Pitääkö tämä paikkansa?

Oletko.tällainen

Lueskelin tätä palstaa n. 20 min. Siinä ajassa minulle tuli vahvasti selväksi millainen on helluntailainen kristittty.

Tässä tärkeimmät "standardi-helluntailaisen" ominaisuudet:

1) Taikauskoinen
2) Alhainen koulutustaso/keskimääräistä tyhmempi
3) Suvaitsematon
4) Epärehellinen
5) Sovinisti
6) Ei muuta mielipidettään, vaikka todisteet kuinka sitä edellyttäisivät (=epärehellisyys?)
7) Pitää itseään muita parempana (varsinkin ei-uskovia)
8) Ei kykene perustelemaan mielipiteitään mitenkään muutoin, kuin siteeraamalla Raamatun jakeita, jotka eivät kuitenkaan selitä yhtään mitään
9) Vastaa kristinuskoa koskeviin ongelmallisiiin kysymyksiin ivaamalla kysyjää
10) Hyvin usealla ollut alkoholi- tai mielenterveysongelmia

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kassiinäpäkysymys

      MInulle tuli hyvin selväksi parissa minuutisa että olet keskimääräistä hölmömpi tapaus, mutta se jäi epäselväksi miksi tulit sen ilmoittamaan varta vasten koko mailmalle!?!?

      • dsjgg

        Kirjoituksesi vain todistaa oikeaksi sen mitä aloittaja kirjoittaa: solvaaminen alkaa heti kun joku ei ota sanomaanne vastaan.


      • Oletko.tällainen

        Kuinka moni noista 10:stä ominaisuudesta sopisi kuvaamaan myös sinua?

        Ainakin ominaisuudet 4 , 7 ja 9.

        Entä muut?


      • Oletko.tällainen kirjoitti:

        Kuinka moni noista 10:stä ominaisuudesta sopisi kuvaamaan myös sinua?

        Ainakin ominaisuudet 4 , 7 ja 9.

        Entä muut?

        Kohta 9 voi käydä myös tähän: ivataan kysyjää.

        Hyvin toimii 10 kohdan analyysi helluntailaisista.


    • Muistan miksi aikoinaan tulin katsoneeksi tätä palstaa. Joku kirjoitti toisella palstalla, että katsokaa hellaripalstaa; siellä vasta on hurjaa syyttelyä ja mustamaalausta ja karkeaa toisten haukkumista.

      Ja näinhän se oli ja on yhä tänä päivänäkin. Ihminen ei koskaan muutu, vaan on se mikä on ollut alun perin lapsesta asti. Muokkausta ja kehitystä ei näy ainakaan tällä palstalla.

    • jari-pekka-65

      Valitettavan monelta uskovalta voi havaita nuo ominaisuudet. Kaikilla ihmisillä ne periaatteessa on. Niin myös uskovilla, minullakin. Kyllä tämä palsta sen todistaa. Monet uskovat lataa ihan samalla mitalla takaisin. Ei Raamattu turhaan sano, että pitäkää vaari itsestänne, eli siitä vanhasta ihmisestä.

    • Et.tunne.et.tunne

      " helluntailainen kristittty.

      Tässä tärkeimmät "standardi-helluntailaisen" ominaisuudet:

      1) Taikauskoinen "

      - ei ole

      " 2) Alhainen koulutustaso/keskimääräistä tyhmempi "
      - ei ole

      " 3) Suvaitsematon "

      - ei ole

      " 4) Epärehellinen "

      - ei ole

      " 5) Sovinisti "

      - ei ole

      " 6) Ei muuta mielipidettään, vaikka todisteet kuinka sitä edellyttäisivät (=epärehellisyys?) "

      - ei pidä paikkaansa

      " 7) Pitää itseään muita parempana (varsinkin ei-uskovia) "

      - ei todellakaan pidä paikkaansa

      " 8) Ei kykene perustelemaan mielipiteitään mitenkään muutoin, kuin siteeraamalla Raamatun jakeita, jotka eivät kuitenkaan selitä yhtään mitään "

      - ei pidä paikkaansa

      " 9) Vastaa kristinuskoa koskeviin ongelmallisiiin kysymyksiin ivaamalla kysyjää "

      - jos joku ivaa, ei ainakaan hellari

      " 10) Hyvin usealla ollut alkoholi- tai mielenterveysongelmia "

      - ollut, mutta Jeesus parantanut :)

      Ei noita asioita ole hellareilla enemmän, kuin muillakaan ihmisillä.

      Et näköjään tunne asioita (kaan).

      • Tuossa tuli jotain sellaista, mitä ainakaan tällä palstalla ei ole olemassa. Vaikuttaa siis rankalta valehtelulta.


    • pitää_paikkansa

      Tuollaisia ne helluntailaiset ovat "luonnossakin" kuin tuossa aloituksessa esitettiin. On heitä sen verran useita tullut tavattua työelämässä ja vähän vapaa-ajallakin.
      Tämän palstan helluntailaisten avautumisia kun lukee, usko siihen porukkaan ei ainakaan myötämielisemmäksi muutu.

      • täällätuskinmontakaan

        millä sinä tutkit kuka kirjoittaja on helluntain edustaja, kerrotko?


      • täällätuskinmontakaan kirjoitti:

        millä sinä tutkit kuka kirjoittaja on helluntain edustaja, kerrotko?

        Hän sanoo tavanneensa helluntailaisia "luonnossa". He ovat olleet muualla aloituksen kaltaisia.

        Mutta jos tällä palstalla olisikin niin, että kauniit kirjoitukset ovat helluntaisilta ja räävittömät ovat muilta? Jotkut voivat haluta häpäistä helluntailaisia kirjoittamalla täällä ikään kuin heidän nimissään kaikkea sairasta?


      • lfjvwivnwfnvw
        täällätuskinmontakaan kirjoitti:

        millä sinä tutkit kuka kirjoittaja on helluntain edustaja, kerrotko?

        Oikea kysymys riippumatta uskontokunnasta on: Kuka on Jumalan edustaja? Miettikääpä sitä.


    • niinsanokaase

      Metsällä on tapana vastata ihan kuin sinne huudellaankin.

      kertokaapas miksi metsän pitäsi vastata toisella tapaa, kun jokainen sana sinne huudettu todistaa pelkästä ivasta, kertokaa!

      mitä te ivaajat haluatte uskovilta?

      • siinäjotainaiheesta

        MInä kerron mitä te haluatte!

        te haluatte pelkästään ivata, ja siihen uusia muotoja tapoja ja jos minkälaista vemmelsäärtä jotta pääsee itse asiaan eli ilkkumiseen.

        asiallisiin kysmyksiin tulee asiallinen vastaus, siit' voitte lähteä.

        miten pitäisi suhtautua esm palstan kestoriivinrautoihin kuten torret ja vastaavat!?

        kumartaakko pitäisi j a kiillottaa kenkunat sen päälle vai mitä?

        Raamattu antaa aiheeseen ohjetta mm tässä;

        12. Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.
        13. Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.
        14. Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
        15. Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
        16. Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
        17. Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
        18. ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
        19. Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
        20. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
        21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
        22. Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
        24. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
        25. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!


      • sadut_satuina
        siinäjotainaiheesta kirjoitti:

        MInä kerron mitä te haluatte!

        te haluatte pelkästään ivata, ja siihen uusia muotoja tapoja ja jos minkälaista vemmelsäärtä jotta pääsee itse asiaan eli ilkkumiseen.

        asiallisiin kysmyksiin tulee asiallinen vastaus, siit' voitte lähteä.

        miten pitäisi suhtautua esm palstan kestoriivinrautoihin kuten torret ja vastaavat!?

        kumartaakko pitäisi j a kiillottaa kenkunat sen päälle vai mitä?

        Raamattu antaa aiheeseen ohjetta mm tässä;

        12. Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.
        13. Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.
        14. Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
        15. Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
        16. Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
        17. Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
        18. ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
        19. Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
        20. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
        21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
        22. Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
        24. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
        25. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!

        "23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee. "

        Eikös tämä tarkoita sitä, että "Ihmisen Pojan" olisi pitänyt tulla opetuslasten vielä eläessä?

        Taas siis näitä Raamatun satuja.


      • Qumran_kertoo
        siinäjotainaiheesta kirjoitti:

        MInä kerron mitä te haluatte!

        te haluatte pelkästään ivata, ja siihen uusia muotoja tapoja ja jos minkälaista vemmelsäärtä jotta pääsee itse asiaan eli ilkkumiseen.

        asiallisiin kysmyksiin tulee asiallinen vastaus, siit' voitte lähteä.

        miten pitäisi suhtautua esm palstan kestoriivinrautoihin kuten torret ja vastaavat!?

        kumartaakko pitäisi j a kiillottaa kenkunat sen päälle vai mitä?

        Raamattu antaa aiheeseen ohjetta mm tässä;

        12. Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.
        13. Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.
        14. Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
        15. Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
        16. Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
        17. Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
        18. ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
        19. Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
        20. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
        21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
        22. Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
        24. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
        25. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!

        Tämä jae kertoo, että essealaisten piti surmata kaikki "pimeyden lapset". Siis sellaiset, jotka eivät olleet ottaneet Johannes Kastajan antamaa sotilas-kastetta. Kaikki sellaiset piti tappaa, olkoonpa vaikka oma isä, äiti, veli taikka sisar.

        21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.


      • sadut_satuina kirjoitti:

        "23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee. "

        Eikös tämä tarkoita sitä, että "Ihmisen Pojan" olisi pitänyt tulla opetuslasten vielä eläessä?

        Taas siis näitä Raamatun satuja.

        Näinhän tuo on. Sanat oli suunnattu vain opetuslapsille; "Kun TEITÄ vainotaan...."

        Mutta nämä täällä sanovat, että heitä tullaan kohta vainoamaan.


    • Tekohellari

      Tällä palstalla taitavat harvemmin kirjoitella aidot helluntailaiset.

    • Vapis.vaan

      Ei ole hellareita täällä haukuttavina. Muut ovat vallanneet palstan. Mohikaani oli se helluntailaisten viimeinen mohikaani. Ei kestänyt hänkään.

    • saaviisastuakkin

      Ei se ivaaminen ole pahaa vaan se tyhmyys ja tietämättömyys joka ottaa aivoon, kuten taas tuossa torrelion kommentissa hän näsäviisastelee TEITÄ. sanalla!

      eikö torre ole tietoinen että tänäkin päivänä on satoja Uskovia tapettu uskonsa tähden mailmanmitalla.

      käy joskus pois kotoasi ja mene vaikkapa Vienan Kemiin ja ihmettele muistomerkkiä jäämeren rannalla!

      • Qumran_kertoo

        Sinullahan sitä tyhmyyttä ja tietämättömyyttä vasta riittääkin.

        Essealaiset todellakin olettivat "Jumalan valtakunnan tulemisen hetken" koittavan heidän elinaikanaan. Etkö osaa lukea Raamattua, vai eikö äly anna ymmärtää.

        "23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee. "

        Essealaisten aikeista päästiin selville ja Jeesus teloitettiin. Esselaisten opit olisi unohdettu ellei sairas Paavali oli ymmärtänyt väärin essealaisten motiiveja luodessaan uuden uskonnon heidän uskomuksistaan.


      • No ei Jeesus puhunut tulevaisuudesta muuta kuin opetuslapsia koskien. Ikävä jos koet sen näsäviisautena. Ei Jeesus nähnyt sen kauemmas.

        Muslimeita tapetaan, samoin kristittyjä ja monia muita hengellisiä uskonsa takia. Sen tiedän; uskominen on lyhyt tie kuolemaan monin paikoin. Ei siihen Raamattua tarvita.

        Ja ei ole kovin kivaa jatkuva ivaaminen; mutta suon sen teille. Siitä te kai elätte.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe