Kaksi luomiskertomusta: miksi

epaimen

teuta kirjoitti "En sin vataan ePaimenelle . Miksi pitä'isi olla kaksi luomiskertomusta?"

Raamattuun tulee tutustua huolellisesti ja se käy silloin jatkuvasti mielenkiintoisemmaksi ja ajankohtaisemmaksi.

Meillä on neljä evankeliumia. Niitä on mahdoton yhdistää toisiinsa saumattomasti - monet ovat sitä harmonisointia yrittäneet pilaten evankeliumirn kokonaan. Neljä eri kertomusta luo syvällisen ja elävän ja jännitteisen kuvan Jeesuksesta. Evankeliumit ovat yhdessä kuin hologrammi, ei tavallinen kaksiulotteinen valokuva.

Meillä on viisi "Mooseksenkirjaa", joka antaa väärän kuvan siitä, että kyseessä olisi yhden kirjoittajan laatima viiden kirjan sarja. Näin ei ole. Myös Mooseksenkirjat sisältävät monen eri kirjoittajan näkökulmia antaen syvällisen ja tutkittavan hologrammin Israelin kansan vaiheista.

Juutalaiset käyttävät viidestä Mooseksenkirjasta nimeä Toora, Opetus, valo. Sen lisäksi he puhuvat profeettakirjoista (Nebiim) ja kirjoituksista (Ktuvim). Lyhennelmä näistä kolmesta on Tanakh, hepreassa usein käytetty nimi juutalaisten pyhistä kirjoituksista, kristittyjen Vanhasta testamentista.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mooseksenkirjojen tieteellinen tutkimus on jatkuvasti kehittyvä tutkimusala, jossa teorioita tulee ja menee, kuten kaikilla tieteen aloilla.

      Lähdeteorian mukaan Mooseksenkirjat sisältävät neljän tärkeän alkulähteen yhdistelmän.

      Runkotekstinä on Jahvisti ja sen rinnakkaiskertomus Elohisti.

      Tärkeää juutalaisen lain ja uskonnon aineistoa tuo näiden sekaan Pappiskirja.

      Neljäs lähde on Deuteronomisti. Sana tarkoittaa "Toinen laki" ja viittaa Viidenteen Mooseksenkirjaan.

      Jahvisti, Elohisti, Pappiskirja, Deuteronomium - siinä missä on Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.

      Muistutan vielä, että Raamatun tutkimus etenee ja teoriat kehittyvät ja muuttuvat. Mooseksenkirjojen tutkimus on Vanhan testamentin alan hankalimpia kohteita ja myös haastavimpia.

      • teuta

        Kun e Paimen ottaa hienot sanat pois , Jää jäljelle totuus . Esimerkisi se
        1 moos 1:1-50 lukua käsitävä teos Alku raamattu jota ei kukaan voi tehdä niin
        sanotusti miksikään erikoiseksi ,se on edelleen Pyhän Hengen sanalema ,ja Mooseksen kirjoittama , jos joku väittää ,ettei niin ole ,ryhtyköön Waltariksi .
        .
        Septuaginta Kreikkalainen Raamattu alkaa siitä että vuonna 7657 täältä alkoi
        LUOMISEN , Ja se mitä kaikkea on VT:kirjoituksissa on se Että 1Moos 1-50 teksti
        Ei ole verrattavisa muihin , koska se on Taivaallisen Pyhän Hengen sanelemaa.
        Muute kirjat 2,3,4,5, on Mooseksen kirjoittamaa 1440 eKr. jälkeen, kun 1,kirja jo
        oli valmis (kyllä varmasti PH. joutui vieläkin tekemään huomautuksia, Mooses
        sai aikanaan lupauksen että apua tulee jos tarvii .
        .
        En tiedä miksi toiset ei halua ymmärtää yksinkertaisesti asioita , minusta Jumalalla on vaihto ehto ,,kyllä Taihi EI. Eikä varmasti hienostele sitä tai tätä .
        Kaikki kirjoittajat Mooseksen jälkeen sai ,yhtälailla PH:apua , siis kaikki Raamatun kirjoittajat Mooseksesta -Loppuun asti .
        .
        Mutta 4 evankeliumia on kirjoitettu SIKSI. Että Kohde tuli näkyviin eri suunnilta
        kyllä sinä oppineena tiedät : mutta sanon siksi että meidän kirjoituksia serataan
        aika tarkkaan ,vaikkei moni otakkaan kantaa , Tietenkin Jeesus tiesi oppilansa
        vaikkei ympärillä kaikki tiennyt . otan yhden esimerkin ...
        .
        Kun uskon tunnustuksessa Kristus nousi Kuolleista ..ja ei mainitä mitään mitä teki
        siinä väissä _kun astui Taivaaiin .. en tarkoita mitään eriskummallisia ..mutta
        minusta olisi voitu jollakin sanalla sivuta SERAKUNNAN PERUSTAMISTA. TAIKKA
        jotain muuta täkeän tuntuista asiaa ..minulle se ei tee hallaa ,minä uskon kyllä .
        Mutta monilla on jotain vaivaa ,uskonsa kanssa tietonsa kanssa ehkäpä rakkauden kanssa .
        .
        Joka tapauksessa meillä on monta kirjettä tallessa PAAVALILTA kun NYT selvisi
        että,Hebrealais kirje on Timotekesen kirjottama ja Paavalin saneklema .
        Mikaeli Agricolan 1642 Raamatusta että sekin on todella paavalin siellä on
        13 luvun jälkimmäisen kirjoituksena ,,, Me kirjoitamme tätä Italiassa ,,,
        .
        Älkää uskoko minuun tutkikaa . eipä tarvii enää sanoa kun tekstin ottaa siitä
        kirjasta ,että tämä on tai ei tiedetä kenen kirjoittama tämä on ,nyt tiedetän..
        että se on Paavalin sanelema, ja TIMOTEKSEN kirjoittama , kun ostin 1642 pai-
        netun Raamatun Jäljennöken ,oli myös se teksti tullut Raamattuun ..


    • Teutan kysymykseen lähdeteoria antaa teknisen vastauksen

      Ensimmäinen luomiskertomus on Pappiskirjasta.
      Toinen luomiskertomus on Jahvistin käsialaa.

      Niillä on siis kokonaan eri kirjoittajat ja eri ajalta. Jahvisti on paljon vanhempi ja edustaa muinaisen Lähi-idän maailmaa, Pappiskirja on läheltä persialaisaikaa ja edustaa juutalaisuutta, jossa sapatista on tullut keskeinen osa uskovan elämää.

      • teuta

        Väitätkö että Raamattu on jostakin Jahvista kiinni , Minun Raamattu lähtee Luomisesta Se on 5643 taaksepäin Jeesukesta , kaikki on kirjoitettu PH. mukaan
        .
        Pitää varman muista kirjoituksista mainita ,että tuskin niissä oli Jumalaakaan,
        Niinkuin Persialaisisa ei ollut , Tottakai niissä on eri kirjoittajat ,koska ne eivät
        ole missään suhteessa identtiset , kyllä voi sopaskaa olla , muista että tässä
        on kysymys Uskosta joka jokaisen on Ymmärrettävä USKOKSI .
        .
        Eikä mitenkään jokin pappiskirja , jolle en paljon anna ,arvoa.


      • teuta kirjoitti:

        Väitätkö että Raamattu on jostakin Jahvista kiinni , Minun Raamattu lähtee Luomisesta Se on 5643 taaksepäin Jeesukesta , kaikki on kirjoitettu PH. mukaan
        .
        Pitää varman muista kirjoituksista mainita ,että tuskin niissä oli Jumalaakaan,
        Niinkuin Persialaisisa ei ollut , Tottakai niissä on eri kirjoittajat ,koska ne eivät
        ole missään suhteessa identtiset , kyllä voi sopaskaa olla , muista että tässä
        on kysymys Uskosta joka jokaisen on Ymmärrettävä USKOKSI .
        .
        Eikä mitenkään jokin pappiskirja , jolle en paljon anna ,arvoa.

        Huomenta teuta, kiitos kommentaisi. Tiedoksesi, että jaan tässä perustietoa Raamatusta, jota jokaisen Jumalan Sanan kuulijan tulisi tietää ja saarnaajien seuroissa pitää esillä.
        Kaikki tämä on havaintoihin perustuvaa Sanan totuudellista tutkimista, ei jotain vääristelyä.

        Kun sinä teuta Raamatun ahkera lukija et laisinkaan Mooseksenkirjoja tunne, miten sitten ne tuhannet esikoiset, jotka eivät Raamattua lue... Riittäähän se, että saarnaajat lukevat ja "totuutta" julistavat mielensä mukaan!


      • teuta
        epaimen kirjoitti:

        Huomenta teuta, kiitos kommentaisi. Tiedoksesi, että jaan tässä perustietoa Raamatusta, jota jokaisen Jumalan Sanan kuulijan tulisi tietää ja saarnaajien seuroissa pitää esillä.
        Kaikki tämä on havaintoihin perustuvaa Sanan totuudellista tutkimista, ei jotain vääristelyä.

        Kun sinä teuta Raamatun ahkera lukija et laisinkaan Mooseksenkirjoja tunne, miten sitten ne tuhannet esikoiset, jotka eivät Raamattua lue... Riittäähän se, että saarnaajat lukevat ja "totuutta" julistavat mielensä mukaan!

        Väärä kontrolli, minä olen perehtynyt melko hyvinMooseksen kirjoihin
        ja siksi sanon kin että Mooses on on lemppari , ja toinen Aabraham joka
        oli 20 polvi Jumalasta laskettuna , vähämpä olet minusta tietoinen ,vaikka
        olen yli yhdeksään vuotta kirjoittanut tänne ,ja monesti saanut siipeenoi .
        kun toinen sanoo myös lukevansa .
        .
        Totuus on että ei täältä kukaan kirjoitanut ennen miksi PH:saneli 1mooskirjan
        toiseksi kuka ajoittaa enemmän tietenkin voit olla sitä mieltä että ne ei ole oik-
        een ,,? ,,aivan ne on Yhrtä oikein kuin Septuakinta, Raamattukin ! TOISEKSI
        ei kaikki ole siellä vetelässä SINEAARIN MAASSA Kalden UR ,en sano perem-
        Araratista vähän on toinen Kadis ,siellä oli kuivaa ja siellä pysyi pinnalla
        .
        Eikä todella Tsunamit röykyttäneet Rantoja kuin savi velli maissa ainakin
        n.1600-1700 eKr. kolmanneksi : ettekö jo ole löytänyt niitä mitä etsitte,

        Kun Vedenpaisumus oli 3400 ekr. olen myös tehnyt läöytöjä siksi siin oli
        sirtä ennen oli jonkin verran esine löytöja VP jälkeen ei juuri , no eipä ollut
        paljon ihmisäkään ,vain ne 8 kunnes pikkuhiljaa alkoi tulla , jos sitten katsomme
        tavaroita Kullasta tehtyja ,enimmät on n.2500 kahtapuolen ,moissa on
        kauniitakin esineitä. .
        .
        Jos tolväisee tölväisee kunnolla , sitten se helpottaa kun tilanne saavuttaa
        jonkin laisen pohjaan palon . Tarkoitan sitä , että en minä usko alkuunkaan
        että Abram, on koskaan voinut kaldesssa olla , toiseksi se lähti oli ITÄMERI
        kun olen Karttoja tukinut , olen tullut näihin tuloksiin, ja havainnut monissa
        kohdin Stumanin jälkiä , niin kuin sinä. ja muut Argoolookit sana terveisiä.


    • Tarkka Raamatun kirjoitusten lukeminen osoittaa, että profeetoissa ja Kirjoituksissa - etenkin psalmeissa - on säilynyt katkelmia Luojan käymästä alkutaistelusta syvyyden hirviötä vastaan.

      Tämä muistuttaa Mesopotamian lähteistä tunnettuja hyvin vanhoja myyttejä maailman luomisesta, jossa alussa jumala taistelee syvyyden petoa, tiamatia, vastaan. Sana on ilmeisesti heprean tehom, syvyyden vedet, joka on ensimmäisen luomiskertomuksen alussa. Babyloniassa tämä tiamatia vastaan taistelevaa jumalaa kutsuttiin nimellä Marduk.

      On ajateltu, että myös Jahvistin luomiskertomuksen alussa - ennen kertomusta Edenistä - olisi ollut tällainen myyttinen kamppailu syvyyden petoa vastaan. Se on kuitenkin poistettu ja tilalle on tullut Pappiskirjan majesteettinen visio maailman luomisesta. Suvereeni Jumala luo kaiken ilman vastustajaa, joka tulisi ensin voittaa.

      • teuta

        Tuntuu sadulta ,älä pahastu, minusta on joku saanut outoja otteita
        jostakin hullutuksista , ja saa ta na tekee haluu . tai sinnde päin..


    • Tämä siis lähdeteorian antama tekninen vastaus kysymykseen Miksi?

      Teologisesti kaksi eri luomiskertomusta antavat yhdessä monipuolisen ja syvällisen sekä tutkittavan kuvan maailman luomisesta.

      Pappiskirjan luomiskertomus, "ensimmäinen" on luonnontieteellinen ja hämmästyttävästi lähellä sitä perustavaa kuvaa, joka luonnontieteissä on kehittynyt tutkimuksen tuloksena - asteittainen elämän luominen, vaihe vaiheelta, luomisen päivä päivältä. Väillä tulee yö, joka on taustakaikua suurille elämän tuhovaiheille muinaisuudessa, joista sitten nousee uusi entistä ehompi elämä.

      Jahvistin luomiskertomus, "toinen", on hengellinen näky, visio, myyttinen ja mytologista kieltä käyttävä Jumalan ja ihmisen suhdetta kuvaava kertomus, joka ei ole laisinkaan luonnontieteellinen.

      Raamatun pilkkaajat naureskelevat toisen luomiskertomuksen ilmausta ja mahdottomuuksia, koska he eivät näe sen kirkasta ja syvällistä sisältöä sokeudessaan.

      Näin on myös tämän päivän tieteen kanssa: luonnontieteet, kehitysbiologia ja muut, antavat kyllä valtavasti tärkeää tietoa ihmisen menneisyydestä ja nykyisyydestä, paikasta luomakunnassa, mutta jättävät kuitenkin kylmäksi. Tarvitaan filosofian ja uskonnon maailma mukaan täydentämään kuvaa siitä, kuka on ihminen.

    • teuta

      No jos et vielä tiedä kuka on ihminen onpa kummajuttu mies on pappi jo
      ties mionennessako polvessa? ja mitä sanot Asian vahvistus kertomuksesta
      jota Raamattu seraa koko aika , siksi toiseksi kysymys on Pyhän Hengen sa-
      nelemasta kertomuksesta ,voiko sitä laitta kyseen alaiseksi MILLÄÄN.
      .
      minusta sinun toinen kertomus on Varmistusta ,niin kuin Raamattu siitä ja
      monista muista varmistuksista kertoo, , mitä sanot tähän , ePaimen. .

    • Teuta

      NIIN ,JUMALA EI PUHUNUT MISTÄÄN ,FILOSOFIAN MAISTEREITA ,JUMALA
      PUHUI USKOSTA ,ASIOIDEN OIKEIN MENEMISEKSI JOS ,TARVITAAN MAISTERIA
      HÄN KYLLÄ KERTOO SEN JA SANOO MITÄ PITÄÄ TEHDÄ JA MISTÄ PUHUA.
      KOSKA PITÄÄ PUHUA , MISSÄ ? ,SE ON VARMASTI TÄRKEÄTÄ.

      MUTTA ONKO TARPEEN . TIETENKIN MAISTERI ON LUKENUT HÄNELLÄ VOI OLLA MONEN VUODEN LUVUT, TAKANA MUISTAN MUUTAMAN MONTA KUTEN HUSS. 1393-1396.MAUNU TAVAST 1396-1399. M.AGRICOLA 1533- 1537...MELANCTHON N.2 VUOTTA , JA NYKYISIÄ MAISTEREITA n. 3 VUOTTA 4.VUTTA JA TOISET EI VALMISTU KOSKAAN ..
      .
      MUTTA TARKOITIN ETTÄ ETTÄ NE KUN VALMISTUU VOIVAT OASTESSAAN TEHDÄ MINKÄ LAISIA HUOMIOITA VAAN ,TIETENKIN SE EDELLYTTÄÄ ETTÄ SNAJUON
      JA ÄLLI ON TALLELLA ,ETTEI ALETA JUOKSEMAAN KAHDEN KERTOMUKSEN PERÄSSÄ KOSKA SITÄ EI OLE . UGH OLEN PUHUNUT. .

      • Hei teita, kirjoituksesi osoittavat, että luet kyllä Raamattua ja pohdit sen vuosilukuja. Ne osoittavat myös, että et ole tutkinut Kirjoituksia etkä saanut opetusta Mooseksenkirjoista.
        Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen, mutta ei periaatteella "istu ja usko" vaan periaatteella "mene ja lue"

        On myös kaksi eri kertomusta Kaislameren ylittämisestä, joita ei voi yhdistää tekemättä väkivaltaa Raamatun omalle tekstille.

        Totuus ei ole uhka Jumalan Sanalle, epätotuus, virheelliset kÄsitykset, suoranaiset valeet ovat uhka.

        Sinä mollaat minua, mutta itse olet sokea koska et mene ja tutki kirjoituksista, onko asia niin.


    • teuta

      ePAINEN ,eikö ole vähän aihettakin ;vaikka en molla tietoisesti joku voi ohjata ,
      minua että asia tulisi oikein sinun tiertoosi .. Tarkoitan sitä että minä vaikka ,
      olen uksinkertainen ,en noihin ajatuksiin pysähdy pätkaksikään , olen kasvanut
      KL:llän kylässä , ja kuullut niin fantastisia saarnoja jotka on ollut ihana taltioida
      .
      Hän oli tosiviisas osasi Raamatun melkein ulkoa ,ei koskaan sanonut että siinä on
      kaksi kertomusta , vaan puhui varmistus sanoista , ja sitä olen kertomassa myös
      sinulle niinkuin kaikille , ETTÄ SAA TA NA LLA KYLLÄ ON Tarinoita koska hänen
      pitää saavuttaa jokin tila ,että voisi päästä pälkähästä omasta mielestä.
      .
      Jumala on hänet tuominnut jo SEN TAIVAAN KAPINAN JÄLKEEN ,ENNEN MAAHAN
      HEITTOA. Minä aina ennen luulin että kun hän tulee maanpiiriin tapahtuu palamista
      kuin asteroidilla , sitten EH. sanoi kuule hän oli henki olento ei hän voinut palaa ei satuttaa . vaikka oli paha henki ,oli kuitenkin henki olento. Toinen asia.
      .
      vai oliko jo kolmas. Jumala teki Henkensä kautta yhden kertomuksen sen joka
      on Aadamista ja Eevasta , heistä ensin LUOTIIN Aadam ja eläinten nimityksen
      jälkeen Kohta sitten Eeva , ei heitä luotu nipussa niinkuin 1:Moos,1: 27 antaa sen
      ymmärtää, ja siinä oli toinenkin juttu , ihmisen Luomista ei voinut heti jatkaa kun
      piti saada selvyys ,kuinka äly,aivot ,järki ,hermot, skulaa , näin HERRA oli päättä-
      nyt ,ja teki kontrollinsa .
      .
      vielä siitä luomisen jatkosta , se varmaan tarkentui siksi että jos Aadamissa olisi ollut jokin vikä ,sen korjaus olisi ollut hänessä ei molemissä. mutta sellaista ei ollut
      Kaiken voi kyllä sanoa toisinkin , ALUKSI OLI ,EI MEIDÄN TARVII OLLA NIIN TIETÄVIÄ
      eikä me ollakkaan me vain luulemme.
      .
      pyydän anteeksi ,jos koskin hipiään ,, joka on arka minun pitää sanoa , että olet kyllä
      kultivoitunut , mutta sillä ei saa Jumalan Rakkautta. Ja sitä me tarviimme jos ajttelemme olevamme Jumalan lapsia, kun olemme Jumalan lapsia olemme perilliset
      Jeesuksen kanssa perilliset, tarkoittaa sitä kun hän on kuollut ja noussut ylös , mekin
      nousemme Taivaaseen ylös ,koska olemme kanssa perilliset !.
      .
      Minä pidän tämän kaltaista kertomusta Jonka olen ensinkuullut KL:n ja EH:n suusta.
      ja sitten monien kanssapuhujien suusta . nykyään on tälläiset asiat menneet melkein
      manan majoille kaikkea krääsää kerätään mutta asiasta ei mitenkään sillai että se
      ketään enää lohduttaa. kuten KL:n ja EH:n Puheet oli aina paikallaan . .

      • Teuta

        Tutkin noita 1.ja 2, osoittamaasi kertomusta , niissä on selvävästi tarkoitettu se.
        mistä olen sanonutkin , koska pidä 1 kertomusta jo hyvönä en puutu siihen paitsi
        sanon kuin EH:n tämä toinen kertomus vahvistusta ,joka selviää jo 4.5 jakeen
        aikana heti kummassakin sanotaan vahvistusta alkuun sitä ei voi kukaan ottaa pois,tähä pitää sanoa että se mitä eilen kirjoitin pitää paikkansa vieläkin.
        .
        Esimerkiksi 4. tämä on kertomus siitä kuinka Taivas ja maa saivat alkunsa ,silloinkuin ne luotiin. ,varmistusten varmistusta kaiken aikaa ..
        pitäisi ymmärtää ,kun on tehty maailmankaikkeus LUOMALLA joka pitää sille
        ihmiselle todistaa joka 1447eKr. oli ja vaikutti kolmanneksi .
        .
        2:5. Ja maan päällä ei ollut viellä yhtään pensasta ,, ILMAN MUUTA SE KERTOO SIITÄ KUN ALKU OLI OLLUT JA MAA OLI AUTIO JA TYHJÄ.
        VOI SEN AJATUKSEN YMMÄRTÄÄ KUN lUOMINEN TAPAHTUU 5643EkR. JA
        kERTOMUS LAITETAAN KIRJAAN 1447eKr. SIINÄ ON 4195 VUOTTA AIKAA
        KULUNUT ,,YKSI KERTOMUS JA YKSI HERRA YKSI KASTE YKSI USKO. .


    • TEUTA

      ePaimen , JOSA VIELÄ TUNTUU SAMALLE ,EN VOI MITÄÄN.
      .
      PITÄÄKÖ MINUN PITÄÄ ISLAMILAISTA uskovan,VAIKKA TIEDÄN HÄNEN
      OLEVAN KAIKKEA MUUTA , JA PIDÄN KORANIA ,LASTEN SATUKIJANA
      AINAKIN SILTÄ OSIN KUN SE OMISSA VANHOISSAAN NE 3 KOLME ILM.
      LUKUA ON RAMATTUA .JA HE ON HAKENEET NE JERUSALEMISTYA 638jKr.
      .
      TODELLA EN TIEDÄ MITÄ NÄISTÄ IHMISET YLEEN AJATTELEE ETTEKÖ USKO
      ETTÄ JOKAISEN TULEE JOSSA KIN VAIHEESSA SANOA MITÄ AJATTELEE VASTA
      SITTEN SEN TIETÄÄ MUUTKIN ,,MENEN KALAAN SANOI PIETARI JA MINÄ MYÖS
      SANOI TOINEN , NIIN ETTÄ HEITÄ LÄHTI SITTEN 7. JA TÄMÄ TAPAHTUI kRISTUKSEN
      YLÖS NOUSEMISEN JÄLKEEN SIIS KUOLLEISTA HERÄTETYN JÄLKEEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe