Isän kuolema

EnSelviäKoskaan

Olen 18-vuotias tyttö. Menetin isäni aivan yllättäen puoli vuotta sitten. Isä oli kaikkein läheisin ketä elämässäni oli. En tiedä miten selviän tästä koskaan. Tätä aiemmin olen kokenut ukin kuoleman, mutta se on jotenkin ollut erilaista. Nyt en tiedä miten minun käy. Tuska on niin suuri, että jokainen päivä tuntuu olevan pelkkää painajaista. Öisin en voi nukkua kun pelkään että puhelin soi hetkenä minä hyvänsä. Sain tiedon isän kuolemasta yöllä puhelimitse ja siitä jäi pelko. Pelkään, että äidille tai pikkuveljelle tapahtuu jotain, jatkuva menettämisen pelko on suuri ja se ei jätä rauhaan. Silloin kun saan unta, näen usein unia isästä, joissa hän on terve eikä kuole. Lapsuusunia on paljon. Unista on tuskaa herätä. Toimintakyky on täysin nolla, opinnot ja kaikki on tauolla. En kykene keskittymään mihinkään tai edes kirjoittamaan selkeää tekstiä nyt, silti on pakko saada purkaa kaikkea johonkin. Pelkään tulevia isänpäiviä, jouluja, isän synttäreitä, kaikkia juhlapyhiä, kesiä, ihan kaikkea mitä päiviä tulee. Mietin aina miksi mulle kävi näin. Mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tällaisen tuskan. Ajattelen riitoja, joita meillä joskus oli ja niitä pahoja sanoja, joita sanoin jotka vetäisin takaisin jos vain voisin, olin niin kamala ja loukkasin turhaan. Miten kauan menee että selviän? Voiko elämä koskaan olla enää hyvä? Kaikki tuntuu turhalta, tulevaisuuden suunnittelu, mikään ei tunnu elämisen arvoiselta. Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin ja vaikuttaa tapahtuneeseen niin ettei tätä olisi sattunut. On paljon päiviä, kun en pääse ylös sängystäni, en jaksa tavata ketään. Eikä ole ketään, kenen kanssa käsitellä tapahtunutta. Elämä ilman isää on niin tuskallista. Mitä voin enää tehdä? Sattuu niin paljon...

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myösmenettänyt

      No voi sinua nuorta ihmistä, että olet joutunut eroamaan rakkaimmasta ja siitä on ilmoitettu noin järkyttävällä tavalla. Ei koskaan pitäisi kuolinviestiä ilmaista tuolla tavalla.
      Kirjoittaminen on hyvä tapa käsitellä surua ja tietenkin puhuminen myös.
      Suruun kuuluu melkein aina itsensä syyttely ja katuminen, että kunpa olisin ollut parempi ja kiltimpi ja osannut toimia ajoissa jotenkin pelastavalla tavalla.
      Et ole tehnyt mitään sellaista, mikä on edesauttanut isän kuolemaan. Ei se ole rangaistus. Elämään kuuluu myös normaali riitely ja perhesuhteissa. Kun on luottamus, niin uskaltaa ilmaista myös pettymykset ja negatiiviset tunteet. Ei isäsi siellä jossain syytä sinua. Hänen aikansa oli vain lähteä täältä. Se on vain niin sallittu.
      Sinula on kuitenkin kannustavana voimavarana elämässä hyvä suhde ja muisto isästä. On niitäkin, joilla ei ole mitään mielikuvaa isästä.
      Jospa nyt suhde äitiin ja veljeen tulee läheisemmäksi. Varmasti hekin surevat isän poismenoa.
      On myös lohdullista että saat nähdä ihania unia isästä ja hän elää niin kanssasí.
      Kyllähän ajallaan suru muuttaa muotoaan ja alkaa saada taas otetta elämästä.

    • Hei nimimerkki, Enselviäkoskaan

      Otan osaa suureen suruusi. Isän äkillinen kuolema on asia, joka vie voimia kuten kerrotkin, ettei opinnotkaan suju. Perheenjäsenen kuolemasta toipuminen kestää pitkään, joudut tosiaan kokemaan kaikki vuoden juhlat, isänpäivät, joulut synttärit jne kuten itsekin sanoit, että pelkäät niitä. Sinun kannattaisi hakea itsellesi apua, keskustelu yleensä auttaa. Ellei sinulla ole lähipiirissä sellaista, jonka kanssa voisit jakaa tunteitasi tai murhetta, voisit ottaa yhteyttä vaikka seurakuntaan; olisiko siellä joku pappi tai diakoni tai vaikkapa nuoriso-ohjaaja, jonka kanssa kävisit juttelemassa, kunnes pahin on ohi? Seurakunnissa on myös sururyhmiä, vertaistukiryhmiä. Niissä surun jakaminen ja tunteista ja vaiheista puhuminen yhdessä muiden surevien kanssa auttaa. Kysele sellaistakin. Tärkeätä on, että huolehdit itsestäsi.

      Yritä uskoa, että tämäkin musta ja murheellinen elämänvaihe menee ohi.
      Muista, ettet sinä ole tehnyt yhtään mitään sellaista pahaa, jonka takia isäsi kuoli. Hänen kuolemansa syy ei ole millään lailla sinun. Miksi hän kuoli, on kysymys, johon ei kukaan osaa löytää vastausta.

      Hyvä, että sinulla on tärkeitä muistoja isästäsi ja yhteisistä vaiheista, niistä voit olla kiitollinen myöhemmässä vaiheessa.

      Voimia sinulle,
      Pirkko-pappi

    • Elämäonpaskaa

      Hei! Vaarini kuoli ihan äskettäin,joten tiedän tunteen

    • lokako

      Moi! Eräs läheinen ystäväni kuoli jonkin aikaan sitten. Ainoa lohtu minulle ovat muistot ystävästäni ja niitä muistoja ei kukaan voi viedä minulta. Voimia sinulle ja perheellesi.

    • Parasisä

      Moi! Mun isä kuoli ihan vasta äskettäin ja tiedän tunteen, olen ite kohta vasta 20-v ja isä oli ainut tukipylväs ja turva mulle, on muitakin tietysti mutta hän kaikkein tärkein.. Oon aina ollu iskän tyttö.
      Iskä kuoli sairauksiinsa varmaan olihan niitä niin monta.. Mulle jäi putki firma hoidettavaksi, ja asioita jäi paljon kesken, eli en ole viellä valmis yrittäjäksi mutta nyt on pakko.. Jatkan kunnialla isäni elämäntyötä! Mietin hyviä hetkiä ja sitä että iskä sai nähdä lapsen lapsen vuoden verran ja tutustua "papan aurinkoon"
      Helpotus on se että minun ei tarvitse miettiä enää miten iskä voi ja onko se kunnossa heti aamusts kun silmät saan auki, sekä hänen kärsimys ja jatkuva kiire, kipu, lääkkeet tuska... Kaikki ohi!
      Mutta ikävä on ja aivan väärä mies oli niin sairas ja kuoli! Odotan vielläkin että se tulee takaisin jossain vaiheessa, en halua tottua ajatukseen olla ilman isää! Iskä on urhea mun oma sotaveteraani! Otan siitä sitkeestä ja vahvasta ihmisestä mallia ja yritän kestää tämän!
      Pärjäilkää kaikki, katsokaa valokuvia ja miettikää hyviä onnellisia hetkiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe