lonkkakipua

kipuileva

Miten voi toisen jalan lonkka kipeytyä yhtäkkiä , kävely sattuu tuon toisen jalan reiden ja lonkan yhtymäkohtaan , hieman reiden ulkosyrjälle , nyt kipua hieman myös levossa ja välillä tuntuu myös kyljellään nukkuessa tuon lonkan kohdalla kipuilua. Yöllä joutuu välillä ottamaan buranaa ...... olen 60 v nainen ja pelottaa että lonkkanivel on kulunut loppuun ja leikkaus edessä . Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai neuvoja , tiedän että pitäisi varata aika omalääkärille ...... olisiko kohtalotovereita

4

935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan_apua_sinulle

      Kyllä voi kipeytyä tuosta vaan, itselläkin kolottaa paraikaa. Erilaiset kivut kuuluvat vaihdevuosi-iän vaivoihin. Olen lähes eläkeiässä ja nyt sateisena kesänä on kivut olleet pahemmat. Korkeapaineella helpottaa. Voi tuntua huuhaalta, mutta aloin seurata erään toisen muorin ehdotuksesta.

      Seiso suorana, laita toinen jalka ristiin toisen eteen ja taivuta itseäsi eteenpäin alas asti. Muuttele asentoa niin että tunnet pakaralihaksessa venytyksen. Muitakin pakaralihaksen venytyksiä on, mutta parhaita ovat ne, jotka venyttävät vähän sivulta päin. Tämä useana päivänä, tiedän ainakin kolme, jotka saavat tästä liikkeestä avun.

      Se että kivut välillä häviävät, on merkki siitä että kyseessä ei ole lonkkaleikkauksella hoidettava kipu. Yksi tuttavani oli Treella leikkauksessa (siis laitettiin tekonivel), se kipu jäyti taukoamatta ja paheni niin että hän ennen leikkausta käveli rollaattorilla. Nyt on jo tanssinutkin.

      Mieheni sairasti pari vuotta sitten lonkkanivelen tulehduksen. Se on pistävä kipu, joka ei myöskään ollenkaan hellitä. Siihen hän soi jonkun lääkekuurin ja parani.

      • kipuileva

        Mukava kun joku vastaa kysymykseen , tällä palstalla on hieman hiljaista , tosiaan oikeaan lonkkaan on ruvennut sattumaan kävely ja välillä jomottaa myös levossa, olenkin ruvennut pyöräilemään enemmän ja tiedän että pitäisi liikkua vaikka kävellessä sattuu . Itselläni on ilmeisesti ollut muutaman kerran tuo lonkan bursiitti kun nukkuminenkin sattui sillä kyljellä.
        Olen myös tehnyt noita lonkan venytyksiä kun löysin netistä bursiitin voimisteluohjeita . Kurjaa tuo kun kävellessä tuntuu kipua ja nyt en oikein osaa edes kävellä normaalisti kun sitä ontuu varoen tuota oikeaa jalkaa :( Röntgenkuva pitäisi varmaan otattaa tuosta jalasta jotta selviäisi kuinka vaikea kuluma lonkassa on ,onkohan kukaan saanut apua esim. kortisonipiikeistä ?


      • seonvissinyt

        Minulla on nivelrikko lonkassa ja kipuilu vaihtelee hyvin paljon; joskus todella kipeä ja ei voi kunnolla kävellä, joskus taas täysin kivuton. Ristiriitaista on se, että jos esim. käy kuntosalilla (ja tekee kevyitä, lonkalla sopivia liikkeitä) lonkka kipeytyy hetkeksi, jos taas ei käy salilla, lonkka on yleensä oireettomampi mutta muu yleiskunto heikkenee.

        Olen "kävellyt väärin" noin neljä vuotta. Lonkka alkoi oireilla 52-vuotiaana ja minulle sanottiin, että olen vielä liian toimiva leikkaukseen, yksi lääkäri sanoi, että olen liian nuori leikkaukseen. Nyt siis olet kärsinyt neljä vuotta ja elämänlaatuni on koko ajan mennyt huonompaan suuntaan ja esim. matkustelu on jäänyt kokonaan, samoin patikointi.

        Minulla on ensi viikolla aika lääkäriin ja en suostu poistumaan vastaanotolta, ennen kuin saan lähetteen leikkaukseen.


    • kipuilevaa

      Täällä on samoin , kävellä pitäisi mutta lonkka kipeytyy kuten myös venyttelyssä joten olen ruvennut välttelemään kävelyä ja ajan pyörällä esim. kauppareissut kun minulla ei ole autoa .
      Lonkka on nyt kuvattu röntgenissä ja olen varannut soittoajan lääkärille . Olo on tosi masentava kun kävely sattuu milloin mihinkin kohtaan ja olen miettinyt pitäisikö tuo kortisonipistos ottaa uudelleen ? Pelottaa kuulla mitä tuossa röntgenkuvassa näkyy , koska olen jo 60 v niin kulumaa on varmaankin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe