Lyhyet matkat dieselillä

hiukkaspaukku

Onko mitään järkeä hankkia dieselmoottorillista autoa jos esim työmatka on 8 km / sivu.
Pitempää matkaa tulee sitten viikonloppuisin.
Onko vaara että moottori karstoittuu ja hiukkassuodatin tukkeuttu helposti, kun moottori ei lämpene kunnilla eikä huukkasten poltto onnistu?

24

4822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi_olla_järkeä

      Talvella ei oikein ehdi kone lämpenemään jos matka on noin lyhyt. Vaan markkinoilla on Neste Pro-dieseliä ja ABC:n Smartia jotka palavat perinteistä dieseliä paremmin myös kylmänä. Ja jos viikonloppuisin tulee vähänkin pidempää matkaa ei viikossa tuki suodatinta.

      Jos ajaa kovin vähän on yksi varottava asia se ettei syksyllä pakkasten tullessa ole tankki täynnä kesälaatua.

      Omassa autossani olen laskeskellut että dieselin "kannattavuusraja" on n. 10 tkm vuodessa jos pelkkää dieselveroa pohtii eikä koneen luonteella tai pitkillä tankkausväleillä ole merkitystä. Ja koska nykyturbodieselit ovat aivan erilaisia koneita kuin 80-90 luvuilla olleet laiskat ja kalliit nokivasarat ajan dieselillä enkä bensalla.

      • hiukkaspaukku-

        Onhan ne erilaisia kun joskus aikoinaan, mutta epäilen että luotettavuus ei ole ainakaan parantunut.
        Jos ajan viikon aikana 10 x 8 km matkan jotain vielä lyhyempää kauppa ym matkaa, eikä hiukkasten poltto pääse koskaan ainakaan kokonaan tapahtumaan, ehkä ei edes ala polttaan kun kone ei ole täysin lämmin, niin tulisiko ongelmia.
        Webastoa tietysti voisi käyttää, mutta se tietäisi nopeasti tyhjää akkua.
        Jospa sittenkin bensa-turbo...


    • Kokemukseni

      Jos ajosi on lähinnä tuota eikä kilometreja tule noista viikonlopun ajoistakaan paljoa, niin et tarvitse varmaankaan dieseliä. Kyllä bensalla nuo ajot kivasti ajelee ja automerkistä riippuen tulee ehkä halvemmaksikin.
      Jos sen sijaan nuo viikonloppuajot, joista mainitsit ovat pidempiä ja niiitä tulee säännöllisesti, niin diesel kyllä on hyvä vaihtoehto. Hiukkasloukku ehtii tuolloin polttaa hiukkaset.

      Itse olen ajellut hiukkasloukullisella dieselmoottorilla vuosikausia pk-seudulla, joista talvikaudet pääosin lyhyitä pätkiä. Säännöllisesti kuitenkin noin pari kertaa kuukaudessa tulee talvisinkin vajaa 400 km:n matka. Kesäisin taas jatkuvasti pitkiä matkoja. Ongelmitta.

      Moottorin karstoittuminen koskee yhtälailla bensamoottoreitakin, joten sillä ei ole merkitystä diesel-bensavertailuun.

      • hiukkaspaukku-

        Ajoa tulee n 20 tkm vuodessa. Viikonloppuisin tulee ehkä 80 - 100 km siivuja muutama. Joskus pidempiäkin matkoja, mutta ei ihan joka vkl.
        En ajattele niinkään kuluja, vaan käyttömukavuutta ja sekin on hyvä jos ei tarvitse jatkuvasti olla tankkaamassa autoa.
        Joissain merkeissä on tainnut olla ongelmia egr-venttiilien likaantumisen kanssa. Ehkä siihenkin vaikuttaa ajomatka / lämpötilat.


      • tce_tai_thp
        hiukkaspaukku- kirjoitti:

        Ajoa tulee n 20 tkm vuodessa. Viikonloppuisin tulee ehkä 80 - 100 km siivuja muutama. Joskus pidempiäkin matkoja, mutta ei ihan joka vkl.
        En ajattele niinkään kuluja, vaan käyttömukavuutta ja sekin on hyvä jos ei tarvitse jatkuvasti olla tankkaamassa autoa.
        Joissain merkeissä on tainnut olla ongelmia egr-venttiilien likaantumisen kanssa. Ehkä siihenkin vaikuttaa ajomatka / lämpötilat.

        Miksi pitäisi olla diesel, jos kilometrejä tulee noin vähän? Nykyisillä vääntävillä bensaturboilla saa ihan yhtä hyvän käyttömukavuuden ja taloudellisuudenkin ilman käyttövoimaveroa.
        Ja ainakin Toyotan dieseleissä on ongelmia noiden egr:ien jumittumisien kanssa. Lyhyet matkat kylmällä koneella ei ainakaan paranna asiaa.


      • hiukkaspaukku--
        tce_tai_thp kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla diesel, jos kilometrejä tulee noin vähän? Nykyisillä vääntävillä bensaturboilla saa ihan yhtä hyvän käyttömukavuuden ja taloudellisuudenkin ilman käyttövoimaveroa.
        Ja ainakin Toyotan dieseleissä on ongelmia noiden egr:ien jumittumisien kanssa. Lyhyet matkat kylmällä koneella ei ainakaan paranna asiaa.

        En ihan heti haluaisi hankkia esim volsun tsi-koneellista.
        Siksi vaihtoehtoja on vähemmän. Auto pitäisi olla myös nelivetoinen.


    • Bensajärkevämp

      Ei missään nimessä dieseliä tuollaiseen nurkka ajoon. Hiukkassuodatin tukkeutuu helposti ja sen puhtaaksipoltto maksaa maltaita. Kone ei ehdi saavuttamaan edes kunnollista käyntilämpötilaansa noin lyhyellä matkalla. Ongelmia on siis varmasti tiedossa. Lisäksi se on myös kolhuille altis kallis osa, jota ei bensa-autossa ole.
      Bensakone lähtee kovillakin pakkasilla varmasti käyntiin. Eikä tarvitse erikseen mitään talvibensaa. Se lämpiää nopeammin kuin dsl. Ei tarvita mitään virtasyöppöä ja usein rikkoutuvaa Webastoa tai Eberiä.
      Bensakoneessa ole mitään "dsl" veroa. Dieselautolla kun joutuu ajamaan nykyisillä polttoaineen hintaeroilla todella paljon, jotta sen käyttö tulisi bensa-auton käyttöä edullisemmaksi.
      Diesel on kalliimpi huoltaa ja on myös äänekkäämpi ja painavampi.
      Nykyisistä turbollisissa bensakoneissa on vääntöäkin ihan mukavasti.
      Valinta on aika helppoa.

      • Kokemukseni

        Nyt kyllä kirjoittelet vastoin parempaa tietoasi noista kuvailemistasi ongelmista. Eivät varmaankaan ole kokemusperäisiä, sikisi paljon ne eroavat minun kokemuksistani.

        Hiukkasloukku ei tukkeudu helposti. Tuttavapiirissäni lähes kaikilla on uudehkoja dieseleitä eli hiukkasloukuilla. Koskaan eikä kenelläkään ei sen kanssa ole ollut ongelmia, vaikka hekin ajelevat pääosin pk-seudulla lyhyehköjä matkoja.
        Minullakin on ollut hiukkasloukullinen dieseleitä jo noin kymmenen vuotta. Mitään ongelmaa tai erikseen huomioitavaa juttua sen kanssa ei koskaan ole ollut. Itse asiassa en edes tiennyt ko ongelmista ennenkuin luin jostain lehdestä sellaisia joskus jossain esiintyneen. Varmaan on ollutkin, autoissahan tuppaa silloin tällöin olla valitettavasti vikoja eri paikoissa. Myös diesel-autoissa. Ei hiukkasloukku ole sen alttiimpi kolhuille kuin bensa-autojen katalysaattoritkaan.

        Dieselien käynnistyminen on yhtä varmaa talvipakkasilla kuin bensojenkin. Mitään eroa en ole huomannut vaimoni bensa-autoon, koska aina on käyntiin lähtenyt vaivatta. Auto on ulkona ympäri vuoden ja siinä on nk 'letkulämmitin' eli eli lämmitän ennen lähtöä useinmiten tolppasähköllä. Muutaman kerran talvella kovan pakkasyön jälkeen Lapissa ilman esilämmitystäkin hurahtanut helposti käyntiin ilman esilämmitystä.
        Talviaikoina on tarjolla vain talvidieseliä ja kesäaikoina vain kesädieseliä. Välikausidieseliäkin on olemassa. Dieselauton omistajan ei siitä tarvitse erikseen huolehtia, tankkaa vain sitä mitä on tarjolla huoltiksella.

        Diesel tulee halvemmaksi automerkista riippuen vajaan 20.000 km:n ajoilla, mutta löytyy merkkejä, joissa diesel on halvempi heti ostettaessa ja kaikkea siltä väliltä. Yleensä kuitenkin merkittäviä eroja dieselin hyväksi tulee vasta todella paljon ajettaessa.

        Huoltohinnat eivät dieselissä ole sen kalliimpia. Itselläni on nykyisin vuoden 2012 125kw:n 2.0 tdi, jossa huoltoväli on 30.000 km. Olen huoltanut nyt sen kaksi kertaa, kolmas tulossa, ja huoltohinta taisi viimeksi olla 198€. Alle 200 kuitenkin. Onhan sekin tietysti rahaa.

        Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että valinta on minulle ollut aika helppoa. Itse asiassa todella helppoa. Valinta on perustunut järkisyihin.


      • Bensajärkevämp

        Kokemuksensa kullakin. Itselläni ollut useita autoja yli 30 v ajalta ja kirjoitukseni perustuu kokemukseen. Dieselissä hiukkas-suodatin on tukkeutunut, huolto on ollut kalliimpaa, moottori on äänekkäämpi, on lähtenyt huonommin käyntiin kovalla pakkasella. Lämpiää huonommin jne.
        Olen myös työssäni ollut autojen kanssa tekemisissä n. 27 v. ja tekstini ei perustu pelkästään omiin autoihin tai omiin kokemuksiin.
        Valintaa ei tarvitse aloittajan kohdalta paljoa miettiä. Jokainen tietenkin valitkoon autonsa ajotarpeensa mukaan.
        Aloittajalle ehdottomasti järkevin on bensa-auto.


      • hiukkaspaukku
        Bensajärkevämp kirjoitti:

        Kokemuksensa kullakin. Itselläni ollut useita autoja yli 30 v ajalta ja kirjoitukseni perustuu kokemukseen. Dieselissä hiukkas-suodatin on tukkeutunut, huolto on ollut kalliimpaa, moottori on äänekkäämpi, on lähtenyt huonommin käyntiin kovalla pakkasella. Lämpiää huonommin jne.
        Olen myös työssäni ollut autojen kanssa tekemisissä n. 27 v. ja tekstini ei perustu pelkästään omiin autoihin tai omiin kokemuksiin.
        Valintaa ei tarvitse aloittajan kohdalta paljoa miettiä. Jokainen tietenkin valitkoon autonsa ajotarpeensa mukaan.
        Aloittajalle ehdottomasti järkevin on bensa-auto.

        Enkä niin. Mutta vaikea keksiä LUOTETTAVA ja taloudellinen, nykyaikainen auto bensakoneella, automaatilla ja nelivedolla.
        Jos volsun tsi/dsg yhdistelmä olisi luotettava, olisi valinta helppo.


      • 876543

        Tässä yksi vaihtoehto.
        Subaru Forester on pärjännyt yleensä hyvin luotettavuustilastoissa.
        Taloudellisin se ei ehkä ole, muttei mikään syöppökään. (2,0l bensa automaatti CO2 150g/km).
        Täyttää vaatimukset muuten.


      • Kokemukseni
        Bensajärkevämp kirjoitti:

        Kokemuksensa kullakin. Itselläni ollut useita autoja yli 30 v ajalta ja kirjoitukseni perustuu kokemukseen. Dieselissä hiukkas-suodatin on tukkeutunut, huolto on ollut kalliimpaa, moottori on äänekkäämpi, on lähtenyt huonommin käyntiin kovalla pakkasella. Lämpiää huonommin jne.
        Olen myös työssäni ollut autojen kanssa tekemisissä n. 27 v. ja tekstini ei perustu pelkästään omiin autoihin tai omiin kokemuksiin.
        Valintaa ei tarvitse aloittajan kohdalta paljoa miettiä. Jokainen tietenkin valitkoon autonsa ajotarpeensa mukaan.
        Aloittajalle ehdottomasti järkevin on bensa-auto.

        Meillä on tosiaan erilaiset kokemuset dieseleistä. Erot johtunevat sitten erilaisista autoista ja erilaisesta ajo- ja käyttötavoista.

        Minulla on ollut autoja vuodesta 1972, kun sain ajokortin. Aluksi bensa-autoja, mutta nyt noin 10 vuotta dieseleitä. Edelleen perheessäni on bensa-auto, vuoden 2011 1.6 kuutioinen malli. Kokemukseni viimeisen reilun 15 vuoden ajalta perustuu siis suhteellisen uusiin autoihin ja uutena hankittuihin. Muuten tämän bensa-auton huoltoväli on 20.000 ja huoltohinta ollut viimiksi reipas 300€. Siis noin satasen enemmän kuin dieselini ja kun vielä huomioi lyhyemmän huoltovälin, niin hinta nousee selvästi kalliimmaksi.

        Aloittajalle voi bensa-auto ollakin järkevämpi johtuen noin vähäisistä kilometreista ja pätkäajon perusteella.
        Nuo sinun kokemusperustelusi dieseleistä eivät tosiaan päde yleisesti, päinvastoin ovat kovasti poikkeuksellisia. Ei edes vanhempien mallien osalta normijuttuja. Eli niillä perusteilla ei asiaa kannata arvioida.


      • E220_CDI

        Ammattilaiselta kiinnostaa kysyä, että millä kilometreillä suodattimia alkaa tukkeutua?

        Mitkä dieselit eivät käynnisty pakkasessa (en oikeasti tiedä, kun en ole yli -35 asteessa kokeillut)?

        Mikä taksin kokoinen 1730-kiloinen automaattivaihteinen bensa-auto menee viidellä litralla / 100 km keskikulutuksella?

        Miten Webasto tyhjentää akun, kun sillä on katkaisujännite, joka estää akun vetämisen liian tyhjäksi starttaamiseen? Jos akussa on virtaa lämmityksen aloitukseen, se ehtii lämmittää hetken, mutta sammuu katkaisujännitteeseen. Hetken kuluttua kuljettaja saapuu paikalle, istuu pettyneenä vain haalean lämpimään autoonsa, käynnistää sitä varten varatulla sähköllä ja napsauttaa Webaston uudelleen päälle heti moottorin (=laturin) käynnistyttyä.

        Muutaman kerran on käynyt tuokin, että poltin on sammunut ja auto ilmoittaa sähkön vähyyden syyksi, ja kerran polttoaineen vähyyden. Mutta ei se mikään käynnistyksen este ole. Päinvastoin, paremmin se edes hetken lämmitetty lähtee kuin ilman, eikö niin?


      • hiukkaspaukku
        E220_CDI kirjoitti:

        Ammattilaiselta kiinnostaa kysyä, että millä kilometreillä suodattimia alkaa tukkeutua?

        Mitkä dieselit eivät käynnisty pakkasessa (en oikeasti tiedä, kun en ole yli -35 asteessa kokeillut)?

        Mikä taksin kokoinen 1730-kiloinen automaattivaihteinen bensa-auto menee viidellä litralla / 100 km keskikulutuksella?

        Miten Webasto tyhjentää akun, kun sillä on katkaisujännite, joka estää akun vetämisen liian tyhjäksi starttaamiseen? Jos akussa on virtaa lämmityksen aloitukseen, se ehtii lämmittää hetken, mutta sammuu katkaisujännitteeseen. Hetken kuluttua kuljettaja saapuu paikalle, istuu pettyneenä vain haalean lämpimään autoonsa, käynnistää sitä varten varatulla sähköllä ja napsauttaa Webaston uudelleen päälle heti moottorin (=laturin) käynnistyttyä.

        Muutaman kerran on käynyt tuokin, että poltin on sammunut ja auto ilmoittaa sähkön vähyyden syyksi, ja kerran polttoaineen vähyyden. Mutta ei se mikään käynnistyksen este ole. Päinvastoin, paremmin se edes hetken lämmitetty lähtee kuin ilman, eikö niin?

        Ehkä se ihan uusi akku pelaa jonkin aikaa, mutta tiedän useammankin tapauksen Webaston käytöstä että akku on tyhjentynyt. Firman pakussakin tyhjeni kun ajetaan vaan lyhyitä matkoja.
        Jos lämmitän 20 min, pitäisi ajaa aina vähintään sama aika, eikä 8 km työmatkaan mene kun n 10 min.


      • hiukkaspaukku
        876543 kirjoitti:

        Tässä yksi vaihtoehto.
        Subaru Forester on pärjännyt yleensä hyvin luotettavuustilastoissa.
        Taloudellisin se ei ehkä ole, muttei mikään syöppökään. (2,0l bensa automaatti CO2 150g/km).
        Täyttää vaatimukset muuten.

        Foresterin todellinen kulutus 8 -9 l/100 km. Kokemuspohjainen tieto.
        Kaukana taloudellisesta, vaikka muuten olisi hyvä.


      • Virallinen

        Virallinen yhdistetty kulutus 6,5l/100km.
        Yhtälailla kaikkien muidenkin merkkien ilmoitettu kulutus on todellista korkeampi.
        Tuo 8-9l/100km. ei muuten pidä paikkaansa. Ainakin oma Forester kuluttaa selvästi vähemmän. Yhdistetty n. 7 l.


      • hiukkaspaukku-
        Virallinen kirjoitti:

        Virallinen yhdistetty kulutus 6,5l/100km.
        Yhtälailla kaikkien muidenkin merkkien ilmoitettu kulutus on todellista korkeampi.
        Tuo 8-9l/100km. ei muuten pidä paikkaansa. Ainakin oma Forester kuluttaa selvästi vähemmän. Yhdistetty n. 7 l.

        Sen verran olen ajanut kolmella eri Subarulla että tiedän mitä kuluttaa.
        jos nyhjäät alke 80 km/h vauhtia, saattaa päästä sileällä 7 litran paikkeille.
        Normaalissa seka-ajossa, vähän kaupunkiakin ja moottoritietä, kulutus on lähelle 9.
        Siksipä ei enään huvuta tuollaista ostaa, kun tuolla kulutuksella pitäisi jo saada vähän enemmän kulkua.


      • ihan_koska_vaan
        E220_CDI kirjoitti:

        Ammattilaiselta kiinnostaa kysyä, että millä kilometreillä suodattimia alkaa tukkeutua?

        Mitkä dieselit eivät käynnisty pakkasessa (en oikeasti tiedä, kun en ole yli -35 asteessa kokeillut)?

        Mikä taksin kokoinen 1730-kiloinen automaattivaihteinen bensa-auto menee viidellä litralla / 100 km keskikulutuksella?

        Miten Webasto tyhjentää akun, kun sillä on katkaisujännite, joka estää akun vetämisen liian tyhjäksi starttaamiseen? Jos akussa on virtaa lämmityksen aloitukseen, se ehtii lämmittää hetken, mutta sammuu katkaisujännitteeseen. Hetken kuluttua kuljettaja saapuu paikalle, istuu pettyneenä vain haalean lämpimään autoonsa, käynnistää sitä varten varatulla sähköllä ja napsauttaa Webaston uudelleen päälle heti moottorin (=laturin) käynnistyttyä.

        Muutaman kerran on käynyt tuokin, että poltin on sammunut ja auto ilmoittaa sähkön vähyyden syyksi, ja kerran polttoaineen vähyyden. Mutta ei se mikään käynnistyksen este ole. Päinvastoin, paremmin se edes hetken lämmitetty lähtee kuin ilman, eikö niin?

        Muutama tuhat km siihen riittää, kun sattuu sopivasti pätkäajoa. Nokivasaroita lähti pari kpl vikavalot palaen merkkihuoltoon mm. jostain TM talvitestistä, missä ajettiin kaupunkiajoa simuloivaa lenkkiä (kylmäkäynnistys muutama km hidasta köröttelyä). Näitä vikavalon sytyttelyjä ja reissuja marmoritiskille esiintyi jopa HS koeajoissa, kun ei hiffattu, että pitäisi välillä käydä vetäisemässä 100 km lenkki moottoritiellä. Marmoritiskille pääsee ilmeisesti siitä syystä, että puhtaaksipoltto keskeytyy (kun auto saapuu päämäärään) tarpeeksi monta kertaa.

        No, kait näitä nykyään on vähempi, kun jengi jo tietää, mistä polton tunnistaa tietävät, että silloin pitää säästää koukkaamalla kotipihaan Porvoon kautta ;-D Tämähän se onkin logiikka aina ollut, mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät. On ilmennyt mm. "ajetaan kilometrit täyteen" -suorituksena eli käydään ylimääräinen mökkireissu tms. jos muutoin uhkaa vuoden kilometrit jäädä alle diesel/bensa kannattavuusrajan ;-D

        Duunikaverilla meni Hondan hiukkasloukku tukkoon, siis niin, ettei sitä saanut enää elvytettyä, reilun 100 tkm ajettuna. Heppu ajaa jopa 70 tkm/vuosi ja todella raskaalla kaasujalalla, joten ei todellakaan ole kyse siitä, etteikö kone saisi välillä tarpeeksi jenkaa happea puhtaaksipolton läpiviemiseksi. Tarvikeosaakaan ei saanut eikä uudelleenohjelmointia, joten uusi loukku marmoritiskiltä. Lystille tuli kaikkine epäonnistuneine elvytysyrityksineen hintaa 3 tonnia -> käämi paloi ja auto meni vaihtoon. Jälkikäteen kuului vielä sellaista huhua, että mittarissa nyt 170 tkm ja uusittua loukkua on jo yritetty puhdistaa....

        Erinäisillä merkkifoorumeilla riittää tarinaa & ohjeita "vähäpäästöisten" dieselien tuunaamiseksi. Siis miten hiukkasloukun saa poistettua/tyhjennettyä niin, ettei kärähdä katsastuksessa. Sataa tonnia tuntuvat pitävän hyvänä ajankohtana tälle "ennakoivalle huoltotoimenpiteelle". Varmaan ihan huvikseen moista harrastavat...?

        Lyhyitä pätkiä ajettaessa näyttää toteutuvan myös Webaston turmiollisuus akulle. Ainakin yksi bossi kirosi toissatalvena, ettei voi käyttää Webastoa eikä autossansa ole muutakaan lämmitintä. Oli viissin muutamaan kertaan tarvinnut käynnistysapuja... Ehkä siinä on ollut akku jo ehtoopuolella, mutta silti - auto lähti tälläkin käyntiin, jos webastoa ei käyttänyt.

        Toisaalta.... argumentti bensakoneen hyvästä lämpenemisestä ei enää pidä paikkaansa. Kun kulutusta on pienennetty, on alkanut tulla ihan samaa ongelmaa kuin dieseleilläkin = auto ei lämpenen tyhmäkäynnillä käytännössä lainkaan (jonkinlainen lämmitin on pakko olla, että pääsee heti ajoon, tyhmäkäynti vain syö bensaa, mutta lämpeneminen kestää, kestää ja kestää), sekin onnistuu, että (kovalla pakkasella) liikennevaloihin pysähdyttäessä lämpömittarin neula laskee. Alkaisi olla lisälämmitin, edes se sähkövastus lämmityslaitteen apuna, tarpeen bensakoneissakin.


      • bensalla_säästää_enemmän
        hiukkaspaukku kirjoitti:

        Foresterin todellinen kulutus 8 -9 l/100 km. Kokemuspohjainen tieto.
        Kaukana taloudellisesta, vaikka muuten olisi hyvä.

        Vaikka Bensa-Subarulla olisi keskikulutus 20 litraa/100 km, tulee sillä ajaminen edullisemmaksi kuin dieselillä, kun ottaa huomioon jokavuotiset kalliit diesel remontit. VW ja mersumiehet tietää varmasti sen. Esimerkkitapaus MB 220 cdi, joka koko ajan ruikulla, milloin on korkeapainepumppu sökönä ja milloin on ruiskusuuttimessa ohivuotoa. Vuodessa diesel-korjauksiin 2000 euroa. Se on sitä edullista diesel ajamista, NOOOT !


    • Neuvovaa

      Auttaa ku ottaa DPF pois kokonaa ja samoin tukkii egr venttiili

    • omaD

      On.webasto.eikä sammuta joka kerta jos joku käy kaupassa.3.0 250hp 540nm 6sataselle tiellä.ja huoltoasemalla myydään Dieselä.6dieseliä ollu ja isoja koneita .ei niin kauan kun d aitoja myydään tuu bensanpolttajia.

      • Opettelekirjoittamaan

        Opettele kirjoittamaan. Noista sun kahdesta edellisestä viestistä ei saa mitään tolkkua. Varsinkaan jälkimmäisestä.
        Ehkä sais, jos oikeen yrittäis, mutta kun tuommonen apukoulutasoinen teksti ei oikein kiinnosta.


      • Neuvovaa
        Opettelekirjoittamaan kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan. Noista sun kahdesta edellisestä viestistä ei saa mitään tolkkua. Varsinkaan jälkimmäisestä.
        Ehkä sais, jos oikeen yrittäis, mutta kun tuommonen apukoulutasoinen teksti ei oikein kiinnosta.

        Kannattaa sun jatkaa sillä polkupyörällä polkemista jos et ymmärrä autoista mitään ;:-D


      • Opetteleskriväänkäki

        Ei kun sun tekstistä ei saa selvää. Urpo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe