Toimeentulotuki ja kotivakuutus

Vakuutus2

Korvaako TTT kotivakuutuksen irtaimiston lisäksi vastuu- ja oikeusturvavakuutukset ?

32

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dfjkfhlgdktuk

      Riippuu kunnan omasta ohjeistuksesta, oman kunnan sossuni korvaa vuoden kotivakuutuksesta 90e kotivakuutusta ja 35e vastuu- ja oikeusturvaa, eli yhteensä 125e. Mutta olen huomannut tässä vuosien aikana että kaikki kotivakuutuslaskuni on maksettu kokonaan vaikka niiden jaottelu ei olekaan ollut ihan tuota 90/35 ja summakin välillä yli 125 :p

    • Petu_
      • Toimeentuljia

        Voisiko tästä päätellä, sosiaalitoimella on velvollisuus maksaa, ja sitä kautta myös hankkia kotivakuutus sellaiselle hakijalle, jolla on vakava maksuhäiriömerkintä josta syystä kyseinen henkilö sitä itse ei saa? Olettaen että vuokranantaja sitä edellyttää vuokrasopimuksen purkamisella uhaten.


      • SossullePataan
        Toimeentuljia kirjoitti:

        Voisiko tästä päätellä, sosiaalitoimella on velvollisuus maksaa, ja sitä kautta myös hankkia kotivakuutus sellaiselle hakijalle, jolla on vakava maksuhäiriömerkintä josta syystä kyseinen henkilö sitä itse ei saa? Olettaen että vuokranantaja sitä edellyttää vuokrasopimuksen purkamisella uhaten.

        Kyllä voi ja pitääkin. Se mitä sossu päättelee on kokonaan toinen asia. Jos sossun päätös on kileteinen niin kannattaa valittaa, saadaanpahan sitten ehkä jo ensi vuonna HaO:n kanta asiaan. Tosin ttt:n maksu siirtyy ensi vuoden alusta Kelalle ja ei tiedetä sitä millaisia normeja mihinkin asiaan Kela asettaa.

        Kunnilla on jo nyt laittomia normeja kotivakuutuksen lisäksi ainakin sähkölaskun määrästä. Joisain kunnissa joku "neropatti" on myös keksinyt että kotivakuutus maksetaan kuukausierinä vaikka lasku tulee kerran vuodessa, yrittivät sitä meilläkin mutta peruivat kun edes vähänkin vihjasin valituksen teosta.


      • Toimeentulija

        Raskaita ja masentavia asioita, toivoa vain voi että löytyisi voimia valitusprosessin aloitukseen ja läpikäymiseen.


      • SossullePataan
        Toimeentulija kirjoitti:

        Raskaita ja masentavia asioita, toivoa vain voi että löytyisi voimia valitusprosessin aloitukseen ja läpikäymiseen.

        Sossu yrittää masentaa oikaisua hakevan, se kuuluu sen taktiikkaan, siksi sossun selitysksiä ei kannata uskoa sanaakaan ja se kannattaa myös heille kertoa.

        Voi olla tosi masentavaa luettavaa oikaisuvaatimuspäätös kun siinä haukutaan oikaisua hakeva sen sijaan että edes yritettäisi perustella päätöstä, minulle tuo on kun bensaa kaataisi tuleen. Asiat kannattaa ottaa asioina ilman turhia tunteiluja, ei tosin kaikille onnistu.

        HaO:ssa on siten tilanne toinen ja sieltä saa sossu sitten "pataan", tuota kannattaa miettiä huonoina hetkinä vaikka voihan olla että valitus hylätään. Ei HaO:n hylkypäätöksestäkään kannata vielä välittää vaan hakea valituslupaa KHO:sta. Ellei sekään onnistu niin voi vain todeta että näin voi elämässä käydä vaikka kaikkeni olen yrittänyt, voitot ja häviötkin kuuluu elämään.


      • Petu_
        Toimeentulija kirjoitti:

        Raskaita ja masentavia asioita, toivoa vain voi että löytyisi voimia valitusprosessin aloitukseen ja läpikäymiseen.

        Aina voi apua pyytää...

        http://www.satakunta.net


    • tiedotonökypummi

      Sossu ei voi pakottaa vakuttusyhtiötä myöntämään koktivakuutusta luottotiedottomalle! Vakuutusyhtiöillä on oikeus valita asiakkaansa ainoa poikkeus on lakisääteinen auton liikennevakuutus se on pakko myöntää mutta silloinkin vaaditaan yleensä 12kk ennakkomaksu! Sama pätee pankkeihin luottotiedottomam on lähes mahdotonta saada edes uutta pankkitiliä avatuksi , pankit saa valita asiakkaansa,teleoperaattorit jne:

      • HakiksenHakki

        Turva ja Pohjantähtivakuutusyhtiöt myönsivät ainakin vielä viime vuonna luottotiedottomille kotivakuutuksia, mutta niihin piti saada ensin sossusta vakuusmaksu maksettua jotta vakuutus tuli voimaan. Tuon vakuusmaksulaskun sai tilattua vakuutusyhtiöstä kun kävi itse paikanpäällä sitä pyytämässä. Puhelimessa ei muistaakseni onnistunut eikä netissäkään, jos ei ole luottotietoja.


    • Petu_

      Kyllä kotivakuutus pitää myöntää myös luottotietonsa menettäneelle. Muu olisi henkilöön perustuvaa syrjintää, eli rikos! Toki vakuutusyhtiö voi noissa tapauksissa, kuten todettu, vaatia vakuusmaksun, joka kuuluu sossun maksettaviin toimeentultukiasiakkaalla.
      Yhden tuollaisen tapauksen joskus Nakkilassa järjestin. Henkilö ei saanut vakuutusta omakotitaloon, mutta sai sitten kumminkin :-)

      • awfgdfhjykuopl

        Aikoinaan oli luottotietohäiriö, en saanut sen enempää kotivakuutusta, kuin kännyliittymääkään. Elin siis vuosia ilman kotivakuutusta, onneksi siihen aikaan kaikki vuokranantajat ei sellaista edes vaatineet. Mitään virkaahan tuolla ei vuokranantajalle ole, vai onko joku joskus saanut jostain vakuutuksesta myönteistä päätöstä, jos kyseessä on joku piirua kalliimpi vahinko? Eikö vuokranantajalla ole kiinteistöön ihan omat vakuutuksensa... vuokralaisen vakuutushan kattaa ain irtaimen. Nykyisin toki tuo merkintä on poistunut ja kotivakuutuksenkin saa, tosin Oulun raja vakuutukselle on 65€/vuosi ja mistään ei tuohon hintaan saa edes pienintä irtaimistovakuutusta... nykyinen taitaa olla killinkejä vaille 68€/vuosi. Kotivakuutusta muuten huomioidaan 5€/kk ja totesin taannoin, että sehän tekee vain 60€/kk.... lasku tosin tulee kerran vuodessa.


      • Petu_

      • sdfghjklödfgh

        Miten tuolla kaupunkejen omissa ohjeissa voi olla tällaisia laittomuuksia jopa ihan julkosesti kenen tahansa lueskeltavissa? Eikö viranomaiset tarkista näitä kaupunkejen omia ohjeistuksia? Suunnilleen 65€/vuosi on raja tässäkin kaupungissa


      • SossullePataan
        sdfghjklödfgh kirjoitti:

        Miten tuolla kaupunkejen omissa ohjeissa voi olla tällaisia laittomuuksia jopa ihan julkosesti kenen tahansa lueskeltavissa? Eikö viranomaiset tarkista näitä kaupunkejen omia ohjeistuksia? Suunnilleen 65€/vuosi on raja tässäkin kaupungissa

        Laittomia ohjeita on paljon ja mikä pahinta niitä sovelletaan lain sijasta.
        Sain torpattua pahimman ohjeen juuri ennen joulua, vielä sinne laittomuuksia jäi.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14022766/pata-ollut-taas-tulella----soppa-on-keitetty

        Voisi tietysti aluehallintovirastoa pyytää tutkimaan kunnan ohjeet ja tutkisivat ehkä jos sieltä voisi osoittaa joitakin laittomia kohtia. Tosin melkoista potaskaa aluehallintoviraston lakimies kirjoitteli kun neuvoja kyselin siihen miten toimia jos sossu toimii vastoin lakia, potaska löytyy tuon yllä olevan linkin takaa.


    • Pohjantähteläinen

      Itse sain v.2012 kotivakuutuksen nykyiseen asuntooni Pohjantähdestä vaikkei minulla ole ollut luottotietoja yli 20 vuoteen. Vakuutusyhtiöön piti muistaakseni maksaa 1v vakuutusmaksu etukäteen ennen kuin sen vakuutuskirjan pystyi allekirjoittamaan, mutta sosiaalitoimistosta maksoivat suoraan tuon maksun kun laskun sinne vein. Tosin tuossa piti vähän edestakaisin juosta, kun ensin vakuutusyhtiöön hakemaan lasku, sitten sossuun viemään se, sitten odotella sossun päätöstä ja sitten vielä uudestaan vakuutusyhtiöön allekirjoittamaan paperit. Eli ei mikään pikku homma, jos ei osaa/jaksa juosta edestakaisin kaupungilla.

    • tiedotonökypummi

      Petu " Kyllä kotivakuutus pitää myöntää myös luottotietonsa menettäneelle. Muu olisi henkilöön perustuvaa syrjintää, eli rikos! "

      BULLSHIT! Mikään laki ei edellytä että vakuutus on pakko myöntää sillä ei ole mitään tekemistä jonkun syrjinnän kanssa, jos on luottotietonsa ryssinyt niin oma vika.
      Ei laki aja yksityisten yritysten yli niin että he eivät saa valita asiakkaitaan,kyllä he saavat ainoa poikkeus on liikennevakuutus se on suojattu lailla että on pakko myöntää ennakkomaksua vastaan.
      Julkisuudessa on aiemmin ollut esillä sekin että pankkienkaan ei tarvitse myöntää tiliä luottotiedottomalle, pakottavaa lakia on suunniteltu mutta toistaiseksi heillä ei ole siihen velvollisuutta!

      Vakuutusyhtiöt,teleoperaattorit,pankit nauraa sinut suohon kun menet kitisee mutku ,mutku se on syrjintää : D

      Op,If,Tapiola ovat kaikki sanoneet suoraan saman vastauksen "emme myönnä mitään vapaaehtoisia vakuutuksia, edes ennakkomaksulla luottotiedottomalle! He kaikki ovat myös sanoneet että LAKISÄÄTEINEN liikennevakuutus on ainoa poikkeus!

      Se että myöntääkö joku pienempi yhtiö vapaaehtoisen vakuutuksen hyväää hyvyyttää voipi olla mutta laki ei velvoita se on facta!

      • Petu_

        Minun näkemykseni oli aikoinaan, ja on edelleen, että maksuhäiriö on henkilöön liittyvä syy. Vakuutusta ei toki tarvitse myöntää "tosta vaan" mutta kun asiakas maksaa riittävän ennakon ja asettaa vakuuden niin silloin hänelle pitää kotivakuutus myöntää.

        Teleoperaattoreillahan vakuudet ovat yleinen käytäntö. Tosin vielä yleisempi on prepaid -liittymät. Koskahan tulevat "prepaid" vakuutukset, matkavakuutuksinahan noita kai jo nytkin saa?

        Tiedätkö jonkun henkilön joka ei ole saanut kotivakuutusta vaikka hänellä on ollut asettaa vakuus ja maksaa kohtuullinen ennakko (sosiaalitoimen kautta). Jos tuollainen löytyy niin olen valmis pienen vedon lyömään, että mikä tahansa yhtiö pienen keskustelun jälkeen vakuutuksen myöntää.

        http://www.valtakunta.fi


      • Petu_

        Ja nykyisin on vielä yhdenvertaisuuslakikin:
        "8 §

        Syrjinnän kielto

        Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen."

        Siis erilaiseen asemaan asettaminen _henkilöön liittyvän syyn perusteella_ on kielletty.

        Kysymys kuuluu: onko maksuhäiriömerkintä henkilöön liittyvä syy, niin, onko?


      • tiedotonökypummi
        Petu_ kirjoitti:

        Minun näkemykseni oli aikoinaan, ja on edelleen, että maksuhäiriö on henkilöön liittyvä syy. Vakuutusta ei toki tarvitse myöntää "tosta vaan" mutta kun asiakas maksaa riittävän ennakon ja asettaa vakuuden niin silloin hänelle pitää kotivakuutus myöntää.

        Teleoperaattoreillahan vakuudet ovat yleinen käytäntö. Tosin vielä yleisempi on prepaid -liittymät. Koskahan tulevat "prepaid" vakuutukset, matkavakuutuksinahan noita kai jo nytkin saa?

        Tiedätkö jonkun henkilön joka ei ole saanut kotivakuutusta vaikka hänellä on ollut asettaa vakuus ja maksaa kohtuullinen ennakko (sosiaalitoimen kautta). Jos tuollainen löytyy niin olen valmis pienen vedon lyömään, että mikä tahansa yhtiö pienen keskustelun jälkeen vakuutuksen myöntää.

        http://www.valtakunta.fi

        Voi luoja että olet yksinkertainen! laitappas nyt sitten korkeinman oikeuden päätös siitä että vakuutusyhtiö tai pankki on PAKOTETTU! antamaan luottotiedottomalle vapaaehtoinen vakuutus? tai pankki avamman tili luottotiedottomalle? eikö löydy?

        Se nyt vaan ei ole RIKOS teet omia tulkintojasi siitä mikä on sinun mielestäsi syrjintää kyllä ne vakuutusyhtiöiden ja pankkien juristit tulkisevat mikä on laillista ja mikä ei!

        Miksi suunnitellaan lakia joka pakottaa pankin antamaan pankkitilin ? jos se nyt sinun tulkintasi mukaan on nyttenkin "syrjinnän voksi pakollista" mutta kun ei vain ole ja se on fackta!

        Se että linkität jonkun lakipykälän syrjinnästä ja tulkitset sitä omalla tavallasi ei muuta sitä tosiasiaa että edellenkään vakuutusyhtiön ja pankkien ei tarvitse vapaaehtoisia vakuutuksia myöntää, eikä pankkitiliä!

        Se mikä milloinkin on tai ei ole syrjintää riippuu lain tulkinnasta ja asiayhteydestä!

        Jos väität että kaikki vakuutusyhtiöt ja pankit tulkitsevat voimassa olevia lakeja väärin esitä oikeuden päätöksiä ja factoja äläkä kirjoita itsepintaisesti BULLSHITTIÄ kiitos!


      • tiedotonökypummi

        Ja tiedän henkilön joka on yrittänyt saada kotivakuutuksen ja mökkivakuutuksen eli MINÄ itse! Ei ole onnistunut eikä tule onnistumaan olen käynyt kolmessa vakuutusyhtiössä paikan päällä tarjonnut ennakkoa ei käy! Sanovat että heidän EI OLE PAKKO vakuutusta myöntää PISTE !


      • Petu_

        Enkö jotakuinkin luvannut vaikka lyödä vetoa, että saan sinulle vakuutuksen järjestymään. Mutta ei se onnistu tosta vaan. Vaan sinulla pitää siis olla:
        -riittävät vakuudet
        -ennakkomaksu
        --nuo vaikka sitten sossun kautta jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.

        Mutta itse asiassa sitten pitää vielä olla valmis lähtemään ajamaan asiassa rikosprosessia. Eli paljon on laitettava peliin.

        Ja kun joku kysyi oikeuden ennakkopäätöksiä niin totean: ei niitä ole puoleen eikä toiseen koska ihmiset vaan sokeasti uskovat niihin pankkien lakimiehiin, vähän samaan tapaan kuin suurin osa uskoo sossutanttoihin.

        Taisi tämän päivä YLEn aamuTV:ssä olla, että 20% suomalaisista uskoo mitä vaan.

        Toki voidaan kokeilla ilman etenemistä rikosprosessiin saakka, mutta silloin en voi luvata, että välttämättä onnistuisin sinulle vakuutuksen hankkimaan. Väitän kuitenkin, että todennäköisemmin onnistun kuin epäonnistun. Onko rohkeutta lähteä koittamaan "kepillä jäätä" - sinulla, tai jollakulla muulla?

        Olen sitä mieltä, että parempi olla täällä (ja missään) ruikuttamatta, jos ei ole valmis laittamaan itseään peliin. Vai kuinka?


      • luottotiedotonökypummi

        No niin tulihan se sieltä ;) eli ei ole pakko myöntää niinkuin alunperin väitit "syrjinnän" perusteella!

        Sopii tosiaan köyhänä sosiaalpipummina lähteä haastamaan vakuutusyhtiöitä oikeuteen!

        Toisekseen mielestäni tuossa että luottotiedottomia kartellaan ei ole mitään väärää, se on aivan oikein sanon näin vaikka itse olen luottotiedoton sitä saa mitä tilaa joten se "ruikutuksesta"

        Kolmanneksi eipä ole kiusausta ostaa mitään velaksi kun en saa luottoa jos ei ole käteistä olen ilman ;)
        Moni luottotiedollinen voisi soveltaa samaa ajatusta.


      • SossullePataan
        Petu_ kirjoitti:

        Enkö jotakuinkin luvannut vaikka lyödä vetoa, että saan sinulle vakuutuksen järjestymään. Mutta ei se onnistu tosta vaan. Vaan sinulla pitää siis olla:
        -riittävät vakuudet
        -ennakkomaksu
        --nuo vaikka sitten sossun kautta jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.

        Mutta itse asiassa sitten pitää vielä olla valmis lähtemään ajamaan asiassa rikosprosessia. Eli paljon on laitettava peliin.

        Ja kun joku kysyi oikeuden ennakkopäätöksiä niin totean: ei niitä ole puoleen eikä toiseen koska ihmiset vaan sokeasti uskovat niihin pankkien lakimiehiin, vähän samaan tapaan kuin suurin osa uskoo sossutanttoihin.

        Taisi tämän päivä YLEn aamuTV:ssä olla, että 20% suomalaisista uskoo mitä vaan.

        Toki voidaan kokeilla ilman etenemistä rikosprosessiin saakka, mutta silloin en voi luvata, että välttämättä onnistuisin sinulle vakuutuksen hankkimaan. Väitän kuitenkin, että todennäköisemmin onnistun kuin epäonnistun. Onko rohkeutta lähteä koittamaan "kepillä jäätä" - sinulla, tai jollakulla muulla?

        Olen sitä mieltä, että parempi olla täällä (ja missään) ruikuttamatta, jos ei ole valmis laittamaan itseään peliin. Vai kuinka?

        "koska ihmiset vaan sokeasti uskovat niihin pankkien lakimiehiin, vähän samaan tapaan kuin suurin osa uskoo sossutanttoihin.
        Taisi tämän päivä YLEn aamuTV:ssä olla, että 20% suomalaisista uskoo mitä vaan."

        Tuo on niin totta, vaikka vain 20% uskoisi. Aivan liian moni syö vaikka p*skaa jos pankin lakimies, sossutantta tai joku vähänkin virkamieheltä haiskahtava sanoo sitä herkkuruuaksi ja/tai se on terveellistä ja sen syömien on yhteiskunnan kannalta välttämätöntä .... (tai muuta potaskaa). Moni ei edes huomaa syövänsä p*skaa ja jos huomaakin niin ei uskalla sanoa ääneen että p*skaa syötät, .... syö vaan. Kansa on kyykyytäjänä ansainnut.

        PS En syö p*skaa vaan ihan kohta syön grillattua broileria ja kossua palanpainikkeeksi. Oletan sen olevan paljon parempaa kun paraskaan p*ska, en kuitenkaan testaa tuota joten uskon minäkin sentää johonkin.


      • Petu_
        luottotiedotonökypummi kirjoitti:

        No niin tulihan se sieltä ;) eli ei ole pakko myöntää niinkuin alunperin väitit "syrjinnän" perusteella!

        Sopii tosiaan köyhänä sosiaalpipummina lähteä haastamaan vakuutusyhtiöitä oikeuteen!

        Toisekseen mielestäni tuossa että luottotiedottomia kartellaan ei ole mitään väärää, se on aivan oikein sanon näin vaikka itse olen luottotiedoton sitä saa mitä tilaa joten se "ruikutuksesta"

        Kolmanneksi eipä ole kiusausta ostaa mitään velaksi kun en saa luottoa jos ei ole käteistä olen ilman ;)
        Moni luottotiedollinen voisi soveltaa samaa ajatusta.

        Täh? kirjoitin: "Minun näkemykseni oli aikoinaan, ja on edelleen, että maksuhäiriö on henkilöön liittyvä syy. Vakuutusta ei toki tarvitse myöntää "tosta vaan" mutta kun asiakas maksaa riittävän ennakon ja asettaa vakuuden niin silloin hänelle pitää kotivakuutus myöntää."

        Ja kantani on edelleen sama! Lukutaito?

        Olen siis väittänyt, että on pakko myöntää kun "asiakas maksaa riittävän ennakon ja asettaa vakuuden" ja ellei myönnetä, niin se on syrjintää.

        Tämähän selviää lopullisesti vain hoitamalla juttu loppuun. Mutta se ei onnistu jos kukaan "ökypummi" ei ole valmis katsomaan asiaa ns. loppuun asti. Ja silloin mielestäni kaikkien "ökypummien" on parempi olla vaan. Olla hyvin, hyvin, hipi hiljaa :-D


      • Petu_
        luottotiedotonökypummi kirjoitti:

        No niin tulihan se sieltä ;) eli ei ole pakko myöntää niinkuin alunperin väitit "syrjinnän" perusteella!

        Sopii tosiaan köyhänä sosiaalpipummina lähteä haastamaan vakuutusyhtiöitä oikeuteen!

        Toisekseen mielestäni tuossa että luottotiedottomia kartellaan ei ole mitään väärää, se on aivan oikein sanon näin vaikka itse olen luottotiedoton sitä saa mitä tilaa joten se "ruikutuksesta"

        Kolmanneksi eipä ole kiusausta ostaa mitään velaksi kun en saa luottoa jos ei ole käteistä olen ilman ;)
        Moni luottotiedollinen voisi soveltaa samaa ajatusta.

        Viime vuoden keväällä muuten hoidin eräälle henkilölle jolla oli vakavia maksuhäiriöitä autoon vapaaehtoisen vakuutuksen. Että sellainenkin onnistuu joidenkin kohdalla. Ei varmasti kaikkien, eikä ainakaan niiden jotka eivät sellaista edes hae kun "eivät saa".


    • dkfkldkf

      Miksi ihmeessä sossu (kela nykyään) tuollaisia makselee? Aivan hukkaan heitettyä veronmaksajien rahaa.

    • OnneksEiTarvi

      Onneksi ei ole kukaan pakottanut mitään kotivakuutuksia ottamaan. Turha menoerä vaan semmonen.

    • eroaluxluxkaanista

      Sarjassa ohitinko turhaan kysymys on paikallaan tekijältään. Tulevaisuus pelottaa vietävästi.

    • fgfghjhdf

      Miksi toimeentulonsa paikkakuntalaisten pussista saavalle pitäisi ottaa irtaimistovakuutusta? Jos niin harvinaisesti kävisi, että vakuutusyhtiö edes korvaisi jotain, ei se köyhää auta, koska sossuhan katsoo sen 'tuloksi' ja vähentää saman verran toimeentulotuesta. Eli köyhä ei käytännössä saa korvausta vahingoista. Miksi siis maksaa hänen vakuutuksiaan? Sehän on suoraa tukea kunnan asukkailta vakuutusyhtiölle.

      • SossullePataan

        "Sehän on suoraa tukea kunnan asukkailta vakuutusyhtiölle."
        Noinhan se käytännössä on. Mutta koska moni vuokraisäntä vaatii tuon kotivakuutuksen ja silloin se on pakollinen meno ja siksi se on korvattava toimeentulotukena. Herää kysymys onko vuokraisännällä oikeus sisällyttää sellainen ehto vuokrasopimukseen että kotivakuutus on oltava. Taitaa nuo vakuutusyhtiöt istua kahdella pallilla tuossa asiassa kun aika paljon omistavat vuokra-asuntoja.
        Jos toimeentulotuesta poistettasi kotivakuutuksen korvattavuus niin huoneenvuokralakia pitäisi muuttaa niin ettei kotivakuutusta voisi enää vaatia vuokralaiselta, tuosta hyötysi kaikki muut paitsi vakuutusyhtiöt häviäisivät.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481#L2P26

        Laissa ei ole suoraan sanottu mikä ehto on kohtuuton, joten jonkun pitäisi tuostakin "sotia" vuokraisännän kanssa, vain siten saataisi jokin tolkku tuohon.


    • Petu_

      Mielestäni ehto on kohtuullinen. Ajatellaanpa että tosiaan se vuokralainen hankkii sen astianpesukoneen joka sitten vuotaa ja tulee vahinko. Kuka korvaa? No tietysti vuokralaisen vakuutus. Entä sitten kun ne kotibileet äityvät...
      Kyllä mielestäni (ex vuokranantajana) vuokranantajalla on oikeus vaatia, että vuokralainen ottaa laajan kotivakuutuksen, ja ottaa vuokralle sitten sellainen henkilö joka tuollaisen vakuutuksen saa. Ja siksipä sen viime kädessä jokainen saa, joku vaan voi joutua asiasta tappelemaan, ja sitten se jo voikin olla myöhäistä siihen kohteeseen.

      • sfdghj

        Kokemukseni mukaan nuo kotivakuutukset ei korvaa mitään vähänkään kalliimpaa vahinkoa, eikä varsinkaan sellaista, joka ei ole vuokralaisen omaa irtainta. Pikkujuttuja toki korvataan ihan referenssimielessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe