Talvirengasvouhottajat!!

Nukutteko

HALOO! MISSÄ OVAT TALVIRENGASVOUHOTTAJAT??? Viikkokausiin ei ole yhtään kirjoitusta talvirenkaista. O ko vouhottajat unohtaneet että ne perkeleelliset nasta-ja kitkarenkaat ovat edelleen olemassa ja piileskelevät naapurin tallissa. Älkää nyt unohtako elämäntehäväänne kesälläkään vaan jatkakaa käönnytystyötänne. Kyllä teillä kesälomallakin riittää senverran aikaa että pari kirjoitusta päivässä saataisiin eetteriin. HERÄTYS!!!

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nastapellet

      No perskeles, meinasi ihan unohtua! Nastaspedet on pellejä KAIKKI!!!!!

    • vajakit.lataamoon

      Äläpä hermojasi menetä. Mekin ehdimme pitää lyhyen loman, ennenkuin se alkaa. Ja se on jo lähellä, elokuu ovelle jo kolkuttelee, eli Lapin yöpakkaset lähenee. Perinteisesti se tarkoittaa tietenkin sitä, että myös etelän vajakki menee paniikkiin ja kaivaa nastarenkaat kellarista. Joten koita vielä hetki kestää.

      • SinullaSeVaikeintaOn

        Kyllä me muut kestämme mutta sinun hermosi ovat varmasti kovilla ennenkuin alat taas saman paskan pyörittämisen tällä palstalla. Olethan suurin talvirengaspeelo.


    • ekovalinta

      Aihe on tällä hetkellä kolmella tapaa ajankohtainen:
      1. Rengasmelu on kovempi kuin vaikkapa Saksassa, tiet ovat uraiset ja asfaltti on karkeaa. "Hiljainen asfaltti" (katso googlesta) kuluisi nastojen vuoksi liian nopeasti.

      2. Auton ostovaiheessa voi valita joko nastalliset tai nastattomat talvirenkaat, ne kymmenet tuhannet jotka ostavat autonsa kesäaikaan joutuvat valitsemman joko tai.

      3. Osalla näkyy olevan pohjoismaisiin jäisiin talviin suunnitellut nastattomat talvirenkaat käytössä kesälläkin koska se on laillista. Tuskin ajavat kuitenkaan talvinopeusrajoitusten mukaan.

      Arvelen että noin 50-60 päivän kuluttua (syyskuun puolivälin jälkeen) alkaa ropistelua kuulumaan pääkaupunkiseudulla jos mennään aiempin vuosin mukaisesti. Rikesakko 35€ ei vaikuta vaihtoajankohdan osalta nasta/nastaton -rengashankintavalintaan mitenkään, esimerkiksi kaistanvaihto ilman vilkkua tai ajaminen pelkillä parkkivaloilla tai sumuvalojen käyttö (sallittu käyttö on mahdollista todella harvoin) on kalliimpi (50€).

      • rtytyj

        Ajelinpa taannoin moottoritiellä kävelyvauhtia ja huutista miten auto keinui renkaiden kiivetessä kiveltä kivelle. Tästä saamme tietysti kiittää nastapellejä, jotka rouhivat sideaineen kivien väleistä pois. Ei ihme jos rengasmelu on kovaa kun tuollaisen kivipellon päällä ajaa 120 km/h.


    • RengaspeelotÄäneen

      Hei nyt kaikki talvirengaspeelot ääneen! Se naapuri ja/tai duunikaveri alka pikkuhiljaa miettimään ensitalven rengasasioita niin kannattaa se käänntystyö ja aivopesu aloittaa jo nyt. Pari kuukautta ollut hiljaista kun peelot ovat olleet hiljaa. Sinä aikana duunikaveri on voinut tulla toisiin aatoksiin ja voi vaikka vaihtaa sinun mielestä vääröt renkaat autoonsa. Ethän anna sitä tapahtua? Nyt ääntä kehiin ja tietoa oikeissa talvirenkaista ettei vaan pääse vahinkoa tapahtumaan ja porukka alkaa ajamaan taas mielestäsi täysin väärillä ja paskoilla renkailla. Talvirengasvouhottajat ja hokijat!!! Kirjoituksia tulemaan. Kesä ilman talvirengaskiistaa ei voi olla mahdollinen. Mietikää. Ihmiset ajaa väärillä talvirenkaillaa!!!!! Rengaspeelo, puutu asian heti!!!!

      • 12ynnä6

        Malta mielesi vielä vähän aikaa. Satavarmaa on, että kauaa ei enää tarvitse odotella. Tulossa jälleen takavuosilta tuttu kiihkeä syksy ja talvi.
        Johan muutama jo verryttelee sormiaan ja virittää näppäimistöjään....


      • ekovalinta

        On varmasti tarpeellista miettiä mitkä ne väärät renkaat on, ja jos saa vinkkejä useammalta tukee se omaa päätöstä.

        - Onko kyse saman rengastyypin testisijoituksista (Nokian vs. Michelin vs. halppis) vaiko siitä tarvitseeko ylipäätään nastoja noin 150-180 päivän ajan vuodesta vai pärjäisikö ilman.

        Kaikki nastamallit eivät suinkaan ole ylivoimaiset edes jäällä, ja nastattomat säästävät tienpintoja palkiten kuljettajan sillä että melua on vähemmän kuin kesärenkailla.


      • vajakit.lataamoon

        Kun noin kauniisti pyysit. Ei aina ole kyse käännyttämisestä. On tiettyjä ryhmiä, joille nastat ovat hyvä vaihtoehto. Näitä ovat vanhukset, juuri kortin saaneet tai muuten vähäisen ajokokemuksen omaavat. On varmaan hyvä taas muistuttaa, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen EI tarkoita sitä, että stadissa alkaisi talvi. Eli se vähä-älyisten ryhmä, joka saa paniikin sanasta yöpakkanen, ottakaa rauhallisesti ja odottakaa, että se talvi oikeasti alkaa.


      • katsotaanpa.vain

        Palstaa seuranneena olen huomannut, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen saa palstan vähä-älyisimmät eli sinut ja "autolijan" paniikkiin ja aloittamaan helvetillisen paskan jauhannan talvirenkailla ajavia vastaan.


      • ekovalinta
        katsotaanpa.vain kirjoitti:

        Palstaa seuranneena olen huomannut, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen saa palstan vähä-älyisimmät eli sinut ja "autolijan" paniikkiin ja aloittamaan helvetillisen paskan jauhannan talvirenkailla ajavia vastaan.

        http://yle.fi/uutiset/poliisi_nastarenkaat_saa_jo_laittaa_alle/6850830

        Tämä on parin vuoden takaisen syyskuun uutinen, vaikka asetuksen mukaan nastarenkaat saa laittaa alle 1.marraskuuta. Nastattomat talvirenkaat eli "kitka"renkaat saa olla laillisesti vaikka kesälläkin, tosin ei ole fiksua käyttää niitä kesärenkaina kun ominaisuudet on optimoitu pakkaselle, lumelle ja jäälle.

        Ajan nykyisin vain nastattomilla renkailla ja se on pidentänyt noin kuukauden talvirengaskautta, laitan ne aiemmin alle ja vaihdan ne myöhemmin pois. Aikansa harmitti ne vuodet jotka ajoin turvallisuuteen vedoten nastaversioilla, mutta kun ei kukaan vinkannut että ilmankin pärjää oikein hyvin - eikä renkaan nastat sentään telaketjut ole.


      • vajakit.lataamoon
        katsotaanpa.vain kirjoitti:

        Palstaa seuranneena olen huomannut, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen saa palstan vähä-älyisimmät eli sinut ja "autolijan" paniikkiin ja aloittamaan helvetillisen paskan jauhannan talvirenkailla ajavia vastaan.

        En toki aloita helvetillistä paskan jauhantaa talvirenkailla ajavia vastaan, vaan ainoastaan nastarenkailla ajavia. Jokainen TÄYSJÄRKINEN ymmärtää, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen EI tarkoita talven alkua stadissa. Vajakki ei sitä ymmärrä, mutta jos näin yleisön pyynnöstä aloittaa muistuttamisen hyvissä ajoin, niin ehkä vajakkikin ehtii asian sisäistämään.


      • 20ja6
        ekovalinta kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/poliisi_nastarenkaat_saa_jo_laittaa_alle/6850830

        Tämä on parin vuoden takaisen syyskuun uutinen, vaikka asetuksen mukaan nastarenkaat saa laittaa alle 1.marraskuuta. Nastattomat talvirenkaat eli "kitka"renkaat saa olla laillisesti vaikka kesälläkin, tosin ei ole fiksua käyttää niitä kesärenkaina kun ominaisuudet on optimoitu pakkaselle, lumelle ja jäälle.

        Ajan nykyisin vain nastattomilla renkailla ja se on pidentänyt noin kuukauden talvirengaskautta, laitan ne aiemmin alle ja vaihdan ne myöhemmin pois. Aikansa harmitti ne vuodet jotka ajoin turvallisuuteen vedoten nastaversioilla, mutta kun ei kukaan vinkannut että ilmankin pärjää oikein hyvin - eikä renkaan nastat sentään telaketjut ole.

        Eli kuulut niihin, jotka joutuvat paniikkiin, kun jossain Utsjoki-Kevolla on ollut pakkasta. Talvirenkaat alle välittömästi...


      • JotkutUskooKaikki
        20ja6 kirjoitti:

        Eli kuulut niihin, jotka joutuvat paniikkiin, kun jossain Utsjoki-Kevolla on ollut pakkasta. Talvirenkaat alle välittömästi...

        Ja sinuun uppoaa provoviestit kuin kuuma veitsi voihin.


      • katsotaanpa.vain
        vajakit.lataamoon kirjoitti:

        En toki aloita helvetillistä paskan jauhantaa talvirenkailla ajavia vastaan, vaan ainoastaan nastarenkailla ajavia. Jokainen TÄYSJÄRKINEN ymmärtää, että Utsjoki-Kevon ensimmäinen yöpakkanen EI tarkoita talven alkua stadissa. Vajakki ei sitä ymmärrä, mutta jos näin yleisön pyynnöstä aloittaa muistuttamisen hyvissä ajoin, niin ehkä vajakkikin ehtii asian sisäistämään.

        Kuten kirjoitin- ja itsekkin myönnät- kirjoittelusi nastarenkailla ajavia vastaan on taholtasi p e l k k ä ä paskan jauhantaa.
        Hyvä kun tunnustit, eipä silti, eihän kukaan TÄYSJÄRKINEN ole rengas kommenttejasi koskaan järkevinä pitänyt.


      • ekovalinta
        20ja6 kirjoitti:

        Eli kuulut niihin, jotka joutuvat paniikkiin, kun jossain Utsjoki-Kevolla on ollut pakkasta. Talvirenkaat alle välittömästi...

        En toki. Vaan laitan nastattomat talvirenkaat alle siten ettei tarvitse sanoa että talvi yllätti ja pohjoisemmaksi voi mennä loka-marraskuun vaihteessa ilman pohdintoja onko fiksua ajaa 600 km paljaita valtateitä nastoilla. "Kitka"renkaat ovat mukavan hiljaiset ja tarkoitettu alle 7 asteen lämpötiloihin.

        Aiemmin saattoi mennä ensilumet kesärenkailla kun yleensä ne lumet suolattiin ja muutoinkin sulivat pois. Keväällä saattoi olla kesärenkaat alla takatalvessa.

        Kätevät ovat, eikä ole tarvinnut pitoa moittia vaikka jotkut varoittelevat että pitäisi olla rattimies. Ei ne samanlaiset kuin kesärenkaat ole, mutta keväällä tai syksyllä merkittävästi paremman kivemmat kuin nastarenkaat. Ja kun talvellakin toimivat hyvin niin voi vain ihmetellä ettei "Matti Meikäläinen" aja vain nastattomilla - etenkin kun kyseessä on ekovalinta.


      • eko.hölmöjä
        ekovalinta kirjoitti:

        En toki. Vaan laitan nastattomat talvirenkaat alle siten ettei tarvitse sanoa että talvi yllätti ja pohjoisemmaksi voi mennä loka-marraskuun vaihteessa ilman pohdintoja onko fiksua ajaa 600 km paljaita valtateitä nastoilla. "Kitka"renkaat ovat mukavan hiljaiset ja tarkoitettu alle 7 asteen lämpötiloihin.

        Aiemmin saattoi mennä ensilumet kesärenkailla kun yleensä ne lumet suolattiin ja muutoinkin sulivat pois. Keväällä saattoi olla kesärenkaat alla takatalvessa.

        Kätevät ovat, eikä ole tarvinnut pitoa moittia vaikka jotkut varoittelevat että pitäisi olla rattimies. Ei ne samanlaiset kuin kesärenkaat ole, mutta keväällä tai syksyllä merkittävästi paremman kivemmat kuin nastarenkaat. Ja kun talvellakin toimivat hyvin niin voi vain ihmetellä ettei "Matti Meikäläinen" aja vain nastattomilla - etenkin kun kyseessä on ekovalinta.

        Kyllä se "ekovalinta" talvisaikaan on lähinnä hölmön valinta.


      • ekovalinta
        eko.hölmöjä kirjoitti:

        Kyllä se "ekovalinta" talvisaikaan on lähinnä hölmön valinta.

        Miksi sinusta tuntuu että nastaton talvirengas olisi hölmö valinta? Entä miksi nastallinen rengas olisi jotenkin fiksu?

        TM-lehden testissä ei kolmea rengasmerkkiä lukuunottamatta ollut väliä onko renkaassa nastat vaiko ei. Nastat lisäksi kuluvat käytössä, eli nastaversion suorituskyky heikkenee siitä millä se testin voittaa tai pääsee tasoihin nastattoman version kanssa.


      • eko.hölmöjä
        ekovalinta kirjoitti:

        Miksi sinusta tuntuu että nastaton talvirengas olisi hölmö valinta? Entä miksi nastallinen rengas olisi jotenkin fiksu?

        TM-lehden testissä ei kolmea rengasmerkkiä lukuunottamatta ollut väliä onko renkaassa nastat vaiko ei. Nastat lisäksi kuluvat käytössä, eli nastaversion suorituskyky heikkenee siitä millä se testin voittaa tai pääsee tasoihin nastattoman version kanssa.

        "Miksi sinusta tuntuu että nastaton talvirengas olisi hölmö valinta?"

        Minun tuntemuksilla ei ole niin väliä, mutta nastattomalla talvirenkaalla on v a i- k e i s s a olosuhteissa oleellisesti heikompi pito kuin nastallisilla.
        Joten omasta ja muiden turvallisuudesta piittaamaton "ekovalinta" on siten lähinnä hölmön valinta.

        "TM-lehden testissä ei kolmea rengasmerkkiä lukuunottamatta ollut väliä onko renkaassa nastat vaiko ei."

        Valikoivalla lukemisella voi varmasti tuollaisenkin, virheellisen, päätelmän tehdä. Halutessaan parhaat/turvallisimmat talvirenkaat täytyy sitten valita joku näiden kolmen nastallinen versio. Helppoa eikö totta!

        " Nastat lisäksi kuluvat käytössä, eli nastaversion suorituskyky heikkenee siitä millä se testin voittaa tai pääsee tasoihin nastattoman version kanssa."

        Etteikö muka nastattomat kulu ja menetä suorituskykyään käytössä?

        Olelko tosiaan nähnyt, että yhdessäkään TM:n talvirengas testissä saman merkin nastattomalla olisi samat tai paremmat talvipito-ominaisuudet kuin nastallisella?
        Toki haihatella voi ja tehdä "ekovalinnan"


      • ekovalinta

        Nastat, eli ne jääpidon ja testivoiton takaavat teräesineet kuluvat käytössä. Renkaan lamellit eivät menetä pitoaan samalla tavalla.

        Lukaise joskus TM-testi ja ihmettele sitä pientä eroa mikä nasta- ja nastattoman renkaan välillä on. Joskus jokin nastarengasmerkki pärjää kitkarengasta huonommin.

        Itse en ole suostunut pitkään aikaan käyttämään nastallisia renkaita, eli ekovalinta on ollut helppo tehdä kun voi helposti perustella syyt sille minkä itse haluaa. Win-win -tilanne.

        Toki tiedän että toisilla on raskaampi kaasujalka kuin minulla, eli kaikkia ei kiinnosta samat asiat kuin minua.


      • vajakit.lataukseen
        eko.hölmöjä kirjoitti:

        "Miksi sinusta tuntuu että nastaton talvirengas olisi hölmö valinta?"

        Minun tuntemuksilla ei ole niin väliä, mutta nastattomalla talvirenkaalla on v a i- k e i s s a olosuhteissa oleellisesti heikompi pito kuin nastallisilla.
        Joten omasta ja muiden turvallisuudesta piittaamaton "ekovalinta" on siten lähinnä hölmön valinta.

        "TM-lehden testissä ei kolmea rengasmerkkiä lukuunottamatta ollut väliä onko renkaassa nastat vaiko ei."

        Valikoivalla lukemisella voi varmasti tuollaisenkin, virheellisen, päätelmän tehdä. Halutessaan parhaat/turvallisimmat talvirenkaat täytyy sitten valita joku näiden kolmen nastallinen versio. Helppoa eikö totta!

        " Nastat lisäksi kuluvat käytössä, eli nastaversion suorituskyky heikkenee siitä millä se testin voittaa tai pääsee tasoihin nastattoman version kanssa."

        Etteikö muka nastattomat kulu ja menetä suorituskykyään käytössä?

        Olelko tosiaan nähnyt, että yhdessäkään TM:n talvirengas testissä saman merkin nastattomalla olisi samat tai paremmat talvipito-ominaisuudet kuin nastallisella?
        Toki haihatella voi ja tehdä "ekovalinnan"

        Nastarenkaita tarvitsevat vanhukset, juuri kortin saaneet tai muuten vähäisen ajokokemuksen omaavat. Jos muut eivät ilman niitä pärjää, on parempi siirtyä talveksi julkiseen liikenteeseen.


      • 12plus20
        vajakit.lataukseen kirjoitti:

        Nastarenkaita tarvitsevat vanhukset, juuri kortin saaneet tai muuten vähäisen ajokokemuksen omaavat. Jos muut eivät ilman niitä pärjää, on parempi siirtyä talveksi julkiseen liikenteeseen.

        Nuo luettelemasi ryhmät on ilman muuta niitä, joille nastat on todella tarpeelliset. Se on totta.
        Miksi muuten näin, sitäpä et kertonutkaan... :-D

        Ja juuri se sama nastarenkaiden ominaisuus toimii myös sinunkaltaisilla nk 'tavallista paremmalla kuljettajalla'. Vai mitäpä luulet?

        Kesärenkaillakin läpi talven selviäisi ylivoimaisesti suurin osa autoilijoista. Julkinen liikennehän ajaa samoilla renkailla läpi vioden.


      • TiedoksiSinullekin
        12plus20 kirjoitti:

        Nuo luettelemasi ryhmät on ilman muuta niitä, joille nastat on todella tarpeelliset. Se on totta.
        Miksi muuten näin, sitäpä et kertonutkaan... :-D

        Ja juuri se sama nastarenkaiden ominaisuus toimii myös sinunkaltaisilla nk 'tavallista paremmalla kuljettajalla'. Vai mitäpä luulet?

        Kesärenkaillakin läpi talven selviäisi ylivoimaisesti suurin osa autoilijoista. Julkinen liikennehän ajaa samoilla renkailla läpi vioden.

        Kannattaa muuten ottaa huomioon että raskaskalusto johon myös julkinenliikenne kuuluu vaihtaa talveksi alle nk. talvipintarenkaat joissa kuviointi on karkeampaa kuin kesällä käytetyissä renkaissa. Kesäpintarenkaat ovat liukkaat nii lumella kuin jäälläkin. Eli julkinenkaanliikenne ei aja kesärenkailla talvella.


      • ABECEDE.ADR
        TiedoksiSinullekin kirjoitti:

        Kannattaa muuten ottaa huomioon että raskaskalusto johon myös julkinenliikenne kuuluu vaihtaa talveksi alle nk. talvipintarenkaat joissa kuviointi on karkeampaa kuin kesällä käytetyissä renkaissa. Kesäpintarenkaat ovat liukkaat nii lumella kuin jäälläkin. Eli julkinenkaanliikenne ei aja kesärenkailla talvella.

        Juuri näin. Muutenkin on turhaa verrata raskaankaluston "kesärenkaiden" käyttöä talvella koska massat jokaista rengasta kohden on jotain aivan muuta kuin henkilöautoissa. Pitokin on silloin paljon parempi vaikkei nastoja renkaissa olisikaan. Mutta koska kesäksi kuorma-autoihin vaihdetan vierintävastukseltaan taloudellisemmat renkaat on ne huonomman lumi/jääpidon takia vaihdettava pitävämpii m s-renkaisiin. Moni tosin kuvittelee että raskaskalusto ajaa talvellakin kesärenkailla koska laki ei talvirenkaita niihin vaadi vaikka niihin talvipinnat vaihdetaankin, tai ainakin järkevät kuljetusliikkeet vaihdattavat.


      • ekovalinta

        En kuorma-auton renkaista osaa sanoa, mutta henkilöautojen osalta talvirengas voi olla vierintävastukseltaan jopa kesärengasta parempi. Syy olla ajamatta talvirenkaalla kesällä on se että talvirengas on mm. vesiliirto- ja jarrutusominaisuuksiltaan kesärengasta huonompi. Ajokausi on melkein 50/50 kesä/talvi.

        Nykyaikaisella kesärenkaalla ei pärjää talvella. Jos ennen on pärjännyt johtunee se siitä että rengas oli neljän vuodenajan rengas, eli kuvio oli erilainen ja siinä oli lamelleja.
        Nokia Rollsterissa ainakin on talvirengaskuvio:
        http://myphone.info/message/13329017-Aleksandr_Letnie_shiny_Nokia_rollster_TS_16580_R13.html


      • eko.hölmöjä
        ekovalinta kirjoitti:

        Nastat, eli ne jääpidon ja testivoiton takaavat teräesineet kuluvat käytössä. Renkaan lamellit eivät menetä pitoaan samalla tavalla.

        Lukaise joskus TM-testi ja ihmettele sitä pientä eroa mikä nasta- ja nastattoman renkaan välillä on. Joskus jokin nastarengasmerkki pärjää kitkarengasta huonommin.

        Itse en ole suostunut pitkään aikaan käyttämään nastallisia renkaita, eli ekovalinta on ollut helppo tehdä kun voi helposti perustella syyt sille minkä itse haluaa. Win-win -tilanne.

        Toki tiedän että toisilla on raskaampi kaasujalka kuin minulla, eli kaikkia ei kiinnosta samat asiat kuin minua.

        Nastat kuluu käytössä, pito heikkenee vanhetessa.
        "Luikkarin" lamellit ei varmaan kulu aivan samalla tavalla, mutta kuluu kuitenkin, ja niiden pito jo lähtökohtaisesti on oleellisesti heikompi.

        Minulle on tullut TM "pienen ikäni" ja joka ainoan talvirengastestin olen lukenut, jotka on joka kerta todistanut nastarenkaan paremmuuden talvisissa olosuhteissa. Joten "ihmetellä" ei tarvitse.
        Toki jokainen voi "tulkita" testejä kuten "piru raamattua" joten oman uskon,
        vaikka tosiasioihin perustumattoman, voi sisäistää ainoaksi oikeaksi.

        Teiden liukkaus/olosuhteiden haastavuus ei riipu vähääkään kenenkään "kaasujalan painavuudesta", mutta kunnolliset(nasta) talvirenkaat ovat oivallinen ratkaisu näissä tilanteissa.


      • ekovalinta

        Olet tilannut TM:n yhtä kauan kuin minäkin :) Jossakin vaiheessa aloin lukemaan tarkemmin myös vähemmän tähtiä saaneiden tuloksia (kitkaversio ei voi TM:ssä saada yhtä paljon tähtiä kuin paras nastarengas, mutta voi silti saada enemmän kuin huonoin nastarengas joka voi jäädä jopa ilman tähtiä), ja myöskin pohtimaan mitä oikein oli kirjoitettu.

        Herätteenä taisi olla juurikin "eko", eli se kamala melu minkä jotkut nastarenkaat synnyttävät jalankulkijan korviin verrattuna nastattomilla renkailla ajaviin, ne autot kulkevat lähinnä kohisten ohi vaikkeivät ole mitään sähköautoja. Niiden rengasäänet kuullostavat hiljaisemmilta vaikka ohiajomelun desibelilukema renkaan esiitteessä olisi sama kuin kesärenkaassa. Nastarengas on vapautettu EU:n ohiajomelu- ja vierinvastusmittauspakosta. Vierinvastus tarkoittaa polttoainetaloutta, eli miten kevyesti rengas rullaa.

        Vuoden 2008 lehdissä oli pohdintaa nastojen haitasta, ja olikohan se 2010 talvirengastesti missä ihan hyväkuntoinen käytetty nastarengas oli huonompi kuin kaikki kitkarenkaat, myös huonompi kuin käytetty kitkaverrokki.

        Sitten siellä on myös alisuoriutujia joissa on M S joidenka suorituskykytaso oli kesärengasluokkaa, jarrutusmatka jäällä oli kymmeniä metrejä pidempi kuin aidoilla talvirenkailla.


      • eko.hölmöjä
        ekovalinta kirjoitti:

        Olet tilannut TM:n yhtä kauan kuin minäkin :) Jossakin vaiheessa aloin lukemaan tarkemmin myös vähemmän tähtiä saaneiden tuloksia (kitkaversio ei voi TM:ssä saada yhtä paljon tähtiä kuin paras nastarengas, mutta voi silti saada enemmän kuin huonoin nastarengas joka voi jäädä jopa ilman tähtiä), ja myöskin pohtimaan mitä oikein oli kirjoitettu.

        Herätteenä taisi olla juurikin "eko", eli se kamala melu minkä jotkut nastarenkaat synnyttävät jalankulkijan korviin verrattuna nastattomilla renkailla ajaviin, ne autot kulkevat lähinnä kohisten ohi vaikkeivät ole mitään sähköautoja. Niiden rengasäänet kuullostavat hiljaisemmilta vaikka ohiajomelun desibelilukema renkaan esiitteessä olisi sama kuin kesärenkaassa. Nastarengas on vapautettu EU:n ohiajomelu- ja vierinvastusmittauspakosta. Vierinvastus tarkoittaa polttoainetaloutta, eli miten kevyesti rengas rullaa.

        Vuoden 2008 lehdissä oli pohdintaa nastojen haitasta, ja olikohan se 2010 talvirengastesti missä ihan hyväkuntoinen käytetty nastarengas oli huonompi kuin kaikki kitkarenkaat, myös huonompi kuin käytetty kitkaverrokki.

        Sitten siellä on myös alisuoriutujia joissa on M S joidenka suorituskykytaso oli kesärengasluokkaa, jarrutusmatka jäällä oli kymmeniä metrejä pidempi kuin aidoilla talvirenkailla.

        "Herätteenä taisi olla juurikin "eko", eli se kamala melu minkä jotkut nastarenkaat synnyttävät jalankulkijan korviin verrattuna nastattomilla renkailla ajaviin"

        Vai että kamala melu nastarenkaista jalankulkijan korviin ajonopeuksilla max. 40km/h (kaupungissahan jalankulkijoita on "tienvarrella" eniten)
        Sitä ollaan oikein vitsimiehiä huomaan.
        Jos tuo on edes jonkinmoinen perusta kitkojen valinnalle niin entistä selvemmäksi käy, että "ekovalinta" on hölmön valinta.

        Jos "eko" haluaa olla niin paras olisi lopettaa ajaminen kokonaan niin ei
        jalankulkijoidenkaan korvat "kärsisi".heh heh

        Miksi ei muka kitkarengas voi saada yhtä hyvää "tähtimäärää" kuin nastarengas?
        Totta kai saa j o s on talviominaisuuksiltaan nastarenkaan veroinen.
        Ellei saa, johtuiskohan ihan siitä, että nastarengas on talvi, huom. talvi ominaisuuksiltaan kitkaversiota oleellisesti parempi.


      • 10plus16
        ekovalinta kirjoitti:

        Olet tilannut TM:n yhtä kauan kuin minäkin :) Jossakin vaiheessa aloin lukemaan tarkemmin myös vähemmän tähtiä saaneiden tuloksia (kitkaversio ei voi TM:ssä saada yhtä paljon tähtiä kuin paras nastarengas, mutta voi silti saada enemmän kuin huonoin nastarengas joka voi jäädä jopa ilman tähtiä), ja myöskin pohtimaan mitä oikein oli kirjoitettu.

        Herätteenä taisi olla juurikin "eko", eli se kamala melu minkä jotkut nastarenkaat synnyttävät jalankulkijan korviin verrattuna nastattomilla renkailla ajaviin, ne autot kulkevat lähinnä kohisten ohi vaikkeivät ole mitään sähköautoja. Niiden rengasäänet kuullostavat hiljaisemmilta vaikka ohiajomelun desibelilukema renkaan esiitteessä olisi sama kuin kesärenkaassa. Nastarengas on vapautettu EU:n ohiajomelu- ja vierinvastusmittauspakosta. Vierinvastus tarkoittaa polttoainetaloutta, eli miten kevyesti rengas rullaa.

        Vuoden 2008 lehdissä oli pohdintaa nastojen haitasta, ja olikohan se 2010 talvirengastesti missä ihan hyväkuntoinen käytetty nastarengas oli huonompi kuin kaikki kitkarenkaat, myös huonompi kuin käytetty kitkaverrokki.

        Sitten siellä on myös alisuoriutujia joissa on M S joidenka suorituskykytaso oli kesärengasluokkaa, jarrutusmatka jäällä oli kymmeniä metrejä pidempi kuin aidoilla talvirenkailla.

        Säännöllisin väliajoin joku muistelee joskus vuonna 2010 tehtyä vertailua käytettyjen nasta- ja kitkatenkaiden välillä. Sinun muistelosi kuitenkin oli jo huippua, niin pieleen muistit asian.
        Tuossa vertailussa tosiaan verrattiin kuluneita 6mm renkaita. Lopputushan oli, että erot oli tasoittuneet kitkojen hyväksi, mutta kitkat eivät olleet mitenkään parempia kokonaisuuden osalta. Sen sijaan muutamissa osatesteissä muutamat kitkat pärjäsivät yllättäen nastoja paremmin. Uusien renkaiden osaltahan missään osatestissä kitkat eivät ole osoittautuneet nastoja paremmiksi.

        Yksi iso pointti tuossa käytettyjen testissä oli. Ja se on kyllä merkittäväkin. Unohditko sen tarkoituksella vai etkö tiennyt.
        No joka tapauksessa, kun haluttiin yhtä kuluneet renkaat, niin jouduttiin ottamaan kaksi kertaa vanhemmat nastarenkast kuin kitkarenkaat. Nastat olivat siis 4 vuotta käytössä olleita ja kitkat 2vuotta käytössä olleita. Kitkat, kun kuluvat huomattavasti nopeammin kuin nastat.
        Oikeampi tietysti olisi ollut ottaa samanikäiset. Sehän on oleellista meillä autoilijoilla, kun renkaita valitsemme, siis kuinka kauan ne ovat käyttökelpoisia ja turvallisia. Tuon testin mukaan voisi ajatella, että nastoilla ajaa neljä vuotta, jonka jälkeen ne ovat suunilleen yhtä huonot/hyvät kuin kitkat, kun renkaat hankkii uutena. Neljä vuotta on kohtuullisen pitkä aika.


      • eko.hölmöjä
        10plus16 kirjoitti:

        Säännöllisin väliajoin joku muistelee joskus vuonna 2010 tehtyä vertailua käytettyjen nasta- ja kitkatenkaiden välillä. Sinun muistelosi kuitenkin oli jo huippua, niin pieleen muistit asian.
        Tuossa vertailussa tosiaan verrattiin kuluneita 6mm renkaita. Lopputushan oli, että erot oli tasoittuneet kitkojen hyväksi, mutta kitkat eivät olleet mitenkään parempia kokonaisuuden osalta. Sen sijaan muutamissa osatesteissä muutamat kitkat pärjäsivät yllättäen nastoja paremmin. Uusien renkaiden osaltahan missään osatestissä kitkat eivät ole osoittautuneet nastoja paremmiksi.

        Yksi iso pointti tuossa käytettyjen testissä oli. Ja se on kyllä merkittäväkin. Unohditko sen tarkoituksella vai etkö tiennyt.
        No joka tapauksessa, kun haluttiin yhtä kuluneet renkaat, niin jouduttiin ottamaan kaksi kertaa vanhemmat nastarenkast kuin kitkarenkaat. Nastat olivat siis 4 vuotta käytössä olleita ja kitkat 2vuotta käytössä olleita. Kitkat, kun kuluvat huomattavasti nopeammin kuin nastat.
        Oikeampi tietysti olisi ollut ottaa samanikäiset. Sehän on oleellista meillä autoilijoilla, kun renkaita valitsemme, siis kuinka kauan ne ovat käyttökelpoisia ja turvallisia. Tuon testin mukaan voisi ajatella, että nastoilla ajaa neljä vuotta, jonka jälkeen ne ovat suunilleen yhtä huonot/hyvät kuin kitkat, kun renkaat hankkii uutena. Neljä vuotta on kohtuullisen pitkä aika.

        Luvattoman oikeassa olet.
        Kuten sanottu, kun lukee testejä kuin "piru raamattua" saa mieleisensä "ekovalintaa" tukevan tuloksen.


      • vajakit.lataukseen
        eko.hölmöjä kirjoitti:

        "Herätteenä taisi olla juurikin "eko", eli se kamala melu minkä jotkut nastarenkaat synnyttävät jalankulkijan korviin verrattuna nastattomilla renkailla ajaviin"

        Vai että kamala melu nastarenkaista jalankulkijan korviin ajonopeuksilla max. 40km/h (kaupungissahan jalankulkijoita on "tienvarrella" eniten)
        Sitä ollaan oikein vitsimiehiä huomaan.
        Jos tuo on edes jonkinmoinen perusta kitkojen valinnalle niin entistä selvemmäksi käy, että "ekovalinta" on hölmön valinta.

        Jos "eko" haluaa olla niin paras olisi lopettaa ajaminen kokonaan niin ei
        jalankulkijoidenkaan korvat "kärsisi".heh heh

        Miksi ei muka kitkarengas voi saada yhtä hyvää "tähtimäärää" kuin nastarengas?
        Totta kai saa j o s on talviominaisuuksiltaan nastarenkaan veroinen.
        Ellei saa, johtuiskohan ihan siitä, että nastarengas on talvi, huom. talvi ominaisuuksiltaan kitkaversiota oleellisesti parempi.

        Jos et kuule nastoista lähtevää helvetinmoista meteliä, niin mene äkkiä korvalääkäriin. Vaikka ne nastat niin helvetin hyvät ovatkin, niin ei nyt ihan hölmö tarvitse olla.


      • eko.hälmöjä
        vajakit.lataukseen kirjoitti:

        Jos et kuule nastoista lähtevää helvetinmoista meteliä, niin mene äkkiä korvalääkäriin. Vaikka ne nastat niin helvetin hyvät ovatkin, niin ei nyt ihan hölmö tarvitse olla.

        Jos tosiaan kuulet nastarenkaiden aiheuttamaa "helvetinmoista meteliä" max 40km/h liikkuvasta autosta, olet nimenomaan sinä se todellinen hölmö ja pitempiaikaisen "latauksen" tarpeessa.


      • vajaata.ladattava
        vajakit.lataukseen kirjoitti:

        Jos et kuule nastoista lähtevää helvetinmoista meteliä, niin mene äkkiä korvalääkäriin. Vaikka ne nastat niin helvetin hyvät ovatkin, niin ei nyt ihan hölmö tarvitse olla.

        Jos kuulee "helvetinmoista meteliä "kaupunki nopeuksilla liikkuvista nastarengas autoista ei vika ole korvissa vaan korvien välissä.


    • Tyhmä.Tyhmempi.1516

      Milloinkahan nimimerkki 1516 astuu esiin ja tulee valittamaan että hänen on PAKKO ajaa nastarenkailla talvella kun ne olivat autossa mukana kun auton osti. Idiootti ei ymmärrä että ne nastat voi nyppiä pois jos ne ihan hirveästi ahdistaa ja silti on käytössä lailliset talvirenkaat. Tietysti voi myös ostaa uudet nastattomat talvirenkaat niin ei nastat haittaa. No eihän sillä ole rahaa uusiin talvirenkaisiin koska elää kuulemma työmarkkinatuella ja äiti maksaa ruuan.

      • Vajakkiautomaatti

        Vajakkiautomaatti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe