Avioliiton pelastaminen, kun ei halua seksiä

epäreilultatuntuu

Olen jättänyt mieheni, mihin on paljon syitä mutta minulle ihan tärkein on se etten halua harrastaa hänen kanssaan seksiä enää ikinä. Meillä on lapsia, joten jos olisi ollut mahdollisuus olla yhdessä ilman pelkoa seksistä niin olisin siihen ryhtynyt. Ja onhan tässä ollutkin paljon aikaa että seksiä on ollut hyvin vähän (olen kyllä vapaaehtoisesti sitä antanut, mutta en ole itse sitä tippaakaan halunnut moneen vuoteen kertaakaan).

Nyt kun olen kertonut erosta, muiden asenne (mukaanlukien mieheni) tuntuu olevan se ettei minulla olisi ollut mitään oikeutta erota kun mieheni ei petä tai hakkaa. En ole kuulemma yrittänyt tarpeeksi. Minun pitäisi kuulemma rakastua mieheeni uudelleen, kunhan vain olisin valmis näkemään tarpeeksi paljon vaivaa sen eteen ja antamaan hänelle hellyyttä jotta tunteet voisivat uudelleen herätä.

Kuinka monta vuotta pitää antaa vastentahtoista seksiä ennen kuin on yrittänyt tarpeeksi? Antaa hellyyttä vaikkei tunne hellyyttä? Kaikkialla sanotaan että pitäisi taistella löytääkseen ne tunteet uudelleen, koska ei voi odottaa että parisuhde on aina ylämäkeä. Mutta kuinka monta vuotta alamäkeä on vielä niin normaalia ettei saa lähteä olematta luuseri ja kesken jättäjä?

Jos saisin olla muutaman vuoden kokonaan ilman pelkoa seksistä mieheni kanssa, voisin olla hänen kanssaan vielä naimisissa. Mutta neuvooko kukaan että pitäisi kestää seksittömyyttä?

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enosaaoikeinsanoa

      Aika oudolta tuo tilanteesi kuulostaa. Tai en siis yleisellä tasolla tiedä onko outoa. Siis se, että ajattelet jatkavasi avioliittoa, mutta et koskaan tulevaisuudessakaan halua seksiä miehesi kanssa. Se on tavallistakin, että kun suhde on kriisissä ja eroa pohditaan tai jo käsitellään niin seksiä ei ole. Eihän toimimattomassa parisuhteessa monesti ole seksiä. Minun mielestäni kyllä seksi kuuluu parisuhteeseen. Minun mielestä sinun kuuluu lähteä tuosta suhteesta, mutta ero kannattaa käsitellä hyvin. Omasta mielestäni ainakin asioiden läpikäyminen ja harkitsevaisuus erotilanteessa antaa paremman pohjan tulevaisuuden suhteille teille kummallekin, vaikka se sattuu. On muuten tosiasia, että ero sattuu monesti kumpaakin osapuolta yhtä paljon, ehkä vaan eri vaiheissa, riipumatta siitä kumpi on jättäjä, onko toinen löytänyt uuden tms. suhteessa on silloin ollut ongelmia.

    • VaroNarsisteja

      Olitko ihan rehellinen kirjoituksessasi? Ei kai sinulla ole toinen, vetovoimaisempi mies kiikarissa, jonka mukaan haluaisit lähteä?

      • pikkuisennäkökulmaa

        Ihmettelen kommenttiasi varonarsisteja. En ole ap, mutta ei se onko ap:lla uutta miestä kiikarissa vai ei, ole se ratkaiseva tekijä. AP:n pitäisi löytää se syy ja tekijät mitkä avioliiton tukahduttavat, puhua ja selvittää. Rakkaus voi herätä tai olla heräämättä. Tämä palsta on paljolti täynnä ihmisiä, jotka eivät vain hyväksy sitä, että liiton toinen osapuoli vaan voi löytää uuden rakkauden, jos liitto on toimimaton ja mahdollisesti rakkaudeton. He eivät tällöin ole käsitelleet eroaan ja miettineet sen syitä. Tiedän, nyt tulee viharyöppy osalleni, mutta jopa pettämiselle on monesti syynsä ellei kyseessä nyt satu olemaan joku sarjapettäjä ja huom. itse en hyväksy pettämistä. Pettäminen on julmaa ja väärin ja kertoo toisen kyvyttömyydestä ratkoa ongelmia, mutta se kertoo monesti ongelmista.
        Mutta rakkaus ja rakastuminen ja uusien löytymistä vaan tapahtuu. Tärkeintä vaan on käsitellä ero uuden löytymisenkin myötä kunnolla. Tuo varoituksesi narsisteista on kuitenkin hyvä. Varansa kannattaa ihan jokaisen pitää, mutta rakkaushan on aina alkuunsa riski.


      • menevaan

        Aloittaja teki juuri oikein mielestäni. Varmuus siitä, että tämän miehen kanssa ei enää koskaan haluta seksiä, on riittävä syy purkaa liitto. Ei kuulu ulkopuolisille tuomita tai neuvoa lähimmäistään. Heistä kukaan ei kuitenkaan ole ollut vastaavassa tilanteessa. Oletan että lapset ovat jo koululaisia tai vanhempia. Case closed.


      • Rttu

        Kannattaa miettiä tarkkaan jos mies tosiaan on kunnollinen ja perheestään huolehtiva. Mistä haluttomuus johtuu, oletteko keskustelleet? Noita perhettään laiminlyöviä puolisoita on paljon ja se jos mikä on ongelma. Pitkässä juoksussa moni muu asia on seksiä tärkeämpi, ihan yhtään sen merkitystä väheksymättä. Voin olla väärässä mutta jotenkin kolmannelta osa puolelta haiskahtaa..


      • kirjoittaja_X
        Rttu kirjoitti:

        Kannattaa miettiä tarkkaan jos mies tosiaan on kunnollinen ja perheestään huolehtiva. Mistä haluttomuus johtuu, oletteko keskustelleet? Noita perhettään laiminlyöviä puolisoita on paljon ja se jos mikä on ongelma. Pitkässä juoksussa moni muu asia on seksiä tärkeämpi, ihan yhtään sen merkitystä väheksymättä. Voin olla väärässä mutta jotenkin kolmannelta osa puolelta haiskahtaa..

        Jos suhde on kunnossa, niin seksikin luistaa. Ja ennenkaikkea sitä myös haluaa! Haluttomuus seksiin juuri puolison kanssa on sellainen ongelma, jota hyvin harvoin voi ratkaista muuten kuin eroamalla. Ihan saman tekevää onko ap:lla toinen kuvioissa vai ei. Joskus, tai varmaan aika useinkin, juuri toinen osapuoli herättää todellisuuteen, liitto ei toimi, ei ehkä ole toiminut vuosiin.


      • mekkk
        Rttu kirjoitti:

        Kannattaa miettiä tarkkaan jos mies tosiaan on kunnollinen ja perheestään huolehtiva. Mistä haluttomuus johtuu, oletteko keskustelleet? Noita perhettään laiminlyöviä puolisoita on paljon ja se jos mikä on ongelma. Pitkässä juoksussa moni muu asia on seksiä tärkeämpi, ihan yhtään sen merkitystä väheksymättä. Voin olla väärässä mutta jotenkin kolmannelta osa puolelta haiskahtaa..

        Kyllä se miehen into perheestään huolehtijana laantuu jos ei muuta ole kun yhdessä asumoinen ja itse ainakin olen parisuhteessa seksin takia ja muut jutut tuleen sen päälle jos yhdessä on hauskaa ja se siitä Jos seksiä ei ole niin ei ole parisuhdettakaan vaan kaverisuhde ja se siitä.


    • hurre

      Sinun ei missään nimessä tarvinnut suostua seksiin jos et halunnut. Monet luulee että vaimon täytyy suostua vain sen takia että avioliitossa ollaan. Silloin naiselle tulee hyväksikäytetty olo ja se nakertaa itsetuntoa ja elämää ylipäätään. Kysynpä vaan, että moniko aviomies suorittaa velvollisuusseksiä vuodesta toiseen!
      Älä kuuntele tekopyhien ihmisten kommentteja. He eivät tiedä avioliitostanne mitään muuta kuin sen että ''mies ei lyö eikä juo''. Sanot että eroon on muitakin syitä.
      Näyttäisi siltä että ratkaisusi on oikea. Jos suorittaa seksiä vailla todellista halua, ja jos on hellä ilman todellista hellyyttä, kyse on teknisistä eleistä ja se on vain avioliitoksi naamioitua prostituutiota. Erona on van se että vaimo ei saa maksua!

      • mekkk

        Miehenä ainakin ole seksiä harratanut aina kun naiseni sitä on halunnut vaikka itseä ei niin innostutnuty mutta kivaahan se seksi on ja jos mies riittävän usein kieltäytyy niin on kosta entinen mies. Parisuhteessahan on hyvä juttu se että huolehditaa riittävästä ja tyydyttävästä seksistä puolisoaan kohtaan.


    • kysynvaan

      Miksi menit avioliittoon? Miksi et halua seksiä? Oletko koskaan halunnut, tai nauttinut seksistä (kenenkään kanssa)? Oletko rakastanut miestäsi koskaan? Entä miten miehesi olisi suhtautunut, jos olisit sanonut, ettet halua seksiä hänen kanssaan. Mies voisi käydä vieraissa halutessaan, ja näin olisitte voineet jatkaa liittoa? Vai etkö olisi halunnut näinkään?

      Ratkaisusi erosta on kaikesta huolimatta oikein. Seksiä on ehdottomasti harjoitettava vain omasta vapaasta tahdosta, halusta ja himosta.

    • kirjoittaja_X

      Kiinnostaisi tietää oletko puhunut asiasta miehesi kanssa? Sanonut, ettet halua seksiä? Hommahan menee niin, ettet yksin voi ainakaan avioliittoanne pelastaa. Eikä vastenmieliseen seksiin kannata koskaan ryhtyä.

    • NaapurinReino

      Tuossa ylempänä nimimerkki-hurre kysyi kuinka moni mies harrastaa velvollisuusseksiä vuodesta toiseen? Tässä on yksi. Inhottaa koko touhu. Nyt en ole neljään kuukauteen enää suostunut, enkä suostu. Lähteköön muija kävelemään, mutta enää en siihen koske.

      • selkäranaamies

        NaapurinReino. Mielestäni sinä olet tehnyt väärin sekä itseäsi että puolisoasi kohtaan toimiessasi noin. Olet vienyt itseltäsi ja vaimoltasi mahdollisuuden onneen. Itsellä takana 46v avioliitto ja yhtä lailla pidämme toisiamme seksikkäinä ja haluttavina. Se vain on parantunu vuosien myötä. Uskon että tuo tieto jos tulee vaimosi tietoon, niin se loukkaa häntä niin syvästi, että voi olla ettei selviä siitä yli. Pidä se nyt kuitenkin omana tietonasi ja hae eroa. Ole häntä kohtaan sen verran armollinen. Tuskin hän on ansainnu sitä että pilaat koko hänen loppuelämän.


    • Jokupatouma

      Mietin luettuani aloittajan jutun,outoa. Joku on pahasti vialla,toivosin hakemaan apua,mielestäni kaikki ei ole kohdalla. Mielenterveysongelmaan viittaa,yritä hakea oikea henkilö avun saantiin.

      • tyllerö-

        En ole ap. Mutta pakko kommentoida vastaustasi. Millähän perusteella sanot, että ap:llä on mielenterveysongelma? MInusta mikään ei ap:n viestissä viittaa siihen. Kyllähän se on normaalia, että seksihalut kumppaniin voivat kadota. Joko hetkellisesti tai lopullisesti. Ei ne seksihalutkaan ihan itsestään katoa. Joku syyhän siihen on. Toisen käytöksessä esim. Kun parin väliltä katoaa aito kommunikaatio ja kohtaaminen yleensä myös seksihalut katoavat. Eihän nyt kukaan vieraan kanssa halua seksiä.

        Ja toisekseen seksittömyys avioliitoissa on hyvinkin tavallista. Siitä ei vaan puhuta. Varmaan ainakin osaksi siksi, että luullaan että kaikilla muilla on seksiä keskenään. Eikä haluta että omaa suhdetta aletaan kauhuistelemaan.


      • seksionin

        Sitten kuitenkin kauhistellaan sitä, jos tai kun puoliso menee vieraisiin. Millähän perusteella?


      • Niiiin
        tyllerö- kirjoitti:

        En ole ap. Mutta pakko kommentoida vastaustasi. Millähän perusteella sanot, että ap:llä on mielenterveysongelma? MInusta mikään ei ap:n viestissä viittaa siihen. Kyllähän se on normaalia, että seksihalut kumppaniin voivat kadota. Joko hetkellisesti tai lopullisesti. Ei ne seksihalutkaan ihan itsestään katoa. Joku syyhän siihen on. Toisen käytöksessä esim. Kun parin väliltä katoaa aito kommunikaatio ja kohtaaminen yleensä myös seksihalut katoavat. Eihän nyt kukaan vieraan kanssa halua seksiä.

        Ja toisekseen seksittömyys avioliitoissa on hyvinkin tavallista. Siitä ei vaan puhuta. Varmaan ainakin osaksi siksi, että luullaan että kaikilla muilla on seksiä keskenään. Eikä haluta että omaa suhdetta aletaan kauhuistelemaan.

        Eihä kukaan vieraan kanssa haluaa seksiä,häh hluu! Mitä ne syrjähypyt on????


    • HUHUHUUUJJAAAA

      Onhan niitä paljon lehmiä jotka katselevat uutta laidunta mutta haluaisivat palata kotilaitumilleen. Ei niitä takaisin kannata ottaa.

    • ruutu1245135

      Ehkä koko suomi24 kiinnostavin avaus aikoihin. Miksi tästä aiheesta ei yleensä avauduta? Olen nainen ja seksi on minulle suhteessa erittäin tärkeää. Ystäväpiirissäni se tuntuu olevan kuitenkin jotenkin häpeällinen ominaisuus. Suurin osa (!) ystävistäni on sitä mieltä että seksi on periaatteessa ok, mutta ei sitä juuri tule harrastettua kuin miehen toiveesta, sekin pikkuisen periksiantaen ja itse nauttimatta, n. 1-2 kertaa kuussa. On paljon naisia, jotka eivät ole halunneet eivätkä myös harrastaneet seksiä vuosiin, vaikka elävät parisuhteessa.

      On ihmisiä jotka ovat täysin haluttomia ja tämän pitää olla muille ok. Mutta se, että oma haluttomuus on vaatimus puolisolle pidättäytyä seksistä, on kohtuuton. Aloittaja on tehnyt hyvän ratkaisun, lähtenyt suhteesta koska A. ei halua seksiä B. ei halua antaa miehensä nauttia seksualisuudestaan.

      Olen kyllä ihmetellyt tuttavapiirissäni miten ihmeessä naiset voivat vaatia miehiään luopumaan seksistä kun itseä ei huvita. Tällaisessa tapauksessa pitäisi toisella lupa nauttia asiasta nuiden naiten kanssa.

      • entiedämitäteenkään

        Näin se menee meilläkin,ettei toinen halua muuta kuin omien käsiensä kautta.Se on vaivattomampaa näemmä.


      • afrodite.com

        "Olen kyllä ihmetellyt tuttavapiirissäni miten ihmeessä naiset voivat vaatia miehiään luopumaan seksistä kun itseä ei huvita."

        Kyllä tämä pätee ihan toisinkin päin: eli mies on se haluton osapuoli. Ja silti he vaativat, ettei vaimo vain eksyisi vieraisiin. Useita miehiä alkaa rasittaa myös kyvyttömyys jossain vaiheessa.

        Mielestäni ongelman lähde ei kuitenkaan ole jommankumman haluttomuus. Vaan se, että seksillä tarkoitetaan pelkästään panoa/yhdyntää/orgasmia, vaikka seksiin kuuluu hyvin paljon muitakin aistinautintoja. Välillä tuntuu, ettei täällä olla tietoisia niistä...


      • seksionin
        entiedämitäteenkään kirjoitti:

        Näin se menee meilläkin,ettei toinen halua muuta kuin omien käsiensä kautta.Se on vaivattomampaa näemmä.

        Onhan niitä seksittömiä parisuhteita. Ihan ok, jos molempien mielestä ok. Minulle nyt ei ainakaan olisi.


    • afrodite.com

      Oletko koskaan miettinyt mistä seksihaluttomuutesi johtuu? Onko se tullut pikkuhiljaa liiton aikana, vai miten ihmeessä? Seksi tuntuu kyllä aivan varmasti ikävältä, ellei yhteistä säveltä kumppanin kanssa ole, näin seksi maistuu aivan varmasti pakkopullalle jossain vaiheessa. Toisaalta seksiä ei ole pakko harrastaa. Voi sanoa puolisolle, että se on nyt ainakin katkolla jonkin aikaa, koska inhoaa sitä. Sinä olet päättänyt erota, hyvä niin. Usein seksi ja parisuhde menevät sillä tavoin käsikkäin, ettei rakasta puolisoaan, jos ei tykkää seksistä hänen kanssaan. Minkä ihmeen vuoksi liittoa sitten pitäisi jatkaa? Mainitsemasi syyt ovat huonoja. Kaikkein pöljin on kehotus opetella uudelleen rakastamaan miestäsi
      "kunhan vain olisin valmis näkemään tarpeeksi paljon vaivaa sen eteen ja antamaan hänelle hellyyttä jotta tunteet voisivat uudelleen herätä"
      Rakkaus synnyttää rakkautta. Eli rakkauden pitää olla vastavuoroista toimiakseen parin välillä. Rakkauden tunteet saattavat herätä, kun SAA hellyyttä osakseen.

    • ikäätulee

      Se on vaan kun naisellekkin tulee ikää ja etenkin vaihdevuodet jyllää ja aletaan muistuttaa miestä ja miesmäisyyttä tulee ja hiuksetkin harvenee niin leikataan mummo-look mutta tämähän on miehenkin vika jälleen kun ne seksihalutkin on menneet....

    • N.T

      No eihän sitä toisten takia voi alkaa yrittämään. Jos sinä et halua korjata parisuhdettasi eikä miehesi halua olla seksittä, niin erohan se on se ratkaisu. Syyksi voi sanoa kyselijöille, että erilaiset tarpeet ja jos se ei riitä, niin se on sitten kuulijan vika.

      Aiemmin elin suhteessa, jossa minä en halunnut seksiä. Luulin, että vika on vain minussa ja vuosia tosiaan alistuin kohtalooni ja annoin, vaikkei huvittanutkaan. Lopulta se oli sitä, että mies huikkas että miten ois, mä heitin liukkarit ja mies hyppäs päälle. Yhden kerran mies sitten otti minut, vaikka itkin, ja itku vain yltyi hänen ähkiessään. Tämän jälkeen heräsin. Sanoin ei. Ja jatkoin sen sanomista, kunnes tajusin, että perhana, minun ei todellakaan ole pakko antaa jos en halua! Erosimme sitten.. Minun aloitteestani, jännä juttu.

      Nykyisen miehen kanssa voisin harrastaa seksiä vaikka joka päivä, vuosia tässäkin suhteessa jo vietetty ja lapsikin on. Silti halut kohdillaan.

      En sano, että vika oli exässäni, mutta kun suhteessa joku puuttuu niin ei siinä seksiäkään tee mieli

    • mutkantakana

      Kun luvin tuon sinun vuodatuksen. Huomasin että ei se seksi ole se syy miksi sinä haluat erota vaan että sinulla ei ole tunteita häntä kohtaan. Jos olisi tunteita häntä kohtaan niin seksi ei olisi ongelma. Ellet ole tullut vaihdevuosiin ja kärsi vakavasta vaihdevuosioireesta. Tai sitten oletkin kiinnostunu naisista. Mutta tunteet sinulta näytää puuttuvan. Ja miksi niitä lypsämään jos kerran ne on ollu poissa jo noinkin kauan.
      Hyvä kun olet eroamassa. Annat miehelle mahdollisuuden löytää uuden kumppanin jolla on tunteita häntä kohtaan. Toivottavasti osaat sitten suhtautua hänen läsnäoloonsa myötämielisesti etkä ala terrorisoida heidän elämäänsä.

      • Ididitmyway

        Ap:n "haluttomuus" johtuu pääasiassa siitä, että hän pelkää seksiä. Kokee sen yleisesti epämieluisaksi, muidenkin kuin miehensä kanssa. Näin minä sen tulkitsen. Ikävä ettei ap ole vastannut hänen saamiinsa kommentteihin.

        Olisi kovin mielenkiintoista kuulla ap:n kanta siihen, onko hän koskaan nauttinut seksistä kenenkään kanssa? On nimittäin niin, että nainen usein toimii omaa tahtoaan vastaan, alistuu. Ja mitä enemmän alistaa itsensä vastenmieliseen seksiin, seurauksena nainen alkaa inhota kaikkia: seksiä, miestä(miehiä) ja ennen muuta itseään.


    • Lyyli666

      Mulla sama tilanne kuin ketjun aloittajalla. Alkukesästä sovittiin miehen kanssa että eletään jatkossa yhdessä kavereina , koska minun tunteet häntä kohtaan ovat jo aikoja sitten loppuneet. Olen siihen asti jo vuosia yrittänyt välillä harrastaa hänen kanssaan seksiä mutta se lähinnä yökötti. Omat seksihalut eivät ole kuolleet mutta häntä kohtaan niitä ei ole. Voi olla että en alunperinkään ole oikealla tavalla häntä rakastanut. Olemme olleet yhdessä 16 vuotta ja meillä on 12 vuotias lapsi. Kesän aikana omat fiilikset kuitenkin ovat menneet siihen että kaikkien osapuolien parasta ajatellen on aika erota. Joskus kuvittelin että olemme loppuelämän yhdessä mutta ei onnistu. En ole vielä miehelleni lopullista päätöstä kertonut mutta lähipäivinä on sen aika. Lapsen suhtautuminen eniten pelottaa kun on hyvin herkässä iässä muutenkin. Ja monta asiaa on selvitettävänä eikä tämä varmaan helppoa ole kenellekään. Uskon kuitenkin että voimme olla hyvissä väleissä ja kavereita jatkossakin. Kesän aikana on jo ollut hånenkin puoleltaan havaittavissa normaalia enemmän piikittelyä ja tiettyä kitkaa ilmassa. Riitelemään hän ei ole koskaan suostunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe