Koko oirekuva? Vertaisia hakusessa

jukka_bp2

Terve

Vaikka jo 20 vuotta ensimmäisestä masiksesta, painiskelen edelleen peruskysymysten äärellä. Yksi niistä liittyy siihen miten erottaa mielialahäiriöoireilu ja muu oireilu, muna ja kana. Nythän helposti käy niin että joko ei piittaa mistään tai alkaa epäilemään kaikkea. En ole keksinyt muuta ratkaisua omalla kohdallani, kuin jatkuva terapiassa ravaaminen.

Viime ajat mua on vaivannut armoton väsymys kevään-kesän stressin päälle. Tuntuu kuin taju lähtisi eikä auta vaikka kahvia kaataisi sisäänsä tonkallisen. Voiko kaksisuuntaistasairastava saada burnoutin?

Rimpuilen työelämässä henkisesti vaativissa hommissa ja koetan kantaa vastuuta myös muista ihmisistä sen päälle. Mua kiinnostaisi tietää onko täällä kohtalontovereita, ja miten pidätte ittenne pinnalla. Olisi kiva vaihtaa kokemuksia. Vaikka meilillä.

jukka

2

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepujee_

      Tämä on niin monin eri tavoin ilmenevä vaiva/häiriö/sairaus että ei sellaisia selkeitä, yksiselitteisiä vastauksia oikein voi antaa aina. Monta kertaa olen itse huomannut kuinka ihmisen varsinainen persoona tuntuu olevan aivan kuin kateissa kun oirehtii. Ja silti oirehdinta ja sen tyyli on jokseenkin sidoksissa ihmisen persoonaan. Eli yksilöitä ollaan kaikki ja erillaiset oireilut.
      Kaksisuuntainen voi saada burnoutin siinä kuin kuka tahansa muukin. Joillakin kaksisuuntaisilla se on jopa helpommin saatavissa koska hypomanioissa tai manioissa tekee töitään esimerkiksi hiukan ylitunnollisestikkin(pitkää päivää jne.). Ja sieltä vauhdeista yleensä on sitten edessä pudotus alas.

    • jukka_bp2

      Terve jepujee ja kiitos

      Persoona ja sitä muokannut elämänhistoria. Toiset hahmottaa omansa, minä en. Se on outoa kuin on kaikki muukin epäily tyyliin - 'olen tälläinen sekö on häiriötä' - 'nyt ahdistaa, mut ehkä jotakuta toistakin voisi sama' jne. Aikuiselämä on ollut jatkuvaa selviämistä ja paljon myös pahan episodin pelkoa. Nehän vie pahimmillaan kaiken ja on vieneet multa. Se taas muokkaa persoonaa, ellei pysty panemaan kampoihin.

      Stressinhallintaan kannattaa kaksisuuntaisen satsata. Yrittänyt olen, mutta kohtuu laihoin tuloksin. Varmaan minullakin hypomaniaa tai sekamuotoista tmv. mukana kun viikko tai kuukausitolkulla jotain väännetään. Iän karttuessa ei myöskään enää jaksa, ja sekös on vaikea hyväksyä. BurnOutBoulevard.

      Löysin yhden miltei vertaisen sattumalta, mutta hänenkin kohdallaan loppupeleissä kaikki on ihan erilaista, mikä kuvastaa häiriö(mme) kokonasvaltaisuutta.
      Oireet, tukiverkko, kokemukset, menetykset jne. kaikki sekaisin.

      En ymmärrä miten joku voi pitää kaksisuuntaista lievänä juttuna. Kaikki tuntemani ovat selviäjiä jotka taistelevat mielialojensa ja itsetuhoisuuden kanssa. Onnellisia ovat ne joillaon rakastava lähipiiri ja puoliso.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe