Arabimieheni ei ymmärrä ollenkaan tätä kulttuuria

Aviossa-8v

alussa hän oli innostunut ja kiinnostunut kaikesta täällä, oli iloinen ja mukava. Sitten kun sai täällä kavereita, niin hän muuttui sisäänpäin kääntyneemmäksi, hiljaiseksi, alkoi selvästi ahdistaa. Hän puuttuu kaikkeen pukeutumiseeni, vaikka en koskaan ole pukeutunut paljastavasti, vaan siististi ja hyvällä maulla. Tykkään kyllä vaatteista, ehostan itseäni. Mutta hän vahtii vieressä kun olen menossa ulos mitä laitan päälle, onko hame liian lyhyt taikka paita liian avoin. Hän on koulutettu ja työskentelee suomalaisten kanssa. Alkoholin käytön hän on kieltänyt kokonaan.
Miten ihminen ei voi ymmärtää että nyt hän on Suomessa, eikä missään muslimitakapajulassa?
Onko jollakulla vastaavia kokemuksia, vain asiallisia vastauksia kiitos.

136

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aviossa-8v

      mihin tää hävisi?

      • NostradamusTietää

        Kohta alkaa suomineidon läski tummumaan ellei jo ole alkanut.


    • aviossa-8v

      haloo

    • aviossa-8v

      Hän ostelee kyllä lahjoja minulle, paljon merkkivaatteita, maksaa aina kaikki kun menemme leffaan taikka ravintolaan. Tuo kukkia jne. Mutta toivoisin vapaampaa suhtautumista ja ymmärräystä asioihin, ja ennenkaikkea kultuurillisiin eroihin.

      • annelitempakka

        Älä tutänne valehteleen oot kuitenkin hellan ja nyrkin välissä.
        Mokomakin karvaranteen patja


    • jore4

      jos ei asu ns. takapajulassa on hän tavannut takapajuisen eukon heehheheheee

    • vronmaksaja

      Sitten kun saa kansalaisuuden, otta heti avioeron seuraavana päivänä ja raahaa kotimaasta huntueukon tänne sossuun ja KELA:aan vielä sukulaiset loisimaan. Miksi Suomen naiset ottaa noita tänne eläteiksi?

      • Lähiösutturoita_ja

        maalaismöllejä ukotetaan..


      • hähähähäääää

        hähähähääähhäääää haen heti yhden jotta sua ottais entistä enemmän päähäs hähähähähäähää


      • Ikuisestihänen

        Minulla on muslimi mies (huomattavasti itseäni nuorempi) ja kohtelee mua kuin kuningatarta:) Suomalaiset miehet useimmiten viinaan meneviä,tätä ongelmaa ei tässä suhteessa ole,mistä olen tosi onnellinen!


      • SossunKuningattarelle

        Olet siis järjestänyt äijälles kansallisuuden, Kela goldin ja sossun jäsenyyden.
        Miehelläs vaan huumeongelma/vakava mielenterveysongelma.


      • Traumatologi
        Ikuisestihänen kirjoitti:

        Minulla on muslimi mies (huomattavasti itseäni nuorempi) ja kohtelee mua kuin kuningatarta:) Suomalaiset miehet useimmiten viinaan meneviä,tätä ongelmaa ei tässä suhteessa ole,mistä olen tosi onnellinen!

        Välillä tuntuu, että näitä musu-ukkoja ottavat on alkoholistivanhempien lapsia. Alkoholi tuntuu heille niin suuri ongelma tai siis sen käyttö, että otetaan äärikonservatiivinen musu ja annetaan sen sitten kohdella ihan miten vain. Mikä tahansa käy, kunhan ei ole sitä viinaa kuvioissa.


      • Ikuisestihänen
        Traumatologi kirjoitti:

        Välillä tuntuu, että näitä musu-ukkoja ottavat on alkoholistivanhempien lapsia. Alkoholi tuntuu heille niin suuri ongelma tai siis sen käyttö, että otetaan äärikonservatiivinen musu ja annetaan sen sitten kohdella ihan miten vain. Mikä tahansa käy, kunhan ei ole sitä viinaa kuvioissa.

        ...et lukenut kommenttiani tarkkaan:kohtelee minua joka päivä kuin kuningatarta;)


      • Mitäsesuomi
        Ikuisestihänen kirjoitti:

        Minulla on muslimi mies (huomattavasti itseäni nuorempi) ja kohtelee mua kuin kuningatarta:) Suomalaiset miehet useimmiten viinaan meneviä,tätä ongelmaa ei tässä suhteessa ole,mistä olen tosi onnellinen!

        Vosu oikein valittaa ole nyt onnellinen sen mamus kanssa. Ei kaikkee voi saada eikä muslimimiestä voi muuttaa mieleiseksi ja toiseksi mitä sen on. Tyypillinen suominauta joka kuvittelee itsestään liikoja että maailma pyörii juuri hänen navan ympäri.


      • norskin_nainen
        Ikuisestihänen kirjoitti:

        Minulla on muslimi mies (huomattavasti itseäni nuorempi) ja kohtelee mua kuin kuningatarta:) Suomalaiset miehet useimmiten viinaan meneviä,tätä ongelmaa ei tässä suhteessa ole,mistä olen tosi onnellinen!

        Todella ihanaa, ne muslimimiehet kohtelee muitakin naisia samalla tavalla suhteen aikana. Ole siis varuillaan. En todellakaan haluaisi mitään muslimimiestä, jolle nainen on kuin pikkulapsi; katsoopi mitä puet päälle, eihän hame ole liian lyhyt, eihän ole meikkiä liikaa, iskeekö miespuolisia kavereitaan jne.


    • pensselitäti

      Ihan normaalia tuo on. Ensin kuherruskuukausi, sitten romahdus, sitten mahdollisesti tilanteen hyväksyminen. Todellinen kulttuurinvaihto kestää kolme sukupolvea.
      Jos haluaa miehen, joka käyttäytyy niin kuin suomalainen, on otettava suomalainen mies.

      • RaakaWatson

        Sinällään jännä kommentti se että kulttuurin vaihto vie kolme sukupolvea. Miten on muslimien kanssa kun eihän niillä ole kulttuuria.


    • Chomchom

      Hmm... Elämmekö samassa kulttuurissa kuin isovanhempamme? Vai onko muutos juuri kulttuurin "vaihtumista"?

      Pensselitäti on oikeassa: suomalaisen miehen saa ottamalla suomalaisen miehen. Ap, ongelmasi on ensinnäkin siinä, että sallit miehen kontrolloivan sinua, vaikket sitä hyväksy. Toinen ajatusvirhe: kuvittelit ehkä, että mies muuttuu vähitellen suomalaiseksi.

    • aviossa-8v

      Mies on ollut Suomen kansalainen jo kauan. Mutta eipä tästä enempää, sori kun vaivasin.
      Minä mainitsin tuossa alussa kyllä että älkää te vajakit vaivautuko vastaamaan, ei kiinnosta keskustella takakylän murkkujen kanssa aikuisten asioista. Hyvää jatkoa vaan.. pian se koulukin alkaa niin pääsette purkamaan turhautumianne.

      • annelitempakka

        Karvarannepatja sulla alkaa kohta miehes toimesta läski tummumaan....


    • aviossa-8

      Minö en myöskään ole sanonut että haluan nimenomaan suomalaisen miehen, länsimaisen ehkä, mutta suomalainen mies ei ole koskaan ollut minun unelmani. Moni suomalainen mies on ollut jo useammassa suhteessa, kenties jo lapsia, alkoholiongelmainen, sitoutumiskyvytön jolla ongelmia ymmärtää omista arvoista poikkeavia arvoja. Sitä paitti tiedän ettei kaikki arabimiehetkään ole toistensa mielikuvia. Mutta hoksasin just mieheni ei koskaan käyttäisi alhaista kieltä ihmisistä joita ei tunne, joten tarkemmin ajateltuna hän
      on hyvä, sivistynyt mies.

      • ChinaDragon

        Jos kriteerinä on vain se kommentoiko miehesi tuntemattomia epäasiallisesti niin yleensä jokainen järkevä ihminen toimii noin maasta riippumatta.

        Tekstistäsi heijastuu(ikävä kyllä) sama yleistäminen mikä on monen ulkomaalaisen ottaneen pettyneen naisen kommentti. Suomalaisia haukutaan että se oma valinta tuntuisi paremmalta?

        Nainen kuin myös mies tottuu parisuhteen alussa mikä on hyväksyttävä käyttäytymistä ja mikä ei. Kaksi ihmistä tekee yhteiset "sanattomat säännöt".

        Kirjoitit:
        "Hän puuttuu kaikkeen pukeutumiseeni, vaikka en koskaan ole pukeutunut paljastavasti, vaan siististi ja hyvällä maulla. Tykkään kyllä vaatteista, ehostan itseäni. Mutta hän vahtii vieressä kun olen menossa ulos mitä laitan päälle, onko hame liian lyhyt taikka paita liian avoin. Hän on koulutettu ja työskentelee suomalaisten kanssa. Alkoholin käytön hän on kieltänyt kokonaan"

        Voinko kysyä mihin asiaan hän ei puutu elämässäsi?
        Voiko sinulla olla omat harrastukset, omat ystävät, voitko mennä ja tulla miten aikataulusi vaatisi että voisit elää onnellisena?

        Miehen ei tule puuttua naisen pukeutumiseen tai meikkaamiseen, nuo kun ovat osa naisen omaa identiteettiä joka on ollut jo todennäköisesti sama silloin kun mies on tavannut naisen.

        Tuntuu että mies haluaisi muuttaa sinut toiseksi naiseksi jonka hän on tavannut. Kaveri ei taida ymmärtää ettei nainen ole miehen omaisuutta vaan tasapuolinen elämän kumppani.


      • Chomchom

        En tarkoittanut millään pahalla, mutta kukaan ei voi tietää, miten ja miksi miehesi on muuttunut. Sen sijaan tiedän, etteivät ympäröivän yhteiskunnan tavat ja arvot aina vaikuta siihen osaan elämästä, jonka ihminen mieltää yksityiseksi.

        Miestä selvästi ahdistaa - oletko kysynyt, miksi? Toivot mieheltä vapaampaa suhtautumista - oletko tuonut toiveesi konkreettisesti ja asiallisesti julki? Mikä oli vastaus tai seuraus? Kumpikaan ei voi pitää asioita itsestään selvinä. Kommunikaatio, se kommunikaatio...


      • Väärinymmärrys_
        ChinaDragon kirjoitti:

        Jos kriteerinä on vain se kommentoiko miehesi tuntemattomia epäasiallisesti niin yleensä jokainen järkevä ihminen toimii noin maasta riippumatta.

        Tekstistäsi heijastuu(ikävä kyllä) sama yleistäminen mikä on monen ulkomaalaisen ottaneen pettyneen naisen kommentti. Suomalaisia haukutaan että se oma valinta tuntuisi paremmalta?

        Nainen kuin myös mies tottuu parisuhteen alussa mikä on hyväksyttävä käyttäytymistä ja mikä ei. Kaksi ihmistä tekee yhteiset "sanattomat säännöt".

        Kirjoitit:
        "Hän puuttuu kaikkeen pukeutumiseeni, vaikka en koskaan ole pukeutunut paljastavasti, vaan siististi ja hyvällä maulla. Tykkään kyllä vaatteista, ehostan itseäni. Mutta hän vahtii vieressä kun olen menossa ulos mitä laitan päälle, onko hame liian lyhyt taikka paita liian avoin. Hän on koulutettu ja työskentelee suomalaisten kanssa. Alkoholin käytön hän on kieltänyt kokonaan"

        Voinko kysyä mihin asiaan hän ei puutu elämässäsi?
        Voiko sinulla olla omat harrastukset, omat ystävät, voitko mennä ja tulla miten aikataulusi vaatisi että voisit elää onnellisena?

        Miehen ei tule puuttua naisen pukeutumiseen tai meikkaamiseen, nuo kun ovat osa naisen omaa identiteettiä joka on ollut jo todennäköisesti sama silloin kun mies on tavannut naisen.

        Tuntuu että mies haluaisi muuttaa sinut toiseksi naiseksi jonka hän on tavannut. Kaveri ei taida ymmärtää ettei nainen ole miehen omaisuutta vaan tasapuolinen elämän kumppani.

        Tässä tuli virhe: muslimeille nainen nimenomaan on miehen omaisuutta.


    • aviossa-8

      Minulla on omia harrastuksia, kavereita (ei ole koskaan arvostellut heitä ) joita saan vapaasti tavata, oma uskonto, hän ei ole koskaan yrittänyt käännyttää minua uskontoonsa, koska tietää asenteeni asiaa kohtaan.

      Hän ei rajoita minua muuten kuin mitä tulee pukeutumiseen ( meikata saan paljon miten haluan) ja alkoholin käyttöön, mutta koen kuitenkin ne minun omaksi asiaksi.

      Minä uskon että on olemassa muitakin joilla samanlaisia ongelmia, mutta eivätpä he taida sitten täällä vierailla.

      • MikäsNyt

        Hyvä nainen, olet astunut kulttuuriin jossa naiset eivät juo tai tupakoi.
        Mies saa määrätä mitä laitat yllesi, se kuuluu jo kulttuuriin, eikä siitä naiset äänestä koska heillä ei ole siihen oikeutta.

        Tiesit tuon jo naimisiin mennessäsi.
        Miksi valitat omasta valinnastasi?


      • aviossa-8v
        MikäsNyt kirjoitti:

        Hyvä nainen, olet astunut kulttuuriin jossa naiset eivät juo tai tupakoi.
        Mies saa määrätä mitä laitat yllesi, se kuuluu jo kulttuuriin, eikä siitä naiset äänestä koska heillä ei ole siihen oikeutta.

        Tiesit tuon jo naimisiin mennessäsi.
        Miksi valitat omasta valinnastasi?

        Me ei kumpikaan tupakoida ja hänen siskonsa kyllä polttaa, joten eipäs yleistetä!

        Yleensä hän ei sanele mitä mun pitää pukea, ja hän ostaa minulle muodikkaita merkkivaatteita, ei kaapuja mutta joskus hän sanoo että paita on liian avonainen, taikka hame lyhyt vaikka osaan kyllä pukeutua hyvällä maulla, en todellakaan mitekään paljastavasti omasta mielestäni.

        Minä en tiennyt että tuollaista on mistä olisin voinut tietää kun mitä tunnen näitä juttuja niin tarkkaan.


      • Chomchom
        aviossa-8v kirjoitti:

        Me ei kumpikaan tupakoida ja hänen siskonsa kyllä polttaa, joten eipäs yleistetä!

        Yleensä hän ei sanele mitä mun pitää pukea, ja hän ostaa minulle muodikkaita merkkivaatteita, ei kaapuja mutta joskus hän sanoo että paita on liian avonainen, taikka hame lyhyt vaikka osaan kyllä pukeutua hyvällä maulla, en todellakaan mitekään paljastavasti omasta mielestäni.

        Minä en tiennyt että tuollaista on mistä olisin voinut tietää kun mitä tunnen näitä juttuja niin tarkkaan.

        Kysymys onkin sitten se, täytyykö sinun mielestäsi totella miestäsi. Miksi annat miehen rajoittaa? Pelosta, miellyttämisen halusta? Onko tilanne ollut koko avioliittonne ajan sama vai onko mies muuttunut?

        Haluatko asioihin muutosta vaiko vain kysellä, onko muillakin ongelmia? Ei ole mitään yleistä parisuhdetuomioistuinta, joka määrää, miten on elettävä. Sinä määräät omat rajasi oman sietokykysi mukaan.


      • aviossa-8
        Chomchom kirjoitti:

        Kysymys onkin sitten se, täytyykö sinun mielestäsi totella miestäsi. Miksi annat miehen rajoittaa? Pelosta, miellyttämisen halusta? Onko tilanne ollut koko avioliittonne ajan sama vai onko mies muuttunut?

        Haluatko asioihin muutosta vaiko vain kysellä, onko muillakin ongelmia? Ei ole mitään yleistä parisuhdetuomioistuinta, joka määrää, miten on elettävä. Sinä määräät omat rajasi oman sietokykysi mukaan.

        Kerroin tuossa alussa että ei hän aina ole ollut tuollainen. Mutta oli ehkä mutta ne häiritsevät seikat ovat tulleet myöhemmin selvimmin esiin.

        Mutta hän ei koskaan huorittele naisia, ei arvostele mitenkään ulkomuotoa, käytöstä tms. eikä ole epäkohtelias, joten kun näitä vastauksianne lukee niin mitäs mä tässä valitan? oishan saattanut sattua kohdalle juntti suomalaismieskin, jota tuskin kuitenkaan olisin huolinut, usein
        ulkonäkältäänkään eivät miellytä. Tykään tummista ja pitkistä miehistä.


      • Chomchom
        aviossa-8 kirjoitti:

        Kerroin tuossa alussa että ei hän aina ole ollut tuollainen. Mutta oli ehkä mutta ne häiritsevät seikat ovat tulleet myöhemmin selvimmin esiin.

        Mutta hän ei koskaan huorittele naisia, ei arvostele mitenkään ulkomuotoa, käytöstä tms. eikä ole epäkohtelias, joten kun näitä vastauksianne lukee niin mitäs mä tässä valitan? oishan saattanut sattua kohdalle juntti suomalaismieskin, jota tuskin kuitenkaan olisin huolinut, usein
        ulkonäkältäänkään eivät miellytä. Tykään tummista ja pitkistä miehistä.

        Kyse on omasta valinnastasi. Toki on hyvä nähdä puolisossaan hyviä seikkoja, mutta ei se eikä muihin vertailu ongelmia poista. Ihan oikeasti, ajattelitko tehdä jotain asialle? Puhua miehen kanssa? Oletko sinä hänen mielestään muuttunut? Miten kuvittelet hänen reagoivan, jos kiität häntä mielipiteestään, mutta pukeudut silti, miten haluat?

        Mielestäni pukeutuminen ei tässä ole se varsinainen kysymys, se vain edustaa isompia asioita, mm. itsemääräämisoikeutta ja puolisoiden rooleja.


      • voikevättä
        aviossa-8 kirjoitti:

        Kerroin tuossa alussa että ei hän aina ole ollut tuollainen. Mutta oli ehkä mutta ne häiritsevät seikat ovat tulleet myöhemmin selvimmin esiin.

        Mutta hän ei koskaan huorittele naisia, ei arvostele mitenkään ulkomuotoa, käytöstä tms. eikä ole epäkohtelias, joten kun näitä vastauksianne lukee niin mitäs mä tässä valitan? oishan saattanut sattua kohdalle juntti suomalaismieskin, jota tuskin kuitenkaan olisin huolinut, usein
        ulkonäkältäänkään eivät miellytä. Tykään tummista ja pitkistä miehistä.

        "olihan saattanut sattua kohdalla juntti suomimies,jota tuskin koskaan olisin huolinut" Paljastit tyhmyytesi ,eikö.kohdallesi olisi voinut sattua juntti aradimies sen olisit kyllä huolinut.


      • kevättäpä
        voikevättä kirjoitti:

        "olihan saattanut sattua kohdalla juntti suomimies,jota tuskin koskaan olisin huolinut" Paljastit tyhmyytesi ,eikö.kohdallesi olisi voinut sattua juntti aradimies sen olisit kyllä huolinut.

        No voi kevättäpä hyvinnii joo, opettele kirjoittamaan edes siten että jotain selvää saa. Pilkun jälkeen aina väli. Sattuu silmiin tollanen typeryys.


      • aaaaaaas
        kevättäpä kirjoitti:

        No voi kevättäpä hyvinnii joo, opettele kirjoittamaan edes siten että jotain selvää saa. Pilkun jälkeen aina väli. Sattuu silmiin tollanen typeryys.

        Hyvin kuitenkin ymmärsit pilkunnussija


      • kevättäpä
        aaaaaaas kirjoitti:

        Hyvin kuitenkin ymmärsit pilkunnussija

        Sulla onkin varmasti se nussiminen vain mielessä, siitä puhe mistä puute, mutta noin karkeat kirjoitusvirheet vesittää kaiken mitä sanot. Sun on pakko olla joku huipputyhmä luuseri . :-D


      • envoiauttaa
        aviossa-8 kirjoitti:

        Kerroin tuossa alussa että ei hän aina ole ollut tuollainen. Mutta oli ehkä mutta ne häiritsevät seikat ovat tulleet myöhemmin selvimmin esiin.

        Mutta hän ei koskaan huorittele naisia, ei arvostele mitenkään ulkomuotoa, käytöstä tms. eikä ole epäkohtelias, joten kun näitä vastauksianne lukee niin mitäs mä tässä valitan? oishan saattanut sattua kohdalle juntti suomalaismieskin, jota tuskin kuitenkaan olisin huolinut, usein
        ulkonäkältäänkään eivät miellytä. Tykään tummista ja pitkistä miehistä.

        Maksat kovan hinnan siitä, kun miehesi ei huorittele, ei arvostele jne. Luettuani noita juttuja tuli tunne, että jonkinlaisessa vankilassa kuitenkin olet. No jokainen maalaa oman ikoninsa ---sanotaan.


      • fghjjk
        kevättäpä kirjoitti:

        Sulla onkin varmasti se nussiminen vain mielessä, siitä puhe mistä puute, mutta noin karkeat kirjoitusvirheet vesittää kaiken mitä sanot. Sun on pakko olla joku huipputyhmä luuseri . :-D

        Ja sinä nirppanokka pentu.


    • En_ymmärrä

      Mikä on ongelma?
      Jos kerran tiedät kipukohdat niin muuta käytöstäsi!
      Arabikulttuurin kuluu että nainen ei paljasta itseään eikä käytä alkoholia,ja mies on perheen pää.
      Ja lapset,missä lapset?

    • itsepävalitsit

      Tykkääkö miehesi huutaa allahuakbaria, tai toistaa mekaanisesti "haas" joka toisessa lauseessa, ja kumartaa viisikertaa päivässä taikaolentoa kuin aivopesty? Ongelma on silloin, ettei hän tiedosta olemassaoloaan. Tietoisuus alkaa vasta, kun oppii myös kyseenalaistamaan.

      • aviossa-8v

        ei ikinä kyllä tollaisia huutele :D)) heh heh. mitä ne tarkoittaa?


      • norskin_nainen
        aviossa-8v kirjoitti:

        ei ikinä kyllä tollaisia huutele :D)) heh heh. mitä ne tarkoittaa?

        "Allahu Akbar" on suomeksi "Jumala on suurin", luulisi edes vaimona tietävän, kun tuollaisesta kulttuurista on miehen ottanut. En ottaisi edes sivistinyttä muslimimiestä tai tapamuslimia, samanlaista sakkia he siitä huolimatta ovat.


    • ei_koskaan

      Mulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan eikä niitä jotka niitten kanssa on, naimisissa tai vähemmän mutta itse en IKINÄ ottaisi muslimia. Vaikka olisi kuinka sivistynyt mies niin pohjimmiltaan alkeellinen. Entäs sitten suku? Ne on ainakin kivikautisia . Tuttu meni arabin kanssa naimisiin niin oli tosiaan joutunut melkeinpä kotiorjaksi. Karkaamalla tuli takasin Suomeen ja joutui vielä pitkään vahtimaan lastaan ettei häntä ryöstetä takasin. Varsinkin kun täälläkin on arabeja. Varmaan selvisi helpommalla koska lapsi oli tyttö

    • AllahEiSali

      Loppupäätelmä olkoon se ettei naisen mieltymykset tee naista onnelliseksi, koska eivät saa juoda yhtä lasillista siideriä tai käyttää minihametta.

      ne huorat.

    • Mustaportti2

      Minulla oli tuollainen SUOMALAINEN mies. Siis kontrollifriikki. Ei saanut edes karkkia syödä. Ilmiselvää on, että hänet on aivopesty kavereiden toimesta. Mutta muista, että miehesi on myös vastuullinen käytöksestään. Minusta aikuisen ihmisen pukeutumisen määrittely ei kuulu terveeseen suhteeseen ja on merkki mustasukkaisuudesta. Suosittelen ammattiauttajaa, koska tuo tulee vaan lisääntymään ja saa pahempia muotoja.

    • norski_nainen

      Olisit ottanut israelilaisen miehen, jos tumma ihonväri ja eksoottisuus on pakollista miehessä. Israelilainen kunnioittaapi tasa-arvoa toisin kuin muslimimies.

    • aviossa-8

      No ei ikinä mitään istraelilaista, ystävälläni oli sellainen, tosi mustasukkainen. Vahti ja kyttäsi eronkin jälkeen. En muutenkaan pidä siitä että hän ois joku sotahullu, mitä ne pakkaa olemaan. Jos valitsisin uudestaan niin se saisi olla englantilainen tai saksalainen esim. Ei mitään eksoottista, liian erilaisia.

      • dododododo

        sairaalloisen mustasukkaisia löytyy joka maasta mutta mustasukkaisuus ei ole israelilaisille mikään yleinen piirre, tunnen nimittäin kymmeniä israelilaisia.


    • Aysha

      Voi että...

    • ei_koskaan

      Voi meitä ja meidän juttuja. Täällä ollaan kuitenkin ilman muhametteja ja thaimaalaisia. Aika koomista... Helppoa meidän on narista ettei sellainen kelpaa ja sellanen pitäs olla kun tulos on kaikilla -0. Jos vaatimukset on sitä mitä ne täällä näyttää olevan niin taitas olla aiheellista vaikka tasoo vähän laskee. Ei esim. hiusten pituuden ja värin perusteella voi valita niin kauan kun on sakset ja väri keksitty. Kunhan ei mene pätkäsemään toiselta hiuksia lyhyeksi niinkuin muhamettilainen:)

    • äläkatsotaaksesi

      On kokemusta. 1. Miehesi on moniavioinen ja tavannut toisen naisen ja etsii sinusta vikoja oikeuttakseen tekonsa tai sinä et vain enää kelpaa. 2. Muslimeille avioliitto on sopimus. Molemmilla on omat elämät. Yhdessä tehdään harrastetaan vain seksiä. Sinä et ymmärrä tätä ja käyt hermoille. 3. Hänen uskonsa on vahvistunut ja sen seurauksena kristitty nainen ei enää ole hänen mielestään arvokas. Jostakin näistä on melko varmasti kysymys. Veikkaan ekaa. Itselläni se päättyi toisen naisen epäilyyn ja vahvistukseen juuri tuollaisen käyttäytymisen kautta. Suosittelen ota ero. Jos tulee ongelmia, soita Monika-naisiin tai narsistien uhrien tukeen. Muslimikulttuurissa miehet kasvatetaan narsisteiksi. Voit toki odottaa, että kaikki muuttuu takaisin hyväksi. Ei muutu. Älä tuhlaa elämääsi ja kallisarvoista aikaasi. Jos joku sanoo, että hänen miehensä on kultainen, niin voi sama olla hänellä edessä.

      • aviossa-8

        Meni kyllä niin vikaan kuin mennä voi :-D minun mies ei ole mikään lomarannalta löydetty, turistinaisten kierrättämä rantapoika. Niistä ei uskollista saa tekemälläkään. Tunnen useita joilla on ollut näitä turkkilaisia, marokkolaisia, tunisialaisia, jne. He ovat tottuneet vaihtamaan tyttöystävää viikon, parin jälkeen.
        Tapasin mieheni euroopassa työmatkalla, hänen työpaikallaan. Hän on koulutettu ihminen, ei kannata moniavioisuutta. Mutta se täytyy sanoa että vähän liioittelin suutuspäissäni kun sanoin että hän vahtii jatkuvasti vieressä pukeudun. Ehkä kerran kuussa huomauttaa pukeutumisestani, ei aina niinkään usein.
        Tämän keskustelun jatkaminen ei ole enää kohdallani relavanttia, asiat on sovittu nyt, joten hyvää kesän jatkoa kaikille.


      • Olenvarmaettäpettää

        No, ei se ollut minunkaan mieheni. Mistä niin kuvittelit? Useimmin varakkaalla ja koulutetulla muslimilla on monia vaimoja kuin köyhällä ja useissa eir maissa. Juuri niillä, jotka työnsä puolesta matkustelevat eniten.


      • Buzz1
        aviossa-8 kirjoitti:

        Meni kyllä niin vikaan kuin mennä voi :-D minun mies ei ole mikään lomarannalta löydetty, turistinaisten kierrättämä rantapoika. Niistä ei uskollista saa tekemälläkään. Tunnen useita joilla on ollut näitä turkkilaisia, marokkolaisia, tunisialaisia, jne. He ovat tottuneet vaihtamaan tyttöystävää viikon, parin jälkeen.
        Tapasin mieheni euroopassa työmatkalla, hänen työpaikallaan. Hän on koulutettu ihminen, ei kannata moniavioisuutta. Mutta se täytyy sanoa että vähän liioittelin suutuspäissäni kun sanoin että hän vahtii jatkuvasti vieressä pukeudun. Ehkä kerran kuussa huomauttaa pukeutumisestani, ei aina niinkään usein.
        Tämän keskustelun jatkaminen ei ole enää kohdallani relavanttia, asiat on sovittu nyt, joten hyvää kesän jatkoa kaikille.

        Kummasti alkoi perumaan puheitaan. Juu hyvä mies se on. Lieneekö musu nyrkillä myllyttänyt akan ruotuun kun huomasi että tietokoneella istuu. Taitaa kunniamurha olla nyt kohtalona kun herrasta pahaa puhui.


    • aviossa-8v

      Sinun miehesi ei kuitenkaan ollut koulutettu, te tapasitte jossain biitsillä hänen kotimaassaan taikka täällä jossain kapakassa? eikö vain? olen nimittäin täysin varma tästä.

      Valitettavasti ne liitot päättyy aina noin, koska henkilöillä ei ole mitään yhteistä.

      Toki suomalaisillakin pareilla tämä pettäminen ja jättäminen on todella hyvin yleistä, suurin osa liittoista päättyy eroon, mutta suhteen alusta voi ennustaa sen päättymisenkin aika hyvin.
      Jos on tavattu jossain kapakassa, seuraavalla viikolla yhteen, molemmilla "menneisyyttä" lasten muodossa taikka eroja jne. Niin ei siitä hyvää tule, valitettavasti.
      En ole koskaan kuullut että useissa eri maissa vaimoja, tottakai sitä voi olla, mutta se ei ainakaan ole islamin mukaista. Paremminkin kyse lienee omasta mukavuudesta millä ei ole mitään tekemistä uskonnon eikä kulttuurin kanssa.

      Suomessa nämä monikkoavioiset ovat yleensä työttömiä, vaimot nuoria teinejä. Sossu elättää lapset jne. Kaikissa arabimaissa ei moniavioisuus ole niin yleistä kuin halutaan uskotella. Yleisintäse kuitenkin on kouluttamattomien, köyhien parissa, ihan mukavuussyistä.

      • Ihanvarmastipettää

        Emme tavanneet kapakassa. En edes käy sellaisissa. Emmekä biitsillä hänen kotimaassaan. Tapasimme kulttuuritapahtumassa. Oot sä kyllä melkonen. Se, ettei anna toiselle vapaudenvalintaa, on osa henkistä väkivaltaa. Ja lähes kaikki sitä pitkään harjoittavat ovat enemmän tai vähemmän narsisteja. Tietyissä kulttuureissa pojista kasvatetaan sellaisia. Miksi yleensäkään olet miehen kanssa, joka ei anna sinun tehdä omia päätöksiä? Hän valitsi sinut sellaisena kuin olit. Miksi sinun pitäisi muokata itseäsi sellaiseksi kuin hän haluaa. Et selvästikään kelpaa omana itsenäsi. Hän haluaa nähdä sinut toisenlaisena. Ehkä jonkun muunlaisena. Ehkäpä hän yrittää muokata sinusta toisessa maassa olevan musliminaisen kaltaista, jotta ikävä ei olisi niin kova. Laitappa miehesi koetuksella ja pidä oma pääsi. Vai etkö uskalla. Pelkäätkö, että jättää, jos et tee kaikkea mitä haluaa. Oletko kenties läheisriippuvainen? Et osaa olla yksin, niin taivut kaikkeen mitä toinen haluaa, jottet vain tule jätetyksi. Opettele ensin rakastamaan itseäsi. Eihän ihmistä joka ei rakasta itseään voi kukaan muukaan rakastaa.


      • aviossa-8v
        Ihanvarmastipettää kirjoitti:

        Emme tavanneet kapakassa. En edes käy sellaisissa. Emmekä biitsillä hänen kotimaassaan. Tapasimme kulttuuritapahtumassa. Oot sä kyllä melkonen. Se, ettei anna toiselle vapaudenvalintaa, on osa henkistä väkivaltaa. Ja lähes kaikki sitä pitkään harjoittavat ovat enemmän tai vähemmän narsisteja. Tietyissä kulttuureissa pojista kasvatetaan sellaisia. Miksi yleensäkään olet miehen kanssa, joka ei anna sinun tehdä omia päätöksiä? Hän valitsi sinut sellaisena kuin olit. Miksi sinun pitäisi muokata itseäsi sellaiseksi kuin hän haluaa. Et selvästikään kelpaa omana itsenäsi. Hän haluaa nähdä sinut toisenlaisena. Ehkä jonkun muunlaisena. Ehkäpä hän yrittää muokata sinusta toisessa maassa olevan musliminaisen kaltaista, jotta ikävä ei olisi niin kova. Laitappa miehesi koetuksella ja pidä oma pääsi. Vai etkö uskalla. Pelkäätkö, että jättää, jos et tee kaikkea mitä haluaa. Oletko kenties läheisriippuvainen? Et osaa olla yksin, niin taivut kaikkeen mitä toinen haluaa, jottet vain tule jätetyksi. Opettele ensin rakastamaan itseäsi. Eihän ihmistä joka ei rakasta itseään voi kukaan muukaan rakastaa.

        Ohoh! sinä olet kyllä varsinainen itsekin. Aika noloa heitellä omia arvioidaan tuntemattomista ihmisistä sen takia että on itse joutunut jätetyksi ja petetyksi.

        Olitko kauan miehesi kanssa? veikkaan että et..

        Menes nyt vähän itseesi, yritä päästä asian yli ja mieti hetkisen ennen kuin alat syyttelemään vieraita ihmisiä jos mistäkin, vähän epätasapainoista tekstiä.

        Minun aviossa oleminen taikka eroaminen on tasan minun oma asiani. Älä yritä tyrkyttää toisille, tuntemattomille ihmisille, joiden oikeata tilannetta et edes tunne, omia ratkaisujasi, jotka eivät ole kaikesta päätellen olleet edes kovin onnistuneita. Oletko kenties masentunut?

        Minä en kysy neuvoja ihmisiltä joilla täysin erilainen arvomaailma kuin minulla itselläni.

        Minulla on ura, ystäviä, harrastuksia ( mies ei ole niitä sanellut) , elämälläni on tarkoitus, enkä ole mieheni kanssa kanssa siksi että en nyt muuta keksi, vaan siksi että kaikesta huolimatta minulla on hyvä olla hänen kanssaan.


      • Edelleenkinvarmanapettää

        No, ei voi olla hyvä olla, jos kyselee Suomi24:sta ohjeita, kun mies määrää jopa pukeutumisen. No, toki oihan jonkun onni olla, että on määrättävissä, kun itse on niin hukassa. Ihminen epäilee toista siitä, mitä itse on taipuvainen tekemään. Siksi arabimies vaatii naista pukeutumaan, koska pettää samalla tavalla kuin itse pettää. En perusta pettämisteoriaani pelkkää omaan mieheeni, vaan kaikkiin tuntemiini muslimiarabimiehiin/muslimeihin. Minullakin on ystäviä ja heillä muslimimiehiä. En tiedä yhtäkään, joka ei olisi ollut uskollinen. Terveyskeskuksen labrassa kun työskentelee, niin kovasti nämä niin sanotut vakituisessa parisuhteessa elävät arabimiehet ramppaavat sukupuolitautitesteissä. Naiset eivät välttämättä tiedä mitään. Pelottaa, että kantavat jonkun sukupuolitaudin heille, kun sokeasti luottavat, niin kuin sinä. Jos haluat uskollisen miehen, niin ota kristitty. Kun on ympärileikattu, niin koskaan ei täyty kokonaan, vaan aina jää jotenkin vajaaksi.


      • aviossa-8

        Kyllä minä luotan ja tiedän ettei minun mies petä vaikka ongelmia olisikin. Meidän suhde ei alkanut sängyn kautta, joten siksikin voin luottaa häneen.

        Sitäpaitti mistä olet päätellyt että minä olen kristitty? en ole muslimikaan, mutta maailmassa on paljon uskontoja, vinkvink.

        Muutenkin tuntuu kummalliselta että sinulla, tuntemattomalla ihmisellä on kova tarve vakuuttaa että mieheni, jota sinä et siellä sukupuolitautiklinikalla ole varmasti koskaan tavannut, on uskoton.

        Oletko oikeasti noi hukassa?

        Vaikka tuskin sinulla mitään koulutusta onkaan, saati työpaikkaa, sinä et vaikuta kovin sivistyneeltä. Missä kaupungissa asut? Onko lapsia? Ikä? Vastaa niin katsotaan mikä sinä oikein olet.

        Ehkäpä se sun liitto karahti kiville kun tunnet vähän liikaa niitä arabimiehiä. Minä tunnen miehrni lisäksi hänen veljensä, isänsä en muita.


      • Oletoksettava

        Jos teidän suhde ei alkanut sängyn kautta, niin onko ihme, että miehesi nyt pettää sinua. Tuollainen pihtari kun olet. Oletko onneton mennyt vielä islamiinkin kääntymään. No, se ei ole ihme, jos on noin ohjattavissa kuin sinä, että jopa pukeutumisenkin antaa muiden sanella. En ole ollenkaan hukassa, mutta sinä olet, kun täältä neuvoa kyselet. Voiko ihminen pahemmin hukassa olla. Minulla on hyvä koulutus ja työpaikka. Olen sen verran sivistyneempi kuin sinä, että olen tajunnut kuinka takapajuinen uskonto islam on siitä huolimatta, että onko miehellä se koulutus ja työpaikka. Näköjään rajoittaa tuo miehesi sitäkin, että keneen saat pitää yhteyttä. Onko sulla jonkin sortin ongelmia käsityskyvyssä. Kirjoitin, että minulla on ystäviä, jotka ovat olleet muslimimiehen kanssa naimisissa. Suurin osa pitkistäkin liitoista on kariutunut. Mua säälittää lukea sun tekstiä. Sulla on vielä niin pitkä matka siihen, että ottaisi oman elämäsi ohjat käsiisi. Nyt olet antanut ne miehellesi. Tämänkö takia naiset ovat taistelleet naisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta. Sinä oksetat minua!


      • Voihyvääpäivää
        Oletoksettava kirjoitti:

        Jos teidän suhde ei alkanut sängyn kautta, niin onko ihme, että miehesi nyt pettää sinua. Tuollainen pihtari kun olet. Oletko onneton mennyt vielä islamiinkin kääntymään. No, se ei ole ihme, jos on noin ohjattavissa kuin sinä, että jopa pukeutumisenkin antaa muiden sanella. En ole ollenkaan hukassa, mutta sinä olet, kun täältä neuvoa kyselet. Voiko ihminen pahemmin hukassa olla. Minulla on hyvä koulutus ja työpaikka. Olen sen verran sivistyneempi kuin sinä, että olen tajunnut kuinka takapajuinen uskonto islam on siitä huolimatta, että onko miehellä se koulutus ja työpaikka. Näköjään rajoittaa tuo miehesi sitäkin, että keneen saat pitää yhteyttä. Onko sulla jonkin sortin ongelmia käsityskyvyssä. Kirjoitin, että minulla on ystäviä, jotka ovat olleet muslimimiehen kanssa naimisissa. Suurin osa pitkistäkin liitoista on kariutunut. Mua säälittää lukea sun tekstiä. Sulla on vielä niin pitkä matka siihen, että ottaisi oman elämäsi ohjat käsiisi. Nyt olet antanut ne miehellesi. Tämänkö takia naiset ovat taistelleet naisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta. Sinä oksetat minua!

        Se koulutus ja työpaikka kun ei muuta sitä islamin sanomaa yhtään mihinkään. Etkö edes tunne harjoittamaasi uskontoa. Jos et ole kristitty, niin sitten olet juutalainen tai itsekin muslimi niin kuin miehesi, koska muslimies ei saa muuta ottaa. Tuskin olet juutalainen. Aika moni muslimi kun ei voi juutalaista sietää. Millainen ihminen vaihtaa uskontoaan tuntematta mihin vaihtaa tai ryhtyy. Et edes tunne uskontoasi. Ystävämusliminainen syntyjään sanoi, että suurimmalla osalla muslimimiehistä on toinen vaimo. On sellaisessa työssä, että jo työnsä puolesta tietää. Sitten väität, että muut on hukassa. Olet kyllä yksi järjen jättiläinen. Mitäs teet, kun paljastuukin, että miehesi pettääkin. Hyväksytkö niin kuin muutkin musliminaiset kiltisti. Vai otat eron ja menet jonoon Helsingin moskeijaan, että joku muslimi kelpuuttaa omasta mielestään länsimaalaisen huoran itselleen, joka on kerran käytetty. Ehkä kelpaa enää patjaksi. Mua niin säälittää ja samalla oksettaa lukea, että kuinka hukassa jotkut voivat olla. Itse aikoinaan vihelsin pelin poikki, kun alettiin määrätä pukeutumista ym. Olen aikuinen nainen ja päätän itse mitä elämälläni teen. Jos se on jonkun miehen itsetunnolle liikaa, ettei saa päättää, niin suksikoon takaisin sinne mistä on tullut. Suomessa jo laki takaa tasa-arvon. Mutta tietysti on niitä, jotka antaa itsensä alentaa. Huoh!


      • aviossa-8
        Oletoksettava kirjoitti:

        Jos teidän suhde ei alkanut sängyn kautta, niin onko ihme, että miehesi nyt pettää sinua. Tuollainen pihtari kun olet. Oletko onneton mennyt vielä islamiinkin kääntymään. No, se ei ole ihme, jos on noin ohjattavissa kuin sinä, että jopa pukeutumisenkin antaa muiden sanella. En ole ollenkaan hukassa, mutta sinä olet, kun täältä neuvoa kyselet. Voiko ihminen pahemmin hukassa olla. Minulla on hyvä koulutus ja työpaikka. Olen sen verran sivistyneempi kuin sinä, että olen tajunnut kuinka takapajuinen uskonto islam on siitä huolimatta, että onko miehellä se koulutus ja työpaikka. Näköjään rajoittaa tuo miehesi sitäkin, että keneen saat pitää yhteyttä. Onko sulla jonkin sortin ongelmia käsityskyvyssä. Kirjoitin, että minulla on ystäviä, jotka ovat olleet muslimimiehen kanssa naimisissa. Suurin osa pitkistäkin liitoista on kariutunut. Mua säälittää lukea sun tekstiä. Sulla on vielä niin pitkä matka siihen, että ottaisi oman elämäsi ohjat käsiisi. Nyt olet antanut ne miehellesi. Tämänkö takia naiset ovat taistelleet naisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta. Sinä oksetat minua!

        Sinun lukutaitosi on huono. Minä sanoin parikin kertaa tässä ketjussa että EN ole muslimi, en myöskään ns.kristitty. Opettele lukemaan ja sivistä itseäsi, maailmassa on useita eri uskontoja.

        Me harrastimme seksiä vasta sitten kun olimme aviossa, molempien toive.
        Vaikka sun maailmassa se onkin sitä kamalaa pihtaamista, niin se on yksi syy
        miksi meillä on kuitenkin kaikesta huolimatta vahva side.

        Minä tunnen useita jotka ovat olleet kauan naimisissa arabin kanssa, joillakin pareilla ovat lapset jo aikuisia mutta ovat yhä yhdessä.

        Mutta tunnen/tiedän niitäkin joilla lyhyitä suhteita, avioliittoja muslimiarabien kanssa, yhteistä heille on jostain syystä että he ovat kaikki jotain ihme homssuja. Arabit arvostaa kuitenkin naisia jotka huolehtivat hygieniastaan ja ulkonäöstään.

        Laborantti ei ole mun mittapuussa korkeasti koulutettu.
        Islam saattaa olla takapajuinen, mutta jos sinä itse kuvittelet itse edustavasi jotain sivistynyttä ja valistunutta ihmistä, niin olet niin väärässä, niin väärässä.


      • Ohckhxf
        Edelleenkinvarmanapettää kirjoitti:

        No, ei voi olla hyvä olla, jos kyselee Suomi24:sta ohjeita, kun mies määrää jopa pukeutumisen. No, toki oihan jonkun onni olla, että on määrättävissä, kun itse on niin hukassa. Ihminen epäilee toista siitä, mitä itse on taipuvainen tekemään. Siksi arabimies vaatii naista pukeutumaan, koska pettää samalla tavalla kuin itse pettää. En perusta pettämisteoriaani pelkkää omaan mieheeni, vaan kaikkiin tuntemiini muslimiarabimiehiin/muslimeihin. Minullakin on ystäviä ja heillä muslimimiehiä. En tiedä yhtäkään, joka ei olisi ollut uskollinen. Terveyskeskuksen labrassa kun työskentelee, niin kovasti nämä niin sanotut vakituisessa parisuhteessa elävät arabimiehet ramppaavat sukupuolitautitesteissä. Naiset eivät välttämättä tiedä mitään. Pelottaa, että kantavat jonkun sukupuolitaudin heille, kun sokeasti luottavat, niin kuin sinä. Jos haluat uskollisen miehen, niin ota kristitty. Kun on ympärileikattu, niin koskaan ei täyty kokonaan, vaan aina jää jotenkin vajaaksi.

        Et tiedä yhtäkään, joka ei olisi ollut uskollinen? No hyvä.
        Tiesit varmaan asiantuntijana että tietyiltä maahanmuuttajaryhmiltä seulotaan esim HIV tai hepatiitti ja niiden yhteydessä kuppa. "Jos haluat uskollisen miehen, ota kristitty" - voi jeesus!!


      • aviossa-8
        Voihyvääpäivää kirjoitti:

        Se koulutus ja työpaikka kun ei muuta sitä islamin sanomaa yhtään mihinkään. Etkö edes tunne harjoittamaasi uskontoa. Jos et ole kristitty, niin sitten olet juutalainen tai itsekin muslimi niin kuin miehesi, koska muslimies ei saa muuta ottaa. Tuskin olet juutalainen. Aika moni muslimi kun ei voi juutalaista sietää. Millainen ihminen vaihtaa uskontoaan tuntematta mihin vaihtaa tai ryhtyy. Et edes tunne uskontoasi. Ystävämusliminainen syntyjään sanoi, että suurimmalla osalla muslimimiehistä on toinen vaimo. On sellaisessa työssä, että jo työnsä puolesta tietää. Sitten väität, että muut on hukassa. Olet kyllä yksi järjen jättiläinen. Mitäs teet, kun paljastuukin, että miehesi pettääkin. Hyväksytkö niin kuin muutkin musliminaiset kiltisti. Vai otat eron ja menet jonoon Helsingin moskeijaan, että joku muslimi kelpuuttaa omasta mielestään länsimaalaisen huoran itselleen, joka on kerran käytetty. Ehkä kelpaa enää patjaksi. Mua niin säälittää ja samalla oksettaa lukea, että kuinka hukassa jotkut voivat olla. Itse aikoinaan vihelsin pelin poikki, kun alettiin määrätä pukeutumista ym. Olen aikuinen nainen ja päätän itse mitä elämälläni teen. Jos se on jonkun miehen itsetunnolle liikaa, ettei saa päättää, niin suksikoon takaisin sinne mistä on tullut. Suomessa jo laki takaa tasa-arvon. Mutta tietysti on niitä, jotka antaa itsensä alentaa. Huoh!

        Vielä sulle, jos joku on onnellinen muslimimiehensä kanssa, niin onko se sinulta pois? Ilmeisesti on.

        Vaikka jonkun elämä ei olisikaan pelkkää ruusuilla tanssimista, niin sinun asiasi ei ole alkaa tuputtaa toisille puoliväkisin omia moraaliarvojasi, jokainen valitsee itse tiensä ja vastaa itse seurauksista.
        Se sinun ajattelutapasi sopii sulle, mutta ei vättämättä kaikille muille.
        Sinun totuus on vain sun totuus, ymmärrätkö?

        Minä alunperin hain täältä vertaistukea, mutta en kyllä löytänyt kuin jotain ihme höyrypäitä.

        Sinä olet suvaitsematon ja rasistinen elämänkatsomukseltasi rajoittunut, ei kannata alkaa muutenkaan opettaa itseään kokeneempia.


      • Otaomaelämähaltuun
        aviossa-8 kirjoitti:

        Vielä sulle, jos joku on onnellinen muslimimiehensä kanssa, niin onko se sinulta pois? Ilmeisesti on.

        Vaikka jonkun elämä ei olisikaan pelkkää ruusuilla tanssimista, niin sinun asiasi ei ole alkaa tuputtaa toisille puoliväkisin omia moraaliarvojasi, jokainen valitsee itse tiensä ja vastaa itse seurauksista.
        Se sinun ajattelutapasi sopii sulle, mutta ei vättämättä kaikille muille.
        Sinun totuus on vain sun totuus, ymmärrätkö?

        Minä alunperin hain täältä vertaistukea, mutta en kyllä löytänyt kuin jotain ihme höyrypäitä.

        Sinä olet suvaitsematon ja rasistinen elämänkatsomukseltasi rajoittunut, ei kannata alkaa muutenkaan opettaa itseään kokeneempia.

        Ensin sanot, että et tunne arabeja ainoastaan miehesi lisäksi hänen veljensä ja isänsä en muita ja sitten sanot, että tunnet monia, jotka ovat olleet kauan naimisissa arabin kanssa. Koeta päättää. Luuletko, että laboratorioissa työkentelee vain laborantteja. Onko sinulle tosi vain se minkä näet omilla silmilläsi eli terveyskeskuksen näytteenottaja. Luuletko, että ihminen on loppuelämänsä puhdas, jos kerran on otettu testit, kun maahan on tullut. Olenko rasisti ja suvaitsematon, jos olen ollut itse muslimimiehen kanssa naimisissa? Rasistithan ja suvaitsemattomathan niiden kanssa meneekin naimisiin. Olenko kritisoinut onnellisuuttasi? En. Koet olevasi kovin kokenut. Kukaan muu ei. Olet oikea asiantuntija, koulutettu ja sivistynyt. Sivistystasostasi kertoo arvailusi siitä mitä olen. Olen vain sanonut, että muslimit eivät ole luonteeltaan yksiavioisia. Se opetetaan jo äidinmaidossa. Ja jos he eivät ole yksiavioisia, eivät he silloin länsimaalaisen käsityksen mukaan ole myöskään uskollisia. Tokihan sulle voi olla uskollisuutta, että panee vain vaimojaan, eikä harrasta lainkaan avioliiton ulkopuolisia suhteita. Kuka vaimoista teillä kokkaa, kuka siivoaa, kuka tuo rahan kotiin? Miten saatat alentaan itsesi moiseen. Monikulttuuriset suhteet eivät useinkaan onnistu. Saatikka sitten jos toista ei hyväksy omana itsenään, vaan pitää alkaa muuttamaan häntä. Niin kuin sinun tapauksessasi. Anteeksi vain, jos vastauksesi ei vastannut odotuksiasi. Aina ei saa mitä tilaa. Ja jos ei valmis ottamaan lappuja silmiltä, niin usein ei saa mitään. Täytyy sanoa, että jo pelkkä tietotasosi islamista on vajavaista. Jos et ole kristitty, etkä muslimi, jää vaihtoehdoksi, että olet juutalainen. Monet muslimit inhoaa juutalaisia ja silloin kohtelussasi on kyseessä sinun nöyryttämisestäsi. Jos olet jonkun muun uskonnon edustaja, niin miehesi rikkoo islamia vastaan ja silloin syyt olla kanssasi ovat muut kuin aito rakkaus. Ehkä raha, ole-lupa, seksi, nöyryyttäminen. Voithan nyt yhtäkkiä alkaa väittämään, että miehesi ei ole muslimi, mutta kannattaa myös muistaa mitä olet kirjoittanut tuonne toiseen ketjuun. Yleensäkin, jos ihminen tarvitsee vertaistukea vaatteiden valinnassa, niin silloin kyseessä on jo ongelma. Opettaako miehesi sinulle myös mitä saat syödä, kuinka peseytyä, käyttäytyä ja ajatella. Oletko sä joku lapsi? Vai sivistynyt, koulutettu nainen. Uskotko tosiaan, että miehesi kunnioittaa sua, jos alennat itsesi lapsen tasolle. Hei haloo nyt nainen. Sattuuko? Niin kuuluukin. Yritän tässä vähän herätellä sua. Metipä ens kerralla, kun miehesi alkaa määrätä, että laitatko huivin peittämään kaulaa vai et. On hellekin ja kaikkea.


      • aviossa-8v
        Otaomaelämähaltuun kirjoitti:

        Ensin sanot, että et tunne arabeja ainoastaan miehesi lisäksi hänen veljensä ja isänsä en muita ja sitten sanot, että tunnet monia, jotka ovat olleet kauan naimisissa arabin kanssa. Koeta päättää. Luuletko, että laboratorioissa työkentelee vain laborantteja. Onko sinulle tosi vain se minkä näet omilla silmilläsi eli terveyskeskuksen näytteenottaja. Luuletko, että ihminen on loppuelämänsä puhdas, jos kerran on otettu testit, kun maahan on tullut. Olenko rasisti ja suvaitsematon, jos olen ollut itse muslimimiehen kanssa naimisissa? Rasistithan ja suvaitsemattomathan niiden kanssa meneekin naimisiin. Olenko kritisoinut onnellisuuttasi? En. Koet olevasi kovin kokenut. Kukaan muu ei. Olet oikea asiantuntija, koulutettu ja sivistynyt. Sivistystasostasi kertoo arvailusi siitä mitä olen. Olen vain sanonut, että muslimit eivät ole luonteeltaan yksiavioisia. Se opetetaan jo äidinmaidossa. Ja jos he eivät ole yksiavioisia, eivät he silloin länsimaalaisen käsityksen mukaan ole myöskään uskollisia. Tokihan sulle voi olla uskollisuutta, että panee vain vaimojaan, eikä harrasta lainkaan avioliiton ulkopuolisia suhteita. Kuka vaimoista teillä kokkaa, kuka siivoaa, kuka tuo rahan kotiin? Miten saatat alentaan itsesi moiseen. Monikulttuuriset suhteet eivät useinkaan onnistu. Saatikka sitten jos toista ei hyväksy omana itsenään, vaan pitää alkaa muuttamaan häntä. Niin kuin sinun tapauksessasi. Anteeksi vain, jos vastauksesi ei vastannut odotuksiasi. Aina ei saa mitä tilaa. Ja jos ei valmis ottamaan lappuja silmiltä, niin usein ei saa mitään. Täytyy sanoa, että jo pelkkä tietotasosi islamista on vajavaista. Jos et ole kristitty, etkä muslimi, jää vaihtoehdoksi, että olet juutalainen. Monet muslimit inhoaa juutalaisia ja silloin kohtelussasi on kyseessä sinun nöyryttämisestäsi. Jos olet jonkun muun uskonnon edustaja, niin miehesi rikkoo islamia vastaan ja silloin syyt olla kanssasi ovat muut kuin aito rakkaus. Ehkä raha, ole-lupa, seksi, nöyryyttäminen. Voithan nyt yhtäkkiä alkaa väittämään, että miehesi ei ole muslimi, mutta kannattaa myös muistaa mitä olet kirjoittanut tuonne toiseen ketjuun. Yleensäkin, jos ihminen tarvitsee vertaistukea vaatteiden valinnassa, niin silloin kyseessä on jo ongelma. Opettaako miehesi sinulle myös mitä saat syödä, kuinka peseytyä, käyttäytyä ja ajatella. Oletko sä joku lapsi? Vai sivistynyt, koulutettu nainen. Uskotko tosiaan, että miehesi kunnioittaa sua, jos alennat itsesi lapsen tasolle. Hei haloo nyt nainen. Sattuuko? Niin kuuluukin. Yritän tässä vähän herätellä sua. Metipä ens kerralla, kun miehesi alkaa määrätä, että laitatko huivin peittämään kaulaa vai et. On hellekin ja kaikkea.

        Mitä se kuuluu sulle ja miksi se sua häiritsee jos mulla on muslimimies ja olen toisin kuin, sinä onnistunut hänen kanssaan?

        Minä sanoin että tunnen vain hänen veljensä, tarkoitin että tiedän tietysti useita pariskuntia, mutten voi sanoa että tuntisin heidät.
        Tietysti jos yhtään osaa ajatella tajuaa että tietysti minun tuttavaiin kuuluu myös muita joilla arbimies, vaikka varsinainen ystäväpiirini onkin muualta.
        Sitä ihmettelen myös miten sun kavereillakin samat kokemukset kuin sulla.

        Toisin kuin sinä joka tunnet kaikki maailman muslimit, nekin joita et siis ole koskaan edes tavannut, oman väittämäsi mukaan.
        Mutta kertooko tuo sinusta enemmän kuin niistä muslimeista jotka väität tuntevasi ja joiden elämäntavat niin tarkkaan osaat kuvailla?


        Miksi olet niin katkera? Miksi et voi päästää irti menneestä? Miksi vihaat niin paljon?

        Tosi vaikea muuten lukea tuollaista tekstiä joka on ympätty yhteen synttyyn.
        Yritä vähän jäsennellä, että saa selvää mistä lause alkaa ja mihin se päättyy.
        Ei jaksa tollastä pötkytystä lukea, vaikka sun tunnekuohun huomioonottaen se lienee sinulle tavanomaista.

        Minä en käytä huiveja ollenkaan, muuten kuin talvella.

        Mun uskonto ei taas sulle kuulu, saat toki käyttää aikaasi sen arvailuun mitä nyt kiireisestä työstäsi jää aikaa. Kivahan se toisaalta on että sulla töitä riittää kun muslimia on jatkuvasti jonossa sukupuolitautitesteihin.

        Paitsi sähän et ole labrassa töissä.. Tai ainakin sun esimiehesi olisi hyvä tietää sinun rasistisista asenteistasi ja mt-ongelmistasi.


        Oletko koskaan kuullut sellaisesta kansanedustajasta kuin Ben Zyskovicz? hänen vaimonsa on muslimi, yllätys yllätys. Muuten erittäin mukava mies.


      • Oletaikaavuton

        Mitäkö kuuluu mulle? Tulet tänne kirjoittamaan ja sitten ihmettelet, että mitä kuuluu muille.

        Tein itse ratkaisuni ja jätin mieheni. En siis epäonnistunut mitenkään, vaan koen tulleeni järkiini. Myöhemmin sain tietää miehelläni olleen toinen. Todennäköisesti jo yhdessäoloaikanamme. Merkit olivat samat kuin sinulla ja huoh niin monella muullakin. Olen päästänyt irti menneestä, enkä vihaa. Syy siihen miksi kirjoitan on feminismi. En ymmärrä, että miten niin sanotut sivistyneet koulutetut naiset antavat kohdella itseään kuin pikkulasta. Toinen syy on, että yritän varoittaa. Tiedän naisia, jotka ovat romahtaneet täysin kuin totuus on paljastunut, kun ovat uskoneet sokeasti kaiken mitä mies on puhut/tehnyt, eivätkä ole itse ottaneet selvää asioista. Yritän lieventää mahdollista tulevaa tuskaa kertomalla mistä saattaa olla kysymys. Ainut mikä ihan todella pistää vihaksi on se miten naiset antavat alentaa itseään ja eivätkä ole ottaneet uskonnosta ja kulttuurista selvää, eivätkä edes halua ottaa, vaan elää siinä harhassa, jonka mies on luonut ja vielä itse ylläpitävät sitä. Se on oksettavaa. Tällaiset naiset sitten vielä tekevät lapsia, jotka eivät vielä itsekään ole kasvaneet aikuisiksi ja pitävät aviomieskään kuin isäänsä. Se on insestimäistä ja totaalisen epätervettä. Se ei ole ongelma, että joku on naimisissa jonkun kanssa.

        Olen kirjoittanut täällä muslimikulttuurista ja islamista. Siitä mitä kuuluu siihen ja mikä ei. Sitä on aika vaikea muuttaa. Se ei tarkoita, että tunnen kaikki maailman muslimit, mutta paljon oman paikkakuntani monikulttuurisista pareista. Monikulttuurinen avioliitto päättyy kolmekertaa useammin eroon kuin yhteiskultturinen. Ja yhteiskulttuurisistakin tämä päivänä moni. Joten luku on iso. Kulttuurisia tapoja on vaikea muuttaa. Kuten tapauksessasi, jossa mies vaatii sinua tekemään mitä hän haluaa ja pukeutumaan haluamallaan tavalla.

        Sivistyksestäsi kertoo se, että arvostelet toisten kykyä kirjoittaa, mielenterveyttä ja arvailet koulutustasoa ja korotat itseäsi täysin tuntematta vastapuolta. Olen kyllä kuullut Ben Zyskowiczistä, joka on juutalainen, ja jonka vaimo tataari. Etpä sitten osannut nimeäkään kirjoittaa oikein. Niin sivistynyt kun olet olevinasi ja muiden kirjoitustaitoa täällä arvostelet. Mulle tulee toki paljon kirjoitusvirheitä, koska kirjoitan niin nopeasti. On parempaakin tekemistä kuin hioa kielioppiani, jotta ymmärtäisit lukemasi. Tataareilla on Suomessa pitkät perinteet ja heidän kulttuurinsa painii ihan eri sarjassa kuin viime vuosina tänne tulleet muslimit, joilla on vielä pitkä matka oppia tasa-arvo ja se, että naisella on oikeus päättää omista asioistaan. Arvostan suunnattomasti musliminaisia, jotka ovat irrottautuneet kulttuuristaan ja menneet naimisiin uskontonsa ulkopuolisen uskonnon edustajan kanssa. Se kun ei heidän kulttuurissaan ole mahdollista ilman kuolemantuomiota. Joten tämä nainen on ottanut tasa-arvon nimissä suuren riskin ja taistellut tasa-arvon puolesta. Toisin kuin sinä, joka alennat tasa-arvoa alistumalla miehesi vaatimuksiin ja annat hänen olla sinulle isä, ei aviomies. Miten yleensäkään laitat rinnakkain Benin kaltaisen juutalaismiehen ja muslimimiehesi?

        Miten olisi, jos ihan oikeasti katsoisit peiliin ja miettisit, että kuinka naiivia on hakea vertaistukea pukeutumisesta päättämiseen. Ja miettisit noita rooleja siinä teidän parisuhteessa. Oletko oikeasti aikuinen ja olisiko aika kasvaa siksi? Toivottavasti sulla ei ole lapsia. Noilla eväillä et kyllä ole kovin hyvä roolimalli lapsillesi.


      • aviossa-8v
        Oletaikaavuton kirjoitti:

        Mitäkö kuuluu mulle? Tulet tänne kirjoittamaan ja sitten ihmettelet, että mitä kuuluu muille.

        Tein itse ratkaisuni ja jätin mieheni. En siis epäonnistunut mitenkään, vaan koen tulleeni järkiini. Myöhemmin sain tietää miehelläni olleen toinen. Todennäköisesti jo yhdessäoloaikanamme. Merkit olivat samat kuin sinulla ja huoh niin monella muullakin. Olen päästänyt irti menneestä, enkä vihaa. Syy siihen miksi kirjoitan on feminismi. En ymmärrä, että miten niin sanotut sivistyneet koulutetut naiset antavat kohdella itseään kuin pikkulasta. Toinen syy on, että yritän varoittaa. Tiedän naisia, jotka ovat romahtaneet täysin kuin totuus on paljastunut, kun ovat uskoneet sokeasti kaiken mitä mies on puhut/tehnyt, eivätkä ole itse ottaneet selvää asioista. Yritän lieventää mahdollista tulevaa tuskaa kertomalla mistä saattaa olla kysymys. Ainut mikä ihan todella pistää vihaksi on se miten naiset antavat alentaa itseään ja eivätkä ole ottaneet uskonnosta ja kulttuurista selvää, eivätkä edes halua ottaa, vaan elää siinä harhassa, jonka mies on luonut ja vielä itse ylläpitävät sitä. Se on oksettavaa. Tällaiset naiset sitten vielä tekevät lapsia, jotka eivät vielä itsekään ole kasvaneet aikuisiksi ja pitävät aviomieskään kuin isäänsä. Se on insestimäistä ja totaalisen epätervettä. Se ei ole ongelma, että joku on naimisissa jonkun kanssa.

        Olen kirjoittanut täällä muslimikulttuurista ja islamista. Siitä mitä kuuluu siihen ja mikä ei. Sitä on aika vaikea muuttaa. Se ei tarkoita, että tunnen kaikki maailman muslimit, mutta paljon oman paikkakuntani monikulttuurisista pareista. Monikulttuurinen avioliitto päättyy kolmekertaa useammin eroon kuin yhteiskultturinen. Ja yhteiskulttuurisistakin tämä päivänä moni. Joten luku on iso. Kulttuurisia tapoja on vaikea muuttaa. Kuten tapauksessasi, jossa mies vaatii sinua tekemään mitä hän haluaa ja pukeutumaan haluamallaan tavalla.

        Sivistyksestäsi kertoo se, että arvostelet toisten kykyä kirjoittaa, mielenterveyttä ja arvailet koulutustasoa ja korotat itseäsi täysin tuntematta vastapuolta. Olen kyllä kuullut Ben Zyskowiczistä, joka on juutalainen, ja jonka vaimo tataari. Etpä sitten osannut nimeäkään kirjoittaa oikein. Niin sivistynyt kun olet olevinasi ja muiden kirjoitustaitoa täällä arvostelet. Mulle tulee toki paljon kirjoitusvirheitä, koska kirjoitan niin nopeasti. On parempaakin tekemistä kuin hioa kielioppiani, jotta ymmärtäisit lukemasi. Tataareilla on Suomessa pitkät perinteet ja heidän kulttuurinsa painii ihan eri sarjassa kuin viime vuosina tänne tulleet muslimit, joilla on vielä pitkä matka oppia tasa-arvo ja se, että naisella on oikeus päättää omista asioistaan. Arvostan suunnattomasti musliminaisia, jotka ovat irrottautuneet kulttuuristaan ja menneet naimisiin uskontonsa ulkopuolisen uskonnon edustajan kanssa. Se kun ei heidän kulttuurissaan ole mahdollista ilman kuolemantuomiota. Joten tämä nainen on ottanut tasa-arvon nimissä suuren riskin ja taistellut tasa-arvon puolesta. Toisin kuin sinä, joka alennat tasa-arvoa alistumalla miehesi vaatimuksiin ja annat hänen olla sinulle isä, ei aviomies. Miten yleensäkään laitat rinnakkain Benin kaltaisen juutalaismiehen ja muslimimiehesi?

        Miten olisi, jos ihan oikeasti katsoisit peiliin ja miettisit, että kuinka naiivia on hakea vertaistukea pukeutumisesta päättämiseen. Ja miettisit noita rooleja siinä teidän parisuhteessa. Oletko oikeasti aikuinen ja olisiko aika kasvaa siksi? Toivottavasti sulla ei ole lapsia. Noilla eväillä et kyllä ole kovin hyvä roolimalli lapsillesi.

        Mitkä ovat sellaisia VARMOJA merkkejä mistä voi päätellä että miehellä on toinen? Muitakin kuin mitä keskustelupalstoilla pörräävät vajakit heittelee.

        Minä en tarvitse sinun varoituksiasi, jos minä petyn niin eikö se ole mun oma asia?
        Sinua ei kiinnosta sattuuko minuun, itseasiassa sinä hartaasti toivot sitä.
        Koska sinä itse petyit.

        Et sinä ole myöskään mikään feministi, oikea feministi keksii kyllä miten toteuttaa ideologiaan, muutenkin kuin könkösti mustamaalaamalla tuiki tuntemattomia. Sinä olet vain katkera ja itsekeskeinen ihminen.

        Veikkaan että olet pysynyt sinkkuna. Sinun olisi kuitenkin viisainta sanoa oman itsesi takia, hyvästi menneisyydelle ja aloittaa puhtaalta pöydältä.
        Menneisyyttä et voi muuttaa, mutta tulevaisuus on osaksi sun itsesi käsissä.

        Sinä et tunne muslimi- etkä arabikulttuuria muuten kuin hyvin, hyvin kapeasta vinkkelistä minkä olet entisen miehesi ja sun kavereiden kautta oppinut, ja minkä olet keskustelupaltoilta lukenut.

        Monessako arabimaassa olet muuten käynyt? et yhdessäkään veikkaan.
        Minkä ikäinen olet? veikkaan että joko jotain 40v taikka yli 50v.


      • annelitempakka

        Hakeudu hoitoon musliminpatja!


    • ihanvarmastion

      nimi: "Ihanvarmastipettää" on muuten mies :D

    • Eräkettu

      Taas joku vähä-älyinen kamelin-nussija, joka ei vain osaa elää ihmisiksi.

    • Näin_vaan_kävi

      Minun ex-mieheni aloitti aikoinaan myös vähitellen huomauttelemaan vaatteistani. Sovimme asian ja aikaa kului jälleen. Sitten nousi esille huomauttelu ulkonäöstäni muuten, meikistä jne. Niihin aikoihin minuun otti yhteyttä nuorempi nainen, joka sanoi "seurustelevansa" mieheni kanssa ja kyseli, miksen annan miehelle eroa. Se oli aikamoinen lyönti vasten kasvoja. Mies oli tälle tytölle sanonut, että on naimisissa, eikä ilkeä vaimo anna avioeroa. Heidän "seurustelunsa" oli alkanut niihin aikoihin, kun mies alkoi huomautella minulle pukeutumisesta.

      • Moniavioisiaovat

        Aivan tyypillistä. Muista vaimoista ei kerrota. Jos jää kiinne toisista vaimoista, se on ilkeä vaimo, joka ei anna eroa. Ei pidä paikkaansa. Islamin mukaan miehellä, kun on oikeus yksipuoliseen erojulistukseen eli talaqiin. Pettämisen merkit ovat juuri nuo. Aletaan huomauttelemaan ulkonäöstä, kun ei enää miellytä, katse on siirtynyt jo muualle miellyttävämpää vaihteluun.


    • aviossa-8

      Tuo ulkonäöstä huomauttelu on aika tavallista suomalaisillakin miehillä, tietääkseni.
      Työkaverini kertoi että hänen hyvinkoulutettu suomalainen miehensä haukkui häntä läskiksi, kun hän oli viimmeisillään raskaana!

      Mieheni ei koskaan arvostele meikkaamistani, vaatteista huomauttelee jos ne ovat hänestä paljastavia. Sitäkin tapahtuu kuitenkin suhtkoht harvoin. Vaikea kuitenkaan pitää sitä uskottomuuden merkkinä, se ois jo vainoharhaista vähän :-D

      • RaakaWatson

        Olet sinä muslimien patja varsinainen epeli. Ensin itket että muslimi kyykyttää ja kun sitten muut kirjoittavat omista kokemuksistaan ja kertovat mistä on kysymys niin alat epätoivon vimmalla puolustamaan luolamiestäsi.
        Muutenkin tiedät säälittävän vähän islamista ja muslimeista. Tosiasia on se että muslimi ei voi mennä naimisiin kuin monoteistisen uskonnon edustajan kanssa. Eli voit olla kristitty, juutalainen tai luolamies uskon tunnustaja.
        Toisaalta mikäli otus on mennyt naimisiin jonkin huuhaa uskon tunnustajan kanssa niin se varmaan on syynä käytökseen. Se kun on niin että allu ei ole mikään hyvä ja ymmärtävä jumala vaan ihan varmasti punkee äijällesi kaktuksen hanuriin kun se on elänyt niin syntistä elämää. Kerrohan meille näkeekö se jo dzjinnejä ja muita huuhaa olentoja?


      • aviossa-8
        RaakaWatson kirjoitti:

        Olet sinä muslimien patja varsinainen epeli. Ensin itket että muslimi kyykyttää ja kun sitten muut kirjoittavat omista kokemuksistaan ja kertovat mistä on kysymys niin alat epätoivon vimmalla puolustamaan luolamiestäsi.
        Muutenkin tiedät säälittävän vähän islamista ja muslimeista. Tosiasia on se että muslimi ei voi mennä naimisiin kuin monoteistisen uskonnon edustajan kanssa. Eli voit olla kristitty, juutalainen tai luolamies uskon tunnustaja.
        Toisaalta mikäli otus on mennyt naimisiin jonkin huuhaa uskon tunnustajan kanssa niin se varmaan on syynä käytökseen. Se kun on niin että allu ei ole mikään hyvä ja ymmärtävä jumala vaan ihan varmasti punkee äijällesi kaktuksen hanuriin kun se on elänyt niin syntistä elämää. Kerrohan meille näkeekö se jo dzjinnejä ja muita huuhaa olentoja?

        Sinä tiedät säälittävän vähän ihmisistä. Luuletko että me kyseltiin imameilta ja sun muilta maailman papeilta että "sopiiko että menemme tässä nyt naimisiin, mitä se Koraani siihen sanoo?" Me ei kysytty keneltäkään lupaa, toki joku saattoi vähän ihmetellä, mutta so what?

        Kuka on luolamies? kuvitteletko itse oikeasti olevasti joku? sun käyttämä nimerkkikin kertoo henkisistä ongelmista ja vinosta kasvatuksesta.
        Olet todellakin täys imbessilli moukka.

        Onnea vaan sulle sitten kun saat sen peruskoulun käytyä, sillä sä tulet sitä kipeästi tarvitsemaan.


      • Perehdyislamiin

        Jos olet mennyt ainoastaan maistraatissa naimisiin, niin se ei merkkaa ukolles mitään. Jonain päivänä saattaa tulla tai todennäköisesti olla jo toinen vaimo islamin mukaan vihittynä, jota miehesi pitää ykkösvaimona. Jos ykkösvaimo on muslimi, hänen tulee olla lojaali vaimolleen eli ei saa valehdella. Sen sijaan ei-muslimivaimoa saa vedättää menen tullen. Jotkut muslimivaimot antavat miehilleen luvan ottaa toisen vaimon vieraasta uskonnosta esim. seksiorjaksi, jos muslimipariskunnan seksielämä ei pelaa esim. vanhuuden takia tai vaimo on kaukana toisessa maassa, eikä voi sen takia aviollisia velvollisuuksiaan täyttää. Toki länsimaissa miehet osaavat tehdä seksiorjaksi ottamisen niin, ettei länsimaalainen vaimo sitä tajua, jotteivat joudu vastuuseen virkavallan edessä ja ongelmiin. Kyseessä saattaa olla myös ihan vain jalkavaimo, jos olet kristitty, juutalainen tai muslimi. Jos imaami ei kyse sun uskonnon perään ja sun uskonto ei ole kristillinen, juutalainen tai muslimi ja olette menneet ihan oikeaan aitoon avioliittoon moskeijan kautta, niin kyseessä on silloin aivan varmasti olelupaavioliitto. Jos taas kyseessä ei ole olelupaavioliitto, vaan olette menneet pelkästään moskeijassa naimisiin ja et ole mikään noista uskonnoista, olet seksiorja miehellesi. Nämä islam sallii.


      • aviossa-8v
        Perehdyislamiin kirjoitti:

        Jos olet mennyt ainoastaan maistraatissa naimisiin, niin se ei merkkaa ukolles mitään. Jonain päivänä saattaa tulla tai todennäköisesti olla jo toinen vaimo islamin mukaan vihittynä, jota miehesi pitää ykkösvaimona. Jos ykkösvaimo on muslimi, hänen tulee olla lojaali vaimolleen eli ei saa valehdella. Sen sijaan ei-muslimivaimoa saa vedättää menen tullen. Jotkut muslimivaimot antavat miehilleen luvan ottaa toisen vaimon vieraasta uskonnosta esim. seksiorjaksi, jos muslimipariskunnan seksielämä ei pelaa esim. vanhuuden takia tai vaimo on kaukana toisessa maassa, eikä voi sen takia aviollisia velvollisuuksiaan täyttää. Toki länsimaissa miehet osaavat tehdä seksiorjaksi ottamisen niin, ettei länsimaalainen vaimo sitä tajua, jotteivat joudu vastuuseen virkavallan edessä ja ongelmiin. Kyseessä saattaa olla myös ihan vain jalkavaimo, jos olet kristitty, juutalainen tai muslimi. Jos imaami ei kyse sun uskonnon perään ja sun uskonto ei ole kristillinen, juutalainen tai muslimi ja olette menneet ihan oikeaan aitoon avioliittoon moskeijan kautta, niin kyseessä on silloin aivan varmasti olelupaavioliitto. Jos taas kyseessä ei ole olelupaavioliitto, vaan olette menneet pelkästään moskeijassa naimisiin ja et ole mikään noista uskonnoista, olet seksiorja miehellesi. Nämä islam sallii.

        HAH HAH mitä idiotismia! meidät vihittiin hänen kotimaassaan jossa itsekin asuin pari vuotta.

        En viitsi tollasta sontaa muuten edes kommentoida.

        Sitäpaitti saahan Suomessakin suomalainen mies laittaa vanhan vaimo kiertoon ja tilalle nuorempi ja kauniimpi. Pitäisikö se muka muslimeilta lailla kieltää, sitäkö ajat takaa? Miksi tämä oikeus pitäisi kieltää muslimeilta?

        Kamala miten sairaita ihmisiä ja jotkut väittää olevansa terveydenhoitoalalla.
        Saa nähdä kuinka pian saadaan taas lukea "myrkkyhoitajasta", huh huh..


      • Voihyvääpäivää
        aviossa-8v kirjoitti:

        HAH HAH mitä idiotismia! meidät vihittiin hänen kotimaassaan jossa itsekin asuin pari vuotta.

        En viitsi tollasta sontaa muuten edes kommentoida.

        Sitäpaitti saahan Suomessakin suomalainen mies laittaa vanhan vaimo kiertoon ja tilalle nuorempi ja kauniimpi. Pitäisikö se muka muslimeilta lailla kieltää, sitäkö ajat takaa? Miksi tämä oikeus pitäisi kieltää muslimeilta?

        Kamala miten sairaita ihmisiä ja jotkut väittää olevansa terveydenhoitoalalla.
        Saa nähdä kuinka pian saadaan taas lukea "myrkkyhoitajasta", huh huh..

        Oletko onneton mennyt menemään naimisiin hänen kotimaassaan. Tuosta avioliitosta et tule pääsemään eroon millään. Suomessa solmittu liitto voidaan sentään kumota oikeudessa. Mutta Suomen laki ei ylety hänen kotimaahansa. Kun tulee sen aika, että haluat miehestäsi eroon, olet suuremmassa kuin pulassa. Toivottavasti sulla ei ole lapsia tämän miehen kanssa. Parempi on, ettet tee. Jos lapset jonain päivänä kaapataan hänen kotimaahansa, niin silloin olet hieman vahvemmalla. Hallitus käy meidän muiden verovaroilla hakemassa heidät pois. Hakeehan ne muutenkin. Lapsilla kun on Suomen kansalaisuus. Toivottavasti ei ole kaksoiskansalaisuutta. Silloin lapsesi on pulassa. Avioliittopaperit toisessa maassa vaikeuttavat asiaa siellä päässä. Toivottavasti hänen kotimaansa ei ole sellainen, jossa tyttöjä naitetaan 9-vuotiaina ja pojat kulkevat kiväärit kourassa. Ettekö te naiset ajattele asioita yhtään sitä päivää pidemmälle kuin siihen päivään jolloin teette päätökset.


      • Voihyvääpäivää

        Jo se laborantti muuttui myrkkyhoitajaksi. En ole hoitajakaan. Jatkappa arvailua. Mutta onneksi on meitä, jotka huolehtivat muiden puolesta, kun ihan lasten tasolla olevat ihmiset tekevät päätöksiä, jotka vaikuttavat pitkälle heidän omien lasten tai tulevien lasten tulevaisuuteen. Onneksi on lastensuojelut ym. viranomaistahot, jotka sitten suojeleen näitä ihmisiä heiltä itseltään. Voi hyvää päivää!


      • Liikaanähnyt

        Sen verran olen saanut selvää tuosta vuodatuksesta hyvä aviossa-8v, että sinulla on oma uskontosi ja hän on muslimi. Olette menneet hänen kotimaassaan naimisiin. Matkusteleeko paljon yksin? Olen aivan varma, että miehelläsi on toinen vaimo. Todennäköisesti omassa kotimaassaan. Jos et ole muslimi, hänen ei tarvitse pitää mitään lupauksia sinulle ja saa valehdella minkä ehtii. Sen verran olen näitä tapauksia nähnyt, että merkki toisesta alkaa juuri niin, ettei toisen käyttäytyminen enää miellytä. Koskee myös kantasuomalaisia pareja. Jos et minua usko, kysy parisuhdeterapeutilta. Sua on nyt varoitettu ja annettu ohjeita, että miten voit lieventää mahdollista tulevaa katastrofia, vaikka aika hyvin olet jo onnistunut asiasi sotkemaan. Et vain tajua sitä vielä. Sinä päivänä kun asiat sinulle valkenee, ja jos sulle tulee ongelmia tulevaisuudessa, niin älä missään tapauksessa hae apua/kuuntele muslimeja. Esimerkiksi turvakodeissa on nähty näitä tapauksia niin paljon, että siellä tiedetään. Voit soittaa ja kysyä. Kaikesta huolimatta toivon, että sinulla menee kaikki hyvin, eikä tilanne pääty niin kuin niin monen muun kohdalla. En itse kuitenkaan usko tähän. Tapahtui mitä tapahtui. Älä anna hänen viedä sinun vapaata tahtoa tai mielenterveyttä. Siinä vaiheessa jos kaikki romahtaa, se on hänen, hänen kulttuurinsa ja uskontonsa vika, ei sinun.


      • aviossa-8v
        Liikaanähnyt kirjoitti:

        Sen verran olen saanut selvää tuosta vuodatuksesta hyvä aviossa-8v, että sinulla on oma uskontosi ja hän on muslimi. Olette menneet hänen kotimaassaan naimisiin. Matkusteleeko paljon yksin? Olen aivan varma, että miehelläsi on toinen vaimo. Todennäköisesti omassa kotimaassaan. Jos et ole muslimi, hänen ei tarvitse pitää mitään lupauksia sinulle ja saa valehdella minkä ehtii. Sen verran olen näitä tapauksia nähnyt, että merkki toisesta alkaa juuri niin, ettei toisen käyttäytyminen enää miellytä. Koskee myös kantasuomalaisia pareja. Jos et minua usko, kysy parisuhdeterapeutilta. Sua on nyt varoitettu ja annettu ohjeita, että miten voit lieventää mahdollista tulevaa katastrofia, vaikka aika hyvin olet jo onnistunut asiasi sotkemaan. Et vain tajua sitä vielä. Sinä päivänä kun asiat sinulle valkenee, ja jos sulle tulee ongelmia tulevaisuudessa, niin älä missään tapauksessa hae apua/kuuntele muslimeja. Esimerkiksi turvakodeissa on nähty näitä tapauksia niin paljon, että siellä tiedetään. Voit soittaa ja kysyä. Kaikesta huolimatta toivon, että sinulla menee kaikki hyvin, eikä tilanne pääty niin kuin niin monen muun kohdalla. En itse kuitenkaan usko tähän. Tapahtui mitä tapahtui. Älä anna hänen viedä sinun vapaata tahtoa tai mielenterveyttä. Siinä vaiheessa jos kaikki romahtaa, se on hänen, hänen kulttuurinsa ja uskontonsa vika, ei sinun.

        Sinä et ole muuta nähnyt kuin sinun kurjan elämäsi.

        Annan sinulle nyt neuvoja kuinka voit päästä katkeruudestasi ja löydät takaisin elämänilona ja ehkä saat palautettua uskon miehiin kaikena hirveän kokemasi jälkeen..

        Hanki harrastus, urheile, saat ehkä muutaman kilon pudotettua ja itsetunto vähän nousee. Lue, kehitä yleistietoa niin et ole niin helposti harhaan johdettavaissa. Liity johonkin järjestöön jonka koet omaksesi vaikka se Naisasialiike Union.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...


      • miksipurat
        aviossa-8v kirjoitti:

        Sinä et ole muuta nähnyt kuin sinun kurjan elämäsi.

        Annan sinulle nyt neuvoja kuinka voit päästä katkeruudestasi ja löydät takaisin elämänilona ja ehkä saat palautettua uskon miehiin kaikena hirveän kokemasi jälkeen..

        Hanki harrastus, urheile, saat ehkä muutaman kilon pudotettua ja itsetunto vähän nousee. Lue, kehitä yleistietoa niin et ole niin helposti harhaan johdettavaissa. Liity johonkin järjestöön jonka koet omaksesi vaikka se Naisasialiike Union.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...

        Ei pidä leikistä suuttua. Miksi purat vihaa sulle vastanneille tuskin kukaan mitään pahaa haluaa sulle.


      • Oletkohiemanlapsellinen
        aviossa-8v kirjoitti:

        Sinä et ole muuta nähnyt kuin sinun kurjan elämäsi.

        Annan sinulle nyt neuvoja kuinka voit päästä katkeruudestasi ja löydät takaisin elämänilona ja ehkä saat palautettua uskon miehiin kaikena hirveän kokemasi jälkeen..

        Hanki harrastus, urheile, saat ehkä muutaman kilon pudotettua ja itsetunto vähän nousee. Lue, kehitä yleistietoa niin et ole niin helposti harhaan johdettavaissa. Liity johonkin järjestöön jonka koet omaksesi vaikka se Naisasialiike Union.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...

        Elämäni ei ole lainkaan kurjaa. Enkä ole mitenkään katkera. Minulla on elämäniloa ja uskoa miehiin. Minulla on mies. Tätä nykyä ihan suomalainen. Kokemus muslimimiehestä ei ollut kaikin puolin hirveä. Miksi? Siksi, että minulla oli älykkyyttä pitää kiinni siitä mitä haluan, omista arvoistani ja uskonnostani. Liittoni päättyi, koska tein niin. Suhteessa opin myös paljon vieraista kulttuureista sekä näkemään, että suomalainen mies on kultaakin kalliimpi. Minulla on harrastuksia ja olen normaalia hoikempi, itse asiassa kauniiksi kehuvat. En ole vanha, niin kuin mielikuvissasi haluat varmasti ymmärtää. Jos ajattelet, että minut on jätetty vanhuuttani, rumuuttani tai lihavuuttani, olet väärässä. Minä olin se, joka jätin. Elämästäni jouduin pakoilemaan vuosia, koska mies ei olisi halunnut päästää irti. Kannattaisi muistaa, että ikä ja kauneus on katoavaista. Se on sinullakin edessä. Jos luulet muslimimiehen jättävän sen takia, niin muistahan, että ikää sullekin tulee ja sen mukana ulkonäkö rapistuu ja painokin tuppaa nousemaan. Joten sitä sitten vain odotellessasi rakkaan miehesi kanssa. Luen paljon, luultavasti enemmän kuin valtaväestö. Kuulun myös järjestöihin. Tiedän tasan tarkkaan mitä ajattelen ja tunnen, siksi sinua neuvonkin täällä. En tunne vihaa, pettymystä ja katkeruutta erooni liittyen, vaan naisia, jotka murskaavat suurella vaivalla saavutetut länsimaalaiset arvot. Vapaus ja tasa-arvo ovat mielestäni arvoja, joita kannattaa vaalia. Enkä hyväksy pettureita. Toivotatko kaikki ihmiset, jotka eivät anna sinulle vastauksia, joita haluat, terapiaan. Toivotatko kaikki sinne, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Taidat olla sinä joka on terapian tarpeessa. Ehkä saat sieltä voimaa ja neuvoja siihen, että saat pukeutua niin kuin haluat.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...


      • Samatsanat

        Samat sanat vaan sulle.


      • mullukka
        Oletkohiemanlapsellinen kirjoitti:

        Elämäni ei ole lainkaan kurjaa. Enkä ole mitenkään katkera. Minulla on elämäniloa ja uskoa miehiin. Minulla on mies. Tätä nykyä ihan suomalainen. Kokemus muslimimiehestä ei ollut kaikin puolin hirveä. Miksi? Siksi, että minulla oli älykkyyttä pitää kiinni siitä mitä haluan, omista arvoistani ja uskonnostani. Liittoni päättyi, koska tein niin. Suhteessa opin myös paljon vieraista kulttuureista sekä näkemään, että suomalainen mies on kultaakin kalliimpi. Minulla on harrastuksia ja olen normaalia hoikempi, itse asiassa kauniiksi kehuvat. En ole vanha, niin kuin mielikuvissasi haluat varmasti ymmärtää. Jos ajattelet, että minut on jätetty vanhuuttani, rumuuttani tai lihavuuttani, olet väärässä. Minä olin se, joka jätin. Elämästäni jouduin pakoilemaan vuosia, koska mies ei olisi halunnut päästää irti. Kannattaisi muistaa, että ikä ja kauneus on katoavaista. Se on sinullakin edessä. Jos luulet muslimimiehen jättävän sen takia, niin muistahan, että ikää sullekin tulee ja sen mukana ulkonäkö rapistuu ja painokin tuppaa nousemaan. Joten sitä sitten vain odotellessasi rakkaan miehesi kanssa. Luen paljon, luultavasti enemmän kuin valtaväestö. Kuulun myös järjestöihin. Tiedän tasan tarkkaan mitä ajattelen ja tunnen, siksi sinua neuvonkin täällä. En tunne vihaa, pettymystä ja katkeruutta erooni liittyen, vaan naisia, jotka murskaavat suurella vaivalla saavutetut länsimaalaiset arvot. Vapaus ja tasa-arvo ovat mielestäni arvoja, joita kannattaa vaalia. Enkä hyväksy pettureita. Toivotatko kaikki ihmiset, jotka eivät anna sinulle vastauksia, joita haluat, terapiaan. Toivotatko kaikki sinne, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Taidat olla sinä joka on terapian tarpeessa. Ehkä saat sieltä voimaa ja neuvoja siihen, että saat pukeutua niin kuin haluat.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...

        Sulle hyvä ohje: sinä et voi muutta toisia, etkä sanella toisille miten heidän pitäisi elää ja piste.


      • aviossa-8
        Oletkohiemanlapsellinen kirjoitti:

        Elämäni ei ole lainkaan kurjaa. Enkä ole mitenkään katkera. Minulla on elämäniloa ja uskoa miehiin. Minulla on mies. Tätä nykyä ihan suomalainen. Kokemus muslimimiehestä ei ollut kaikin puolin hirveä. Miksi? Siksi, että minulla oli älykkyyttä pitää kiinni siitä mitä haluan, omista arvoistani ja uskonnostani. Liittoni päättyi, koska tein niin. Suhteessa opin myös paljon vieraista kulttuureista sekä näkemään, että suomalainen mies on kultaakin kalliimpi. Minulla on harrastuksia ja olen normaalia hoikempi, itse asiassa kauniiksi kehuvat. En ole vanha, niin kuin mielikuvissasi haluat varmasti ymmärtää. Jos ajattelet, että minut on jätetty vanhuuttani, rumuuttani tai lihavuuttani, olet väärässä. Minä olin se, joka jätin. Elämästäni jouduin pakoilemaan vuosia, koska mies ei olisi halunnut päästää irti. Kannattaisi muistaa, että ikä ja kauneus on katoavaista. Se on sinullakin edessä. Jos luulet muslimimiehen jättävän sen takia, niin muistahan, että ikää sullekin tulee ja sen mukana ulkonäkö rapistuu ja painokin tuppaa nousemaan. Joten sitä sitten vain odotellessasi rakkaan miehesi kanssa. Luen paljon, luultavasti enemmän kuin valtaväestö. Kuulun myös järjestöihin. Tiedän tasan tarkkaan mitä ajattelen ja tunnen, siksi sinua neuvonkin täällä. En tunne vihaa, pettymystä ja katkeruutta erooni liittyen, vaan naisia, jotka murskaavat suurella vaivalla saavutetut länsimaalaiset arvot. Vapaus ja tasa-arvo ovat mielestäni arvoja, joita kannattaa vaalia. Enkä hyväksy pettureita. Toivotatko kaikki ihmiset, jotka eivät anna sinulle vastauksia, joita haluat, terapiaan. Toivotatko kaikki sinne, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Taidat olla sinä joka on terapian tarpeessa. Ehkä saat sieltä voimaa ja neuvoja siihen, että saat pukeutua niin kuin haluat.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...

        Ok. Alussa arvioin sinua vähän kalkkeutuneeksi, katkeraksi jostain pienestä maalaispitäjästä kotoisin olevaksi, alkoholisoituneeksi vanhemman puoleiseksi yksineläjäksi.

        Nyt huomaan että olet nuorehko, mutta kokematon ihminen.

        Sinä kuvittelet että voit muuttaa maailman.
        Sitä sinä et pysty tekemään. Sinä et pysty
        vaikuttamaan kenenkään mielipiteisiin, olet liian narsistinen jotta sinut voisi ottaa vakavasti.

        Joo joo kaikkihan me ollaan täällä kauniita, täällä kukaan ei meidän naamaa näe. ;-

        Ehkä sinua just korpeaakin se että ex-miehesi ei arvostanut, eikä nähnyt sinun erinomaisuuttasi, vaan vaihtoi toiseen.
        Elikkä pakkohan kaikkien muidenkin muslimiestenkin on olla uskottomia kun se sunkin oli täys paska, kun sinähän olet NIIN ylivertaisen ihana ja mahtava nainen.

        Järjestöaktiivi? tuskinpa, ehkä jossain Marttakerhossa taikka jossain koirakerhossa, paikallisessa
        Persuporukoissa korkeintaan. Minä olen itse ollut koko ikäni mukana järjestöissä, ihmiset niissä ovat avarakatseisia ja sivistyneitä, sun kohdalla ei niin ole, anteeksi vain.

        Varmasti toki luetkin, ainakin naistenlehtiä. Jos lukisit muutakin, tietäisit että kulttuuri on senverran laaja käsite, ettei sitä opi asumalla jonkin hörhön kanssa vähän aikaa. Mutta ehkä se sun koulutus ei riitä asian ymmärtämiseen.


      • ahaaa
        Oletkohiemanlapsellinen kirjoitti:

        Elämäni ei ole lainkaan kurjaa. Enkä ole mitenkään katkera. Minulla on elämäniloa ja uskoa miehiin. Minulla on mies. Tätä nykyä ihan suomalainen. Kokemus muslimimiehestä ei ollut kaikin puolin hirveä. Miksi? Siksi, että minulla oli älykkyyttä pitää kiinni siitä mitä haluan, omista arvoistani ja uskonnostani. Liittoni päättyi, koska tein niin. Suhteessa opin myös paljon vieraista kulttuureista sekä näkemään, että suomalainen mies on kultaakin kalliimpi. Minulla on harrastuksia ja olen normaalia hoikempi, itse asiassa kauniiksi kehuvat. En ole vanha, niin kuin mielikuvissasi haluat varmasti ymmärtää. Jos ajattelet, että minut on jätetty vanhuuttani, rumuuttani tai lihavuuttani, olet väärässä. Minä olin se, joka jätin. Elämästäni jouduin pakoilemaan vuosia, koska mies ei olisi halunnut päästää irti. Kannattaisi muistaa, että ikä ja kauneus on katoavaista. Se on sinullakin edessä. Jos luulet muslimimiehen jättävän sen takia, niin muistahan, että ikää sullekin tulee ja sen mukana ulkonäkö rapistuu ja painokin tuppaa nousemaan. Joten sitä sitten vain odotellessasi rakkaan miehesi kanssa. Luen paljon, luultavasti enemmän kuin valtaväestö. Kuulun myös järjestöihin. Tiedän tasan tarkkaan mitä ajattelen ja tunnen, siksi sinua neuvonkin täällä. En tunne vihaa, pettymystä ja katkeruutta erooni liittyen, vaan naisia, jotka murskaavat suurella vaivalla saavutetut länsimaalaiset arvot. Vapaus ja tasa-arvo ovat mielestäni arvoja, joita kannattaa vaalia. Enkä hyväksy pettureita. Toivotatko kaikki ihmiset, jotka eivät anna sinulle vastauksia, joita haluat, terapiaan. Toivotatko kaikki sinne, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Taidat olla sinä joka on terapian tarpeessa. Ehkä saat sieltä voimaa ja neuvoja siihen, että saat pukeutua niin kuin haluat.

        Tutki omia ajatuksia, uskalla tuntea se mitä tunnet. Käy läpi kaikki eroosi liittyvät tunteet jotka jäi silloin käsittelemättä. Viha, pettymys, katkeruus.

        Hakeudu terapiaan jos siltä tuntuu ( ja siltähän se varmasti tuntuu ) :D

        Hyvää elämää sinulle, nyt poistun täältä...

        Miksi muuten kopioit toisen kirjoituksia ominasi?


      • Hasta_lavista
        aviossa-8 kirjoitti:

        Ok. Alussa arvioin sinua vähän kalkkeutuneeksi, katkeraksi jostain pienestä maalaispitäjästä kotoisin olevaksi, alkoholisoituneeksi vanhemman puoleiseksi yksineläjäksi.

        Nyt huomaan että olet nuorehko, mutta kokematon ihminen.

        Sinä kuvittelet että voit muuttaa maailman.
        Sitä sinä et pysty tekemään. Sinä et pysty
        vaikuttamaan kenenkään mielipiteisiin, olet liian narsistinen jotta sinut voisi ottaa vakavasti.

        Joo joo kaikkihan me ollaan täällä kauniita, täällä kukaan ei meidän naamaa näe. ;-

        Ehkä sinua just korpeaakin se että ex-miehesi ei arvostanut, eikä nähnyt sinun erinomaisuuttasi, vaan vaihtoi toiseen.
        Elikkä pakkohan kaikkien muidenkin muslimiestenkin on olla uskottomia kun se sunkin oli täys paska, kun sinähän olet NIIN ylivertaisen ihana ja mahtava nainen.

        Järjestöaktiivi? tuskinpa, ehkä jossain Marttakerhossa taikka jossain koirakerhossa, paikallisessa
        Persuporukoissa korkeintaan. Minä olen itse ollut koko ikäni mukana järjestöissä, ihmiset niissä ovat avarakatseisia ja sivistyneitä, sun kohdalla ei niin ole, anteeksi vain.

        Varmasti toki luetkin, ainakin naistenlehtiä. Jos lukisit muutakin, tietäisit että kulttuuri on senverran laaja käsite, ettei sitä opi asumalla jonkin hörhön kanssa vähän aikaa. Mutta ehkä se sun koulutus ei riitä asian ymmärtämiseen.

        Olit sitten liian heikko luonteeltasi lopettaksesi tämän keskustelun, vaikka niin uhosit. Seon ongelmais. Olet liian heikko. Annat muiden ohjata elämääsi. Nyt olet saanut sitä vihaa, jolla kykenet ottamaan oman elämäsi ohjat haltuusi. Käytä sitä voimanasi. Nyt alat ymmärtää, että muut eivät voi, eikä saa muuttaa sinun, eikä muiden elämää. Katsos tämä on käänteistä psykologiaa. Jos olen mielestäsi narsistinen, kun yritän sanella elämääsi, niin mitäs miehesi sitten on. Jätän sinut pohtimaan näitä asioita ja lopetan tämän keskutelun, kun olit itse luonteeltasi niin heikko, ettet pystynyt. Jos joku muu jatkaa, niin e ole minä. Olen saanut sellaisen kuvan, että olet kuvitellut lähes koko ajan keskustelleesi yhden ja saman ihmisen kanssa. Mutta on täällä näköjään muutkin sanoneet aivan samaa kuin minä, että merkit viittaavat mieheis kiinnostuksen lopahtamiseen ja toiseen naiseen. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, mutta jos jonain päivänä se selviää sinulle, niin älä ylläty. Hyvät jatkot!


      • RaakaWatson
        aviossa-8 kirjoitti:

        Sinä tiedät säälittävän vähän ihmisistä. Luuletko että me kyseltiin imameilta ja sun muilta maailman papeilta että "sopiiko että menemme tässä nyt naimisiin, mitä se Koraani siihen sanoo?" Me ei kysytty keneltäkään lupaa, toki joku saattoi vähän ihmetellä, mutta so what?

        Kuka on luolamies? kuvitteletko itse oikeasti olevasti joku? sun käyttämä nimerkkikin kertoo henkisistä ongelmista ja vinosta kasvatuksesta.
        Olet todellakin täys imbessilli moukka.

        Onnea vaan sulle sitten kun saat sen peruskoulun käytyä, sillä sä tulet sitä kipeästi tarvitsemaan.

        Anteeksi kuinka? Miten muka nimimerkki kertoo yhtään mitään? Ei taida olla arvon rouvalla ihan kaikki muumit laaksossa.


      • aviossa-8v
        Hasta_lavista kirjoitti:

        Olit sitten liian heikko luonteeltasi lopettaksesi tämän keskustelun, vaikka niin uhosit. Seon ongelmais. Olet liian heikko. Annat muiden ohjata elämääsi. Nyt olet saanut sitä vihaa, jolla kykenet ottamaan oman elämäsi ohjat haltuusi. Käytä sitä voimanasi. Nyt alat ymmärtää, että muut eivät voi, eikä saa muuttaa sinun, eikä muiden elämää. Katsos tämä on käänteistä psykologiaa. Jos olen mielestäsi narsistinen, kun yritän sanella elämääsi, niin mitäs miehesi sitten on. Jätän sinut pohtimaan näitä asioita ja lopetan tämän keskutelun, kun olit itse luonteeltasi niin heikko, ettet pystynyt. Jos joku muu jatkaa, niin e ole minä. Olen saanut sellaisen kuvan, että olet kuvitellut lähes koko ajan keskustelleesi yhden ja saman ihmisen kanssa. Mutta on täällä näköjään muutkin sanoneet aivan samaa kuin minä, että merkit viittaavat mieheis kiinnostuksen lopahtamiseen ja toiseen naiseen. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, mutta jos jonain päivänä se selviää sinulle, niin älä ylläty. Hyvät jatkot!

        Tiesin että raivostut. Sinä olet se sama terveyskeskuksen aputyttö, sinun tyylisi tunnistaa kyllä.

        Yrittäisit nyt edes seistä sanojesi takana, äläkä kätkeydy aina vaihtuvan nimimerkin taakse, se se on todellista heikkoutta se.
        Minä en yritä täällä eri nimimerkeillä mukamas eri henkilöinä puollustella omia näkökantojani, säälittävää.

        Rasisti on älyllisesti ja moraalisesti alikehittynyt, tämä ketju sen todistaa.

        Minua harmitti kun sinä kopioit lopputeksteihisi MINUN kirjoittamaa tekstiä, koska sinulta loppui paukut ja siksi(kin) jatkoin keskustelua.
        Sinä olet pahasti mielenterveysongelmainen, sinussa on hyvin paljon vihaa.

        Älä koskaan kutsu itseäsi koulutetumpia ja kokeneimpia tasoiseksesi!
        Minulla ja sinulla ei ole mitään yhteistä.

        Minä en tarvitse sinun kaltaisen neuvoja, olen sen sanonut tässä jo monta kertaa, sinä vaan jatkat niitä rasistisia kommentteja ja kypsymättömiä juttujasi. Minä en ole pyytänyt sinua jatkamaan.

        Jos olet onnellinen nykyisessä elämässäsi, miksi pyörit täällä?
        Kaipaatko kuitenkin sen oman suomalaisen ukkosi tilalle kuitenkin jotain muuta?

        "Varmimpia viisauden merkkejä on hellyys hulluja kohtaan" -arabialainen sananlasku.


      • RaakaWatson
        aviossa-8v kirjoitti:

        Tiesin että raivostut. Sinä olet se sama terveyskeskuksen aputyttö, sinun tyylisi tunnistaa kyllä.

        Yrittäisit nyt edes seistä sanojesi takana, äläkä kätkeydy aina vaihtuvan nimimerkin taakse, se se on todellista heikkoutta se.
        Minä en yritä täällä eri nimimerkeillä mukamas eri henkilöinä puollustella omia näkökantojani, säälittävää.

        Rasisti on älyllisesti ja moraalisesti alikehittynyt, tämä ketju sen todistaa.

        Minua harmitti kun sinä kopioit lopputeksteihisi MINUN kirjoittamaa tekstiä, koska sinulta loppui paukut ja siksi(kin) jatkoin keskustelua.
        Sinä olet pahasti mielenterveysongelmainen, sinussa on hyvin paljon vihaa.

        Älä koskaan kutsu itseäsi koulutetumpia ja kokeneimpia tasoiseksesi!
        Minulla ja sinulla ei ole mitään yhteistä.

        Minä en tarvitse sinun kaltaisen neuvoja, olen sen sanonut tässä jo monta kertaa, sinä vaan jatkat niitä rasistisia kommentteja ja kypsymättömiä juttujasi. Minä en ole pyytänyt sinua jatkamaan.

        Jos olet onnellinen nykyisessä elämässäsi, miksi pyörit täällä?
        Kaipaatko kuitenkin sen oman suomalaisen ukkosi tilalle kuitenkin jotain muuta?

        "Varmimpia viisauden merkkejä on hellyys hulluja kohtaan" -arabialainen sananlasku.

        Outo juttu, missä näit rasismia? Eikös kaikki kritisoi islamia? Kerro meille tyhmille mikä rotu se islam on?


      • aviossa-8v
        RaakaWatson kirjoitti:

        Outo juttu, missä näit rasismia? Eikös kaikki kritisoi islamia? Kerro meille tyhmille mikä rotu se islam on?

        Täytyy olla tosi tyhmä jos ei tiedä mitä rasismi on, ja jos sitä jossain näkee ei tunnista.

        Jos joku hörhö alkaa yleistämään kaikki jotain tiettyä etnistä ja rodullista ryhmää edustavat samanlaisiksi arvoiltaan, moraaliltaan ja etiikaltaan, ja jotka kannattava jonkun tietyn ihmisryhmän syrjintää ja ihmisten eriarvoista kohtelua, niin se on rasismia.
        Lyhyesti tuossa siis määritelmä rasismista sulle "raakapaska" eli nimimerkille "kansakoulukin jäi kesken" :D voi lainata seuraavaksi tota nimimerkkiä, ole hyvä.

        Minäkään en ole missään suhteessa sun kaltainen, vaikka olen syntyjään suomalainen. Meissä ei ole mitään samaa, hyväksy se.

        Mitäs mieltä olette muuten uskovaisista kristityistä ( lestat, Jehovan Todistaja) ja entä vammaiset, onko hekin teidän mielestänne kaasukammioon laitettavia?


      • tääolihauskaa
        aviossa-8v kirjoitti:

        Tiesin että raivostut. Sinä olet se sama terveyskeskuksen aputyttö, sinun tyylisi tunnistaa kyllä.

        Yrittäisit nyt edes seistä sanojesi takana, äläkä kätkeydy aina vaihtuvan nimimerkin taakse, se se on todellista heikkoutta se.
        Minä en yritä täällä eri nimimerkeillä mukamas eri henkilöinä puollustella omia näkökantojani, säälittävää.

        Rasisti on älyllisesti ja moraalisesti alikehittynyt, tämä ketju sen todistaa.

        Minua harmitti kun sinä kopioit lopputeksteihisi MINUN kirjoittamaa tekstiä, koska sinulta loppui paukut ja siksi(kin) jatkoin keskustelua.
        Sinä olet pahasti mielenterveysongelmainen, sinussa on hyvin paljon vihaa.

        Älä koskaan kutsu itseäsi koulutetumpia ja kokeneimpia tasoiseksesi!
        Minulla ja sinulla ei ole mitään yhteistä.

        Minä en tarvitse sinun kaltaisen neuvoja, olen sen sanonut tässä jo monta kertaa, sinä vaan jatkat niitä rasistisia kommentteja ja kypsymättömiä juttujasi. Minä en ole pyytänyt sinua jatkamaan.

        Jos olet onnellinen nykyisessä elämässäsi, miksi pyörit täällä?
        Kaipaatko kuitenkin sen oman suomalaisen ukkosi tilalle kuitenkin jotain muuta?

        "Varmimpia viisauden merkkejä on hellyys hulluja kohtaan" -arabialainen sananlasku.

        Hyvä vastaus!


      • huhhuhhu
        aviossa-8v kirjoitti:

        HAH HAH mitä idiotismia! meidät vihittiin hänen kotimaassaan jossa itsekin asuin pari vuotta.

        En viitsi tollasta sontaa muuten edes kommentoida.

        Sitäpaitti saahan Suomessakin suomalainen mies laittaa vanhan vaimo kiertoon ja tilalle nuorempi ja kauniimpi. Pitäisikö se muka muslimeilta lailla kieltää, sitäkö ajat takaa? Miksi tämä oikeus pitäisi kieltää muslimeilta?

        Kamala miten sairaita ihmisiä ja jotkut väittää olevansa terveydenhoitoalalla.
        Saa nähdä kuinka pian saadaan taas lukea "myrkkyhoitajasta", huh huh..

        Kannattaa lähteä muslimimiehen kotimaahan: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015080720145000_ul.shtml
        Huh, huh!


    • Selvääterroristiainesta

      Ai sisäänpäinkääntynyt, ja parranajokin on jäänyt ja netistä katsotaan lähinnä filmejä silvotuista lapsista, mitä nyt eläinpornoa aina välillä.

      • sanctyary

        Ei ymmärrä jorekaan, että hänen muijansa lähti mustan kyrvän perään! Nyt jore runkkaa yksinään.


      • sdssdsx
        sanctyary kirjoitti:

        Ei ymmärrä jorekaan, että hänen muijansa lähti mustan kyrvän perään! Nyt jore runkkaa yksinään.

        Monesko kerta kun kirjoitat samaapaskaa. Sulta ei voi lähteä karkuun kukaan, eihän noin tyhmää kukaaan huoli.


      • Sanctyary
        sdssdsx kirjoitti:

        Monesko kerta kun kirjoitat samaapaskaa. Sulta ei voi lähteä karkuun kukaan, eihän noin tyhmää kukaaan huoli.

        Aika mones, ja kirjoitan vielä paljon samaa paskaa. Aion nujertaa Joren täältä pois vittuilemasta ihmisille.


      • mitäsnytllö

        Sinähän täällä vittuilet eikä jore.Onneksi jore on aikuinen mies ja tuskin sinun kaltaisen kakaran mielipiteistä välittää. Että on sulla kakara työtä jossa et onnistu.


    • mähuomasin

      Tuo laboratorityyppi oli joku uusnatsi, Breivik.

    • täälläkinyksipersu

      Muslimimiesten kunnioitus naisia kohtaan on korkea tasan niin kauan kun nainen tekee, mitä muslimimies haluaa. Tää on niin monet kerrat nähty, kuultu ja luettu et en tajua, miksi suomalaiset naiset ylipäätään pystyy seurustelemaan muslimisovinistien kanssa. En halua olla rasisti, mutta valitettavasti se kulttuuri on niin syvällä niissä miehissä, että vaikka he kuinka esittäisivät, he tulevat aina pitämään naista alempiarvoisena, vaikka kohtelisivat kuinka hyvin. Jos muslimimiehet todella pitäisivät naisia samanarvoisina, he antaisivat naisen olla vapaita ja toteuttaa itseään ilman jatkuvaa vahtimista.

      Pakko varoittaa, että suurin osa mustasukkaisuuteen liittyvistä kuolemaan johtaneista tapoista/murhista liittyy juurikin muslimimiehen ja suomalaisnaisen suhteeseen... Liian monelta tutulta kuullut, miten mies tappanut naisen tämän mentyä leffaan ilman lupaa tai tämän nähtyä miespuolista ystävää. Suomalaisten miesten joukossa on hulluja, mutta jostain kumman syystä enemmän kuulee mustasukkaisuudessaan tappaneista muslimimiehistä kuin suomalaismiehistä... Muslimimiehillä kun se suhde perustuu usein siihen, että nainen omistetaan.

      • täälläkinyksipersu

        Niin ja pakko lisätä, että tarkoitan nyt muslimimaista tulleita muslimeita. Suomessa syntyneet ja nuoresta asti eläneet muslimit oppivat yleensä suomalaiseen kulttuuriin...


      • valebreivik
        täälläkinyksipersu kirjoitti:

        Niin ja pakko lisätä, että tarkoitan nyt muslimimaista tulleita muslimeita. Suomessa syntyneet ja nuoresta asti eläneet muslimit oppivat yleensä suomalaiseen kulttuuriin...

        Aha.. vai ihan suurin osa? älä paskaa puhu.


      • huumoriapiisaa

        Eipä nyt tuu yhtään tapausta mieleen missä muslimimies on tappanut naisen, tämän mentyä leffaan.


      • Hyväettäonhauskaa
        valebreivik kirjoitti:

        Aha.. vai ihan suurin osa? älä paskaa puhu.

        Missä lukee suurin osa? Opettele lukemaan. Mille oikeastaan naurat? Sille mitä luet vai mitä luulet lukeneesi?


    • ontääniinhienoa

      Tämä kultturi on niin hienoa, että pitää kuolla monesta elämästä ensin.

      • ChinaDragon

        Aloittaja ei taida tietää sitä eroa mikä on suomalaisen miehen joka ottaa aasialaisen vaimon ja suomalaisen naisen joka ottaa islamia tunnustavan miehen välillä.

        Voin kertoa mitä tuo suhde tarkoittaa suomalaiselle miehelle niin kerro sitten mitä se tarkoittaa suomalaiselle naiselle.

        Aasialaiset eivät tuputa kulttuuriaan siten että se uusi ympäristö muuttuisi heidän kulttuurin suuntaan. He eivät vaadi uskonnollisia muutoksia kouluihin tai parisuhteeseen.
        Periaatteessa suhde tuntuu lähes samalta mitä suomalaisen kanssa asuessa. Ainut suuri ero on ruoka, he syövät oman kulttuurin ruokaa mutta antavat suomalaisen syödä mitä itse haluaa.

        En ole huomannut oikeastaan mitään eroa suomalaiseen nähden. Aasialaiset siis sopeutuvat erinomaisesti uuteen kulttuuriin koska eivät tuputa omaansa oikeastaan yhtään kenellekään.
        Kunnioittavat uuden maan tapoja ja kulttuuria siitä itkemättä TV1 uutisilloissa.

        Suomi ei muutu maana vaikka Suomeen tulisi 50 000 aasialaista. Katukuvassa se näkyisi, ei muuten.

        Nyt voit kertoa mitä muutoksia se mies haluaa suomalaisen naisen tekevän tai miten hän haluaisi muutoksia Suomeen että voisi elää onnellisena ilman TV rasistiohjelmia.

        Kerro avoimesti, aasialaiset kun eivät pidä Suomea rasistisena paikkana.

        Miten se sama Suomi on pääasiassa yhden maahanmuuttaja ryhmän mukaan rasistinen? Onko mielestäsi maahanmuuttajissa eroja sopeutumisessa uuteen kulttuuriin?


      • Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

        Aloittaja ei taida tietää sitä eroa mikä on suomalaisen miehen joka ottaa aasialaisen vaimon ja suomalaisen naisen joka ottaa islamia tunnustavan miehen välillä.

        Voin kertoa mitä tuo suhde tarkoittaa suomalaiselle miehelle niin kerro sitten mitä se tarkoittaa suomalaiselle naiselle.

        Aasialaiset eivät tuputa kulttuuriaan siten että se uusi ympäristö muuttuisi heidän kulttuurin suuntaan. He eivät vaadi uskonnollisia muutoksia kouluihin tai parisuhteeseen.
        Periaatteessa suhde tuntuu lähes samalta mitä suomalaisen kanssa asuessa. Ainut suuri ero on ruoka, he syövät oman kulttuurin ruokaa mutta antavat suomalaisen syödä mitä itse haluaa.

        En ole huomannut oikeastaan mitään eroa suomalaiseen nähden. Aasialaiset siis sopeutuvat erinomaisesti uuteen kulttuuriin koska eivät tuputa omaansa oikeastaan yhtään kenellekään.
        Kunnioittavat uuden maan tapoja ja kulttuuria siitä itkemättä TV1 uutisilloissa.

        Suomi ei muutu maana vaikka Suomeen tulisi 50 000 aasialaista. Katukuvassa se näkyisi, ei muuten.

        Nyt voit kertoa mitä muutoksia se mies haluaa suomalaisen naisen tekevän tai miten hän haluaisi muutoksia Suomeen että voisi elää onnellisena ilman TV rasistiohjelmia.

        Kerro avoimesti, aasialaiset kun eivät pidä Suomea rasistisena paikkana.

        Miten se sama Suomi on pääasiassa yhden maahanmuuttaja ryhmän mukaan rasistinen? Onko mielestäsi maahanmuuttajissa eroja sopeutumisessa uuteen kulttuuriin?

        Eipä me voida kaikkien aasialaisten puolesta puhua. Mieheni ja hänen ystävänsä eivät pidä Suomea erityisen rasistisena paikkana, mutta pitävät kylläkin joitakin suomalaisia rasistisina. Enää ei niinkään olla pesäpallomailojen kanssa oven takana, vaan pikemminkin kyse on huutelusta ja syrjinnästä. On kuitenkin sanottava, että parissakymmenessä vuodessa asenteissa on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä tiedon ja kontaktien lisääntyessä.

        Suomessa on vaadittu uskonnollisia muutoksia kouluihin, mikä on mielestäni kaikkien uskonnonvapauden kannalta hienoa. Suurin osa väestöstä on toki ev.lut., mutta voisi ymmärtää, että kaikki eivät jaa samaa katsomusta, ja hakea sitten keinoja olla yhdessä. Juu, tiedän, että monessa maassa näin ei ole (esim. valtaosin islamilaisissa maissa), mutta haluaisimmeko oikeasti Suomeen siis samaa? Voiko olla "aito" suomalainen, jos ei ole kristitty - ja kaikessa muussakin keskimääräinen? Usein tuntuu, että maahanmuuttajat eivät ole "vaatimassa" vaan suomalaiset itse sensuroivat itseään. Asia erikseen ovat sitten betoniporsaiden tai kylppäririisinviljelyn kaltaiset urbaanilegendat...

        Parisuhde kuuluu taas niin vahvasti yksityiselämän piiriin, että sitä on vaikea ruveta lainsäädännöllä enempää ohjailemaan. Enkä ole huomannut, että maahanmuuttajilla tähän olisi ollut suurempia pyrkimyksiäkään. Monilla uskontokunnilla on omat sisäiset sääntönsä, mikä ei todellakaan koske vain yhtä uskontoa. Puolisot ovat lain edessä tasavertaisia, mutta jos joku haluaa luovuttaa päätöksenteon puolisolleen, paha sitä mennä kieltämäänkään.

        Annammeko me oikeasti ihmisille mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja näyttää omalla esimerkillämme niitä maan tapoja, joita haluaisimme tulijoiden oppivan? Ei siihen velvoittaa tietenkään voi, mutta haittaisiko, jos olisi hitusen avoimempi? Tätä pohdin ihan jo työpaikallanikin ja koululaisten vanhempana.


      • RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

        Eipä me voida kaikkien aasialaisten puolesta puhua. Mieheni ja hänen ystävänsä eivät pidä Suomea erityisen rasistisena paikkana, mutta pitävät kylläkin joitakin suomalaisia rasistisina. Enää ei niinkään olla pesäpallomailojen kanssa oven takana, vaan pikemminkin kyse on huutelusta ja syrjinnästä. On kuitenkin sanottava, että parissakymmenessä vuodessa asenteissa on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä tiedon ja kontaktien lisääntyessä.

        Suomessa on vaadittu uskonnollisia muutoksia kouluihin, mikä on mielestäni kaikkien uskonnonvapauden kannalta hienoa. Suurin osa väestöstä on toki ev.lut., mutta voisi ymmärtää, että kaikki eivät jaa samaa katsomusta, ja hakea sitten keinoja olla yhdessä. Juu, tiedän, että monessa maassa näin ei ole (esim. valtaosin islamilaisissa maissa), mutta haluaisimmeko oikeasti Suomeen siis samaa? Voiko olla "aito" suomalainen, jos ei ole kristitty - ja kaikessa muussakin keskimääräinen? Usein tuntuu, että maahanmuuttajat eivät ole "vaatimassa" vaan suomalaiset itse sensuroivat itseään. Asia erikseen ovat sitten betoniporsaiden tai kylppäririisinviljelyn kaltaiset urbaanilegendat...

        Parisuhde kuuluu taas niin vahvasti yksityiselämän piiriin, että sitä on vaikea ruveta lainsäädännöllä enempää ohjailemaan. Enkä ole huomannut, että maahanmuuttajilla tähän olisi ollut suurempia pyrkimyksiäkään. Monilla uskontokunnilla on omat sisäiset sääntönsä, mikä ei todellakaan koske vain yhtä uskontoa. Puolisot ovat lain edessä tasavertaisia, mutta jos joku haluaa luovuttaa päätöksenteon puolisolleen, paha sitä mennä kieltämäänkään.

        Annammeko me oikeasti ihmisille mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja näyttää omalla esimerkillämme niitä maan tapoja, joita haluaisimme tulijoiden oppivan? Ei siihen velvoittaa tietenkään voi, mutta haittaisiko, jos olisi hitusen avoimempi? Tätä pohdin ihan jo työpaikallanikin ja koululaisten vanhempana.

        Nyt kyllä somsom iski lapasensa paskaan.
        On todistettu tosiasia että muslimit eivät kykene rauhanomaiseen elämään edes keskenään saati sivistyneiden ihmisten kanssa. Tämä jorina monikulttuurisuuden ongelmista johtuu kaikkialla 110% muslimeista. Melkein kaikki suomalaiset ymmärtävät tämän ja siksi onkin vain ajan kysymys milloin mitta on lopullisesti täynnä.
        On typerää väittää että islamia arvostelevat ovat rasisteja.


    • ChinaDragon

      "Suomessa on vaadittu uskonnollisia muutoksia kouluihin, mikä on mielestäni kaikkien uskonnonvapauden kannalta hienoa. Suurin osa väestöstä on toki ev.lut., mutta voisi ymmärtää, että kaikki eivät jaa samaa katsomusta, ja hakea sitten keinoja olla yhdessä. Juu, tiedän, että monessa maassa näin ei ole (esim. valtaosin islamilaisissa maissa), mutta haluaisimmeko oikeasti Suomeen siis samaa? Voiko olla "aito" suomalainen, jos ei ole kristitty - ja kaikessa muussakin keskimääräinen"

      Mikä vika Suomessa on aiemmin ollut että se tulisi muuttaa sekasotkuiseksi sääntöjen ja säädöksien suhteen? En kannata kulttuuria, en edes työpaikalla jossa jokaiselle ryhmälle olisi omat sääntönsä taustansa vuoksi.
      Jos monta erilaista taustaa sekoitettaisiin on työpaikka sellainen sekamelska ettei se olisi enää tehokkaan tuottava.

      En siis kannata Suomeen tunnin tirsoja keskellä työpäivää ja samalla katso kun joku pyllistelisi kesken työnteon.

      Suomessa tehdään töitä samoilla säännöillä, muuten menee keskustelu kohta siihen mitä kukin saa tehdä ja miksi en minä saa tehdä.
      Ihmiset keksisivät vain syitä miten pääsevät helpommalla.

      Suomessa on syytä tehdä aikaisemman kulttuurin mukaisesti, miksi ei?
      En pystynyt Kiinaa muuttamaan en edes yrittänyt. Kunnioitin heidän perinteitään uskonnosta lainsäädäntöön.
      Miksi olisin edes halunnut sinne Suomikulttuuria?

      • ChinaDragon

        "Mieheni ja hänen ystävänsä eivät pidä Suomea erityisen rasistisena paikkana, mutta pitävät kylläkin joitakin suomalaisia rasistisina"

        Kerro maa joka olisi vähemmän rasistinen mitä Suomi!
        Itse en tiedä. Yhdysvallat, Kiina, Japani, Englanti yms. yms. ovat rasistisempia mitä Suomi.

        Tulisiko nyt miettiä mitä Suomelta halutaan, jonkinlaista Taivaallista täydellistä käyttäytymistä kaikilta ihmisiltä, on mahdoton toteuttaa tässä universumissa.

        Itse olen ollut myös rasistisen käytöksen kohteena monessa eri maassa. En ole tuosta pillastunut vaan ymmärtänyt ihmisten epäluulon tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
        Alkuasukkaat taisivat keihästää uusis asukkaita tuosta samasta syystä?

        Läpi koko ihmiskunnan historian ovat ihmiset epäluuloisuudessaan jopa tappaneet maahansa tulleet uudet ihmiset. Lapsille opetetaan ettei saa puhua ventovieraalle ihmiselle. Ei saa mennä ventovieraan ihmisen autoon jne.

        Epäluulo on viisautta, se on evoluution tuoma selviytymiskeino.


      • RaakaWatson
        ChinaDragon kirjoitti:

        "Mieheni ja hänen ystävänsä eivät pidä Suomea erityisen rasistisena paikkana, mutta pitävät kylläkin joitakin suomalaisia rasistisina"

        Kerro maa joka olisi vähemmän rasistinen mitä Suomi!
        Itse en tiedä. Yhdysvallat, Kiina, Japani, Englanti yms. yms. ovat rasistisempia mitä Suomi.

        Tulisiko nyt miettiä mitä Suomelta halutaan, jonkinlaista Taivaallista täydellistä käyttäytymistä kaikilta ihmisiltä, on mahdoton toteuttaa tässä universumissa.

        Itse olen ollut myös rasistisen käytöksen kohteena monessa eri maassa. En ole tuosta pillastunut vaan ymmärtänyt ihmisten epäluulon tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
        Alkuasukkaat taisivat keihästää uusis asukkaita tuosta samasta syystä?

        Läpi koko ihmiskunnan historian ovat ihmiset epäluuloisuudessaan jopa tappaneet maahansa tulleet uudet ihmiset. Lapsille opetetaan ettei saa puhua ventovieraalle ihmiselle. Ei saa mennä ventovieraan ihmisen autoon jne.

        Epäluulo on viisautta, se on evoluution tuoma selviytymiskeino.

        Hyvin todettu.
        Monikulttuurisuus ei ole ongelma, ongelma on se että tietyt "kulttuurit" eivät sovellu sivistys maihin.


      • ChinaDragon

        Chomchom,

        Suvaitsevaisuus on kaksisuuntainen tie.

        Ihmiset jotka eivät ole suvaitsevia haluavat:

        1. Muuttaa uuden maan lakia vastaamaan omiaan
        2. Luovat sen kuvan jossa uuden kulttuurin tavat ovat rasismia jos heidän tulisi noudattaa maan tapoja tai lakeja
        3. Haluavat käyttäytyä kuten kotimaassaan, suvaitsemattomat tulevat jopa kotiisi käyttäytyen omilla säännöillään. Uskon ettet pitäisi siitä? Voidaan kai kutsua myös sivistyksen puutteeksi
        4. Huutavat kovaan ääneen miten "ne muut" ovat suvaitsemattomia

        Kuten kerroin, aasialaiset ovat sopeutuvaisia ja suvaitsevaisia uudessa maassaan. Kotimaassaan he ovat enemmän perinteiden kannalla ja siihen heillä on täysi oikeus.

        Suomessa on menneet käsitteet jo sekaisin, ikävä kyllä.
        Kiinassa tuli noudattaa Kiinan sääntöjä. Muista miten kaupungilla kävellessä oli kuuma päivä. Ostin vesipullon ja istahdin betoniesteelle ottamaan huikan. Järjestyksen valvoja keppeineen tuli heti ja osoitti katua, ei saanut istua missä halusin. Se ei ollut mielestäni rasismia...vaikka en ymmärtänyt mikä sen istumisen vapaassa paikassa esti.


      • Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

        Chomchom,

        Suvaitsevaisuus on kaksisuuntainen tie.

        Ihmiset jotka eivät ole suvaitsevia haluavat:

        1. Muuttaa uuden maan lakia vastaamaan omiaan
        2. Luovat sen kuvan jossa uuden kulttuurin tavat ovat rasismia jos heidän tulisi noudattaa maan tapoja tai lakeja
        3. Haluavat käyttäytyä kuten kotimaassaan, suvaitsemattomat tulevat jopa kotiisi käyttäytyen omilla säännöillään. Uskon ettet pitäisi siitä? Voidaan kai kutsua myös sivistyksen puutteeksi
        4. Huutavat kovaan ääneen miten "ne muut" ovat suvaitsemattomia

        Kuten kerroin, aasialaiset ovat sopeutuvaisia ja suvaitsevaisia uudessa maassaan. Kotimaassaan he ovat enemmän perinteiden kannalla ja siihen heillä on täysi oikeus.

        Suomessa on menneet käsitteet jo sekaisin, ikävä kyllä.
        Kiinassa tuli noudattaa Kiinan sääntöjä. Muista miten kaupungilla kävellessä oli kuuma päivä. Ostin vesipullon ja istahdin betoniesteelle ottamaan huikan. Järjestyksen valvoja keppeineen tuli heti ja osoitti katua, ei saanut istua missä halusin. Se ei ollut mielestäni rasismia...vaikka en ymmärtänyt mikä sen istumisen vapaassa paikassa esti.

        Huoh, nyt tulee pitkä kirjoitus, voimia!

        Mikä katsotaan kulttuuriin kuuluvaksi ja siksi, mihin pitäisi sopeutua? Suomessakin kulttuuri onneksi on monessa asiassa muuttunut, ilman maahanmuutonkin vaikutusta. Elän erilaista elämää kuin äitini tai isoäitini. Ja mielestäni on hyvä esimerkiksi se, ettei koulussa tarvitse kaikkien enää lukea ruokarukousta tai ettei lukuvuotta ole pakko lopettaa kirkkoon. Ne rukoilevat ja menevät, jotka katsovat sen vakaumuksensa mukaiseksi. Kukaan ei kai siitä kärsi? Olen suomalainen, vaikken ole kristitty, ja olen iloinen siitä, että yksi elämänkatsomus ei suuremmin määritä muiden elämää. Näinhän ei monessa muussa maassa valitettavasti ole.

        Tietysti joka yhteisössä on sääntöjä ja tapoja, joihin kaikkein pitää sopeutua, jotta asiat sujuisivat. Mutta tapoja voi joskus kriittisesti tarkastella ja muuttaa. Joillakin työpaikoilla jopa otetaan nokkaunia. Voi myös miettiä, kärsiikö yhteisö oikeasti siitä, jos jossain asiassa annetaan vaihtoehtoja. Joskus voi kärsiä, joskus ei. Vähän ihmettelen, mitä lakeja maahanmuuttajat ovat vaatineet?

        Parisuhteissa taas ei voi odottaa oikeastaan muuta kuin toimimista Suomen lakien mukaan. Avioliittotarkastajat eivät kiertele tarkistamassa, onko yhteiselo kulttuurimme mukaista. Monikulttuurisissa suhteissa peräänkuulutan omaa vastuuta: jos ottaa ulkomaalaistaustaisen puolison, pitää varautua siihen, että näkemykset voivat olla erilaiset. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä. Joillakin on lapsellinen käsitys, että kun tarpeeksi rakastaa, asiat lutviintuvat. Tai että kaikesta voi aina sopia ja tehdä kompromisseja. Ei voi. Ensisijaisesti pitää arvostaa itseään niin, ettei anna toisen kohdella väärin.

        Vertauksesi kodista on mielenkiintoinen. Minua on Suomessa vietnamilaiskodeissa vaadittu puhumaan vietnamia. Osoitettu paikka. Onko koti yksityisaluetta, jos/vaikka se koti sattuu sijaitsemaan Suomessa? Tämä(kin) ehkä vähän OT...mutta oikeasti, ilman sarvia ja hampaita jännä pohtia.

        Kirjoitin, että mieheni ei pidä Suomea erityisen rasistisena paikkana. Aivan varmasti on monta paljon rasistisempaa paikkaa. Kai silti voi toivoa, että Suomessakin asiat edelleen kohentuisivat? Voiko epätasa-arvoisen kohtelun - mistä syystä tahansa - kuitata toteamalla, että onhan tilanne toki parempi kuin jossakin muualla? Lastensuojelu esimerkiksi on Suomessa kehittynyttä, mutta onko tilanne nyt 100% tyydyttävä? Vai voisiko jotain vielä tehdä paremmin?

        Epäluuloa ja ennakkoluuloja voi monesti ymmärtää ja paremmin tutustumalla jopa voittaa. Asiatonta käytöstä ja suoranaista vihamielisyyttä vaikkapa pelkän ihonvärin perusteella sen sijaan on vaikeampaa käsittää. Evoluutioon vetoaminen on aika heikolla pohjalla. Joistakin piirteistä on varmasti ollut evoluution kannalta hyötyä, mutta ehkä joistakin voisi jo luopua? Kai olet valinnut vaimoksesi nuoren, kiiltävähiuksisen, vahvan ja leveälanteisen naisen eli hyvän synnyttäjän, koska evoluutio niin sanoo ;)? Joskus ihmiskehokin ylireagoi ja hyökkää itseään vastaan, vaikka todellista uhkaa ei olekaan.

        Ja mistä puhumme, kun puhumme maahanmuuttajista? Aasialaisiakin on tullut Suomeen avioliiton kautta, pakolaisina, töihin, yrittämään ja opiskelemaan useista eri taustoista. Voisi kuvitella, että motivaatio ja resurssit sopeutua vaihtelevat. Toisaalta, onko hyvää sopeutumista se, että on ulospäin mahdollisimman huomaamaton ja nöyrä, elää ikään kuin kahdessa eri maailmassa? Ei vaadi mitään, muttei annakaan.

        China Dragon, monesta asiasta olen kanssasi samaa mieltä, mm. tuosta kaksisuuntaisuudesta. Toivoisin, vaikka kuinka utopistisesti, että ihmiset saisivat mahdollisuuden yksilöinä. Jos saa jatkuvasti kokea, ettei ole tervetullut, vaikka olisi täällä ehkä syntynytkin, miten voisi edes yrittää sopeutua? Työkavereideni joukossa on vuosien mittaan ollut monen kansallisuuden edustajia, eikä kenenkään kanssa ole ollut "sekamelskaa", ei muslimien, ei buddhalaisten, ei kristittyjen. No, uskonnottomana olen itse joskus vähän heikoilla ;)

        Maailmasta ei tule täydellistä, mutta reiluuteen voi silti pyrkiä.


      • ChinaDragon

        Jaksoin lukea:)

        Muutama vastaus.

        1. "mielestäni on hyvä esimerkiksi se, ettei koulussa tarvitse kaikkien enää lukea ruokarukousta tai ettei lukuvuotta ole pakko lopettaa kirkkoon"

        Itse olin kouluaikoina ateisti. Suomalaisessa koulussa on ollut jo 40 vuotta vaihtoehtona se ettei ole tarvinnut mennä uskonnontunneille jos ei halua.
        Itse menin koska uskonnolliset asiat ovat kiinnostaneet minua aina. Kristinusko ei ole pahasta kenellekään, ei ollut edes minulle joka oli ateisti. Lisäksi sain Uskonnosta numeron 9 joka hiukan lähensi keskiarvoa lähemmäs numeroa 9. Suvaitsevainen menee uskonnontunnille koska haluaa tietää valtaväestön uskonnosta, suvaitsematon ei?

        2. "Joillakin työpaikoilla jopa otetaan nokkaunia"
        ? Mitä ? Suomessa tehdään töitä vallitsevan työehtosopimuksen mukaisesti. Siinä ei ole määritetty mahdollisuutta tuohon. Etelärantaan voisi tietysti sitä esittää jotta jokaisella olisi samat oikeudet. Muutenhan työntekijät olisivat eriarvoisessa asemassa, syrjinnästä voisi saada syytteitä.

        3. "Vähän ihmettelen, mitä lakeja maahanmuuttajat ovat vaatineet? "
        Tätä minäkin olen ihmetellyt. Palstoilla on ollut puhetta suvivirren poistamisesta ja kinkun poistamisesta Jouluruoasta. Luulen että nuo vaatimukset ovat suomalaisten höyrypäiden haluja, ei maahanmuuttajien.
        Toki, tulee aika jolloin vaatimuksia alkaa näkyä myös ryhmän taholta jotka tekevät nykyisin jotain LAITONTA Suomessa, esimerkiksi ympärileikkuut.

        4. "Onko koti yksityisaluetta, jos/vaikka se koti sattuu sijaitsemaan Suomessa?"
        Mielestäni omassa kodissa vallitsee kodin haltioiden säännöt, eivät vieraiden säännöt. Tämä vahvistetaan myös Suomen laissa. Ainut poikkeama taitaa olla se että asunnon haltijan tulee asua muita häiritsemättä hyvien tapojen mukaisesti.

        5. "Lastensuojelu esimerkiksi on Suomessa kehittynyttä, mutta onko tilanne nyt 100% tyydyttävä?"
        Suomessa otetaan lapsia huostaan väkilukuun suhteutettuna eniten koko Euroopassa. Tämä osoittaa sen ettei lastensuojelu toimi. Jos se toimisi olisi ennaltaehkäisevä toiminta sellaista ettei noin asiat olisi.

        6. "Kai olet valinnut vaimoksesi nuoren, kiiltävähiuksisen, vahvan ja leveälanteisen naisen eli hyvän synnyttäjän, koska evoluutio niin sanoo ;)?"
        Kyllä olen ottanut ja sen etsimiseen meni vuosia kapealanteisten pikkutissien joukosta. Ihmiset vanhenevat ja nykyisin vaimoni ei ihan samoja kriteereitä täyttäisi:)
        Tämä on totta omalla kohdallani, olen ihastunut leveälanteisiin naisiin, aina.

        Historiassa on monta esimerkkiä jossa tuo evoluution tuoma epäily ulkopuolisia kohtaan olisi ollut se paras selviytymisen kannalta. Atsteekit ja Amerikan intiaanit houkuteltiin sopuisiksi kunnes ne lähes tuhottiin.
        Itseasiassa ihminen on eläin, jokaiselle eläinlajille on ominaista reviirit, niin on ollut myös ihmisille. Tämä on taannut ravintoa omille jälkeläisille ja taannut seuraavien sukupolvien olemassaolon.

        7. "Voisi kuvitella, että motivaatio ja resurssit sopeutua vaihtelevat. Toisaalta, onko hyvää sopeutumista se, että on ulospäin mahdollisimman huomaamaton ja nöyrä, elää ikään kuin kahdessa eri maailmassa? Ei vaadi mitään, muttei annakaan"

        Motivaatiot vaihtelevat mutta avioliiton kautta tulevilla on se oma tukihenkilö joka auttaa sopeutumiseen ja kustantaa suurilta osin sen maahanmuuttajan alkuvuodet. Ei se hiukka yli 500 euroa maahanmuuttajaa elätä kieliopiskelujen aikana. Suomessa normaalisti maahan muuttaneelle ihmiselle on samat lait mitä suomalaisille. Tämä auttaa motivaation löytämisessä, tavoitteena työelämä.

        Sopeutuminen antaa enemmän mitä sopeutumattomuus. Niin metsä vastaa kuin sinne huudat. Suomalaiset ovat kivoja ja sopeutuvia kivoille ja sopeutuville maahanmuuttajille. Kyllä elämä antaa enemmän jos on pidetty ihmisenä ja itse pitää ihmisistä.

        8. Onneksi ei kirjoitella rakkauskirjeitä koska ne olisivat niin pitkiä ettei kohta olisi enää mitään uutta mistä kirjoittaa :)


      • Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

        Jaksoin lukea:)

        Muutama vastaus.

        1. "mielestäni on hyvä esimerkiksi se, ettei koulussa tarvitse kaikkien enää lukea ruokarukousta tai ettei lukuvuotta ole pakko lopettaa kirkkoon"

        Itse olin kouluaikoina ateisti. Suomalaisessa koulussa on ollut jo 40 vuotta vaihtoehtona se ettei ole tarvinnut mennä uskonnontunneille jos ei halua.
        Itse menin koska uskonnolliset asiat ovat kiinnostaneet minua aina. Kristinusko ei ole pahasta kenellekään, ei ollut edes minulle joka oli ateisti. Lisäksi sain Uskonnosta numeron 9 joka hiukan lähensi keskiarvoa lähemmäs numeroa 9. Suvaitsevainen menee uskonnontunnille koska haluaa tietää valtaväestön uskonnosta, suvaitsematon ei?

        2. "Joillakin työpaikoilla jopa otetaan nokkaunia"
        ? Mitä ? Suomessa tehdään töitä vallitsevan työehtosopimuksen mukaisesti. Siinä ei ole määritetty mahdollisuutta tuohon. Etelärantaan voisi tietysti sitä esittää jotta jokaisella olisi samat oikeudet. Muutenhan työntekijät olisivat eriarvoisessa asemassa, syrjinnästä voisi saada syytteitä.

        3. "Vähän ihmettelen, mitä lakeja maahanmuuttajat ovat vaatineet? "
        Tätä minäkin olen ihmetellyt. Palstoilla on ollut puhetta suvivirren poistamisesta ja kinkun poistamisesta Jouluruoasta. Luulen että nuo vaatimukset ovat suomalaisten höyrypäiden haluja, ei maahanmuuttajien.
        Toki, tulee aika jolloin vaatimuksia alkaa näkyä myös ryhmän taholta jotka tekevät nykyisin jotain LAITONTA Suomessa, esimerkiksi ympärileikkuut.

        4. "Onko koti yksityisaluetta, jos/vaikka se koti sattuu sijaitsemaan Suomessa?"
        Mielestäni omassa kodissa vallitsee kodin haltioiden säännöt, eivät vieraiden säännöt. Tämä vahvistetaan myös Suomen laissa. Ainut poikkeama taitaa olla se että asunnon haltijan tulee asua muita häiritsemättä hyvien tapojen mukaisesti.

        5. "Lastensuojelu esimerkiksi on Suomessa kehittynyttä, mutta onko tilanne nyt 100% tyydyttävä?"
        Suomessa otetaan lapsia huostaan väkilukuun suhteutettuna eniten koko Euroopassa. Tämä osoittaa sen ettei lastensuojelu toimi. Jos se toimisi olisi ennaltaehkäisevä toiminta sellaista ettei noin asiat olisi.

        6. "Kai olet valinnut vaimoksesi nuoren, kiiltävähiuksisen, vahvan ja leveälanteisen naisen eli hyvän synnyttäjän, koska evoluutio niin sanoo ;)?"
        Kyllä olen ottanut ja sen etsimiseen meni vuosia kapealanteisten pikkutissien joukosta. Ihmiset vanhenevat ja nykyisin vaimoni ei ihan samoja kriteereitä täyttäisi:)
        Tämä on totta omalla kohdallani, olen ihastunut leveälanteisiin naisiin, aina.

        Historiassa on monta esimerkkiä jossa tuo evoluution tuoma epäily ulkopuolisia kohtaan olisi ollut se paras selviytymisen kannalta. Atsteekit ja Amerikan intiaanit houkuteltiin sopuisiksi kunnes ne lähes tuhottiin.
        Itseasiassa ihminen on eläin, jokaiselle eläinlajille on ominaista reviirit, niin on ollut myös ihmisille. Tämä on taannut ravintoa omille jälkeläisille ja taannut seuraavien sukupolvien olemassaolon.

        7. "Voisi kuvitella, että motivaatio ja resurssit sopeutua vaihtelevat. Toisaalta, onko hyvää sopeutumista se, että on ulospäin mahdollisimman huomaamaton ja nöyrä, elää ikään kuin kahdessa eri maailmassa? Ei vaadi mitään, muttei annakaan"

        Motivaatiot vaihtelevat mutta avioliiton kautta tulevilla on se oma tukihenkilö joka auttaa sopeutumiseen ja kustantaa suurilta osin sen maahanmuuttajan alkuvuodet. Ei se hiukka yli 500 euroa maahanmuuttajaa elätä kieliopiskelujen aikana. Suomessa normaalisti maahan muuttaneelle ihmiselle on samat lait mitä suomalaisille. Tämä auttaa motivaation löytämisessä, tavoitteena työelämä.

        Sopeutuminen antaa enemmän mitä sopeutumattomuus. Niin metsä vastaa kuin sinne huudat. Suomalaiset ovat kivoja ja sopeutuvia kivoille ja sopeutuville maahanmuuttajille. Kyllä elämä antaa enemmän jos on pidetty ihmisenä ja itse pitää ihmisistä.

        8. Onneksi ei kirjoitella rakkauskirjeitä koska ne olisivat niin pitkiä ettei kohta olisi enää mitään uutta mistä kirjoittaa :)

        Jatko-osa:
        1. Uskontoasioissa pakko ei ole hyvästä. Olen käynyt uskonnon tunnit, kiitos äitini, joka ei pikkupaikkakunnalla uskaltanut erota kirkosta. Ateistit saivat toki ET-opetusta, mutta eipä se heitäkään monista koulun käytännöistä vapauttanut. Riippuu varmaan koulusta, mutta koin uskonnon harjoittamisen ja koulun henkilökunnan tuputtavan asenteen hyvin vastenmielisenä, tekopyhänä ja jaottelevana. Ei se henkistä traumaa aiheuttanut, mutta ei siitä hyötyäkään ollut, päinvastoin. Vasta aikuisena aloin todella kiinnostua, mistä hommassa on kyse, niin hyvässä kuin pahassa, ja miten uskonto kulttuurissamme ilmenee.

        2. Jos hieman mietit, keksit varmasti ammatteja, joissa työajalla saa nukkua. On myös töitä, joissa suorituksia ei mitata kellokortilla.

        3. Mielestäni ympärileikkaus on rikos, pienelle lapselle ilman lääketieteellistä perustetta tehtynä. Ympärileikkauksen kieltävää lakia vastustavat joidenkin maahanmuuttajaryhmien lisäksi tietyt suomalaiset tahot. Mielestäni myös vauvojen/pikkulasten korvien rei'ittäminen on tarpeettoman kivun tuottamista, vaikkakin palautuva toimenpide, eikä niin radikaali kuin ympärileikkaus.

        4. Samaa mieltä. Koti on yksityistä aluetta, vaikkei tietenkään lain ulottumattomissa.

        5. Otin lastensuojelun esimerkiksi siitä, että vaikka meillä maailman mittakaavassa moni asia on hyvin, aina voisi olla paremminkin. Valmista ei koskaan taida tulla, mutta se ei ole syy olla yrittämättä.

        6. Ryhmysauvan kai jätit kotiluolaan ;)? Epäluulo on inhimillistä ja joskus hyvästäkin. En kuitenkaan vertaisi Suomeen suuntautuvaa maahanmuuttoa valloituspyrkimyksiin, vaikka jotkut tietysti voivat asian niinkin nähdä. Sen verran eri pohjilta ja eri maista tulijoita tulee. Vai onkohan laajamittainen kiinalaisten invaasio sittenkään poissuljettu skenaario?

        7. Avioliiton kautta tulevilla on todellakin lähituki saatavilla. Ja tietysti oma käytös vaikuttaa. Mutta ehkä me suomalaisetkin voisimme joskus ottaa kontaktia ensin, ruveta juttusille, pyytää mukaan? Kysyä eikä olettaa? Nais- ja äiti-ihmisenä etenkin olen huomannut, että pienilläkin jutuilla voi olla vastasaapuneelle iso merkitys. Ei se tarkoita, että meidän pitäisi muuksi muuttua; samaa välittämistä ja arkipäivän kohteliaisuutta on suomalaistenkin välillä.

        Ja mikä on sopeutumista? Toimeentulo, kielitaito, kontaktit, osallistuminen? Osa maahanmuuttajista ei ole aikeissa jäädä Suomeen. Hyväksymmekö, että tänne voi tulla pariksi vuodeksi opiskelemaan tai töihin, ilman ihmeempiä sitoumuksia tai suomen opiskelua? Onko ok, että suomalainen muuttaa Espanjaan tai Thaimaahan vailla aikomustakaan oppia kieltä tai tutustua paikallisiin?

        8. Olin muinoin mieheni kanssa etäsuhteessa noin vuoden, aikana ennen kännyköitä. Arvaapa, miksi mies oppi suomea nopeasti...olisiko kirjekurssillamme ollut osuutta asiaan ;)


      • ChinaDragon

        "En kuitenkaan vertaisi Suomeen suuntautuvaa maahanmuuttoa valloituspyrkimyksiin, vaikka jotkut tietysti voivat asian niinkin nähdä. Sen verran eri pohjilta ja eri maista tulijoita tulee. Vai onkohan laajamittainen kiinalaisten invaasio sittenkään poissuljettu skenaario?"

        Maahanmuutossa on kysymys halvasta työvoimasta jota yritykset niin kovasti haluaisivat. Globalisaation myöstä ulkoistimme suurelta osin teolliset työpaikat ja ne työt mitkä jäljelle jäivät halutaan täyttää halvoilla käsillä.
        Ilmiö on maailmanlaajuinen.

        Kukaan ei vain taida nyt ymmärtää miten tuosta seuraa nuorisotyöttömyyden kasvua, sosiaalista epävarmuutta joka heijastuu loppujen lopuksi valtion säästötoimina.

        On tehty järjestelmä jossa ei työllistetä niitä omia työttömiä koska maahanmuuttajalle voidaan maksaa vähemmän. Välilliset työvoimakustannukset ovat pienemmät.

        Työmarkkinat ovat sekaisin. Koulutussektorilla pidetään tärkeänä tutkintoja jotka auttavat työllistymään. Jopa siivousalalla tutkinnon suorittaminen vie kaksi vuotta. Tuon jälkeen osaat siivota. Samaa ei vaadita maahanmuuttajalta, riittää kuin moppi pysyy kädessä?
        Kaksinaismoralismia, ei yhtenäisiä käytäntöjä.

        Tuollainen ajatusmalli jossa maahanmuuttajilla täytettäisiin ne helpot työt ns. "paska palkalla" ei oikein ole onnistunut missään maassa ilman sosiaalisia mellakoita. Ajatuksena kun se on jo rasistinen.
        Ruotsissa on näkyvissä miten maahanmuuttajat eivät ole sopeutuneet. Sopeutumattomuudessaan kasaantuvat asumaan samaan ryppääseen, lähiöön johon ei kukaan halua mennä, ei edes poliisi.

        Maahanmuuttajat passivoituvat ja samoin käy alkuperäisväestön nuorten mahdollisuuksien kaventuessa vuosi vuodelta.

        Sopeutuminen siis tarkoittaa sitä että suostut tekemään työtä sillä paskalla palkalla joka on sinulle jo ennakkoon määritelty maahanmuutto strategian yhteydessä. Ei kukaan ole pakolaisia halunnut johtotehtäviin syömään valtaväestön parhaita työpaikkoja vaan mopinvarteen, pihatöihin, postinjakoon, mummojen vaippojen vaihtajaksi.

        Jos tuohon ei maahanmuuttaja ole valmis hän ei usein pääse eteenpäin elämässään. Jää vain mahdollisuus huutaa kovaan ääneen miten suomalaiset ovat rasisteja.

        Maahanmuuttajan kannattaisi miettiä ettei ne kriittiset ole tehneet hänelle tuollaista yhtälöä vaan ne jotka esiintyvät jaloina ja auttavina, maahanmuuttoon myönteisesti suhtautuvina.

        En siis ymmärrä miten jotkut kovaan ääneen puolustavat suurten maahanmuuttaja ryhmien ottamista. On monta huonoa esimerkkiä miten siinä käy. Myötämielisten tulisi osoittaa niitä hyviä esimerkkejä, huonoja kaikki tietävät jo liikaakin.

        Onko ok jos suomalainen menisi Espanjaan tai Thaimaahan?

        No, hän joutuisi mitä ilmeisimmin pärjäämään omilla rahoillaan ja luokiteltaisiin turistiksi. Turismi tuo rahaa maahan ja lisää työpaikkoja. Sosiaalinen turismi taas vähentää rahaa koska maahan muuttaneet ottavat sitä verovaroista ja lähettävät kotimaahansa...


      • ChinaDragon

        Chomchom,

        Maissa joissa on pitkään harrastettu suurenluokan maahanmuuttoa on nyt menossa maahanmuutto kielteinen suhtautuminen maahanmuuttoon.
        Kysymys on siis ihmisistä jotka eivät ole hyödyttäneet yhteiskuntaa, eivät ole sopeutuneet.

        Sveitsi äänestää maahanmuuton kiristämisestä, Englanti ja Cameron jopa julisti sodan maahanmuuttoa vastaan jne.

        Suomi joka tulee jäljessä näitä maita tulisi olla viisas, tai sitten pitäisi julistaa hyvin vahvasti miten Suomi tekisi maahanmuuton niin eri tavoin ettei samoja ongelmia syntyisi.

        Teollisuudessa on ongelmia maahanmuuttajien työllistämiseksi koska yritykset eivät ole valmiita saamaan rasistista leimaa, se kun tulisi herkästi koska ihmisiltä vaaditaan maksimaalista työpanosta. Minuuttiakaan et saa myöhästyä, periaatteessa 8 tuntisen työpäivän joudut aloittamaan 10 minuuttia ennen työaikaa jne.
        Työntekijät ovat tiukalla, sopeutuisiko maahanmuuttaja vai alkaisiko huuto rasismista?

        Kuten sanoit, on ehkä töitä joissa voi jopa nukkua:)

        Suomen tulisi jo vähentää julkista rummutusta maahanmuutto ongelmista.
        Tulisi keskittyä siihen miten omat työttömät työllistettäisiin ja ne maahanmuuttajat jotka jo Suomessa ovat.
        Suomi kun ei taida olla Jeesus joka voi täyttää ihmisten vatsat viidellä kalalla ja leivällä?


      • Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

        Chomchom,

        Maissa joissa on pitkään harrastettu suurenluokan maahanmuuttoa on nyt menossa maahanmuutto kielteinen suhtautuminen maahanmuuttoon.
        Kysymys on siis ihmisistä jotka eivät ole hyödyttäneet yhteiskuntaa, eivät ole sopeutuneet.

        Sveitsi äänestää maahanmuuton kiristämisestä, Englanti ja Cameron jopa julisti sodan maahanmuuttoa vastaan jne.

        Suomi joka tulee jäljessä näitä maita tulisi olla viisas, tai sitten pitäisi julistaa hyvin vahvasti miten Suomi tekisi maahanmuuton niin eri tavoin ettei samoja ongelmia syntyisi.

        Teollisuudessa on ongelmia maahanmuuttajien työllistämiseksi koska yritykset eivät ole valmiita saamaan rasistista leimaa, se kun tulisi herkästi koska ihmisiltä vaaditaan maksimaalista työpanosta. Minuuttiakaan et saa myöhästyä, periaatteessa 8 tuntisen työpäivän joudut aloittamaan 10 minuuttia ennen työaikaa jne.
        Työntekijät ovat tiukalla, sopeutuisiko maahanmuuttaja vai alkaisiko huuto rasismista?

        Kuten sanoit, on ehkä töitä joissa voi jopa nukkua:)

        Suomen tulisi jo vähentää julkista rummutusta maahanmuutto ongelmista.
        Tulisi keskittyä siihen miten omat työttömät työllistettäisiin ja ne maahanmuuttajat jotka jo Suomessa ovat.
        Suomi kun ei taida olla Jeesus joka voi täyttää ihmisten vatsat viidellä kalalla ja leivällä?

        Kun sanotaan, että Suomi ottaa maahanmuuttajia, se Suomi ei ole pelkästään humanitäärisin syin ihmisiä vastaanottava valtio. Se Suomi on meidänkaltaiset, joilla on puoliso (ja/tai lapsia) ulkomailta; yritys, joka rekrytoi ulkomaalaisia; tutkimuslaitos, joka palkkaa ulkomaalaisen tutkijan; EU-kansalainen, joka tulee tänne työnhakuun jne.

        Pakolaisia ym. humanitäärisin perustein vastaanotettuja on varsin vähän verrattuna perhesiteen tai työn kautta tuleviin. Mitä osaa maahanmuutosta pitäisi rajoittaa? Miten? Mihin kaikkeen se vaikuttaisi? Sveitsi on ajanut EU-kansalaisille maahanmuuttokiintiöitä, mutta niistä kärsivät etenkin korkeakoulutettua työvoimaa tarvitsevat yritykset ja yhteisöt. Kokonaisvaikutus jää nähtäväksi.

        Työelämä Suomessa olisi takuulla muuttunut ilman pakolaisia tai muita maahanmuuttajia. En aivan allekirjoita tuota, että ulkomaalaistaustaiset pääsevät töihin ilman koulutusta. Osa menee täysin suomalaisen systeemin mukaan, osa luetaan ns. vaikeasti työllistettäviin, joille on muita reittejä. Mutta joo, kyllä minuakin huolestuttaa sellainen kehitys, jossa työpaikoille luodaan kahden (tai kolmen) kerroksen väkeä polkemalla työntekijöiden oikeuksia, käyttämällä laajamittaisesti vuokratyövoimaa ja pitämällä ihmisiä epävarmuudessa pätkätöillä. En kuitenkaan näe sitä pelkästään maahanmuuttoon liittyvänä ongelmana enkä näe yksinkertaisia, helppoja ratkaisuja.

        Yksi mieheni entisistä työnantajista oli sitä mieltä, että ulkomaalaistaustaiselle voi maksaa pienempää palkkaa, koska ulkomaalainen on tottunut matalampaan elintasoon. Ei tähän yhtälöön ole syyllinen kukaan muu kuin työnantaja. Koulutuksen ansiosta on onneksi ollut varaa valita. Mieheni etenemisestä ei ole päättänyt mikään abstrakti maahanmuuttostrategia, vaan ihmiset, jotka päättävät kohdella tai olla kohtelematta - Suomen kansalaista muuten - tasavertaisesti. Mihin saakka maahanmuuttaja ylipäätään on maahanmuuttaja? (Muistan toki, että Suomessa moni asia on paremmin kuin muualla - vaan voisi olla paremminkin.)


      • pensselitäti

        Minusta ajatus, että "Suomi ottaa" maahanmuuttajia, on outo. Kiintiöpakolaisia toki otetaan, jopa käydään joukolla pakolaisleireiltä hakemassa, mutta kiintiöpakolaiset ovat vain murto-osa tänne tulevista. Ja useimmat tulevat aivan omin jaloin. Tänne voi tulla etsimään työtä, tekemään työtä, opiskelemaan tai naimisiin.
        Isompi tänne tulevien ryhmä ovat turvapaikanhakijat. Tästä vuodesta ennustetaan ennätysvuotta turvapaikanhakijoiden määrässä, ja uusia vastaanottokeskuksia joudutaan avaamaan. Mielestäni olisi kaikkien etu, jos aiheettomat turvapaikkahakemukset saataisiin karsittua mahdollisimman nopeasti, ja niitä tehneet palaisivat viipymättä lähtömaahansa. Sama koskee perheenyhdistämisen kautta maahan pyrkiviä.
        Ongelmallisia ovat mielestäni ne ulkomaalaiset, jotka tulevat Suomeen opiskelemaan, eivät työllisty mutta jäävät silti maahan, ne tänne töihin tulleet, jotka jäävät tänne työttömiksi jäätyään, sekä avioliiton perusteella maahan tulleet, jotka jäävät tänne vielä suomalaisesta puolisostaan erottuaan. Heidän maahantuloperusteensa on siis lakannut, mutta silti he ovat täällä.
        Kysyit, mihin saakka maahanmuuttaja on maahanmuuttaja. Siihen en osaa vastata, mutta siirtolaisista käytetään yleisesti termejä ensimmäisen, toisen ja kolmannen polven siirtolaiset. Ensimmäisen polven siirtolaiset ovat aikuisena maahan tulleita, toisen polven siirtolaiset heidän lapsiaan ja kolmannen polven siirtolaiset heidän lastenlapsiaan. Voisi kysyä myös, milloin maahanmuuttaja muuttuu tai haluaa muuttua suomalaiseksi. Käsittääkseni monet maahanmuuttajat haluavat säilyttää alkuperäisen identiteettinsä tai luoda itselleen maahanmuuttajaidentiteetin.


      • Chomchom
        pensselitäti kirjoitti:

        Minusta ajatus, että "Suomi ottaa" maahanmuuttajia, on outo. Kiintiöpakolaisia toki otetaan, jopa käydään joukolla pakolaisleireiltä hakemassa, mutta kiintiöpakolaiset ovat vain murto-osa tänne tulevista. Ja useimmat tulevat aivan omin jaloin. Tänne voi tulla etsimään työtä, tekemään työtä, opiskelemaan tai naimisiin.
        Isompi tänne tulevien ryhmä ovat turvapaikanhakijat. Tästä vuodesta ennustetaan ennätysvuotta turvapaikanhakijoiden määrässä, ja uusia vastaanottokeskuksia joudutaan avaamaan. Mielestäni olisi kaikkien etu, jos aiheettomat turvapaikkahakemukset saataisiin karsittua mahdollisimman nopeasti, ja niitä tehneet palaisivat viipymättä lähtömaahansa. Sama koskee perheenyhdistämisen kautta maahan pyrkiviä.
        Ongelmallisia ovat mielestäni ne ulkomaalaiset, jotka tulevat Suomeen opiskelemaan, eivät työllisty mutta jäävät silti maahan, ne tänne töihin tulleet, jotka jäävät tänne työttömiksi jäätyään, sekä avioliiton perusteella maahan tulleet, jotka jäävät tänne vielä suomalaisesta puolisostaan erottuaan. Heidän maahantuloperusteensa on siis lakannut, mutta silti he ovat täällä.
        Kysyit, mihin saakka maahanmuuttaja on maahanmuuttaja. Siihen en osaa vastata, mutta siirtolaisista käytetään yleisesti termejä ensimmäisen, toisen ja kolmannen polven siirtolaiset. Ensimmäisen polven siirtolaiset ovat aikuisena maahan tulleita, toisen polven siirtolaiset heidän lapsiaan ja kolmannen polven siirtolaiset heidän lastenlapsiaan. Voisi kysyä myös, milloin maahanmuuttaja muuttuu tai haluaa muuttua suomalaiseksi. Käsittääkseni monet maahanmuuttajat haluavat säilyttää alkuperäisen identiteettinsä tai luoda itselleen maahanmuuttajaidentiteetin.

        Turvapaikanhakijoiden määrässä on kasvua, mutta siltikään turvapaikanhakijat eivät muodosta suurinta osaa maahanmuutosta. Jos halutaan keskustella pyrkimyksistä rajoittaa turvapaikan hakua tai saamista, keskustellaan sitten siitä eikä epämääräisesti maahanmuuton rajoittamisesta (tämä kommenttini ei ole suunnattu erityisesti sinulle, vaan ihan yleisellä tasolla). Miehenikin oli ennen kiintiöpakolaisen statuksen myöntämistä tavallaan turvapaikanhakija. Sen tutkinnan vain teki muu taho kuin Suomi muualla kuin Suomessa. Mutta olisi todellakin kaikkien, myös turvapaikanhakijoiden etu, että hakemukset käsiteltäisiin nopeasti.

        Maahanmuuttaja on tavallaan aina maahanmuuttaja, mutta voi miettiä, missä yhteyksissä se täytyy nostaa esiin. Lapsemmekin ovat tavallaan pakolaistaustaisia, mutta tuskin ovat sen vuoksi minkään erityistoimenpiteiden tarpeessa. Mieheni ei miellä itseään kansallisuudeltaan suomalaiseksi, mutta ei pidä itseään täysin vietnamilaisenakaan. Kansalaisuudeltaan hän on suomalainen ja toimii tässä yhteiskunnassa, kuten kuka tahansa muukin suomalainen.

        Voiko Suomeen muuten jäädä opiskelun jälkeen, jos ei työllisty? Käsittääkseni joksikin aikaa saa jäädä työnhakua varten. Ellei sitten mene naimisiin tai jää laittomasti... Avioerotapauksissa alkuperäinen oleskeluluvan peruste ei ole voimassa, mutta entä, jos ihminen on sopeutunut tänne? Kuinka pitkälle alkuperäinen maahantulon peruste määrittää elämää? Tunnen naisen, joka kitkutteli huonossa liitossa siihen asti, että sai vakipaikan ja sai hakea Suomen kansalaisuutta. Hän panosti kielen oppimiseen, hankki suomalaisia ystäviä, opiskeli, haki ja teki ahkerasti töitä - eli toimi juuri niin kuin hyvän mamun odotetaan toimivan. Nainen ei halunnut palata, koska oli jo perustanut elämänsä uudelleen ja lapsikin viihtyi täällä. Varmasti asiassa painoi myös se, että nainen pystyi avustamaan vanhempiaan ja sisaruksiaan. Oikein vai väärin, mutta laillista ja mielestäni inhimillisesti ymmärrettävää. Joku voi tietysti sanoa, että oma vika, mitäs läksit, tyhmyydestä sakotetaan, olisit valinnut tarkemmin jne. No, tästä naisesta sai toinen mies hyvän vaimon.


      • ChinaDragon
        Chomchom kirjoitti:

        Turvapaikanhakijoiden määrässä on kasvua, mutta siltikään turvapaikanhakijat eivät muodosta suurinta osaa maahanmuutosta. Jos halutaan keskustella pyrkimyksistä rajoittaa turvapaikan hakua tai saamista, keskustellaan sitten siitä eikä epämääräisesti maahanmuuton rajoittamisesta (tämä kommenttini ei ole suunnattu erityisesti sinulle, vaan ihan yleisellä tasolla). Miehenikin oli ennen kiintiöpakolaisen statuksen myöntämistä tavallaan turvapaikanhakija. Sen tutkinnan vain teki muu taho kuin Suomi muualla kuin Suomessa. Mutta olisi todellakin kaikkien, myös turvapaikanhakijoiden etu, että hakemukset käsiteltäisiin nopeasti.

        Maahanmuuttaja on tavallaan aina maahanmuuttaja, mutta voi miettiä, missä yhteyksissä se täytyy nostaa esiin. Lapsemmekin ovat tavallaan pakolaistaustaisia, mutta tuskin ovat sen vuoksi minkään erityistoimenpiteiden tarpeessa. Mieheni ei miellä itseään kansallisuudeltaan suomalaiseksi, mutta ei pidä itseään täysin vietnamilaisenakaan. Kansalaisuudeltaan hän on suomalainen ja toimii tässä yhteiskunnassa, kuten kuka tahansa muukin suomalainen.

        Voiko Suomeen muuten jäädä opiskelun jälkeen, jos ei työllisty? Käsittääkseni joksikin aikaa saa jäädä työnhakua varten. Ellei sitten mene naimisiin tai jää laittomasti... Avioerotapauksissa alkuperäinen oleskeluluvan peruste ei ole voimassa, mutta entä, jos ihminen on sopeutunut tänne? Kuinka pitkälle alkuperäinen maahantulon peruste määrittää elämää? Tunnen naisen, joka kitkutteli huonossa liitossa siihen asti, että sai vakipaikan ja sai hakea Suomen kansalaisuutta. Hän panosti kielen oppimiseen, hankki suomalaisia ystäviä, opiskeli, haki ja teki ahkerasti töitä - eli toimi juuri niin kuin hyvän mamun odotetaan toimivan. Nainen ei halunnut palata, koska oli jo perustanut elämänsä uudelleen ja lapsikin viihtyi täällä. Varmasti asiassa painoi myös se, että nainen pystyi avustamaan vanhempiaan ja sisaruksiaan. Oikein vai väärin, mutta laillista ja mielestäni inhimillisesti ymmärrettävää. Joku voi tietysti sanoa, että oma vika, mitäs läksit, tyhmyydestä sakotetaan, olisit valinnut tarkemmin jne. No, tästä naisesta sai toinen mies hyvän vaimon.

        Totta, laittomat siirtolaiset ovat se suurin ongelmaryhmä.

        Tiedän kohtalaisen paljon siitä miten paljon ja miten näitä laittomia siirtolaisia on kuljetettu takaisin kotimaahansa.
        Lentokoneen käyttäminen saattojoukkoineen ei ole mitenkään halpaa. Operaatiosta koituu hyvin suuria kustannuksia, vuosittain satojatuhansia euroja pelkistä saattotoiminnoista.

        Kokonaisuudessaan laittomien siirtolaisten tuoma ongelma on kymmenien miljoonien eurojen ongelmakenttä. Suomeen on rakennettu organisaatio jota on vahvistettu ongelmien suurentuessa.

        Pakolaisongelma on marginaalinen, avioliittojen myötä tulleet eivät mielestäni ole ongelmia ollenkaan koska yhteiskunnan tarvitsee panostaa näihin ihmisiin vähemmän ja sopeutuminen on parempaa. Laittomien siirtolaisten ongelma on nyt räjähtämässä käsiin koko Euroopassa.

        Kuvat Ranskasta ovat hyvin hälyttäviä. Siirtolaiset toimivat kuin rikolliset paniikissa ja poliisi on lauhkea kuin lammas, se lisää laittomuuksien yleistymistä.
        Englantiin menevään tunneliin tehtiin vuorokauden aikana 1500 laitonta yritystä.
        Kyse ei enää ole pelkästä pakolaisuudesta vaan laittomista siirtolaisista ja rikollisuudesta.


      • Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

        Totta, laittomat siirtolaiset ovat se suurin ongelmaryhmä.

        Tiedän kohtalaisen paljon siitä miten paljon ja miten näitä laittomia siirtolaisia on kuljetettu takaisin kotimaahansa.
        Lentokoneen käyttäminen saattojoukkoineen ei ole mitenkään halpaa. Operaatiosta koituu hyvin suuria kustannuksia, vuosittain satojatuhansia euroja pelkistä saattotoiminnoista.

        Kokonaisuudessaan laittomien siirtolaisten tuoma ongelma on kymmenien miljoonien eurojen ongelmakenttä. Suomeen on rakennettu organisaatio jota on vahvistettu ongelmien suurentuessa.

        Pakolaisongelma on marginaalinen, avioliittojen myötä tulleet eivät mielestäni ole ongelmia ollenkaan koska yhteiskunnan tarvitsee panostaa näihin ihmisiin vähemmän ja sopeutuminen on parempaa. Laittomien siirtolaisten ongelma on nyt räjähtämässä käsiin koko Euroopassa.

        Kuvat Ranskasta ovat hyvin hälyttäviä. Siirtolaiset toimivat kuin rikolliset paniikissa ja poliisi on lauhkea kuin lammas, se lisää laittomuuksien yleistymistä.
        Englantiin menevään tunneliin tehtiin vuorokauden aikana 1500 laitonta yritystä.
        Kyse ei enää ole pelkästä pakolaisuudesta vaan laittomista siirtolaisista ja rikollisuudesta.

        Laittomien siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden joukossa on niitäkin, jotka oikeasti ovat oikeutettuja pakolaisasemaan. Hekin sitten kärsivät tilanteesta. Termi "laiton pakolainen/ turvapaikanhakija" on itsessään harhaanjohtava, koska ihmisellä on oikeus hakea turvaa, vaikka ilman matkustusasiakirjoja. Se ei tee ihmisestä rikollista, kansainvälisten sopimusten edessä. Vietnamilaisten kohdalla muuten pakolaisaseman saamiseen riitti vuosikausien ajan, että selviytyi matkasta hengissä; vasta myöhemmin perusteita alettiin tutkia ja ihmisiä myös palauttaa.

        Isojen kysymysten äärellä... Suurin osa maailman pakolaisista elää maansisäisinä pakolaisina, eivätkä sotaa pakenevat aina edes täytä virallista pakolaisen määritelmää. Ehdottomasti inhimillisintä ja tehokkainta olisi auttaa ihmisiä, niin väärin kuin oikein perustein lähteviä, kotimaassaan tai lähiympäristössä, tai vielä enemmän, ehkäistä ongelmia. Vaan ei ole helppoa, eikä usein näytä olevan tahtoakaan. Ei tämä nykyinen tilanne ole yllätyksenä tullut.

        Mietityttää sekin, missä määrin Euroopan kiristynyt tilanne alkaa vaikuttaa myös muihin maahanmuuttajiin (ja heidän perheisiinsä) kuin humanitäärisin syin tulleisiin.


      • ChinaDragon
        Chomchom kirjoitti:

        Laittomien siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden joukossa on niitäkin, jotka oikeasti ovat oikeutettuja pakolaisasemaan. Hekin sitten kärsivät tilanteesta. Termi "laiton pakolainen/ turvapaikanhakija" on itsessään harhaanjohtava, koska ihmisellä on oikeus hakea turvaa, vaikka ilman matkustusasiakirjoja. Se ei tee ihmisestä rikollista, kansainvälisten sopimusten edessä. Vietnamilaisten kohdalla muuten pakolaisaseman saamiseen riitti vuosikausien ajan, että selviytyi matkasta hengissä; vasta myöhemmin perusteita alettiin tutkia ja ihmisiä myös palauttaa.

        Isojen kysymysten äärellä... Suurin osa maailman pakolaisista elää maansisäisinä pakolaisina, eivätkä sotaa pakenevat aina edes täytä virallista pakolaisen määritelmää. Ehdottomasti inhimillisintä ja tehokkainta olisi auttaa ihmisiä, niin väärin kuin oikein perustein lähteviä, kotimaassaan tai lähiympäristössä, tai vielä enemmän, ehkäistä ongelmia. Vaan ei ole helppoa, eikä usein näytä olevan tahtoakaan. Ei tämä nykyinen tilanne ole yllätyksenä tullut.

        Mietityttää sekin, missä määrin Euroopan kiristynyt tilanne alkaa vaikuttaa myös muihin maahanmuuttajiin (ja heidän perheisiinsä) kuin humanitäärisin syin tulleisiin.

        Ei se vaikuta oikeastaan millään tavalla.

        Yritykset saavat palkata väkeä jos ottavat kustannusteknisen kokonaisvastuun kuten muut markkinataloudessa toimivat maat tekevät.
        Voi yrityksen into laskea jos sitoutuu tuollaiseen käytäntöön?

        Suurin ongelma on mielestäni ne jotka tulevat luvatta maahan tai jäävät luvatta maahan. Tiedän että yhden takaisinlennon kustannukset voivat olla luokkaa 25 000 - 35 000 euroa.
        Jos tulee maahan luvatta tai oleskelee luvatta on mielestäni "laiton siirtolainen" nimike täysin oikea.


    • PalstanPentu64v

      Tämä on mielenkiintoinen ketju, vaikka on tässä ala-arvoisiakin viestejä. Ketjussa kirjoittaa palstan fiksuimmat ihmiset (Chomchom, China dragon, Pensselitäti ja Watson ja on niitä fiksuja muitakin, Paavolan Pena, Rahutu Tuhkatriinu j.n.e.) ja jore loistaa poissaolollaan. Tällaista kun täällä saisi enemmänkin lukea, eikä vain joren lietepumppu juttuja. Tai mene hoitoon, ota lääkkeesi. Nehän eivät ole älykkäiden ihmisten lausumia.

      • Chomchom

        Kiitos. Asiallinen keskustelu tuppaa hukkumaan lietelannan sekaan. Nettikeskustelu on haastavampaa kuin naamatusten. Toisaalta voi harkita pidempään, mitä sanoo (vaan näkyykö tämä useimmissa kirjoituksissa?), mutta toisaalta kontakti jää puuttumaan. Filosofiseksi menee, mutta puhuuko silloin toisten kanssa vai vastaako vain niille mielikuville ja oletuksille, joita muista omassa mielessään luo?


      • ChinaDragon
        Chomchom kirjoitti:

        Kiitos. Asiallinen keskustelu tuppaa hukkumaan lietelannan sekaan. Nettikeskustelu on haastavampaa kuin naamatusten. Toisaalta voi harkita pidempään, mitä sanoo (vaan näkyykö tämä useimmissa kirjoituksissa?), mutta toisaalta kontakti jää puuttumaan. Filosofiseksi menee, mutta puhuuko silloin toisten kanssa vai vastaako vain niille mielikuville ja oletuksille, joita muista omassa mielessään luo?

        Näet sisään, et sitä millainen ihminen ulkoisesti olisi tai miten hän oikeasti käyttäytyisi.
        Turvallista ja tuttavallista.


    • Aviosssssa

      Minulla myös Tchad (mieheni) oli innostunut ja iloissaan mutta kun saapui suomeen masentui ja synkistyi ja alkoi määräillä pukeutumistani. :/

    • sdfsrfd

      painusi vittuun sitten, arabeja ei suomeen kaivata

    • mävaan1234

      Eihän toi mikään ihme ole, että ei ymmärrä tätä, on sen verran isot kulttuurierot. Niillä on omat juuret jne. sisäistetty, ettei koskaan opikaan ymmärtään. Kyl se oppii muutaman vuoden päästä tavoille, ku saa Suomen kansalaisuuden. Avoin kulku joka paikkaan, ilman, että pitäisi hakea viisumeita jne...ei tarvitse selitellä matkustamista kenellekään, kun saa paperit täältä ja kaikki mahdolliset tuet, vaikka oliskin puolet vuodesta kotimaassa. Sinne se nimittäin menee jos tääl alkaa ahdistaan. Mutta ei ennen kuin saa Suomen passin itselleen. Ja tuo vielä muutaman sukulaisenkin tänne hetkeks tienaamaan...kyllä kotimaassa elelee loisteliaasti sitten 5-10v kuluttua kelan rahoilla, kun saa n 1200e/kk...se on iso raha tuolla muualla maailmassa.
      Elättää sillä muutaman sukulaisenkin vielä. Sulla ei ole mitään arvoa sen jälkeen. Älä ainakaan lapsia sille tee. Kerron kokemuksen rintaäänellä.

    • Se_ken_ei

      Naisella on oikeus pukeutua, ns. seksuaalisesti provokatiivisesti. Kysymys on täsmälleen samanlaisesta biologisesta käyttäytymisestä kuten esmes lavastajilla (lintuja). Exentrinen parivalinta on Darvinistinen klausaliteetti :)
      just(ko)?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe