osaa opasta ruokinnassa, varusteissa ja liikutuksesssa. Valmennustunti vähintään kerran viikossa ja olisi hyvä, jos joku voisi myös läpiratsastaa ponin kerran viikossa.

      Tämä tietysti vaatii rahaa, toivottavasti vanhemmat ovat varautuneet siihen.
      Uudellamaalla tallivuokrat on noin 450e ylöspäin ja tähän päälle muut kulut. Puhutaan vähintään noin 800e/kk summasta.

    • zip---

      Sehän on tietysti omistajasta kiinni, mitä hän kertoo. Riippuu myös kuinka hyvin ed.omistaja ponin tuntee. Esim. välittäjät harvemmin tuntevat hevosiaan kovinkaan hyvin, vastaavasti joku, joka on omistanut ponin jo pitkään, osaa kertoa enemmänkin.

      Kannattaa kysyä ainakin mitä hevonen on syönyt, mitä varusteita käytetty ja mitä muuta erityistä huomioida hevosen hoidossa.
      Ennen ostoa totta kai varmista terveyden tila kysymällä ja kattavalla ostotarkastuksella, mielellään klinikalla röntgenkuvineen.,

    • zip---

      Kisoista kannattaa kysyä sitten omalta valmentajalta tarkemmin. Valmentaja kannattaa pyytää ekoihin kisoihin myös mukaan.

      Kisoista kun haaveilet tutustu ihan ensin kilpailusääntöihin.
      http://www.ratsastus.fi/kilpailusaannot

      Kannattaa myös käydä muutamissa kisoissa ihan vaan katsomassa ja seuraamassa esim. verkkaa, jolloin näet miten toimitaan.

    • Minävaaa

      Siis kyllä tiedän oman hevosen omistuksesta mutta haluan silti tietää lisää ja muitten mielipiteitä.. Ja hevonen olis menossa yhelle valmennustallille joten uskompa että aina välillä pääsis tunneille ja mulla on myös kavereita jotka ratsastaa niin ne voi myös.. Ja en asu uudellamaalla, ja ajattelin että tallivuokraa voisi pienentää tekemällä jtn hommia. Kiitos vastauksista!

    • zip---

      Ehdottomasti käy säännöllisesti tunneilla! Ei vain "välillä".

      Noin nuorella ja kuitenkin melko vähän ratsastaneella on ihan ehdottoman tärkeää, että on hyvä valmentaja. Paitsi että opit ratsastamaan paremmin, valmentaja oppii myös tuntemaan ponisi ja pystyy auttamaan monessa asiassa, esim. varusteissa ja ruokinnassa (äläkä vaan väitä että pystyt hoitamaan nämä asiat ihan itse...).

      Kannattaa myös muistaa että se, että ratsastusta ei opetella vain siksi, että voisi sitten kisata. Se, että osaa ratsastaa oikein on oikein ponia kohtaan. Poni pysyy sekä mieleltä että fyysiseltä terveydeltä terveempänä, jos sitä käsitellään oikein.

      Kaverit toki voi ratsastaa myös, mutta olisi tosi yvä jos valmentaja pystyisi myös säänönllisesti läpiratsastamaan ponin.

      • Minävaaa

        Juu, varmasti onnistuu että valmentaja ratsastaa myös ja pitää tunteja, ja tietenkään netin kautta ette voi tuntea ihmistä joten, uskompa että oman ponin kanssa pärjään (ja yksi tuttuni sai ponin ja hänen äitinsä pelkäsi niitä ja hän itse ei tiennyt niistä melkeimpä mitään ja he pärjäsivät aivan hyvin! Kävivät valmennuksis säännöllisesti)


      • zip---

        nimenomaan, he pärjäsivät hyvin, koska oli tukiverkko kunnossa. Samaa suosittelen sinulle.

        Muista, että aina pitää ajatella ponin parasta. Alkuvaiheessa varsinkin kannattaa kysyä, vaikka luulisi tietävänsäkin.


    • niinpäniiiiin

      Oletko varma? Saatat mennä muutaman vuoden päästä jatko-opintoihin ja hevoselle jää vain vähän aikaa. Ja siihen uppoa hirveästi rahaakin.
      Oletko valmis ratsastamaan ilman neuvojia oman pään mukaan? Onko teillä maneesi tai kenttä ja maastoa? Jaksatko joka vitun aamu nousta aikaisin ylös siivomaan paskaa ja ruokkimaan sen? Tiedäthän myös että hevoset on laumaeläimiä? Onko teillä talli mihin pistää ja jaksatko sitoutua ratsastamaan tai liikuttamaan joka päivä? Onko sinulla 'sijaista', jos vaikka sairastut tai olet lomalla?
      Suosittelen ehdottomasti, että käyt vuokrauksilla, usein ja kyselet ratsastuksenopettajaltasi, oletko valmis.

      • zip---

        No tämä nyt ei pidä lainkaan paikkaansa.

        Moni pitää hevosta myös opiskeluaikana, jos vain rahoitus on kunnossa. Riippuu täysin koulusta, ehtiikö tallille vai ei.

        Omaan talliinkaan aloittaja ei ole hevosta ottamassa, vaan viemässä hevosen täysihoitotalliin (toivottavasti...).


      • Minävaaa

        Kyllä puhuin ihan täysihoitotallista joten kannattaa lukea toi alotusviesti ennenku tulee päteen..


    • tyttö13

      Mielestäni olet valmis ottamaan hevosen vaikka sitä nyt et kysynytkään. :) Kannattaa laittaa hevonen tosiaan täyshoitotallille jossa asiantuntevaa apua saatavana tarvittaessa! Hevosen hoitoonhan kuuluu paljon eri asioita ja niistä saa tietoa netistä ja myös valmentajalta kannattaa kysellä! :) Kengitykset on sen 50-100€ kuussa ja 4-6 viikon välein. Rokotukset pari kertaa vuodessa sama madotukset. Itse en ole sitä mieltä että pitäisi oman hevosen lisäksi käydä tunneilla pari kertaa viikossa, mutta esim muutaman tai pari kertaa kuussa voisit käydä valmennuksessa? Kannattaa katsoa vähän miten budjekti riittää. Vuokraajan tai jonkun läpiratsastajan ottaisin ainakin itse. Tallilla oleminen JOKA päivä nimittäin voi käydä aika raskaaksi ja varsinkin kun koulut alkaa... Ainiin kannattaa ottaa hevoselle sitten vakuutukset! ;) Kannattaa kysyä vaikka hevosen omistajalta, että mitkä vakuutukset sillä on nyt ja onko mahdollista siirtää vakuutukset hevoselle vaikka omistaja vaihtuu. Hevosen ostossa pitää sitten olla kärsivällinen jotta saat juuri sen minkä haluat! Vaikka tuntuu että et löydä hevosta kannattaa vain maltillisesti käydä koeratsastamassa ja etsiä sitä oikeaa. :) Onnea etsintään!
      Ps: Itsekkin 13v kohta 14v ponia hankkimassa :)

      • Minävaaa

        Kiitos vastauksesta! Tosiaan mulla on myös kavereita jotka ratsastaa niin aina ei tarvisi itse lähteä tallille!


      • tyttö13

        Okei hyvä!


    • SARAsanooSARAsanooSARAHu

      Minä olen 9 vuotias, ja omistan ponin, joten voin ehkä auttaa vähän. Jos siis muistan jotain... Ei, en voi auttaa. ): Anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe