Onko itsemurha itsekästä?

entiiämitäteen

Mielipiteitä ja perusteluja kiitos.

Entiiä mitä teen, kaikki on aina sanonut kuinka epäitsekäs oon ja en päivässä suunnittelekkaan mitään muuta nykyään kun että miten olis helpoin tapa kuolla.
Oon vaan niin väsyny ja epätoivonen ku tänne kirjottelen,mut tuntuu et mulla ei oo ketään. Perhe joo, ja arvostan että he rakastaa mut ehkä mä oon tullu itsekkääks ku en osaa arvostaa sitä tarpeeks. Haluisin jonkun tuntemattoman jolle puhua. Paine pääs vaa kasvaa näi iltaa kohen. Entiiä mitä tehä,tiiän että en oo yksin, mut yksin mun surullisuudessa.

23

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yökyöpeli10

      Mielestäni itsemurha on itsekäintä mitä voi tehdä. Oon tavallaan samassa tilanteessa kuin sinä, mutta varmuudella herään huomiseen elämäni loppuun asti. Ainoa syy miksi jaksan ovat juuri läheiseni. ilman heitä elämälläni ei ole mitään merkitystä.

      • Nimimerkki1984_

        Ihminen on rakennettu niin, että kaikki hänen tekonsa ovat lähtökohtaisesti itsekkäitä. Ihminen on saanut alkunsakin vanhempiensa itsekkäistä syistä, jos muuta väittää niin ei tiedä mistä puhuu tai on jotenkin yksinkertainen.


    • Isoveli1997

      Sisko yritti kolmesti itsaria. Oli ihan hirveetä kun ekalla kerralla oli ottanu lääkkeitä yliannostuksen ja ambulanssi tuli hakee kotoo. Ei suostunut ottamaan lääkehiiltä mitä ensihoitajat vaativat ottamaan. Saatiin suostuteltua lopulta ja selvittiin säikähdyksellä. Lääkärin mukaan annoksen olisi pitänyt tappaa että oli onni että selvisi. Yritti vielä pari kertaa uudestaan. Nyt on 2 vuotta kulunut ja on täysin toipunut eikä ole enään itsemurha ajatuksia. Älä tee mitään typerää kyllä se elämä hymyilee kun jaksaa odottaa. Ja mielestäni on itsekästä tappaa itsensä koska siitä jää kauhea suru perheelle ja ystäville.

      • alottajaa

        Voi miten ikävä kuulla :( onhan se tosi itsekästä mut entiiä jaksaako :/ minkä ikäinen siskosi oli?


    • älähuoli

      Monihaarainen juttu. Onhan se myös raskasta elää jos tuntee olevansa yksin. Tarvitset kuuntelijaa. Minkä ikäinen olet?

      • alottajaa

        15-vuotias. Kiitos sulle.:)


    • Itse veitsiharrastajana haluaisin vetää rannevaltimot poikki sekä puukottaa itseäni reiteen(reisivaltimo) ja rintaan. Ehkä mielenkiintoisin tapa olisi kuolla ampumalla.
      Ei mulle tule elämä koskaan hymyilemään kun en saa koskaan naista ja olen moniongelmaisena jo pitkälti syrjäytynyt.
      Jos ei ole läheisiä niin en näe mitään estettä itsemurhan suorittamiselle. Teen sen itsekin takuuvarmasti jossain vaiheessa.

      • alottaja

        Itellä tuli kerran vahingossa toho rannevaltimoo viilettyä ku oli paska olo ja sairaalareissuhan se oli. Kyl mä tässä silti oon. Luulen että oot kuitenki aivan ihana ihminen ja kumppaninkin löytäisit jos et olis noin syrjäytynyt tai masentunut. Ite oon kans vähä syrjäytyny ku tuntuu että mikää ei huvita ja sängystä nousemine tuntuu ylitsepääsemättömälle. Yritä vielä miettiä jos joku asia tai unelma vois tuua iloa sun elämään. :/ alottaja siis vieläki täällä päivystää


      • sinäpienipoloinen

        Voi sua, lapsihan olet vielä.Etkö voi vanhemmillesi puhua asioista? miksi olet surullinen ja masentunut? Älä tee itsellesi mitään, sulla elämä edessä. Etkö voisi mennä puhumaan psyliatrille pahasta olostasi, saisit tukea ja apua. Nätisti vastasit yhdelle kirjoittajalle ja se kertoo sinusta paljon, olet hyväsydäminen ja lämmin ihminen :) tsemppiä sulle:)!


      • Vähänvanhempi

        Älä vähättele, ei se mun mielestä ikää katso koska pahimmalta tuntuu.

        Joskus se on nuorempana, joskus vanhempana, itse olisin melkoisen syvästi loukkaantunut jos joku olis tullut sanomaan 21 vuotta sitten, "lapsihan olet vielä". Pahimpia tunnemyrskyjähän silloin käydään, mitkä vanhemmalla iällä osaa käsitellä eri tavalla.

        Kysy mieluummin miksi. Aina näihin ajatuksiin on syy, toisille mitätön, toisille tärkeämpi. Eli kumpi siis onkaan itsekkäämpi?


      • Vähänvanhempi

        @sinäpienipoloinen;
        pahoittelut, luin ensin hieman hätäisesti. Hyvää varmasti tarkoitit ja takerruin ensimmäiseen lauseeseen, oikealla linjalla olet kuitenkin, ja olen pitkälti samaa mieltä, mutta kokemuksesta tiedän, että jo 10 vuotiaasta voi tuntua pahalta jos sanot, että lapsihan olet vielä.

        Tottahan se on, mutta aloittaja selvästi ilmaisee itseään paremmin kuin jotkut 50-vuotiaat. Joko trolli tai oikeasti anonyymin juttelun tarpeessa, mitä olisin itsekkin tarvinnut sen reilu 20 vuotta sitten...

        Ei vähätellä, trollit on helppo ilmoittaa.

        Ja BTW;
        tuskin olen oikea henkilö keskustelemaan, enkä välttämättä edes halua keskustella aloittajan kanssa asiasta. Voin kuitenkin vaikka tänne jakaa omia vastaavia kokemuksia.


      • alottaja kirjoitti:

        Itellä tuli kerran vahingossa toho rannevaltimoo viilettyä ku oli paska olo ja sairaalareissuhan se oli. Kyl mä tässä silti oon. Luulen että oot kuitenki aivan ihana ihminen ja kumppaninkin löytäisit jos et olis noin syrjäytynyt tai masentunut. Ite oon kans vähä syrjäytyny ku tuntuu että mikää ei huvita ja sängystä nousemine tuntuu ylitsepääsemättömälle. Yritä vielä miettiä jos joku asia tai unelma vois tuua iloa sun elämään. :/ alottaja siis vieläki täällä päivystää

        Täytyy vielä vastata nimimerkille alottaja vaikka tuleekin vähän myöhään :) Vedin sitten kuitenkin kesällä käsivarren auki mutta valtimo ei mennyt poikki. Nyt tuo pitkä arpi kiristää ja kirvelee jatkuvasti sekä siihen tulee verenpurkaumia jos altistuu hankaukselle, joten aika pitkäkestoinen haittaa tästäkin tuli. Näyttääkin monien mielestä aika kuumottavalta :D
        Omassa elämässä ei ole tapahtunut oikeastaan mitään muutoksia paitsi että viinan käyttö on vain lisääntynyt, eli se varmaan verioksennuksien vuoro seuraavana. Viime viikonloppuna meni jotain 2 pitkää lonkeroa, 13 olutta ja 0.7l jallupullo. Eilen tuli otettua vielä viiniäkin ja viina on koko ajan mielessä.


      • hitsinhitsi

        Itsemurhan ajattelua ei tarvitse pelätä ja siitä voi puhua. Hyvä alku kun olet kirjoittanut palstalle. Kuka voisi olla sellainen lähipiirissäsi, jolle voisit avautua? Koulupsykologi? Kuraattori? Opettaja? Kummitäti?... Sitä voi ihan vain sanoa, että olen ajatellut itsemurhaa. Ammatti-ihmiset eivät pelkää kuunnella tämmöisiä asioita. Sitten lähdetään purkamaan elämäntilannetta, löytyy syitä miksi on tämmöisiä ajatuksia ja mikä ahdistaa. Voidaan miettiä keinoja muuttaa jotain niin, että elämä alkaa tuntua helpommalta. Saat kokea välittämistä, opit luottamaan johonkuhun, piakkoin tulet täysi-ikäiseksi ja sinulla on sitten valmiuksia alkaa hallita omaa elämääsi.

        Menetin elämänhaluni jossain vaiheessa ja samanlaisia ajatuksia oli. Sain hyvä keskustelukumppanin ja tein suuria muutoksia elämässäni. Kyllä minulla vieläkin on takataskussa se itsemurhakortti ja käytän, jos kerta kaikkiaan maailma romahtaisi, mutta saa olla kyllä melkoinen romahdus ennen kuin sitä tarvitsen. Se on vähän niinkuin korttia pelatessa saisi huonot kortit, eikä viitsi pelata peliä loppuun. Kyllä niitä ässiäkin elämässä tulee jossain muodossa.

        Jos et saat sanottua kenellekään niin kopioi täältä sopiva teksti ja anna terveydenhoitajalle tai jollekin yllä mainitulle. Onnistuuko?


      • aurinkoarisukasaan

        Minulla oli vakava masennus nuoruusiässä.
        Sitä helvettiä en toivoisi yhdellekään ihmiselle maanpäällä. Itsemurha oli mielessä päivittäin ja olo oli järkyttävän tuskainen.
        Oli useampi vuosi etten edes ymmärtänyt mistä oli kyse.Tänä aikana väärässä seurassa haavoitin itseäni ihmisten ymmärtämättömien ohjeiden/puoskaroinnin takia pahasti.
        Sitten kun tajusin lopulta mistä oli kyse niin hakeuduin psykoterapioihin.
        Olen käynyt yhteensä ainakin 7v yksilöpsykoterapioissa ja lisäksi 3,5v ryhmäpsykoterapian. Vertaistuki on ollut kuitenkin ihan korvaamaton apu, vaikka terapioistakin on ollut paljon apua.
        Olen nyt lähelle 50v ja ollut jatkuvasti työelämässä ja saavuttanut keskeisimmät asiat mitä olen halunnutkin. En ole enää masentunut, osaan hankkia itselleni sopivanlaista tukea ja apua aina sitä tarvitessani, minulla on ihanat lapset, mies, työ. Mikään ei ole itsestään selvää, koska lähtökohtani koko aikuiselämään olivat niin surkeat. Haluan muistuttaa kaikille, MASENNUS ON HOIDETTAVISSA OLEVA SAIRAUS!!!!!


    • awewe

      Läheisillä kestää tutkimusten mukaan 10 vuotta päästä yli perheenjäsenen itsemurhasta. 10 vuotta surua on tosi pitkä aika. Eli aika itsekäs teko olisi tappaa itsensä. Maailmassa on kuitenkin ihan kaikki mahdollista ja huomaat sen itsekkin mutta se ottaa aikaa. Menet lääkäriin, vaikka terveydenhoitajalle ensin ja pyydät päästä psykologin juttusille. Noin nuori pääsee sinne ehdottomasti ja nopeasti.

      • Kaikilla ei ole perheenjäseniä jolloin ketään ei kiinnosta kuoletko sinä vai et. Esimerkiksi terveydenhoitoalan ihmisiä ei kiinnosta olemassaolosi yhtään, olet vain yksi potilas ja tapausnumero niiden tuhansien ja tuhansien joukossa. Minä en ole koskaan saanut mt-toimistosta mitään muuta merkittävää hyötyä kuin lääkkeet vaikka olen käynyt siellä jo yli 10 vuotta.
        Jotkut oikeasti kuvittelevat vielä tänä päivänä että kun mene ammattilaisen juttusille niin ongelmat häviävät kuin taikaiskusta vaikka se hoito onkin teennäistä paskaa ja ennuste on monissa mielenterveysongelmissa heikko. Masennuskin voi olla kroonista ja tuo onkin varmasti merkittävin itsemurhaan johtava sairaus.


      • aurinkoarisukasaan
        164cmM kirjoitti:

        Kaikilla ei ole perheenjäseniä jolloin ketään ei kiinnosta kuoletko sinä vai et. Esimerkiksi terveydenhoitoalan ihmisiä ei kiinnosta olemassaolosi yhtään, olet vain yksi potilas ja tapausnumero niiden tuhansien ja tuhansien joukossa. Minä en ole koskaan saanut mt-toimistosta mitään muuta merkittävää hyötyä kuin lääkkeet vaikka olen käynyt siellä jo yli 10 vuotta.
        Jotkut oikeasti kuvittelevat vielä tänä päivänä että kun mene ammattilaisen juttusille niin ongelmat häviävät kuin taikaiskusta vaikka se hoito onkin teennäistä paskaa ja ennuste on monissa mielenterveysongelmissa heikko. Masennuskin voi olla kroonista ja tuo onkin varmasti merkittävin itsemurhaan johtava sairaus.

        "Jotkut oikeasti kuvittelevat vielä tänä päivänä että kun menee ammattilaisen juttusille niin ongelmat häviävät kuin taikaiskusta vakka se hoito onkin teennäistä paskaa ja ennuste on monissa mielenterveysongelmissa heikko."
        Jos hoitosi on teennäistä paskaa niin kannattaako?Masennuksen ym muiden mt ongelmien hoitoon on eritavoin kouluttautunutta henkilökuntaa ja kannattaa valita huippuhyin koulutettu tehokasta tutkimusnäyttöön perustuva terapiaan antava henkilö. Terapiassa kyseenalaistetaan sinun masennusta aiheuttavat ajattelutapasi ja se on kovaa psyykkistä työtä.
        Älä hellittelenoita masentavia ajatuksiasi vaan hankkiudu rautaisen ammattilaisen hoidettavaksi ja kokeile mitä tapahtuu, sekä vertaistuen piiriin. Olen tuolla edellä kirjoittanut mitä vakavasta mielenterveyden häiriöstä nouseminen omalla kohdallani on vaatinut.
        SINÄ OLET ANSAINNUT PARASTA; VAADI SITÄ ITSELLESI.


    • ateisti

      Itsemurha on jokaisen oma asia.

      • aurinkoarisukasaan

        "Itsemurha on jokaisen oma asia."

        Höpsistä.Kyllä se vaan todella kipeästi omaisia koskettaa ja saattaa vaurioittaa useamman sukupolven päähänkin.

        Olen omalla kohdallani erittäin onnellinen etten tuota tyhmyyttä koskaan suorittanut, vaikka mieli olisi joskus tehnyt.


    • gdsfdafga

      Se vasta itsekästä onkin jos vaatii muita kärsimään ja pakottaa elämään jotta itse säästyisi mielipahalta. Jokaisen elämä on jokaisen oma asia, siihen ei ole muilla urputtamista.

    • SuvaitaanToisiamme

      Voisikohan tuota kysymystä jakaa vaikka näin: Hyväksytkö itsekkyyden? Hyväksytkö itsemurhan? Itsemurhan voi hyväksyä, vaikka pitäisikin sitä itsekkäänä tekona, ja sen voi hyväksyä, jos sitä pitää altruistisena tekona - tai mitä tahansa siltä väliltä.

      Jos kuolemalla aiheuttaa jotain hyvää toiselle, teko voi olla kaikkea muuta kuin itsekäs. Toisaalta, kuka me olemme arvioimaan, onko jollakin toisella oikeus tehdä päätöksiä elämästään silloinkin, kun päätös vaikuttaa meihin? Voisi myös kysyä, olemmeko olleet itsekkäitä, kun joku läheisemme kuolee, emmekä ole huomanneet, että jokin on vialla. En tiedä vastausta.

      Maailmantilanne pelottaa monia. Voi tuntua sietämättömältä jatkaa elämistä kaikkien uhkien alla, kun kuolla voi suhteellisen helposti. Joku nolo tapaus voi saattaa nuoren epätoivoiseksi, haluttomaksi kohtaamaan enää ketään, tekemään lopun kaikesta. Minusta ne, jotka pilkkaavat lähimmäisiään, ovat pyöveleitä, ja ansaitsisivat rangaistuksen.

    • KarmanLakiItsReal

      Ihan jokainen ihminen on vastuussa itse omasta elämästään ja olosuhteistaan. Jos tahtoo tappaa itsensä, tappaa sitten, eikä ruikkaa täällä. Kannattaa muistaa, että saman ajan, mitä olisi elänyt täällä, "elää" sitten ns. limbo:ssa. Koska oikaista ei voi.... Itsensä ennenaikainen "poistaminen" on melko suurta pelkuruutta.
      Ei täällä kenelläkään helppoa ole, vaan pakkopa on lusia.

      Että sitä saa, mitä ITSE tilaa.

    • cheerup

      Hae apua! Ei sun tarvi yksin noita asioita miettiä. Itsellä oli paljon kaikkea mielenpäällä ja menin juttelemaan koulupsykologille, joka auttoi ihan valtavasti! Suosittelen lämpimästä jonkun ammattilaisen puoleen kääntymistä, ota yhteyttä terveyskeskukseen niin ne osaa sieltä ohjata sut oikeeseen paikkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe