Kytkimen hajoaminen

irroitusvipu

Kytkimeen tullessa jotain vikaa autoliikkeet vetoavat käyttövirheeseen. Yleisin virhe on luistattaa kytkintä jatkuvasti, mikä sitten kuluttaa kytkinlevyn nopeasti. Onko muita tapoja mitkä olisivat kytkimelle turmioksi? Liikennevaloissa seisominen kytkin pohjassa ykkönen silmässä on aika yleistä. Moni on sitä mieltä, että tuo kuluttaa painelaakeria todella paljon.

82

5549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miljoona.km

      Tuskin muut on sitä mieltä kuin sinä itse.

      • irroitusvipu

        Siitä ei ole kyse mitä mieltä minä olen. Asiantuntijat voisivat kommentoida. Kyllähän se tiedossa on, että täältä niitä asiantuntijoita tuskin löytyy.


      • SitäSaaMitäTilaa11
        irroitusvipu kirjoitti:

        Siitä ei ole kyse mitä mieltä minä olen. Asiantuntijat voisivat kommentoida. Kyllähän se tiedossa on, että täältä niitä asiantuntijoita tuskin löytyy.

        "Siitä ei ole kyse mitä mieltä minä olen."

        Osuitpas heti naulan kantaan. Onneksi olkoon.

        "Asiantuntijat voisivat kommentoida."

        Ole hyvä. Tosin uskomattomalla itsepäisyydellä et usko ja yllättäen kumoatkin yllä olevan totuuden: Nyt sillä sinun mielipiteelläsi onkin sitten väliä?

        "Kyllähän se tiedossa on, että täältä niitä asiantuntijoita tuskin löytyy."

        ...ja kun löytyy ja mielipide on kanssasi päinvastainen, alkaakin haukkuminen ja asiantuntijuuden kiistäminen kun "voivoi sinua"-selkääntaputteluja ei tullutkaan.


      • irroitusvipu
        SitäSaaMitäTilaa11 kirjoitti:

        "Siitä ei ole kyse mitä mieltä minä olen."

        Osuitpas heti naulan kantaan. Onneksi olkoon.

        "Asiantuntijat voisivat kommentoida."

        Ole hyvä. Tosin uskomattomalla itsepäisyydellä et usko ja yllättäen kumoatkin yllä olevan totuuden: Nyt sillä sinun mielipiteelläsi onkin sitten väliä?

        "Kyllähän se tiedossa on, että täältä niitä asiantuntijoita tuskin löytyy."

        ...ja kun löytyy ja mielipide on kanssasi päinvastainen, alkaakin haukkuminen ja asiantuntijuuden kiistäminen kun "voivoi sinua"-selkääntaputteluja ei tullutkaan.

        Sehän on tiedossa, että kaltaisiasi viisastelijoita on tämä Suomi.24 keskustelualue täynnä. Sinulla ei siis ole mitään kommentoitavaa tuohon varsinaiseen asiaan. Pitää vaan päästä päätä aukomaan. Ettet vaan olisi myös nimimerkillä LakienMukaanNäin?


    • ainaOnToiminut

      Ei se painelaakeri tuosta kulu, korkeintaan jossao aasialaisessa.

      • 4353

        Kyllä se kuluu, niin lukee monen auton omassa ohjekirjassa. Eli neuvotaan välttämään kytkin pohjassa seisottamista.


      • Aasiatoimii

        Ja kokemuksella euromerkistä hajonnut kytkimen "käpälä" (murtui).


      • eijapsissa

        Kohta 300 000 ajettu, aina kytkin pohjassa odotellessa liikennevaloissa ja luistatusta mäessä, ei mitään vikaa vielä.


    • LakienMukaanNäin

      "Kytkimeen tullessa jotain vikaa autoliikkeet vetoavat käyttövirheeseen."

      Niin?
      Mitä se autoliikkeille kuuluu/kiinnostaa, jos sinun autoosi tulee kytkinvika syystä tai toisesta? Kytkin on joka tapauksessa ns."kulutusosa" joka tulee ennemmin tai myöhemmin tiensä päähän ja on uusittava.

      • diipadaii

        Kyllä se joskus kuuluu. Astra H:n joissakin malleissa oli "tyyppivika", jolloin kytkin alkoi ns. ravistaa kylmänä muutaman kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen. Itselläkin oli tuollainen auto, ja siihen tehtiin takuun piikkiin remontti. Halusivat vain auton yön ajaksi liikkeeseen, jotta voivat kylmänä tuon vian todeta.


      • LakienMukaanNäin
        diipadaii kirjoitti:

        Kyllä se joskus kuuluu. Astra H:n joissakin malleissa oli "tyyppivika", jolloin kytkin alkoi ns. ravistaa kylmänä muutaman kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen. Itselläkin oli tuollainen auto, ja siihen tehtiin takuun piikkiin remontti. Halusivat vain auton yön ajaksi liikkeeseen, jotta voivat kylmänä tuon vian todeta.

        Uudessa autossa tosiaankin on takuu. Siitä ei liene tässä kyse? Käytetyssä autossa takuuta ei ole ja kyseessä on kuluvaosa / kulutusosa, jonka eheyttämisen kustantaa auton omistaja ihan yksin ja ihan ilman autoliikkeen tukitoimia.


      • irroitusvipu

        Mitä se autoliikkeille kuuluu/kiinnostaa, jos sinun autoosi tulee kytkinvika syystä tai toisesta?

        No kyllä se sitä liikettä kiinnostaa mistä olen auton ostanut. Autoni kytkimeen tuli sellainen vika joka mielestäni ei johdu vääränlaisesta käytöstä. Aikaisemmissa autoissa olen myös seisonut valoissa kytkin pohjassa ja yhdessäkään ei kytkimeen ole vikaa tullut.


      • LakienMukaanNäin
        irroitusvipu kirjoitti:

        Mitä se autoliikkeille kuuluu/kiinnostaa, jos sinun autoosi tulee kytkinvika syystä tai toisesta?

        No kyllä se sitä liikettä kiinnostaa mistä olen auton ostanut. Autoni kytkimeen tuli sellainen vika joka mielestäni ei johdu vääränlaisesta käytöstä. Aikaisemmissa autoissa olen myös seisonut valoissa kytkin pohjassa ja yhdessäkään ei kytkimeen ole vikaa tullut.

        Höpöhöpö... sinun auto, sinä korjaat. Ei kuule ihan oikeesti kuulu liikkeelle kuin äärimmäisen harvoissa virhevastuuvikatapauksissa ja silloinmin autosi vuosimallista/ajomäärästä riippuen 10-50% ihan max. osanotto. Todennäköisesti kuluttajalain mukaan osanotto prosentti on tasan 0% ja sinä maksat oman autosi kytkimen kunnostukset ihan itsenäisesti.


      • irroitusvipu
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Höpöhöpö... sinun auto, sinä korjaat. Ei kuule ihan oikeesti kuulu liikkeelle kuin äärimmäisen harvoissa virhevastuuvikatapauksissa ja silloinmin autosi vuosimallista/ajomäärästä riippuen 10-50% ihan max. osanotto. Todennäköisesti kuluttajalain mukaan osanotto prosentti on tasan 0% ja sinä maksat oman autosi kytkimen kunnostukset ihan itsenäisesti.

        Vai ihan höpöhöpö. En todellakaan itse korjannut, vaan merkkiliikkeessä korjattiin. Kuluttajaneuvoja tosin oli eri mieltä kanssasi, mutta ehkä sinä tiedät paremmin. Asiaani puidaan kuluttajariitalautakunnassa. Tuo 50% vastaantulo liikkeeltä oliskin ihan ok. Tosin vaadin hieman suurempaa korvausta.


      • LakienMukaanNäin
        irroitusvipu kirjoitti:

        Vai ihan höpöhöpö. En todellakaan itse korjannut, vaan merkkiliikkeessä korjattiin. Kuluttajaneuvoja tosin oli eri mieltä kanssasi, mutta ehkä sinä tiedät paremmin. Asiaani puidaan kuluttajariitalautakunnassa. Tuo 50% vastaantulo liikkeeltä oliskin ihan ok. Tosin vaadin hieman suurempaa korvausta.

        Kyllä ihan höpöhöpö. www.kkv.fi kuluttajaviranomaisten sivustolta:

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/kytkin/

        1.)
        "Uutena ostetun auton vauhtipyörä ja kytkin rikkoutuivat kun autolla oli ajettu noin 2 vuotta ja 48 000 kilometriä. SUOSITUS: Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena, että myyjä antaa lupauksensa mukaisesti 10 prosentin alennusta varaosista ja öljystä."

        2.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 530 ajokilometrin jälkeen, jolloin kaupanteosta oli kulunut vajaa vuosi. SUOSITUS: Autossa ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        3.)
        "Uutena ostetun auton kytkin rikkoutui kun autolla oli ajettu 16 000 kilometriä. SUOSITUS: Selvityksen perusteella kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen takia. Autossa ei siten ollut virhettä, eikä hyvitystä suositettu."

        4.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkimessä ilmeni vikaa 223 000 kilometrin jälkeen, reilu kuukausi kaupanteon jälkeen. SUOSITUS: Vika ei ollut poikkeuksellinen eikä yllättävä. Kuluttajan oli täytynyt auton suuren ajomäärän vuoksi varautua auton kuluneisuuteen ja tästä aiheutuviin välttämättömiin korjauskustannuksiin. Kytkimen rikkoutuminen katsottiin johtuneen tavanomaisesta kulumisesta, eivätkä korjauskustannukset (1 951 euroa, johon sisältyi kytkimen uusimisen lisäksi kaksoismassavauhtipyörän uusiminen) olleet auton kauppahintaan (14 500 euroa) ja ajomäärään nähden kohtuuttomat."

        5.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 079 ajokilometrin jälkeen. SUOSITUS: Autosta otetuista valokuvista kävi ilmi, että kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen vuoksi, minkä perusteella kytkimessä ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        Riittikö? Kyllä: Höpöhöpö vaatimuksillesi ja sille, että myyjäliikettä kiinnostaisi pskan vertaa SINUN kytkinremonttisi.


      • irroitusvipu
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Kyllä ihan höpöhöpö. www.kkv.fi kuluttajaviranomaisten sivustolta:

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/kytkin/

        1.)
        "Uutena ostetun auton vauhtipyörä ja kytkin rikkoutuivat kun autolla oli ajettu noin 2 vuotta ja 48 000 kilometriä. SUOSITUS: Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena, että myyjä antaa lupauksensa mukaisesti 10 prosentin alennusta varaosista ja öljystä."

        2.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 530 ajokilometrin jälkeen, jolloin kaupanteosta oli kulunut vajaa vuosi. SUOSITUS: Autossa ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        3.)
        "Uutena ostetun auton kytkin rikkoutui kun autolla oli ajettu 16 000 kilometriä. SUOSITUS: Selvityksen perusteella kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen takia. Autossa ei siten ollut virhettä, eikä hyvitystä suositettu."

        4.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkimessä ilmeni vikaa 223 000 kilometrin jälkeen, reilu kuukausi kaupanteon jälkeen. SUOSITUS: Vika ei ollut poikkeuksellinen eikä yllättävä. Kuluttajan oli täytynyt auton suuren ajomäärän vuoksi varautua auton kuluneisuuteen ja tästä aiheutuviin välttämättömiin korjauskustannuksiin. Kytkimen rikkoutuminen katsottiin johtuneen tavanomaisesta kulumisesta, eivätkä korjauskustannukset (1 951 euroa, johon sisältyi kytkimen uusimisen lisäksi kaksoismassavauhtipyörän uusiminen) olleet auton kauppahintaan (14 500 euroa) ja ajomäärään nähden kohtuuttomat."

        5.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 079 ajokilometrin jälkeen. SUOSITUS: Autosta otetuista valokuvista kävi ilmi, että kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen vuoksi, minkä perusteella kytkimessä ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        Riittikö? Kyllä: Höpöhöpö vaatimuksillesi ja sille, että myyjäliikettä kiinnostaisi pskan vertaa SINUN kytkinremonttisi.

        Luehan viestiketjua, niin huomaat että laitoin itsekin esimerkkitapauksen. Tuo laittamani esimerkki on ajettujen km suhteen vastaava, kuin omani.


      • irroitusvipu
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Kyllä ihan höpöhöpö. www.kkv.fi kuluttajaviranomaisten sivustolta:

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/kytkin/

        1.)
        "Uutena ostetun auton vauhtipyörä ja kytkin rikkoutuivat kun autolla oli ajettu noin 2 vuotta ja 48 000 kilometriä. SUOSITUS: Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena, että myyjä antaa lupauksensa mukaisesti 10 prosentin alennusta varaosista ja öljystä."

        2.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 530 ajokilometrin jälkeen, jolloin kaupanteosta oli kulunut vajaa vuosi. SUOSITUS: Autossa ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        3.)
        "Uutena ostetun auton kytkin rikkoutui kun autolla oli ajettu 16 000 kilometriä. SUOSITUS: Selvityksen perusteella kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen takia. Autossa ei siten ollut virhettä, eikä hyvitystä suositettu."

        4.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkimessä ilmeni vikaa 223 000 kilometrin jälkeen, reilu kuukausi kaupanteon jälkeen. SUOSITUS: Vika ei ollut poikkeuksellinen eikä yllättävä. Kuluttajan oli täytynyt auton suuren ajomäärän vuoksi varautua auton kuluneisuuteen ja tästä aiheutuviin välttämättömiin korjauskustannuksiin. Kytkimen rikkoutuminen katsottiin johtuneen tavanomaisesta kulumisesta, eivätkä korjauskustannukset (1 951 euroa, johon sisältyi kytkimen uusimisen lisäksi kaksoismassavauhtipyörän uusiminen) olleet auton kauppahintaan (14 500 euroa) ja ajomäärään nähden kohtuuttomat."

        5.)
        "Käytettynä ostetun auton kytkin jouduttiin uusimaan 164 079 ajokilometrin jälkeen. SUOSITUS: Autosta otetuista valokuvista kävi ilmi, että kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen vuoksi, minkä perusteella kytkimessä ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."

        Riittikö? Kyllä: Höpöhöpö vaatimuksillesi ja sille, että myyjäliikettä kiinnostaisi pskan vertaa SINUN kytkinremonttisi.

        Hieman ihmettelen tuota asennettasi. Taidat olla autokauppias ja vittuuntunut siihen, että kuluttajalla on tässäkin maassa jotain oikeuksia.


      • LakienMukaanNäin
        irroitusvipu kirjoitti:

        Hieman ihmettelen tuota asennettasi. Taidat olla autokauppias ja vittuuntunut siihen, että kuluttajalla on tässäkin maassa jotain oikeuksia.

        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.

        Vittuuntunut olen teihin paviaaneihin, jotka kuvittelevat käytettyyn autoon takuun en toki siihen, että autokauppiaallakin on oikeuksia siinä missä kuluttajallakin. AINA "takuu-vinkuaanille" suosittelen kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen, jos tuntuu asiallisesti kertomani jälkeenkin, että takuu olisi siinä käytetyssäkin. Sitä kun ei ole ja kytkin on kulutusosa. Jos minulle sattuisi sinun kaltaisesi tapaus, toimisin seuraavasti:
        -se on kulutusosa, sinun kustannettava tai kysy kuluttajaneuvonnasta suositus
        -kuluttajaneuvonnan ollessa minuun yhteydessä, kertoisin oman tietämykseni mukaan minunkin versioni tapaukseen josta saadun suosituksen mukaan toimisin
        (Sinä ilmeisesti KORJAUTIT kytkimen myyjäliikkeeltä minkäänlaista lupaa/laskutuslupaa kysymättä ja nyt vaadit liikettä maksumieheksi? Silloin se on tasan sinun murheesi ja laskusi, ihan yksin sinun ja uskoisin kuluttajaneuvojankin olleen tätä mieltä.)

        Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.


      • irroitusvipu
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.

        Vittuuntunut olen teihin paviaaneihin, jotka kuvittelevat käytettyyn autoon takuun en toki siihen, että autokauppiaallakin on oikeuksia siinä missä kuluttajallakin. AINA "takuu-vinkuaanille" suosittelen kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen, jos tuntuu asiallisesti kertomani jälkeenkin, että takuu olisi siinä käytetyssäkin. Sitä kun ei ole ja kytkin on kulutusosa. Jos minulle sattuisi sinun kaltaisesi tapaus, toimisin seuraavasti:
        -se on kulutusosa, sinun kustannettava tai kysy kuluttajaneuvonnasta suositus
        -kuluttajaneuvonnan ollessa minuun yhteydessä, kertoisin oman tietämykseni mukaan minunkin versioni tapaukseen josta saadun suosituksen mukaan toimisin
        (Sinä ilmeisesti KORJAUTIT kytkimen myyjäliikkeeltä minkäänlaista lupaa/laskutuslupaa kysymättä ja nyt vaadit liikettä maksumieheksi? Silloin se on tasan sinun murheesi ja laskusi, ihan yksin sinun ja uskoisin kuluttajaneuvojankin olleen tätä mieltä.)

        Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.

        Väärässä olet. Korvausta voi hakea senkin jälkeen, kun vika on korjattu. Ei taida teikäläisellä olla kaikki ihan kunnossa, jos pitää hernettä vetää tämän takia nenään. Tapauksessani myyjä ei pysty todistamaan, että olen kytkintä väärin käyttänyt. Kytkinlevy, paineasetelma ja vauhtipyörä olivat kunnossa. Kytkimeen siis voi tulla vikaa, vaikka em. osat ovatkin kunnossa. Eikö olekin ihmeellistä.

        Helvetin hyvää jatkoa itsellesi myös.


      • LakienMukaanNäin
        irroitusvipu kirjoitti:

        Väärässä olet. Korvausta voi hakea senkin jälkeen, kun vika on korjattu. Ei taida teikäläisellä olla kaikki ihan kunnossa, jos pitää hernettä vetää tämän takia nenään. Tapauksessani myyjä ei pysty todistamaan, että olen kytkintä väärin käyttänyt. Kytkinlevy, paineasetelma ja vauhtipyörä olivat kunnossa. Kytkimeen siis voi tulla vikaa, vaikka em. osat ovatkin kunnossa. Eikö olekin ihmeellistä.

        Helvetin hyvää jatkoa itsellesi myös.

        Vai niin.
        Nyt en ymmärrä, miten väänsit herneen MINUN nenään? Eikö se nyt kuitenkin majaile SINUN nenässäsi?
        Kommentointini tässä pohjautuu vuosikymmenen (ja ylikin) kokemukseen ja tietoon siitä, mitä-missä-milloin-ja miten kuluttajalaki toimii (tai ei toimi) virhevastuuasioissa.
        Tiedossa on, että jokainen tapaus on yksilöllinen. Ihan jokainen ja toteutuneista suosituksista voi vain suuntaa-antavasti pohtia, miten on suositeltu aiemmin. Kytkimen osalta 90% tapauksissa suositus on ollut: Ei virhevastuuvika, ei korvausta.

        Joka tapauksessa olet heti heikoilla, jos ja kun olet ilman myyjäliikkeen "lupaa" heille antamatta mahdoliisuutta tutkia/todeta vikaa ja sen aiheuttajaa, mennyt jo (kalliisti merkkihuoltoon) korjauttamaan autoasi.
        Kuluttajalain mukaan (jos haluaisi myyjäliikkeen mitenkään osallistuvan kunnostuksiin) ensin PITÄÄ OTTAA yhteyttä myyjäliikkeeseen. Yleensä myyjäliike joko pyytää autoa ja sen vikaa näyttämään paikanpäälle. Jo tämä ei ole mahdollista, saattavat antaa luvan tutkituttaa vikaa ITSE MÄÄRÄÄMÄSSÄÄN huoltoliikkeessä. Voi myös olla, että tietämyksensä virhevastuulaista antaa automaattivastauksen; "Ei ole meidän syy, kysy kuluttajaneuvonnasta, mielestämme ei kuulu virhevastuun piiriin."
        SITTEN vasta toimitaan, kuten kuluttajaneuvonnasta ohjeistetaan.

        Nyt kun (anteeksi nyt vaan, arvoisa kuluttaja) olet perse-edellä-puuhun toiminut korjauttamalla (kalliisti) ensin ja vasta sitten alat vaatimaan liikettä maksajaksi, heikoilla olet. Ihan oikeesti.
        Laki on laki ja sen sisällön tässäkin tapauksessa ammattilaiset (autoliikkeet ja niiden myyjät) tuntevat varmasti paremmin, kuin normi-kuluttaja (sinä). Liikkeistä 90% toimii kuluttajalakienkin mukaisesti ja sitä kunnioittaa. Kunnioita sinäkin, vaikka oman toimintasi vuoksi (ilman liikkeen suostumusta korjauttaminen ominpäin/ilman liikkeen mahdollisuutta todeta vika) olet osan oikeuksistasi pilannut ja menettänytkin.

        Kiitos hyvän päivän toivotuksistasi, samoin sinulle ja ota nyt seuraavaa kertaa varten opiksesi. Tai älä ota, jos olet mielestäsi oikeassa ja haluat hakata päätäsi seinään jatkossakin.


      • irroitusvipu
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Vai niin.
        Nyt en ymmärrä, miten väänsit herneen MINUN nenään? Eikö se nyt kuitenkin majaile SINUN nenässäsi?
        Kommentointini tässä pohjautuu vuosikymmenen (ja ylikin) kokemukseen ja tietoon siitä, mitä-missä-milloin-ja miten kuluttajalaki toimii (tai ei toimi) virhevastuuasioissa.
        Tiedossa on, että jokainen tapaus on yksilöllinen. Ihan jokainen ja toteutuneista suosituksista voi vain suuntaa-antavasti pohtia, miten on suositeltu aiemmin. Kytkimen osalta 90% tapauksissa suositus on ollut: Ei virhevastuuvika, ei korvausta.

        Joka tapauksessa olet heti heikoilla, jos ja kun olet ilman myyjäliikkeen "lupaa" heille antamatta mahdoliisuutta tutkia/todeta vikaa ja sen aiheuttajaa, mennyt jo (kalliisti merkkihuoltoon) korjauttamaan autoasi.
        Kuluttajalain mukaan (jos haluaisi myyjäliikkeen mitenkään osallistuvan kunnostuksiin) ensin PITÄÄ OTTAA yhteyttä myyjäliikkeeseen. Yleensä myyjäliike joko pyytää autoa ja sen vikaa näyttämään paikanpäälle. Jo tämä ei ole mahdollista, saattavat antaa luvan tutkituttaa vikaa ITSE MÄÄRÄÄMÄSSÄÄN huoltoliikkeessä. Voi myös olla, että tietämyksensä virhevastuulaista antaa automaattivastauksen; "Ei ole meidän syy, kysy kuluttajaneuvonnasta, mielestämme ei kuulu virhevastuun piiriin."
        SITTEN vasta toimitaan, kuten kuluttajaneuvonnasta ohjeistetaan.

        Nyt kun (anteeksi nyt vaan, arvoisa kuluttaja) olet perse-edellä-puuhun toiminut korjauttamalla (kalliisti) ensin ja vasta sitten alat vaatimaan liikettä maksajaksi, heikoilla olet. Ihan oikeesti.
        Laki on laki ja sen sisällön tässäkin tapauksessa ammattilaiset (autoliikkeet ja niiden myyjät) tuntevat varmasti paremmin, kuin normi-kuluttaja (sinä). Liikkeistä 90% toimii kuluttajalakienkin mukaisesti ja sitä kunnioittaa. Kunnioita sinäkin, vaikka oman toimintasi vuoksi (ilman liikkeen suostumusta korjauttaminen ominpäin/ilman liikkeen mahdollisuutta todeta vika) olet osan oikeuksistasi pilannut ja menettänytkin.

        Kiitos hyvän päivän toivotuksistasi, samoin sinulle ja ota nyt seuraavaa kertaa varten opiksesi. Tai älä ota, jos olet mielestäsi oikeassa ja haluat hakata päätäsi seinään jatkossakin.

        Jotenkin tuntuu siltä, että jostain syystä hermostuit tästä aiheesta, sen huomasi jo ensimmäisestä viestistä. Väitän tietäväni omasta tilanteestani enemmän. Olen toiminut kaikkien ohjeiden mukaan ja tiedän mitä kuluttajaneuvoja on minulle kertonut. Kytkin remontoitiin saman konsernin liikkeessä. Siinä siis ei ole menetelty väärin, jos vasta korjauksen jälkeen ottaa asian tiimoilta yhteyttä.

        Ota ihmeessä itse opiksesi. Se että luulee tietävänsä ei ole sama, kun tietäisi. Veikkaan että et osaa lopettaa, vaan haluat viimeisen sanan.


      • Anonyymi
        LakienMukaanNäin kirjoitti:

        Höpöhöpö... sinun auto, sinä korjaat. Ei kuule ihan oikeesti kuulu liikkeelle kuin äärimmäisen harvoissa virhevastuuvikatapauksissa ja silloinmin autosi vuosimallista/ajomäärästä riippuen 10-50% ihan max. osanotto. Todennäköisesti kuluttajalain mukaan osanotto prosentti on tasan 0% ja sinä maksat oman autosi kytkimen kunnostukset ihan itsenäisesti.

        Mikähän lie pelle sinä olet aina pätemässä asioista mistä et tiedä yhtään mitään...


    • 235235

      Kyllä paineasetelma kuluu kun pitää kytkintä sisällä pitkiä aikoja, oman auton ohjekirjassa suoraan sanotaan että esim liikennevalossa kannattaa laittaa vaihde vapaalle ja päästää kytkin ylös ettei paineasetelma kuluisi niin paljon.

      Kytkin kuitenkin harvoin kuuluu takuun piiriin koska monet valmistajat luokittelevat sen kuluvaksi osaksi. Esm Kian kuuluisa 7 vuoden takuu ei korvaa vaikka kytkin hajoaisi autokaupan pihalta ulos ajettaessa.

      • Ei_silti_Kiaa_koskaan

        "Esm Kian kuuluisa 7 vuoden takuu ei korvaa vaikka kytkin hajoaisi autokaupan pihalta ulos ajettaessa."
        Eipä tuo haittaa, koska silloin mennään kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun piikkiin.


      • irroitusvipu
        Ei_silti_Kiaa_koskaan kirjoitti:

        "Esm Kian kuuluisa 7 vuoden takuu ei korvaa vaikka kytkin hajoaisi autokaupan pihalta ulos ajettaessa."
        Eipä tuo haittaa, koska silloin mennään kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun piikkiin.

        Kuluttajariitalautakunnan päätös on aika suositus. Eli myyjäliikkeen ei ole pakko siihen suostua. Tosin 80% yrityksistä noudattaa noita suosituksia.


      • Toinen.rasvanäppi

        "Kyllä paineasetelma kuluu kun pitää kytkintä sisällä pitkiä aikoja..."
        Miten se silloin kuluu ja mistä kohdasta? Kerro tarkasti; minä olen vain 6 vuotta alan kouluja käynyt, useita vuosia isohkossa merkkikorjaamossa autoja korjannut ja muutamia kymmeniä pääasiassa omia autoja korjannut. Myös kytkimiä!
        Tämä vain siksi, että haluaisin vielä oppia lisää autonkorjauksesta.


      • Kytkintuho
        Toinen.rasvanäppi kirjoitti:

        "Kyllä paineasetelma kuluu kun pitää kytkintä sisällä pitkiä aikoja..."
        Miten se silloin kuluu ja mistä kohdasta? Kerro tarkasti; minä olen vain 6 vuotta alan kouluja käynyt, useita vuosia isohkossa merkkikorjaamossa autoja korjannut ja muutamia kymmeniä pääasiassa omia autoja korjannut. Myös kytkimiä!
        Tämä vain siksi, että haluaisin vielä oppia lisää autonkorjauksesta.

        Tuskinpa merkkiliikkeeseen kovin hanakasti tuodaan autoja kalliiseen kytkinremonttiin joten varsinkaan merkkihuoltajan mielipide vikojen yleisyydestä ei pidä paikkaansa.
        Harmi kun en ymmärrä Ranskaa niin en tiedä onko tuossa Nissan Pixossa = Suzuki Altossa kytkimen täystuho tullut väärästä käytöstä vai materiaaliviasta tms:
        https://www.youtube.com/watch?v=7REsfffeTNg


      • Vanhempi.asentaja

        Ei haittaa, vaikka et ranskaa osaakaan. Eihän tuosta kuulu kuin mutinaa.
        Painelaakeri näkyy hajonneen. Tai sen ohjain jos on purettava laakeri. Joku kappale on sorvannut vauhtipyörästä hienoa lastua. Ehkä sitä ennen vaihdelaatikon ja kytkimen välissä pyörähtänyt ja tehnyt laatikkoon ruman jäljen. Painelaakerin hajoamisen syy ei kuvista selvinnyt. Ja niille polkimen alhaallapitäjille tiedoksi, että munissa autoissa se painelaakeri tosiaan pyörii aina kun moottori käy. Se pitkän alhaallapidon pelko johtuu siitä, että ennen kunnon painelaakereita se laakeri oli hiililaakeri ja se tosiaan ei kestänyt pitkää kytkimen aukipitoa. Ainakin VW Kuplassa laakeri oli hiililaakeri.


    • irroitusvipu

      tapaus kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

      Kytkin rikkoutui liian nopeasti

      Käytettynä ostetun auton kytkin rikkoutui paineasetelman jousen katkeamisen seurauksena. Myyjän mukaan vian aiheutti auton kuluminen.

      Auton kytkin kestää yleensä pidempään kuin 56 734 km ja 2,5 vuotta. Myyjä ei osoittanut, että rikkoutuminen olisi kuluttajan aiheuttama, joten kytkin oli rikkoutunut ennenaikaisesti.

      Kuluttajariitalautakunta suositti 500 euron hinnanalennusta (auton kauppahinta 13 480 euroa). 800 euron korjauskustannuksiin oli sisältynyt öljyn hinta, mikä kuuluu auton tavanomaisiin ylläpitokustannuksiin ja lisäksi auto oli korjausten ansiosta tullut vastaavia autoja parempaan kuntoon.

      • gear-box

        Nämä ongelmat tuntuvat kasautuvan aina samoille ihmisille. Onko valittu väärä merkki vai johtuuko omasta toiminnasta.
        Itse olen onnistunut ajamaan autoillani 250.000 - 300.000 kilometriä ilman mitään kytkinongelmaa, ja olen vedellyt asuntovaunuakin jopa 30:nen kesän ajan. Nopeasti liikkeelle ja luistatukset pois.
        On sitten rakennevika, jos kytkinhaarukka pettää tai paineasetelman käpälät pettää tai kytkinlevyn vaimennusjousia katkeaa.
        Kunnollisissa automerkeissä näin ei yleensä käy.


      • vituttaanääköyhätmöllit

        Mitä vittuu sinäkin (irrotusvipu) kusipää täällä möliset, se että sinä et osaa käyttää kytkintä, ei ole syy mölistä täällä. Kaltaisesi mistään mitään tietämätön/mitään osaamaton mölli saa osan kuin osan rikki hetkessä väärällä käytöllä, sitten ollaan perseaukisena etsimässä maksumiestä omalle osamattomuudelle.


      • Anonyymi
        gear-box kirjoitti:

        Nämä ongelmat tuntuvat kasautuvan aina samoille ihmisille. Onko valittu väärä merkki vai johtuuko omasta toiminnasta.
        Itse olen onnistunut ajamaan autoillani 250.000 - 300.000 kilometriä ilman mitään kytkinongelmaa, ja olen vedellyt asuntovaunuakin jopa 30:nen kesän ajan. Nopeasti liikkeelle ja luistatukset pois.
        On sitten rakennevika, jos kytkinhaarukka pettää tai paineasetelman käpälät pettää tai kytkinlevyn vaimennusjousia katkeaa.
        Kunnollisissa automerkeissä näin ei yleensä käy.

        Minäkin olen ajanut useilla autoilla ja kilometrejä niillä ilman kytkimen rikkoutumista tai kulumista 100 - 250 tkm. Mutta 2019 vm skoda fabian kytkimen painelaakeri vain yllättäen hajosi kesken ajon 59 tkm kohdalla. Ei mitään oireita ennen sitä eikä mitään käyttövirhettäkään ole tehty. Nyt merkkikorjaamosa vaihdettavan ja maahantuojan vastausta vastaantuloon odotellaan.


    • oikein_pahaa_tekee

      kuunnella, kun vanhat papat luistattaa marketin parkkiksilla kytkintä, kone huutaa ja auto juuri ja juuri liikkuu.

      • mielipite

        ...ja kun se kytkin lasahtaa, syy on tottakai myyjäliikkeen?
        "Autoni kytkimeen tuli sellainen vika joka mielestäni ei johdu vääränlaisesta käytöstä."


      • irroitusvipu
        mielipite kirjoitti:

        ...ja kun se kytkin lasahtaa, syy on tottakai myyjäliikkeen?
        "Autoni kytkimeen tuli sellainen vika joka mielestäni ei johdu vääränlaisesta käytöstä."

        Et nyt ihan ymmärtänyt. Syy ei ole myyjäliikkeen, mutta on olemassa virhevastuu. Syy on autonvalmistajassa joka on käyttänyt huonolaatuisia osia. On olemassa kytkinvikoja jotka eivät johdu käyttövirheestä.


      • klfskfjsfklfjl

        Mutta se on sitä suomalaista asiakaspalvelua että syyllistetään ja nöyryytetään asiakasta jos missä tahansa tuotteessa on jotain vikaa. Käyttäjän virhe, insinööri ei erehdy koskaan...


      • mielipite
        irroitusvipu kirjoitti:

        Et nyt ihan ymmärtänyt. Syy ei ole myyjäliikkeen, mutta on olemassa virhevastuu. Syy on autonvalmistajassa joka on käyttänyt huonolaatuisia osia. On olemassa kytkinvikoja jotka eivät johdu käyttövirheestä.

        Kumpi nyt ei ihan ymmärtänyt?
        Virhevastuulaki ei velvoita myyjäliikettä käytetyn auton kytkimen normaalissa käyttöiässä/ajomäärässä hajoamisia. Piste.

        "Kytkimeen tullessa jotain vikaa autoliikkeet vetoavat käyttövirheeseen."

        Juurikin näin, koska jos kytkin hajoaa ennen aikojaan, 99,99%:sti syy on virheellisessä käytössä. Jos kuluttaja/asiakas muuta väittää, se pitää todistella vaikka oikeudessa. Vian syyn osaa selvittää kolmas osapuoli / korjaamo, jolla ei ole intresseissään olla kummankaan puolella.

        Ja toistanpa vielä aiemmin sanomani:
        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.


      • irroitusvipu
        mielipite kirjoitti:

        Kumpi nyt ei ihan ymmärtänyt?
        Virhevastuulaki ei velvoita myyjäliikettä käytetyn auton kytkimen normaalissa käyttöiässä/ajomäärässä hajoamisia. Piste.

        "Kytkimeen tullessa jotain vikaa autoliikkeet vetoavat käyttövirheeseen."

        Juurikin näin, koska jos kytkin hajoaa ennen aikojaan, 99,99%:sti syy on virheellisessä käytössä. Jos kuluttaja/asiakas muuta väittää, se pitää todistella vaikka oikeudessa. Vian syyn osaa selvittää kolmas osapuoli / korjaamo, jolla ei ole intresseissään olla kummankaan puolella.

        Ja toistanpa vielä aiemmin sanomani:
        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.

        Mistä lie olet tuon 99.99% kaivanut. Ei taida tekninen tietämyksesi olla huippua. Virhevastuulaki ei velvoita myyjäliikettä käytetyn auton kytkimen normaalissa käyttöiässä/ajomäärässä hajoamisia. Piste. Ei muuten pidä paikkansa. Tässäkin ketjussa on yksi esimerkkitapaus, lue ihmeessä se. Kytkimen väärä käyttö tuhoaa kytkinlevyn. Jos kytkinlevy on kunnossa se jo pelkästään tarkoittaa sitä, että käyttövirheestä ei ole kyse.

        Tulen varmasti kertomaan miten kävi. Käsittelyajat ovat pitkiä. Autoiluun liittyviä valituksia on pilvin pimein.


      • mielipite
        irroitusvipu kirjoitti:

        Mistä lie olet tuon 99.99% kaivanut. Ei taida tekninen tietämyksesi olla huippua. Virhevastuulaki ei velvoita myyjäliikettä käytetyn auton kytkimen normaalissa käyttöiässä/ajomäärässä hajoamisia. Piste. Ei muuten pidä paikkansa. Tässäkin ketjussa on yksi esimerkkitapaus, lue ihmeessä se. Kytkimen väärä käyttö tuhoaa kytkinlevyn. Jos kytkinlevy on kunnossa se jo pelkästään tarkoittaa sitä, että käyttövirheestä ei ole kyse.

        Tulen varmasti kertomaan miten kävi. Käsittelyajat ovat pitkiä. Autoiluun liittyviä valituksia on pilvin pimein.

        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.
        "Tulen varmasti kertomaan miten kävi."

        Siitä sinulle ISO KIITOS jo etukäteen.


      • irroitusvipu
        mielipite kirjoitti:

        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.
        "Tulen varmasti kertomaan miten kävi."

        Siitä sinulle ISO KIITOS jo etukäteen.

        Ja teikäläisen vitutus varmasti on maximissaan(ellei ole jo muutenkin) jos kuluttajariitalautakunta suosittelee myyjäliikkeen korvaamaan. Tunnut ottavan tämän asian jotenkin henkilökohtaisesti.


      • onpa-kiivasta

        Onko jobbari joutunut korvaamaan jotakin, vai mistä katkeruus ?


      • mielipite
        onpa-kiivasta kirjoitti:

        Onko jobbari joutunut korvaamaan jotakin, vai mistä katkeruus ?

        "Ja teikäläisen vitutus varmasti on maximissaan..."
        "Tunnut ottavan tämän asian jotenkin henkilökohtaisesti."
        "... joutunut korvaamaan jotakin, vai mistä katkeruus ?"

        Ei vituta, en ota henkilö- vaan mieluumminkin alakohtaisesti kantaa myyjäosapuolena jotain asioista tietävänä ja olen kyllä joutunut joskus korvaamaan / kunnostuksiin osaa ottamaan, kuten toki kaikki autokauppaa ammatikseen yrittäjät joutuvat joskus uransa varrella tekemisiin kuluttajaneuvonnan kanssa. Siitä ei pidä katkeroitua eikä vittuuntuakaan, kuten ei kyse ole tässäkään siitä. Siitä pitää ottaa opikseen, ettei moista vahinkoa jatkossa pääsisi käymään eli entistäkin huolellisemmin itse tarkastaa / tarkastuttaa myyntiin menevät autot.

        Silti vahinkoja sattuu kaikille, mutta yhtälailla ostajat ovat erikoisen hanakoita vaatimaan liikoja; tämä "liikkeen piikkiin"-hulluttelu on vain lisääntynyt viime vuosina. Toisaalta ilokseni olen saanut huomata, että kuluttajaneuvonnassakin ollaan hereillä ja siellä kelkka on selkeästi kääntynyt autoliikkeitä ymmärtävämpään suuntaan; höpöhöpö-vaatimukset eivät mene läpi ja jopa juupas-eipäs-olipas-eipäs ollut -tilanteissa uskovat ennemmin ammattinsa osaajaa autokauppiasta, kuin heti-mulle-kaikki-tänne-nyt -luulottelevaa asiakasta.
        Siksi olenkin, pitkän kokemuksen karaisemana, melko varma että "irroitusvipu"-nimimerkillä kytkimensä hajoamista ihmettelevä saa kuluttajariitalautakunnalta suosituksen, ettei liikkeen tarvitse osaa ottaa lytkimen kunnostukseen kuin korkeintaan nimellisellä lähinnä goodwill -tyyppisellä osuudella.

        Kuten jo 22.07.2015 "LakienMukaanNäin" sanottuna:
        "...autosi vuosimallista/ajomäärästä riippuen 10-50% ihan max. osanotto."

        Johon "irroitusvipu" 22.07.2015 kommentoimaan:
        "Kuluttajaneuvoja tosin oli eri mieltä kanssasi, mutta ehkä sinä tiedät paremmin."
        "Tuo 50% vastaantulo liikkeeltä oliskin ihan ok. Tosin vaadin hieman suurempaa korvausta."

        Eli "irroitusvipu" ei ole tyytynyt kuluttajaneuvonnan suositukseen (10%? 20%? liikkeen osuus) vaan kokeilee vielä kuluttajariitalautakunnalta lypsää enemmän; 50% tai enemmän ei tule onnistumaan...
        Siksi toivoinkin, että tulee sitten kertomaan meille kaikille, niin myyjille kuin asiakkaillekin, miten kävi.

        Oppia ikä kaikki, kävi miten kävi.


      • Vävynketale

        »oikein_pahaa_tekee... kuunnella, kun vanhat papat luistattaa marketin parkkiksilla kytkintä, kone huutaa ja auto juuri ja juuri liikkuu.»

        Niinpä. Tulee etsimättä mieleen appiukko-vainaa, noita vanhan polven automiehiä (s. 1922). Hänen pihapyörittelynsä oli juuri tuollaista kierroksilla huudattamista ja kytkimen luistattamista.

        Hänen autossaan oli peräkoukku, minulla ei. Mökkitiellä piti suorittaa 1980-luvulla maansiirtohommia peräkärryllä, ja appiukon autohan minun piti siihen valjastaa.

        Tuli pian eteen väistämätön kytkinremppa, ja syyllinen oli helppo löytää. Minähän se olin kytkimen pilannut kärryhommillani!

        Ei tullut appiukon seuraavaan autoon peräkoukkua, ei!

        Mutta muuten oli miehistä parhaita, terveiset vain sinne pilvenreunalle!


      • hhgfhgfghfgh

        Niinkuin Lahest missä auto alkaa huojua ja hötkyä kun papat alkaa vasta laittaa vaihdetta pesään kun valo vaihtuu ja ainakin kolme autoa pääsee valoista.


      • irroitusvipu
        mielipite kirjoitti:

        Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi.
        "Tulen varmasti kertomaan miten kävi."

        Siitä sinulle ISO KIITOS jo etukäteen.

        Onneako tuo nyt sitten oli, että tekivät päätöksen joka on omalta kannaltani mieluisa. Olisi toki hauska kuulla mitä kommentteja teikäläiseltä voisi tulla.
        Tarkkoja yksityiskohtia tapauksesta en paljasta. Kaikki oleellinen tulee tässä keskustelussa ilmi.

        Kaikki muutkin jotka toivoivat toisenlaista tulosta valitukseeni kommentoikaa ihmeessä. Omituisesti kaikki jäätyivät :) Liekkö tämä sitä perinteistä Suomalaista luonnetta? Toivotaan toiselle vain ja ainoastaan pahaa.


    • mecaanicco

      Kyllä kytkin pojassa seisottaminen kuluttaa painelaakeria ja silloin voidaan hyvinkin puhua käyttövirheestä. Tuolla saa rikki joko laakeroinnin tai paineasetelman vivustoja turhalla kytkinasetelman rasittamisella.

    • uusiautokytkinmitähäh

      Kiellettäisiin jo uusien manuaalivaihteisten maahantuonti ihan samalla tavalla kuin esim. ilman katalysaattoria olevien autojen niin päästäisiin täälläkin hölmössä seuraavan viiden kymmenen vuoden aikana pikkuhiljaa nykyaikaan.

      Kukaan muu kuin täysi idiootti ostaa nykyään uuden auton manuaali laatikolla! Minulla ei ole ollut manuaalia sitten 90 luvun jolloin siirryin automaattiin eikä ole todellakaan ollut ikävä.

    • mielipite

      Noooh.... "irroitusvipu"? Missä mennään, miten sitten kävikään?

      "Eli "irroitusvipu" ei ole tyytynyt kuluttajaneuvonnan suositukseen (10%? 20%? liikkeen osuus) vaan kokeilee vielä kuluttajariitalautakunnalta lypsää enemmän; 50% tai enemmän ei tule onnistumaan...
      Siksi toivoinkin, että tulee sitten kertomaan meille kaikille, niin myyjille kuin asiakkaillekin, miten kävi. "

      • odotuspalkitaan

        Oikein innosta piukeana odotellaan lopputulosta. Minä sen jo arvaankin, kerro sinä toki kaikille muillekin, "irroitusvipu".


      • mieIipite

        Noh? Jaksan kyllä odotella ja tätä keskustelua ylläpitää, kunnes aloittaja "irroitusvipu" tulee kommentoimaan kuka oli oikeassa ja miten sitten kävikään loppupeleissä kuluttajaneuvonnan tuella.
        Olisi niin hyvä esimerkki siitä, mitä voi vaatia tai olla vaatimatta ja mihin autoliikkeen hyväntahdon eleeseen kannattaisi suostua eikä lähteä päätään seinään hakkaamaan ja kuluttajaneuvontaa turhilla vaatimuksillaan ruuhkauttamaan. Nämä takuupellet kun vtuttaa jo kuluttajaneuvojiakin.


    • odotuspalkitaan

      Kerro, kerro irroitusvipu, ken tiesi tämänkin parhaiten?

    • LakienMukaanNäin

      Nyt edelleenkin puuttuu vain aloittajan "irroitusvipu", ihan omin sanoin kertomana, kuinka väärässä hän olikaan TAKUU-USKOVAISUUDESSAAN.

    • 177

      "irroitusvipu" varmaankin kertoilee, miten kävi?

    • 188

      "irroitusvipu" kuollut? Halvaantunut järkytyksestä? Vai missä viipyy suoraselkäinen totuuden myöntäminen, että saadaan tähänkin asiaan laillisen tahon lain määrittelemä lopputulema?

    • M_O_T

      irroitusvipu: "Asiaani puidaan kuluttajariitalautakunnassa. Tosin vaadin hieman suurempaa korvausta."

      kommenttina siihen vaatimukseen: "...kun olet ilman myyjäliikkeen lupaa heille antamatta mahdollisuutta tutkia/todeta vikaa ja sen aiheuttajaa, mennyt jo kalliisti merkkihuoltoon korjauttamaan autoasi. Kuluttajalain mukaan jos haluaisi myyjäliikkeen mitenkään osallistuvan kunnostuksiin ensin PITÄÄ OTTAA yhteyttä myyjäliikkeeseen. Yleensä myyjäliike joko pyytää autoa ja sen vikaa näyttämään paikanpäälle. Jo tämä ei ole mahdollista, saattavat antaa luvan tutkituttaa vikaa ITSE MÄÄRÄÄMÄSSÄÄN huoltoliikkeessä. Onnea vaan sinne riitalautakuntaan. Tule toki kertomaan meille kaikille, miten kävi."

      Ja lopputulos? Irroitusvipusen luulottelujen ja vaatimuksien vastainen, koskapa irroitusvipu "jäätyi" eikä kommentoi enää, kun lopputulos ei miellyttänyt.

      • vipuirtosjapettyi

        Juurikin näin taisi päästä käymään.


      • irroitusvipu

        Kuten sanoin aikaisemminkin kuluttariitalautakunta käsittelee asian vasta ensi vuoden syksyllä. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että asia saadaan sovittua myyjäliikkeen kanssa, koska olen aikeissa vaihtaa auton. Haluavat kuitenkin pitää kiinni pitkäaikaisesta asiakkaasta. Toki virhe oli korjauttaa vika itse valitsemassani merkkiliikkeessä.

        Kaikille irvileuoille oikein hyvää joulun odotusta.


    • irroitusvipu

      Anteeksi. Maksoin itse koko remontin enkä saanut huijattua liikettä maksumieheksi.

      • OIKeusJAKOHtuus

        No hyvä; oikeus ja kohtuus siis toteutui ja autoliikettä ei lain mukaan velvoiteta käytettyyn autoon täystakuuta antamaan.


      • vivunirroitus

        Vihdoinkin joku huijariksi liikettä haukkunut tulee ja myöntää olleensa niin väärässä kuin väärässä olla voi.


      • irroitusvipu
        OIKeusJAKOHtuus kirjoitti:

        No hyvä; oikeus ja kohtuus siis toteutui ja autoliikettä ei lain mukaan velvoiteta käytettyyn autoon täystakuuta antamaan.

        Missä vaiheessa täystakuusta on kirjoitettu???? Kyse oli ennenaikaisesta kulumisesta joka johtui huonolaatuisista osista. Myyjäliike voi hakea korvausta maahantuojalta ja maahantuoja tuotteen valmistajalta. Niinhän sen pitäisi mennä. Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että auton omistajaa voi vaatia maksamaan kaikki viat mitä autoon tulee pienillä kilometreillä.


      • vivunirroitus
        irroitusvipu kirjoitti:

        Missä vaiheessa täystakuusta on kirjoitettu???? Kyse oli ennenaikaisesta kulumisesta joka johtui huonolaatuisista osista. Myyjäliike voi hakea korvausta maahantuojalta ja maahantuoja tuotteen valmistajalta. Niinhän sen pitäisi mennä. Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että auton omistajaa voi vaatia maksamaan kaikki viat mitä autoon tulee pienillä kilometreillä.

        ...maksoit sitten kuitenkin itse kaiken, kuten toki Suomen laki virhevastuuta määritteleekin. Juuri näin sen maalaisjärjellä ajatellen pitikin mennä.
        Onneksi olkoon! Opit taas jotain uutta elämääsi! Virhevastuu ei missään olosuhteissa vastaa takuuta.


      • vivunirroitus
        irroitusvipu kirjoitti:

        Missä vaiheessa täystakuusta on kirjoitettu???? Kyse oli ennenaikaisesta kulumisesta joka johtui huonolaatuisista osista. Myyjäliike voi hakea korvausta maahantuojalta ja maahantuoja tuotteen valmistajalta. Niinhän sen pitäisi mennä. Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että auton omistajaa voi vaatia maksamaan kaikki viat mitä autoon tulee pienillä kilometreillä.

        "Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että..."

        No mutta kun tämä ei ole mielipide asia. Sait lainmukaisen päätöksen. Etkö kunnioita muitakaan lakeja?


      • irroitusvipu
        vivunirroitus kirjoitti:

        "Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että..."

        No mutta kun tämä ei ole mielipide asia. Sait lainmukaisen päätöksen. Etkö kunnioita muitakaan lakeja?

        Tänään tuli päätös asiasta.

        Monen tämän palstan pellen mielestä päätös on tietysti väärä.
        Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että maksaa minulle vaatimani summan. Että näin. Eri asia on noudattaako myyjäliike tuota suositusta.
        Yksi tapa sopia asia olisi se, että seuraavan kerran, kun autoa vaihdan tämä liike antaa parhaan hyvityksen vaihtoautosta. Selkeintä olisi tietysti maksaa vaatimani summa.

        Mielestäni oikeus on tapahtunut. Automyyjien kannalta kuluttajansuojalaki on ikävä asia, mutta kuluttajan kannalta ei.

        Tämä päätös varmasi herättää suurta katkeruutta monessa teissä.


      • irroitusvipu
        irroitusvipu kirjoitti:

        Tänään tuli päätös asiasta.

        Monen tämän palstan pellen mielestä päätös on tietysti väärä.
        Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että maksaa minulle vaatimani summan. Että näin. Eri asia on noudattaako myyjäliike tuota suositusta.
        Yksi tapa sopia asia olisi se, että seuraavan kerran, kun autoa vaihdan tämä liike antaa parhaan hyvityksen vaihtoautosta. Selkeintä olisi tietysti maksaa vaatimani summa.

        Mielestäni oikeus on tapahtunut. Automyyjien kannalta kuluttajansuojalaki on ikävä asia, mutta kuluttajan kannalta ei.

        Tämä päätös varmasi herättää suurta katkeruutta monessa teissä.

        Pieni korjaus
        Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjäliike maksaa minulle vaatimani summan. En mainitse liikkeen nimeä enkä kyseistä summaa.


      • irroitusvipu
        vivunirroitus kirjoitti:

        "Täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että..."

        No mutta kun tämä ei ole mielipide asia. Sait lainmukaisen päätöksen. Etkö kunnioita muitakaan lakeja?

        Aivan sain lainmukaisen päätöksen. Myyjäliike ei vaan vastuutaan kanna tässä asiassa.

        Lautakunta katsoo asiassa tulleen näytetyksi, että ajoneuvo on vikaantunut valituksessa kerrotulla tavalla kytkimen osalta, joka kuuluu myyjäliikkeen antaman vastuusitoumuksen piiriin. Asiassa ei ole esitetty selvitystä sellaisista seikoista, joiden perusteella olisi syytä epäillä, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai ostajan menettelyn johdosta. Ajoneuvo on ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

        Hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen lisäksi auton kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin. Vastuusitoumuksen voimassa ollessa myyjäliiken vastaa kytkimen korjauskuluista. Nämä seikat huomioon otettuna lautakunta katsoo, että myyjäliikkeen tulee suorittaa ostajalle hyvityksenä ostajalle hyvityksenä kuluttajan vaatimuksen mukaiset ***,** euroa.


    • airota

      HÄPEÄ! aloittaja!

      • irroitusvipu

        Mielestäni myyjäliikkeen pitäisi hävetä. Asiakas on aina oikeassa ei taida olla tuttu sanonta.


    • 456tygh

      Kytkin kuluu näillä stressaajilla.
      Jokaisessa liikennevaloissa tehdään 10 liikkeelle lähtöä kun autoa nytkytetään sentti senttiltä eteenpäin vähän väliä.

      • MOT-laki

        ...ja se EI OLE myyjäliikkeen vika.


    • irroitusvipu

      Hiljaiseksi näköjään meni, koska eivät asiantuntijat ole enää päätä aukomassa.

      • SALASIToleellisen

        Heh... jätit sitten alkujaankin kertomatta, että liike on autolle ja sen osille myöntänyt ERILLISEN vastuusitoumuksen. Sehän tottakai muuttaa koko konseptin ja kun olisit alusta asti sen ilmituonut, tämä koko väittely olisi loppunut alkuunsa.
        "...kuuluu myyjäliikkeen antaman vastuusitoumuksen piiriin."

        Normaali / pelkkä virhevastuu ei tuota olisi suosittanut liikkeen korvattavaksi.


      • vivunirroitus

        Latakunta totesi: "Vastuusitoumuksen voimassa ollessa myyjäliiken vastaa kytkimen korjauskuluista."

        Tuohan nyt olisi ollut päivänselvää ilman juupas-eipästelyäkin, kun vaan olisit asiasta viitsinyt mainita aloittaessasi "liikkeen piikkiin" -selkään taputteluja kerjätessäsi.
        Eu hyvää päivää... teetkö kaiken muunkin elämässäsi perse-edellä-puuhun vaikeasti?


      • MOT_

        Edelleenkin, nyt asiassa oleellisen salaamisen johdosta, pätee yllä sanottu:
        HÄPEÄ! aloittaja!


      • irroitusvipu
        vivunirroitus kirjoitti:

        Latakunta totesi: "Vastuusitoumuksen voimassa ollessa myyjäliiken vastaa kytkimen korjauskuluista."

        Tuohan nyt olisi ollut päivänselvää ilman juupas-eipästelyäkin, kun vaan olisit asiasta viitsinyt mainita aloittaessasi "liikkeen piikkiin" -selkään taputteluja kerjätessäsi.
        Eu hyvää päivää... teetkö kaiken muunkin elämässäsi perse-edellä-puuhun vaikeasti?

        Eu hyvää päivää... teetkö kaiken muunkin elämässäsi perse-edellä-puuhun vaikeasti? Pään aukojat näköjään heräsivät, hienoa. Kaikki muu on todella helppoa elämässäni. Pellejen kiusaaminen nettipalstalla vaan on yksi lisähupi.


      • EUpäivää
        irroitusvipu kirjoitti:

        Eu hyvää päivää... teetkö kaiken muunkin elämässäsi perse-edellä-puuhun vaikeasti? Pään aukojat näköjään heräsivät, hienoa. Kaikki muu on todella helppoa elämässäni. Pellejen kiusaaminen nettipalstalla vaan on yksi lisähupi.

        Noooh... tämän keskustelun kun lukee läpi, niin jokaiselle normaaliälyn omaavalle selkiää kyllä, kuka se pelle on; irroitusvipu.


    • Anonyymi

      Hei. Minulla alkoi kytkin luistamaan, ja autolla ajettu 110000. Auto VW Jetta. Aikaisemmista autoista ei ole koskaan kytkin rikkoutunut. Voikohan vakionopeuden säätimen runsaalla käytöllä olla vaikutusta.

      • Anonyymi

        Oikein säädetty kytkin toimii asiallisella käyttäjällä ainakin 300 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein säädetty kytkin toimii asiallisella käyttäjällä ainakin 300 tkm.

        Hyvin on toiminutkin, sillä olen joskus 70-luvun lopulla vaihtanut 60-luvun Amazoniin kytkinlevyn, kun oli kulunut loppuun (syy ed. omistaja )
        Sen jälkeen ei ole tarvinnut kytkintä korjailla , vaikka olen vetänyt eri autoilla asuntovaunuakin yli 30 vuotta ja peruutellut niillä myös hankaliin paikkoihin.
        Kun ei luistattele eikä sählää niin se kestää koko käyttöajan.


    • Anonyymi

      Parempi kun pysyy erossa polkuautoista. Autossa riittää kaksi pojinta.

    • Anonyymi

      Isä on ajanut alkuperåisellä kytkimellä jo 431th/km mutta loppusuora häämöttä ajoin 5,5 km kykin rupesi haisemaan kesken ajon ja nyt kovalla pakkasella 34'-* C kytkin poljin jäätynyt lattiaan kiinni alkuperäiset nesteet kun ovat vieläkin 2 min kävi tyhjäkäyntiä nousi sieltä ylös 8 min kävi tyhjäkäyntiä pakkasella 34,4*-C en uskaltanut lähtä tien päälle ajoon jos jää välille,
      '

    • Anonyymi

      Jos on vain kaksi poljinta, niin Relax ainakin korvaa momentinmuuntimen ja CVT laatikon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe