korjatako vanhaa vai ostaa uusi

cykel.ben

Hankin pari vuotta sitten syysalennuksesta parisataa maksavan 21-vaihteisen. On toiminut hyvin, mutta. ilmeisesti ajan myötä vaihteita pitää korjailla tai oikeammin korjauttaa, kenties uusittava takapyöräkin tai ainakin korjattava sen puolausta.

En ole merkkitavaroiden perään,en merkkipyörienkään.

Kannattaako tuollainen peli korjauttaa vai onko viisaampa hankkia uusi syyslannuksista? Kannattaisiko vanhasta värkätä perinteinrn yksivaihteinen ajopeli?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spaceri

      Jos koettaisit jotenkin hahmottaa, onko se runko hyvä ja sopiva omille mittasuhteille. Kaikki riippuu siitä. Osia saa edullisesti netistä. Tietysti sen kokoaminen maksaa ja mahdollinen korjaus.
      Jollakin merkillä ihmiset yleensä ajavat, toisaalta jos ei ole merkkiä, voi olla ettei sellainen kiinnostaa varkaita. Saa ajella rauhassa kaupungilla.

    • markettipyöräilijä

      Minulla on 10 vuotta vanha hybridi joka on aikanaan maksanut marketin syysalessa 189€, itse olen toinen omistaja ja ostin sen käytettynä 125€:llä. Olen ajanut joka kesä noin 1000km kesässä. Vaihteita ei ole tarvinnut korjata, säätää kylläkin lähinnä sen jälkeen kun takavanteen irroittanut esim. puhjenneen renkaan korjausta varten. Etuvaihtajaa ei ole tarvinnut säätää.
      Takavanteesta meni puolia poikki ja se on uusittu. Tämäkin tapahtui, kun pyörällä kuljetettiin toista henkilöä ja tuo paino oli liikaa. Tuolloin pyörällä oli ajettu jo 7 vuotta. Uusi takavanne kustansi ehkä 60€ vaihdepakkoineen Biltemasta. Ketjut on vaihdettu kerran ja renkaat pari kertaa. Etuvanne sai joskus pussikaljat pinnojen väliin ja pyörä vinkui kuin pieni porsas aina sadekelillä jarruttaessa, rihtaamalla tuokin korjaantui ja pyörii alla vieläkin.
      Mielestäni on ollut kelpo peli hintaisekseen. Itse olen korjaukset tehnyt, tehdessä opetellut jos en ennestään ole osannut. Samaa suosittelen, muuten tulee hintavaksi. Pyörä on kumminkin aika yksinkertainen kapistus ja osat on halpoja.

    • 37män

      Jos korjautat vanhan, niin otat osaa Suomen työllisyyden parantamiseen työllistämällä pyörän korjaajan vähäksi aikaa.
      Kun ostat uuden, lihotat marketin omistajan kukkaroa.

    • Alkup_maantiepyöräi

      Periaatteessa ei ole mitään taloudellista järkeä korjata tai varsinkaan korjauttaa tuollaista, mutta itse korjaamalla oppii ja tuo on hyvä harjoituskappale. Ei harmita, vaikka joku menisi pieleen. Hanki työkalut ja korjauspukki vaikka Motonetista ja ei muuta kuin töihin.

      • Pääsee_jo_pikälle

        Työkalusarjaksi ei kannata ottaa ihan halvinta, mutta ei sen tarvitse olla mikään Pedro's. Halvimpien karkaisu on niin huono, etteivät ne kestä kaikilta osin.

        https://www.motonet.fi/fi/tuote/383843/Super-B-Classic-Tyokalusarja-25-osainen

        Telineeksi satunnaiseen käyttöön käy halvempikin.

        https://www.motonet.fi/fi/tuote/381064/Polkupyoran-korjausteline

        Netissä, esimerkiksi ParkToolin sivuilla on hyvin ohjeita. Samoin YouTubessa on kaikenlaista. Joku perusteos kannattaa kuitenkin hankkia.

        http://www.parktool.com/blog/repair-help

        https://www.booky.fi/tuote/milson_fred/polkupyorakirja_polkupyoran_huolto_ja_korjausopas/9789524720809


    • kissansilmä

      Pyörän voi ehkä muuttaa sinkulaksi, jos tykkäät vaihteettomasti enemmän. Netistä löytyy neuvoja sinkulan tekemiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe