Paha ummetus arkisin??

mikä_avuks

Melkein vuoden päivät on vaivannut vatsan huono toiminta, ja mikä jotenkin outoa niin vatsa toimii viikonloppuisin ja lomalla täysin normaalisti. Mutta heti maanantaiaamusta vatsan toiminta lakkaa ja on täysin seis pari kolme päivää, joskus jopa torstaihin asti. Sitten saattaa tulla jotain papanaa mutta suoli ei tyhjene vieläkään normaalista, vasta kun lauantaina. Ja sitten sitä saakin tyhjennellä muutamaan otteeseen.

Ei käsittääkseni johdu ruokavaliosta, liikunnanpuutteesta tms, sillä toiminta tosiaan on aivan normaalia kun ei tarvi aamulla herätä töihin.
Olin kesälomalla 4 viikkoa, ja vatsa toimi koko loman ajan joka ikinen päivä täysin normaalisti, heti aamusta kuin junan vessa. Heti ensimmäisenä työpäivänä alkoi taas ummetuksen kierre, joten ei voi johtua istumatyöstäkään, kun vatsantoiminta lakkasi jo ennen kuin ehdin edes töihin :)

Ensimmäisen työviikon aikana vatsan turvotus tuli myös sietämättömäksi ja kolmen päivän kuluttua kun yritin ulostaa, niin tuli verta ja sitäkin tuli sitten parina päivänä peräkkäin, ja vatsaa myöskin polttelee jonkin verran.

Varmaan pitäisi mennä lääkäriin? Mut mikä ihme voi olla syynä tällaiseen arkiummetukseen? Ja miten sitä voisi hoitaa?

Tosiaan vapaalla ollessa on aivan sama mitä syön, liikunko, juonko vettä tms. vatsa toimii jokatapauksessa AINA.

Alkaa työviikot olla piinaa kun päivä päivältä maha turpoaa ja pingertää ja todella epämukava olo :/

5

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanormaaliolet

      Käytkö aamulla kotona vai töissä kakalla?

      Itse kakkaan aina kotona. Mulla ei töissä ole koskaan 30 vuoteen tullut kakka.

      Eli olet ihan normaali ja lääkäri ei voi sinua auttaa.

      Sun täytyy herätä aikasemmin ja kakata kotona.

      Tuo on ihan psyykkistä homma ja ihan sama kuin ei nuku vieraassa paikassa.

      En myöskään kakkaa kyläsä. Siis jos olen jossain monta päivää kylässä kaukana kotoa, niin kakka ei tule.

      Ja se kovettunut kakka aiheuttaa kipua ja peräpukamia, jotka sitten vuotaa verta.

    • Turpoava

      Joo tutulta tuntuu. Liikun ja syön kuituja. Töissä vaan on stressi, vaikka töitä ei olisi liikaakaan tai se ei olisi liian haastavaa. Suorastaan viihdyn töissä ja on mukavat kaverit mutta silti. Näin on ollut jo 30 vuotta ja olen siihen tottunut. Semmoista se vaan on. Viisi päivää papanoin tai en sitäkään ja viikonloppuna helpottaa. Tosin voi johtua siitäkin että lipitän punaviiniä pe-iltana.
      Se sinussa on ihmeellistä, että olet potenut vasta vuoden. Onko työpaikka vaihtunut tai onko jokin töissä muuttunut? Oletko turhautunut hommiisi? Käytätkö viikonloppuna ja lomilla enemmän tai useammin alkoholia?

      • mikä_avuks

        JOo, tosiaan vasta vuoden olen potenut. Sitä ennen vatsa on toiminut aina moitteetta huolimatta mikä päivä on kyseessä.

        Totta kai lomalla ja viikonloppuna tule käytettyä alkoholia mutta ei sekään ole selittävä tekijä.

        Pieniä muutoksia koko ajan töissä. Sen verran myös muutoksia rutiineissa että joudun heräämään nykyään tunnin aikasemmin kuin ennen. Ehkä se sotkee sitten vatsantoimintani rutiinit.


    • toimiimaha

      Tuo tunti sotkee elimistösi rutiinit.

      Et kertonu kakkaatko kotona vai töissä?

      Herää hiukan aikasemmin ja kakkaa kotona.

      Näin minä tein 30 vuotta.

      • mikä_avuks

        Normaalisti jos vatsa toimii niin aika pian heräämisen jälkeen, eli kotona. Mutta silloin kun ei toimi niin ei toimi kotona eikä töissä. En usko että asiaa auttaisi se että herään vieläkin aikaisemmin, kun ei se kerran toimi koko päivän aikana muutenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe