"Miten voitte" -kysymys englanniksi

ky_se_li_ä

Miksi tervehtiessä sanotaan "how do you do"? Sitten kysytään kuitenkin "how are you". Savolaisjärjellä ajatellen ensimmäinen lainaus tarkoittaa voinnin kysymistä ja jälkimmäisessä kummastellaan asentoa tai vastaavaa.

Ja miten englannissa eroaa kysymys "miten voitte" preesensissä ja imperfektissä?

15

1922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 876786

      "How do you do?" on lause, mihin vastataan "How do you do?".
      "How are you?" vastaus on tyyliin "I'm fine. And you?"
      Jos vointia kysytään, niin "How are you?", imperfekti "How were you?"
      Jos kysyt, miten voit (miten pystyt), "How can you?" ja imperfekti "How could you?"

    • Hyväkuuloinen

      Turha ihmetellä, sillä me suomalaiset puolestamme ryhdymme kohdatessame kuuntelemaan ympäristön ääniä ja kyselemme kumppaniltakin: "Mitä kuuluu?".
      Pidämme siis etäisyyttä toisiimme ja keskitymme korostetusti ulkopuoliseen tapahtumiseen.

    • flatlander

      Miksi Suomessa sanotaan tervehtiessa "Moi" ja siihen vastataan "Moi"? Voisi sanoa vaikka "Mmmm" ja vastata "Mmmm".

      • Rautalangasta

        Aloittaja taisi ihmetellä miksi tervehdys on kysymysmuodossa, johon on tarkoitus vastata samalla kysymyksellä.


    • Ei_kysymys

      "Kysymys" "How do you do?" ei itse asiassa ole kysymys ollenkaan, vaikka siltä näyttääkin. Se suomennetaan "Hyvää päivää", "Hyvää iltaa" jne.

      Lause "How are you?" on sen sijan oikea kysymys.

      • HowdyDoody

        Eikö tuo "How do you do?" tarkoita oikeastaan samaa kuin suomen "Hauska tutustua". Samaa kuin "Nice to meet you", ehkä vähän neutraalimpana. Olisiko tuo "How do you do?" vähän virallisempi ja vanhahtavakin...


    • do-do-do-do-do-do

      Do, did, done. Eli jos lauseessa, eli kysymyslausessa on "do", niin vastauksessa on kielioppisääntöjen mukaan oltava myös "do".

      Ei liity asiaan, mutta mm. Eli esim. voi kysyä [lupaa nähdä] kahdella tapaa:

      - Could/Can I see that one?
      - May I see that one?

    • Topias__

      Tervehdittäessä taidetaan sanoa "How you doing?" tai "What's up?". Kukaan ei oikeasti sano "how are you". Tavallinen tervehdys on siis "How (are) you doing?", josta "are" jätetään arkipuhekielessä pois ja sen äännetään osapuilleen "How ya doin'?"

      • 10-14

        Sinä taidat nyt puhua jenkkityylistä. Briteissä (ja heidän esimerkkiään seuraten myös muiden eurooppalaisten sekä myös intialaisten puheessa) on hyvin tavallista kysyä nimenomaan "how are you?" Tuo "ya" ei kuulosta ollenkaan brittipuheelta.
        Tosin minun on sanottava, että keskustelen englanniksi yleensä varsin pitkälle koulutettujen ihmisten kanssa. En pidä mahdottomana, että se vaikuttaisi kokemukseen.


      • eikait

        Tervehtiikö kukaan muu kuin Joey Tribbiani sanomalla "How you doing"?


      • peachykeen

        Topias, Topias, nyt on tullut katsottua liikaa TVta. Mennyt vahan katukielen puolelle. Kannattaa pysya standardi puheessa jos kielitaito ei ole natiivitasoa eika pysty erottamaan murteita. Kuulostaa hassulta rallienglannin seassa.


      • Youhoware

        "Kukaan ei oikeasti sano "how are you"."

        Tämä on erittäin yleinen tervehdys.


      • Topias__
        peachykeen kirjoitti:

        Topias, Topias, nyt on tullut katsottua liikaa TVta. Mennyt vahan katukielen puolelle. Kannattaa pysya standardi puheessa jos kielitaito ei ole natiivitasoa eika pysty erottamaan murteita. Kuulostaa hassulta rallienglannin seassa.

        En katso TV-tä juuri lainkaan. Mutta ehkä suomalaistenkin kannattaisi jo päivittää kielitaitonsa nykyaikaan; kieli muuttuu ja samoin sen käytännöt. Se mitä koulussa opetettiin viime vuosisadalla (ja valitettavasti vielä tällä vuosikymmenelläkin joissakin kouluissa) ei ole enää tätä päivää eikä sitä mitä oikeassa elämässä tapahtuu.

        Kannattaisi katsoa vaikka tämä video "Don't say "I'm fine"! Let's learn native English greetings" (1) ja "Learn English - British English in Three Minutes - I'm Fine" (2)

        1. https://youtu.be/1DA9fNpvtFA
        2. https://youtu.be/fjlHYsTuobg


      • peachykeen
        Topias__ kirjoitti:

        En katso TV-tä juuri lainkaan. Mutta ehkä suomalaistenkin kannattaisi jo päivittää kielitaitonsa nykyaikaan; kieli muuttuu ja samoin sen käytännöt. Se mitä koulussa opetettiin viime vuosisadalla (ja valitettavasti vielä tällä vuosikymmenelläkin joissakin kouluissa) ei ole enää tätä päivää eikä sitä mitä oikeassa elämässä tapahtuu.

        Kannattaisi katsoa vaikka tämä video "Don't say "I'm fine"! Let's learn native English greetings" (1) ja "Learn English - British English in Three Minutes - I'm Fine" (2)

        1. https://youtu.be/1DA9fNpvtFA
        2. https://youtu.be/fjlHYsTuobg

        Ei kiinnosta minua kun puhun amerikkaa. Neljassakymmenessa vuodessa olen ennattanyt paivittaa puhettani monta kertaa. t. peachykeen.


      • muuanvain
        peachykeen kirjoitti:

        Ei kiinnosta minua kun puhun amerikkaa. Neljassakymmenessa vuodessa olen ennattanyt paivittaa puhettani monta kertaa. t. peachykeen.

        >Ei kiinnosta minua kun puhun amerikkaa.
        Sepäs sattui, linkin ykkösvideo "Don't say "I'm fine"! Let's learn native English greetings" onkin sattumalta amerikkaa. Amerikkalaisetkaan eivät nykyisin juuri koskaan sano "how are you?"

        Et ole tainnut paljon olla amerikkalaisten seurassa muutaman viime vuosikymmene aikana?...

        https://youtu.be/1DA9fNpvtFA


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe