Milloin kondomi pois?

Kysyjä

Aloitin e-pillereiden käytön ensimmäistä kertaa ja nyt siis eka pilleri otettu. Milloin kondomia ei sitten enää tarvitse käyttää?

11

53

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lueohje

      Lue pilleripakkauksessa oleva seloste. Siellä asia kerrotaan.

      • Kysyjä

        Luettu joka kohta, ei kerrota vaikka pitäisi.


    • Näin

      Viikko ensimmäisten tablettipäivien ajan.

    • lueohje

      Aloititko pillereiden ottamisen pakkauksen ohjeen mukaan eli ensimmäisenä vuotopäivänä?

    • lueohje

      Aloittaja ei enää taida olla asiasta kiinnostunut.
      Kun e-pillerit aloittaa ohjeen mukaan vuodon ekana päivänä, niin mitään lisäehkäisyä ei tarvita. Jos tarvittaisiin, niin tärkeä asia pitäisi ehdottomasti kertoa pakkausohjeessa ja lääkärissä.
      Jos pillerit aloittaa ohjeiden vastaisesti, niin lisäehkäisyä tarvitaan.
      Myöhemmin voi jostain syystä (unohtaa pillerin tai saa jonkin lääkekuurin, joka heikentää e-pillereiden tehoa) tarvita lisäehkäisyä. Ja aina uudessa suhteessa kannattaa käyttää kondomia lisänä.

      • Näin

        Aina olen aloittanut itse pillerit vuodon ensimmäisenä päivänä ja aina käyttänyt viikon lisäehkäisyä, kuten on neuvottu. Aina neuvotaan käyttämään lisäehkäisyä, vaikka aloittaisikin pillerit vuodon ensimmäisenä päivänä.


      • yugjk
        Näin kirjoitti:

        Aina olen aloittanut itse pillerit vuodon ensimmäisenä päivänä ja aina käyttänyt viikon lisäehkäisyä, kuten on neuvottu. Aina neuvotaan käyttämään lisäehkäisyä, vaikka aloittaisikin pillerit vuodon ensimmäisenä päivänä.

        Ei neuvota aina, koska sille ei aina ole tarvetta. Itse asiassa joissakin pakkausselosteissa lukee ihan suoraan, ettei lisäehkäisyä tarvita, jos pillerit aloittaa kierron 1. päivänä. Muista se pitää itse ymmärtää, kun niissä ei käsketä lisäehkäisyä käyttämään. Lääkärit neuvovat helposti käyttämään lisäehkäisyä (ilman todellista tarvetta), jotta käyttäjävirheet jäisivät pienemmäksi.


      • Näin

        Käytän Microluton pilsuja ja nämä aloittaessani sekä neljää muuta merkkiä ja laastaria aloittaessani kerrottiin, että täytyy käyttää lisäehkäisyä. Tarvetta ei tosiaan aina ole, olen siirtynyt aina suoraan edellisestä merkistä toiseen. Siis esim. tiistaina ottanut edellistä merkkiä viimeisen kerran ja keskiviikkona jo uutta. Mutta silti aina sanovat, että täytyy käyttää lisäehkäisyä.


      • yugjk
        Näin kirjoitti:

        Käytän Microluton pilsuja ja nämä aloittaessani sekä neljää muuta merkkiä ja laastaria aloittaessani kerrottiin, että täytyy käyttää lisäehkäisyä. Tarvetta ei tosiaan aina ole, olen siirtynyt aina suoraan edellisestä merkistä toiseen. Siis esim. tiistaina ottanut edellistä merkkiä viimeisen kerran ja keskiviikkona jo uutta. Mutta silti aina sanovat, että täytyy käyttää lisäehkäisyä.

        Nopeasti lukemalla Microlutonin tai Evran pakkausselosteista ei kummastakaan löydy kehoitusta käyttää lisäehkäisyä kuin erikoistapauksissa, ei edes vaikka nämä valmisteet aloittaa ilman aiempaa hormonaalista ehkäisyä. Ja kuten tuolla aiemmin joku on sanonut, jos lisäehkäisyä pitäisi käyttää, siitä mainittaisiin kyllä selkeästi pakkausselosteessa.

        Kuten sanottu, lääkäreillä (ja muilla terveydenhuollon puolen ihmisillä) on taipumusta kehoittaa ylimääräiseen varovaisuuteen. Eipähän tartte sitten kenenkään tulla kertomaan, etteivät osanneetkaan itse lukea selosteesta miten toimia ja jotain meni pieleen. Osa naisista ei ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa kierron 1. päivä.


    • Herpetomaanikko

      Oikeaoppisesti pitäisi käyttää puoli vuotta uuden suhteen alussa sekä pillereitä että kondomia. Tämä tautiriskin vuoksi. Pillerit (tai muu pitkäaikaisehkäisy) ei estä tauteja tarttumasta. Jotenkin tuntuu, että nykyaikana on unohdettu HIV:t ja muut, kun on parempia lääkkeitä. Sinänsä "vaaraton" sukupuolitautikin voi olla ikuinen riesa, kuten vaikkapa herpes huonolla tuurilla. Eli muu ehkäisy ei automaattisesti sulje kondomin käyttöä pois.

    • E-käisy

      Neuvolassa ohjattiin, että kaksi viikkoa pitäisi käyttää lisäehkäisyä, kun aloitin pillereiden käytön. Viikkokin on hyvä, mutta jos haluaa olla täysin varma, niin ei lisäviikko tee pahaa.

      Nyt vaihdoin pillerit ehkäsyrenkaaseen. Tässä pidin viikon lisäehkäisyä, koska olen käyttänyt niin monta vuotta pillereitä, että jotain hormooni jäämiä on varmasti jäänyt kehooni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe