Tampereen seurat

teuta

Lasse luki LLL:n saarnan ,joka oli pidetty joskus ennen 1850 , siihen palasi sitten
Seppo kaahu , joillain sanoilla , ja valitsi saarnatkstin Matt:7 : loppu osan .
.
Hän oli paatoksellinen , ja kyllä joillakin sanoi muistutti tiestä ja matkasta,
Jokainen puu, joka ei tee hyviä hedelmiä ,hakataan pois ja heitetään tulee,
.
Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään . Ei jokainen ,joka sanoo minulle. "HERRA, HERRA !". pääse taivasten valtakuntaan,vaan se ,joka tekee minun taivaallisen isän tahdon ...

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

      Ilta seura eero luki lyhyen LLL:n saarnan josta ensinluulin sen olevan kana emosta
      mutta sitten se olikin lyhyt evankeelinen saana osa , loppui jo 18:15.
      SS. oli vuorossa ja hän valitsi tekstin kahdesta luvusta Efesson 3:loppu osa ja 4.luvun alku , 3:13-siksi minä pyydän ,ettette lannistuisi niiden ahdidtustenvuoksi ,joita minä
      teidän tähtenne kärsin ,sillä ne ovat teidän kunnianne. ->-21 ja 4:1->10. .
      1 ..niin kehoitan siis minä ,joka olen vankina Herrasa , teitä valtamaan niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii.
      Paavali kehoittaa lukijoitaan vaeltamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti , erittäinkin säilyttämään hengen yhteys ..
      .
      2. kaikessa nöyryydessä ja sävyisyydessä ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne ,Rakkaudessa ..
      .
      oli hyvä saarna. . .

      • limberg

        Ilta seura eero luki lyhyen LLL:n saarnan josta ensinluulin sen olevan kana emosta,, Halmeen Eero vai?, lähihistorian merkittävin saarnamies, kunnia hänen johdattajalleeen..


      • leiff
        limberg kirjoitti:

        Ilta seura eero luki lyhyen LLL:n saarnan josta ensinluulin sen olevan kana emosta,, Halmeen Eero vai?, lähihistorian merkittävin saarnamies, kunnia hänen johdattajalleeen..

        Ei kun ,nieminen


    • teuta

      PÄIVÄ SEURAT : SK: matt.25 alkuosa .
      minusta ei pysynyt raamatuss a meni luovimalla ohi, ja tarkoitan sitä että puhui
      niin paljon muusta raamatusta , kuintekstistä. ,en sano ettei se kin kuukunut
      uskomiseen ja sen toimintaan.

      • teuta

        Mutta SS. joka tänään illalla puhui . Sanoi vahvasti vaikka ei ääntä koroittanut
        mitä tekstin piakka meni ohi. ..
        .
        mutta tiedän että joku oli kuulolla . hän sanoi monista asioista kuinka ne pitää'
        olla ,jakauniisti sanoi ,kuinkaSP: n, RH:n ReH.ja jopa OM. täytyy muistaa että mitään ei voi tehdä vain sentakia että että ihminen käskee , koska kaikki on Jumalasta. ja heillä on sanan valta ei ihmiusellä . .
        .
        muisteli seuroja padasjoella kun oli 11 vuotias saarnaaja oli vaari SILTALA. .
        Ja muisteli toistakin joka oli UusHeränneitten kun pihalla oli kristittyjä siältä
        tuli lisä'ä ja kaikki sanoi ei noin ,vaan syntisen pitää saada syntinsä anteeksi.
        tapahtuu pahoja jos syntien päästöstä on sanaa syvenpään ja parenpaan
        täytyy ihmisen pyrkiä. .
        .
        Nämä ovat minun lisäyksiä :
        Aivan niin jos nyt tutkitaan UusHränneitä , ei heitä ole niinkään monta kuin
        Leeviläisiä. ( 300). ja ennen oli tuhansia voi sanoa . pää paikka oli KITTILÄ.
        ympäristöineen , SIRKKA , HANHIMAA ja se SOMEN NILIVAARA. . POKKA. ja ne KITISEN RANNAT. PULJU. ja se kylä joka jäi Porttipahdan tekojärven alle . REPOKAIRAN alue Korsatunturi. TEPSA. KAUKONEN. ÄKÄSJOENSUU,. ÄKÄSLOMPOLO . SARKIJÄVI: MUONIO. ENONTEKIÖ .ÄKÄSJÄRVI. PALOJOENSUU. RAATTAMAA. ALAKYLÄ. KOLARI. . Tälle aluelle he .Oli pakkautuneet .,
        .
        Noista Ihmisistä oli monet muuttaneet etelään ja pohjoiseen , Varsinkin Varangin niemeen , Vasisaareen . Kirkkoniemeen ,jopa Petsamoon siellä oli RukousHunekin
        Jäämeren tiellä ,,osan pitäessä seuransa NIKKELISSÄ ehkä nikkelistä oli 55km.
        petsamoon , joka oli ennen 1:Maailmasotaa, vaikea matka monelle , mutta mitä
        kristitty ei tekisi ,jos saa sielullensa rauhan , .
        .
        Ne jotksalähti etelään ENSIMMÄINEN ISO PIKKA OLI "IVALO" Sodankylä , AAPAJÄRVI. PELKOSEN NIEMI , KOSTAMO . KEMIJÄRVI. VIKAJÄRVI. ROVANIEMI.
        sitten ne jotka meni vielä etelämmäs ,tiedän että heitä oli HELSINGISSÄKIN SIINÄ
        ON MONTYA KYLÄÄ VÄLISSÄ, JÄTETÄÄN seuraaviksi kerroiksi loput
        .
        alkoi ukkostaa.

        .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Mutta SS. joka tänään illalla puhui . Sanoi vahvasti vaikka ei ääntä koroittanut
        mitä tekstin piakka meni ohi. ..
        .
        mutta tiedän että joku oli kuulolla . hän sanoi monista asioista kuinka ne pitää'
        olla ,jakauniisti sanoi ,kuinkaSP: n, RH:n ReH.ja jopa OM. täytyy muistaa että mitään ei voi tehdä vain sentakia että että ihminen käskee , koska kaikki on Jumalasta. ja heillä on sanan valta ei ihmiusellä . .
        .
        muisteli seuroja padasjoella kun oli 11 vuotias saarnaaja oli vaari SILTALA. .
        Ja muisteli toistakin joka oli UusHeränneitten kun pihalla oli kristittyjä siältä
        tuli lisä'ä ja kaikki sanoi ei noin ,vaan syntisen pitää saada syntinsä anteeksi.
        tapahtuu pahoja jos syntien päästöstä on sanaa syvenpään ja parenpaan
        täytyy ihmisen pyrkiä. .
        .
        Nämä ovat minun lisäyksiä :
        Aivan niin jos nyt tutkitaan UusHränneitä , ei heitä ole niinkään monta kuin
        Leeviläisiä. ( 300). ja ennen oli tuhansia voi sanoa . pää paikka oli KITTILÄ.
        ympäristöineen , SIRKKA , HANHIMAA ja se SOMEN NILIVAARA. . POKKA. ja ne KITISEN RANNAT. PULJU. ja se kylä joka jäi Porttipahdan tekojärven alle . REPOKAIRAN alue Korsatunturi. TEPSA. KAUKONEN. ÄKÄSJOENSUU,. ÄKÄSLOMPOLO . SARKIJÄVI: MUONIO. ENONTEKIÖ .ÄKÄSJÄRVI. PALOJOENSUU. RAATTAMAA. ALAKYLÄ. KOLARI. . Tälle aluelle he .Oli pakkautuneet .,
        .
        Noista Ihmisistä oli monet muuttaneet etelään ja pohjoiseen , Varsinkin Varangin niemeen , Vasisaareen . Kirkkoniemeen ,jopa Petsamoon siellä oli RukousHunekin
        Jäämeren tiellä ,,osan pitäessä seuransa NIKKELISSÄ ehkä nikkelistä oli 55km.
        petsamoon , joka oli ennen 1:Maailmasotaa, vaikea matka monelle , mutta mitä
        kristitty ei tekisi ,jos saa sielullensa rauhan , .
        .
        Ne jotksalähti etelään ENSIMMÄINEN ISO PIKKA OLI "IVALO" Sodankylä , AAPAJÄRVI. PELKOSEN NIEMI , KOSTAMO . KEMIJÄRVI. VIKAJÄRVI. ROVANIEMI.
        sitten ne jotka meni vielä etelämmäs ,tiedän että heitä oli HELSINGISSÄKIN SIINÄ
        ON MONTYA KYLÄÄ VÄLISSÄ, JÄTETÄÄN seuraaviksi kerroiksi loput
        .
        alkoi ukkostaa.

        .

        Kuinka asiat on ja Raamatun mukaan , johon GP:ja OM ei juuri kykene enkä
        yhtään ihmettele miksei. Koska heillä on vanha Roomalaiskartolinen Raamattu
        ja siksi toiseksi ei paljon parene vaikka heillä olisi Aopsolinen Cyrkka. koska
        vaapaa kirkoksi se menee ..


    • teuta

      3/8 -15. päivä saarna ,SK. . teksti oli Ps.93 tai niin minä kuuluin
      mutta vaikka hän sano että ei meitä enää Orjuuteen aseteta niin
      Kuiten kin ymmärrän ,että me joudumme LV:t orjuuteen ,miksei
      sitä selitetä reilusti , vaan puhutaan piiloisesti ,eihän kukaan oikein
      usko ,ellei sanota Jumalaa nimeltä ,ja Jeesusta nimeltä. .
      .
      tässä on myös minun sanojani. :
      Tottakai jokainen puhuu ja tekee minkä on oppinut tässä USKOSSA.
      Mutta ei sitä pidä mitenkään ottaa omaksi kunniaksi ,kaikki on Jumalan
      kunniaksi ehkä nykyään myös JEESUKSEN koska hän on täysi jumala nyt.
      ja AINA HÄN ON jUMALAN POIKA , JOKA TULEE VIIMERISELLE TUOMIOLLE
      KARITSANA (JUMALAN POIKANA ) ..täällä saatiin vielä terveisiä Jumalan
      toiveista jotka tulee Lapin kautta , kyllä me tiedämme että ei se niin ole kun
      jokaisen tiukkiksen annetaan sano mielipide se on heidän sakramenttia vas-
      taan jospa kaikkia onkinsaman verran kuka sanoo olevansa suuri ja oikeassa
      toiseksi ei lapin miehet ole jumalia eikä muitakaan isoja minusta jokaisen
      tulee seurata jumalaa ei ,LV:t siksi että he on ihmisiä.
      .
      YSTÄVÄT RAKKAAT USKOKAA KAIKKI SYNNIT ANTEEKSI , NIIN KUIN SE ON
      OPETETTU JEESUKSEN NIMESSÄ JA VERESSÄ. aamaen ..
      .
      virsi:705.

      • teuta

        En malta olla kirjoittamatta .itsevanhurskauden ihailemaa etua, joita se pyrkii,
        saavuttamaan tekojen nojalla ,,Aposrtoli Paavalin Galatalaiskirjeen mukaan ..
        .
        Luku 2 .
        Se johtaa pois armokutsumuksesta .
        Se kääntyy toiseen evangeliumiin .
        Se hämmentää uskovien mielet .
        Se vääristelee Kristuksen evankeliumia .
        Se on kirottu.
        Se etsii ihmissuosiota .
        Se on ihmisten mieleen.
        Se ei ole Kristuksen palvelija .
        Se on ihmisten mukaista ,mutta ei Kristuksen ilmestyksen kautta.
        Lain paras vanhurskaus on mitätön.
        Se hävittää Kristuksen seurakuntaa .
        Se ei voi vanhurskauttaa . ,, nämä oli ensimmäitä lukua.
        .
        Se julistaa Kristuksessa vanhurskaat syntisiksi.
        Se tekee Kristuksesta synnin palvelijan
        Se rakentaa voitetun synnin uudestaan .
        Se tekee meistärikkojia .
        Se tekee mitättömäksi Jumalan Armon .
        Se päättelee Kristuksen suotta kuolleen.
        .
        luku 3.
        Se tekee meistä älyttömiä galattalaisia :
        Se ,LUMOAA.
        Se ei usko totuutta .
        Se ristiinnaulitsee. Kristuksen.
        Se lukee Pyhän Hengen saamisen tekojen ansioksi.
        Se luopuu Hengetäja päättää lihassa .
        Se on kirouksen alainen .
        Se lisää Jumalan testamenttiin ja hylkää sen .
        Se tekee synnin ylen runsaaksi.
        Se sulkee meidät synnin alle .
        Se Orjuuttaa köyhien alkeisoppien alaisuuteen .
        .
        Luku 4.
        Se vaikuttaa ,että evankeliumia turhaan saarnataan .
        Se tekee turhaksi kaikki kärsimiset ja vaivan näöt .
        Se vaikuttaa sen ,ettei Kristus ole miksikään hyödyksi.
        .
        Luku 5. ja 6. jatkuu joskus 16 kohtaa.


      • teuta

        Kuulin että sellainen vaatimus että Sakramentit omiin käsiin olisi aivan oikein
        Minusta ei koska jokainen olisi puhunut siihen suuntaan , että tiedetään sitä
        tai tätä miksei kerrota he asioiden oikeaa laitaa joka on aika paljon erilainen kuin
        sanotaan Ruotsin akiteeraajat on yhtä lailla ihmisiä , ei heistä voi sen enempää
        otta ohjeiksi kuin ihmisestä HE ON IHMISIÄ SIINÄ KUIN MUUTKIN ETTEIKÖ ME
        TIEDETÄ :
        Miksemme tottakai mekin tiedämme kaiken sen minkä herra on halunnutkin tietää. Jos he on itse itsensä nimittäneet vanhimmiksi. ei meillä taida olla enää tarvis ja miksemme sanoisi ,kun taivaassa oli 24 vanhinta , niistä viimeinen oli Paavali 68jKr. kun hän antoi itsensä marttyyriksi , hänet asetettiin Taivaalliseksi vanhim-maksi Benjamilaisten heimon vanhimmaksi . Se täytti tarpeen siltä kohdin eikäkenenkään tullut lisä tarpeita pyytämään. .
        .
        Se velvoittaa meitä pitämään koko lain .
        Se vaikuttaa sen ,että joudumme pois Kristuksesta.
        Se saattaa lankeamaan pois Armosta.
        Se estää hyveen hyvällä tiellä juoksemisen .
        Se muuttaa houkutuksen joka ei ole JUMALASTA.
        Siinä on turmeluksen hapatus .


      • jörgeni
        teuta kirjoitti:

        Kuulin että sellainen vaatimus että Sakramentit omiin käsiin olisi aivan oikein
        Minusta ei koska jokainen olisi puhunut siihen suuntaan , että tiedetään sitä
        tai tätä miksei kerrota he asioiden oikeaa laitaa joka on aika paljon erilainen kuin
        sanotaan Ruotsin akiteeraajat on yhtä lailla ihmisiä , ei heistä voi sen enempää
        otta ohjeiksi kuin ihmisestä HE ON IHMISIÄ SIINÄ KUIN MUUTKIN ETTEIKÖ ME
        TIEDETÄ :
        Miksemme tottakai mekin tiedämme kaiken sen minkä herra on halunnutkin tietää. Jos he on itse itsensä nimittäneet vanhimmiksi. ei meillä taida olla enää tarvis ja miksemme sanoisi ,kun taivaassa oli 24 vanhinta , niistä viimeinen oli Paavali 68jKr. kun hän antoi itsensä marttyyriksi , hänet asetettiin Taivaalliseksi vanhim-maksi Benjamilaisten heimon vanhimmaksi . Se täytti tarpeen siltä kohdin eikäkenenkään tullut lisä tarpeita pyytämään. .
        .
        Se velvoittaa meitä pitämään koko lain .
        Se vaikuttaa sen ,että joudumme pois Kristuksesta.
        Se saattaa lankeamaan pois Armosta.
        Se estää hyveen hyvällä tiellä juoksemisen .
        Se muuttaa houkutuksen joka ei ole JUMALASTA.
        Siinä on turmeluksen hapatus .

        Teukka se vaan täällä yksinään keskustelee.......


      • teuta

        UNOHTIN KEHUA ,KUINKA HYVÄN SAARNAN ANTOI KRISTUS SAKARILLE
        TÄNÄ ILTANA SE OLI HYVÄ KAIKIN PUOLIN ,JA ERITTÄINHYVÄ KAIKESSA
        OPILLISESSA ASIASSA HIENOKSELTAAN HÄN PUDOTTELI TULEMAAN ..
        .
        kIITOS JÖRGEN MUUTAMISTA SANOISTA JOTKA EHDIT TÄNNE LAITTAA .
        OLEN TÄSSÄ TUNNUSTELLUT TÄTÄ YKSINÄISYYTTÄ ,VAAN EN OLE OIKEA
        SANOMAAN SITÄ TAI TÄTÄ ,NYT TARKOITAN LÄHINNÄ' YLEISESTI.
        KOSKA KAIKKI VOI YMMÄRTÄÄ LIEVÄSTI ERITAVALLA .
        .
        Olen , kuitenkin ,SS.. kannattaja ja HP: n ja ER.n ja AK:n ja niiden jotka oikeaa
        Sanan rieskaa . muistavat palvella Eli Jumalan ja Jeesuksen kautta Jumalan
        sanaa . eikä ihmisten asioita yhtää kaunistele eikä niin saarnaa että siitä
        joku ihminen saisi kunniaa ,vaan kaikki kunnia jumalalle,. .


      • TEUTA
        teuta kirjoitti:

        Kuulin että sellainen vaatimus että Sakramentit omiin käsiin olisi aivan oikein
        Minusta ei koska jokainen olisi puhunut siihen suuntaan , että tiedetään sitä
        tai tätä miksei kerrota he asioiden oikeaa laitaa joka on aika paljon erilainen kuin
        sanotaan Ruotsin akiteeraajat on yhtä lailla ihmisiä , ei heistä voi sen enempää
        otta ohjeiksi kuin ihmisestä HE ON IHMISIÄ SIINÄ KUIN MUUTKIN ETTEIKÖ ME
        TIEDETÄ :
        Miksemme tottakai mekin tiedämme kaiken sen minkä herra on halunnutkin tietää. Jos he on itse itsensä nimittäneet vanhimmiksi. ei meillä taida olla enää tarvis ja miksemme sanoisi ,kun taivaassa oli 24 vanhinta , niistä viimeinen oli Paavali 68jKr. kun hän antoi itsensä marttyyriksi , hänet asetettiin Taivaalliseksi vanhim-maksi Benjamilaisten heimon vanhimmaksi . Se täytti tarpeen siltä kohdin eikäkenenkään tullut lisä tarpeita pyytämään. .
        .
        Se velvoittaa meitä pitämään koko lain .
        Se vaikuttaa sen ,että joudumme pois Kristuksesta.
        Se saattaa lankeamaan pois Armosta.
        Se estää hyveen hyvällä tiellä juoksemisen .
        Se muuttaa houkutuksen joka ei ole JUMALASTA.
        Siinä on turmeluksen hapatus .

        OMA VANHURSKAUDEN IHAILEMAA ETUA ,TÄSSÄ VIELÄ MUUTAMA ,
        SE TUOTTAA OPETTAJALLEEEN TUOMION.
        SE AIKAANSAA SEN, ETTÄ PURRAAN JA SYÖDÄÄN TOINEN TOISTAAN :
        SE LUETAAN LIHAN TEKOJEN JOUKKOON.
        .
        lULKU 6.
        sE LUULEE OLEVANSA JOTAKIN , VAIKKA EI MITÄÄN OLE.
        SE KERSKAA KERSKAA MUUSTA KUIN JUMALASTA,.
        SE MIELLYTTÄÄ IHMISIÄ LIHALLISESTI. SE VIHAA RISTIN TÄHDEN TULEVAA ....VAINOA .
        SE EI ITSEKÄÄN PIDÄ LAKIA .
        SE KERSKAA LIHALLISTEN ASIOIDEN OPETTAJASTA.
        SE EI HYÖDYTÄ MITÄÄN EIKÄ SAA AIKAAN MITÄÄN.


    • fodkmdfked

      jaa... Tampereen peurat!
      Kuullostaa teutan kaltaisuudelta.

      #JOKA TULEE VIIMERISELLE TUOMIOLLE KARITSANA JUMALAN POIKANA#

      Epäilen, että teuta on hiilihangon kanssa töissä jo siinä vaiheessa Jeesusta elukkana terastavilla opeillaan kun tuomiot luetaan:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
      "TEU.
      2.4.2012 09:30
      2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
      JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
      HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."

      Tuollaiset saatanaa palvelevat kristityt Jeesuksen kerran pilkaten ripustivat ristille mutta rohkenen epäillä, että ette saa röyhkeydestä huolimatta toista mahdollisuutta.
      Joten ne pelastuksen mahdollisuudet tuollaisille pilkkaajille on olemattomat!
      teuta tuntee oppeineen saatanan Jeesusta elukaksi pilkkaavana..

      Omilleen Jeesus oli ja on edelleen....
      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      10:11 "Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
      10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,"

      • teuta

        En ole koskaan ,sanonut tuota sanaa ,mitä sin aina vaan koetat maanitelle (saa ta na ) . siksi toiseksi olen lukenut ,että siellä ei ole ketään hiilihanko miestä , sillä
        kun sinne joutuu ,siellä on saa ta na ja ja kaikki tuomitut . jos nyt kerron jotakin ,
        se voi tuntua uskomattomalle ..
        .
        koska JUMALA on määrittänyt kaikki , kuten sen TULIJÄRVEN PALAVAT KIVET KUN
        Ne on asetettu ikuisesti palamaan HITAASTI, Jos me määrittelemme määrät ne
        voi olla väärät , mutta ohjeeksi kelpaavat :
        .
        Kaikki sielut jotka on Paratiisissa,= n.18.600'000'000 sielua.
        Ja kaikki ihmiset jotka nyt elää ,,..........7.400.000.000 as.
        ...................................................................26.000.000.000 sielua .
        joista mahdollisesti pelasttuu....................550.000.000 sielua .
        .
        Ne kaikki jotka ei pelastu tuosta määrästä on tällä hetkellä noin .
        25.2-25.45. miljardia joka tarkoittaa että 550 -795miljoonaa pelastuu
        maxsimissaan tai joku vähemmän. .


      • teuta

        Koska en saa vielä rauhaa, pitää kirjoittaa siitä väestön kasvusta , mikä on
        olemassa ,ja se 2012 täyttyi 7 miljardin määrä , jos maa saa olla ja taivas
        niin 8:sas miljardi täyttyy n.2020v, kaksi kymmentä jolloin myös sielut
        Paratiisissa on lisääntynyt ..
        .
        18.6 X= n.18.9 miljardia sielua sielua 8. elävää, yhteensä 26,9 sielua yhteensä
        .
        kun asukas luku ylitti 3,miljardia maaimassa n.1954.
        .
        ja kun se ylitti ,4 miljardia ,...................................1969.
        .
        Ja seuraava,....5. .....................................................1984. .
        .
        ja seuraava.....6. ......................................................1999.
        seuraava ........7. .......................................................2012.
        nämä on toteutuneta
        seuraava.........8. .......................................................2020. näistä tulee jos Jumala
        seuraava ........9 ........................................................2027. antaa aikaa .


    • 102030

      Ihanat seurakokoukset.

      Olin rukoillut, että minulle kirkastuisi, miten pitää suhtautua, kun kysellään. "Mitä mieltä olet sakra...."

      Jumala vastasi saarnoissa tähän kysymykseen. Minun ei tarvitse kantaa siitä huolta. Minä voin olla vapaa..

      Kahden ensimmäisen kokouksen jälkeen oli vielä hieman ahdistunut mieli, kun vaikutti, että puhujat olivat eri linjoilla. Kun he kuitenkin osoittivat keskinäisen rakkautensa ja tukivat toistensa työtä, niin minulle kirkastui, että mielipide tähän asiaan ei ole ollenkaan uskovaisuuden mittari.

      Voimme vain rukoilla Jumalan johdatusta sakramenttitoimikunnan työlle ja luottaa, että Jumala johtaa lopputuloksen kuitenkin kirjoitetun Sanansa mukaiseksi. Voimme olla vapaita ja onnellisia, (armahdettuja syntisiä), riippumatta millaisia ajatuksia meillä onkin asiasta ollut.

      Antakaamme nyt toimikunnalle työrauha ja rukoilkaamme, että löytyisi jokin sopiva keino pelastaa myös Lapin Vanhimpien kasvot tässä myllerryksessä lopputuloksesta riippumatta.

      • teuta

        Oletko ,102030 , miettinyt kuka se teki heidän kasvoilleen sanomista ,ensin
        oli RB, senjälkeen EH, ja sitten OS. kaikki ei vain mennyt Jumalan tahdon mukaan
        tästä on siis RB.tapauksesta jo 19 vuotta .ja noista toisista on 18.vuotta mutta
        en ole kuullut että ne asiat olisi sovittu , toiseksi ei sakramenteissä ollut silloin minusta vikaa , vaan haettiin Ov,ajatuksia jotka voisi tehdä ihmismäärityksistä
        ja ihmisen määräämistä synneistä jotain sotkua,. .
        .
        on muistettava että Jumala on Jumala ja nyt Kristus on Jumala ja hän tietää kaiken sen kuin JUMALAKIN. oli toinen aika kun Hän oli vielä täällä .Sitten Ihminen on ihminen eikä se koskaan Jumalaksi tulekkaan ,vaikka vanhimmat ehkä niin luulee ja ehkä jotkin muutkin ..
        .
        Kaikista eroista pitää saada tarkemmin selvää. välittämättä siitä mitä luulo
        tässä asiassa tekee , minä tarkoitan sitä ,että vielä 1 elää joka kyllä ottaisi
        tarpeen mukaan asia onkeen . en tiedä suomalaisista jotka hänet erotti
        LV;t tuellä mutta asia pitää vielä käsitellä ennen kuin maaiman tappi jää.


      • 101020
        teuta kirjoitti:

        Oletko ,102030 , miettinyt kuka se teki heidän kasvoilleen sanomista ,ensin
        oli RB, senjälkeen EH, ja sitten OS. kaikki ei vain mennyt Jumalan tahdon mukaan
        tästä on siis RB.tapauksesta jo 19 vuotta .ja noista toisista on 18.vuotta mutta
        en ole kuullut että ne asiat olisi sovittu , toiseksi ei sakramenteissä ollut silloin minusta vikaa , vaan haettiin Ov,ajatuksia jotka voisi tehdä ihmismäärityksistä
        ja ihmisen määräämistä synneistä jotain sotkua,. .
        .
        on muistettava että Jumala on Jumala ja nyt Kristus on Jumala ja hän tietää kaiken sen kuin JUMALAKIN. oli toinen aika kun Hän oli vielä täällä .Sitten Ihminen on ihminen eikä se koskaan Jumalaksi tulekkaan ,vaikka vanhimmat ehkä niin luulee ja ehkä jotkin muutkin ..
        .
        Kaikista eroista pitää saada tarkemmin selvää. välittämättä siitä mitä luulo
        tässä asiassa tekee , minä tarkoitan sitä ,että vielä 1 elää joka kyllä ottaisi
        tarpeen mukaan asia onkeen . en tiedä suomalaisista jotka hänet erotti
        LV;t tuellä mutta asia pitää vielä käsitellä ennen kuin maaiman tappi jää.

        Joo. Haluaisin kirjoittaa myönteisesti. SS selitti seurakuntaopin oikein aivan suorilla selvillä sanoilla ilman mitään paatoksellisuutta. "Olemme tulleet esikoisten seurakunnan tykö".

        Näinhän GP:kin Lapissa joskus kauan sitten siitä puhui. Emme me itsessämme ole esikoisten seurakunta, vaan olemme Jumalan suuresta armosta saaneet myös tulla siihen.
        Toki meidän tulee pitää kaikkein rakkaimpana tämä hengellinen koti, joka on osa sitä suurta Jumalan perhettä johon kuuluu VT:n vanhurskaat, alkuseurakunnan ihmisiä, valdolaisia, Böömin veljesten porukkaa, herrnhutilaisia, lukijaisia jopa LLL:n aikana kirkosta eronneita ja sitten vielä tämän viimeisen etsikkoajan ihmisiä, joihin mekin kuulumme.

        Meidän ei kuitenkaan tule tuomita muita uskovia. Toki pitää saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta, mutta kunnioittaa kaikkea Pyhän Hengen työtä, jota on myös muissa.

        Olen joskus rukoillut, että Lapin Vanhimmat olisivat avoimempia. Kun suuriin kokouksiimme tulee esim. Inkerinmaalta ihmisiä, niin olisi hyvä, että puhujat toivottaisivat heidätkin tervetulleiksi. Kyllähän Jumalan Sana kuuluu kaikille, vaikka onhan se miellyttävämpää toivottaa tervetulleeksi kaukaisia amerikkalaisia ja norjalaisia heidän eri maakunnistaan erikseenkin. Mielestäni venäläiset ovat yhtä arvokkaita.

        Kun heidän joukkoonsa valitaan uusi Lapin Vanhin, niin olisi hienoa, kun kerrottaisiin hänen nimensä, paikkakuntansa, taustansa jne. Lisäksi olisi hyvä, jos kerrottaisiin, missä ja minkälaisella kokoonpanolla valintapäätös on tehty ja pyydettäisiin myös uudelle Lapin vanhimmalle rukouksessa Jumalan johdatusta ja siunausta. Nythän asiat ovat aivan yllätyksellisiä.

        Lisäksi olisi hienoa, että LV:t olisivat tasapuolisia valtioiden välillä muissakin kuin sakr... asioissa. Esim. amerikkalaisilta puuttuu kokonaan kuuntelupalvelu. Esim. Floridaan on 11 tunnin matka lähimpään seurapaikkaan. Kuitenkin kuuntelu pitäisi tapahtua kaukopuheluna, joka on tavattoman kallis. Siellä tarvittaisiin ehdottomasti kuuntelupalvelu. Se olisi hyvä tapa välittää Jumalan Sanaa monille sellaisille, uskovaisten perheiden lapsille, joille on tullut liian suuri kynnys tulla rukoushuoneelle.


      • teuta
        101020 kirjoitti:

        Joo. Haluaisin kirjoittaa myönteisesti. SS selitti seurakuntaopin oikein aivan suorilla selvillä sanoilla ilman mitään paatoksellisuutta. "Olemme tulleet esikoisten seurakunnan tykö".

        Näinhän GP:kin Lapissa joskus kauan sitten siitä puhui. Emme me itsessämme ole esikoisten seurakunta, vaan olemme Jumalan suuresta armosta saaneet myös tulla siihen.
        Toki meidän tulee pitää kaikkein rakkaimpana tämä hengellinen koti, joka on osa sitä suurta Jumalan perhettä johon kuuluu VT:n vanhurskaat, alkuseurakunnan ihmisiä, valdolaisia, Böömin veljesten porukkaa, herrnhutilaisia, lukijaisia jopa LLL:n aikana kirkosta eronneita ja sitten vielä tämän viimeisen etsikkoajan ihmisiä, joihin mekin kuulumme.

        Meidän ei kuitenkaan tule tuomita muita uskovia. Toki pitää saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta, mutta kunnioittaa kaikkea Pyhän Hengen työtä, jota on myös muissa.

        Olen joskus rukoillut, että Lapin Vanhimmat olisivat avoimempia. Kun suuriin kokouksiimme tulee esim. Inkerinmaalta ihmisiä, niin olisi hyvä, että puhujat toivottaisivat heidätkin tervetulleiksi. Kyllähän Jumalan Sana kuuluu kaikille, vaikka onhan se miellyttävämpää toivottaa tervetulleeksi kaukaisia amerikkalaisia ja norjalaisia heidän eri maakunnistaan erikseenkin. Mielestäni venäläiset ovat yhtä arvokkaita.

        Kun heidän joukkoonsa valitaan uusi Lapin Vanhin, niin olisi hienoa, kun kerrottaisiin hänen nimensä, paikkakuntansa, taustansa jne. Lisäksi olisi hyvä, jos kerrottaisiin, missä ja minkälaisella kokoonpanolla valintapäätös on tehty ja pyydettäisiin myös uudelle Lapin vanhimmalle rukouksessa Jumalan johdatusta ja siunausta. Nythän asiat ovat aivan yllätyksellisiä.

        Lisäksi olisi hienoa, että LV:t olisivat tasapuolisia valtioiden välillä muissakin kuin sakr... asioissa. Esim. amerikkalaisilta puuttuu kokonaan kuuntelupalvelu. Esim. Floridaan on 11 tunnin matka lähimpään seurapaikkaan. Kuitenkin kuuntelu pitäisi tapahtua kaukopuheluna, joka on tavattoman kallis. Siellä tarvittaisiin ehdottomasti kuuntelupalvelu. Se olisi hyvä tapa välittää Jumalan Sanaa monille sellaisille, uskovaisten perheiden lapsille, joille on tullut liian suuri kynnys tulla rukoushuoneelle.

        Luulen, että olet nyt hyvin lähellä monia noita asioita , minusta tuntuu että
        meidän on nyt aika Rukoilla esim. noiden Floridalaisten puolesta tästä
        kuuntelu palvelusta , me voimme Rukoilla heidän puolesta , ja Jeesus on
        luvannut ,kuulla meitä.
        .
        Niin olen itsekin kuullut Gp joskus sanovan sanovan ehkä 1992. paikkeilla.
        tuohon malliin . Emme me itsessämme ole Esikoisten seurakunta ,aivan vaan
        olemme saaneet tulla tuntemaan sitä armoa kuin Siinä seurakunnassa kuin .
        Jeesus perusti oo30jKr. Hän perusti sen 1 pääsiäispäivänä. joka vahvistettiin
        siksi kun Tuomas puuttui ,ja se tapahtui 43 päivää ,ennen Helluntaita.
        .
        Mehän saimme siitä uudesta vanihimmasta kyllä tietoa , joka on osoittautunut
        kravatti kaulassa pällisteleväksi markkinointi sepustajaksi ,,jos solmio on meille
        synti on se hänellekin , Tai se ei olekkaan synti ,ei se ole meillekään. toiseksi
        Jumalalle on se synti joka on Häntä vastaan ja kuitenkin kaikille sama ei voi
        mitään sepittää ihmismielen mukaan .
        .
        Todella meidän tulee muistaa monien maitten erilaisia vaikeuksia , ja siksi me
        voimme herättää tälläisia asia muiteluita , jotka tuntuu ylivoimaisilta jossakin
        maassa , ja toiseksi kun ne tuntuvat olevat meillä, kuin luonnostaan tuleviä.
        Eikö niin ,, "Rakas Jumala me Pyydämme JEESUKSEN nimeen jos sellainen
        asia on mahdollista toteuttaa ,tässä on aihetta kiitos että saamme tulla
        sinun luoksesi ja turvautua sinuun. yksin sinuun. ."aamen ..
        .
        SS:n sanoista olen samaa mieltä. Todella Hän on minun nuoruus kaverini.
        ja on vieläkin , aivan 100 % Hän puhuu oikein ,on aina puhunut ,missään
        ei ole astunut toisen varpaalle. Sen saimme nytkin kuulla .tampereella
        olen hänen kanssaan ,ja puolesta ..


      • Armoitettu
        teuta kirjoitti:

        Luulen, että olet nyt hyvin lähellä monia noita asioita , minusta tuntuu että
        meidän on nyt aika Rukoilla esim. noiden Floridalaisten puolesta tästä
        kuuntelu palvelusta , me voimme Rukoilla heidän puolesta , ja Jeesus on
        luvannut ,kuulla meitä.
        .
        Niin olen itsekin kuullut Gp joskus sanovan sanovan ehkä 1992. paikkeilla.
        tuohon malliin . Emme me itsessämme ole Esikoisten seurakunta ,aivan vaan
        olemme saaneet tulla tuntemaan sitä armoa kuin Siinä seurakunnassa kuin .
        Jeesus perusti oo30jKr. Hän perusti sen 1 pääsiäispäivänä. joka vahvistettiin
        siksi kun Tuomas puuttui ,ja se tapahtui 43 päivää ,ennen Helluntaita.
        .
        Mehän saimme siitä uudesta vanihimmasta kyllä tietoa , joka on osoittautunut
        kravatti kaulassa pällisteleväksi markkinointi sepustajaksi ,,jos solmio on meille
        synti on se hänellekin , Tai se ei olekkaan synti ,ei se ole meillekään. toiseksi
        Jumalalle on se synti joka on Häntä vastaan ja kuitenkin kaikille sama ei voi
        mitään sepittää ihmismielen mukaan .
        .
        Todella meidän tulee muistaa monien maitten erilaisia vaikeuksia , ja siksi me
        voimme herättää tälläisia asia muiteluita , jotka tuntuu ylivoimaisilta jossakin
        maassa , ja toiseksi kun ne tuntuvat olevat meillä, kuin luonnostaan tuleviä.
        Eikö niin ,, "Rakas Jumala me Pyydämme JEESUKSEN nimeen jos sellainen
        asia on mahdollista toteuttaa ,tässä on aihetta kiitos että saamme tulla
        sinun luoksesi ja turvautua sinuun. yksin sinuun. ."aamen ..
        .
        SS:n sanoista olen samaa mieltä. Todella Hän on minun nuoruus kaverini.
        ja on vieläkin , aivan 100 % Hän puhuu oikein ,on aina puhunut ,missään
        ei ole astunut toisen varpaalle. Sen saimme nytkin kuulla .tampereella
        olen hänen kanssaan ,ja puolesta ..

        Teuta, kerro minulle, mikä tämä uusi LV kravattikaula juttu on? Eli kuka, olen tämän kyllä kokonaan missannut. Nimi? Markkinajohtaja?

        Mie tiiän OM, GP, UF ja HG, muut on tuntemattomia. OM on minulle kauhistus ja GP:n saarnat myös oudoksuttaa.


      • teuta
        101020 kirjoitti:

        Joo. Haluaisin kirjoittaa myönteisesti. SS selitti seurakuntaopin oikein aivan suorilla selvillä sanoilla ilman mitään paatoksellisuutta. "Olemme tulleet esikoisten seurakunnan tykö".

        Näinhän GP:kin Lapissa joskus kauan sitten siitä puhui. Emme me itsessämme ole esikoisten seurakunta, vaan olemme Jumalan suuresta armosta saaneet myös tulla siihen.
        Toki meidän tulee pitää kaikkein rakkaimpana tämä hengellinen koti, joka on osa sitä suurta Jumalan perhettä johon kuuluu VT:n vanhurskaat, alkuseurakunnan ihmisiä, valdolaisia, Böömin veljesten porukkaa, herrnhutilaisia, lukijaisia jopa LLL:n aikana kirkosta eronneita ja sitten vielä tämän viimeisen etsikkoajan ihmisiä, joihin mekin kuulumme.

        Meidän ei kuitenkaan tule tuomita muita uskovia. Toki pitää saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta, mutta kunnioittaa kaikkea Pyhän Hengen työtä, jota on myös muissa.

        Olen joskus rukoillut, että Lapin Vanhimmat olisivat avoimempia. Kun suuriin kokouksiimme tulee esim. Inkerinmaalta ihmisiä, niin olisi hyvä, että puhujat toivottaisivat heidätkin tervetulleiksi. Kyllähän Jumalan Sana kuuluu kaikille, vaikka onhan se miellyttävämpää toivottaa tervetulleeksi kaukaisia amerikkalaisia ja norjalaisia heidän eri maakunnistaan erikseenkin. Mielestäni venäläiset ovat yhtä arvokkaita.

        Kun heidän joukkoonsa valitaan uusi Lapin Vanhin, niin olisi hienoa, kun kerrottaisiin hänen nimensä, paikkakuntansa, taustansa jne. Lisäksi olisi hyvä, jos kerrottaisiin, missä ja minkälaisella kokoonpanolla valintapäätös on tehty ja pyydettäisiin myös uudelle Lapin vanhimmalle rukouksessa Jumalan johdatusta ja siunausta. Nythän asiat ovat aivan yllätyksellisiä.

        Lisäksi olisi hienoa, että LV:t olisivat tasapuolisia valtioiden välillä muissakin kuin sakr... asioissa. Esim. amerikkalaisilta puuttuu kokonaan kuuntelupalvelu. Esim. Floridaan on 11 tunnin matka lähimpään seurapaikkaan. Kuitenkin kuuntelu pitäisi tapahtua kaukopuheluna, joka on tavattoman kallis. Siellä tarvittaisiin ehdottomasti kuuntelupalvelu. Se olisi hyvä tapa välittää Jumalan Sanaa monille sellaisille, uskovaisten perheiden lapsille, joille on tullut liian suuri kynnys tulla rukoushuoneelle.

        Mutta Kyllä GP myö niihin aikoihin sanoi että saa ta na on mennyt väärin
        asetetun Sakramentin kautta Taivaaseen , näin ei asia ole , alkuunkaan kun
        Kreistus oli Ruoskittavana ,näki saa ta na sen tapauksen koska koska silloin
        oli tapana että 39 raippaa tai Ruoskan iáskua annettiin (normaalisti nyt Pääsi-
        äiseksi oli tullut vaihtoon sotamiehiä ,heill ei ollut mistään mitään tietoa ja
        .
        Kun Pilatus antoi Jeesuksen Ruoskittavaksi Uudet miehet iskivät kuin vierata
        kun saa ta na näki 120 iskua ,tiesi että siitä ei kukaan selviä , Ja pä'ätti lähteä
        taivaaseen(hän oli henki olento edelleen vaikka paha sellainen ja kohta hän
        oli kiusaamassa muita veljiä. )) Kun pilatus tulee palatsista ulos , miehet
        hakkaa edelleen , Pilatus pysäyttää ruoskinnan ,ja sanoo minä pyysin ruoskia
        normaalin annoksen ,en käskenyt tappaa häntä. .
        .
        Ruoskijat oli noloisaan mutta ei osanneet sanoa mikä heihin meni , me ehkä
        tiedämme heidät oli saa ta na käsitellyt . Toiseksi saa ta na pilkkaa Jeesusta
        n40. päivää , kun yhtenä aamuna hän havaitsee tutun mustiin pukeutuneen
        MIKAEL ja saa ta na ei ymmärrä miksi se Ruskittu kuollut ,hän ei tiennyt ISÄN
        POJAN sopimusta ,että ISÄ herättää hänet kolmantena päivänä. ja taas tuli
        ilmalemto Maahan : Siis ei tarvittu GP sanomaa kaikki toimii niin kuin piti .
        .
        Uskotko sinä sen ,minä uskon , koska jos joka sana ei ole raamatun onhan
        muitakin arokkaita sana lähteitä.


      • teuta
        Armoitettu kirjoitti:

        Teuta, kerro minulle, mikä tämä uusi LV kravattikaula juttu on? Eli kuka, olen tämän kyllä kokonaan missannut. Nimi? Markkinajohtaja?

        Mie tiiän OM, GP, UF ja HG, muut on tuntemattomia. OM on minulle kauhistus ja GP:n saarnat myös oudoksuttaa.

        Nimeä en nyt muista , Hän on Knivstanin saarnaja , hänestä oli keväällä selostus
        Se oli joku onkinut nettiin kun hän piti luentoan siitä havainnot.
        täältä Tehtiin Jaakon pojasta lukija suksyllä 2014, samaan pikkaan ,otto n.
        Tieto tuli että siellä kristillisyys kasvaa ,kuin myös tuhkholmassa .
        pohjonen harvenee entisestä. .
        LL. oli viimekesänä kieroksella kuin. om gp,hg, ei oikein kaikkii ole minullakaan
        nipussa Toi UB on uffe , hänkin on vanhimpia , ja lääkäri ja ehkä vähän inhimmillisenpi.
        .
        Vanhinpia on 12, jostakin syystä, mutta ei ne minusta ole enää oikeesrti pääsemäs-sä Kun Paavali täytti ,ne taivaalliset ,hänet otettiin 68jKr. Benjaminin suvun johtajaksi, eli ei RUOTSIT enää sinne pääse ,hyvä jos taivaaseen pääsee
        mutta ei noilla näytöillä minusta.


      • 151732
        Armoitettu kirjoitti:

        Teuta, kerro minulle, mikä tämä uusi LV kravattikaula juttu on? Eli kuka, olen tämän kyllä kokonaan missannut. Nimi? Markkinajohtaja?

        Mie tiiän OM, GP, UF ja HG, muut on tuntemattomia. OM on minulle kauhistus ja GP:n saarnat myös oudoksuttaa.

        Oletko "armoitettu" myös sitä mieltä, että LV:en pitäisi olla avoimempia ja tasapuolisempia?

        Luottamus syntyisi paljon paremmin, kun kerrottaisiin vähän päätösten taustoista ja informoitaisiin niin, että mekin ymmärtäisimme. Tällä hetkellä kristityt eivät pysty ollenkaan ymmärtämään meneillään olevan uudistuksen perusteita. Ne eivät perustu Raamattuun eikä niitä tue kristillisyyden historia. Elävä kristillisyys ei ole milloinkaan eronnut yhteisöstään. Toisinaan se on erotettu kyllä.

        Vanhan testamentin aikanakin oli kansan keskuudessa profeettojen ympärille syntyneitä herätysliikkeitä. Ne kuuluivat aina kuitenkin synagoogalaitokseen, vaikka se useimmiten oli pahastikin rappeutunut. Eivät he eronneet kirkosta.

        Jeesus saarnasi Kapernaumin synagoogassa ja jopa Nasaretissa. Paavali saarnasi temppelissäkin aina vainoihin asti. Valdolaisilla oli elävä usko. He käänsivät Raamatun ranskakaksi. kuuluivat vainoista huolimatta katoliseen kirkkoon.

        Luther ei halunnut erota kirkosta eikä perustaa uutta. Hänet erotettiin, mutta hän oli viimeiseen asti sitä mieltä, että myös katolisessa kirkossa oli elävää uskoa.

        Pehr Brandell oli voimakas herätyssaarnaaja Ruotsin Norassa. Hän kuului lukijaisliikkeeseen ja kuului kirkkoon.

        Lestadius vahvisti myös Lutherin opin, mutta piti myös kirkosta vapaisiin suuntiin siirtyneitä kristittyinä.


      • Armoitettu
        151732 kirjoitti:

        Oletko "armoitettu" myös sitä mieltä, että LV:en pitäisi olla avoimempia ja tasapuolisempia?

        Luottamus syntyisi paljon paremmin, kun kerrottaisiin vähän päätösten taustoista ja informoitaisiin niin, että mekin ymmärtäisimme. Tällä hetkellä kristityt eivät pysty ollenkaan ymmärtämään meneillään olevan uudistuksen perusteita. Ne eivät perustu Raamattuun eikä niitä tue kristillisyyden historia. Elävä kristillisyys ei ole milloinkaan eronnut yhteisöstään. Toisinaan se on erotettu kyllä.

        Vanhan testamentin aikanakin oli kansan keskuudessa profeettojen ympärille syntyneitä herätysliikkeitä. Ne kuuluivat aina kuitenkin synagoogalaitokseen, vaikka se useimmiten oli pahastikin rappeutunut. Eivät he eronneet kirkosta.

        Jeesus saarnasi Kapernaumin synagoogassa ja jopa Nasaretissa. Paavali saarnasi temppelissäkin aina vainoihin asti. Valdolaisilla oli elävä usko. He käänsivät Raamatun ranskakaksi. kuuluivat vainoista huolimatta katoliseen kirkkoon.

        Luther ei halunnut erota kirkosta eikä perustaa uutta. Hänet erotettiin, mutta hän oli viimeiseen asti sitä mieltä, että myös katolisessa kirkossa oli elävää uskoa.

        Pehr Brandell oli voimakas herätyssaarnaaja Ruotsin Norassa. Hän kuului lukijaisliikkeeseen ja kuului kirkkoon.

        Lestadius vahvisti myös Lutherin opin, mutta piti myös kirkosta vapaisiin suuntiin siirtyneitä kristittyinä.

        Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. On suoranainen vääryys tapahtumassa, koska kirkkomme suorastaan huutaa, meidän apua ja toivoo, että emme erottaisi itseämme. (On Irjoja ja Mäkisiä, mutta on myös totisia ev.lut. kirkkomme sisällä).
        Olemme saaneet sakramentit puhtaina aina tähän asti ja saamme ne jatkossakin ev.lut kirkon helmassa. Raattamaankin aikana tätä asiaa pohdittiin ja hän halusi pysyä kirkon helmassa siitä on kirjoituksissa. Mutta, Raattamaa on näiltä miehiltä ohitettu siltä osin.
        Tämä henki, joka LV:mpien taholta tulee on pelottavaa ja ahdistavaa. Se ei ole minun sielua ilahduttanut, vaan kauhistuttanut. Rukoilla saamme, ettei Esikoisuus hajoa pirstaleiksi.
        Tavallaan se on jo hajonnut sisäisesti, hyvä, että uskallan enää seuroihin mennä.


      • ymmällään
        Armoitettu kirjoitti:

        Teuta, kerro minulle, mikä tämä uusi LV kravattikaula juttu on? Eli kuka, olen tämän kyllä kokonaan missannut. Nimi? Markkinajohtaja?

        Mie tiiän OM, GP, UF ja HG, muut on tuntemattomia. OM on minulle kauhistus ja GP:n saarnat myös oudoksuttaa.

        Kravattikaula? Anteeksi, en lukenut koko tekstiä.

        Mutta ns. napitettu miehen pukupaidan kaulus on asia, joka hämmästytti.

        En tunne henkilöä, mutta ota selvää täältä itse

        http://www.eqp.se/sv/forelasare/pg-wettsjo/

        ym. muita linkkejä, joita löydät googlettamalla.


      • ymmällään
        ymmällään kirjoitti:

        Kravattikaula? Anteeksi, en lukenut koko tekstiä.

        Mutta ns. napitettu miehen pukupaidan kaulus on asia, joka hämmästytti.

        En tunne henkilöä, mutta ota selvää täältä itse

        http://www.eqp.se/sv/forelasare/pg-wettsjo/

        ym. muita linkkejä, joita löydät googlettamalla.

        Siis sori nyt vaan, paidankauluksesta puhuttiin Suomessa. Ehkä on eri käytännöt eri maissa??


      • ymmällään
        ymmällään kirjoitti:

        Kravattikaula? Anteeksi, en lukenut koko tekstiä.

        Mutta ns. napitettu miehen pukupaidan kaulus on asia, joka hämmästytti.

        En tunne henkilöä, mutta ota selvää täältä itse

        http://www.eqp.se/sv/forelasare/pg-wettsjo/

        ym. muita linkkejä, joita löydät googlettamalla.

        Sori vaan, ei ole ehkä johdonmukaista osallistua kesken keskustelun - Suomessa on siis mainittu tämä ylimmäinen nappi -juttu, siksi tämä googlen tuottama tieto saa minut ymmälleen.


      • Armoitettu
        ymmällään kirjoitti:

        Sori vaan, ei ole ehkä johdonmukaista osallistua kesken keskustelun - Suomessa on siis mainittu tämä ylimmäinen nappi -juttu, siksi tämä googlen tuottama tieto saa minut ymmälleen.

        Nyt tuli kyllä hervoton nauru.... Tällaista nappijuttua en ole kyllä ikäänä kuullukkaan.


      • ymmälläänedelleen
        Armoitettu kirjoitti:

        Nyt tuli kyllä hervoton nauru.... Tällaista nappijuttua en ole kyllä ikäänä kuullukkaan.

        Niin, siis asian ydin oli siinä, että ylimmäisen napin tulee olla kiinni.

        Siksi tämä tai nämä googlen kertomat tiedot ja näyttämät kuvat tuntuvat kummallisilta. Olisiko nyt viime käden tieto oikeasta ja väärästä kuitenkin väärässä paikassa - vai oikeassa?


      • Armoitettu
        ymmälläänedelleen kirjoitti:

        Niin, siis asian ydin oli siinä, että ylimmäisen napin tulee olla kiinni.

        Siksi tämä tai nämä googlen kertomat tiedot ja näyttämät kuvat tuntuvat kummallisilta. Olisiko nyt viime käden tieto oikeasta ja väärästä kuitenkin väärässä paikassa - vai oikeassa?

        Kiitos kosvsti nyt siten tiedän kuka on uusi LV. Ei ainakaan tässä ole kravattia kaulassa. Nappi on auki, johtunee henkilön pulskasta kaulasta.
        Kyllä tuo nappjuttu menee jo pelleilyn puolelle, jos se edes totta onkaan.
        Pelastit päiväni tällä hauskuudella :)


      • 61319
        Armoitettu kirjoitti:

        Nyt tuli kyllä hervoton nauru.... Tällaista nappijuttua en ole kyllä ikäänä kuullukkaan.

        Miksi te takerrutte johonkin epäolennaiseen. Siististi pukeutunut esiintyjä. Ei siinä mitään irvailun aihetta ole.

        Hän on varmaan hyvä saarnaaja. Häntä varmaan jaksaa kuunnella, kun esittää asioita ilmeikkäästi.

        Hän, jos kuka olisi ansainnut tulla esitellyksi meille.
        Rukoillaan Lapin vanhimmille ymmärrystä, että meitä voidaan johtaa aivan normaaleilla käytöstavoilla.

        Venäjän tsaari johti suomalaisia ukaaseilla. Nykypäivänä se ei ole oikein toimiva tapa.


      • 1212121212
        61319 kirjoitti:

        Miksi te takerrutte johonkin epäolennaiseen. Siististi pukeutunut esiintyjä. Ei siinä mitään irvailun aihetta ole.

        Hän on varmaan hyvä saarnaaja. Häntä varmaan jaksaa kuunnella, kun esittää asioita ilmeikkäästi.

        Hän, jos kuka olisi ansainnut tulla esitellyksi meille.
        Rukoillaan Lapin vanhimmille ymmärrystä, että meitä voidaan johtaa aivan normaaleilla käytöstavoilla.

        Venäjän tsaari johti suomalaisia ukaaseilla. Nykypäivänä se ei ole oikein toimiva tapa.

        Näin teemme.


      • Armoitettu
        61319 kirjoitti:

        Miksi te takerrutte johonkin epäolennaiseen. Siististi pukeutunut esiintyjä. Ei siinä mitään irvailun aihetta ole.

        Hän on varmaan hyvä saarnaaja. Häntä varmaan jaksaa kuunnella, kun esittää asioita ilmeikkäästi.

        Hän, jos kuka olisi ansainnut tulla esitellyksi meille.
        Rukoillaan Lapin vanhimmille ymmärrystä, että meitä voidaan johtaa aivan normaaleilla käytöstavoilla.

        Venäjän tsaari johti suomalaisia ukaaseilla. Nykypäivänä se ei ole oikein toimiva tapa.

        En missään nimessä irvaillut tälle uudelle LV:lle, vaan näille ylin nappi kiinni jutuille ja väitteille, että uusi LV muka kulkee kravattikaulassa.
        Oli vapauttavaa nähdä henkilö.
        Pyydän nöyrimmästi anteeksi, jos sopimattomasti kirjoitin.
        Aika tulee näyttämään, millainen hän on saarnatehtävässä.


    • häpeäsaasta

      En ihmettele yhtään jos teuta on tehnyt pilkan pyhäähenkeä vastaan,

      • teuta

        Joo örvelö on asialla ,,en häpeä ,sillä olen tehnyt vain oikein ..

        . se on erijuttu kuin sinun ,tekosi örvelö pystyy vain pahaan . varsinkin kun on
        kyse minusta , sillä se on kuin punainen vaaate sinun edessäsi ( tai härän).


      • häpeäsaasta

        Mieti, mieti mitä sinä täällä läpiäpäähän jauhat
        olen tosiaan. tuskin saat edes katumisen armoakaan täällä ajassa.
        helvetin portille tie vie


      • Armoitettu
        häpeäsaasta kirjoitti:

        Mieti, mieti mitä sinä täällä läpiäpäähän jauhat
        olen tosiaan. tuskin saat edes katumisen armoakaan täällä ajassa.
        helvetin portille tie vie

        Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi, sillä millä tuomiolla te tuomitsette, pitää myös teitä tuomittaman.


      • puolustan

        Jumala on Vanhurskas myös joka ei anna häpeään tulla.
        Armoitettu on helluntalaisiin armoitettu
        koska viimeksi olit seuroissa livenä?


      • Armoitettu
        puolustan kirjoitti:

        Jumala on Vanhurskas myös joka ei anna häpeään tulla.
        Armoitettu on helluntalaisiin armoitettu
        koska viimeksi olit seuroissa livenä?

        Helsingissä heinäkuu 2015 19 pvä, muutoin kuullut kotona...ei ole Helluntalaisuudella mitään tekoa minun kanssa, olen es lest. Einari Koposen LPR seurakunnan aikaan kasvanut.


    • teuta

      AIVAN, Armoitettu olet oikeassa niin on sanottu ,niin halutaan tehdä. kun
      sinä sen sanot ,ei meillä ihmisillä olekkaan oikeutta tuomita ketään ,ei ketään.
      sitä vain ei örvelä tiedä , anteeksi taas se alkaa ..
      .
      Niin sanottiin , samalla tuomiolla myös teitä tuomitaan ,, Karitsa Hoitaa sen
      ei yksikään ihminen , Ja kun Karitsa on tuomiolla ,,on JUMALA Luomassa uuden
      Maan ja Uuden Taivaan . niin on Raamatussa ,sanottu..

      • teuta

        Kirjoitan pikkusen Uskonpuhdistuksesta :
        .
        Ensimmäinen mies oli ,Occamilainen Wiljam syntyi n.1290 -k .1350.
        H'än oli Eglantilainen Filosohvi,ja TEOLOGI. Kuului Fransikaannimunkkeihin ,
        siis siihen veljeskuntaan , Myöhäisellä keskiajalla Nominaalisuuden perustaja.
        vastustaen Jumaqlan kaikkivaltiutta ,piti todellisuutta ja moralilakia pelkästään
        JUmalan tahdosta riippuvana : Jumalaan on yksinkertaisesti Uskottava, KOSKA
        HÄNESTÄ ei saada tietoja JÄRJEN avulla (kahtalainen totuus ) . Hän vastusti ,
        paavin Maallista ylivaltaa /yliherruutta , ja erehtymättömyyttä.
        .
        USKON asioissa kannatti FILIPP. KAUNISTA ja LUDWIK BAIJERILAISTA,
        Taistelussa paavia vastaan , jatkan
        :
        Wycliff ,Jakk. (jaakko). oli samoin Englannin Uskonpuhdistajiin luetava ,
        Wycliff syntyi 1320 -k 1384. ,,tullessa Oxfordiin löysi Occamin muistiin panot
        Sai kovan annokksen tietoa n.1348. hän luki kaikki mitä sai käsiinsä Occam.
        kirjallisuudesta. Hän teki ja toimi kaikella tavalla niin ,kuin hän halusi niitä
        asioita seurata , Tutki Raamattua /Raamatuita mm.Wulkataa joka oli paavin
        hallussa , mutta sai luvan tehdä Enkgantilaisen Raamatun siitä. sitten min
        Asiat mutkistuivat ja paavi tuomitsi hänen Mielipiteet vääriksi.1377.
        .
        Näin oli Kansallisesta Kirkko politikosta paavin mielestä /Kirkollinen vastusmies.
        Joka teoksissaan ,"Pyhän Raamatun Totuudesta". ja "KIRKOSTA":"paavin vallasta" ja "Kuninkaan vallasta" . kirjat on n.1378 -1379. latinaksi. Sitten
        Wycliff hyökkäsi paavin kirkkon Periaatteita vastaan vedoten ,Raamatun ilmoitukseen ja Augustinuksen Armo -Oppiin . .
        .
        nyt asettui Kerjäläis, munkisto häntä vastaan ja aloittivat kiihotustyön koko
        englannissa ( selvästi lähtöisin paavilta). Se johti siihen että Wycliff :stä
        tuli Uskonnollinen Uudistaja n. 1380 .
        .
        Myös 1380 alkoi ns. "lollarfit" kiertää ympäri englantia .
        .
        Hänen maatilansa oli Lutherfodissa , jossa kuoli 1384.
        .
        .
        Jos saan päiviä voin kirjoittaa jartkon .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Kirjoitan pikkusen Uskonpuhdistuksesta :
        .
        Ensimmäinen mies oli ,Occamilainen Wiljam syntyi n.1290 -k .1350.
        H'än oli Eglantilainen Filosohvi,ja TEOLOGI. Kuului Fransikaannimunkkeihin ,
        siis siihen veljeskuntaan , Myöhäisellä keskiajalla Nominaalisuuden perustaja.
        vastustaen Jumaqlan kaikkivaltiutta ,piti todellisuutta ja moralilakia pelkästään
        JUmalan tahdosta riippuvana : Jumalaan on yksinkertaisesti Uskottava, KOSKA
        HÄNESTÄ ei saada tietoja JÄRJEN avulla (kahtalainen totuus ) . Hän vastusti ,
        paavin Maallista ylivaltaa /yliherruutta , ja erehtymättömyyttä.
        .
        USKON asioissa kannatti FILIPP. KAUNISTA ja LUDWIK BAIJERILAISTA,
        Taistelussa paavia vastaan , jatkan
        :
        Wycliff ,Jakk. (jaakko). oli samoin Englannin Uskonpuhdistajiin luetava ,
        Wycliff syntyi 1320 -k 1384. ,,tullessa Oxfordiin löysi Occamin muistiin panot
        Sai kovan annokksen tietoa n.1348. hän luki kaikki mitä sai käsiinsä Occam.
        kirjallisuudesta. Hän teki ja toimi kaikella tavalla niin ,kuin hän halusi niitä
        asioita seurata , Tutki Raamattua /Raamatuita mm.Wulkataa joka oli paavin
        hallussa , mutta sai luvan tehdä Enkgantilaisen Raamatun siitä. sitten min
        Asiat mutkistuivat ja paavi tuomitsi hänen Mielipiteet vääriksi.1377.
        .
        Näin oli Kansallisesta Kirkko politikosta paavin mielestä /Kirkollinen vastusmies.
        Joka teoksissaan ,"Pyhän Raamatun Totuudesta". ja "KIRKOSTA":"paavin vallasta" ja "Kuninkaan vallasta" . kirjat on n.1378 -1379. latinaksi. Sitten
        Wycliff hyökkäsi paavin kirkkon Periaatteita vastaan vedoten ,Raamatun ilmoitukseen ja Augustinuksen Armo -Oppiin . .
        .
        nyt asettui Kerjäläis, munkisto häntä vastaan ja aloittivat kiihotustyön koko
        englannissa ( selvästi lähtöisin paavilta). Se johti siihen että Wycliff :stä
        tuli Uskonnollinen Uudistaja n. 1380 .
        .
        Myös 1380 alkoi ns. "lollarfit" kiertää ympäri englantia .
        .
        Hänen maatilansa oli Lutherfodissa , jossa kuoli 1384.
        .
        .
        Jos saan päiviä voin kirjoittaa jartkon .

        tässä viestissä ,,virhe Jumqlan =paavi .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Kirjoitan pikkusen Uskonpuhdistuksesta :
        .
        Ensimmäinen mies oli ,Occamilainen Wiljam syntyi n.1290 -k .1350.
        H'än oli Eglantilainen Filosohvi,ja TEOLOGI. Kuului Fransikaannimunkkeihin ,
        siis siihen veljeskuntaan , Myöhäisellä keskiajalla Nominaalisuuden perustaja.
        vastustaen Jumaqlan kaikkivaltiutta ,piti todellisuutta ja moralilakia pelkästään
        JUmalan tahdosta riippuvana : Jumalaan on yksinkertaisesti Uskottava, KOSKA
        HÄNESTÄ ei saada tietoja JÄRJEN avulla (kahtalainen totuus ) . Hän vastusti ,
        paavin Maallista ylivaltaa /yliherruutta , ja erehtymättömyyttä.
        .
        USKON asioissa kannatti FILIPP. KAUNISTA ja LUDWIK BAIJERILAISTA,
        Taistelussa paavia vastaan , jatkan
        :
        Wycliff ,Jakk. (jaakko). oli samoin Englannin Uskonpuhdistajiin luetava ,
        Wycliff syntyi 1320 -k 1384. ,,tullessa Oxfordiin löysi Occamin muistiin panot
        Sai kovan annokksen tietoa n.1348. hän luki kaikki mitä sai käsiinsä Occam.
        kirjallisuudesta. Hän teki ja toimi kaikella tavalla niin ,kuin hän halusi niitä
        asioita seurata , Tutki Raamattua /Raamatuita mm.Wulkataa joka oli paavin
        hallussa , mutta sai luvan tehdä Enkgantilaisen Raamatun siitä. sitten min
        Asiat mutkistuivat ja paavi tuomitsi hänen Mielipiteet vääriksi.1377.
        .
        Näin oli Kansallisesta Kirkko politikosta paavin mielestä /Kirkollinen vastusmies.
        Joka teoksissaan ,"Pyhän Raamatun Totuudesta". ja "KIRKOSTA":"paavin vallasta" ja "Kuninkaan vallasta" . kirjat on n.1378 -1379. latinaksi. Sitten
        Wycliff hyökkäsi paavin kirkkon Periaatteita vastaan vedoten ,Raamatun ilmoitukseen ja Augustinuksen Armo -Oppiin . .
        .
        nyt asettui Kerjäläis, munkisto häntä vastaan ja aloittivat kiihotustyön koko
        englannissa ( selvästi lähtöisin paavilta). Se johti siihen että Wycliff :stä
        tuli Uskonnollinen Uudistaja n. 1380 .
        .
        Myös 1380 alkoi ns. "lollarfit" kiertää ympäri englantia .
        .
        Hänen maatilansa oli Lutherfodissa , jossa kuoli 1384.
        .
        .
        Jos saan päiviä voin kirjoittaa jartkon .

        3. Uskonpuhdistajista oli Huss . Jann. ,syntynyt n. 1370 Hussinnecsiassa k 6.7-1415.
        Konstanzissa . Hän oli Tsekkil. uskonpuhdistaja . Tuli Bahan Yliopisossa Maisteriksi
        vuonna 1396. ((olimuuten sama vuosi kuin ,Mauno Tavast aloitti opiskelunsa mikään ,kirja ei mainitte heitä ,kuin erikseen saattoi vaikuttaa , kun kunikas maksoi koulutuksesta koituvat kulut , siis Ruotsin kuningas . Tavast oli tunnollinen opiskelijua , mutta ei halunut mitään outoja käänteitä , koska silloin olisi voinut rahan tulo estyä Kuningaalta , toiseksi hänestä ei olisi pian tullutkaan piispaa TURKUUN. Niinkuin 1412, tapahtui . koulun ja piispuuden välin hän oli Kunikaan palveluksessa ja maksoi opiskelunsa . .
        .
        Kun Huss. sai pappisvihkimyksen 1400 Hän saarnasi Brahassa Kirkon maallistumisesta ja papiston turmelusta vastaan . Sai ratkaisevat vaikutteet
        Wycliftilä , jonka teoksia käänsi tsekiksi , Siellä Kuninkas antoi 1409 tsekeille määräys vallan Prahan Yliopistossa . HUSS valittiin Rehtoriksi ,ja Wyclifhiläisyys pääsi vallalle . paavin valtyyttamana Arkkipiispa kielsi 1410 Hussilta saarnaamisen ja määräsi Wycliftin kirjat poltettavaksi .
        .
        Paavi Johannes 23. julisti Hussin pannaan 1411.((yksi kysymys koska tämä aika
        oli sitä suurn kisman aikaa, eikä pavia ollut miten se on mahdollista että näkymätön paavi määrää , tälläisiä asioita haluaisin tietää. ))
        Kun HUSS otti osaa anekauppaan ,siis häiritsi heitä Prahan interfiktiin . Huss
        muutti maaseudulle , n.1412. jossa jatkoi kirjallisia toimiaan /toimiaan. sieltä
        tuli "De eccelesia" 1413 . Saapui 1414. vastyaamaan opeistaan konstanzin kir-
        kolliskokoukseen . ei annettu mitään puolustus madollisuutta vaan hänet vangit-
        tiin . ehkä paavista /pavittomuudesta johtuen kului n.vuosi ennenkuin hän sai rangaisrtuksen totuuden nimissä' olisi pitänyt olla vapautus .
        .
        vasta 1415 hänet inkvisiittorit sun muut määräsi ,roviolle se ei ollut oikein ei missään nimessä , vaan saa ta na naureskeli partaansa , kun huomasi 6.7-1415
        tulevan rovion ,syttyvän. . se ei ollut mikaan pieni pino kuiva puuta siihen oli ajettu 10-11 Hevos kuormaa ..kun palo oli alkanut Kuului sieltä , minuin te voitte polttaa , mutta sitä joka tulee jälkeeni ette voi,
        .
        .
        Kului 68 vuotta , ja syntyi 1483. Marttin Luther, Joka pieniä vaivoja kaihtamatta,
        ensin meni luostariin ja opiskeli ,sai Pappisvikimyksen 1507 . Jumalansanan selitys opin prfssuuri 1508/9 .teki veljes kunnan puoleta matan Roomaan jossa
        havaitsi paljon puutteita , joista ei voinut mainita kellekkään , eikä tavannut paavia ja koska näin oli mietti koko paluumatkan kuinka pitäisi asiat hoitaa kohta
        annettiin hänelle näkyjä , tee kirkko ,laita Evankeeliumi tärkeään paikkaan ja
        katso että kaikki menee kunnolla , teette uusia virsiä jotka vavistaa Jumalanpal-velua... näistä jatkan joskus.


    • teuta

      Lutherin aikan saannoksia 1505 Hän oli filofian maisteri oli ajatellut alka lukea lakia
      mutta paltessa kotireissulta joutui Ankaraan Ukon ilmaan ja kuoleman hädässä lupa-
      si HERRALLE jos minä tästä selviän menen Aukustinolaisluostariin Erfutiin . Papiksi.
      .
      Nyt alkoi vuosikausia kestävä kärsimys , jossa yhtyi hänen henkilökohtainen taistelu
      "Armollisesta JUMALASTA " Pelastus varmuuden löytämiseksi polttavaan tieteellinen Totuuden pyrkiminen . Ripittäytymisen jälkeen hän tunsi kohta tarvetta uuteen ripit-täytymiseen. . kaikesta taistelustan huolimatta , hän jatkoi sinnikkäästi opintojaan .
      .
      1507. hän sai pappisvihkimyksen .
      1508 hänet kutsuttiin WittenberginAugustinolaisluostariin ja samalla sikäläisen Yliopiston opettajaksi .
      1509 hänestä tuli "Raamatun selitys opin professori. .
      .
      1510 -1511. talvikautena hän teki veljeskunnan asioissa merkitykksellisen ROOMAN matkan , jolloin oppi tuntemaan Kirkon keskuksessakin vallitsevan huonon tilan Ja kun takasin tullessa oli aikaa, ajatteli jo monia asioita , ei tavannut paavia,
      .
      Kun palasi siltä matkalta oli asioita paljon mielessä , jatkoi opintoja kiivaasti .
      1512 Lutherista tuli Teolokian Tohtori, Nyt alkoi luennot , luento monisteita on
      1513 ,suurein osa on taltioitu ja ne on säilynyt .ns .sanottu tornikokemus tapahtui jo 1516. paikkeilla . Murroksen jälkeen JUMALAN .vanhurskaus ei ollut enää vaatimusta
      Vaan Lahjaa . Ihminen ei tule vanhurskaaksi Lain töistä. so. ei minkään Omansa
      varassa, vaan Uskosta, so.nöyrästi luottavasti turvautumallaJumalaan Kristuksessa osoittamaan käsittämättömään Laupeuteeen (aineellinen periaate).
      .
      1515-1516. Roomalaiskirjettä luennoitua uuden käsitys tavan ilmaisut alkoivat olla nätävissä. . Yhteentörmäykseen paavin kirkon kanssa Luther joutui vasta 1517, kun
      hän katsoi räikeän anekaupan tekevän pilkkaa juuri siitä. Josta hän oli taistellutr : vilpittömästä katumuksesta ja armosta .
      .
      Pyhänmiesten aattona 31.10-17. Luther naulasi Wittenbergin Linnan ,Kirkon oveen 95 Teesiä. anekauppaa vastaan . Katollinen Kirkko koetti saada ,Lutherin käsiinsä ja vaientaa hänet . Mutta yritys toisensa jälkeen epäonnisrtui . Staupiz ja Augustino-
      lais munkisto ei ollut lainkaan halukas hätyyttämään Lutheria valtiollinen tilanne oli Lutherille edullinen ja erityisesti Saksin vaaliruhtinas Frederik viisas suojeli häntä .
      .
      Eikä paavi halunut suiututtaa vaaliruhtinasta . Paavin edustajien Cajetanuksen ja Eckin kanssa käydyt julkiset väittelyt selvittivät Lutherille ,että sekä kirkolliskoko-ukset olivat tehneet erehdyksiä ja että Raamattu oli ainoa uskon ja elämän ohje ,
      (muodollinen periaate) .
      .
      1520 Lutherin mielipiteet julistettiin Harha opiksi ja lopullinen pannatuomio odotti häntä. Luther katkaisi välinsä kat.Kirkkoon kanssa polttamalla Roviolla saamansa pannabullan ja kaanonisen Lain , ja julkaisten 3, uutta kirjaa , joissa oli selvään
      lausuttu Uskon puhdistuken ohjelma ..Paitsi teosta "Kristityn vapaudesta ", "Kirkon
      Baabelin vangeudesta ", joka palasti varsinkin Sakramentti Oppia koskevia väärinkäytöksiä. .
      .
      1521 Wormsin valtiopäivät, Luther Rohkeasrti puolusti asiaansa ,
      Keisari Kaarle V:n valrtiopäivien edessä . Poikkeuksellista oli jo se ,että pannaan julistettu sai puolustautua , ennen kuin hänet julistettiin myös valtakunnankiroukseen . Rohkeus ,jolla Luther vain Jumalan sidottuun omatuntoon
      vedoten ajoi asiansa , teki hänestä kansansankarin . Paluumatkalla ystävät veivät
      Lutherin Wartburgin linnan turvan kunnes Valtakunnankirouksen aiheuttama pahin myrsky meni ohi .
      .
      Wartburkissa Luther valmisti UT:NSaksannoksen , joka on nyk. saksan kirjakielen pohjana , sekä suuren osan papeille ohjeeksi aiottua Kirkkopostilaansa . Sillä välin
      olivat >kasteenuusijat aiheuttaneet Wittenbergissä levottomuuksia ja mielialojen
      rauhoittamiseksi Luther jätti turvapaikkansa v.1524 nousivat talonpojat ymmärrettyään väärin Lutherin kirjan Kristityn vapaudesta Kapinaan , Joka riisti .
      .
      Lutherilta aatelisrton ja sen verinen tukahduttaminen talonpoikien suosion . Samoihin aikoihin kartkesivat välit Humanisteihin , kun Luther jouduttuaan riitaan Erasmus,Rottedamilaisen kanssa , julkaisi kirjansa " De Servo Atritrio " Suomeksi
      Sidotusta ratkaisuvallasta , josta rohkeasti teki äärimmäisen johtopäätökset
      opistaan : mikään omamme ei vähääkään vaikuta pelastukseemme , vaan pelastus on vapaata Lahjaa .
      .
      Edistääkseen Uskonpuhdistukseen liitttyvää kansan kasvatusta Luther julkaisi ,
      1529 Vähä katekismuksewn ja Isokatekismuksen . sekä järjesti Evank. jumalan-palveluksen jossa saarna oli kunnia sijalla ja joka elävöittamiseksi hän itsekin sepitti voimakkaita VIRSIÄ: kuten Jumala ompi linnamme. ,ja Engelitaivaan lausuin näin .

      Jakan

      • ikjnvvrd

        GOOTTI, JUOPPO, KATOLILAINEN MUNKKI, OLIS NAIMISSA USEAAN KERTAAN, MIEKKA SIVISTYKSEN RIKOLLINEN JOKA TAPATTI JEESUKSEN SEURAAJIA.
        Siis tyyppinen saatanaa jumaloiva rikollinen.


      • teuta

        Örvelö , sinullä tuli laitettua vain sen ajan HÄIRIKKÖJEN tekstiä
        ensinnä hän kuoli ;Boran mishenä ,joka oli hänen ensimmäinen vaimo
        Gootista en tiedä , koska Gootit oli matkananneet 400 vuotta ennen Krimille
        Juoppo sana on sinun itses kertromaa, Koti kalja ei ole juovuttavaa,
        Hän oli katolinen mukki koska 1500 alussa ei voinut muuten opiskella uskontoa.
        Luther ei tapatattanut sen paremmin Jeesuksen seuraajia kuin ketään muitakaan .
        Hän ei ollut saa ta naa jumaloiva ,eikä Rikollinen vaan uskon uudistaja ..


      • teuta
        ikjnvvrd kirjoitti:

        GOOTTI, JUOPPO, KATOLILAINEN MUNKKI, OLIS NAIMISSA USEAAN KERTAAN, MIEKKA SIVISTYKSEN RIKOLLINEN JOKA TAPATTI JEESUKSEN SEURAAJIA.
        Siis tyyppinen saatanaa jumaloiva rikollinen.

        Örvelö ,sinä omaat huonosti asioita , Saatat tarkoittaa noilla hulluilla jutuilla.
        jotain näistä kun 1521 oli tehty kirja "kristityn vapaus " siitä noi 3 vuoden päästä
        kun Luther oli kärsimässä Wartburgin linnassa valtion antamaa valtakunnan
        kirousta , Hän sai olla siellä suhteellisen vapaasti -.
        .
        Sillä välin oli Kasteen uudistajat aiheuttaneet Wittenberissä ,levottomuuksia ja mielialoja Rauhoittamiseksi Luther,jätti turvapaikkansa 1524, nousivat Talonpojat
        kapinaan ymmärrettyään väärin "kirjan kristityn vapaus, joka riisti lutherilta aate-
        liston ja sen verinen taltuttaminen vei talonpoikien suosion . Samoihin aikoihin katkesivat välit humanisteihin , kun Luther jouduttuaan riitaan ,Erasmus Rotterdamilaisen kanssa . Julkaisi kirjansa "De servo arbitrio "
        Sidotusta Ratkaisuvallasta
        .
        mitä tuli kapinallisten kukistamiseen ,siitä vastasi valtio hallinto, KAARLE V.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe