Tupakkalaki parveketupakointia rajoittamaan

KariJuhani2015

Sosiaali- ja terveysministeriössä on suunniteltu, että tupakkalakiin tulisi pykälä, joka mahdollistaisi nykyistä helpommin taloyhtiön puuttumisen yksityisillä parvekkeilla tupakointiin, jos naapureille aiheutuu siitä todennettua savuhaittaa.

Lue aiheesta lisää adressista: "Tupakkalain muutos parveketupakoinnin rajoittamiseksi".

Adressissa ehdotetaan lain "kieltopykälään" (12 §) rajausta täyskiellon sijaan. Mitä mieltä olet?

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinseon

      Parveketupakointi aiheuttaa huomattavaa haittaa naapureiden asumiselle ja terveydelle (passiivinen tupakointi on vaarallisinta).

      Parveketupakointi pitäisi kieltää lailla kokonaan.

      Samoin pitäisi kieltää tupakointi lasten tai raskaana olevien naisten läsnäollessa ja tiloissa joissa he voivat altistua tupakan savulle.

      Myös raskaana ollessa tupakoiminen pitäisi kieltää.

      • KariJuhani2015

        Adressissa ehdotetulla parveketupakointia nykyistä enemmän rajoittavalla kieltopykälällä lienee paremmat edellytykset tulla hyväksytyksi kuin täyskiellolla.


    • savuun_kyllästynyt

      Parveketupakointi olisi kiellettävä kokonaan. On se kumma että omalla parvekkeellaan tai asunnossaan joutuu sietämään toisten päihteiden käytön haittoja ilman että siihen voi käytännössä mitenkään puuttua. Menes jonnekin muualle mainostamaan joutavaa adressiasi!

      • KariJuhani2015

        Adressissa ehdotettu lain muutos pyrkisi puuttumaan kyseisten haittojen aiheuttamiseen.


      • parempi.partsilla

        Toisten päihteiden käytön haittojen sietäminen ei lopu vaikka parveketupakointi kiellettäisiin kokonaan. Voi olla, että pahenee.
        Tupakoitsijat siirtyvät sisälle asuntoihinsa polttelemaan, jolloin savu ja haju leviää naapureihin ja rappukäytäviin. Harva kerrostalo on rakennettu niin tiiviisti, ettei ilma asuntojen välillä pääse sekoittumaan ainakin jossain määrin.
        Taloyhtiön on sitten ruvettava parantamaan taloa: tiivistellään läpivientejä ja elementtien saumoja, parannellaan ja lisätään ilmanvaihtoa ym. ym... Kalliiksi tulee ja maksajana on yhtiön osakkaat ja sitä kautta myös mahdolliset vuokralaiset.


      • eisavua
        parempi.partsilla kirjoitti:

        Toisten päihteiden käytön haittojen sietäminen ei lopu vaikka parveketupakointi kiellettäisiin kokonaan. Voi olla, että pahenee.
        Tupakoitsijat siirtyvät sisälle asuntoihinsa polttelemaan, jolloin savu ja haju leviää naapureihin ja rappukäytäviin. Harva kerrostalo on rakennettu niin tiiviisti, ettei ilma asuntojen välillä pääse sekoittumaan ainakin jossain määrin.
        Taloyhtiön on sitten ruvettava parantamaan taloa: tiivistellään läpivientejä ja elementtien saumoja, parannellaan ja lisätään ilmanvaihtoa ym. ym... Kalliiksi tulee ja maksajana on yhtiön osakkaat ja sitä kautta myös mahdolliset vuokralaiset.

        Joka tapauksessa kaikilla on oikeus savuttomaan ilmaan. Se on sitten taloyhtiön asia miten hoitaa, jos ihminen polttaa sisällä. Taloyhtiön asia on hoitaa asia niin ettei tupakansavu leviä. Rahat kerätään niiltä, jotka ongelman aiheuttaa, ei tupakoimattomattomien tietenkään tarvitse maksaa kun savuttaja on se ongelma.


      • parempi.partsilla

        Ikävä kyllä myös tupakoimattomat joutuvat maksajiksi. AsOY lain mukaan yhtiön omistaman rakennuksen rakenteet ja perusjärjestelmät (esim. lämmitys, ilmanvaihto, vesi ja viemäri ym.) kuuluvat yhtiön kunnossapitovastuulle. Siten myös yhtiön kustannettaviksi. Yhtiö saa tulonsa osakkailta yhtiövastikkeina, jonka määrän vahvistaa vuosittain laillisesti kokoon kutsuttu päätösvaltainen yhtiökokous.


      • TupakoinninRajoittaja
        parempi.partsilla kirjoitti:

        Ikävä kyllä myös tupakoimattomat joutuvat maksajiksi. AsOY lain mukaan yhtiön omistaman rakennuksen rakenteet ja perusjärjestelmät (esim. lämmitys, ilmanvaihto, vesi ja viemäri ym.) kuuluvat yhtiön kunnossapitovastuulle. Siten myös yhtiön kustannettaviksi. Yhtiö saa tulonsa osakkailta yhtiövastikkeina, jonka määrän vahvistaa vuosittain laillisesti kokoon kutsuttu päätösvaltainen yhtiökokous.

        Olen tupakoimaton ja osallistun mielelläni kiinteistön kunnossapitokustannusten maksamiseen siinä asuinkiinteistössä, jossa kotini sijaitsee.


    • 8-8

      jollain huuhaa-adressilla ei paljon voida vaikuttaa, eiköhän stm:n ehdotukset paina enemmän.

      adressissa ei mainita edes mitä sille tehdään!

      ”Tupakointi on kielletty asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön asuinkiinteistöjen alueilla ja tiloissa, joista tupakansavun kulkeutumista sisätiloihin ei ole estetty”

      tässä ei puututa mm parvekkeilta toisille parvekkeille tulevaan savuhaittaan. todella huono ja amatöörimainen muotoilu. epäilen suuresti myös sanojen "muu asuinyhteisö" käyttöä isoksi virheeksi.

      • KariJuhani2015

        Totta, nettiadressi tuskin paljon asiaan vaikuttaa. Pienikin vaikutus ilahduttaisi minua. STM:n ehdotus näyttää siltä, että sen tosiasiallinen vaikutus voi jäädä pienemmäksi kuin parveketupakoinnin haitoista kärsivät toivovat. Vai saisivatko taloyhtiöiden hallitukset ja isännöitsijät uuden lain tuella aikaan toimivat kiellot?

        Totta, adressin teksti on amatöörin laatima. Tekstissä on kuitenkin myös lainauksia mm. suoraan säädöksistä. Sellainen on esimerkiksi tuo virheeksi epäilemäsi kohta.

        Ehdottaisitko parempaa muotoilua kyseiselle säädökselle?

        Lisään adressiin maininnan, että toimitan allekirjoittajien nimilistan sosiaali- ja terveysministeriössä lainmuutoksen valmistelusta vastaaville henkilöille. Kiitos, kun muistutit tuon maininnan tarpeellisuudesta!


      • erk-ki

        ^^Ehdottaisitko parempaa muotoilua kyseiselle säädökselle?^^

        Tupakkalaki on säädös.

        Lain yksityiskohta on säännös.


      • KariJuhani2015

        Kiitos hyvästä täsmennyksestä, Erkki! Adressissa tosiaan ehdotetaan kyseisen säännöksen muuttamista osana STM:n valmistelemaa säädöksen kokonaisvaltaista muuttamista. Kysyin siis tuossa edellä ehdotusta adressissa mainitun ja 8-8:n esille nostaman yhden virkkeen mittaisen säännöksen paremmasta muotoilusta enkä koko lain uutta versiota.


      • KariJuhani2015

        erk-ki, pahoittelen virheellistä nimimerkkisi käyttöä edellä. Täsmennyksesi huomioiden korvasin adressissa sanan "säädös" parissa kohdassa sanalla "säännös".


      • HarvinaisenSelväAsia

        Se nyt vaan tulee se laki, että parvekkeella ei saa tupakoida. Jos savu haittaa naapuria, muuta tietoa eikä tutkimusta tarvita.


      • TupakoinninRajoittaja
        HarvinaisenSelväAsia kirjoitti:

        Se nyt vaan tulee se laki, että parvekkeella ei saa tupakoida. Jos savu haittaa naapuria, muuta tietoa eikä tutkimusta tarvita.

        Tupakkalain luonnoksen mukaan ymmärtääkseni riittäisi tupakansavun naapuriin kulkeutumisen mahdollisuuden toteaminen kunnan terveydensuojeluviranomaisen toimesta. Tupakansavuhaittaa ei siis näin ollen tarvitsisi sen kummemmin osoittaa tai virallisesti todeta. Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö voisi tupakansavun kulkeutumismahdollisuuden toteamisen jälkeen kieltää tupakoinnin. Tärkeää olisi siis vaikuttaa niiden päätöksentekijöihin ja osallistua päättämiseen niiden kokouksissa.


    • KariJuhani2015

      Käsitykseni mukaan STM:n suunnitteleman tupakkalain muutoksen toteutuessa taloyhtiön yhtiökokous päättäisi parveketupakointia koskevasta kiellosta. Tämä saattaisi johtaa erilaisiin kokouspäätöksiin riippuen siitä, onko päättävä enemmistö savuttomilla vai tupakoijilla. Mitä mieltä olisit tällaisesta tilanteesta?

      • ajankäytön_suunnittelu

        Arvoisa KariJuhani2015
        Olipa kyseessä rajaus tai täyskielto, se ei muuta tiettyjä tosiseikkoja. Olet varmaan joskus näähnyt kerros- tai rivitalon jonkin tien läheisyydessä. Monissa noista taloista on parveke juuri sinne tien puolelle. Voitko vahvistaa tällaisen havainnon? saakos sitä tietä ajaa autolla? Nimittäin liikenteen saaste on aika vaarallista. Ongelmana siinä lienee se, että sitä ei näe ja sitä ei tottumuksesta johtuen enää haistetakaan.
        Voitaisiinko tehdä lakiehdotus siitä, että kerros- ja rivitalojen ohi ei enää saa ajaa autolla. Vai voisiko kaikki alkaa pohtia oikeita ongelmia niiden tekemisen sijaan.


      • Ero on siinä, että ilman liikennettä yhteiskunta ei toimi. Mutta ilman tupakointia, varsinkin naapurin parvekkeella tapahtuvaa, yhteiskunta tulee hyvin toimeen, jopa paremmin kuin tupakoinnin kera.


      • kansalainenkin
        nix_nax kirjoitti:

        Ero on siinä, että ilman liikennettä yhteiskunta ei toimi. Mutta ilman tupakointia, varsinkin naapurin parvekkeella tapahtuvaa, yhteiskunta tulee hyvin toimeen, jopa paremmin kuin tupakoinnin kera.

        Oletko sinä KariJuhani2015?
        Minne hävisivät terveysvaikutukset? Eivätkö ne olekaan touhun vaikuttimena?
        Pääseekö jossain naapurin parvekkeelle tupakoimaan?


      • KariJuhani2015

        Tupakkalaki ei näytä sisältävän säännöksiä liikenteen pakokaasuihin liittyen. Tuskin tupakkalain muutoksetkaan niitä tulevat koskemaan. Asumisterveysasetuksessa on tupakansavua koskevan pykälän lisäksi myös liikenteen pakokaasujen sisältämiä kemiallisia epäpuhtauksia koskevia pykäliä. Sisäilmayhdistyksen sivulla http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/sisailmasto/kemialliset-epapuhtaudet/ on tietoa tupakansavun lisäksi myös liikenteen pakokaasujen kemiallisista epäpuhtauksista ja niiden terveysvaikutuksista.


      • kansalainenkin
        KariJuhani2015 kirjoitti:

        Tupakkalaki ei näytä sisältävän säännöksiä liikenteen pakokaasuihin liittyen. Tuskin tupakkalain muutoksetkaan niitä tulevat koskemaan. Asumisterveysasetuksessa on tupakansavua koskevan pykälän lisäksi myös liikenteen pakokaasujen sisältämiä kemiallisia epäpuhtauksia koskevia pykäliä. Sisäilmayhdistyksen sivulla http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/sisailmasto/kemialliset-epapuhtaudet/ on tietoa tupakansavun lisäksi myös liikenteen pakokaasujen kemiallisista epäpuhtauksista ja niiden terveysvaikutuksista.

        Miksi tupakkalaissa lukisikaan mitään autojen pakokaasuista? Tarvitaan uusi laki, joka kieltää ajamasta autolla asuintalon (talomuoto mikä tahansa) läheisyydessä. Varoalueen tulisi olla vähintään 50 m asuinrakennuksen joka puolelta. Jos ihmisten terveydestä halutaan olla huolissaan tulee tällainen laki saada aika nopealla aikataululla.


      • KariJuhani2015
        kansalainenkin kirjoitti:

        Miksi tupakkalaissa lukisikaan mitään autojen pakokaasuista? Tarvitaan uusi laki, joka kieltää ajamasta autolla asuintalon (talomuoto mikä tahansa) läheisyydessä. Varoalueen tulisi olla vähintään 50 m asuinrakennuksen joka puolelta. Jos ihmisten terveydestä halutaan olla huolissaan tulee tällainen laki saada aika nopealla aikataululla.

        Tässä keskustelussa on kyse STM:n nyt jo julkaistun tupakkalain luonnoksen kommentoinnista. Ministeriö on pyytänyt tupakkalain luonnoksesta lausuntoja. Nyt on oikein hyvä ajankohta kommentoida tupakkalakiin liittyviä asioita ja yrittää vaikuttaa niin, että saisimme hyvän uuden tupakkalain.


      • kaskuneimopo
        ajankäytön_suunnittelu kirjoitti:

        Arvoisa KariJuhani2015
        Olipa kyseessä rajaus tai täyskielto, se ei muuta tiettyjä tosiseikkoja. Olet varmaan joskus näähnyt kerros- tai rivitalon jonkin tien läheisyydessä. Monissa noista taloista on parveke juuri sinne tien puolelle. Voitko vahvistaa tällaisen havainnon? saakos sitä tietä ajaa autolla? Nimittäin liikenteen saaste on aika vaarallista. Ongelmana siinä lienee se, että sitä ei näe ja sitä ei tottumuksesta johtuen enää haistetakaan.
        Voitaisiinko tehdä lakiehdotus siitä, että kerros- ja rivitalojen ohi ei enää saa ajaa autolla. Vai voisiko kaikki alkaa pohtia oikeita ongelmia niiden tekemisen sijaan.

        Voi pölvästi, nyt puhutaan tupakansavusta eikä liikenteestä. Onko ymmärryksessä puutteita, näyttää olevan ja pahasti.


      • leipä_elättää
        kaskuneimopo kirjoitti:

        Voi pölvästi, nyt puhutaan tupakansavusta eikä liikenteestä. Onko ymmärryksessä puutteita, näyttää olevan ja pahasti.

        Tuosta pölvästiydestä voidaan keskustella toisessa linkissä....
        Se mitä et näe, ei ole? Se mitä et enää pysty haistamaan, ei ole? Ajatko autolla työmatkoja tai mitä tahansa matkoja? Kas kun ne liikenteen käryt eivät sinua haitaa mutta luullessasi jonkun polttavan tupakkaa 30 m säteellä omasta keskiöstäsi, saat suorastaan astmakohtauksen ja henki meinaa lakata kulkemasta tykkänään. Ja sitten taas autoon ja baanalle...


      • erk-ki

        Perustelusi antavat hyvinkin aiheen keskustella pölvästiydestä toisessa linkissä ....

        Kas kun liikenne on nyky-yhteiskunnan elinehto. Sitä ei ole tupakointi - päin vastoin. Siten vähimmän haitan periaatteella on ennemmin rajoitettava tupakointia kuin liikennettä. Minun puolestani naapuri tupakoikoon 30 metrin päässä, mutta viereisellä parvekkeella 3-5 metrin päässä olkoon polttamatta.


      • TupakoinninRajoittaja
        erk-ki kirjoitti:

        Perustelusi antavat hyvinkin aiheen keskustella pölvästiydestä toisessa linkissä ....

        Kas kun liikenne on nyky-yhteiskunnan elinehto. Sitä ei ole tupakointi - päin vastoin. Siten vähimmän haitan periaatteella on ennemmin rajoitettava tupakointia kuin liikennettä. Minun puolestani naapuri tupakoikoon 30 metrin päässä, mutta viereisellä parvekkeella 3-5 metrin päässä olkoon polttamatta.

        Minullekin sopii tuo 30 metrin etäisyys lähimpään tupakoivaan naapuriin.


    • KariJuhani2015

      Tupakkalain 14 §:n mukaan "tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamisen yleinen johto ja ohjaus kuuluu sosiaali- ja terveysministeriölle ja valvonta ja sen ohjaus Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle."

      Niinpä näyttää olevan syytä tutustua Valviran ohjaaviin dokumentteihin, joista ilmenee mm. tietoja valvontaan liittyvistä tarkastuskäynneistä.

      Valviran julkaisema Valtakunnallinen tupakkalain valvontaohjelma vuosille 2015-2019 löytyy osoitteesta
      https://www.valvira.fi/documents/14444/22511/Tupakkalain_valvontaohjelma.pdf

      Valviran julkaisema ohje kuntien terveydensuojeluviranomaisille löytyy osoitteesta
      https://www.valvira.fi/documents/14444/22511/Valvira_ohje_viranomaisille_2_2011.pdf

      • KariJuhani2015

        Valvontaohjelmassa todetaan:

        "3.3 Tarkastuskäynnillä käytettävät menetelmät ml. näytteenotto

        Tupakkalain mukaisella tarkastuskäynnillä käytetään ensisijaisesti aistiha-
        vaintoihin perustuvaa arviointia.
        Tupakointikieltoja ja -rajoituksia koskevilla tarkastuskäynneillä ilmassa voi-
        daan todeta olevan tupakansavua, jos savu on nähtävissä, haistettavissa
        tai tunnettavissa. Jos tarkastusta suorittavalla henkilöllä on jokin hajuaistin
        toimintaan vaikuttava sairaus tai haitta, on tarkastukseen osallistuttava
        myös sellaisen viranhaltijan, jolla ei ole hajuaistin toimintaan vaikuttavaa
        sairautta tai haittaa. Tupakansavun kulkeutumista voidaan lisäksi selvittää
        niin sanotulla merkkiainetutkimuksella. Aistinvarainen arvio tupakansavusta
        on kuitenkin suositeltavin menetelmä savuhaitan toteamiseksi, sillä tupa-
        kansavun hajukynnys on matalampi kuin tupakansavun mittauskynnys."

        Näyttää siis siltä, että aistinvarainen havainnointi tulee olemaan tarkastusmenetelmänä myös mahdollisen parveketupakointikiellon noudattamisen valvonnassa. Mitä ajatuksia valvontaohjelman mainitsemat tarkastusmenetelmät sinussa herättävät?


      • KariJuhani2015

        Ohjeessa kuntien terveydensuojeluviranomaisille todetaan

        "Parveke- ja ulkotupakoinnin terveyshaitan aistinvarainen arviointi

        Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) on kehittänyt tar-
        kastajille työkalua terveyshaitan aistinvaraiseen arviointiin. Kun parveke-
        tai ulkotupakoinnista aiheutuva valitus otetaan vireille terveydensuojeluvi-
        ranomaisessa, niin tupakansavun hajusta kärsivää asukasta pyydetään pi-
        tämään yksinkertaista, tarkkaa hajupäiväkirjaa kellonaikoineen parin viikon
        ajan, esimerkiksi liitteessä 1 olevan lomakkeen avulla.

        Terveyshaitan arviointi tapahtuu oleskelutiloissa, asunnon ilmanvaihto on
        normaali asetuksissa, ikkunat ja ovet ovat kiinni sekä mahdolliset korvaus-
        ilmaventtiilit ovat auki. Korvausilmaventtiilien ilmasuihku voi siirtää savun
        kauemmas huoneistoon, joten tarkastuksen aikana on hyvä liikkua asun-
        non eri osissa.

        Päiväkirjamerkintöjen perusteella arvioidaan todennäköisimmät ajat tupa-
        kansavun hajun toteamiselle ja sovitaan niiden perusteella tarkastusajat
        (2-3 aikaa). Tarkastukselle voi osallistua useampi tarkastaja, jolloin saa-
        daan luotettavampi käsitys mahdollisesta hajusta. Arviointi tehdään samal-
        la tavoin kuin esimerkiksi rakenteiden kautta tulevan tupakansavun hajun
        toteamisessa. Jos tupakansavun hajua ei todeta, sovitaan uusi tarkastus-
        käynti (yhteensä enintään 3 tarkastuskäyntiä). Jos sovituilla tarkastusker-
        roilla ei todeta tupakansavun hajua sisäilmassa, voidaan sopia koetupa-
        koinnista epäillyllä parvekkeella tai ulkoalueella tupakansavun havaitsemi-
        sen kannalta suotuisan säätilan vallitessa (vastaa päiväkirjassa mainittuja
        sääolosuhteita). Savun kulkeutuminen asuntoon voi kestää useita minuut-
        teja, joten tarkastusaikaa asunnossa on syytä jatkaa vielä 15 minuuttia
        koetupakoinnin jälkeen.

        Jos yhdelläkin tarkastuskäynnillä tai koetupakoinnin yhteydessä todetaan
        tupakansavun hajua sisäilmassa, voidaan terveyshaittaa arvioida hajun
        voimakkuuden ja asukkaan pitämän hajupäiväkirjan mukaisen esiintymis-
        tiheyden perusteella. Jos terveyshaitta todetaan, niin voidaan edelleen
        yrittää sopia osapuolten välillä tupakointijärjestelyistä, jotka vähentäisivät
        kärsivän asukkaan kokemaa haittaa. Tupakointikielto on myös mahdolli-
        nen keino. Ennen kiellon määräämistä on tupakoivaa osapuolta kuultava.
        Kuulemisessa on tärkeää saada tupakoijan näkemys tupakointitiheydestä.
        Jos tupakoijan ja tupakansavusta kärsivän asukkaan näkemys tupakointi-
        tiheydestä poikkeavat huomattavasti toisistaan, tulisi myös muita naapu-
        reita kuulla tai muulla tavoin selvittää tupakointitiheyttä."

        Pitkässä tekstissä näyttää olevan useitakin kohtia keskusteltavaksi/ kommentoitavaksi. Kirjoittaisitko ajatuksistasi vastauksena tähän viestiin?


      • TupakoinninRajoittaja
        KariJuhani2015 kirjoitti:

        Valvontaohjelmassa todetaan:

        "3.3 Tarkastuskäynnillä käytettävät menetelmät ml. näytteenotto

        Tupakkalain mukaisella tarkastuskäynnillä käytetään ensisijaisesti aistiha-
        vaintoihin perustuvaa arviointia.
        Tupakointikieltoja ja -rajoituksia koskevilla tarkastuskäynneillä ilmassa voi-
        daan todeta olevan tupakansavua, jos savu on nähtävissä, haistettavissa
        tai tunnettavissa. Jos tarkastusta suorittavalla henkilöllä on jokin hajuaistin
        toimintaan vaikuttava sairaus tai haitta, on tarkastukseen osallistuttava
        myös sellaisen viranhaltijan, jolla ei ole hajuaistin toimintaan vaikuttavaa
        sairautta tai haittaa. Tupakansavun kulkeutumista voidaan lisäksi selvittää
        niin sanotulla merkkiainetutkimuksella. Aistinvarainen arvio tupakansavusta
        on kuitenkin suositeltavin menetelmä savuhaitan toteamiseksi, sillä tupa-
        kansavun hajukynnys on matalampi kuin tupakansavun mittauskynnys."

        Näyttää siis siltä, että aistinvarainen havainnointi tulee olemaan tarkastusmenetelmänä myös mahdollisen parveketupakointikiellon noudattamisen valvonnassa. Mitä ajatuksia valvontaohjelman mainitsemat tarkastusmenetelmät sinussa herättävät?

        "tarkastuskäynneillä ilmassa voidaan todeta olevan tupakansavua, jos savu on nähtävissä, haistettavissa tai tunnettavissa"

        Jos aistihavainnointi tehdään asunnossa ikkunat ja ovet kiinni, täytynee savua tulla korvausilmaraoista aika paljon kun sen voi nähdä tai peräti tuntea...


      • TupakoinninRajoittaja
        KariJuhani2015 kirjoitti:

        Ohjeessa kuntien terveydensuojeluviranomaisille todetaan

        "Parveke- ja ulkotupakoinnin terveyshaitan aistinvarainen arviointi

        Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) on kehittänyt tar-
        kastajille työkalua terveyshaitan aistinvaraiseen arviointiin. Kun parveke-
        tai ulkotupakoinnista aiheutuva valitus otetaan vireille terveydensuojeluvi-
        ranomaisessa, niin tupakansavun hajusta kärsivää asukasta pyydetään pi-
        tämään yksinkertaista, tarkkaa hajupäiväkirjaa kellonaikoineen parin viikon
        ajan, esimerkiksi liitteessä 1 olevan lomakkeen avulla.

        Terveyshaitan arviointi tapahtuu oleskelutiloissa, asunnon ilmanvaihto on
        normaali asetuksissa, ikkunat ja ovet ovat kiinni sekä mahdolliset korvaus-
        ilmaventtiilit ovat auki. Korvausilmaventtiilien ilmasuihku voi siirtää savun
        kauemmas huoneistoon, joten tarkastuksen aikana on hyvä liikkua asun-
        non eri osissa.

        Päiväkirjamerkintöjen perusteella arvioidaan todennäköisimmät ajat tupa-
        kansavun hajun toteamiselle ja sovitaan niiden perusteella tarkastusajat
        (2-3 aikaa). Tarkastukselle voi osallistua useampi tarkastaja, jolloin saa-
        daan luotettavampi käsitys mahdollisesta hajusta. Arviointi tehdään samal-
        la tavoin kuin esimerkiksi rakenteiden kautta tulevan tupakansavun hajun
        toteamisessa. Jos tupakansavun hajua ei todeta, sovitaan uusi tarkastus-
        käynti (yhteensä enintään 3 tarkastuskäyntiä). Jos sovituilla tarkastusker-
        roilla ei todeta tupakansavun hajua sisäilmassa, voidaan sopia koetupa-
        koinnista epäillyllä parvekkeella tai ulkoalueella tupakansavun havaitsemi-
        sen kannalta suotuisan säätilan vallitessa (vastaa päiväkirjassa mainittuja
        sääolosuhteita). Savun kulkeutuminen asuntoon voi kestää useita minuut-
        teja, joten tarkastusaikaa asunnossa on syytä jatkaa vielä 15 minuuttia
        koetupakoinnin jälkeen.

        Jos yhdelläkin tarkastuskäynnillä tai koetupakoinnin yhteydessä todetaan
        tupakansavun hajua sisäilmassa, voidaan terveyshaittaa arvioida hajun
        voimakkuuden ja asukkaan pitämän hajupäiväkirjan mukaisen esiintymis-
        tiheyden perusteella. Jos terveyshaitta todetaan, niin voidaan edelleen
        yrittää sopia osapuolten välillä tupakointijärjestelyistä, jotka vähentäisivät
        kärsivän asukkaan kokemaa haittaa. Tupakointikielto on myös mahdolli-
        nen keino. Ennen kiellon määräämistä on tupakoivaa osapuolta kuultava.
        Kuulemisessa on tärkeää saada tupakoijan näkemys tupakointitiheydestä.
        Jos tupakoijan ja tupakansavusta kärsivän asukkaan näkemys tupakointi-
        tiheydestä poikkeavat huomattavasti toisistaan, tulisi myös muita naapu-
        reita kuulla tai muulla tavoin selvittää tupakointitiheyttä."

        Pitkässä tekstissä näyttää olevan useitakin kohtia keskusteltavaksi/ kommentoitavaksi. Kirjoittaisitko ajatuksistasi vastauksena tähän viestiin?

        "Tarkastukselle voi osallistua useampi tarkastaja, jolloin saadaan luotettavampi käsitys mahdollisesta hajusta... Jos tupakansavun hajua ei todeta, sovitaan uusi tarkastuskäynti (yhteensä enintään 3 tarkastuskäyntiä)."

        Onko kenelläkään kokemusta terveydensuojeluviranomaisten käynneistä tupakansavuun liittyen? Onko oikeasti mahdollista saada tarkastuskäynnille useita tarkastajia ja vieläpä useamman kerran? Riittääkö heillä resursseja?


    • KariJuhani2015

      Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on juuri saamani tiedon mukaan lähettämässä uuden tupakkalain luonnoksen lausuntokierrokselle lähiviikkojen aikana.

      Lausuntopyyntö julkaistaan myös STM:n sivuilla http://stm.fi/lausuntopyynnot

      Siellä kaikki voivat kommentoida luonnosta.

      • KariJuhani2015

        Tupakkalain luonnos 11.8.2015 sisältää seuraavan pykälän:

        79 § Asumiseen liittyvät tupakointikiellot

        Tupakoida ei saa asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa eikä perhepäivähoidon sisätiloissa perhepäivähoidon aikana.

        Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö saa päätöksellään kieltää tupakoinnin hallitsemissaan yhteisissä ulkotiloissa rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä
        parvekkeilla.

        Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö saa lisäksi päätöksellään kieltää tupakoinnin huoneistoon kuuluvalla parvekkeella, huoneiston käytössä olevassa ulkotilassa tai huoneiston sisätilassa, jos kunnan terveydensuojeluviranomainen toteaa, että tilasta voi sen rakenteiden ja muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

        Tupakointi saadaan kieltää asuinhuoneiston sisätiloissa vain, jos savun kulkeutumista ei voida rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja huoneiston haltijalle on ennen kieltoa varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Asuinhuoneiston sisätilaa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.


      • KariJuhani2015

        Päivitin nettiadressini "Tupakkalain muutos parveketupakoinnin rajoittamiseksi" STM:n luonnoksen 79 §:n huomioivaksi.

        Adressin kommenteissa ja tiedotteissa mainitaan tämän keskustelun lisäksi myös muita aiheeseen liittyviä keskusteluja.

        Tavoitteena on vaikuttaa niin, että uudessa tupakkalaissa olisi huoneistoparvekkeilla tupakointia tehokkaasti rajoittava säännös.


      • TupakoinninRajoittaja
        KariJuhani2015 kirjoitti:

        Tupakkalain luonnos 11.8.2015 sisältää seuraavan pykälän:

        79 § Asumiseen liittyvät tupakointikiellot

        Tupakoida ei saa asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa eikä perhepäivähoidon sisätiloissa perhepäivähoidon aikana.

        Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö saa päätöksellään kieltää tupakoinnin hallitsemissaan yhteisissä ulkotiloissa rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä
        parvekkeilla.

        Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö saa lisäksi päätöksellään kieltää tupakoinnin huoneistoon kuuluvalla parvekkeella, huoneiston käytössä olevassa ulkotilassa tai huoneiston sisätilassa, jos kunnan terveydensuojeluviranomainen toteaa, että tilasta voi sen rakenteiden ja muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

        Tupakointi saadaan kieltää asuinhuoneiston sisätiloissa vain, jos savun kulkeutumista ei voida rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja huoneiston haltijalle on ennen kieltoa varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Asuinhuoneiston sisätilaa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.

        Tupakansavun kulkeutuminen huoneistoon kuuluvalta parvekkeelta ja/tai huoneiston käytössä olevasta ulkotilasta naapureiden parvekkeille ja/tai naapureiden huoneistojen ulkotilojen oleskelualueille ei mielestäni ole mikään poikkeustapausilmiö. Asuinkiinteistöjen tavanomaiset rakenteet ja muut kulkeutumiseen vaikuttavat tyypilliset olosuhteet tekevät tupakansavun kulkeutumisen yleisesti mahdolliseksi. Tämän voivat kaikki naapuriensa tupakoinnin savuhaitoista kärsivät todistaa. Myös kunnan terveydensuojeluviranomaisen pitäisi näin ollen olla helppo todeta tupakansavun kulkeutumisen olevan mahdollista muutoin kuin poikkeuksellisesti.


      • tuottoisaaon

        Ja sitten, valtio odottaa saavansa miljardituotot tupakan myynnistä nyt kun hinnat nostettiin pilviin,
        siis, ostaa saa muttei polttaa.
        juttu oli tänään lehdessä.


    • järkeä

      Ehdottomasti TÄAYSKIELTO,muuten lakia tulkitaan taas miten sattuu.Olisi korkea aika suoda EI tupakoimattomillekin lopulta käyttömahdollisuus omaan parvekkeeseensa. Liian kauan olemme joutuneet jo kärsimään.Ei nämä 'kiusaa tekevät tupakoitsijat' muuten usko,ellei laki kiellä todella kokonaan On kokemusta - kauniit puheet eivät heihin tehoa,päibvastoin alkavat tahallisesti myrkyttämään lähes ympäri vuorokauden.Onhan se nyt kumma,kun ei terveet ihmiset voi elää terveellisesti omalla parvekkeellaan.Tupakoitsija on terroristi!

      • erk-ki

        ^^Olisi korkea aika suoda EI tupakoimattomillekin lopulta käyttömahdollisuus omaan parvekkeeseensa.^^

        Käytitköhän järkeä tuon kirjoittaessasi?

        Kuka on EI tupakoimaton (oikeasti EI-tupakoimaton)? Tupakoimattoman tiedät? Entäpä EI-tupakoimaton? Sehän on tupakoiva. Tarkoitit kai kumminkin suoda mahdollisuuden tupakoimattomille.


    • terveyttä

      Ehdoton TÄYSKIELTO parveketupakointiin. Ellei sitä nyt laiteta,niin kaikki jää tulkinnan varaan ja aiheuttaa taloyhtiöissä vaan turhia riitoja.Tupakoitsoija on senverran terroristi,että hän ei lopeta kauniilla pyynnöilläkään. Tästä kokemusta tällä hetkellä! Kauniit puheet ei auta,päinvastoin lisää kiusan tekoa. On käsittämätöntä,että terveet ihmiset sairastutetaan omassa kodissaan näiden myrkkyttäjien vallan alla.Kyllä tupakka ajaa heidät ulos siinä kun jo ravintoloista ym:sta yleisistä paikoista.OLihan siitäkin aikamoinen melu,mutta tottuneet ovat sen huumeen vallassa.Ei enää mitään hyssyttelyä vaan ehdoton KIELTO!

      • Olen samaa mieltä. Aikanaan, kun tupakointielto työpaikoille oli tulossa, sitä vastustettiin perusteella, että asiasta tulisi kullakin työpaikalla erikseen sopia. Mitähän siitäkin olisi tullut, kun tupakkaterroristit olisivat vedonneet "saavutettuun oikeuteensa" kärytellä vapaasti työpaikalla. Onneksi järki tuolloin voitti ja täyskielto tuli. Toivottavasti tulee nytkin.


      • KariJuhani2015

        Täyskiellon säätämisen ongelmaksi olen ymmärtänyt sen, että huoneistojen parvekkeista puhuttaessa kyse on huoneistojen asukkaiden hallitsemasta yksityisalueesta.

        Lainsäätäjät näyttävät korostavan perustuslaissa mainittuja yksilön henkilökohtaista vapautta ja yksityiselämän suojaa todeten, että niiden rajoittamiseksi pitää olla perusteet. Ilmeisesti toistaiseksi ei ole päästy yhteisymmärrykseen perusteista, joilla huoneistoparveketupakoinnin täyskielto voitaisiin kirjoittaa lakiin. Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeudet. joita ovat mm. henkilökohtainen vapaus ja yksityiselämän suoja.

        Julkiset tilat ja yhteiset työpaikat eivät ole kenenkään yksilön yksityistä tilaa samalla tavalla kuin yksityiset asunnot. Tämä kai on syy, miksi tupakointikielto on niihin saatu.

        Täyskiellon saamiseksi lakiin pitäisi ymmärtääkseni ainakin löytää sellaiset perusteet, että lainsäätäjät voisivat katsoa perusoikeuksien olevan turvattuja kiellosta huolimatta. Täyskieltohan ei lakiluonnoksen tavoin huomioisi sitä mahdollisuutta, että parvekkeella voi kenties joissain oloissa tupakoida aiheuttamatta savun kulkeutumisesta johtuvaa haittaa naapureilleen.

        Ymmärtääkseni vastakkain ovat tupakansavuhaitoista kärsivien ja tupakoivien perusoikeudet. Olisiko teillä ehdotuksia perusteista, joilla täyskielto voitaisiin säätää molempien ryhmien perusoikeudet turvaten?

        Kaikkien tupakoinnin haitoista kärsivien puolesta toivon, että ainakin tuo luonnoksen pykälä "79 § Asumiseen liittyvät tupakointikiellot" tulisi lakiin. Hienoa tietysti olisi, jos uusi kieltopykälä olisi vieläkin vähemmän tulkinnan varaa jättävä ja siten tehokkaampi haitallisen tupakoinnin rajoittaja.


    • kärsijä

      Miten voi lainsäätäjillä olla noin epälooginen ajatus että parvekkeet ovat asukkaiden hallitsemaa yksityisaluetta kun kyse on tupakansavusta ? Eihän siellä parvekkeilla saa aiheuttaa muutakaan toimintaa mikä häiritsee naapuria. Uusi laki ei näytä muuttavan juurikaan mitään. Ainoa mitä se muuttaa on isot riidat asukkaiden välillä kun ne jotka haluavat nauttia parvekkeella olosta ja puhtaammasta sisäilmasta syyllistetään turhiksi niuhottajiksi.Naapurisopu on mennyttä !

    • KariJuhani2015

      Sosiaali- ja terveysministeriön 30.10.2015 10.41 julkaisema TIEDOTE 173/2015 kertoo uuden tupakkalain valmistelun aikana annetuista lausunnoista. Tiedotteen liitteenä on myös lausuntoyhteenveto. Tupakointi parvekkeella sai paljon huomiota lausunnoissa.

      Tutustu tiedotteeseen ja lausuntoyhteenvetoon: http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tupakkalain-valmistelu-jatkuu-lausuntoyhteenveto-valmis

    • KariJuhani2015

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe