Trimmausta kovaan tuuleen

FF27Charlotta

Purjeneulomoista käytävään keskuteluun laitoin purjehdusvideon Porkkalanselältä 10 m/s tuulella. Se herätti jonkinverran keskustelua, koska fokan etuliikissä oli löysää ja isopurjetta ei ollut reivattu. Alla olevan videon kuvasin viime viikolla kun sattui kova (13 m/s) tuuli välillä Barösund - Rödjan. Vesi on tällä kertaa tasaisempaa, mutta tuuli oli varsin epätasainen ja puuskittainen. Videon alku on kuvattu kovimman tuulen hetkellä. Lähdin matkaan täydellä isolla, mutta tuulen noustessa yli 12 m/s, oli se liikaa ja piti laittaa reivi. Mitä ajatuksia videon trimmit herättävät? Pitäisikö esim. reivatun ison olla litteämpi? Jos kyllä niin miten?

https://youtu.be/FEobEhATIg4

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TS36

      Hyvinhän tuo kulki. Käyppäs jossain kilpailuissa.

      Voisitko ajaa ylemmäksi, vindexi auki viiksestä?

      Itse kirisyäisin reiviköyden kireämmälle. Ei ainakaan liikaa iso elänyt eli puuskissa on vara sitä löysätä.

      Fokka minusta hyvin ja päästävä.

      • FF27Charlotta

        Kiitos. Sitä olen miettinyt, että kannattaako tuolle kilpailemiselle pikkurilliä antaa. Että mitä siitäkin sitten seuraisi. ;)


    • sadlfkfäkfdöl

      Ei huono! Lankojen mukaan ajo juuri oikein kun poweria hieman liikaa (eli tuulenpuolen lanka sojottaa yläviistoon). Fokka tarpeeksi litteä alhaalta, falli vaikuttaa tapeeksi kireältä. Fokan twistiä ei tarpeeksi näe, mutta ei ainakaan ihan pielessä.
      Ison alaosa tulee olla "levy" ja aika hyvin näin on vaikka reivi voisi tietysti olla kireämmällä (vaikutus lähinnä että puomi nousee korkeammalle). Isossa perustwisti, jos liikaa poweria niin voisi skuuttia vähän päästääkin ja vastaavasti ottaa levangilla sisään. Tuo lisätwisti tekee sitten puuskista läpiajamisen helpommaksi. Iso voisi olla keskeltä ja ylhäältä litteämpikin mutta se lähinnä hekin tehoista/säätövaroista kiinni.

      Tämä nyt tosin ilman FE83 kokemusta, mutta muilla kisaamisesta kyllä aivan hitosti.

      • FF27Charlotta

        Kiitos. Tuollainen muistikuva itselläkin oli, että yläviistossa kun on langat, niin hyvä on. Ehkä ole aristellut kiristää puomiliikkiä reivissä. Se kun tehdään vinssillä. Täydellä isolla taas mastolta käsin vetämällä. Jokin talja siinä taitaa kyllä silloinkin olla.


      • fghjfghhfg

        Tuo on Seldenin puomi, joten puomiliikin kiristimessä on puomin sisällä talja, siksi niin kevyt. Kun reiviä kiskot sisään niin (vaikka siinä on tuollainen 2:1 veto) siinä on kovat kitkat. Eli vinssillä kireälle vaan. Muista kuitenkin löysätä kiki....


    • goopoojoo

      Puomiliikki voisi olla kireämmällä omaan silmään, tosin etänä on aika hankala tsekata loppurutistuksia. Omassa veneessä viimeiset knotsinosat otetaan pers-tuntumalla ja fiiliksen mukaan.

    • kilpaillaan

      Jos sulla on sama vene alla kun siihen seuraavan kerran hankitaan uutta isopurjetta, laita sellainen jossa ylälatta on nykyistä pitempi. Siis enemmän ahvenselkää aivan ylös. Sellaisella ison saa twistaamaan auki ylhäältä, nyt se sulkee sieltä hieman liikaa eikä sitä voi säädöillä korjata, varsinkaan reivattuna. Täydellä isolla hekillä saa mastoa taipumaan keulaharuksen yläpuolelta mikä osittain auttaa, muttei ole tavoitellun muodon kannalta yhtä hyvä. Pidä myös huoli, että jos ison pinta-alaa tulee lisää, niin reivattuna sitä ei ole yhtään nykyistä enempää. Eli reivi lyhentää sitten etuliikkiä hieman nykyistä enemmän. 30 asteen kallistus on liikaa myös puuskissa esiintyessään, VMG alenee.
      Isoa ei missään tapauksessa kannata ottaa levangilla sisään ja päästää skuuttia, se hidastaa sillä twistiä tulee silloin lisää koko korkeudelle, ja samalla muoto tulee pussikkaammaksi mikä lisää aerodynaamista vastusta, mikä johtaa väistämättä VMG:n tippumiseen. Puuskissa joko nostat ylemmäs tai päästät vaunua levangilla alemmas, riippuen miehistön määrästä ja käytettävissä olevien säätöjen laadusta. Jälkimmäinen on parempi silloin kun se onnistuu myös käytännössä eikä vain teoriassa, eli vaunua saa myös puuskan jälkeen takaisin koskemattaison jalukseen tai muuttamatta kurssia. Fokan muilla säädöillä ei ole suurempaa merkitystä, paitsi keulaharuksen suuremmalla kireydellä, siis verrattuna videon tilanteen ja tavoitellun muodon välillä. Yksinpurjehtijan ei kuitenkaan kannata laittaa barduunoita tuohon veneeseen saaristopurjehduksessa.

      • FF27Charlotta

        Kiitos kommentista. Tuo ahvenselkä onkin mietityttänyt. Saisi myös kivasti tehonlisäystä myötäisille tuulille. Tähän veneeseen en isoa enää uusi, mutta parempi maksella noita oppirahoja tässä kokoluokassa kuin isommassa.

        30 astetta on varmasti kisaillessa liikaa, mutta tässä tapauksessa tapani ottaa puuskat oli selkeästi energiatehokkain tapa kipparille. Levanki on varsin nahkea ja sen siirtely ei noin puuskittaisella kelillä ole mielekästä.


    • Ffifififfi

      Ihan hyvältä näyttää. Jos jotain pitää sanoa, niin iso näyttää aika pussikkaalta saalingin paikkeilla, ja syvin kohta on aika edessä. Saisiko mastoa taivutettua enemmän ?

      • FF27Charlotta

        En tiedä saako. Ylävantit ovat todella kiereällä. Uusin keväällä vanttiruuvit pronssiseksi ja nyt oli kevyt kiristää. Alavantit taas ovat todella löysällä. Jouduin laittamaan kuminauhat kiristämään, kun hakkasivat suojanpuolella ikävästi. Rake n. 5 % ja muutenkin tuntuu että täydestä isosta saa tehot kivasti pois tarvittaessa. Tuossa kuva kun hekki vedetty tiukalle:

        http://postimg.org/image/yrvbr2hjx/


      • Fiifififiif
        FF27Charlotta kirjoitti:

        En tiedä saako. Ylävantit ovat todella kiereällä. Uusin keväällä vanttiruuvit pronssiseksi ja nyt oli kevyt kiristää. Alavantit taas ovat todella löysällä. Jouduin laittamaan kuminauhat kiristämään, kun hakkasivat suojanpuolella ikävästi. Rake n. 5 % ja muutenkin tuntuu että täydestä isosta saa tehot kivasti pois tarvittaessa. Tuossa kuva kun hekki vedetty tiukalle:

        http://postimg.org/image/yrvbr2hjx/

        Joo, toppi taipuu kivasti, mutta alaosa on suorempi. Näin se varmaan 3/4-takilalla menee. Reivatulla purjeella pussi jää sitten isommaksi, kun purjetta ei ole maston taipuvalla osalla.

        Alaosan mutkaa voi lisätä keulastaakia pidentämällä ja/tai siirtämällä mastonjalkaa taaksepäin (jos on kannen läpi menevä masto). Nämä siis lisäävät prebendiä, jolloin mutkaa on kevyessäkin kelissä enemmän. Jos iso toimii reivaamattomana hyvin, niin ehkä kannattaa antaa olla noin.


      • ettäsilleen
        FF27Charlotta kirjoitti:

        En tiedä saako. Ylävantit ovat todella kiereällä. Uusin keväällä vanttiruuvit pronssiseksi ja nyt oli kevyt kiristää. Alavantit taas ovat todella löysällä. Jouduin laittamaan kuminauhat kiristämään, kun hakkasivat suojanpuolella ikävästi. Rake n. 5 % ja muutenkin tuntuu että täydestä isosta saa tehot kivasti pois tarvittaessa. Tuossa kuva kun hekki vedetty tiukalle:

        http://postimg.org/image/yrvbr2hjx/

        Nuo pronssiset vanttiruuvit ovat luksusta. Happoisiin ei ole palaamista, kun on kerran tuota herkkua saanut maistaa. Onnittelen hyvästä valinnasta.

        Tuo keskipurjeen pussikkuus johtuu siitä, että purjeen mastoliikin kaari ja maston kaari eivät sovi yhteen. Ikään kuin purjeessa on enemmän kaarta kuin masto antaisi mahdollisuuden. Jos ja kun alavantit ovat aivan löysällä pitäisi maston taipua ylävanttien kiristyksestä ja hekillä pitäisi taipua vielä lisää latistaen isoa.

        Syksyllä kun viikkaat purjeen talvea varten levitä se tasaiselle alustalle ja pingota köysi topin ja halssikulman väliin ja arvioi mastoliikin kaaren suuruutta ja kaaren jakaumaa liikin matkalla. Tämän jälkeen vedät ison fallin puominivelen tyveen ja arvioi vastaavasti maston taipumaa. Purjeen kaaren tulisi olla samaa luokkaa kuin maston taikka himpun kaarevampi. Jos eroa on paljon syy purjeen pussikkuuteen on löytynyt. Hekki pohjaan kiristettynä tulee maston kaaren olla purjetta suurempi - näin purje saadaan latistettua.

        Korostan, ettei pussikkuus ole sinällään mikään pahe, vaan kaikki riippuu kyseessä olevasta veneestä ja sen ominaisuuksista. Esim. Hain iso on toooodella pussikas verrattuna moderniempien veneiden isoihin.


    • Seppomartti

      Edelliseen videoon verrattuna minäkin pidän trimmiä hyvänä. Valitettavasti isosta puuttuu ahvenselkä, mustat raidat ja itse lisäisin vielä tell talet ison keskelle. Seurava iso voi olla huomattavati isompi jo kahdella täyspitkällä ylälatalla.
      3 ehdotusta kiristää reiviä mutta miksi? Jos kangas on jo vedetty lautasuoraksi niin tuossa tilanteessa seuraa vain tuhoa. Reiviköyttä muuttamalla voidaan hieman kiristää mutta miksi?.

      • alksdfjhlFJAÖDLFJD

        Eihän tässä ole muuta sanottu kuin että reivin kiristäminen veisin puomin korkeammalle eli pois päiden läheisyydestä.

        Mutta toinen juttu on tuo ahvenselän ja jopa fatheadin ihannoiminen depower mielessä. On kyllä nyt luettu liikaa lehtiä... Ensinnäkin, twistiä tulee skuutin/levangin suhteella ihan tasan yhtä paljon onko millainen ahvenselkä vain. Isolla ahvenselällä tämä on toki hieman enemmän automaattista, mutta nyt puhutaan käsittääkseni cruising-veneestä...

        Mikä levangin/skuutin suhde tulisi ollariippuu erittäin paljon olosuhteista ja venetyypistä. Esimerkkinä: H-veneessä ei juuri koskaan lasketa levankia mutta löysätään skuuttia eli lisää twistiä; vene on ns."höjdivene" . Avomeriveneissä osittain aallokosta riippuen: ensin pelataan levangilla mutta erityisesti jos kova aallokko ja kun alkaa poweria olemaan liikaa niin lisää twistiä (eli ison skuutista ulos) jotta levankia saa takaisin. Isompi twisti on parempi isompaan aallokkoon jossa pinnamies joutuu oikeasti ajamaan isolla "groovilla".


      • 618
        alksdfjhlFJAÖDLFJD kirjoitti:

        Eihän tässä ole muuta sanottu kuin että reivin kiristäminen veisin puomin korkeammalle eli pois päiden läheisyydestä.

        Mutta toinen juttu on tuo ahvenselän ja jopa fatheadin ihannoiminen depower mielessä. On kyllä nyt luettu liikaa lehtiä... Ensinnäkin, twistiä tulee skuutin/levangin suhteella ihan tasan yhtä paljon onko millainen ahvenselkä vain. Isolla ahvenselällä tämä on toki hieman enemmän automaattista, mutta nyt puhutaan käsittääkseni cruising-veneestä...

        Mikä levangin/skuutin suhde tulisi ollariippuu erittäin paljon olosuhteista ja venetyypistä. Esimerkkinä: H-veneessä ei juuri koskaan lasketa levankia mutta löysätään skuuttia eli lisää twistiä; vene on ns."höjdivene" . Avomeriveneissä osittain aallokosta riippuen: ensin pelataan levangilla mutta erityisesti jos kova aallokko ja kun alkaa poweria olemaan liikaa niin lisää twistiä (eli ison skuutista ulos) jotta levankia saa takaisin. Isompi twisti on parempi isompaan aallokkoon jossa pinnamies joutuu oikeasti ajamaan isolla "groovilla".

        "Ensinnäkin, twistiä tulee skuutin/levangin suhteella ihan tasan yhtä paljon onko millainen ahvenselkä vain."
        Joo joo, mutta tuo ei ole se olennainen juttu, vaan se minne sitä twistiä tulee.
        Eli ei kuinka paljon, vaan minne. Fat head purjeella sitä tulee ensin ylös, ja sieltä alkaen sitten alemmas, kun kolmiopurjeella sitä tulee koko matkalle, ja ylimmäksi vasta viimeisenä. Asialla on todella suuri vaikutus, minkä missaat ihan täysin. Siitä päätellen et ole koskaan oikealla fatheadilla purjehtunut, vaan kommenttisi on juuri niiden lehtijuttujen varassa.


      • reivari

        "3 ehdotusta kiristää reiviä mutta miksi? "
        Lienee vene- ja purjekohtainen asia, mutta itse olen havaitsevinani että reilu kiristäminen latistaa purjetta hieman paremmin isommalla alueella puomista ylöspäin, eikä vain puomiliikin lähialueella. Tämä siis sen lälkeen kun liikki on jo kiristetty suoraksi.
        Ainakin kudotussa dacronpurjeessa tämä on käsittääkseni normaalia, eli reivirivin kohdalla kankaaseen tulee diagonaalirasitus jolloin se voi venyäkin rikkoutumatta.
        Kalvopurjeessa, jossa on kuidut rasituksen suunnassa, venymää on vähemmän. Joku purjeexpertti ehkä voi kommentoida tähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe