Pitkä parisuhde ja "sen tunteen" löytäminen taas

Yrittää_täytyy

Heipähei palstalaiset!

Olen ollut vaimoni kanssa yhdessä yli 15 vuotta. Miellä on kouluikäiset lapset ja asumme melko kaukana kummankin kotipaikkakunnilta, missä asuvat kummankin lähisuvut. Syy nykyiseen ja pitkäaikaiseen asuinpaikkaamme on minun hyväpalkkainen työni, jossa viihdyn ja jossa tunnen olevani hyvä. Vaimollani on myös työpaikka, jossa hän viihtyy kohtalaisesti. Perheen talouden vuoksi hänen ei kuitenkaan tarvitsisi olla töissä, vaan hän käy töissä, koska työssäkäynti rytmittää päivää ja viikkoa sekä itse ansaittu raha antaa riippumattomuuden tunteen.

Viime aikoina olemme puhuneet paljon parisuhteestamme ja hänen tyytymättömyydestään siihen. Hän on viime vuosina kaivannut enemmän läheisyyttä ja "laatuaikaa" eikä vain TV:n katselua sohvalla. Tämä on heijastunut mm. laimeana seksielämänä. Hän ei kuitenkaan ole ottanut asiaa minun kanssani puheeksi aikaisemmin, vaan näihin intensiivisiin parisuhdekeskusteluihin olemme vähän kuin ajaantuneet nähtävästi aiheettomien uskottomuussepäilyjeni kautta.

Miellä on jossain määrin erilainen päivärytmi. Hän tuntuu tarvitsevan enemmän unta kuin minä ja tämä on näkynyt vuosikausia mm. siten, että hän on mennyt aikaisin/aikaisemmin nukkumaan ja minä olen jäänyt katsomaan telkkaria. Hän on kokenut, että TV on tärkeämpi kuin hän. Minä olen ajatellut, että hän tarvitsee enemmän unta ja lepoa ja enkä halua häiritä nukkumaanmenoaan esim. toistuvalla seksin vonkaamisella tai keskustelulla. Olisihan ainakin sen keskustelupuolen voinut hoitaa siinä sohvalla TV:n ääressäkin. Se on kuitenkin hänen mielestään väärä paikka keskustelulle.

Muun muuassa nämä asiat ovat selvinneet vasta viime viikkojen aikana. Vaimoni on siis vuosiakausia pitänyt asiat sisällään ja vähän vasta pakon edessä joutunut puhumaan tunteistaan ja tyytymättömyydestään. Olenhan minäkin ollut tyytymätön viime vuosien tilanteeseen, mutta ajatellut tekeväni oikein ymmärtämällä hänen väsymystään ja passivisuuttaan. Arki lasten kanssa on kuitenkin läheisen tukiverkon puuttuessa välillä melko raskasta, vaikka minäkin mielestäni osani arjen pyörittämisestä olen tehnyt. Vaimoni mukaan tämä ei kuitenkaan ole ollut ongelma, vaan arki on sujunut hyvin ja me olemme hyvä tiimi arjen pyörittämisessä. Olenkin yrittänyt tehdä arjesta hänen osaltaan mahdollisimman helppoa huolehtimalla perheen juoksevista asioista, kuten raha-asiat, laskut, lainat, kaikki mahdolliset paperisodat, lasten vanhempainillat jne.

Vaimoni on kärsinyt lievästä masennuksesta ajoittain eikä hänen lapsuutensakaan ole ollut kovin seesteinen. Avioliiton alussa ennen lapsia hänellä oli masennuskausi ja hän harkitsi vakavasti eroamista ja muutamista takaisin kotipaikkakunnalleen. Kotipaikkakunta, lähisuku ja vanhat kaverit ovatkin hänelle hyvin tarkeitä ja hän yrittääkin käydä mahdollisimman usein siellä saadakseen omaa aikaa ilman muuta perhettä. Vimme kuukausien aikana hän on kuulemma käynyt elämäänsä läpi ja yrittänyt selvittää, mitä hän haluaa elämältä. Palat ovat kuulemma loksahdelleet paikalleen eikä hän ole minua jättämässä. Kuitenkin "se tunne" on kadonnut vuosien saatossa eikä hän ole minua ikävöinyt, kun olemme olleet esim. satunnaisen työmatkan vuoksi erillämme. Vaimo on kuulemma viime vuosia tuntenut olevansa enemmän keverisuheessa kuin rakkaussuhteessa.

Keskustelujemme perusteella olenkin alkanut paremmin ymmärtää mitä hän parisuhteelta haluaa. Harmi vain, että hän ei ole saanut sitä kerrottua aikasemmin enkä minäkään ole kokenut parisuhdekeskustelua tarpeelliseksi, kun laimeaa seksielämää lukuunottamatta arki on toiminut hyvin. Olenkin viime viikkoina alkanut huomioida häntä enemmän muutenkin kuin kotitöihin osallistumalla. Olemme esim. lenkkeilleet yhdessä, käyneet kahvilla ja ulkona syömässä ilman lapsia, viestitelleet päivän mittaan jne. TV:n katselu on jäänyt lähes kokonaan ja olemme menneet nukkumaan samaan aikaan. Sängyssä olemme olleet lähekkäin ja puhuneet menneistä vuosista ja tulevaisuudesta. Tästä kaikesta huolimatta hän tuntuu edelleen etäiseltä, vaikka kuulemma huomioiminen ja läheisyys tuntuu mukavalta. Häneltä ei kuitenkaan löydy ratkaisuehdotuksia parisuhteen parantamiseksi lähitulevaisuudessa - on kuulemma vaikea soputua uuteen tilanteeseen, kun on vuosikausia tottunut toisenlaiseen. Itsellä olisi motivaatiota ainakin toistaiseksi parantaa parisuhdetta monin tavoin, mutta hänen puoleltaan teot ovat olleet aika vähissä. Tuntuu, että hän on vain keskittynyt nauttimaan saamastaan huomioista ilman, että tekisi itse mitään merkittävää asian eteen. "Se jokin" on myös kuulemma vielä löytämättä.

Itse en halua elää kaverisuhteessa. Enpä haluaisi erotakaan edes epävirallisesti. Haluaisin auttaa vaimoani löytämään "sen jonkin", jota on niin vaikea selittää. Tiedän, että hän haluaisi kotipaikkakunnalleen läheisiensä luokse. Toistaiseksi hän on kuitenkin tyytynyt yhteisiin lomiin ja satunnaisiin vierailuihin siellä.

Jatkuu alla...

14

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittää_täytyy

      Tiedän, että vaimoni tekee siinä suuren kompromissin, että asuu kaukana kotipaikkakunnaltaan, vaikka se on niin tärkeä. Arvostan sitä suuresti. En ole kuitenkaan valmis luopumaan työstäni täällä, koska olen vakuuttunut, että perhe kokonaisuutena pärjää ja voi paremmin täällä huolimatta vaimoni koti-ikävästä. Hyvin todennäköisesti en löytäisi pitkän työuran jälkeen oman alani mielekästä työtä vaimoni kotipaikkakunnan läheltä, mikä taas heijastuisi toisella tavalla perheen arkeen ja hyvinvointiin.

      Tämä kirjoitus oli lähinnä omien ajatustenia kokoamista. Olen kuitenkin kiitollinen ajatuksistanne, joita kirjoitukseni herättää.

      • 34655

        Kun tunteet menee, ne menee. Ihan normaalia. Tuskin estettävissä. Ei ole parannettavissa.


    • Olipas paljon asiaa, mutta minulle nousi ajatus, että vaimosi ei ole läsnä tässä hetkessä kanssasi, vaan hänen sydän on jäänyt kotipaikkakunnalle.
      Eli ei osaa elää teidän elämää siellä missä nyt olette. Hän ei ilmeisesti osaa arvostaa sitä mitä hänellä on.
      Elämänne vaikuttaa kuitenkin hyvältä ?
      Ette riitele ja asiat hoituu hyvin.
      Seksi elämäänne minulla ei ole lääkettä :)
      Teidän pitää se itse ratkaista, mutta voisit joskus mennä nukkumaan samaan aikaan vaimosi kanssa, vai vältteletkö itse vaimoasi? Ehkä sinun pitäisi mennä vaimoasi vastaan.
      Toiset ihmiset eivät osaa tehdä aloitetta itse.
      Ehkä se on hänelle vaikeaa.
      Ole sinä mies ja ota vaimosi :)
      Voittehan mennä myös seksuaaliterapeutin luokse.
      Voimia teille!

    • sonja_O_

      Moi! Kirjoituksestasi tuli mieleen Apulannan biisi, Hiekka, tämä kohta:

      "Vaikee löytää kun ei tiedä mitä etsitään
      Vaikee suunnistaa kun ei nää yhtään mitään"

      Etenkin, jos on etsimässä kadotettua tunnetta, voi pian olla pulassa. Elämähän on aina tässä ja nyt, tämä hetki, tämän hetken tunteet. Tunteita tulee ja menee. Harvoin ne palaavatkaan täysin samanlaisena. Tunteet muuttuu ihmisen mukana, vanhojen tilalle tulee uusia. Kutsuisin vaimosi etsimään "sitä tunnetta" yksinkertaisesti haikailuksi. Ja vähän elämän tuhlaamiseksikin. Ja/tai paikoilleen juuttumiseksi. Vaimosi on jäänyt "sen tunteen" vangiksi.

      Jotta pystyisitte parantamaan liittoanne, se tuskin onnistuu tiettyä toisen tunnetta tavoittelemalla. Luottakaa minuun, tunteet eivät tule käskemällä, palaa odottamalla, kutsuen. Ne tulevat vain, jos ovat tullakseen. Sitten ne taas menevät. Vaimollesi, kuten varmasti sinullekin tekisi hyvää perehtyä tunteisiin tarkemmin. Lukea alan kirjallisuutta, käydä luennoilla/kursseilla. Kenties parisuhdeleirillä? Sitten kannattaa olla vaan, ihan rauhassa. Ja välillä tehdä jotain mitä ei kumpainenkaan ole ennen tehnyt.

      "Tuntuu, että hän on vain keskittynyt nauttimaan saamastaan huomioista ilman, että tekisi itse mitään merkittävää asian eteen"

      Miksi ihmeessä vaimosi ei saisi nauttia saamastaan huomiosta? Toki hänen pitäisi tajuta, että myös sinä kaipaat (positiivistakin) huomioita.

    • Kato analysointimies on takaisin. Tälläkertaa ihan hyvä tarina ja se hyvin tavallinen tarina.

      Nyt tarinan miehellä alkaa jo olla kiire. Tarinan naisella saattaa jo olla rinnakkaissuhde, vaikka sanookin, ettei mitään hätää.

      Tarinan nainen on siitä tyypillinen, että olettaa miehen taikovan "sen tunteen" takaisin. Eihän hän sitä itse periaatteessa tarvitse, koska jossain on jo joku toinen, jonka kanssa "se tunne " tulee.

      Nainen kuitenkin haluaa tuoda nyt asian esiin ennen eroa, koska sitten hän voi jälken päin sanoa ystävilleen ja sukulaisilleen puhuneensa asiasta tarinan miehen kanssa, mutta ei tullut mitään.

      Niin se vaan menee, että erilaisilla kotitöillä yms on hyvin vähän mitään merkitystä, jos avioelänä miehen kanssa on tylsää ja mies tuntuu olevan itsestäänselvyys. Paljon parempi, jos tarinan mies jättää muutaman pyykin ripustamatta ja järjestää illan kaupungilla ja sen jälkeen nai vaimolta aivot pellolle.

    • SameAsYourWife

      Tunnistan hyvin vaimosi tunteet. Olen turhautunut suhteesemme. TV on se kapine, minkä mieluusti poistaisin kodistamme. On hienoa, että olet viime viikkoina mennyt vaimosi kanssa samaan aikaan nukkumaan. Sitä minäkin kaipaan omassa suhteessani. Tosin ,eidän parisuhteessa tarpeet eivät ole jääneet epäselviksi, mies ei vain vastaa tarpeisiini (yhteinen aika ja seksi)

      Sitten jos hän on joskus toteuttaanut tarpeitani, niin taustalla on kuitenkin pitkään jatkunut pettymykseni, mikä aiheuttaa sen etten luota tilanteen jatkuvuuteen tai oikeaan muutokseen. Ajattelen kaiken palaavan kuitenkin smaan vanhaan, koska se on selkeästi miehelle mieluista (TV:n tuijotus sen sijaan että olisi vierelläni ja saisin läheisyyttä ja seksiä).

      Mutta "sen tunteen" palautuminen on kyllä ajoittain tapahtunut. Se tulee ajanjaksoina, kun näen miehen olevan rentounut, iloinen ja aistin hänen rakkautensa. Jos hän ihailee aidosti minua, minulla on parempi olla ja se ruokkii tunteitani. Tosin läheisyyden puute ehkäisee sen, että olisi luottamus tilanteen jatkuvuuteen.

    • realwoman_vm63

      Sen tunteen... onpa epämääräisesti sanottu. Oikeastaan vähän järjettömästi ;). Kumppanilla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan, todellisuudessa siis. Puolison tunteet kun eivät ole todellisuutta. Ne ovat vain tunteita. Niitä tulee ja menee kuten tuossa edellä sanottiinkin.

      Ehkä vaimosi kaipaa vain huomiota. Jota on nyt saanutkin. Turha haikailla kotipaikkakunnalleen takaisin. Veikkaisin, että sieltäkin on jo aika päivät sitten kadonnut se alkuperäinen tunne

    • 7167

      Väriä elämään! Aktiviteettejä, haasteita, onnostumisen iloa ja pettymyksistä toipumista! Vaihtelua!
      Tasapaksu elämä passivoi.

      Kotipaikkakunnan haikailu tuntuu oudolle. Lieneekö vain merkki virikkeiden puutteesta?

      Minun on helppo esiintyä asiantuntijana koska ko. ongelma-alue on meille täysin tuntematon.
      Ainoa poikkeus olivat ne pari kuukautta kun viimeinenkin tenavamme lähti opiskelemaan Helsinkiin. Silloin vaimo oli vähän aikaa jotenkin poissaoleva. En näkyvästi reagoinut siihen mutta otin huomioon omissa toimisani.

    • Miksinäin

      Voi kuinka itkettikään kun luin kirjoituksesi Yrittää_täytyy. Moni mies ei edes viitsisi yrittää. Kunnioitan sinua suuresti kun haluat tehdä kaikkesi jotta puolisollasi olisi asiat hyvin. Minulla on kaikin puolin hyvä mies kuten sinä. Mutta..... jostain syystä en tunne itseäni enää 15 vuoden jälkeen onnelliseksi ja tämä tunne vain vahvistuu. Olemme uusiopari ja lapsemme ovat aikuisia ja kaukana meistä. Haluaisin muuttaa elämäämme niin että muuttaisimme rivitaloon tai kerrostaloon omakotitalosta, koska kummankin voimavarat hiipuvat pikku hiljaa. Emme ole naimisissa ja omakotitalo jossa asumme on miehen lapsuuden koti ja vanha jossa remonttia pitäisi tehdä kaiken aikaa vaikka sitä on tehtykin. Itselläni on rivitaloasunto joka on toistaiseksi lapseni käytössä. Meillä olisi vara hankkia yhteinen asunto tai niin että jonpi kumpi hankkii omiin nimiinsä asunnon, mutta avopuolisoni ei halua lähteä omakotitalosta. Meillä on yhteinen kesämökki myös. Olen nyt jo vuosien ajan pyytänyt avopuolisoani miettimään helpompaa asumismuotoa ja aina minulle on suututtu ja kerrottu, että hän kyllä miettii kaiken aikaa vaihtoehtoja. Nyt olen itse vain niin väsynyt tuohon mietintä aikaan, kun toinen osapuoli ei koskaan ota asiaa puheeksi enkä saa minkäänlaista vastausta kuinka kauan hän aikoo vielä miettiä. Tämä kaikki vaikuttaa myös yhteiseloon. Olen väsynyt, haluton jopa ärsyyntynyt kaikkeen yhteiseloon. En osaa antaa minkäänlaista hellyyttä enkä varsinkaan ottaa sitä vastaan. Olen aivan tunne köyhä. Ei itketä ja vielä vähemmän naurattaa. Ainoa tunne mitä koen on voimattomuus ja välillä jopa viha. Kärsin itse suunnattomasti flegmaattisuudestani, mutta en voi sille mitään. Tuntuu, että sairastun kaiken aikaa lisää ja lisää. En vain jaksa kiinnostua enää mistään. Kotimme on ollut aina siisti ja tip top, mutta nyt ei riitä henkinen jaksaminen hoitamaan edes kotia muuta kuin pintapuolisesti. Olen nyt puolen vuoden ajan katsonut asuntoja jonka voisin ostaa, mutta asunnon koko mietityttää koska tiedän, että itse tulisin toimeen yksiössä tai pienessä kaksiossa, mutta jos 2 asuisi samassa niin neliöitä saisi olla vähän enemmän. Tiedän sen tosiasian että avopuolisoni tulisi mukaan ostamaani asuntoon ja jättäisi vaikka tyhjilleen omakotitalonsa, mutta ei haluaisi osallistua kustannuksiin ja ylläpitoon kun asunto olisi minun. Itse olen maksanut omakotitalon ylläpidosta, kuluista, remonteista ym. aina puolet jo 15 v ajan jonka hyöty jää myös hänen lapsilleen. Avopuolisoni ei ymmärrä etten jaksa eikä ole enää palavaa haluakaan kartuttaa hänen omaisuuttaan varsinkin kun olen 4 v sitten jäänyt eläkkeelle. Toivon, että itse löytäisin "sen tunteen" vielä avopuolisooni, mutta jostain syystä olen niin syvällä etten uskalla uskoa edes toiveeseeni. Sinulle ja puolisollesi toivon sydämestäni, että "se tunne" löytyy välillenne.

      • miesvm_1967x

        Älä liitä tätä itseesi mutta juuri tässä on tapaus jota symbolisoin eräässä toisessa ketjussa, sanoin että sika haluaa maata omassa montussaan :( On mullakin omakotitalo jota olen rempanut yli 50keurolla. On tässä omat hyvät puolensa kun tilaa on 300 neliöö yhteensä ja pihaa. Mulla vaan on koira joka on pennusta asti ollut tässä talossa, mailla, eikä varmasti osaa asettua kerrostaloon tai edes rivariin. Muuten olisin valmis myymään koko höskän ja muuttamaan naiseni kanssa jonnekin muale mutta koiraa en lopeta :D No, meillä on sopimus että talo myydään sitte kun kumpikaan ei jaksa kolata lumia. Viime talven perusteella sitten kait asutaan tässä aika pitkään ;) Koira elää vielä 5-8 vuotta. Sitten on itellä ikää ja ura auki. Kattellaan :)


      • Miksinäin

        Ei minulla ole mitään syytä ottaa itseeni. Meillä kaikilla on elämässä asioita joista haluaisi pitää kiinni. Ja se on ihan ok. Kuten kirjoitit, että niin kauan asutte omakotitalossa kun jaksaa kolata lumia. Näin minäkin ajattelin, että meillä tehdään. Mutta ei. Yksi pallolaajennus monta muuta sairautta ei ole meillä vielä laittanut avopuolisoani tekemään asioiden eteen mitään. Viime talvena minä tein lumityöt, mutta en valita koska otin sen hyötyliikuntana. Itsehän se on tehtävä valinnat hyvään elämään ja sitä olen nyt työstämässä. Aurinkoista ja lämmintä loppu kesää ja syksyn odotusta!


      • jaana_
        Miksinäin kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään syytä ottaa itseeni. Meillä kaikilla on elämässä asioita joista haluaisi pitää kiinni. Ja se on ihan ok. Kuten kirjoitit, että niin kauan asutte omakotitalossa kun jaksaa kolata lumia. Näin minäkin ajattelin, että meillä tehdään. Mutta ei. Yksi pallolaajennus monta muuta sairautta ei ole meillä vielä laittanut avopuolisoani tekemään asioiden eteen mitään. Viime talvena minä tein lumityöt, mutta en valita koska otin sen hyötyliikuntana. Itsehän se on tehtävä valinnat hyvään elämään ja sitä olen nyt työstämässä. Aurinkoista ja lämmintä loppu kesää ja syksyn odotusta!

        Joo. Miehelläsi on talo, lapsuuden kotinsa, josta haluaa pitää kiinni. Itse sinun tilanteessasi en edes yrittäisi saada miestä luopumaan talosta. Voisin kuvitella, että se on elämänsä talossa asuneelle erittäin vastenmielinen ajatuskin. Tosin en ehkä ottaisi vastuuta lumenluonnistakaan. Tilaisin jonkun yrityksen auraamaan. Kulut maksaisi mies... Jostainhan miehenkin on tingittävä. Sillä aikaa kun ajattelee ;).


      • ToffeeFrotee
        jaana_ kirjoitti:

        Joo. Miehelläsi on talo, lapsuuden kotinsa, josta haluaa pitää kiinni. Itse sinun tilanteessasi en edes yrittäisi saada miestä luopumaan talosta. Voisin kuvitella, että se on elämänsä talossa asuneelle erittäin vastenmielinen ajatuskin. Tosin en ehkä ottaisi vastuuta lumenluonnistakaan. Tilaisin jonkun yrityksen auraamaan. Kulut maksaisi mies... Jostainhan miehenkin on tingittävä. Sillä aikaa kun ajattelee ;).

        Onpa täällä kateellisia ihmisiä!! Pari kommenttia jotka paistavat niin läpi kateutta "Miksinäin"-nimimerkin asuntokirjoitukselle.

        Olette eläneet yhdessä 15v ja mies talossaan koko ikänsä. Nyt olisi hänen vuoro muuttaa pois kotoa ja ostaisitte yhdessä asunnon.

        Pakkohan hänen on ottaa sinutkin huomioon. Erityisesti jos olet kokenut sydänkohtauksen ja sinulla on muita sairauksia. Pallonlaajennuksen jälkeenhän voi periaatteessa jatkaa elämää normaalisti. Hyötyliikunta on tärkeää, mutta ei itseään loppuun saa ajaa.

        Rakastaako mies sinua vai taloa enemmän? Voisiko hänen lapsuudenkotiinsa muuttaa joku lapsista? Ja jos ei vielä, niin pitää sitä "2.kotina". Vaikka loma-asuntona?

        Miehesi on jotenkin jumiutunut lapsuudenkotiinsa. Ei ne muistot häviä, ei ne seinät hengitä, vaan rakkaus ja toinen jonka kanssa voi jakaa elämän.

        Pyydä häntä terapiaan? Jos hän ei muuta, niin muuta sinä! Oma terveys on puolisoakin tärkeämpi.


    • miesseli1221

      Heippa Yrittää_täytyy!

      Se mitä olet käymässä läpi on käsittääkseni hyvin tavallista. On helppo ymmärtää että moni päätyy eroon. Itse kuitekin uskon että hyvin pitkälle asioita voidaan korjata. Tämä vaatii kuitenkin muutoksia. Jos ei tee muutoksia, ei mikään myöskään muutu.

      Haluan suositella sulle muutamaa kirjaa. Helpossa muodossa paljon asiaa löytyy kirjasta Married Man Sex Life Primer (Athol Kay). Syvempää analyysiä varten Passionate Marriage (David Schnarch). Jos tunnistat itsessäsi kiltin miehen syndroomaa kannattaa ehdottomasti lukea myös No More mr Nice Guy (Robert Glover).

      Kaikki nuo kirjat löytyy esim. Amazonista ja ne on helppo lukea esim. padilla tai muulla sopivalla lukulaitteella. Ei tarvitse tilata postilla kotiin vaan pääsee heti lukemaan.

      Oma avioliittoni on mullistunut viimeisen parin vuoden aikana vaikean 20v jälkeen. Seksuaalinen vetovoima on takaisin. Uskallan nostaa omat tarpeeni etualalle. En enää hae hyväksyntää seksin avulla vaan seksi on läheisyyttä ja seikkailua varten. Itse olen ollut ns. "kiltti mies", joka tekee mitä tahansa temppuja taka-ajatuksena että "palkkioksi" saisi seksiä. Avioliitto alkoi parantua kun tunnistin ja muutin omia käyttäytymismalleja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe