Kolesteroli alemmas

Kolesterolipommi

Miten saisi korkean kolestrolin laskemaan, auttaako tuo vähähiilarinen ruokavalio siihen?

14

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv

      Monityydyttymätön rasva parantaa kolesteroliarvoja ja tyydyttynyt rasva huonontaa niitä. Monityydyttymätöntä rasvaa on juoksevissa kasvirasvoissa ja tyydyttynyttä kaikissa kovissa rasvoissa. Runsas kuidun saanti laskee myös tehokkaasti koleasterolia. Liikuntakin auttaa.

      Sokeri ja nopeat hiilihydraatit lisäävät triglyseridejä. Myös liiallinen alkohoholin käyttö.Veijon jumalatterella Annika Dahlqvistillä on aivan surkeat kolesteroliarvot eli Veijon vihjeitä ei kannata noudattaa.

      • nauravaveku

        hpv

        LOL


    • kolesteroli8

      Hiilari ja kolesteroli ovat kaksi eri asiaa. Kolesteroliarvot suurenevat kovista rasvoista eniten ja hiilarivapaassa dieetissä rasvat ovat erittäin sallittuja. Vähennä rasvaisia juustoja, minimoi voin käyttö, vaihda levite kolesterittomaan, käytä leikkeenä kokolihaleikkeita, ei makkaraa. Vähennä paistettuja ruokia, makkararuokaa, rasvaista lihaa (possunläski) ym. Kaikkea saa syödä joskus/ tai vähän, kunhan pitää varansa, että kovaa rasvaa on niukasti. Toki grillimakkara silloin-tällöin on hyvää ja "joskus" on järkevä sana muissakin rasvaruuissa. Sipsit, ranskikset ym. upporasvassa kypsennetyt ovat ehkä eniten pahasta.. Niin ja lisää pitkäkestoista liikuntaa, kävelyä, pyöräilyä, tanssia, golfia jne. muuta liikuntaa missä saat kulumaan aikaa liikkuen.

    • perusmuutos

      Kolesterolini oli 6,5 poistin ruokavaliosta kaikki sokerin ja vehnäjauhon nyt se on 4,5. Hyvän mielitekoon syön hedelmiä ja kahvin kanssa voileivän tai banaanin. Syön vain kokolihaleikkeitä rasvaa alle 3 % ja yhden hengentalouteni kuluttaa öljyä 0,8 l vuodessa teen itse salatti kastikeet.
      Pelkkä ruokavalio ei auta joka päivä liikuntaa tunnin verran sitä mistä pidät on se kävelyä uimista tai voimistelua..

    • Kolesterolipommi

      Kolesterolini on yli 9 ja olen ollut vhh dietiillä aika kauan. Lääkärini sanoi, että kolesteroli ei laske elämäntavoilla vaan on alettava käyttämään kolesterolilääkkeitä ne ovat siis ainut keino alentaa enää kolesteroliani.

    • savonveku

      Aloittaja

      Apu no.1:

      Mitkä arvot sinulla?

      LDL
      HDL
      Triglyceridit
      Kokonaiskolesteroli

      terv Veijo

      • alottajan-vastaus

        LDL 7.65
        HDL 0.99

        KOKONAISKOLESTEROLI 9.2
        fp-Trigly 1.51


    • aoseiur0W9E0

      Syö kaurapuuroa vähintään viisi kertaa viikossa, mieluiten isoista hiutaleista keitettyä. Kauran betaglukaani auttaa laskemaan kolesterolia. Itselläni on loistavat rasva-arvot, vaikka olen syönyt juustoja ja suklaata, välillä makeaakin. Liikun kohtuullisesti ja syön kaurapuuroa. Ikää 51v ja olen nainen. Nyt tosin olen jättänyt makeat pois (paitsi tummaa suklaata en). En juuri syö punaista lihaa. Omega3-kapseleita kylläkin.

    • hyvä-ratkaisu

      Mikä on kolesterolisi määrä? Korkea kolesteroli takaa pitkän iän.
      Vähähiilihydraattinen ruokavalio on hyvä ratkaisu.

      • hpv

        No ei takaa. Korkea LDL on edelleen tärkein syy sydänkohtauksiin ja se on myös riskitekijä esimerkiksi Alzheimerissa.

        Sairastaessa kolesterolin määrä laskee ja se on syynä harhaan että vanhukset, joilla on korkea kolesteroli elävät pitkään. 70-luvun alussa kun suomalaisten kokonaiskolesteroli oli 7.5 niin puolet itäsuomalaisista miehistä kuoli sydänkohtaukseen ennen kun täytti 65 vuotta.


      • Lullero

        "Korkea LDL on edelleen tärkein syy sydänkohtauksiin "

        Mitenkä tää on todistettu oikeaksi. Ei mene läpi hokemat tulisi olla dokumentit!!!!

        Ossaatko kertoa miksi Pietarissa alhaisien kolesterolien sydäntautiset tarvitsevat eninten ohitusleikkauksia? Miksi aborginaalit kuolevat sydänkohtauksiin pilvin pimein vaikka heillä on maailman alhaisimmat kolesterolit?


    • rasvahappo

      Kokonaiskolestrolini nousi täydellä Atkinsilla ( hiilarit käytännössä 0 ) 4,7 -> 8:aan.
      HDL on aina ollut 2:n kahta puolta.
      Triglyt aina alle 1:n. Alimmillaan 0,65.

    • Näinmulla

      Ei auta. Juot puoli desiä rypsiöljyä päivässä niin kolesteroliarvot muuttuupi.

    • kovatrasvatpois

      Kaurapuuro ja -leipä sitovat kolesterolia. Benecol-tuotteiden pitäisi olla myös sydänystävällisiä. Itse sanoisin, että ylipäätään rasvojen vähentäminen voi olla hyvä ratkaisu, mutta ennen kaikkea ensisijaisesti:
      - käyttää ehdottomasti kasvisrasvoja (monityydyttömättämiä)
      - lisätä esim. kauratuotteita ja kasviksia
      - liikkua vähintään 1 h viisi kertaa viikossa
      - käyttää kevyt-tuotteita ja ostaa vähärasvaista
      Tuon jälkeen uusiin mittauksiin puolen vuoden jälkeen.

      Lääkkeet ovat yksi vaihtoehto, ja joillekin ne toimivat. Toisaalta niillä voi olla ikäviä sivuvaikutuksia, jotka ovat todella häiritseviä. Itselläni laski kolesteroli n. 1,5 yksikköä lyhyessä ajassa, kun aloin kulkea pyörällä töihin.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe