Missä järki

tuohtunutäijämaantieltä

Törmään jatkuvasti työmatkalla pyöräilijöihin jotka ei käytä pyörätietä van ajavat ajoväylällä.

Tuleeko teille mieleen mitä varten se pyörätie on tehty tai mitä se on vaatinut että sellainen on saatu tehtyä. Ette. Teille on tärkeämpää se ettei pyöränrenkaat kulu liikaa. Näin kuuluu aina selitys. Pyörätien asfaltti kuluttaa renkaita enemmän.

Pyörätien saamiseksi on moni tontin omistaja joutunut luopumaan maa-alueestaan pilkkahintaan ja usein vasten tahtoaan. Pyörätiet tarvitaan siksi että saadaan liikenne turvallisemmaksi ja joustavammaksi. Nyt kun te hienon pyörän omistavat kilpapyöräilyä harrastavat (teitä on paljon) ette käytä näitä pyöräteitä.
Kapeaa, mutkaista ja mäkistä tietä te mieluummin ajatte ajotiellä aiheuttaen tarpeetonta hidastusta liikenteeseen koska ohittaminen on mahdotonta. Mutta kun aina on autoilijoiden joukossa niitä jotka ei jaksa ajaa 20-30 km tunnissa montaa kilometriä he tekevät ohituksen josta aiheutuu vaaratilanteita näkyvyyden puuttumisen vuoksi. Tuleeko mieleen että jos joku loukkaantuu vakavasti tai kuolee niin aina syy on autoilijan. Uskotteko että autoilija jaksaa kantaa sen taakan omalla tunnollaan koko loppuelämän.

Näen näitä vaaratilanteitä lähes päivittäin ja kohta miehinen mieskään ei uskalla ajaa noilla teillä kun saa pelätä että joku pyöräilijä pääsee hengestään. Tai pahimmassa tapauksessa useampi.

Ottakaa hyvät pyöräilijät nyt se järki käteen ja muistakaa että se pyöränrenkaan hinta ei ole ihmishenkeä kalliimpi.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskeinen

      Tärmäämisellä tarkoitan kohtaamista ajoväylällä. En törmäile heidän päälle.

    • 10-14

      Joskus on välttämätöntä ajaa maantien reunassa. Pyörätiet ovat ainakin täällä 99% hengenvaarallisessa kunnossa. On kaltevia murtumia, pitkittäisiä valtavia avonaisia murtumia, poikittaisia valtavia avoimia murtumia, risukot on kaadettu niin että niiden päät törröttävät pyörätielle jne. Siihen päälle vielä jalankulkijat ja koiran ulkoiluttajat. Ei hyvä.

      Maantien reunat ovat ainakin täällä hyvässä kunnossa ja puhtaammatkin kuin pyörätiet. Paikoittain reunat ovat tosi kapeat, mutta henkilökohtaisesti minua ei haittaa jos autot ajavat ohi läheltä. Se ei ole vaarallista. Maantiellä minulla on tietenkin peilit joita myös käytän ohitusten ennakointiin. Pyörätiellä ajaminen taas on vaarallista.

      Sitten on tietenkin myös tilanteita joissa pyörätie on väärällä puolella, menee väärään suuntaan tai pyörätie on katkonainen ja sinne tänne poukkoileva.

      Täällä ainakaan muuten ei ole yhdelnkään kapean, mutkaisen ja mäkisen maantien rinnalla pyörätietä. Hyvin autot tuntuvat niilläkin teillä pääsevän ohi. Menee siellä mm traktoreita ja mopoja hidasteena.

      • markettipyöräilijä

        Minä en ole vielä törmännyt niin huonokuntoiseen pyörätiehen, etteikö sillä voisi ajaa ihan normaalisti mutta minulla onkin hybridi, joka ei pahemmin rajoita sitä missä sillä voi ajaa tai mihin käyttää.
        Luulenkin, että tuo ongelma koskettaa niitä, jotka ovat hankkineet pyörän, mikä on liian epäkäytännöllinen, rajoittunut, eikä sovellu normaaliin arkikäyttöön.


      • Alkup_maantiepyöräi
        markettipyöräilijä kirjoitti:

        Minä en ole vielä törmännyt niin huonokuntoiseen pyörätiehen, etteikö sillä voisi ajaa ihan normaalisti mutta minulla onkin hybridi, joka ei pahemmin rajoita sitä missä sillä voi ajaa tai mihin käyttää.
        Luulenkin, että tuo ongelma koskettaa niitä, jotka ovat hankkineet pyörän, mikä on liian epäkäytännöllinen, rajoittunut, eikä sovellu normaaliin arkikäyttöön.

        Tuota minä olen epäillytkin. "Minä en ole vielä törmännyt niin huonokuntoiseen pyörätiehen, etteikö sillä voisi ajaa..." Tuo todistaa, ette itse aja polkupyörällä. Jokainen vähänkin pyöräilevä näkee päivittäin pyörätienpätkiä, jotka ovat hengenvaarallisia ja ne on parasta kiertää ajoradan kautta.

        Usein halvin ja paras korjaus olisi poistaa pyörätiemerkki ja ajattaa kaikki fillarit kadun kautta. Yhdessä paikassa, josta itsekkin olen valittanut, tämä korjaus on tehty. Kaikki ovat tyytyväisiä ja maksoi kaupungille yhden työntekijän palkan muutaman minuutin ajalta.


      • markettipyöräilijä
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuota minä olen epäillytkin. "Minä en ole vielä törmännyt niin huonokuntoiseen pyörätiehen, etteikö sillä voisi ajaa..." Tuo todistaa, ette itse aja polkupyörällä. Jokainen vähänkin pyöräilevä näkee päivittäin pyörätienpätkiä, jotka ovat hengenvaarallisia ja ne on parasta kiertää ajoradan kautta.

        Usein halvin ja paras korjaus olisi poistaa pyörätiemerkki ja ajattaa kaikki fillarit kadun kautta. Yhdessä paikassa, josta itsekkin olen valittanut, tämä korjaus on tehty. Kaikki ovat tyytyväisiä ja maksoi kaupungille yhden työntekijän palkan muutaman minuutin ajalta.

        Ajan noin 300-400km kuukaudessa, suurin osa kyllä maantienlaitaa mutta jos vierssä kulkee pyörätie niin käytän kyllä sitä. Ei ole mitään ongelmaa ajaa siinä hybridillä.


    • emmemme

      Ekköhän läksis törmäilemästä.-..

    • Pinnatpoikki

      Ainakin Espoon katurakennus tekee kaikkensa, että pyöräily on hankalaa pyöräteillä. Liittymien jyrkkä reunat rikkovat pyörien renkaat ja vanteet.

    • ymmärrätsä

      Pyöräilen n 5000 km vuoteen ja ajan autoa 30t km. Pyöräilijä on kaikista helpoin ohitettava. Traktoreita saa jo väistää vähän enemmän. Se joka väittää pyöräilijöiden aiheuttavan olemassaolollaan vaaratilanteita, olisi vakavasti katsottava peiliin ja kysyä itseltään kuka sen vaaran oikeasti aiheuttaa. Kai osaat hidastaa jos edelläsi on este? Menet ohi kun se on turvallista. Aika simppeliä minusta.

    • ei_näin

      "Tuleeko mieleen että jos joku loukkaantuu vakavasti tai kuolee niin aina syy on autoilijan. Uskotteko että autoilija jaksaa kantaa sen taakan omalla tunnollaan koko loppuelämän."

      No voi hellanlettas. Kannattaisiko miettiä sitä asiaa tarkemmin ENNEN kuin alkaa pistää kanssaihmisiä kylmäksi?

    • Tämä oli hupaisa kirjoitus, tutusta aiheesta. Keksimällä keksitty, huonompiakin on luettu :-)
      Heräsi muutama kysymys. Ensimmäistä kertaa (minulle) joku väittää renkaan kulumisen syyksi ajoradalla ajoon. "ettei pyöränrenkaat kulu liikaa. Näin kuuluu aina selitys"
      Mistä löytyy kapea, mäkinen ja mutkikas tieosuus, jossa pyörätie vieressä ja jota maantiepyöräilyn harrastajat ajavat työmatka-aikaan. "Törmään jatkuvasti työmatkalla pyöräilijöihin jotka ei käytä pyörätietä van ajavat ajoväylällä." "Kapeaa, mutkaista ja mäkistä tietä te mieluummin ajatte ajotiellä aiheuttaen tarpeetonta hidastusta liikenteeseen "

      • Kainuuuu

        Heh - ei ainakaan täällä! Siis niitä kapeita mäkisiä mutkasia johon sitte ois kuitenkin pyörätie saatu viereen....


    • turvaaterveytesi

      Ei täällä Vantaalla voi pyörätiellä ajaa. Mahdottomuus. Pyöräteiden varrella 20 metrin välein talojen ulko-ovia, joista lapset, koiran ulkoiluttajat ja muut juoksevat suoraan pyörätielle. Siinä välissä sitten kokoajan parkkipaikkojen teitä (nekin ajavat suoraan pyörätien yli kadulle) kaikki muut risteykset ja päälle tosi huonossa kunnossa oleva pyörätie. Asfalttia puuttuu, ja hillittömiä kuoppia siellä täällä. Ja päälle vielä se, että ei ole pyörille omaa kaistaa vaan kaikki lapset, vanhukset yms. kävelevät siinä miten sattuu. Tappomeininkiä. Turvaan oman terveyteni ajamalla kadun puolella tuollaisissa paikoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      88
      3728
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      588
      3531
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3432
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2187
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2151
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      320
      1936
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1905
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      159
      1657
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1361
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe