Lomautuksilla koulun resurssi kuntoon

niksanderi

Hei. Yhteiskuntasopimus tulee loppu kesästä neuvotteluihin, ehkä jo elokuussa tehdään päätöksiä. Jos yhteiskuntasopimukseen ei päästä kouluissakin tulee suunnitella opettajien lomautukset kesäksi.
Enää ei voida paeta siihen, että kesällä ei voida lomauttaa opettajia, kyllä voidaan.

Työttömyys on myös korkea, joten samaan neuvotteluun voidaan ottaa, jos lomautuksiin ei suostuta, talkootyöt. Opettajille pitää laittaa vero, jolla työttömien etuja parannetaan, ellei lomautuksiin suostuta.

Lapsien koulunkäyntiin tarkoitettu resurssi on "valumassa" opettajen palkkoihin joten tähän pitää puuttua kuntien/kaupungien ja vanhempien. Tukiopetusta tarvitsevien tulee saada tukiopetusta, (koulun on sitä lain mukaan annettava) joten vanhemmat vaatikaa sitä, vaikka opettajan omasta ajasta.

Asiallista keskustelua toivoen yheiskuntasopimuksesta ja opettajien lomautuksista. Toivon, että jätetään se fraasi pois "opettajia ei voi lomauttaa kesälomalla"

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hekoheko

      Opettajia ei voi lomauttaa lomien aikaan. Ota nyt se lääkkeesi ja rauhota ihtes!

    • lalalal

      Loma on oikeasti liian pitkä, joten on siinä mitä leikata. Uskon, että leikkauksiin ja lomautuksiin opettajille on tarve.

      • näinnäinsevaanon

        Eipä ole Luoja kieltänyt suuria haaveilemasta, mutta opettajia ei lomauteta kesällä. Sinun nyt vaan on se nieltävä. SSS-hallitus opetusministerin johdolla takaa sen.


    • liianisopalkka

      Hyvähän se on et opet on lomillaan pakolla, avustajathan ne suurimman työn kuitenkin tekee, et monet opet joutas kortistoon.

      • opeFL

        Palkka on koulutuksen mukainen ja enemmänkin voisi olla.

        Mikä on oma koulutuksesi?


      • osaankaikkea
        opeFL kirjoitti:

        Palkka on koulutuksen mukainen ja enemmänkin voisi olla.

        Mikä on oma koulutuksesi?

        Mull aon monta ammattia, ikää on siksi.. olen kouluttautunut toimistoalalle, lukenut sivussa sosionomiksi, lakia, et pystyn toimimaan juristina, osan ommella olin 5 v aikanaan omeleijna. vanhusten koulutuksne kävin ja lastenhoitajana oon toinu, vuoden tein opettajan vikraa, ja nyt olen neljä vuotta ollu erään yrityksen päällikkönä, ja tästä ponkaan eläkkeelle.


      • hoit_su
        osaankaikkea kirjoitti:

        Mull aon monta ammattia, ikää on siksi.. olen kouluttautunut toimistoalalle, lukenut sivussa sosionomiksi, lakia, et pystyn toimimaan juristina, osan ommella olin 5 v aikanaan omeleijna. vanhusten koulutuksne kävin ja lastenhoitajana oon toinu, vuoden tein opettajan vikraa, ja nyt olen neljä vuotta ollu erään yrityksen päällikkönä, ja tästä ponkaan eläkkeelle.

        Juu ja lehmät lentää☺☺


      • vaikoei
        osaankaikkea kirjoitti:

        Mull aon monta ammattia, ikää on siksi.. olen kouluttautunut toimistoalalle, lukenut sivussa sosionomiksi, lakia, et pystyn toimimaan juristina, osan ommella olin 5 v aikanaan omeleijna. vanhusten koulutuksne kävin ja lastenhoitajana oon toinu, vuoden tein opettajan vikraa, ja nyt olen neljä vuotta ollu erään yrityksen päällikkönä, ja tästä ponkaan eläkkeelle.

        Ammatteja kyllä, mutta onko suoritettuja tutkintoja?


    • MarkunÄiskätti

      Eikö olisi paljon järkevämpää lomauttaa ruokailu- ja siivoushenkilökunta? Oppilaille eväät kotoa mukaan - eipä tarvitsisi valittaa kouluruuan huonosta mausta tai ravintoarvoista. Kotoa olisi maukas ja ravitsemuksellisesti tasapainoinen eväspaketti mukana. Tämä ei käsittääkseni edes voisi rasittaa kenenkään taloutta kohtuuttomasti. Koulupäivän päätteeksi oppilaat voisivat lakaista luokan ja pyyhkiä pulpetit.

      Tietenkään opettajia - kuten ei ketään muutakaan - voida lomauttaa loma-aikana. Opettajallahan ei ole vuosilomaa, mutta hän on vuoden opetuksettoman ajan ilman palkkaa. Oikeastaan hänelle kyllä maksetaan, mutta se ei ole kesäajan palkkaa, vaan lukuvuoden mittaan tienattua rahaa, joka on laitettu sivuun maksettavaksi kesällä ulos.

      Opettajien lomauttaminen kouluvuoden aikana on ihan niitä maailman ensteks hölmöimpiä keksintöjä. Lapset koulussa, mutta ei opettajaa! Absurdi ajatus, aivopieru sanan kaikkein oikeimmassa merkityksessä.

      • Builderr

        Olen "MarkunÄiskätin" kanssa samaa mieltä joka sanasta. - Minkä vuoksi täällä huutelee niin suuri määrä typeryksiä, joilla ei ole mitään tietoa tosiasioista? Oletan kuitenkin hyväuskoisesti, että he eivät edusta tämän maan asujaimiston enemmistöä.


    • hakerilo

      En malta olla kommentoimatta tähän ketjuun. Itse olen sitä mieltä, että lomautuksia pitää järjestää opettajille syksyllä koulun alettua viikko, talvella porrastetusti viikko/ ope ja keväisin arviointien jälkeen viikko. Opettajien lomaa ei ole vielä kesäkuun alkupuolisko, joten lomautus myös sinne.

      Opettajat eivät näköjään tajua, tai eivät halua tajuta, että Suomi on nyt taloudellisesti vaikeuksissa, joten lomautuksille on todella kiireinen tarve, jotta hyvinvointiyhteiskunta säilyy. Olen varma, täysin varma, että opettajien loma-ajan palkkaan (alennus) ja opettajien lomautusten pitäämisen on nyt perusteita.

      Ammayhdistysliike pitäisi lakkauttaa hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseksi. Opettajia yhteiskuntasopimuksen kariutuminen johtaisi väistämättä lomautuksiin ja verotuksen kiristämiseen. Vastuuntuntoinen opettaja suostuisi vapaaehtoiseen palkan leikkaamiseen ja lomautuksiin kesällä, se olisi sitä solidaarisuutta.

      Ellei yhteiskuntasopimukseen päästä, opettajat lomautetaan ilman selityksiä. Opettajat usein valittavat sitä, että kesälomalla ei voida lomauttaa ja talven lomautuksissa kärsivät lapset. Ei todellakaan näin, opettaja ei ole korvaamaton lapsen opettamisessa, sillä lapsi oppii ajan myötä samat asia kuin opetuksessa. Jokaisen oppilaan kyky ottaa vastaan on rajallinen ja oppia ei voi enemmän mitä oppimiskyky sillä hetkellä edellyttää.

      • Kieltenopettajatar

        Nimimerkille "hakerilo"

        Et ilmeisesti tunne koulumaailmaa lainkaan, kun näytät luulevan, että syksyn ensimmäinen tai kevään viimeinen viikko olisi opettajilla luppoaikaa. Todellisuudessa asia on ihan tasan päinvastoin. (Tiedän kyllä, ettet usko.)

        Lomauttaminen opetuksettomaan aikaan ei ole lomauttamista, vaan pelkkä palkanalennus. Ei sitä voi yksipuolisella päätöksellä niin vain tehdä. Eipä monikaan minkään ammattikunnan edustaja suostuisi siihen, että työnantaja noin vain ulosmittaa osan palkasta, vaikka kuinka olisi firman kassasta rahat vähissä. Tai sanoo, että kun et lauantaisin ole töissä, maksan yhden päivän viikossa vähemmän. (Tiedän, ettet ymmärrä.)

        Näytät uskovan, että hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämisessä olennaista olisi nimenomaan opettajien lomautus. Edellisen laman jäljet näkyvät ja nimenomaan koulutuksesta leikkaaminen on yksi huomattava syy tämänhetkiseen ahdinkoon. (Tiedän, että kiistät tämän.)

        Jälleen kerran: Opettaja ei saa palkkaa koulun kesäkeskeytyksen ajalta. Hänen kouluvuoden mittaan tienaamastaan palkasta laitetaan osa sivuun ja maksetaan ulos kesäkuukausina. Paitsi niillä monilla opettajilla, jotka palkataan vain kouluvuoden opetukselliseksi ajaksi. Heiltä kunta jättää kylmästi maksamatta ulos tuon lukuvuoden mittaa sivuun pannun rahan. (Tiedän, että tämä on mahdotonta käsittää.)

        "Vastuuntuntoinen opettaja suostuisi vapaaehtoiseen palkan leikkaamiseen ja lomautuksiin kesällä, se olisi sitä solidaarisuutta. "
        Miksi tämä koskisi vain opettajia? Jos puhutaan julkisesta sektorista yleisesti, sama kohtalo tulisi olla myös terveydenhoitohenkilökunnalla, kiinteistönhuoltopuolella, kunnan toimistohenkilökunnalla, kuntien keskuskeittiöissä, ulkoilu- ja urheilualueiden henkilökunnalla jne. Puhumattakaan valtion erinäisistä instansseista. Ehdottamasi palkanalennus olisi tietysti yhtä hyvin sovellettavissa koko talouselämään. Oletko sitä mieltä, että solidaarisuuden nimissä sinunkin palkastasi voi ottaa osan pois? (Tiedän, ettet vastaa mitään järjellistä.)

        Julkisen talouden säästötalkoot koskevat opettajia jo nyt aika tuntuvasti. Esimerkiksi tuntikehyksen supistaminen, valinnaisuuden vähentäminen, ryhmäkokojen suurentaminen, tukiopetuksen ja kerhotuntien rajoittaminen ja monet muut toimet näkyvät ihan suoraan opettajien palkan pienenemisenä. Lisäksi opettajat joutuvat keksimään ja kehittämään erilaisia konsteja ja kikkoja selvitäkseen opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta tähänastista paljon pienemmin taloudellisin resurssein ja materiaalihankinnoin. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kotitaloustunneilla tehdään ruokaa harvemmin ja liikkatunneilla käytetään hajoamispisteessä olevia palloja tai verkkoja. Joissakin aineissa opiskelu on saatava etenemään ilman työkirjoja tai kopioimalla tehtävät vihkoon. Sama koskee kokeita: Vastaukset erilliselle paperille, koska kysymyspaperi käytetään muillakin opetusryhmillä, tai sitten kysymykset/tehtävät ovat vain älytaululla. Tällaisia keinoja on käytössä jokaisessa kunnassa ja jokaisessa koulussa. (Tiedän, että tämä on vaikea käsittää.)

        "valittavat sitä, että kesälomalla ei voida lomauttaa ja talven lomautuksissa kärsivät lapset."
        Nämähän ovat faktoja. Eivät opettajat niistä valita, useimmat meistä ovat realisteja ja ymmärtävät koulusta aika paljon. Kaikki opetushenkilöstöön kuuluvat ymmärtävät koulusta enemmän kuin ne, joiden ainoa kontaktipinta sinne on viisi kertaa vuodessa allekirjoitettava todistus, tai omat koulumuistot vuosikymmenien takaa. (Tiedän, että juuri sinä ymmärrät kouluasioista enemmän kuin ne, jotka siellä työskentelevät.)

        Kirjoituksesi loppu on kovin "korkealentoista" filosofointia, eikä loppujen lopuksi tarkoita oikeastaan mitään. Rivien välistä olen kuitenkin lukevinani, että ymmärrät ja haluat korostaa kodin tuen merkitystä lapsen koulunkäynnissä ja oppimisessa yleensäkin sekä oivallat, että joillakin oppilaista oppimiskyky ja -halu on sen verran rajallinen, että todistuksen numerot eivät kummoisiakaan ole. Tosiasiahan on kuitenkin, että vain harvoja koulussa opetettavia asioita lapsi oppii ilman opetusta - olkoon se sitten opettajan tai vanhempien opetusta. (Tiedän, että tarkoituksesi oli vain vähätellä opettajan työtä ja sen merkitystä.)


    • kotiopetusta

      Eikös Suomi pitäisi nostaa jaloilleen? Lomauttamallako se tapahtuu?
      Minä kannatan koko vuoden kestävää kotiopetusta ja tietystikään silloin ei makseta opettajille palkkaa. Sillä Suomi saadaan kuntoon, mutta ei lomauttamalla.

      Ai lakiko ei salli sitä? Niin ei niin, mutta sillä saadaan Suomi nousuun. Säästöjä syntyisi päivähoidosta ja koulutuksesta. Koti on paras kasvattaja.

    • linneannas

      Hei. Itse osallistuin kaupungin lomautuksiin ja vastuullisena opettajana tein töitä lomautettuna 10 päivää. Itselle ei tullut siitä palkkaa, mutta opetuksen hoidin,,, ja palkatta.

      • hallintovirkamies

        Lain mukaan noin ei voi tehdä. Tuosta olet aiemminkin kertonut. Lomautettu opettaja ei ole virkatehtävissä.


    • hamarasa

      LInneannas on työskennellessään auttanut lapsia ja yhteiskuntaa toimillaan lomautettuna, Jaloa toimintaa. Hallintovirkamies jyrää lapsen oikeuden opetukseen, jota teki linneannas.

      Lomautuksille on nyt tilaus.

      • hallintovirkamies

        Minun alaisuudessani lomautetut opettajat eivät opeta. Jokainen voi tehdä lahjoituksia kunnalle palkastaan vapaaehtoisesti ja silloin voivat opettaa.


    • hanhansa

      Hei. Täällä toinen vapaaehtoinen, joka toimi lomautettuna töissä lasten hyväksi. Hallintovirkamieheksi teeskennellyt on katkera ala-asteen luokan opettaja (nainen).

      • manteliope

        Minäkin olen tehnyt niin ja ottanut henkilökohtaisen vastuuvakuutuksen, koska koulun vakuutukset eivät ole voimassa. No ei mitään sattunut ja nyt olen vakivirassa. Aivan ihana työ!


    • ahahse

      Lapset alkusyksyn marjametsässä ja opet lomautetaan. Vanhemmat, laitosmiehet ja siivoojat vapautuvat valvojiksi.

      • hallintovirkamies

        Kun talonmies tai siivooja toimivat valvojina, on heille maksettava opettajan virkaan kuuluva palkka. Missä ovat slloin säästöt?


      • VähänVanhempi

        Jos minä olisin laitosmies tai siivooja, en takuulla suostuisi ottamaan vastuulleni koululaisia! Jos en olisi työelämässä ja minulla olisi mahdollisuus mennä lapseni kanssa keskellä arkipäivää marja- ja sienimetsään, en takuulla suostuisi ottamaan vastuulleni hänen koulukavereitaan. Jos olisin peruskoululaisen vanhempi, en takuulla antaisi lastani laitosmiehen, siivoojan tai luokkakaverin vanhemman vastuulle. Jos olisin peruskoululainen, haluaisin vain ihan normaalia koulunkäyntiä ja yhden metsäretkipäivän syyskuussa.

        Kaikki ne, jotka haluavat lomauttaa opettajia syksyn ensimmäisillä viikoilla, jättävät tyystin huomiotta sen erittäin tärkeän seikan, että ensimmäisinä kouluviikkoina lapset ja nuoret ovat innokkaita ja he ovat melkein kaikki päättäneet hoitaa alkavan lukuvuoden kunnialla. Lomautuskiimaiset olisivat valmiita luopumaan opetuksesta näinä koko vuoden parhaina viikkoina!? Missään olosuhteissa, mihinkään aikaan vuodesta opettajien lomautus ei ole lapsen etu.


    • niinseon11

      Talonmiehen ja siivoojien palkkaa ei makseta, koska hehän saavat jo palkkansa. Voidaan huomioida se, että valvonta-ajalta ei siivoojat ja talkkarit saisikaan sitten omaa palkkaa, vaan opettajan palkan. Epäpätevän open palkka lienee lähes sama kuin talkkarin/ siivoojan. Säästöä tällöin tulisi palkan verran, selvä se. Kuka ei laske lastaan kouluun kyseisinä marjankeruu päivänä, se ei estä opettajien lomautusta.

      Syksyisin ja keväisin lomautukset sopivat parhaiten.

      Lomautuksille on opettajien tehtävissä tilaa, kuten aloittaja sen sanoi.

      • ÄidinKulta

        Nimimerkille "niinseon11 "

        Et ilmeisesti ole lukenut ketjua - tai sitten sinun jostakin syystä on mahdoton käsittää, mitä täällä sanotaan. Kunta koulutuksen järjestäjänä ei missään tapauksessa voi laittaa siivoojaa tai talkkaria vastuuseen koululaisista. Kunta on velvollinen järjestämään opetusta.

        Uskotteko te oikeasti, että siivoojalla tai talkkarilla ei ole omia tehtäviä, kun haluatte jatkuvasti sälyttää heille opettajien hommia?

        Voi, kunpa nyt edes ihan perusasiat menisivät perille edes vähäsen...


    • nivaskasa

      Huoh ja huoh. Tosiaankin opettajien lomautus näin syksyllä olisi paikallaan. Meidän tenava on kuljettanut reppua turhaan mukanan nyt parina päivänä. Hippasta, leikkejä ja ajanviettoa on kouluohjelma ollut, eikä mitään opetusta. Tosiaankin lomautus on hyvä ja tehokas saada opetusresurssi kouluihin ja syksy on kevään ohessa toinen hyvä potentiaalinen ajankohta.

      • TuhannenTulimmaista

        Riippumatta siitä, mitä lapsen ensimmäiset koulupäivät ovat sisältäneet, opettajalla on kyllä kädet täynnä työtä. Hänen tehtäväkenttänsä on melkoisen laaja ja vain osa siitä on luokkatuntien pitämistä. - Sitä paitsi hippa- ym. muut leikit ovat erinomaisia työkaluja ryhmäytymisessä ja liikuntahan on aina paikallaan. Oikeinhan se on, että käytetään nämä kesän kenties ainoat kelvolliset ulkoleikkisääpäivät hyödyksi! Jos lapset istuisivat sisällä matikkaa, enkkua tai suomen sijamuotoja pänttäämässä se olisi ihan pätevä syy sekä oppilaiden että vanhempien nurinalle.


    • Puhelinvastaaja

      "kesällä ei voida lomauttaa opettajia, kyllä voidaan." - Ei tietenkään voida, luulisi sen jo olevan selvää. Ajattelisit vähän!

      "Työttömyys on myös korkea, joten samaan neuvotteluun voidaan ottaa, jos lomautuksiin ei suostuta, talkootyöt. " - Haluatko sinä talkootöillä vähentää työttömyyttä? Eipä taida toimia. Kenet sinä kutsuisit talkootöihin, ja mihin talkootöihin? Talkoisiin osallistuminenhan on luonnollisesti täysin vapaaehtoista. Pakkotyö on eri asia ja se on käsittääkseni perustuslaissa kiellettyä.

      "Opettajille pitää laittaa vero, jolla työttömien etuja parannetaan," - Sekä opettajat että kaikki muut veronmaksajat osallistuvat niin työttömien kuin kaikkien muidenkin yhteiskunnan tukea tarvitsevien etuuksien maksamiseen. Pitäisikö mielestäsi opettajien maksuosuus olla nykyistä ja muita ammattiryhmiä suurempi? Minkä ihmeen vuoksi? Voimme tietysti olla loputtomiin eri mieltä siitä, mihin kaikkiin etuuksiin työssäkäyvillä, työttömillä tai muusta syystä pois työelämästä olevilla pitää olla oikeus.

      "koulunkäyntiin tarkoitettu resurssi on "valumassa" opettajen palkkoihin " - Mitä ihmettä tarkoitat? Opettajien tulotaso pienenee yhtä kaikki opetustuntien määrän pienenemisen myötä. Koulutukseen suunnatusta rahoituksesta on luonnollisesti maksettava niin opettajien kuin muunkin opetushenkilöstön palkat. Vai ajatteletko, että palkkarahat jollakin tapaa tippuvat taivaasta tai kaupungin kassasta ilman, että ne ovat mistään pois?

      "Tukiopetusta tarvitsevien tulee saada tukiopetusta, (koulun on sitä lain mukaan annettava) joten vanhemmat vaatikaa sitä, vaikka opettajan omasta ajasta." - Olen aivan samaa mieltä siitä, että tukiopetusta tai muuta oppimisen tukea on oltava tarjolla riittävästi. Monet vanhemmat auttavat lastensa koulunkäyntiä, mutta valitettavan monet eivät sitä halua/ehdi/viitsi/osaa tehdä. Jos kaikki vanhemmat hoitaisivat oman osuutensa kunnolla, koulun tukiopetustuntien tarve vähenisi arviolta puoleen. Ilmaista työtähän opettajankaan ei tietenkään tarvitse tehdä. Laskin eräänä viikkona viime huhtikuussa ihan piruuttani, kuinka paljon tein 10-20 minuutin pituisia tukiopetuspätkiä esim. kouluajan jälkeen tai hyppytunneillani ja tulos oli noin sata minuuttia eli yli kaksi opetustuntia. Likimain kaikki kollegat toimivat ihan samalla tavalla. Tällaisia pätkiä eivät useimmat meistä laskuta. Yhdenkin koulun opettajakunta tekee siis todellakin ilmaista työtä melko paljon viikon mittaan - vaikka siihen eivät luonnollisestikaan sen enempää vanhemmat kuin työnantajakaan voi velvoittaa.

      Jos haluat jättää huomiotta sen, että opettajia ei voi lomauttaa kesäkeskeytyksen aikana, kiistät tosiasiat. Se ei oikein ole mikään hedelmällinen lähtökohta asialliselle keskustelulle.

    • napsis

      Yhteiskuntasopimus kaatui, joten lomautukset kesäksi opettajille tuo säästöjä. Lomarahat leikkuriin, joten varmaa tulee olemaan lomautusta ja sen semmoista tiedossa.

      • LamppupäinenPomo

        Jokseenkin älytöntä puhua opettajien lomautuksista kesällä. Sanoisit suoraan sen, mitä tarkoitat: kaikilta ammattiryhmiltä - varsinkin julkisella sektorilla - jätetään osa tehdyn työn palkasta maksamatta. Mutta miksi se koskisi vain julkista sektoria?

        En kyllä pysty millään käsittämään, miten palkkojen maksamatta jättäminen nostaisi Suomen talouden kasvuun. Meistä suurimmalla osalla palkka on se vahvin motivoija työn tekoon. Sipilä sanoi, että suomalainen työ on liian kallista kansainvälisessä kilpailussa. Voihan se työnantajalle niin ollakin, mutta siinä ei ole kyse työntekijälle maksettavasta palkasta, vaan aivan takuulla suurimmaksi osaksi sivukuluista. Suomalainen työ ei ole liian kallista, mutta suomalainen tuote saattaa olla. Joidenkin työnantajien edustajien kanssa keskusteltuani olen ymmärtänyt, että yleisesti ottaen hyvälle miehelle ollaan valmiita maksamaan kunnon palkka, mutta sivukulut rassaavat. Palkan maksaminen epäonnistuneesti valitulle työntekijälle suorastaan v!tuttaa, hänestä kun on vaikea päästä eroon - vaikka hän olisi suuren osan vuotta vallan muualla kuin työmaallaan.


    • lippal

      Opettajien palkasta pois 30% ja lomautukset päälle. Opettajat voivat irtisanoutua ja tilalle löytyy epäpäteviä työnsä tekeviä opettajia. Tämä on lasten, että yhteiskunnanetu.

      • TulostinRikki

        Millä perustelet sitä, että nimenomaan opettajien palkkaa tulisi laskea noin jättimäisesti? Jos väität, että palkka on korkea, se ei ole totta. Jos väität, että työpäivät ovat lyhyitä, se ei ole totta. Jos väität, että ope saa palkkaa kesän ajalta, se ei ole totta. Perustele jollakin, mikä on totta.

        Tietenkin opettajat voivat irtisanoutua, kuka tahansa voi. Jokainen - niin pätevä kuin epäpäteväkin - opettaja pyrkii yleensä tekemään työnsä kunnolla. Näin lienee useimmissa ammattiryhmissä.

        Minkä vuoksi mielestäsi epäpätevien saaminen opettajien hommiin olisi lasten tai yhteiskunnan etu? Päteekö sama idea kaikissa muissakin ammateissa? Ajatuskulkuasi ei ole ihan helppo pitkällä yrittämiselläkään käsittää...

        Tiedän kyllä, että sinun ja hengenheimolaistesi lähtökohdista ja resursseilla esittämiini kysymyksiin on mahdotonta vastata tai väittämiään ja vaatimuksiaan perustella. Katteetonta puskista huutelua, johon ei edes kannattaisi vastata, mutta tulipahan kirjoitettua.


      • Työnsankaritar

        Eikö yhteiskunnan etu olisi se, että kaikki luopuisivat lomistaan ja lomarahoistaan? Meidän pitää oppia arvostamaan ammattejamme ja työtämme, olemme sitten opettajia tai opettajia vähäonnisempia työntekijöitä. Positiivisuutta ja työn iloa, reipasta uurastamista yhteisen edun vuoksi! Sitä Suomi tarvitsee, eikä turhaa ininää, riitelyä ja syyttelyä nettisivuilla. Näytetään toisillemme esimerkkiä ja kieltäydytään lomista ja lomarahoista!


    • lomautturi

      Opettajilla lomaa vuodessa kesäloma noin 10 viikkoa, talviloma 1 viikko, pääsiäinen 4 päivää, syysloma yksi viikko, joululoma noin 2 viikkoa. On väärin jos yksi ammattiryhmä saa oikeuden yli neljännesvuoden (15 viikkoa) lomailuun, hävetkää. Opettajien lomautuksiin kesällä täältäkin kannatus, eihän tuossa ole kahta sanaa.

      • onnellinenope

        Ei meidän tarvitse hävetä päättäjien tekosia. Me opettajat teemme kuten päättäjät päättävät. Ja päättäjäthän eivät tule opettajien varpaille.
        Häpeä kateuttasi!


    • PikkuinenLumaope

      Opettaja on "pakkolomalla" kesäkeskeytyksen ajan. Silloin virassa olevalle opettajalle maksetaan kouluvuoden mittaan sivuun pantua palkkarahaa. Niiltä, jotka on palkattu vain koulun opetukselliseksi ajaksi - ja heitä on paljon! -, kunta nyysii sen sivuun pannun palkkarahan.

      Asia voidaan ajatella niinkin, että opettaja ottaa kesäkeskeytyksen ja syysloman aikana ulos niitä lukuvuoden mittaan tehtyjä ylitunteja, hänen on pakko tehdä niin, koska niitä ei voi saada rahana. Ylituntien tekemistä monen on vaikea uskoa, jos eivät tunne opettajan työtä, mutta se on ihan totta, työhön kun sisältyy aivan valtavasti muutakin kuin luokkatuntien pitäminen. Opettajan työpäivä on useasti kymmentuntinen ja työviikko kuusipäiväinen.

      Kaikkien niiden, jotka himoitsevat pitkää kesävapaata, kannattaisi yrittää sopia oman työnantajansa kanssa, että talvella tehdään ylipitkiä päiviä ja ylitunnit otetaan kesällä ulos. Joidenkin tiedän näin tekevänkin, mutta kaikille se ei tietenkään ole mahdollista. Opettajalla ei muuta mahdollisuutta olekaan. On kuitenkin melko pösilöä ajatella, että ottaa kesällä paljon vapaata, mutta ei tee sitä ikinä sisään. Ei se niin toimi, ei opettajillakaan.

      En oikein ymmärrä sitä, että jotkut viitsivät olla kateellisia opettajille. Siinä on sellainen työ, että siihen ei monesta olisi. Sitä paitsi jokaista ammattia kohden löytyy useita muita, joissa joku tai jotkut asiat ovat paremmin.

    • huihuihui

      Ja pikkuinenlumaope kirjoitti tämän edellisen viestin oppitunnin aikana.

      • hoopi

        Huihuihui ei ilmeisesti ole kuullut hyppytunneista. Ja ei, niistä ei makseta palkkaa.


      • PikkuinenLumaope
        hoopi kirjoitti:

        Huihuihui ei ilmeisesti ole kuullut hyppytunneista. Ja ei, niistä ei makseta palkkaa.

        Juuri näin, hyppärillä kirjoitin. Erään pääkaupunkiseudulla vaikuttavan kollegan valvontaluokan oppilaan vanhempi oli kertonut hänelle kirjoittaneensa tälle palstalle (ei tämä ketju) ja halusin lukaista hänelle annettuja vastauksia.

        Ja todellakin, minulla on tässä jaksossa keskiviikkoisin kaksi palkatonta tuntia keskellä päivää. Yleensähän hyppärit käytetään tehokkaasti työntekoon, mutta nyt katsoin oikeudekseni vilkaista nettiä.


    • liiankallista
      • näin.se.vaan.on

        Sitä et tule näkemään. Piste.


      • mamu.setä

        Mitä vielä vanhuksia hoitamaan..ple. Maahanmuuttajia niiden pitää auttaa, kun ovat kielitaitoisia ja sivistyneitä ihmisiä. Opettajan velvollisuus on auttaaa hädässä olevia. Sen pitää olla oikein lailla säädetty. Kun palkka ei voi pienentää.


      • Myrkkynääpikkä

        Jos minä olisin rekrytoimassa henkilökuntaa vanhustyöhön, haluaisin jo ihan lakien mukaisesti töihin sellaisia ihmisiä, joilla on alan koulutus. Minkä ihmeen vuoksi haluaisit, että opettajat veisivät työpaikkoja niiltä, jotka ovat vanhustyöhön kouluttautuneet? Luonnollisesti niin opettaja kuin kuka tahansa muukin voi omien edellytystensä puitteissa työskennellä loma-aikoinaan missä tahansa työssä, johon pääsee. Marjanpoimintaa ja sienestystä on kesällä tarjolla ja niilläkin pystyy vähäsen ansaitsemaan - ainakin omalle perheelle särvintä talveksi.


    • LomaOpe

      Lainaus iltalehden jutusta:
      "Hallituksella on kuitenkin rajalliset mahdollisuudet lyhentää lomia, koska niistä on sovittu työehtosopimuksissa, joita ei voi muuttaa lailla."

      Opettajien lomat on määritelty tes:ssä joten hallitus voi toki muutella niitä miten lystää, mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä ellei OAJ sitten saa hulluden puuskaa ja anna periksi sovituista asioista.. Mitä ei tule kyllä tapahtumaan..

      Itse olen toiminut kuutisen vuotta opettajana ja tätä samaa laulua täällä on käyty vuodesta toiseen. Ei ole toistaiseksi lomat lyhentyneet tai kesäloma lomautukset iskeneet, eikä tule jatkossakaan iskemään.. Yhden kerran tuona aikana olen ollut lomautettuna ja senkin viikon sain sovittua syysloman jatkoksi, jolloin pääsin perheen kanssa vähän pidemmälle ulkomaan reissulle.. Tätä palstaa on sinänsä hauska lueskella itkuvinkuparkujien jutuille naureskellen, parhaimpia olen välistä tulostellut koulumme opehuoneen seinälle muillekin naurettavaksi.. Ja hauskaa on ollut..

    • liiankallista
    • rapatinsei

      Oikean suuntaiset ovat nyt nämä leikkaukset. Palkaton eka sairauslomapäivä tosi hyvä. Loppiainen ja helatorstai palkattomaksi, joten opettajien pitkille perusteettomille lomille tulee loppu.
      Nyt vielä ammattiyhdistysliikkeiden lakkauttaminen, se vasta tukisi ythteiskuntaa ja etenkin koulumme lapsia.

    • niinvaan

      Olen toiminut opettajana yli 15 vuotta ja ihmeekseni olen saanut havaita, että loma-ajalta täysipalkka ja vielä lomarahat päälle. Kukaan ei ole tähän rahan tuloon puuttunut, mutta onneksi sen tajuaa tämä hallitus. Suomi on vaan nyt pahassa liemessä, joten pakko näitä on nyt vaan tehdä.
      Palkkani on lähes 3700 euoa/kk, joten tyhjää puhua siitä, että ope saa palkan vain opetuksen ajalta ja silloin hankitaan palkkaa kesän ajaksi nk. "varastoon".
      Enpä ihmettelisi vaikka ne lomautukset laitetaan kesään, minulle sekin käy, Suomen paremman tulevaisuuden toivossa.

      • Tumppimaakari

        Vaikea uskoa, että olisit opettaja, kirjoitat niin huonoa kieltä. Ehkäpä olet amiston puupuolen naulanojennuskurssin apuopettaja, joka on ollut puoli vuotta raksalla timpurin tsupparina... Mainitsemasi palkka tosin ei oikein täsmää. Et näköjään tunne opettajan palkan määräytymisperusteita. Lomakin sinulla on, vaikka oikeasti opettajalla ei ole vuosilomaa.


    • hiohio

      Tumppimaakarille.

      Olet epäitsekäs, eikä fiksu ihminen mollaa heti kuten sinä teet. Nimimerkki "niinvaan" kertoi mielipiteensä opettajien lomista ja palkkauksesta. Enkä minä ainakaan huomaa sanomaasi "huonoa kieltä". Hän ilmeisesti on huomannut epäkohtia, joita sitten toi ilmi.

    • lomautturi

      Opettajien osallistumisesta talkoisiin kesällä odotellaan mielenkiinnolla. Lakeja muuttamalla kaikki on mahdollista.

    • ZEN_TIO

      Voisiko joku sanoa, paljonko se opettajan palkka on? Nyt vaan kierrellään ja kaarrellaan.
      Ja x kuukauden palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Opettajat ovat saaneet 12 kuukauden palkkaa läpi vuoden jo yli 20-vuotta, niin tuo on todella valehtelua.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1441702918432.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe