+60v kuntoutuminen?

oldinva

Tänä aamuna, eilisen studio55:n uusinnassa personaalitreenari nainen propagoi mm. 60v kuntoilun puolesta kertoen henkilön jäädessä eläkkeelle kunnon romahtavan elintapojen muutoksen myötä.

Pt käsitteli laajasti terveellisiä elämäntapoja ravinnosta liikuntaan. Koska minua ei kinnosta tippaakaan lenkkeily, pyöräily eikä joukkuepelit niin lihaskuntoharjoittelu saattaisi olla sopivaa psyykelleni.
Olen katsonut netistä erilaisia kuntopiiriohjelmia mutta eipä tule tehdyksi. Kahdesti olen kokeillut ukkojumppaa mutta sekään ei kolahtanut.

Onko tällä palstalla miespuolisia kirjoittajia joilla olisi kokemusta kuntosaliharjoittelusta? Millaisia kokemuksia? Älkää yltykö liioittelemaan!

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Kimppakiva ei sovi kaikille.

      Nuot kuntouttajat jne koittaa kaupustella palveluksiaan. Idea just, jokin jengi jonnekin salille ja ne sitten "opastaa". Tietenkin tienaavat elnatoaan samalla. Joillekin tollanen kimpassa hikoileminen tietenkin passaa ja on kivaa. Ei kaikille.

      Niettä aloita miettiminen siitä, millä meiningillä meinaat alkaa kuntoilemaan. Kun ei kiinnosta kiertää pururataa, eikä hikoilla kimpassa kaheleitten ukkojen kanssa, pitääpi keksiä jokin välimuoto. Tekosyitä kuntoiluun helppo keksiä, metästely, kalastelu, jokin vapaaehtoistoiminta, kaikenlaista.Kyllä se liikuntaa keilaaminenkin on.

      Ite tullut tulokseen, mulle sopii lähinnä halon hakkaaminen ja lumen luominen. Pitää olla jonkinlaista hyötyliikuntaa, että tulee motivaatiota.

      Ikävä puoli ei pahemmin halon hakkaaminen tai lumen luominen kiinnosta :DDD

      =DW=

      • Suosittelen potunnostoa, selkälihasten vahvistamiseen.


      • Polleva.keittiömestari

        Keitin perunoita. Huomasin, että potut eivät olleet kypsyneet. Joten en nostellut niitä pois kattilasta vaan annoin jäädä muhimaan keitin veteensä. Jossakin välissä kaadan vedet pois ja huomenna voin duunata paistettuja perunoita eli omassa suomalaisessa keittiöravintolassani voin loihtia pyttipannua tai mitä vaan. Minun ravintolassa ei ole viittä tähteä, mutta tähteitä saattaa jäädä.
        Viinejä en käytä. Mutta baarikaapissa (lastulevystä koottu kirjahyllyn paska) vierasvaraksi arvokkaan merkkisiä (kuraahan ne ovat joka tapauksessa, saisin ripulin alle vartissa) ja hintavia (hinta ei määrää laatua) puna- kelta- ja valkoviinejä. Etikoituvat kylläkin koska vieraat ovat todella harvassa. Niinpä ajoittain vien niitä mukanani milloin minnekin ja lykkään "janoisille". Kerran vein kassillisen lähimetsän punkku-peikoille. Luulivat, että on koira haudattuna ja aion myrkyttää heidät.


      • Polleva.keittiömestari

        Unohdin kommentoida avaukseen. Läpi elämäni kaikki mitä olen tehnyt on ollut pääasiassa fyysistä; makuukammareista halkoliiteriin ja töiden tekemisiin jne. En ole ymmärtänyt koskaan noita elämän ulkopuolella tapahtuvia lisukkeita, kuten urheilu harrastukset, treenaus - mitä vaan skeidaa. Rankkojen päivien jälkeen on kotisohva ollut se paras keskiö palautua sekä uni, sitten kun on nukuttanut.


      • ö-Öö
        korpikirjailija kirjoitti:

        Suosittelen potunnostoa, selkälihasten vahvistamiseen.

        ?

        Et sitten ole käynyt tällä vuosituhannella pottupellolla ollenkaan. Potunnostossa vahvistuu lähinnä takapuoli.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZEbSPPz3ErY

        =DW=


      • jäykkis
        Polleva.keittiömestari kirjoitti:

        Unohdin kommentoida avaukseen. Läpi elämäni kaikki mitä olen tehnyt on ollut pääasiassa fyysistä; makuukammareista halkoliiteriin ja töiden tekemisiin jne. En ole ymmärtänyt koskaan noita elämän ulkopuolella tapahtuvia lisukkeita, kuten urheilu harrastukset, treenaus - mitä vaan skeidaa. Rankkojen päivien jälkeen on kotisohva ollut se paras keskiö palautua sekä uni, sitten kun on nukuttanut.

        Voi miten hauska kirjoitus,naurattaa ja niin totta!! DDD


      • jäykkis
        jäykkis kirjoitti:

        Voi miten hauska kirjoitus,naurattaa ja niin totta!! DDD

        Niin,oli tarkoitettu keittiömestarille..


    • Olen nuoruuresta saakka ollut yksittäistaistelija ja porukka treenit ei mullekkaan sovi.
      Elämän työni tein konehuoneessa ja siel oli hirvee määrä rappuja ,jyrkkiä ja kapeita.
      Ne vahvisti jalkoja mut lisänä oli kuntosali,sparttalaisena luonteena se mulle passas.
      Koita nyt ajatella asiaa näin, sä tarviit jalkojas, selkääs ja käsiä ,ettei sinua aikanaan liikuteltais joten liiku nyt itte.
      Mee vaan rohkeest salille ja pyyrä ohjaajaa antamaan ohjeet miten pärjäät pitkään omin voimin.
      Älä unohra venyttely ohjelmaa se on treeniä tärkeämpää , ei voimasta oo hyötyy ellet saa sitä käyttöösi.
      Olen koko ikäni keskittynyt liikettä ylläpivään treeniin ja nyt kun katson ikätovereitani voin sanoa et on tilipäivä.
      Jos paljon hikoilet pirä huolta suoloista ja muista hikoilun mukana poistuvista aineist,sekin vaatii opiskelua.
      Sul on paljon puuhaa eläkepäivilläs.

    • 1eero

      Minua ei saisi salille pelkkä ajatuskin siitä tympäsee, kävelyä jotenkin.
      Hyöty liikunta tekeminen jossa liikkuminen tulee huomaamatta ja mieluinen tekeminen vaikka sienestäminen tähän aikaan vuodesta.
      Tänään tuli parituntia hyppelyä mättähältä mättähälle mäkiä ryteikköä kanttarellien takia nyt on rellukoita.

    • oldinva

      Kiitoksia toteutuskelpoisista ehdotuksista! Tarkoitusperäistä liikkumista ajatellen minulla on rajoituksia. Kerrostaloasuminen eliminoi pihatyöt jotka omakotitalossakin ovat satunnaisia. Meillä on asuntoon 46 askelmaa ja ne nousen ja laskeudun järjestelmällisesti aina. Ylös noustessa 2 askelmaa kerrallaan.

      Työelämän viimeisinä vuosina asuin yksin työpaikkakunnalla ja silloin kävin sulan maan aikaan muutaman kerran viikossa jollakin motiivilla kartalta katsottuna vaikeassa maastossa. Mustikoiden, sienien ja puolukoiden perässä kiipeily oli jotenkin mielekästä. Suuret korkeuserot pitivät pulssin kohtuullisen ylhäällä.
      Nykyään nilkkani ei kestä kehnohkoa metsämaastoa.
      Vaimoni käy viikoittain vesijuoksussa ja on vongannut minua mukaansa mutta juoksentelun mummoseura panee epäilemään. Anteeksi naiset!

      Lähin kaupallinen sali on muutaman sadan metrin päässä. Kävin kerran katsomassa ja varustelu näytti kovin tieteelliseltä. Vuoden päiväkortti 540€!
      Urheilutalo on 3,5km:n päässä.Eläkeläisen maksu on 2€/kerta. Hyvällä ilmalla siellä voisi käydä pyörällä mutta muulloin olisi auto otettava tallista käyttöön.
      Urheilutalo on paikkana hyvin levoton. Lähikoulut ja erilaiset ryhmät käyttävät sitä paljon.

      Asia vaatii kypsyttelyä ja ilman kirjallista suunnitelmaa siitä ei tule mitään.

      • k-kk

        Usko pois ilman lippuja ja lappujakin pärjää, ei oo minkään valtakunnan suunitelmaa nytkään kun aion työntyä fillarin selkään.
        Vain sisäinen ääni käskee mittaamaan takataskun väliä.


      • Eimummovesijuoksija

        Meidän uimahallilla vesijuoksijoissa on miehiäkin, sanoisin että useimmiten noin kolmasosa. Siellä painavat vesijuoksuvyön kanssa menemään niin seniorit kuin salskeat urheilijanuorukaisetkin. Sääli, jos niin tehokas ja monelta kannalta hyvä liikuntamuoto jää väliin siksi, että mummoseura arveluttaa.


    • Mihinkähän valittaisin kun en ole koko kesänä käynyt kuin kerran kuntosalilla, jäsenmaksun olen kyllä kiltisti koko kesän maksanut.Nih, jos viimeisen lomareissun jälkeen taas ottaisi itseä niskavilloista sitten kiinni taas.

      • 1eero

        Ymmärtänyt että jo työnpuolesta joudut liikkumaa mikä on tarpeellinen määrä kait jokainen tuntee kehossaan.
        Joo o illalla nukahdin aikaseen, ny aamulla istuin rantatuolissa kahvikupponen kädessä katellin auringon nousua.


      • 1eero kirjoitti:

        Ymmärtänyt että jo työnpuolesta joudut liikkumaa mikä on tarpeellinen määrä kait jokainen tuntee kehossaan.
        Joo o illalla nukahdin aikaseen, ny aamulla istuin rantatuolissa kahvikupponen kädessä katellin auringon nousua.

        Juu, työssä tulee liikuntaa ja siksikin koittaa pitää lihaskunnosta huolta. Ja kuunnell omaa kroppaa et mitäs se kertoo, voinnista.

        En ole kade en, sun auringonnousukahvikupposesta :). Minä nukuin edellisen ön huonosti niin nyt sitten ois nukuttanu senkin eestä. En meinannut kellonsoittoonkaan herätä. Mää lähren reissuun työpäivän jälkeen. Ihana nähdä lapsi ja lapsenlapsi <3.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Juu, työssä tulee liikuntaa ja siksikin koittaa pitää lihaskunnosta huolta. Ja kuunnell omaa kroppaa et mitäs se kertoo, voinnista.

        En ole kade en, sun auringonnousukahvikupposesta :). Minä nukuin edellisen ön huonosti niin nyt sitten ois nukuttanu senkin eestä. En meinannut kellonsoittoonkaan herätä. Mää lähren reissuun työpäivän jälkeen. Ihana nähdä lapsi ja lapsenlapsi <3.

        Minnäikin oottelen lasta lapsensa tulemista, oottelee kunnon ilmoja rannalla oloon ei nää kylmiä ole muttei uimapuku keliäkään mökillä pärjää mutta täytys ehottomasti teltta retkelle lapsenlapsen mielestä ja uimaan eilen mittasin veden 17 astetta vähä kylymää.


      • ent.siivoojaparka

        Minun pitää odottaa koulujen alkamista ennenkuin pääsen kuntosalille, uimahallille ja saunaan.
        Minulla on sellainen köyhän ihmisen vuosikortti, mikä on voimassa vain "epäkuranttiin" aikaan.


      • 1eero kirjoitti:

        Minnäikin oottelen lasta lapsensa tulemista, oottelee kunnon ilmoja rannalla oloon ei nää kylmiä ole muttei uimapuku keliäkään mökillä pärjää mutta täytys ehottomasti teltta retkelle lapsenlapsen mielestä ja uimaan eilen mittasin veden 17 astetta vähä kylymää.

        Jospa ne helteet on vasta tulossa elokuussa.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Jospa ne helteet on vasta tulossa elokuussa.

        Huomenia.
        Kun on puhdas omatunto niin nukkuu yönsä levollisesti juu, säitä tulee tarkkaitua luonnon helmassa ens viikolle kohtalaisia ilmoja nyt on sopiva uistelu keli et sinne vaa.


      • 1eero kirjoitti:

        Huomenia.
        Kun on puhdas omatunto niin nukkuu yönsä levollisesti juu, säitä tulee tarkkaitua luonnon helmassa ens viikolle kohtalaisia ilmoja nyt on sopiva uistelu keli et sinne vaa.

        Niihän se jo vanha kansa sanoi et puhdas omatunto on paras päänalunen. Enpä muista että ois huonon omantunnon takia koskaan unet menny. Nytkin nukutti näihin asti.

        Mä menen joskus vielä mato-ongelle.


    • quando

      Eläköityminen, oletettavasti miehille, on kriisin tasoinen muutos, ???
      Varmasti jokin oma fyysinen harrastus toimii niin psyyken kuin fyysisen olotilan hyväksi
      Jos kunto repsahtaa _ se vaikuttaa myös henkisesti ja kierre on valmis; eli ennakoivasti täytyy toimia -parisuhteenkin vuoksi.

      • laiskis

        Vähän mutta täyttä asiaa!

        Eläköityminen voi vaikuttaa myös päin vastoin. 1kk ennen 60v päiviäni aloitin alkoholisoituvana, romukuntoisena polvi-invalidina, varovaisen mutta intensiivisen kuntoilun 5krt/vko.
        Motiivina nuo mainitsemasi asiat. Mikään ei huvittanut. Kehnon fyysisen kunnon vaikutuksia elämiseen ei tarvinne kuvata vaikka vaimoni ei puolella sanalla huomauttanut kertaakaan.
        Olin myös huolissani eläkepäivien määrästä ja laadusta.


    • laiskis

      Tuntematta taustaasi ja tilannettasi en ryhdy viisastelemaan koska ratkaisut ovat täysin yksilökohtaisia.
      Positiivista on se, että olet ryhtynyt miettimään asiaa.
      Miettinet samalla tulevien päivien ja vuosien määrää ja laatua!

      Päädytpä mihin vaihtoehtoon tahansa niin jatkuvuus ja säännöllisyys, ilman tekosyitä, on tärkeää.

      Noille pihatyö- hyötyliikunnan apostoleille sanon, ettei omakotitalossa ole niin paljon ja säännöllistä tekemistä, että sillä olisi kunnon kannalta oleellista merkitystä. Täydentävänä liikuntana kylläkin mutta vähäisessä määrin.
      Ko. askareilla lienee enemmänkin omaatuntoa rauhoittava vaikutus.

      • ö-Öö

        Eriävä mielipde.

        Nimittäin ok-taloja monelaisia. Uusi talo, nykyajan tekniikka, pieni simppeli piha, taajamassa. Kaukolämpö viemäri, jätehuolto. Ei siinä kovin paljoa tarvitse tehdä. Ei kaikki talot ole sellaisia. Pelkästään puulämmityksestä tulee paljon telemistä, jos itse hakee puut metsästä. Lisäksi jatkuvat remontit ja tietenkin lumityöt. Pihanhoito voi olla isokin homma, jos kasvimaat, hedelmäpuut, isot nurmikot.

        Talon ikä ja tontin koko ratkaisee koko asian. Noin muuten kysyen. Koska viimeksi kaatanut, oksinut, tehnyt haloiksi puun? Yllättävän paljon tekemistä, muutamassa pesällisessä. Jos haluaa lisää vaikeuskerrointa, koko homman voi tehdä pelkästään kirveellä :D

        =DW=


      • quando
        ö-Öö kirjoitti:

        Eriävä mielipde.

        Nimittäin ok-taloja monelaisia. Uusi talo, nykyajan tekniikka, pieni simppeli piha, taajamassa. Kaukolämpö viemäri, jätehuolto. Ei siinä kovin paljoa tarvitse tehdä. Ei kaikki talot ole sellaisia. Pelkästään puulämmityksestä tulee paljon telemistä, jos itse hakee puut metsästä. Lisäksi jatkuvat remontit ja tietenkin lumityöt. Pihanhoito voi olla isokin homma, jos kasvimaat, hedelmäpuut, isot nurmikot.

        Talon ikä ja tontin koko ratkaisee koko asian. Noin muuten kysyen. Koska viimeksi kaatanut, oksinut, tehnyt haloiksi puun? Yllättävän paljon tekemistä, muutamassa pesällisessä. Jos haluaa lisää vaikeuskerrointa, koko homman voi tehdä pelkästään kirveellä :D

        =DW=

        Just noin, kyllä omakotitlossa työtä riittää, mutta edellinen tarkoittaa varmaankin sitä, että rasite voi olla yksipuolista. Kunto-ohjelmat ovat kuitenkin koko keholle tai lenkkeily, kävely ym. erilaista kuin nikkarointi. Jokainen voi kohdallaan joko kysyä asiantuntijalta tai vain kuunnella kehoaan, painoa täytyy miettiä, koska kulutustaso voi jäädä vähemmäksi, eli ei lohtumakeita, useita oluita ym. - ajoissa että kiloja ei ehdi kertyä - tosi tärkeää, vaikuttaa elämänlaatuun ja se diabetesriskikin väijyy.


      • k-kk
        quando kirjoitti:

        Just noin, kyllä omakotitlossa työtä riittää, mutta edellinen tarkoittaa varmaankin sitä, että rasite voi olla yksipuolista. Kunto-ohjelmat ovat kuitenkin koko keholle tai lenkkeily, kävely ym. erilaista kuin nikkarointi. Jokainen voi kohdallaan joko kysyä asiantuntijalta tai vain kuunnella kehoaan, painoa täytyy miettiä, koska kulutustaso voi jäädä vähemmäksi, eli ei lohtumakeita, useita oluita ym. - ajoissa että kiloja ei ehdi kertyä - tosi tärkeää, vaikuttaa elämänlaatuun ja se diabetesriskikin väijyy.

        Teen esim polttopuut käsin mut ei omakotitalon työt kuntoo nosta.
        Kovin heppoinen pitää peruskunnon olla jos niillä tasoa nostaa.
        Just toi venyttelykin on elintärkee vanhenevalle ihmiselle.
        Salille vaan tai sit erilaisii nosto ja kiipeily ja roikkumis paikkoja sinne omakotitalon lähimetsään.


      • k-kk kirjoitti:

        Teen esim polttopuut käsin mut ei omakotitalon työt kuntoo nosta.
        Kovin heppoinen pitää peruskunnon olla jos niillä tasoa nostaa.
        Just toi venyttelykin on elintärkee vanhenevalle ihmiselle.
        Salille vaan tai sit erilaisii nosto ja kiipeily ja roikkumis paikkoja sinne omakotitalon lähimetsään.

        Lapsuuteni kodissa alkeellisen talon ja ulkosaunan töillä oli merkitystä alle murrosikäisen kehitykselle ( myös vitutuksen siedolle ) mutta aikuisen kannalta katsoen asia on toinen.
        Keskenkasvuisena talvisin puukuurissa 2 - 3 kertaa viikossa tunnin, puolitoista kerrallaan, pakkasista riippuen kävi kuntoilusta.
        Pienempi kirves ja pokasaha.
        Lumityöt riippuivat sateista mutta olivat joka tapauksessa epäsäännöllisiä. Minulle tehtiin oma, pienempi lapio mutta töistä ei lintsattu.
        Koulumatkat olivat kunnon kannalta paljon tehokkaampia kuten monella muullakin ikäluokkani haja-asutusalueen lapsella.

        Kesäisin olivat klapihommat vähemmissä eikä hellepäivien 400l veden kantoa kaivosta 100m:n päästä voinut pitää kuin luonteen kasvatuksena.

        26-vuotta ok:n asukkina ei antanut vähäisimpiäkään eväitä edes kunnon säilyttämiselle.

        Vähintään 3 kertaa viikossa, minimissään 1 tunti / kerta syketasolla 120 on hiukan kuntoilua muistuttavaa touhua. Ei täyty läpi vuoden tavallisista ok:n töistä!
        Vaikka saahan sitä vaikka juosta mökin ympäri tunnin erissä.


    • Liikeonlääke

      Ihmiset eivät taida aivan yleisesti tulla ajatelleeksi, että muunkinlaista liikuntaa on olemassa kuin sellaista, joka panee hikoilemaan. Tutustu aloittaja esim. joogaan tai vaikka Pilatekseen tai ihan mihin tahansa venytykseen ja itsensä 'vatkaamiseen' rauhallisemmalla tavalla.

      Ja oletko koettanut tanssia, mitä tahansa sen monista muodoista. Lenkkeily-sana saa toisenlaisen sisällön kun esim. retkeilee patikoiden. Hiihtoa ei voita mikään. Oletko kokeillut mutkamäkiä? Tai ihan mitä vain, mikä pitää liikkeessä, tehokkaassa tai rauhallisessa, molempi parempi.

    • suoniiskee
      • Suonenvetoiskee

        Syö magnesiumia jos sulla on ko. laisia vaivoja. Pika-apua aiheeseen saa kun panee hippusen suolaa kielen alle kun kramppaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe