Sosiaalialan opinnot ja lastensuojeluilmoitus

onnentonkija

Hei.
Meistä tehtiin aiheeton ilmoitus lastensuojeluun (teidän pitää vain uskoa sanaani aiheettomasta ;) ) sosiaalitoimistoon, ja olen nyt miettinyt seuraavaa; minulle on aina ollut selvä että lähtisin opiskelemaan sosiaalialaa, mutta aiheuttiko ilmoitus merkintää tms, joka estäisi/haittaisi mahdollisia opintoja? (Kyseessä oli siis kertaluonteinen käynti toimistolla ja kotitarkastus, jonka jälkeen ilmoitus että tämä oli tässä.. )
En hakenut keväällä, tapaus oli kuitenkin sen verran järkyttävä ja nöyryytys - jos kuitenkin saa ryhdin takaisin, voisi uskaltautua syksyn haussa kokeilla. Ellei tosiaan ole turhaa em. ilmoituksen vuoksi.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoit_su

      Tuskin ne nyt lähtee tarkistelemaan kaikkien opiskelijoiden mahdollisia lastensuojeluilmoituksia, sen kuin haet vaan. Ja jos ilmoitus kerran oli aiheeton, niin ei kun hakemaan.

    • aiheettomia.paljon

      Et ole "ainoa", josta on tehty aiheeton lastensuojeluilmoitus. Olen hoitoalalla työskentelevä nainen ja jouduin vastaavanlaiseen tilanteeseen mielenterveydeltään sairaan henkilön häiriköimäksi.

      Lastensuojeluilmoituksen, aiheettoman, voi tehdä mielestäni liian helposti. Jos vertaa poliisille tehtävään ilmoitukseen jostakin asiasta, niin poliisi kirjaa asioita huomattavasti tarkemmin. Lastensuojeluviranomaisille riittää, kun joku ilmoittaa jonkun lapsen tilanteesta. Puhukoon ilmoittaja minkälaisia satuja tahansa, niin kaikki otetaan vastaan ja mielestäni kaikkein pahinta asiassa on se, että ilmoittajan tietoja ei kirjata.
      Voihan sitä toki kertoa nimekseen vaikka Aku Ankan, mutta odottaisin viranomaiselta jonkunlaista ammatillisuutta näissä asioissa. Kukaan ei ajattele sitä, miltä tuntuu aiheettoman ilmoituksen kohteesta. Minulle, kuten sinullekin jäi ikävä muisto koko asiasta.

      Rikosilmoituksen tekeminen aiheettomasta ilmoituksesta oli todella lähellä minun kohdallani. Ei tarvinnut paljon asioita ajatella ja päätellä, kun tiesin ilmoittajan. Valitettavasti sama häiriköijä häiriköi edelleen, mutta hieman eri tavoin.

      Samalla, kun lastensuojeluviranomaiset kamppailevat valtavan työmäärän kanssa, niin aiheettomat ilmoitukset lisäävät heidän työtaakkaansa. Ne lapset, jotka oikeasti tarvitsisivat lastensuojelun toimenpiteitä, he saattavat jäädä vaille apua "väärien" ilmoitusten takia. Aiheettomia ilmoituksia voitaisiin vähentää, kun ilmoittajan tiedot kirjattaisiin ja mielestäni ilmoittajankin tiedot pitäisi tarkistaa. Tulkoon ilmoittajakin viranomaisten kanssa keskustelemaan. Puskista on niin helppo huudella!

      Minun mielestäni voit hakeutua sosiaalialalle. Miksi aiheeton lastensuojeluilmoitus, olisi este? Sinulla olisi kokemusta asioiden tältäkin puolelta ja työskennellessäsi pystyisit olemaan empaattinen - ihminen ihmiselle. Älä anna kokemuksen nujertaa sinua, ikävä se tosiaan on ja nöyryyttävä. Itse opin sen asian, että kynnykseni tehdä lastensuojeluilmoitus nousi "taivaisiin", en pysty enää pitämään heitä "virkasisarina". Lapsella täytyy olla hengenlähtö lähellä ennen ilmoituksen tekoa, oli se sellainen kolmannen asteen kuulustelu, jossa tunsin olevani vailla oikeusturvaa.

      Aiheeton ilmoitus ei ole ainakaan minun työhönii vaikuttanut mitään. Onhan heilläkin vaitiolovelvollisuus ja ilmoitus todettiin aiheettomaksi.

    • suositus

      Kenenkään ei pitäisi mennä yksin lastenvalvojien (yleensä kaksi) haastetaltavaksi. Jos mahdollista, niin joku lakipykälistä perillä oleva henkilö mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe