Ajan aina 80km/h

80_on_paras

Tyhmää maanteillä ja motareilla kierrättää (=kuluttaa) konetta ja nostaa kulutusta ajamalla yli 80. Kaupunkialueillakin on tyhmää ajaa 30-40 kun pyöräilijätkin tulevat sivuilta ohi. Vaarallisissa paikoissa voi hidasta mutta muuten 70-80 sopii hyvin kauapunkiinkin. Työmatkallani motarilla usein joku päästää ohi 130-140 mutta kaupungissa ohitan hänet myöhemmin ja oon aiemmin kotona kun motarikaahaaja ajaa vain 40-50 kaupungissa. Lisäksi minulta on kulunut vähemman polttoainetta samalla matkalla kuin motarikaahaajalta/kaupunkinysväriltä.

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • felixx
      • ostaAnustappi

        Rajoitukset on idiooteille.


      • owwqq
        ostaAnustappi kirjoitti:

        Rajoitukset on idiooteille.

        Ookko nyt kovis teini joka uskaltaa uhota netissä. Onneksi koulut alkaa kohta ja sullakin on aikaa läksyjen kanssa.


      • jdoff
        ostaAnustappi kirjoitti:

        Rajoitukset on idiooteille.

        Radiojuontaja Richard Bacon on nettikiusaamisen uhri. Myös hänen vaimonsa ja pieni vauvansa ovat saaneet osansa vainosta. Bacon yrittää jäljittää kolmea nettikiusaajaa ja huomaa matkan varrella, että kyseessä on paljon vakavampi ongelma kuin hän aluksi ymmärsikään.


      • Kakez
        ostaAnustappi kirjoitti:

        Rajoitukset on idiooteille.

        On olemassa ihmisiä, jotka haluavat soittaa suutaan, samoin kuin henkisesti häiriintyneitä ihmisiä, jotka ilmestyvät milloin mihinkin ryhmään kirjoittamaan sekavia. Jotkut myös aloittavat asiallisina kirjoittajina mutta joutuvat riitoihin. Riidat sinänsä eivät ole niin vakavia kuin siirtyminen alatyyliin ja solvauksiin, sillä siitä näyttää olevan hyvin vaikeaa enää nousta ylös.



    • MoreControl

      Aloittaja osaa provota mielestään. Ei tuollaisella ajotavalla kovin kauaa ilman vahinkoja tai ainakaan ilman sakkoja suhailla. Tai sitten se 40-50 km/h alueella ylinopeutta ajettu osuus on todella lyhyt ja vailla risteyksiä. Silloin taas niitä moottoritiellä ohi menneitä ei ehtisi saada millään kiinni. Jollei se moottoritie osuus ole sitten aivan helkkarin lyhyt sekin.

      "Kaupunkialueillakin on tyhmää ajaa 30-40 kun pyöräilijätkin tulevat sivuilta ohi. "
      Kovia pyöräilijöitä on provoaloittajamme asuinseudulla, kun pääsevät ylinopeutta ihan heittämällä.

      • aeeaeat

        Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta. Oma työmatka on 30km ja usein joku joka alkumatkasta ohittaa maantiellä, on loppumatkasta juuttunut samoihin liikennevaloihin kaupungissa. Sen takia ihmettelen tuota maantiellä/motarilla kaahaamista kun ei siinä säästä mitään. Kaupungissa ylinopeus taas helposti säästää useilta punaisilta ja matkaa sujuu huomattavasti nopeammin.


      • miesvm_1967x
        aeeaeat kirjoitti:

        Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta. Oma työmatka on 30km ja usein joku joka alkumatkasta ohittaa maantiellä, on loppumatkasta juuttunut samoihin liikennevaloihin kaupungissa. Sen takia ihmettelen tuota maantiellä/motarilla kaahaamista kun ei siinä säästä mitään. Kaupungissa ylinopeus taas helposti säästää useilta punaisilta ja matkaa sujuu huomattavasti nopeammin.

        Ehkä motarikaaharin työmatka on 50km. Jos juututte samoihin liikennevaloihin kaupungissa niin hän kuitenkin on tehnyt matkan suhteellisesti nopeammin :D

        Ilmeisen pieni kaupunki kyseessä, isommissa nimittäin on aamuisin ruuhkaa eli jonoja joten ei siellä voi ajella 50-70 kun ei se jono liiku kuin 50km kuitenkaan.

        TAI jatkuva kaistanvaihtelu aiheuttaa vaaratuilanteita aivan samoin kuin hidastelu motarilla.

        Mutta provohan tämä olikin vai mitä joten turha tässä meiksinkään on mitään fiksua höpöttää.


      • MoreControl
        aeeaeat kirjoitti:

        Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta. Oma työmatka on 30km ja usein joku joka alkumatkasta ohittaa maantiellä, on loppumatkasta juuttunut samoihin liikennevaloihin kaupungissa. Sen takia ihmettelen tuota maantiellä/motarilla kaahaamista kun ei siinä säästä mitään. Kaupungissa ylinopeus taas helposti säästää useilta punaisilta ja matkaa sujuu huomattavasti nopeammin.

        "Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta"

        Varmasti, mutta jos tuollaisia ylinopeuksia ajelisi oikeasti koko ajan niin tuskin sitä kauaa voisi tehdä siten, että vielä kehuisi toimintamallinsa loistavuutta. Tai sitten tyyppi ei välitä sakoista eikä aiheuttamistaan vaaratilanteista. Ja voihan olla että paikka jota hän tarkoittaa on sellainen, jossa rajoitus voisi ollakin korkeampi puuttuvien risteysten ja suojateiden vuoksi. Tällaisia katuosuuksia ei taajamissa tosin paljoakaan taida olla.

        Yksi mahdollisuus on se, että neropatti aloittaja on vasta keksinyt koko tempun, ja ajattelee että näillä mennään hautaan asti. Ja voi olla että mennäänkin. Toivottavasti se on sitten hän itse myös.

        Olen edelleen samaa mieltä nimimerkin "miesvm_1967x " kanssa, eli kyseessä on vahva provo.


      • miesvm_1967x

        "näillä mennään hautaan asti. Ja voi olla että mennäänkin. Toivottavasti se on sitten hän itse myös" XD XD


      • niinmiten
        aeeaeat kirjoitti:

        Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta. Oma työmatka on 30km ja usein joku joka alkumatkasta ohittaa maantiellä, on loppumatkasta juuttunut samoihin liikennevaloihin kaupungissa. Sen takia ihmettelen tuota maantiellä/motarilla kaahaamista kun ei siinä säästä mitään. Kaupungissa ylinopeus taas helposti säästää useilta punaisilta ja matkaa sujuu huomattavasti nopeammin.

        Miten aikaa voi säästää ?


      • näin.olen.lukenut
        niinmiten kirjoitti:

        Miten aikaa voi säästää ?

        Helposti kuulemma. Säästyneet sekunnit ja minuutit talletetaan aikapankin tilille, josta ne voi sitten käyttää vaikka kerran vuodessa kaikki kerralla mökkiviikonloppua pidentämään.


      • EiToimiTeoriasi
        aeeaeat kirjoitti:

        Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta. Oma työmatka on 30km ja usein joku joka alkumatkasta ohittaa maantiellä, on loppumatkasta juuttunut samoihin liikennevaloihin kaupungissa. Sen takia ihmettelen tuota maantiellä/motarilla kaahaamista kun ei siinä säästä mitään. Kaupungissa ylinopeus taas helposti säästää useilta punaisilta ja matkaa sujuu huomattavasti nopeammin.

        Kaupungissa kaahaamalla ehtii vain nopeammin ja useampiin risteyksiin seisoskelemaan ja odottamaan valijen vaihtumista. Teoriasi ei toimi lainkaan.


      • 264363
        EiToimiTeoriasi kirjoitti:

        Kaupungissa kaahaamalla ehtii vain nopeammin ja useampiin risteyksiin seisoskelemaan ja odottamaan valijen vaihtumista. Teoriasi ei toimi lainkaan.

        Jos sinulla olisi kokemusta kaupunkiajosta niin tietäisit että punaisista syntyy usein lumipalloefekti. Jos ajaa hitaasti ja juuttuu punaisiin, todennäköisesti seuraavatkin valot ehtivät punaisiksi kun pääset niiden luo. Nopeaa ajava voi päästä jopa kaikkien valojen ohi vihreillä.


      • taviskuskien_perseilyä
        MoreControl kirjoitti:

        "Kyllähän ylinopeus kaupunkialueella säästää paljon enemmän aikaa kuin ylinopeus maantiellä/motarilla, ihan jo pelkästään kun mietitään prosentuaalista ylinopeuttta"

        Varmasti, mutta jos tuollaisia ylinopeuksia ajelisi oikeasti koko ajan niin tuskin sitä kauaa voisi tehdä siten, että vielä kehuisi toimintamallinsa loistavuutta. Tai sitten tyyppi ei välitä sakoista eikä aiheuttamistaan vaaratilanteista. Ja voihan olla että paikka jota hän tarkoittaa on sellainen, jossa rajoitus voisi ollakin korkeampi puuttuvien risteysten ja suojateiden vuoksi. Tällaisia katuosuuksia ei taajamissa tosin paljoakaan taida olla.

        Yksi mahdollisuus on se, että neropatti aloittaja on vasta keksinyt koko tempun, ja ajattelee että näillä mennään hautaan asti. Ja voi olla että mennäänkin. Toivottavasti se on sitten hän itse myös.

        Olen edelleen samaa mieltä nimimerkin "miesvm_1967x " kanssa, eli kyseessä on vahva provo.

        > Varmasti, mutta jos tuollaisia ylinopeuksia ajelisi oikeasti koko ajan niin tuskin sitä kauaa voisi tehdä siten, että vielä kehuisi toimintamallinsa loistavuutta

        Kuussako sinä asut? Kaupunkien keskustoissa tietenkään ei ihme nopeuksiin pääse, siitä pitävät liikennevalopysähdykset joka kadunkulmassa huolen. Mutta asuinalueilta löytyy PALJON katuja, joilla pääsee ajelemaan useamman kilometrinkin ilman liikennevalopysähdystä. Nopeusrajoitus voi olla 30/40/60, mutta vähänkin pitemmillä suorilla tuppaa "järkiautoilijat" kiihdyttämään 50, 60 ja parhaat sankarit jopa 70 km/h nopeuksiin! Tyypillistä on sekin, että kiihdytetään liikenneympyrään tultaessa, että keritään ennen muita autoja. Tai kiihdytetään, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Tämä, tottakai, että ao. jalankulkija ymmärtäisi olevansa väistämisvelvollinen! Eihän osaava ja turvallinen bensansäästäjä nyt voi pysähtymään ruveta!

        Samaa logiikkaa edustaa sekin, että maantiellä körötetään 80 mittarissa. Tai ainakin yritetään. Nopeus seilaa 70-85 tasamaalla ja mäkisessä maastossa 60-100. Aivan täysin riippumatta rajoituksesta eli samalla tyylillä mennään, luki tolpassa 60 tai 100. No, 50 rajoitusalueilla sentään saatetaan 10 km/h hidastaa. Toisaalta menetettyä aikaa kiritään kiinni ajamalla ohituskaistojen kohdalla vähintään 90 ja mieluummin 100 km/h.

        Bensaa "säästetään" kiihdyttämällä ylämäkeen, kun siinä ylämäessä on ohituskaista...


      • EiToimiTeoriasi
        264363 kirjoitti:

        Jos sinulla olisi kokemusta kaupunkiajosta niin tietäisit että punaisista syntyy usein lumipalloefekti. Jos ajaa hitaasti ja juuttuu punaisiin, todennäköisesti seuraavatkin valot ehtivät punaisiksi kun pääset niiden luo. Nopeaa ajava voi päästä jopa kaikkien valojen ohi vihreillä.

        Olen ajanut taksia 22 vuotta eräässä Suomen suurimmassa kaupungissa. Jonkinverran siis kokemusta risteys-ja muustakin kaipunkiajosta. Vihreän allon mukaan kun menee homma toimi. Kaahamalla et pääse kaikista risteyksistä läpi pysähtymättä.


    • Gfgvfgvgv

      Työnnä 80-lätkä rullalle perseeseen ja vedä vittu päähäs!

      • MestariÄäänessä

        No nyt pääsi ääneen todellinen mestari ja aivoitusten Einstein. Kerrotko lisää mitä haluaisit työntää ja minne?


      • Kjell.C.Pippelström
        MestariÄäänessä kirjoitti:

        No nyt pääsi ääneen todellinen mestari ja aivoitusten Einstein. Kerrotko lisää mitä haluaisit työntää ja minne?

        Ihanaa, kun kundi sanoo suoraan mitä tahtoo! Unohda tuo "herra mehupilli" ja tuu tänne, niin ei tarvii jäädä kyselyjen asteelle...


    • diipadaii

      Hehee, ois menny läpi ilman tuota kaupunkiajoa. Näinhän monet tekee, ajavat joka paikassa kahdeksaakymppiä.
      Kuudenkympin alueella tosin reipasta ylinopeutta, maantiellä ainakin se hyöty ettei tarvi risteyksissä hidastaa.

      • 80_on_paras

        Kyllä minä kaupungissakin 40-50 alueilla ajan usein ainakin 70. Tosin paikat ovat tuttuja ja sivultatulevilla kolmiot. Kuten sanoin, vaarallisisa paikoissa hidastan, mutta muuten tuo 70-80 sopii hyvin kaupunkiinkin. Oman järjen käytö on sallittua, ei sitä aina tarvi kirjaimellisesti noudatta rajoituksia.


      • vajakit.lataamoon

        "Oman järjen käyttö on sallittua". Yritähän sitten hommata sitä jostain itsellesi.


      • vajakit.lataamoon
        vajakit.lataamoon kirjoitti:

        "Oman järjen käyttö on sallittua". Yritähän sitten hommata sitä jostain itsellesi.

        Koska minulla kuluu niin paljon vaippoja kun aina lasken alleni jos joku suhahtaa kaupungissa ohi yli 40 km/h.


      • pupu_meni_pöksyyn
        80_on_paras kirjoitti:

        Kyllä minä kaupungissakin 40-50 alueilla ajan usein ainakin 70. Tosin paikat ovat tuttuja ja sivultatulevilla kolmiot. Kuten sanoin, vaarallisisa paikoissa hidastan, mutta muuten tuo 70-80 sopii hyvin kaupunkiinkin. Oman järjen käytö on sallittua, ei sitä aina tarvi kirjaimellisesti noudatta rajoituksia.

        Niin, ja se todellinen tarkoitushan on varmistaa, ettei lähde jalankulkijat toikkaroimaan suojatielle, kun maanteiden sankari tulee!

        Nää rajoituksethan on ihan turhia muutoinkin. Kun auto törmää jalnkulkijaan 50 km/h nopeudella, on kuoleman todennäköisyys lähes 100 %. 20 km/h nopeudella taas liki 0 % (vaikkakin vammoja edelleen syntyy)...

        Mutta mitäpä näitä murehtimaan, kun on omat mukulat köytettynä turvaistuimiin! Kelpaa ajella 20-30 ylinopeuksin!

        Tosin eihän tämä silti estä työpaikan kahvipöydässä viriteltävää syvää paheksuntaa kaahareita kohtaan! Kaahareita pyörii ihan siinä kotikadullakin niitä on ihan hirmuisia määriä mm. moottoriteilläkin.

        Moottoritiellä nämä taajamissä 30 nopeuksilla koheltavat arjen sankarit ovat pupu pöksyssä = körryytetään KORKEINTAAN 120 mittarinopeutta (todellinen nopeus 110-115) ja valtaosa tyytyy 85-100 kyytiin. Rystyset valkoisena.


    • diipadaiiiiiiiiiii

      Asun kahden kaupungin välissä olevassa pikkukunnassa. Molemmissa kaupungeissa voi laillisesti ajella sata kilometriä tunnissa parikymmentä kilometriä, kahdeksankympin rajoitusta on varmaan sata kilometriä. Ei joka paikassa ole noita 40-50 km/h rajoituksia.

    • Turvallistamatkaa

      Ihan ok, kunhan muista maanteillä päästää ohi nopeammin ajavat. Kannattaa katsoa peiliin ja ajaa sivuun hetkeksi ennenkuin jonot kasvavat vilkkaasti liikennöidyillä maanteillä. Näin vältät aiheuttamasta vaaratilanteita omalta osaltasi, kun kerran ajat muuta liikennettä hitaammin.

    • rajoitus80kokosuomi

      Samaa nopeutta ajan nykyisin itsekkin. Huvittavaa että kuölutus on usein alle 4L/100km no se on ajotietokoneen lukema ja sekin näyttää tarkemmin vakailla nopeuksilla. Ennen kulutus oli liki 6L. Perille olen päässyt aina ja huomattavasti leppoisammalla energialla . Nopea ajo väsyttää enemmän. Jos ajelet helsinki- lappi juippuajoa niin siinä aikaa jo kuluu hieman enemmän mutta perillä olet silti levänneempänä. Se on tosi.

      Lakiin aloite 80km/h koko suomeen ja paljobkohan säästyy vakuutusmaksuissa ja kulutuksessa ja koko autoilun kustannuksissa ? paljon arvaan ja verotulot putoaa kun kaikki kestää paremmin on yksi skenaario? Muutenkin autot voisi rakentaa keveyemmiksi koska ei tarvitse mitoittaa turhiin ylinopeuksiin rakenteita. Tietysti raskas kalusto ja ns maasturi yms tarve pitää olla kunnossa.

      • miesvm_1967x

        "Nopea ajo väsyttää enemmän"

        Mihin tämä teoria perustuu? Päinvastoin jos esimerkkisi mukaisesti ajetaan vaikkapa 800km pohjoiseen 80km/h niin matka-aika on 10 tuntia pysähdykset. Jos pysähtyy noin 3 tunnin välein joutuu stoppaamaan 3 kertaa tuolla vauhdilla. Olettaen että loman sesonkiaikaan ja ehkä muutoinkin pysähdys kestää puoli tuntia niin matkan kokonaisajaksi tulee 10 1,5 = 11,5 tuntia.

        100km/h keskinopeudella matka kestää 8 tuntia ja tarvitsee vain 2 pysähdystä = 9h eli ajassa säästää 2,5h, Polttoaineen kulutus kasvaa 80-100km/h noin 1L/100km eli nopeampi kuluttaa noin 8L polttoainetta enemmän mikä nykyrahassa tekee about alle 15 euroa. Päästöihin en ota tässä kantaa.

        Oletan että 11,5 tunnin matka väsyttää enemmän kuin 9 tunnin matka, onhan 9 tunnin matka 21,7% nopeampi matkustaa :D


      • kallista_säästöä
        miesvm_1967x kirjoitti:

        "Nopea ajo väsyttää enemmän"

        Mihin tämä teoria perustuu? Päinvastoin jos esimerkkisi mukaisesti ajetaan vaikkapa 800km pohjoiseen 80km/h niin matka-aika on 10 tuntia pysähdykset. Jos pysähtyy noin 3 tunnin välein joutuu stoppaamaan 3 kertaa tuolla vauhdilla. Olettaen että loman sesonkiaikaan ja ehkä muutoinkin pysähdys kestää puoli tuntia niin matkan kokonaisajaksi tulee 10 1,5 = 11,5 tuntia.

        100km/h keskinopeudella matka kestää 8 tuntia ja tarvitsee vain 2 pysähdystä = 9h eli ajassa säästää 2,5h, Polttoaineen kulutus kasvaa 80-100km/h noin 1L/100km eli nopeampi kuluttaa noin 8L polttoainetta enemmän mikä nykyrahassa tekee about alle 15 euroa. Päästöihin en ota tässä kantaa.

        Oletan että 11,5 tunnin matka väsyttää enemmän kuin 9 tunnin matka, onhan 9 tunnin matka 21,7% nopeampi matkustaa :D

        Myös rahallinen säästö kääntyy negatiiviseksi. Tientukko säästää 0,5 l/100 km eli 600 km matkalla polttoainekulut vajaat 6,50 euroa tjsp. pienemmät.

        Rajoitusten mukaan ajava pääsee jopa reilun satasen keskinopeuteen, jos merkittävä osa matkasta ajetaan moottoritiellä. Maanteilläkin pääsee 80-90 keskinopeuksiin riippuen siitä, kuinka suuri osa matkasta ajetaan satasen rajoitusalueella.

        600 km matka ja keskinopeus 90 km/h -> matka kestää 6 h 40 min. Tämä voi mennä niinkin, ajetaan työkeikan/palaverin tiimoilta edestakainen 300 km matka. Aamulla liikkeelle klo 8:00 yksi 15 min kahvitauko matkan varrella, niin perillä ollaan sopivasti lounasaikaan (11:35). Muutama tunti työskentelyä, minkä jälkeen kerkiää (yhden pysähdyksen taktiikalla) vielä säälliseen aikaan takaisin kotiin (paluumatka esim. klo 15:00-18:35). Kahvit pullat kustansivat huikeat 7 euroa.

        Tientukko körryyttää 75 km/h ja 600 km matka ottaa täydet 8 tuntia. Aamulla liikkeelle klo 8:00, kahvitauko (15 min) klo 9 ja lounas (30 min) klo 11. Ihan siitä syystä, että taukoja on hyvä pitää n. 2 tunnin välein jos perille saapuminen venyy yli puolen päivän, niin tuskin siellä vastapuoli enää jaksaa odotella lounastamisen ajan, vaan töihin pitäisi heti käydä - nälkäisenäkin.

        Joten siis syödään matkan varrella ja perillä ollaan vasta vähän ennen klo 13 (12:45). Niinpä paluumatkallekin pääsee tuntia myöhemmin, vasta klo 16. Nyt ajetaan yhden pysähdyksen taktiikalla, joten perillä kotona ollaan jo 20:45. Siis reilua tuntia myöhemmin. Bensakuluissa säästöä 6,50, mutta lounas 2 kahvitaukoa kustansivat 20 €. Negatiivista säästöä tuli rahallisesti 6,50 € 1 h 10 min menetettyä vapaa-aikaa.

        Jos autossa on useampi ihminen, niin ylimääräisten kahvi- tai lounastaukojen kulut voivat olla todella merkittävät. Siis jos ei enää pärjätäkään pelkällä kahvikupposella per nuppi, vaan kaikkien pitää syödä täysi lounas matkan varrella jne.

        Aina ei asiakkaitakaan kiinnostaisi maksaa ylimääräistä satasta, jos/kun takasamittari pyörii koko matkan ajan ja veloitus on 90 €/h tjsp.


      • miesvm_1967x
        kallista_säästöä kirjoitti:

        Myös rahallinen säästö kääntyy negatiiviseksi. Tientukko säästää 0,5 l/100 km eli 600 km matkalla polttoainekulut vajaat 6,50 euroa tjsp. pienemmät.

        Rajoitusten mukaan ajava pääsee jopa reilun satasen keskinopeuteen, jos merkittävä osa matkasta ajetaan moottoritiellä. Maanteilläkin pääsee 80-90 keskinopeuksiin riippuen siitä, kuinka suuri osa matkasta ajetaan satasen rajoitusalueella.

        600 km matka ja keskinopeus 90 km/h -> matka kestää 6 h 40 min. Tämä voi mennä niinkin, ajetaan työkeikan/palaverin tiimoilta edestakainen 300 km matka. Aamulla liikkeelle klo 8:00 yksi 15 min kahvitauko matkan varrella, niin perillä ollaan sopivasti lounasaikaan (11:35). Muutama tunti työskentelyä, minkä jälkeen kerkiää (yhden pysähdyksen taktiikalla) vielä säälliseen aikaan takaisin kotiin (paluumatka esim. klo 15:00-18:35). Kahvit pullat kustansivat huikeat 7 euroa.

        Tientukko körryyttää 75 km/h ja 600 km matka ottaa täydet 8 tuntia. Aamulla liikkeelle klo 8:00, kahvitauko (15 min) klo 9 ja lounas (30 min) klo 11. Ihan siitä syystä, että taukoja on hyvä pitää n. 2 tunnin välein jos perille saapuminen venyy yli puolen päivän, niin tuskin siellä vastapuoli enää jaksaa odotella lounastamisen ajan, vaan töihin pitäisi heti käydä - nälkäisenäkin.

        Joten siis syödään matkan varrella ja perillä ollaan vasta vähän ennen klo 13 (12:45). Niinpä paluumatkallekin pääsee tuntia myöhemmin, vasta klo 16. Nyt ajetaan yhden pysähdyksen taktiikalla, joten perillä kotona ollaan jo 20:45. Siis reilua tuntia myöhemmin. Bensakuluissa säästöä 6,50, mutta lounas 2 kahvitaukoa kustansivat 20 €. Negatiivista säästöä tuli rahallisesti 6,50 € 1 h 10 min menetettyä vapaa-aikaa.

        Jos autossa on useampi ihminen, niin ylimääräisten kahvi- tai lounastaukojen kulut voivat olla todella merkittävät. Siis jos ei enää pärjätäkään pelkällä kahvikupposella per nuppi, vaan kaikkien pitää syödä täysi lounas matkan varrella jne.

        Aina ei asiakkaitakaan kiinnostaisi maksaa ylimääräistä satasta, jos/kun takasamittari pyörii koko matkan ajan ja veloitus on 90 €/h tjsp.

        Hyvä huomio hei, en muistanutkaan miten kallista on kaffetella/ruokailla nimenomaan matkalla :D Siis usein todella törkeää hinnoittelua :(


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Hyvä huomio hei, en muistanutkaan miten kallista on kaffetella/ruokailla nimenomaan matkalla :D Siis usein todella törkeää hinnoittelua :(

        No jaa eikä tarvi olla edes matkalla, kävin duunin puitteissa läheisessä K-Raudan kahviossa imuroimasa kahvin ja sämpylän hintaan 6€. Siis mitä vittua, pienehkö kitkerä kahvi ja mauton sämpylä ja 6€?? Mutta samaa hintatasoa tosiaan on maanteiden varsilla huoltiksilla.

        No, nykyään kaikki maksaa mutta tiedän siistejä paikkoja joista saa tohon hintaan keiton, leivät ja kahvin, vaikka en tee edes matkatöitä enkä ole rahtari :D


    • 80_on_paras

      Kaupungissa on toki paljon esteitä joten ei siellä 70-80 pääse aina ajamaan. Mutta maanteillä kun tulee näitä 50-60 risteysalueita tai tietyömaita niin en välitä niistä vittuakaan vaan ajan aina 80. Näin säästän polttoainetta ja matkani sujuu yhtä nopeasti kuin kirjaimellisesti rajoitusta noudattavien.

      • 80_on_paras

        50-60 tarkoittaa vaan että pitää olla vähän tarkkaavaisempi, turha sitä nopeutta on laskea 80:stä. Näillä 50-60 alueilla kuron myös aina umpeen 100-120 ajavien etumatkat.


      • miesvm_1967x
        80_on_paras kirjoitti:

        50-60 tarkoittaa vaan että pitää olla vähän tarkkaavaisempi, turha sitä nopeutta on laskea 80:stä. Näillä 50-60 alueilla kuron myös aina umpeen 100-120 ajavien etumatkat.

        Jos joku ohittaa sinut motarilla 20km ennen liikennevaloja nopeuksilla 80km/h - 120km/h on hän sinua 5 minuuttia ennen ensimmäisissä valoissa. 5 minuutissa valot ehtivät vaihtumaan ehkä parikin kertaa joten risteävä liikenne tunkee väliin joten et voi mitenkään saavuttaa ohittajaa. 10 kilometriä ennen valoja todennäköisyys on suurempi.

        Sitä paitsi tiedätkö MIKSI taajama-alueiden nopeusrajoitus on asetettu 50km/h? Koska nopeuden ollessa 60km/h tai enemmän jalankulkijan vammautuminen tai menehtyminen on erittäin todennäköistä ja se on fysiikan lakien mukaista. Joten kurvailu 80km/h alueilla joissa pyöräilijä tai lenkkeilijä voi kaatua eteesi, on erittäin edesvastuutonta koska todennäköisesti tapat hänet. Ääliö!


      • Res.kulj.au
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Jos joku ohittaa sinut motarilla 20km ennen liikennevaloja nopeuksilla 80km/h - 120km/h on hän sinua 5 minuuttia ennen ensimmäisissä valoissa. 5 minuutissa valot ehtivät vaihtumaan ehkä parikin kertaa joten risteävä liikenne tunkee väliin joten et voi mitenkään saavuttaa ohittajaa. 10 kilometriä ennen valoja todennäköisyys on suurempi.

        Sitä paitsi tiedätkö MIKSI taajama-alueiden nopeusrajoitus on asetettu 50km/h? Koska nopeuden ollessa 60km/h tai enemmän jalankulkijan vammautuminen tai menehtyminen on erittäin todennäköistä ja se on fysiikan lakien mukaista. Joten kurvailu 80km/h alueilla joissa pyöräilijä tai lenkkeilijä voi kaatua eteesi, on erittäin edesvastuutonta koska todennäköisesti tapat hänet. Ääliö!

        Taajamissa on myös 60 km/h rajoituksia


    • viiskulutuksesta

      No on sulla ongelmat... mä ainakin päästelen motarilla 130km/h, just sen verran ylinopeutta, että pysytään rikesakkorajan alapuolella. Kaupungissa ajelen tosiaankin hitaammin, paikasta ja ruuhkasta riippuen keskinopeus voi olla jopa alle 30km/h. Mitä tulee taas bensan kulutukseen, niin maantiellä mulla palaa matalimmillaan 8.5 litraa sataselle, eli jos pääsee ajamaan 80km/h tasaisella asfaltilla. Motarilla kulutus nousee jo 11 litraan satkulle, kaupungissa suburban-alueilla palaa jo 14-16 litraa satkulle ja jos ajetaan ruuhkassa isomman kaupungin ytimessä niin sitten palaa jo 20-25 litraa sataselle.

      Ja arvaa mitä? Mua ei bensan kulutus haittaa, vaan nautin isommalla autolla ja isommalla koneella ajamisesta, niin kuin varmaan jo kulutuslukemistakin voi arvata. Bensa-automaatti isolla veekutosella. Jos mua kiinnostais toi yhden litran säästäminen sataselle noin idioottimaisilla keinoilla niin ajelisin varmaan mopolla.

      • res.kulj.au

        En minäkään ole koskaan ollut kiinnostunut ekoautoilusta, mutta hiukan mietityttää, että mikä kutoskoneinen auto kuluttaa noin paljon?
        Itselläni on ollut enimmäkseen V8 moottorisia amerikkalaisia autoja, mutta ei ne ole noin paljoa kuluttaneet.

        Eräs melko tehokas jenkkiauto oli ympärivuotisena käyttöautona n.10 vuotta ja pidin kirjaa sen kilometreistä ja tankkauksista (kirjasin joka tankkauksella kilometrit ja tankatun bensan)
        Sen auton 10v:n keskikulutus oli n. 14,5 l/100km. Asun Tampereella, joten suurin osa kilometreistä oli kaupunkiajoa, töihin, kauppaan yms.
        Auton moottori muuttui vuosien varrella 5,7L:sta 6,3L:ksi. Vastaavilla osilla tehdyistä koneista oli mitattu yli 400hv:n tehoja ja omanikin sitä luokkaa varttimailin perusteella oli.

        Tuon johdosta minua todellakin kiinnostaa, mikä kutoskoneinen kuluttaa noin paljon?


    • OletTosiaanT

      Kierättää motarilla? Omassa voi laittaa suurimman vaihteen päälle, kun vauhti lähentelee 100..., 120 ei paljon kierrä.
      Toisaalta "kierrätät" sitten 50% kauemmin...

      Aikalaskemasikin on outo, jos tulen 100 km matkan motaria 125 km/h, niin se kestää 48 min. Jos ajaa 80 km/h se kestää 75 min.
      Taajama-ajoa 5 km, se kestää 6 min, eli olen perillä 25 min ennen sinua.

      • 43654334

        Sullapas oudot laskelmat kun et käytä mitään vertailukelposisia arvoja. Kilometriä kohden säästää 60 nopeudella 40 alueella paljon enemmän aikaa kuin 100 nopeudella 80 alueella.

        Ja useimpia autoja joutuu kierrättämään 120 ja korkeammissa nopeuksissa, sulla ei ilmeisesti paljoakaan ajokukemusta kun iskän uusi auti pitkällä kutosvaihteella ei kierrä.


      • OletkoLandelta

        Ihan oma auto ja korvantaustat on kuivunu joskus kauan sitten ennen kuin olet syntynyt.
        Mitähän vertailukelpoista halusit? Siinähän ne arvot oli ihan normaalia hitusen yli motarilla ja taajamassa sitten sama, siihen kun vertaa sinun tasa 80 km/h.
        Taajamassa kun vaan on risteyksiä ja muuta liikennettä, joilloin keskituntinopeus tipahtaa helposti, eikä meilläpäin pystyisi ajamaan edes etuajo-oikeutettuja osuuksia kuin aamuyöstä sitä 80 km/h, aina on edessä hitaampia ja vastaantulijoita.
        Matkaosuuksien suhteet oli ihan järkevät, harvoin sitä tulee 1 km motaria ja 1 km taajamaa. Jos laitetaan 50 km motaria ja 5 km taajamaa, niin olen silti monta minuuttia ennen sua.
        Meilläpäin on nopeusvalvontaakin, 30 km/h ylinopeudella saa jo mojovat rapsut ja on riski kortin hyllyttämiselle (etenkin kamikazeohituksilla, jotta pystyy ajamaan sitä 80km/h)


    • 23562523

      Ihme porukkaa kun motarilla ja maantiellä kaahataan tuhatta ja sataa mutta kaupungissa nysvätään kuin hiljaiset hissukat, mummotkin kävelee ohi jalkakaytävällä. Jalankulkijan syy jos jää alle kaupungissa jos autolla on etuajooikeus. Sitä paitsi korkeammilla nopeuksilla kolarit ja onnettomuudet ovat paljon vaarallisempia, kyllä 130km/h maantiellä aiheuttaa enemmän ruumiita kuin 70 kaupungin keskustassa.

      • miesvm_1967x

        Huom!

        A)
        "Sitä paitsi korkeammilla nopeuksilla kolarit ja onnettomuudet ovat paljon vaarallisempia, kyllä 130km/h maantiellä"

        Puhuttiin moottoritiestä, haloo!

        "Moottoritie on pelkästään moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettu nopean liikkumisen mahdollistava tie. Moottoritiellä eri ajosuunnat on fyysisesti erotettu toisistaan, eikä moottoritie risteä samassa tasossa muiden kulkuväylien kanssa. Moottoritiellä on käytännössä aina vähintään kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja risteykset muiden teiden kanssa on toteutettu eritasoliittymillä." Wikipedia.

        Kevyt liikenne ja liikenne hitailla ajoneuvoilla on kielletty.
        Moottoritielle pysähtyminen ja pysäköiminen ilman pakottavaa syytä on kielletty.
        U-käännöksen tekeminen on kielletty.

        B)
        "Jalankulkijan syy jos jää alle kaupungissa jos autolla on etuajooikeus"

        Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Ajoneuvon kuljettajan tulee väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää tai mopoilijaa silloin, kun hänelle on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus, tai hän on kääntymässä suojatien yli. Pyörän päältä noussut pyöräilijä on jalankulkija, jolloin häntä pitää väistää samalla tavoin kuin jalankulkijaa.[2] Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa ennen suojatietä.

        Ymmärrätkö lukemaasi vai pitääkö suomentaa??


      • miesvm_1967x

        Eli moottoritiellä voi yleensä ajaa 80-120km/h mutta mielellään rajoituksen mukaan eikä muusta liikenteestä poikkeavaa nopeutta.

        Ja mistä tulee tämä käsitys että moottoritiellä reippasti ajavat matelisivat mummovauhtia taajamissa? Itse ajan yleensä suurinta sallittua nopeutta, siis todellista nopeutta, mittarivirhe autossani on 5-10km/h tai muun liikenteen mukaan.


      • wwwwwwwwww
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Eli moottoritiellä voi yleensä ajaa 80-120km/h mutta mielellään rajoituksen mukaan eikä muusta liikenteestä poikkeavaa nopeutta.

        Ja mistä tulee tämä käsitys että moottoritiellä reippasti ajavat matelisivat mummovauhtia taajamissa? Itse ajan yleensä suurinta sallittua nopeutta, siis todellista nopeutta, mittarivirhe autossani on 5-10km/h tai muun liikenteen mukaan.

        Aha


      • körö_körö_kirkkoon
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Eli moottoritiellä voi yleensä ajaa 80-120km/h mutta mielellään rajoituksen mukaan eikä muusta liikenteestä poikkeavaa nopeutta.

        Ja mistä tulee tämä käsitys että moottoritiellä reippasti ajavat matelisivat mummovauhtia taajamissa? Itse ajan yleensä suurinta sallittua nopeutta, siis todellista nopeutta, mittarivirhe autossani on 5-10km/h tai muun liikenteen mukaan.

        No sehän johtuu siitä, että nämä moottoritiellä 90 km/h ja maanteillä 80/100 rajoituksilla 75 km/h körryyttävät tojo- ja skodapapat körryyttäisi samaa vauhtia myös taajamissa, jos vain jostain löytyisi riittävän pitkä suora (2-3 km), mikä tähän vauhtiin kiihdyttämiseen tarvitaan. Liikennevaloista yms. johtuen huiput jää yleensä 40-60 km/h.

        Eli kyllä näiden tasakaasu-uskovaisten etenemistä taajamissa haittaavat ne autoilijat, jotka vielä kykenevät erottamaan liikennemerkkeihin painetut numerot ... taajamissahan on jo paljon 30 & 40 rajoituksiakin.


    • 80_on_paras

      Ajan edelleen aina 80, vitutttaako?

      • KaikkiPelkääSinua

        Oot sitten eri kova kaveri. Ehkä kovin kaikista!


      • 80_on_paras
        KaikkiPelkääSinua kirjoitti:

        Oot sitten eri kova kaveri. Ehkä kovin kaikista!

        Kiitos, mutta tiesin tuon jo aiemminkin. Mua kovempaa on vaikea löytää.


    • kaupungin nopeusrajoitusta voisi nostaa 60 niin kuin esim. Venäjällä tai Ukrainassa on, tai voisi olla niin kuin Puolassa että on yöllä 23-5 60 ja muuten 50

      • 36754

        Puolassa kyllä kaahataan kovaa kaupunkialueilla, helposti 70-80. Jalankulkijoiden ei kannata kävellä päin punaisia siellä. Aluksi vähän pelotti kun oli taksin kyydissä Gdanskissa mutta einpä ikään ole nähnyt mitään vaaratilanteita, Varsovassa ja Gdanskissa parikin kertaa käynyt.

        Pietarissakin kaahataan 80 pienillä kaupunkikaduilla mutta sielläkään en mitään vaaratilanteita ole nähnyt. Tosin lommoisia autoja on enemmän kuin Suomessa.

        Suomen 40 ja 30 rajoitukset ovat ihan liioiteltuja, myös 50 on liioitellun hidasta useimmissa paikoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe