Minävaurio

Minä_vaurio

Olisiko parempi puhua minävaurioisista ennemminkin kuin narsisteista? Narsisti on 100% narsisti, mutta minävaurioinen voi olla vain osaksi.

Toinen vaihtoehto luonnevikainen.

24

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö_se_

      Eikö se riipu sitten mistä puhutaan? Kyllä minun narsisti-psykopaattini on ainakin määritelmällisesti narsisti ja psykopaatti minun nähdäkseni.
      Jos sinä tahdot puhua jostakin tuntemastasi minävaurioisesta niin ole hyvä vain...

      • torkee.suipilas

        Minuu hämmästyttää kummastuttaa tämä suomalaisten huikee diagnostiikan nousu.
        Ilman terveysalankoulutusta peruskoulutustakin tällä palstalla diagnosoidaan paitsi tietysti narsisteja, myös psykopaatteja.

        Tästä saataisiin ehkä vientituote näinä surkeina työllisyyden aikoina.


      • kuuleppas_nyt
        torkee.suipilas kirjoitti:

        Minuu hämmästyttää kummastuttaa tämä suomalaisten huikee diagnostiikan nousu.
        Ilman terveysalankoulutusta peruskoulutustakin tällä palstalla diagnosoidaan paitsi tietysti narsisteja, myös psykopaatteja.

        Tästä saataisiin ehkä vientituote näinä surkeina työllisyyden aikoina.

        Kuuleppas nyt! Millä oikeudella viet minulta pois sen että kokemuksen kautta tiedän hänen olleen narsisti-psykopaatti?


      • torkee.suipilas
        kuuleppas_nyt kirjoitti:

        Kuuleppas nyt! Millä oikeudella viet minulta pois sen että kokemuksen kautta tiedän hänen olleen narsisti-psykopaatti?

        Aivan. Peräydyn. Mikäpä minä olisin viemään sinulta narsisti-psykopaatin henkilökohtaista kokemustasi.


      • Huhhahhhei
        kuuleppas_nyt kirjoitti:

        Kuuleppas nyt! Millä oikeudella viet minulta pois sen että kokemuksen kautta tiedän hänen olleen narsisti-psykopaatti?

        Haha...tästä kommentista herää kyl ajatus et oletko sinä narsisti.


    • futurointiatähänväliin

      Maailma näyttäytyis kovin erilaisena jos meistä jokaiselta saatais poistettua yhteistä hyvää haittaava vähintäänkin jonkin asteinen MINÄvaurio.
      Ainut viisaudellinen elämäntapa = Sharing.
      Toivotaan että ainakin palstalaisten kohdalla se toteutuis edes Rakkaudessa. Monet avautumiset kuulostaa siltä.

    • tunnistamisesta

      Olen sitä mieltä, että narsisti-psykopaatteja pystyvät keskimääräisesti paremmin tunnistamaan läheiset kuin ammattilaiset, koska on hyvin harvinaista, että he menevät aitoa itseään ammattilaisille edes vilauttelemaan...
      ...ja läheisillä voi olla vuosikymmenien perspektiivi henkilön käytökseen, kun taas ammattilaiset kohdalla puhutaan lähinnä tuntien kokemuksesta jostakin henkilöstä...
      ja hyvin rajatuissa olosuhteissa...
      Ja kyllähän myös henkilöt, jotka eivät ole terveydenhuoltoalan ihmisiä pystyvät lukemaan alaa koskevaa tekstiä, ja jos sitä vaikkapa lukee jostakin asiasta yhtä paljon kuin ammattilainen, niin miksi tieto olisi niin paljon heikompaa kuin ammattilaisella, koska hyvin usein heidänkin kohdalla tieto perustuu pitkälti luettuun tekstiin tällaisissa asioissa. Vai tuleeko heille koulutuksessa paljonkin tunnistettavia psykopaatteja ihan konkreettisesti nenän eteen jossakin harjoittelussa?

    • balen.oskiainen

      Minävauriot myös globaalissa mielessä ovat todellisia. Ne pysyvät rauhan ja vakauden olosuhteissakin.
      Sodat ja luonnonmullistukset, pahat katastrofit lisäävät ihmisten pahaa oloa. Narsismista vouhkaaminen on nyt vaan oire jostakin...

      • Voisikoollanäin

        Minun mielestäni todennäköisiten nämä molemmat kannat ovat tavallaan totta.
        Narsistin uhrilla on edessään tietty todellisuus, joka todella voi olla hyvinkin rankka, eikä se ole esimerkiksi kuvitteellinen.
        Miksi narsisteja on, voi mielestäni hyvinkin johtua mm.sodista niin, että narsistit ovat pohjimmiltaan syyttömiä. Mutta sellaisella syvällä tasolla syyttömiä, ettei voida lähteä siitä, että narsistien uhrit turhaan vaikeroivat arvostellen syyttömiä ihmisiä, koska jos ajatellaan niin, aiheutetaan lisää viattomia uhreja. Siksi asiaa on katsottava myös sen hetkisen tilanteen kannalta missä eletään ja mitä siinä tapahtuu. Narsistissa voi todella olla se syy, josta seuraa uhrille ne kärsimykset, vaikka hän ei olisi pohjimmiltaan syyllinen.
        Narsistikin ansaitsee myötätuntoa, mutta se ei välttämättä ole kohtuullista uhrin tehtäväksi mikäli narsisti ei voi olla tuhoamatta ymmärtäjäänsä.

        Voisiko olla näin ???


    • Oiskosenii

      Se on se oikeanlaatuisen omanarvontunteen puute, huonosti häiritty narsismi, joka vetää vastakappaleita puoleensa ja aiheuttaa siten haittaa kaikkien elämiin.

    • kakskytseittemän

      Niin, sehän ei varmaankaan vähennä uhrin kokemuksia eikä kärsimyksiä, vaikka ko. henkilöä nimitettäisiin luonnehäiriöiseksi, minävaurioiseksi, narsistiksi, psykopaatiksi tai muuten vain kaheliksi hulluksi. Diagnosointi on terveydenhuollon aluetta ja uskonpa, että hyvin harva "narsku" menee diagnosoimaan itseään, hän kun kokee olevansa terveempi ja älykkäämpi kuin kukaan ympärilläolevista. Silloin kun ihminen joutuu käymään läpi niitä asioita, mitä "narskun" kanssa joutuu kestämään, ei tule mieleen itse alkaa analysoimaan, olisko nyt kyseessä vaikka minävaurioinen tyyppi. Me "narskun" kynsiin joutuneet kun olemme vain ihan tavallisia ihmisiä, olemme vain huomanneet jossakin vaiheessa, että tämä persoona nyt ei vain ehkä mene ihan tavallisen tallaajan kategoriaan ja olemme yrittäneet kaikkemme edes tietämättä, että olemme tekemisissä jonkun luonnehäiriöisen kanssa.
      Olen edelleen sitä mieltä, että ne henkilöt, jotka eivät koskaan ole olleet ko. luonnehäiriöisen ihmisen kanssa tekemisissä, eivät voi ymmärtää mitä se voi olla ja mitä se todellisuudessa on. Voidaanhan sitä käyttää vaikka mitä nimikettä, mutta asia ei vain muutu.

      • qwqwqwqwq

        Olen samaa mieltä. Ainoastaan he, joilla on ollut traumaattinen kokemus, vuosien mittainen kokemus tästä narsisti-henkilöstä, voi vain tajuta, mitä se on. Monesti minulta on kysytty tiettyjä asioita tietystä henkilöstä...aivan turhaa on selittää lähes vieraalle, mitä on kokenut ja millainen se narsisti on...eivät he tajua, elleivät itse ole olleet kohteena..Itselleni oli shokki tajuta jossain vaiheessa, että kyse on narsistista, mutta se toisaalta antoi avaimet poispääsyyn tilanteesta ja varsinkin siihen, etten enää joudu sen tietyn ihmisen lähelle, varon ja kierrän ..jäljet se jätti.


    • q23R4

      Onko tämä narsismi siis sama asia että henkilö on täysi mulkku, näin niinkuin kansankielellä?

      • uerieyreo

        Narsisti pitää erottaa kusipäistä, he ovat ihan eri juttu. Narsisti on oikeastaan psyykkinen sairaus, jossa narsisti ei itse tunnista itseään narsistiksi. Siihen kuulua monia piirteitä mm. toisten hyväksikäyttö taloudellisesti, valehtelu, ahneus, oman edun tavoittelu, tunteettomuus jne. Siis se kusipää on todellakin kusipää, joka osaa kyllä joskus katuakin tekojaan..


      • Minusta_ei

        Minusta ei.
        Se mulkku voi muuttua hyväksi mieheksi kun saa tarpeeksi hyvän vaimon.
        Kun sitten taas narsisti muuttuu aina vain pahemmaksi vaikka saisi mitä.
        Jos se mulkkukaan ei sitten kuitenkaan muutu paremmaksi saatuaan sen hyvän vaimon, niin se ei ole mulkku vaan narsisti. Ja se on narsisti joka suuntaan.
        Jollakin naisella voi olla hänelle itselleen hyvä mies mutta perheen ulkopuolisille se on täysi mulkku. Narsisti on siis narsisti kaikille.
        Ihan oikeasti, en tiedä tuosta mulkusta mitään.


      • Noilla_on_

        "mulkku, näin niinkuin kansankielellä?"
        Noilla on ihan valtava ero. Jos puhutaan ihan kansankielestä, niin tarkoittanee, että jonkun luonne ja piirteet on yleisemmässäkin tiedossa.
        Narsisti on sellainen salakavala, se piilee joukkojen katveessä ja kulkee häivealueella. Narsisti näyttää todelliset kasvonsa vain jollekin, yleensä yhdelle kerrallaan. Sen toinen naama on pyhimyksen ja moralisointi onkin yksi narsistin tunnuspiirteistä. Narsisti esiintyy hyväntekijänä, jolloin saa siitä tarvitsemaansa hymistystä.
        Narsistista ei oikein voi levittää mitään "totuutta" minnekään yleisempään levityseen livenä, kun se huolehtii ne omat verkkonsa ja kertoo oman totuutensa, mikä on niin huolella väsätty ja suurella taidolla, että se tahtoo olla se, mikä menee läpi.


      • olet_narsulehmä
        Minusta_ei kirjoitti:

        Minusta ei.
        Se mulkku voi muuttua hyväksi mieheksi kun saa tarpeeksi hyvän vaimon.
        Kun sitten taas narsisti muuttuu aina vain pahemmaksi vaikka saisi mitä.
        Jos se mulkkukaan ei sitten kuitenkaan muutu paremmaksi saatuaan sen hyvän vaimon, niin se ei ole mulkku vaan narsisti. Ja se on narsisti joka suuntaan.
        Jollakin naisella voi olla hänelle itselleen hyvä mies mutta perheen ulkopuolisille se on täysi mulkku. Narsisti on siis narsisti kaikille.
        Ihan oikeasti, en tiedä tuosta mulkusta mitään.

        Ja taas ajatellaan miehiä narsisteina. Asenteellisuus paistaa tekstistäsi.


      • Nimittelysi_
        olet_narsulehmä kirjoitti:

        Ja taas ajatellaan miehiä narsisteina. Asenteellisuus paistaa tekstistäsi.

        Nimittelysi on saman hajuinen kuin sinä luultavasti.. joillakin on tapana yrittää kuvailla hajuaan netissä... hyvä yritys.
        Kuule kun tuo m-nimitys nyt vain niin huonosti sopii naiselle. Ei naista kuvata tuolla sanalla.
        Että siinä asennetta sinulle.


      • Mjulkku

        Narsisti on kuin viimeiseen saakka psyykattu terroristi, mulkku on aivan liian kesy ilmaus. Psyykkaus pahaan on aloitettu lapsena ja narsisti on itse sitä jatkanut joten pahat teot tulevat kuin vesi hanasta. Hänen maailmankuvansa on muokattu toisenlaiseksi kuin muiden. Mulkulla on mahdollisuus parantua, narsistilla sitä ei ole.


      • jäikö_aivot_narikkaan
        Nimittelysi_ kirjoitti:

        Nimittelysi on saman hajuinen kuin sinä luultavasti.. joillakin on tapana yrittää kuvailla hajuaan netissä... hyvä yritys.
        Kuule kun tuo m-nimitys nyt vain niin huonosti sopii naiselle. Ei naista kuvata tuolla sanalla.
        Että siinä asennetta sinulle.

        Yks bimbo olet kyllä. Kirjoitat myös epäselvästi leikkien nokkelaa. Todellisuudessa olet vain katkera narsistinen lehmä!


      • Sopiiko_sinulle
        jäikö_aivot_narikkaan kirjoitti:

        Yks bimbo olet kyllä. Kirjoitat myös epäselvästi leikkien nokkelaa. Todellisuudessa olet vain katkera narsistinen lehmä!

        Sopiiko sinulle, että sovitaan noin.
        Minä olen Yks bimbo kyllä. Kirjoitan myös epäselvästi leikkien nokkelaa.
        Todellisuudessa olen vain katkera narsistinen lehmä!

        Tämä on nyt tässä. Onko näin hyvä.


    • yertterye

      Voi olla. Tunnen erään narsistin, joka mielestäni oli aiemmin lähes normaali, vaikka aika itsekäs tyyppi. Myöhemmin hänestä tuli rutkasti pahempi, joten ainakin hänen kohdalla se sairaus paheni. Nyt hän on tehnyt jo niin pahoja juttuja, ettei hänen kanssaan viitsi enää olla tekemisissä ja tuskinpa hän itse enää myöntää mitään, koska se olisi hänellekin liian rankkaa. Hän valehtelee kuolemaansa saakka ja syyttää aina toisia. Ainakin tämä narsisti on minävaurioinen ja myös narsisti.

      • epäilee

        Voi olla.
        Näetkö itsessäsi koskaa mitään vikaa?


      • palstalaiset_narsuja
        epäilee kirjoitti:

        Voi olla.
        Näetkö itsessäsi koskaa mitään vikaa?

        Se on näitä palstan harakoita. Ei, hän ei näe koskaan itsessään vikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe