Työkokeilua kevyemmässä siivouskohteessa?

jujukas

Olen ollut sairauslomalla koko vuoden ja sain työeläkelaitokselta päätöksen, että voisin mennä työkokeiluun johonkin kevyempään siivouspaikkaan kolmeksi kuukaudeksi.
Oma työnantajani ei voi sellaista tarjota.

Olen 59v ja minulla on vakityöpaikka. Pitääkö työnantajan suostua, että menen toiseen firmaan työkokeiluun?
Jos olen kolme kuukautta työkokeilussa enkä siitäkään selviä, voinko olla kauemmin sairauslomalla ja yrittää työkyvyttömyyseläkettä vasta ensi vuonna?
Minusta tämä kuullostaa oudolta ajatukselta ja luulen saavani lopputilin, jos työnantajani näkee minut toisen firman työkokeilussa.

12

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iqiqiqiqwwtt

      Ole yhteydessä liittoon. Antavat neuvot.

    • jujukas

      Hah, hah, Pamilta ei saa mitään apua siivooja mihinkään. Vuosikymmeniä olen sinne vain jäsenmaksun kantanut.
      Niin ja olen sieltä asiaa kysynyt ja sanoivat, että se on mun ja työnantajan välinen asia, he eivät voi siihen puuttua.
      Tietenkin tässä käy niin, että pakon edessä menen työkokeiluun ja saan vakipaikasta lopputilin ja Pam laittaa vielä karenssin päälle.

    • TUMMU

      Mä ainaki sain olla omalla työpaikalla työkokeilussa työtehtäviä vaan kevennettiin kuten myös työaikaa ja toinen työkaveri teki osan töistä .Työkokeilua haettiin yhdessä kolmikantapalaverin jälkeen ja sitä jatkettiin vielä ,että päästin lähemmäs normaali työaikaani.Kyllähän työkokeilu pitää omassa työpaikakassa ensisijaisesti järjestää jos kerran on vakituinen työpaikka. Eikö työeläkelaitos voi auttaa tässä asiassa ???

    • jujukas

      Oliko sinulla siis työnantaja, työterveyshuolto ja sinä mukana neuvottelemassa työkokeilusta?
      Kuka maksoi palkan?

      Minulla siis on jo työeläkelaitoksen päätös, että voin mennä työkokeiluun ja saisin sieltä kuntoutusrahaa kolmeksi kuukaudeksi. Mutta työnantaja ei ole mitenkään innokas keventämään työtäni edes kolmeksi kuukaudeksi.. Koska taitaa haluta minusta kokonaan eroon. Olen töissä pienessä perheyrityksessä.

      • TUMMU

        Kyllä oli kaikki eli työnantaja työterveyslääkäri ja minä ja palkan maksoi työnantaja ja heille työeläkelaitos maksoi sitten ..eli alkuun tein 3h /pv ja palkka maksettiin 7,5h /pv ... työaikaa ei sinä kolmen kuukauden aikana pystytty nostamaan joten sain vielä jatkoa siihen toiset 3 kk:ta .


    • jujukas

      Mites sitä muuten mitataan jaksaako vai?
      Määrääkö työnantajat jotkut kohteet mitkä on tehtävä esim. siinä kolmessa tunnissa ja jos jaksat olet työkykyinen? Mutta jos en jaksakaan, niin riittääkö siihen oma sana?
      Haluatko kertoa, oletko nyt kokopäiväisessä työssä?

      • TUMMU

        No siinä kolmikantapalaverissa sovittiin työkohteet ja kontrollikäynnit työterveyslääkärin tykönä ja ne oli parin viikon välein siis ne kontrollikäynnit. Siinä sitten kerroin omat tuntemukseni ja lääkäri kyllä keskeyttää työkokeilun jos ei jaksa ja se on sitten siinä se kokeilu. Sitten sairaslomaa tai jos se on käytetty haetaan kuntoutustukea ,mutta sehän ei ole sitten ollenkaan varmaa ,että sitä saa.Työeläkelaitos kyllä ilmoittaa sitten ,että työkykyä on monenlaiseen työhön ...
        Ja ei en vieläkään ole kokoaikaisesti työssä eli teen 5h /pv ja työnantaja maksaa sitten sen 2,5h tekemättömästä työstä.Joten saan normipalkan vähemmästä työajasta ,haluavat pitää pitkäaikaisen työntekijän .Periaattella käytetään vanhat ensin :D


      • TUMMU

        Kaikkihan riippuu siitä minkä vuoksi olet työkyvytön ja itselläni on 6 eri lääkärin lausunnot etten ole siivoustyöhön kykenevä ,mutta ne ei kelpaa työeläkelaitokselle .


    • jujukas

      Minulla on vaikea astma, tehty sydämeen neljä ohitusleikkausta, sormissa nivelrikkoja ja niihin on tehty viisi korjausleikkausta ja olen eläkelaitoksen mukaan työkokeiluun sopiva ja sen lopuksi kai täysin työkykyinen, oletan. Täytän joulukuussa 60vuotta.

    • udigmcor

      Jos menet tähän työkokeiluun, on se osoitus siitä, että olet työkykyinen. Hankaloittaa eläköitymistä. Vastaavassa tilanteessa itse hakisin kuntoutustukea toisenlaiseen kuntoutukseen, esimerkiksi lääkinnälliseen. Ensisijaisesti laittaisin lääkärin kanssa paperit siihen kuntoon, että voisi hakea työkyvyttömyyseläkkeen. On työeläkeyhtiön edun mukaista saada työntekijä työhön, ei eläkkeelle. Työnantaja muuten näissä tapauksissa saa halvan työntekijän, siitä syystä työnantajasi asenne on äärimmäisen outo. Voimia.

    • jujukas

      Eihän se todellakaan ole osoitus siitä, että olen työkuntoinen vaan sillä katsotaan olenko sitä. Minä mielestäni saan edun, jos päädyn hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, kun olen ainakin käynyt kokeilemassa työntekoa.

    • jujukas

      Mitä muuten voisi olla lääkinnällinen kuntoutus minulle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe