Löysin tosi vanhan alumiinikahvipannun ja haluaisi

Riiittal

n puhdistaa sen uurteitaan myöten, mutta millä ja miten, etten pilaa sen hopean kiiltävää pintaa ja punaista kahvassa ja kannessa? Kiitos.

7

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhdistaahyvin

      Olen ollut yllättynyt kuinka monipuolinen tuote on markkinoilta tms saatava ALLTIPTOP-puhdistusaine. Sellasessa keltaisessa purkissa myydään, luonnontuote on ja valmistettu vuodesta 1984. Valkoista kivimäistä ainetta kaapaistaan kosteaan liinaan ja puhdasta tulee. Itsellä ko tölkki oli komerossa vuosia, kunnes aloin käyttämään. Esim ko tuotteella olen saanut paistinpannujen/kattiloiden pohjat puhtaaksi rasvasta ja käytän moniin pintoihin. Yllättävän hyvä tuote. Saa näköjään verkkokaupasta, itse ostin aikoinaan messuilta.

      http://www.kodinpuhdistus.fi/

      • Putsis

        Kaikilla markkinoilla ja myyntimessuilla sitä myydään. Olen käyttänyt sitä hopean puhdistukseen. Tekee kaunista jälkeä eikä raavi pintaa. Alumiiniin en ole kokeillut.
        Suosittelen minäkin.


    • adam.niuhola

      Voisihan sitä putsattua alumiinipannua käyttää koristeena tai istuttaa siihen kukka, mut eihän sillä kahvetta mielellään juotavaksi tarkoitettua kahvia voi keittää.
      Ennen sanottiin niin alumiinisista mehumaijoista, ettei niitäkään käytettäisi kun muka että siitä liukenee vahinkollisia aineita,

      • Riiittall

        Koristeena minä sitä vain käyttäisinkin, ja näyttäisin lapsille, millaisia oli ennenaikaan.


      • Romunkerääjä

        Niin. Onhan se nykynuorisolle ennenaikaan. Muistelen, että meille tuli alumiinipannu joskus 1950 -luvun lopulla. Samalla vuosikymmenellä tulivat alumiinilusikat, tosin ennen pannuja. Taisi kyllä ne lusikat olla kuitenkin silumiinia, mutta alumiiniseosta kuitenkin.
        Käytä vain koristeena pannua, mutta älä pane siihen mitään kukkia tai nestattä, ettei se ajan mittaan syövy puhki. On sadan vuoden päästä tosi harvinaisuus!
        Minulla on itsellä jemmassa yksi kuparipannu ja muutama alumiinilusikka.


      • ihime.säkä

        Joku öky oli tuonut metallikeräykseen 5 litran kuparipannun. Ei ehkä ajatellut sen arvoa keräilytavarana.
        Halpahallista löysin kuparinpuhdistusainetta. Nyt siitä keräilijät voisivat maksaa kymppejä.


      • Ensimmäinen oma kahvipannuni oli punainen emaloitu pikku-Pehtoori , ja aarteena sitä säilytän vieläkin ja joskus nostalgiset porokahvit turautan. Se näytti ensin hassulta, kun ei ollut sankaa, vaan kahva ja muotokaan ei ollut pullea kahvikaisamainen vaan kartio. Äidin perua oleva Opan teräspannu on priimakunnossa myös ja helppo pitää puhtaana.

        Vanhoja astioita kannattaa käyttää kattauksessa , vaikka niitä pitääkin käsin pestä ja puhdistaa. Monet tarinat on niitten pohjalta virinneet nuoremmille. Mielestäni ajan patina saa näkyä, kaiken ei tarvitse kiiltää. Voihan kahvipannuun tai muuhun vanhaan astiaan laittaa vaikka lasipurkin sisälle , jos kukkia siihen haluaa asetella, puuesineetkin pääsevät näin kukitettuina uuteen kukoistukseen. Vanhat liemikulhot eli anopin sanoin pilkkumit ovat minusta viehättäviä hedelmien tarjoamiseen ja kukka-astelmien pohjia, vedellä täytetty lasipurkki niihinkin, kukat asettuvat helpommin.

        Tuon puhdistuaineen kirjoitin muistiin, kiitos linkistä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe